SZÜLŐSÉG

Miért tilos a házi torta?

2012. augusztus 31., péntek 10:24

Oviba, iskolába csak bolti vagy cukrászdai sütit lehet vinni, mert így biztonságosabb. De tényleg? Miközben az összes ünnepségre anyukák viszik a kaját? Mikor a gyümölcs származását bemondásra elhiszik? Egyáltalán, feltételezik, hogy anyuka beküldene kétes dolgot, miközben tudja, hogy a gyereke is eszik majd belőle?  stockfresh 1496355 birthday-cake-for-geeks sizeM

Tegnap kézhez kaptam az óvodánk házirendjét, amiben megakadt a szemem egy érdekes ponton. Idézem: „A rendezvények céljára a szülők csak az élelmiszeripar által előállított és gyárilag csomagolt felbontatlan terméket, illetve a működési engedéllyel és HACCP rendszerrel rendelkező cukrászatból származó süteményeket hozhatnak az intézményekbe.” Amikor megláttam, eszembe jutott, hogy már hallottam erről, de akkor azt hittem - az erről mesélő anyukával egyetemben -, hogy ez az ő óvodájuknak/szülőknek a különleges igénye. Utánakérdeztem, és kiderült, hogy ez egy iskolákban és ovikban általánosan használt szabály.

Még egyszer rákérdeztem erre, meg akartam győződni arról, hogy ez most csak egy kötelező napirendi pont, amit a gyakorlatban nem is vesznek figyelembe, vagy komolyan is veszik. Az egyik óvónő azt mondta, újabban számlát és az összetevőket felsoroló listát kell kérni a cukrászdából, csak így lehet bevinni például a szülinapi tortát.

A másik óvónő erre hangosan gondolkodva feltette a kérdést, hogy és mi van (lesz) azokkal a pogácsákkal és a sütikkel, amiket a szülők a különféle rendezvényekre - szüreti mulatság, karácsonyi teadélután, farsangi buli, stb - szoktak beküldeni. Mert ezekről azért senki nem mond le szívesen, nyilván. Nekem úgy tűnt, itt van némi holtjátéka a dolognak, nem volt egyértelmű és összehangolt a két óvónéni válasza. Mert akkor, ha a torta nem lehet házi, akkor legyünk következetesek, és a pogácsa se lehessen az, vagy minden, vagy semmi.

Kíváncsiságból rákerestem az ételmérgezésekre a neten. Nem is hittem volna, mennyire gyakori a menzai, táborozós, éttermes, lagzis, tömeges ételmérgezés. Talán még mások emlékeznek arra a hat évvel ezelőtti esetre, amikor is egy Vas megyei cukrászdából rendelt süteményektől négyszázan megbetegedtek, és hatan meg is haltak. Azóta a cukrászt felmentették, bizonyíték hiányában. De volt olyan ételszállító is, amelynek ételeitől nyolcszáznál több menzás lett rosszul, náluk szintén nem találtak bizonyítékot, így őket sem vonták felelősségre. Sőt, azóta is a legnagyobb ételszállítók egyikeként ténykedik. Ez tényleg olyan nagyon tutira biztonságos?

stockfresh 1164927 fruit-carving sizeM

Én már most leszögezem, biztosan nem fogok költeni arra, hogy a saját, minőségi alapanyagokból készített tortámat egy műtortára cseréljem le, csak mert az óvoda egy szabályt félig-meddig betart. Akkor inkább viszek be egy szép gyümölcsszobrot, az is van akkora élmény, mert eltér a megszokott csoki- és habkreálmányoktól. Főleg, mert van olyan ovistárs, aki tejallergiás, így neki minden tortázást végig kell néznie, de enni egyikből sem ehet. Egy falatot sem. (Bár baráti körben hallottam már olyan figyelmes anyukáról, aki a tejérzékeny csoporttársnak külön vitt be egy szelet neki való tortát is.)

A gyümölcsszoborral legalább már ő is nyugodtan ehet a többiekkel. És ahogy ezt írom, megint felmerül egy újabb kérdés: A gyümölcstől nem félnek? Hiszen az is lehet permetszeres. Ér bármit az a nyilatkozat (elvileg van ilyen), amiben ki kell fejtenem, hogy otthoni és nem permeteztük, vagy hogy a boltban vettem? Nem hiszem.

Értem én, hogy aggódik az óvoda, mossa kezeit, ha a szülő szalmonellás krémesétől dőlne ki az egész csoport, ők erről nem tehetnek. De megoldás az, ha hozunk egy olyan szabályt, amit csak alkalomszerűen tartanak be, akkor is minek? Egy kolléganőm mesélte, hogy náluk is él ez a szabály, de amikor ő (ezt elfelejtve) bevitte az általa készített tortát, örömmel vették... Tehát, akkor mi alapján döntik el, hogy egy sütemény átcsúszhat a rostán, és mi az, amit inkább visszautasítanak?

Ne legyenek illúzióink, nagyon sok olyan anyuka van, aki esetleg megsütné azt a tortát, de arra már biztosan nincsen 5-6 ezer forintja, hogy ugyanezt megvegye egy jó cukrászdában (25-30 gyerekre már méretes torta kell), úgyhogy inkább bevisz tescós/auchanos tortát, mert az olcsó is, és szabályos is. Pedig valószínűleg otthon jobbat sütött volna...

stockfresh 570014 chocolate-cake sizeM

Jó-e az, ha sok szülőt rákényszerítenek arra, hogy egy rosszabb, egészségtelenebb minőséget vásároljon, s azzal „kedveskedjen” a gyerekeknek? Vagy, hogy minél jobbat vegyen, ezreket költ egyetlen tortára? Nyilván, aki amúgy sem sütne süteményt, tortát, azt ez a kérdésfelvetés nem érdekli, de sokan vannak, akik a házi sütögetéssel éppen azért foglalkoznak, hogy az iparinál/boltinál jobbat adjanak, és/vagy ne terheljék túl a családi kasszát.

Ha már mindenképpen felelőst kell megnevezni, legyen. Én vállalom, hogy aláírok egy nyilatkozatot, amiben felelősséget vállalok az ételeim minőségéért, és részletesen leírom, mit tartalmaz az étel. De megint felmerül bennem egy kérdés: vajon melyik szülő adna rossz ételt a közösbe? A saját gyereke éppúgy elfogyasztja, mint a többi csoporttársa.

De hogy kicsit álmodozzak, én simán el tudnék képzelni egy olyan kampányt a közintézményekben, ahol az ÁNTSZ közreműködésével készülne felvilágosítás - többek között - arról is, hogy mely ételek rejtenek veszélyeket, hogyan előzhetjük meg a bajt, milyen fontos a higiénia a konyhában, a kézmosás, az ételek megmosása, a hőkezelés vagy a frissesség. Ezek sokaknak alap dolgok, de vannak, akik nem is tudják, hogy a tojás, a nyers hús, a kezeletlen tej milyen veszélyeket rejt. Egy elméletben és gyakorlatban is tudatosan sütögető anyuka jó eséllyel képes minőséget alkotni, még ha valójában nem is igazi konyhatündér.

Nálatok betartják ezt a szabályt, vagy vannak kiskapuk, amikkel élni lehet? Vagy egyáltalán nem is téma ez?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.08.31 12:47:31Vidi Rita

    Ne legyenek senkinek illúziói afelől, hogy a haccp BIZTOSÍTJA a kellő minőséget, és BIZTONSÁGOS. A haccp egy előírás rendszer, amit EMBEREK tartanak be, vagy nem tartanak be. (nálunk inkább ez utóbbi dívik).

    A haccp-t régen is alkalmazták a felelős élelmiszeripari egységek, csak nem volt ilyen neve, meg nem volt érte büntetés sem. Most már van neve, van büntetés is. Attól függetlenül, hogy egy cukrászatnak vagy bármilyen élelmiszeripari előállítónak/forgalmazónak megvan a haccp minősítése, még lehet a süteménye ehetetlen, egészségtelen, adalékanyagoktól hemzsegő, rakás... az...

  • 2012.08.31 12:50:10Vidi Rita

    Szerintem áthidaló megoldás lehetne - ha bárkinek lenne erre igénye - az anyák és szülők tájékoztatása egy kis füzetkével, hogy főzés közben, meg úgy egyébként a konyhában mire kell higiéniailag figyelni. Ez mindenkire ráfér amúgy is, meg érdekesen is lehet tálalni, sőt, a gyerekekkel együtt lehetne oktatni a szülőket. Az anya is tud listát írni, hogy mi van a tortában és milyen arányban, ez baromira nem ördöngősség, a cukrászatok sem grammra adják meg az adott torta hozzávalóit, mert tortánként úgyis eltér (egyforma ízesítésű, díszítésű tortáknál is).

  • 2012.08.31 13:00:24John Doe3

    noamy: mitől jobb a nádcukor, mint a bolti kristálycukor? Ugyanolyan szacharóz mindkettő, diabeteses ugyanúgy nem eheti, s ugyanolyan káros is. Ha már az egészsgre törekszel, használj inkább fruktózt.

  • 2012.08.31 13:02:23Bosszancs

    Lehet, nagyon ferdék a gyerekeim, de őket az ovis, iskolás szülinapjaikon nem az érdekelte/érdekli, hogy mit visznek be már tortát-e, vagy aprósütit; hanem az, hogy ezen a napon Ők (direkt a nagy Ő) vendégelhetik meg az ovis/iskolás pajtásaikat. Ők kínálhatják meg őket, tölthetnek szörpit a poharukba… És őszintén ez az ő szülinapjuk, nem az anyukájuké… Jelzem mindenhol volt/van műtorta, amit kiraktak a szülinaposoknak és mellette folyt a bulizás.

    Volt ahova lehetett (volna) gyári tortát vinni, a csoportlétszámnak megfelelően (+3 fő – óvónők plusz dadus) feldarabolva, de elmondták, hogy a gyerekek sokkal jobban szeretik az aprósüteményt, és az olcsóbb is. (Meg a maradékot el lehet rakni, hogy a hatalmas mennyiségű benti kaját ki tudják egészíteni.) Két óvodába jártak a gyerekek, összesen öt különböző csoportba. Más-más óvónőkhöz. Az aprósüteményből lehetett házit is vinni, de direkt kértek mellé gyárit is a HACCP miatt.

    Az itthoni zsúrokon viszont azóta, hogy az egyik Auchanos, kifejezetten gyerektorta tetején a lovacskás kép nem cukormázra, hanem kartonpapírra volt nyomtatva, csak házi készítésű torta van. (Akkor is volt házi is, de hátha valamelyik vendég azt nem szereti…) Sőt ezeken a zsúrokon van olyan visszatérő gyerkőc, aki megmondja, hogy diós torta mindenképp legyen… Itt egyébként valóban megkapnak minden házi finomságot, már a lányaim is napokig készülnek pl. a pogival…

  • 2012.08.31 13:04:56kadarnepe

    Érdekes módon gyerekkoromban nem hullottunk az oviban a házi sütik miatt. Ez csak valami hype, a mai világszemlélet "terméke".

    Aki a papíros tortákat védi, az tisztában van azzal, hogy a helytelen tárolás és szállítás nagy súllyal szerepel a szalmonellás esetekben, ez ellen pedig a pecsétes papír sem véd? GiaMarie-vel értek egyet, írják inkább elő azt, hogy csak krém nélküli piskóták, linzerek, és egyéb, hűtést nem igénylő sütik vihetőek csak be (bónuszként ezeknél a hosszas sütés a készítés során esetlegesen az ételbe kerülő baktériumokat is elpusztítja).

  • 2012.08.31 13:25:25Bosszancs

    Aki a gyerekkorunkkal nosztalgiázik elgondolkodott azon is, hogy miket lehetett akkor kapni a boltban? És azon is mennyiért?

    Mi is házisütit vittünk be emlékszem, nagyon sokan a csoportból, vagy osztályból és finomak is voltak. De igazán az volt a nagymenő, aki vaníliás karikát, vagy pilótakekszet vitt be. Ugyanis az a mi családunk számára majdhogynem megfizethetetlen volt, otthoni adagban is. Egy ovis, vagy iskolai buliba meg bizony be kellett volna vinni egy kilós dobozzal... (Mert voltunk 35-42-en egy osztályban...) Tehát a házi süti nemcsak azért volt, mert több volt az idő - nem vette el az internet, hanem azért mert az volt az olcsóbb. Ma viszont a bolti cucc a sokkal olcsóbb...

  • 2012.08.31 13:29:17shake_

    Óóóó a modern társadalom, minden szabályozva, minden postamérlegen mérve. Imádlak.
    Egyébként meg, sose tudod mitől hízik a gyerek :D. Emlékezzetek a lifebuoy meg egyébb agyon reklámozott baktériumölő gezemicére. Később kiderült, hogy csak kéne egy kis baktériumot egyen a gyerek, különben a büdös életbe nem lesz immunrendszere és minden osztálykirándulásról összefosott bokával és lázasan jön haza.

  • 2012.08.31 13:49:35ép test ép lélek

    Az, aki azt mondja, hogy egye az ő és más gyereke a hiperes szarokat, az nem egy felelős ember!!!! Ne menjen szülőnek az ilyen!!! Tele van szarral, és hiába tudod az összetevőket, simán a szállítás, tárolás során bármi baja lehet! Logika!!!!ÁÁÁÁÁÁÁ

  • 2012.08.31 13:59:18kicscsávók

    Felelősségvállalás, mi?
    '...cukrászdából rendelt süteményektől négyszázan megbetegedtek, és hatan meg is haltak. Azóta a cukrászt felmentették, bizonyíték hiányában'
    'volt olyan ételszállító is, amelynek ételeitől nyolcszáznál több menzás lett rosszul, náluk szintén nem találtak bizonyítékot, így őket sem vonták felelősségre'
    Ilyen felelősséget bárki tud vállalni...

  • 2012.08.31 14:13:00Barnamaci

    Nálunk be lehetett vinni oviba és suliba is a házit, tavaly is, nem voltam hajlandó Auchan késztortát venni, még egy évben egyszer sem.
    Sőt, a játszóházi szülinapokat is úgy foglaltam, hogy kizárólag akkor foglalok, ha saját tortát vihetek be, mert a gyerek nem ehet akármit hivatkozással - lám, ott is beleegyeztek! Persze írtam papírt én is, hogy felelősséget vállalok. A gyerekeim meg sem bírják enni az ilyen felfújt csodatortákat. És fura módon, a házi tortáink mindig elfogytak, szemben a cukrászdai művel, aminek a háromnegyede a kukában landolt.

  • 2012.08.31 14:22:40metalheart

    '"anyuka beküldene kétes dolgot, miközben tudja, hogy a gyereke is eszik majd belőle?" egyszerű a válasz: igen, van ilyen. sőt ennél nagyobb hülyék is vannak. mint pl., akinek ez annyira fontos, hogy két oldalt ír róla.

  • 2012.08.31 14:54:01ép test ép lélek

    @metalheart: Ja, hát vannak ilyenek. A büdös, igénytelen, hányásukba fetrengő rockerek jutottak az eszedbe biztos.

  • 2012.08.31 15:34:19nál

    @ép test ép lélek
    Lehet, hogy a tested ép, de ha csak ilyen hangnemben vagy képes valakinek válaszolni, akkor a lelked sajnos defektes.

  • 2012.08.31 15:36:02miislegyenanicknevem

    Az én gyerekem ételallergiás. Amikor oviba került, aláírattam egy papírt az óvónőkkel, hogy vállalják, hogy soha semmit nem adnak enni a gyereknek, amit nem én viszek, illetve, amit személyesen (esetleg telefonon) én nem engedélyezek. Akinek allergiás a gyereke (főleg fulladós mogyorós módon), az soha nem kockáztat, hogy dehátaztmondtákeheti! Mindig szóltak nekem előre, hogy szülinap lesz, ilyenkor küldtem a lányomnak külön sütit. Mondjuk az első két évben nem engedték, hogy ételt vigyek neki, ezért 12 előtt el kellett hoznom, emiatt addig kapásból kimaradt a szülinapozásból. Amikor már nem tudtam megoldani, hogy elhozzam délben, akkor leültünk a vezetővel, és megbeszéltük, hogy ugyanez a fenti ANTSZ szabály miatt nem engedték behozni neki a kaját, de ebből csak az én gyerekem enne! Ezt belátta a vezető óvónő, és megengedte, viszont vinnünk kellett hűtőt, mikrót, és nyilván vállalnom a felelősséget. Így járt még két évig.
    Viszont szülinapi tortát én nem tudtam neki cukrászdából vinni, csak amit mi sütöttünk, de ezt is csak nagyon nehezen fogadták el. Mondtam, hogy vagy nem tud akkor menni aznap, nem gond, de nehogy már menjen a szülinapján, felköszöntsék, és ne legyen tortája, mikor mindig mindenkinek van! Szalmonella esély nem nagyon volt, mivel tej és tojás származékok nélkül készült. Csodás volt, mindenki imádta...

  • 2012.08.31 15:51:25akkormosthozzászólok

    Nálunk anno az első szülőin konkrétan elhangzott, hogy házi bármit bevinni tilos.

    Ennek ELLENÉRE az egyik szellemi fogyatékos megkérdezte, hogy "és ha a bolti dobozába teszem bele"?
    Lefejeltük a kisasztalt...

    És ez a szint! Ő az a szülő aki teszkógazdaságos 1%-os üdítőt és chipset küld be farsangra. Ketten voltunk szülők a 31 fős óvodai csoportban, akik magvakat és 100%-os léket vittünk.

    Most őszintén, akinek ennyi esze van, attól elfogadnál ételt?

  • 2012.08.31 15:56:02tip

    'volt olyan ételszállító is, amelynek ételeitől nyolcszáznál több menzás lett rosszul, náluk szintén nem találtak bizonyítékot, így őket sem vonták felelősségre'
    Ilyen felelősséget bárki tud vállalni... - megnézem én azt a szülőt, amelyik egy saját sütésű torta kedvéért felvállalja egy ilyen eljárás következményeit. Neki is lesz-e olyan jó ügyvédje, mint az ételszállítónak?

  • 2012.08.31 16:04:21Playthegame

    Óvónő vagyok, és amikor pályakezdő voltam ( 90-es évek eleje ), és a HACCP rendszerről még hallani sem lehetett, már akkor is csak kekszet, gyümölcsöt és gyümölcslét engedtem a gyerekcsoportba. Ennek több oka volt, többek között az, hogy első tapasztalataim azt mutatták, hogy nem csak "van olyan szülő", aki a saját maga által készített tortába minden szir-szart beletesz, hanem egyenesen ritka, aki nem. A viszonylag művelt és önmagukat igényesnek gondoló szülők is. Nem volt ritka pl. az alkohol a tortakrémben... Ami miatt végképpen úgy döntöttem, hogy tilos a torta - a cukrász is, a tesco-s pedig pláne -, az volt, hogy egy szülinapi zsúr után volt némi kis hasmenés, hányás. Nem otthoni torta volt, feltehetően rosszul tárolták a vásárlás és az ovi között.
    Tudnotok kell, hogy a krémes, tejes alapanyagú termékek rengeteg veszélyt hordoznak, nem véletlen, hogy amint melegszik az idő, viszonylag gyakran fordulnak elő a tömeges ételmérgezések, és szegény gyerek örülhet, ha megússza egy szimpla rosszulléttel, mert sajnos a komolyabb mérgezések kórházban végződnek.
    Szerintem fontosabb a kis szülinaposnak az, hogy egy neki készített ajándékkal, csak neki szóló gitárzenével ünnepeljük, esetleg ő választhassa az aznapi altatós mesét.Ez sokkal nagyobb örömet okoz, mint akármilyen torta.

  • 2012.08.31 16:16:53seyss-inquart

    Igen.Itt a bölcsibe hozott egyik apuka epret.Másnap csak ketten jelentek meg reggel,a többi hányt,fosott.Mint kiderült a jóember a pöce vizét húzta a ragyás gyümölcsre.

  • 2012.08.31 16:37:02Alaister Grand

    Szerintem ezzel próbálják védeni a gyerekeket elhízás ellen.
    Ugyanis a házisütik általában zseniálisak, az ember telezabálja magát belőlük, míg a HAPPCI-sütik ehetetlenek. (Aki próbálkozott már osanos tortával, annak nem kell magyaráznom.)
    Szóval, ez színtiszta jóindulat és egészségmegőrzés.

  • 2012.08.31 16:49:00Popeye76

    Kedves Poszt-toló! Tényleg felmerül benned egy ilyen kérdés az 1000 közbeszerzés Tündérországában élve, ahol mindenki nemhogy telibe, de torkonsz{@}rja az összes szabályt?
    Ahol a szabályok nagy része konkrétan betarthatatlan, mert legalább egy (néha több) ugyanolyan szintű szabállyal konkrétan ellentmondásban áll (vagy egyiket tudod betartani, vagy másikat)?

    Szerintem Te is tudod a választ erre a kérdésre csak picit kidühöngted magad a billentyűzet előtt, igaz? Konkrétan: tégy úgy, ahogy a többiek!
    Ne foglalkozz a szabállyal, csináld, ami Neked tetszik, vagy amiről Te úgy gondolod, hogy helyes.

    Üdv a magyar valóságban.

  • 2012.08.31 16:49:30samugy63

    Ahogy a cikkben is elhangzik, számtalan ételmérgezést lehet sorolni a hivatalos ételszállítók által nyújtott étkek révén.
    De tessenek már megnézni, hány vérhas, tífusz, allergiás roham vagy bármilyen más ételmérgezés lelhető fel a házikoszt miatt?
    Elárulom, szinte semmi!
    Az egész egy teljesen bután, átgondolatlanul és persze minimális hozzáértés nélkül hozott szabályozáson alapul - mint megannyi más hülye rendelet, szabály.

  • 2012.08.31 17:02:18matyaskir

    A lányom óvodájába a saját kertben termett gyümölcsöt sem lehet bevinni, csak olyat, amit hatóságilag ellenőrzött boltban vettem.

  • 2012.08.31 17:03:42különvélemény2

    Úristen, még a végén megenne a gyerek pár millió baktériumot, vége a világnak.

  • 2012.08.31 17:49:52miértisne

    Agybaj! Mindenki aki törvényt vagy rendeletet hozhat, hoz is, hiszen különben nem tud fontoskodni, meg nem érzi, hogy elég tekintélyes. Beteges, gyerekes, veszélyes. Le kellene állítani, amíg nem késő, nem pedig polemizálni róla. Szerintem!

  • 2012.08.31 17:52:45miértisne

    Igen.Itt a bölcsibe hozott egyik apuka epret.Másnap csak ketten jelentek meg reggel,a többi hányt,fosott.Mint kiderült a jóember a pöce vizét húzta a ragyás gyümölcsre.

    Vajon hány ilyen apuka van országosan és évente, és mennyi nagyüzem?

  • 2012.08.31 18:42:10plokmi

    Az emberiség a túlzásba vitt higiéniába fog kipusztulni.
    Én nem tudom honnan indult ez a 'mozgalom' az tisztelt anyukák között, de kezd aggasztó méreteket ölteni. Mégpedig az, hogy az én gyerekem a legtisztább az egész világon. Ha véletlenül egy porszem kerül a gyerekre már öltöztetik át és megfürdetik. Mert "mit szól a szomszéd, barát, rokon stb. " hogy koszos a gyerek. Aztán persze 10 év múlva sír a szája, mert a gyereke csak a levegőre nem allergiás. És csak spec. kaját ehet.
    Összerakni persze nem tudja azt, hogy ez az egykori saját hülyeségének a következménye. Az ilyen gyerek persze még gyengébb immunrendszerű gyerek szül a világra, aki még érzékenyebb lesz.
    Gratulálok, csak így tovább...

  • 2012.08.31 19:25:04jacint70

    Háát, Mixát óta tudjuk, hogy a "szabál az szabál"... Vagyis értelmetlen, életszerűtlen, stb...
    Aztán az óvónéni meg tartsa be... Nálunk is él ez a "szabál", csak nem kell számlát meg listát vinni, hanem állítólag eltesznek egy kis darabot, hogy lehessen mit vizsgálni, ha beáll a szalmonellamérgezés...
    Az pedig beáll... Legutóbb annyira, hogy pár napra be kellett zárni az ovit, és ki is kellett fertőtleníteni...
    Mert az az ebéd, amit a hivatalos szállító - gondolom, teli mindenféle HAPCI, Vidor meg Kuka minősítésekkel - ilyen kaját hozott...

  • 2012.08.31 20:01:54Franciakrémes

    Isteni szerencséje az emberiségnek, hogy nem pusztult ki, mielőtt a HAACP-t "feltalálták". Belegondolni is szörnyű, hogy évszázadokon át ették a nagyi túrós batyuját, a szomszéd néni dobos tortáját, nem beszélve a falusi lagzik teljes menüjéről, húslevestől kezdve a töltött káposztán át az "égetett dió" tortáig.Fuj!

  • 2012.08.31 20:28:02miértisne

    Találtam egy példát az ügybuzgásra. EU-s javaslat: minden családban legyen az ebédlőben 4 szék és 1 asztal. Magyar változat: Akinél nincs a konyhában 4 szék és 1 asztal, attól elvisszük a hálószobabútort.
    Egy csomó óvoda szinte romos. Nem ez a probléma, nem! A házisüti és a gonosz mostohák, akik direkt megmérgezik a gyerekeket. Még szerencse, hogy az állam jobban tud rájuk vigyázni, mint a saját szüleik. Még szerencse!

  • 2012.08.31 21:03:13pfekete101

    A tortat nalunk betartjak, de rendezvenyekkor vihetunk hazilag keszitett dolgokat. Amugy atlagosan havonta kell egyszer gyumolcsot is bevinni (ott nem kell semmilyen szamla).
    Kb. fel evvel ezelott akkor dobtam hatast, amikor az egyik anyuka egy szep tescos tortaval allitott de, mert a porontyanak szulinapja volt. Na bazdmeg! Nem ertem mi a f@szert kell szar dolgokat bevinni az oviba? Akkor inkabb ne hozott volna. Az ovononek meg megsem mondhatom, hogy amikor tortaszeles lesz, akkor az en kislanyomnak ne adjon! Szoval vagy minosegi tortat vigyenek az oviba vagy semmilyet!

  • 2012.08.31 22:37:25Rézvirág

    Tejóisten.
    Na kérem, ismét megállapítottam, hogy istentelen mákom van az ovinkkal. Ilyen hülye szabályok nincsenek, sőt. Örülnek a házi sütinek. Van úgy, hogy valaki "csak úgy" bevisz a gyerekeknek egy tepsi sütit, vagy egy kis gyümölcsöt, ami a kertben termett. Mellesleg én még tömeges mérgezésről házi süti miatt még sosem hallottam. Agyonminősített üzemi konyháról kikerült koszt miatt annál többről.
    Én mindig saját kezűleg készítem a tortát.
    Egyszer viszont közbejött valami, és nem tudtam megcsinálni, vasárnap délután már a cukrászdák is bezártak (ez itt egy kisváros), maradt a tesco. Hát így jártunk. Az, hogy semmilyet se vigyek, az fel se merült, nem teszem meg a gyerekemmel.

  • 2012.08.31 23:16:51miértisne

    Mindenből lehet krízist fabrikálni. Senkit sem zavar az állam túlzott jelenléte az életünkben?

  • 2012.09.01 04:07:01Void Bunkoid

    Jézus ereje. Leginkább Franciakrémessel értek egyet. Most ekkora hisztit csinálni emiatt a HACCacáré miatt...lassan az lesz, hogy együnk fényt, mert az evés ártalmas, sőt, felettébb az, hiszen szarást okoz, e végtermék pedig nem higiénikus, egészségtelen, és büdös is, tehát szarni ROSSZ dolog, egyenes következményként ENNI IS.

  • 2012.09.01 07:03:40Luigimamma

    Kicsit hülyeség kicsit nem. Az oviban nálunk pár éve volt (szomszéd mesélte, akik pont ugyanoda jártak), hogy egy anyuka vitt be tortát, az egész csoport szalmonellás lett. Sőt, mindenkin végig lehetett követni, hogy ki evett a tortából (dadus, konyhás stb). Egy egész csoport egy hétre kidőlt. Sőt, ők a kórházban összeszedtek egy rotát is, amíg a szalmonellával bent voltak. Hazamentek és másnap mentek vissza rotával. Szép volt.... úgyhogy valahol nem értelmetlen a dolog. Sok szülő gondatlan és felelőtlen sajnos.

  • 2012.09.01 08:52:08Frengi

    Az egész sütizést be kellene szüntetni.aki akarja hivja meg az ovis társakat a lakásukba. Nem minden szülő mesterszakács, és vannak szülük akinek még a teskogazdaságos beszerzése is gondot okoz.

  • 2012.09.01 09:53:15Szűcslaci

    Majd ha csak kóser kaját lehet vinni, akkor lesz baj.

  • 2012.09.01 09:59:48marketingmunkás

    A családomban és a kisebb környezetemben (akinek a konyhájáról eszek), nem tudok jókat mondani, pedig egy részük egészségügyes. tudom, mi az élelmiszeripari haccp és otthon is eszerint tárolom, készítem elő és hűtöm az ételeket. (még a hűtőben is külön vannak a különböző kategóriák) ja és így tálalom. a környezetem túl sterilnek tart és röhögnek rajtam. nem nyúlunk nyálas kanállal kajába kóstolás után, nem levegőn hűtöm ki a kaját, stb. mindenhez frissen bontott cuccokat használok, főleg gyerekeknek! nem egy helyen készítek elő és zajlik a kész összeállítás - a konyha két végében. felhasználás előtt hypóval mosom a tojásokat. pedig én pontosan tudom, mit miért kell így csinálni, és tudom, hogy senki nem így csinálja. senki. de cukrászati tortával is mérgezett le már családom: úgy gondolták, elég a teraszon tárolni, ott is hideg van, mert késő ősz van. 1 napot sem állt a torta, hánytam mint a lakodalmas róka. elég egy kis tüsszentés, nem kézmosás, a krémben szépen továbbélnek. szóval ezért kell cukrászati. de mint mondtam, azzal is vigyázni kell.

  • 2012.09.01 10:28:46miértisne

    Szerintem mindent be kellene szüntetni, mert veszélyes. A földet, az eget, az embereket, a gyerekeket, meg mindent ami okozhat vagy akinek okozhatnak problémát. Maradna az állami tisztviselők, meg a kóserező kommentelők világa, amibe senki és semmi sem fér bele, ami nem olyan mint ők vagy amilyennek ők elképzelik. Ha mégis maradnának szakadárok - akik nem férnek bele az aktuális örültek embertípusképébe - azokat kezdetben különadóval, ha már nem lesz nekik semmijük, kényszermunkával,majd holdralövéssel kellene büntetni és Orwell mellé temetni.

  • 2012.09.01 10:31:58antisystem

    A postban írt jelenség az egyik tipikus példa arra a soszázra, amiért az az álláspontom több éve, hogy Etiópiában nyugodtan vállalnék gyereket, Magyarországon meg szó sem lehet róla. Köszike, de nem vagyok hülye, hogy sokezer plusz szabályt, előírást, feszkót és konfliktust is magamra vegyek, pusztán azért, mert voltam hülye igent mondani egy gyerek megszületésére... másfelől a gyerekkel sem szúrnék ki azzal, hogy egyre túlszabályozottabb környezetben kelljen élnie, hogy neki max vágyálom maradjon, amit mi 30 éve simán megtehettünk.

  • 2012.09.01 10:49:35miértisne

    Akiknek a SÜTIKRÍZIS aktuális, azoknak már eldőlt a "vállalok-e gyereket" meccs, valami mást kellene kitalálni, hogy hagyjanak minket élni. Minden megoldás érdekel: magánovi, új politikai réteg, Robin Hood gyermekotthon, esetleg, Etióp nagykövetség.

  • 2012.09.01 11:14:15Vallalkozas Hatraltatasi Iroda

    A blogmotor szarjon sünt. Írtam fél oldalt és eltűnt. A lényeg fél mondatban:
    Én pont azok tortájától féltem a gyerekem, akiknek a biztonság ennyit jelent és itt hőbörögnek.

  • 2012.09.01 11:24:11Hopsz

    Szívesen vennék pl olyan statisztikát, hogy a különféle allergiások száma hogyan oszlik meg a lakosságon belül. Pl létezik-e egyáltalán a putriban lakók között? Vagy azok között, akik a szemétből kiturkált ételmaradékot jóízűen elfogyasztják? Esetleg akik a dögkútról lopják a vacsorához valót?
    Vajon zavarja őket is a parlagfű? A gyerekeiknél előfordul ételallergia? Nem tartom valószínűnek.

  • 2012.09.01 12:30:01Hkd90

    A hiperekről csak annyit, hogy az egyik budapesti áruház igazgatóját most azért küldték el, mert kiderült, hogy a lejárt nagy mennyiségű túrót nem dobatta ki, hanem beküldte a pékségre, hogy süssenek belőle péksütit és tortát... Ennyit a biztonságról...

  • 2012.09.01 12:39:42antisystem

    Ez a "biztonság" nem más, csak süket duma... ha az ember végiggondolja az elmúlt évek ételmérgezéses eseteit, a komolyabb ügyek mindig valami mindenféle engedéllyel és pecséttel rendelkező helyhez köthetőek, éttermek, üzemi konyhák, iskolai konyhák...
    Egyszerűen van két dolog:
    1, attól, mert valahol ki van függesztve a minőségbiztosítás, és van ahol a háziasszony fejében létezik, vagy betartják, vagy nem. Sőt, az utóbbi inkább be fogja tartani, hisz önmagából ered.
    2, az élet természetes jelenségeit nemigen lehet elkerülni, az meg az, hogy az emberek 99%-a életében át fog esni 1-2-3 hányós-fosós fertőzésen, ilyen bioszférában élünk. Nyilván az ember ezt ésszerű módon igyekszik elkerülni, kezet mos, megmossa a gyümölcsöt, kidobja a gyanúsnak tűnő kaját, na de ehhez alakítani az életet???

  • 2012.09.01 13:11:41miértisne

    Én pont azok tortájától féltem a gyerekem, akiknek a biztonság ennyit jelent és itt hőbörögnek.
    Például Te?

  • 2012.09.01 13:21:08antisystem

    Én meg egyetértek veled...

  • 2012.09.01 14:43:11Vallalkozas Hatraltatasi Iroda

    Hkd90: van ilyen, nem lep meg :)
    antisystem: komolyabb ügy, csak komolyabb helyen fordulhat elő, egy háztartási hasmas nem hír a tv-ben, de a 30 fős megbetegedés az igen. Az ismert esetszám a háztartásokban sokkal több, az össz. betegszám viszont a vállalkozásoknál, mert a pár eset ami van az súlyos. Viszont azért azt is tudni kell ehhez, hogy a vállalkozások által okozott ételfertőzések szinte mindig kiderülnek, ki vannak vizsgálva és megy a sajtó, míg a háztartási esetek rendszerint max. az orvosig jutnak. A kifüggesztett engedély, papír, pecsét kérdésével egyetértek, nem azon múlik, hanem a hozzáálláson.
    miértisne: ha saját tortát akarsz a gyerekeknek akkor ne az iskolában, a tanár/igazgató büntetőjogi felelőssége terhére akard, hanem tarts házibulit, ahol azt csinálsz ami jólesik, ilyen egyszerű.

  • 2012.09.01 15:38:16Pere Viki

    Amíg a lányom Magyarországon járt oviba, addig náluk is érvényben volt ez a szabály. Második éve egy indiai oviba jár, ahol az idei évnyitó szülőin az a döntés hangzott el, hogy az édességhabzsolást visszaszorítandó nem lehet tortát vinni a szülinapokra, hanem az arra szánt összegeket összegyűjtenék a szülőktől és az év végén egy osztálykirándulás/tanulmányi út során, melyen egy árvaházat látogatnának meg a gyerekek az összegyűlt pénzt odaadományoznák az intézménynek. Ez is egy ötlet. További ovis élményeinkről itt olvashatsz:[link]

  • 2012.09.01 15:43:18nopánick

    Az egész szüli napi (és egyéb) kajáltatás az oviban ... egy nagy BAROMSÁG!!!
    Fölösleges, nincs rá semmi szükség.

  • 2012.09.04 19:57:12miértisne

    Semmire sincs semmi szükség. Minden baromság, meg baromság!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta