SZÜLŐSÉG

Heti öt tesióra - áldás vagy szívás?

2012. augusztus 23., csütörtök 10:14

Szeptembertől heti öt tesi órán izzadhatnak a gyerekek, a kérdés csak az, kik és hol fogják őket tanítani? Felmenő rendszerben, az első, ötödik és kilencedik osztályosoknak heti öt testnevelés óra bevezetéséről döntött a kormány, amikor megszavazta a köznevelési törvényt.

Jó is lenne, ha az iskoláknak lenne elég tanára és helye arra, hogy biztosítsa a szükséges feltételeket. A felső tagozatosok és középiskolások eddig átlagban heti két és fél testnevelés órán vettek részt, az alsósok heti három órában élvezhették a testnevelést eddig, nekik emellett még hetente kétszer fél óra játékos testmozgást kellett abszolválni.

Nem baj az, hogy mozogni kell, a gyerekek egyre nagyobb hányada elhízott ugyanis, csak ennek meg kellett volna teremteni a tárgyi feltételeit is. Számtalan iskola igazgatója várja tanácstalanul a szeptembert, ugyanis rengeteg olyan intézmény van, ahol sem tornatermi kapacitás, sem tanár nincs elég. Az index cikkéből kiderül, amikor nincs jó idő, az ország összes meglévő tornatermébe napi kilenc-tíz tesiórát kéne valahogy besuvasztani. És ez csak romlani fog, ahogy egyre több évfolyamon lesz kötelező a heti öt tesi.

Az általunk megkérdezett iskolaigazgatók szerint, bár a döntés üdvözölendő, a megvalósítása kevésbé az.

Több iskolában is felhívták a figyelmet arra, hogy nem lesz elég a tanterem és a tanárok számát is növelni kell, arról nem is beszélve, hogy az egyes osztályokban a maximális óraszám szabályozva van, így kérdés, melyik tantárgyból tanítanak majd kevesebbet.

A Puskás Tivadar Távközlési Technikum igazgatója, dr.Horváth László szerint a törvény olyan, mintha egy jót akarnánk kefélni, de közben szüzek akarnánk maradni. Az általa irányított iskolában három párhuzamos osztály van, idén még meg tudják oldani a mindennapos testnevelést, de jövőre már új tanárt kell felvenni a megfelelő óraszám biztosításához.

"A fővárosnak az a legjobb igazgató, aki a legolcsóbb. Vagyis betartja a törvényi minimumot, de ennél nem tesz többet, így nem kerül pénzbe a fenntartónak, azaz a fővárosnak " - fogalmazta meg röviden Horváth.

A maximális óraszám szabályozása további kérdéseket vet fel, ha a tanrende bekerül a hittan vagy erkölcstan is ( ezt 2013 szeptember elsejétől kell bevezetni).

A Pesthidegkúti Waldorf Iskolában nem tartanak attól, hogy nem tudják megvalósítani az új rendszert. Itt eddig is heti két testnevelés, és két euritmia óra volt kötelező a gyerekeknek, ehhez jött még az alsó tagozatban a heti egyszeri természetjárás, így ők túl is teljesítették a törvényi feltételeket.

A mindennapos tesióra alól nem lesz nehéz kibújni, az egyesületben sportolók edzései mellett az iskolai sportkörben való mozgás is megfelelő lesz a tesi helyett, illetve a törvény legviccesebb pontja, a műveltségterületi oktatás is elvihet heti két órát az ötből. Így elég lesz megtanulni, kinek köszönhető az újkori olimpia, vagy, hogy hányban nyert a Jászberényi Lehel a Fradi ellen a magyar jégkorong bajnokságban.

A Magyar Narancsnak nyilatkozó iskolaigazgató szerint a törvény érdemi változást nem fog hozni, de el lehet mondani, hogy tettek valamit.

Teszik ezt úgy, hogy Szabó Máté ombudsman már januárban kérte a NEFMI-től, hogy bővítsék a tornatermekre fordítható pályázati forrásokat, mert nem lesz elegendő tornaterem a gyerekeknek.

A 2007/2008-as tanévhez viszonyítva a tornatermek száma csökkent, a sportpályák és a tornaszobák száma szintén. Így erősen kétséges, hol és milyen körülmények közt fognak a gyerekek tornázni, és főleg: kik fogják őket tanítani.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.08.23 11:21:34É2I

    Megint egy olyan törvény, ami nem számol előre a betarthatósággal.
    A " műveltségterületi oktatás " pedig egy vicc abban az értelemben, hogy az kiválthatja a mozgást.

    A kötelező hittan pedig egyenesen diszkrimináció. Most is meg van a lehetősége mindenkinek a szabad vallásgyakorlásra. De miért kell azt kötelezővé tenni? Jól gondolom, hogy a katolicizmust fogják tanítani? Mi lesz a muzulmánokkal vagy más irányultságú egyéb felekezetűekkel?

    Ezek megint túlbuzgó, hozzá nem értésből adódó passzusok. Sajnos, hogy minden idiótát odaengednek a törvényhozásba.

  • 2012.08.23 11:34:51miértisne

    Hosszabb szünet, meg sok-sok zuhanyzó is szükséges lenne. Biztosan adnak pénzt rá, hiszen az olimpikonok két milliárd forintja mutatja, hogy most ez támogatott tevékenység lesz.

  • 2012.08.23 11:58:50\\\'tor

    Szerintem el kell kezdeni valahol. Ha arra várunk, hogy mindenütt legyen elég tornaterem, tanár, soha a büdös életben nem lehet a napi testnevelést bevezetni. Így is rengeteg a mozgáshiányos, elhízott kölyök. Inkább az a baj az iskolákkal, hogy a pedagógusok nagy része soha sem sportolt, sőt a sportot problémának tartja, hiszen elveszi a gyerek idejét a tanulástól. Én őket is napi egy tornaórára kötelezném.

    É2I: Hittan vagy erkölcstan! Lehet választani. Aki nem keresztény az választhatja az erkölcstant. Nem baj ha némi etikai tudást is magukra szednek a gyerekek.

  • 2012.08.23 12:44:02Bellcanto

    az erkölcstan is nagyon fontos... nemsokára talán érettségi tárgy is lesz - vagy választható helyette a hittan :P
    És akkor ha a gyereknek lesz +3 tesiórája + 1 hittan/erkölcscsősztan, vajon más tárgyakból kevesebb lesz, vagy csak terhelik jobban szegényeket (heti plusz 4 óra nem kevés plusz)?
    Vagy esetleg ezeknél az osztályoknál nem adnak majd leckéket?
    Ki van ez találva, nagyon... :((

    Arra tényleg nem szabad várni, hogy minden iskolában meglegyenek a technikai feltételek, de azért ha már egyszer valami újat akarnak csinálni, akkor nem ártana modellezni is a várható következményeket (amik messze túlmutatnak azon, hogy több mozgás = kevesebb kövér gyerek). De sajnos úgy látszik, hogy továbbra is csak ötletbörze szintjén mozog a kormány...

  • 2012.08.23 13:00:08báró Csekonics

    Alapvetően nem lenne ezzel semmi baj, sőt, a rendszeres mozgástól várhatóan a tanulás is jobban fog menni, amellett, hogy talán kicsit kevesebb lesz a 8-10 évesen már elhízott gyerek.
    Csak sajnos azon kívül, hogy a napi tesióra feltételei sem mindenhol adottak, annyi mindent szeretnének alaptantervbe zsúfolni (van amivel egyetértek, van mivel nem annyira), hogy lassan a 'hagyományos' tárgyaknak nem marad idő...

  • 2012.08.23 13:14:52ép test ép lélek

    Én nem különösen foglalkozom azzal, hol valósítják meg. Kint még novemberben is lehet futni, és mi is az aulában gimnasztikáztunk anno. mozogjanak, annyi a kövér tohonya gyerek, hogy csak nézek. Legszívesebben rájuk ordítanék, amikor itt sétálnak a közeli iskola körül, mert még pár száz métert sem bírnak lekocogni.

  • 2012.08.23 14:01:18oliva

    sok hülyeséget tanultunk, amikre semmi szükségem nem volt soha, de azt sajnálom, hogy nem tanították meg, hogy a tesióra nem egy kötelező rossz, amit jópofa dolog ellógni, hanem az egyik legfontosabb tantárgy... és nem viccelek! Bele kellett volna verni a hülye fejünkbe, hogy a rendszeres testedzést soha ne hagyjuk abba, és akkor nem negyven felett kellene újra elkezdenem, kétségbe esve a plusz kilók miatt... azt is el kellett volna mesélni, hogy az van gyerekek, hogy most még azt és annyit zabálhattok ami jól esik, de később már elhízhattok, ha nem figyeltek oda.... ezeket miért nem tanította senki, miért a saját káromon kellett erre rájönnöm? Igen is kell a sok-sok tesióra, minél több, annál jobb!

  • 2012.08.23 14:17:42Hobbijogász

    Az eszemmel persze tudom hogy a mindennapos testmozgás királyság, de gyűlölném ha ma lennék gyerek, mint ahogy régen is gyűlöltem a heti kétszeri tornaórát, alsótagozatban végig a folyosón meg az udvaron, mert a felsősök folyamatosan lefoglalták a tornatermet, felsőtagozatban meg lökdösődve, egy ötször ötös szertárban öltözve, zuhanyzó nélkül. És a döbbenet, hogy húsz évvel később ez az általános suli még mindig ugyanott tart. Úgyhogy a feltételek teljesülésére tényleg nem érdemes várni, mert egyszerűen sosem lesz minden iskolában akkora és olyan tornaterem ahová minden osztály befér.

  • 2012.08.23 14:36:05Anakin Solo (a.k.a. Ape)

    Na a sok okos hozzászóló... felesleges a tesi mi? Aztán 40 évesen sír, rí mindenki, hogy magas a vérnyomása, cukros, fájnak az izületei, lába, dereka.. Szedi a gyógyszereket meg kezelésekre jár. Ez tényleg sokkal jobb mint a mozgás... Mi baja lesz a gyereknek ha kicsit többet mozog? Elkopik vagy belehal? (Mert ha káros lenne megérteném a tiltakozást, de így.. ) Sajnálatos hogy sokan ennyit nem érnek fel ésszel, hogy ez hasznos és egészséges. Az ilyen ember erősen Taigetosz gyanús...

  • 2012.08.23 15:05:04tea fan

    \\\'tor

    "Ha arra várunk, hogy mindenütt legyen elég tornaterem, tanár, soha a büdös életben nem lehet a napi testnevelést bevezetni. Így is rengeteg a mozgáshiányos, elhízott kölyök."

    Na igen, de ha mostantól heti 5 órában fogják ugyanazt a sok hülyeséget csinálni, amit eddig heti 2(?) órában, az csupán ideig-óráig siker.
    Ha abban a plusz valahány órában valamilyen élvezetes mozgásformát űznének - a csapatsportok nagyon jók ebből a szempontból -, akkor nőne az esélye, hogy megszeretik a mozgást, így a hatás nem csupán rövid távon (a tankötelezettség alatt), hanem hosszú távon is érezhető volna.
    Hogy miért írom ezt?
    Mert emlékszem, hogy nálunk sem volt elég eszköz illetve helyiség a sportoláshoz, és többnyire a mi csoportunk volt az, amely a kis, levegőtlen teremben szekrényt ugrott vagy a tornatermi lépcsőn ugrált föl-le ahelyett, hogy a szabad levegőn kosarazott, röplabdázott (stb.) volna. Hosszú távon az a hasznos sport, amely megszeretteti a gyerekekkel a mozgást. A szekrényugrás nem ilyen, a csapatsportok jellemzően igen.

  • 2012.08.23 15:07:06tea fan

    Anakin Solo (a.k.a. Ape)

    A gyereknek nem csak mozognia kell, hanem olyan mozgásformát kell (érdemes) űznie, amit szeret. Különben a dolog kontraproduktív.

  • 2012.08.23 15:23:11bungics

    Megint a normálisak járnak rosszul. Vannak családok ugyanis, ahol fontos a sport, a testmozgás. A gyerek délután sportol. Pont.
    Két kamasz fiam van, épp elég mosni a napi edzéscuccot. Most még a suliból is hozzák majd haza a büdös, izzadt cuccot naponta. És nagy élmény lehet ám a tanároknak is egy matek és egy töri óra között rohanva, kapkodva megizzasztott bűzlő kamaszok között órát tartani.
    Nem így kéne ezt megoldani, legalábbis 8. osztály felett.

  • 2012.08.23 15:31:08Kovácsné

    Ha volt valami, amit gyűlöltem az iskolában, az a testnevelés volt. Alsó tagozatban lehetett menetelni, külső talpélen járni, meg hasonlók, felsőben futkosni ok és cél nélkül, gimnázumban a 180 centimmel a gerendán egyensúlyozni nőiesen. A lányom sikítófrászt kap a tornaórától. Ehhez képest én gyerekként heti öt alkalommal jártam kosarazni és a mai napig sportolok, a lányom pedig aktívan dzsúdózik. A sport szeretetének és az egészséges életmódnak a VILÁGON semmi köze nincs a tornaórához. Bár lenne. De nincs. Aki elhivatottságot érez valamilyen sport iránt, az csinálni fogja, az összes többi meg a tornaórától a mozgásnak még a gondolatát is megutálja. Nagyon-nagyon intelligens óratervezésre, brilliáns pedagógusokra lenne szükség ahhoz, hogy a helyzet megváltozzon. (Zárójelben jegyzem meg, hogy az iskolánkat most költöztették el egy másik épületbe (a régit muszáj volt jó sok pénzért eladni, remek helyen volt) ahol tornaterem helyett egy lekerített folyosórész ad majd otthont a heti öt tornaórának. Hát ezt garantáltan IMÁDNI fogják a gyermekecskék.)

  • 2012.08.23 15:37:59mangalor

    Én olyan áltisibe jártam (több, mint 20 éve!), ahol kiemelt szerepe volt a tesinek (volt tesi tagozatos osztály is), heti 4 tesink volt sima osztályként, és egy-két gyerektől eltekintve mindenki szerette ezt a rendszert, pedig mi nyelvtagozatosak (az orosz mellett francia) voltunk, tehát minden napra jutott plusz óránk. Ja, volt 7 óránk is, nem haltunk bele. Nem is volt elhízott gyerek, aki volt (1 fő!!), az betegség miatt. És még a legbénábbak is megtanultak pl. kötélre mászni, szekrényt ugrani (mielőtt vki belekötne, sztem ezek is fontos mozgásformák!),és minden órán volt kosárlabda vagy kidobós, röpi stb. Igen, futás is volt, de az is kell (én pl. mindig is utáltam futni, de nagyon jól ment, ezért kerületi iskolaversenyeken indultam, jó buli volt) Soha nem bántam, hogy ebbe a suliba jártam, elkezdtem versenyszerűen úszni is, jó eredményeket értem el, és akkor is tudtam futni a busz után, ha tele voltam cuccokkal. Ilyen alappal sokkal könnyebb sportot választani, illetve fittnek maradni később, illetve az igény megmarad az egészséges életmódra. Ehhez persze kellenek a jó (nem szadista) tesitanárok is, akik miatt a gyerekek örömmel dolgoznak. Én örülök ennek a döntésnek és a gyerekeim is. Sajnos messze vagyunk az amerikai modelltől, ahol sportcsarnok tartozik majdnem minden sulihoz, de láthatóan nem ezen múlik, hiszen lényegesen nagyobb a kövérek aránya ott.
    Én egyébként egy átfogóbb programot iktatnék be, ami nem csak a sport fontosságát, de ezzel kapcsolatosan a helyes táplálkozás szükségességét is szem előtt tartaná. Így a gyerek nem teljesen "hülyén" állna később a témához.

  • 2012.08.23 15:50:22pHérték

    Mindent meg lehet oldani! Akinek keze-lába ép, az tud mozogni, mozogjon! Tárgyi feltételek? Ugyan! Fogócska, bújócska, kidobó... Télen hógolyózás. :) Már az is jó, ha hazagyalogol a gyerek, és nem úgy fuvarozzák. Meg hát összevont osztályokat is lehet sportoltatni, miért ne?! Gondolom vidéken (ahol általában rosszabbak a körülmények) könnyebben megoldható, hogy a szabadban sportoljanak a gyerekek, de összességében nem jogos a nyavalygás. Nincs zuhanyzó? Legyen az utolsó óra a tesi, (addigra már úgyis tele a burája a legtöbb kölyöknek), aztán otthon megfürdik.

  • 2012.08.23 16:08:19omlósz

    kötelező tesitől csak megutálják a mozgást...

  • 2012.08.23 16:56:17Sztina

    Húúúúú, emlékszem mennyire utáltam a tesiórákat általánosban és gimiben is.
    Egyedül akkor szerettem, amikor hokiztunk a teremben vagy aerobik órát tartott a helyettesítő tornatanár. Akkor mozogtunk is és jól esett.
    De különben csak az ment, hogy osztályoznak pl. kötélmászásból, szekrényugrásból, hátrabukfencből, kosárra dobásból. És az osztály fele frusztrált volt, mert nem tudta rendesen végrehajtani a gyakorlatokat.
    Az szuper lesz, ha a heti öt tesi is ugyanerről fog szólni.
    Én szívesen mozgok, de hagy tegyem ezt úgy, ahogy a testalkatomnak megfelelő.

  • 2012.08.23 17:21:03fizetekmegegysort

    Vékony, mozgékony gyerek voltam, mindig sportoltam. Mégsem értettem, hogy pl miért kell osztályozni a kosárra dobást, mert nulla a labdaérzékem. Tök hülye voltam a labdás sportokhoz, miközben az iskolai tornaversenyben mindenkit leköröztem.
    Miért kell a gyerekek kedvét elvenni a mozgástól azzal, hogy osztályozzuk a tesit?

  • 2012.08.23 17:25:03tea fan

    mangalor
    Én végig sportoltam valamit iskola mellett (jazzbalett, röplapda etc.) önszorgalomból, éppen azért, mert testnevelésórán kevés olyasmit csináltunk, ami élvezetes (és hatékony) mozgásforma lett volna.
    A szekrényugrást én totál értelmetlennek látom, meg a magasugrást és társait is - vagy, ha nem is értelmetlennek, a csapatsportoknál meg annál, hogy az ember a szabad levegőn legyen, kevésbé fontosnak.
    Még az se baj, ha ezeket is kell csinálni, de az arányok rosszak. Legalábbis én így tapasztaltam. Mert untuk, utáltuk, és főleg ilyesmivel töltöttük az időnket. Ehelyett a futás is jobb lett volna.
    Nem tudom, ez mennyire a tanterv által determinált, úgy sejtem, nálunk a fő ok az volt, hogy kevés volt a hely, így aztán gyakran "szorultunk" be a kis tornaterembe.

  • 2012.08.23 17:29:48tea fan

    fizetekmegegysort

    Régóta mondom én is, hogy nem kéne osztályozni. Az a rendszer, amely az egyetemen volt nálunk, kevésbé frusztrálja az embert, de mégsem sarkallja lustaságra: egyszerűen van a "megfelelt" kategória, ami azt jelenti, hogy ott voltál és aktívan részt vettél az órákon, van a "nem megfelelt" (értelemszerűen), és van a "kiemelkedő".
    Aki lusta, nemtörődöm, az bukjon meg "nem megfelelt"-tel, de ne osztályozzunk már készségeket...

  • 2012.08.23 21:35:11Starlark

    Phérték: "Nincs zuhanyzó? Legyen az utolsó óra a tesi, (addigra már úgyis tele a burája a legtöbb kölyöknek), aztán otthon megfürdik."
    Ezt évfolyamonkét 2-3 osztálynál 8 évfolyammal számolva hogy gondolod megvalósítani?

  • 2012.08.23 21:35:40Kakimaki0123456789

    Persze jó a testnevelés, de miért heti 5 órában csinálják, miért nem 10 vagy 20 vagy egyenesen 40 órában?
    És a matekot, fizikát, törit, magyart, kémiát, idegen nyelveket, vagy akármit ami hasonlóan fontos miért nem oktatják 5, 10 20 vagy 40 órában?
    Van egyáltalán olyan tantárgy - a tesin kívül - amit heti 5 órában oktatnak? Nem?
    Ez egy elmebeteg döntés, egy idealizált képet erőltet a gyerekekre ahelyett hogy megadná nekik a lehetőséget hogy az alapvető készségek fejlesztése mellett megtalálják az egyéni érdeklődésüknek, egyéni tehetségüknek megfelelő tantárgyakat, szakköröket, tanárokat...
    Az ép test és a sport idealizálása a szocializmus és a fasizmus ideológiája, nem kellene hagyni hogy ez bevezessék!!!

  • 2012.08.23 21:39:11Nick Leeson

    A mozgás jó dolog, de frusztrált szadista tesitanárokkal, nemlétező tornatermekkel, haszontalan büntetőfutásokkal, túlterhelt diákokkal, 5 perces szünettel (ezalatt öltözés, zuhany, stb.) SEMMI ÉRTELME NINCS!

  • 2012.08.23 22:34:34ingyenes

    A terv jó, az infrastruktura szar. Én örülök neki legalább nem kell kondibérletre költsek, heti 5 óra alatt szétgyúrom az agyam.

  • 2012.08.23 23:20:03A Tyne folyó déli partja

    oliva
    mondjuk, ehhez az kellett volna, hogy értelmes tesitanárok vannak, és nem olyanok, akik a kövér/ügyetlen gyerekkel üvöltöznek, lesajnálják őket. az én iskolás koromban minden volt a tornaóra, csak nem a mozgás megszerettetése. ha ezen múlt volna, akkor én az életben nem sportoltam volna többet. soha nem mondták el, hogy mit hogyan, meg mire jó, meg hogy tartsd magad, semmit.

  • 2012.08.23 23:52:46arod75

    Nem értem: napi 1 tanóra MOZGÁSRÓL lenne szó! Ez alatt nem csak gimnasztika, labdajáték érthető, belefér akár a néptánc, társastánc, aerobic, jóga, tai chi is, de akár télen a korcsolya.
    Ezt miért nem dobja fel senki? Csak tornaterem-építésről, eszközvásárlásról beszélnek, amire nincs túl sok pénz és elég lassan megy.

  • 2012.08.23 23:54:29Advanced Flight

    A mozgás igenis fontos, akár megszereti a kölyök, akár nem. Mert legalább addig nem hízik el, amíg suliba jár. És nem kell a testmozgáshoz valami óriási infrastruktúra: jó időben kimegy futni, rossz időben lépcsőzés. Mi is csináltuk ált isiben (80-as évek), mert már akkor is rendszeresen előfordult, hogy foglalt volt a tornaterem. Első két évben meg be se tehettük oda a lábunkat.

  • 2012.08.24 00:19:44zsocsa

    Abban a kerületben ahová a gyerekeim járnak már eddig is minden nap volt MINDEN évfolyamnak tesi órája.Nem rinyálni kell,hanem megoldani.Itt sincs 2 tornaterem.. Kint is lehet tornázni pl.. engem nem zavar -söt örülök- hogy emellett még délutáni edzésekre is járnak.Nem értem azt akinek a reakcioja na moshatok még többet ezután..Én büszke vagyok rá,hogy ennyit sportol a gyerek és bizom benne,hogy a kicsik is követik a példát.

  • 2012.08.24 01:16:15George Gershwin

    Arod75, egyetértek, a mozgásformák szélesebb körét kéne bevezetni, megmutatni a gyerekeknek minél többet, de nem kötelezni senkit olyan mozgásformára, ami nem felel meg a személyiségének, különben csak elveszik a kedvét.
    Sajnos sok tanár nem tudja, hogyan lehet motiválni a gyereket, és ezért a gyerek tényleg muszájból csinálja és csak azt várja, hogy ne legyen kötelező.

  • 2012.08.24 06:53:59durcas.hu

    arod75: a néptánc, társastánc, aerobic, jóga, tai chi mozgásformákhoz is kell biztosítani helyet valahol. Esetleg eljárhatnak a gyerekek fizetős edzésekre, de azt például ki fizetné? Az állam? Az önkormányzat? A szülő?

  • 2012.08.24 07:51:10Elstron

    arod75: igen, és mindezt ugyanaz a tesitanár fogja tartani? Tai chi, jóga, az... neked sincs sok eszed.

    Egyébként kíváncsi lennék, hogy a +3 tesiórát melyik tantárgyból szándékoznak elvenni, vagy esetleg még tovább terhelik a gyerekeket?

  • 2012.08.24 08:13:21Twisk

    "Teszik ezt úgy, hogy Szabó Máté ombudsman már januárban kérte a NEFMI-től, hogy bővítsék a tornatermekre fordítható pályázati forrásokat, mert nem lesz elegendő tornaterem a gyerekeknek."

    Tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal? A mi óvodánkban a nyár folyamán a tornateremből alakítottak ki új csoportszobát, mert az új köznevelési törvény folyományaként /3 éves kortól kötelező az óvoda/ nincsen elegendő óvodai férőhely. Pár éve ugyan megszüntettek több óvodában több csoportot. Kell a mozgás? Kell. Kell a férőhely? Kell. Megoldás? Háááát, nem tudom.

  • 2012.08.24 08:32:11Fenimore

    magamból indulok ki, nem volt még annyira nagyon messze a gimi.
    Sikítófrászt kaptam volna attól, ha naponta lett volna tesiórám.
    Az oka az, hogy a tesiórán idióta dolgokat kell csinálni, valahogy sose azt, amit akarunk (bár állítólag vannak tanárok, akik engedékenyek).
    Mi, lányok legalábbis gerendáztunk, váltott korlátoztunk, kézen álltunk, holott alig volt 2-3 lány, aki alkatilag megfelelt. Én a majdnem 180 centimmel, jó széles vállaimmal pont olyan volta

  • 2012.08.24 08:37:33Fenimore

    m, ahogy egy tornászt elképzel az ember...
    Szenvedtünk, és sokszor az ügyetlenség, esetlenség miatt megalázó volt az egész. Futtatják orrba-szájba azt a gyökér Cooper-tesztet is, még esetleg megérteném, ha nem minden gyakorlás, rávezetés nélkül csaptak volna ki minket egy szép nap a parkba, mikor már hónapok óta nem futottunk.
    Össze-vissza minden hülyeség. Bezzeg ami ment az embernek, az nem érdekelte a tanárt. Én pl jó voltam kosárban, röpiben, a legjobban meg a magasugrás ment. Már mindenki kidőlt, és leverte a lécet, mikor én még mindig magasan átugrottam. A tanár mégse foglalkozott velem, nem mondta azt, hogy járjak edzésre, nem karolt fel, akkor meg minek? hogy behúzzuk a tanmenetbe? Röpizni, kosarazni se engedett minket, csak ünnepnapokon. Pedig az adta az igazi sikerélményt, és úgy mozogtunk, hogy jól éreztük magunkat: játszottunk.
    A fiúk majdnem minden órán focizhattak, kétszer futottak Cooper-tesztet egy tanévben, amúgy a bőrt rúgták.
    Mi addig a váltott korláton emeltük át magunkat, meg a gerendáról földet érést gyakoroltuk.

    Nem szerettem meg a tesit, sőt, gyűlöltem.
    Ha ebben a formában marad, akkor 5 valóságos kínzás a legtöbb gyereknek. És nemhogy nem segít megszerettetni a sportot, ellenkezőleg.
    Én csak felnőtt fejjel kezdtem sportolni, magamtól. Senki nem nevelt. Ez, ami folyik, nem testnevelés. Csak majomkodás. majd akkor legyen heti öt, ha valami értelme is van.

  • 2012.08.24 09:06:58pHérték

    Starlark

    Phérték: "Nincs zuhanyzó? Legyen az utolsó óra a tesi, (addigra már úgyis tele a burája a legtöbb kölyöknek), aztán otthon megfürdik."
    Ezt évfolyamonkét 2-3 osztálynál 8 évfolyammal számolva hogy gondolod megvalósítani?

    Én simán összeengedném a 2-3 osztályt egy nagy, közös sportórára. Miért ne játszhatnának, mozoghatnának együtt? Ez nem olyasmi, mint a matek, hogy a kisebbek még nem érthetik...
    Persze tudom, hogy túl leegyszerűsítő ötlet, de a túlbonyolító és kifogáskereső vélemények ellensúlyozásául megteszi. :)

  • 2012.08.24 09:14:19pHérték

    Elstron: "Egyébként kíváncsi lennék, hogy a +3 tesiórát melyik tantárgyból szándékoznak elvenni, vagy esetleg még tovább terhelik a gyerekeket?"

    Egy kis ugri-bugri, lóti-futi terhelést jelent a gyereknek? :) Szerintem föl se merült volna a tornaóra kibővítésének gondolata, ha a mostani gyerekek mozognának annyit, mint ami természetes egy gyereknél. És vajon miért nem mozognak eleget? Ebben bizony a szűkebb, családi környezetnek is van felelőssége.

  • 2012.08.24 10:18:21szajberpiraty

    Nálunk mindig foci volt tesiórán, amit utáltam. A testnevelésnek nem erről kellene szólnia. Inkább arról., hogy hogyan tudja magát formában tartani az, aki akarja.

    Jelenleg tudomásom szerint a gyerekek túlnyomó többsége át sem öltözik tesiórára, nem érdekli, nem hajlandó, nem tudnak vele mit kezdeni. Így semmi értelme.

  • 2012.08.24 15:36:00Garfyka

    Tyúk és tojás kérdés, mi legyen előbb: kötelezően napi tornaóra (és aztán csak lesz terem is, meg tanár is, meg egyebek is) vagy megfelelő feltételek.

    Tornaórák utáni szünetek ugye hosszabbak lesznek, hogy a gyerkőcöknek legyen idejük legalább átöltözni az átizzadt tornaruhából az "iskolás ruhába" ...
    Gondolom, lesznek (khm, vannak) zuhanyzók, ahol a gyerekek esetleg megmosdhatnak tornaóra után, hogy ne bűzlödjenek az izzadságtól a nap többi részében (főleg, ha a tornaóra az első vagy napközbeni óra) ...

    Érdemes lenne a tanári kart is rávenni, hogy naponta legalább egy órát mozogjanak ...
    És a szülőket is ...

  • 2012.08.24 19:47:31A Tyne folyó déli partja

    Fenimore
    teljesen egyetértek. a másik, hogy én pl. szemüveges voltam, nem is láttam, hogy mit is kéne csinálni, pl. a kosárlabdában esélyem nem volt bemérni, hogy bele is találjak (4-es és 5-ös dioptriával, tornaórán persze nem volt rajtam), de egyik tanárnak se volt annyi esze, hogy tán ez esetleg befolyásolhat...

    és igen, én jó voltam röplabdában, azt leszarta, arra is rosszabb jegyet kaptam, mert másban ügyetlen voltam. jó lettem volna még úszásban, az meg persze gimiben nem volt. a "más" abból állt,hogy ha rossz idő volt, bent kosaraztunk, ha jó, akkor kint kézilabdáztunk. néha kellett ökörségeket csinálni a gerendán, végigmenni is féltem rajta, nemhogy bukfencezni, meg kézen állni. semmi értelme nem volt az iskolai tesióráknak, se mozgás megszerettetése (sőt), se arra nem voltak jók, hogy karban tartsa az ember a testét, soha, egy szóval nem mondták el, hogy mit hogyan csinálj, hogy vegyél levegőt, stb, semmit.

  • 2012.08.24 20:03:54Loona

    Ha volt valami, amit igazán gyűlöltem az iskolában, az a tesi volt. Futkároztunk, vagy kidobósoztunk. Futni nem tudok (milyen öröm volt, amikor ortopédus igazolást adott, hogy nem is futhatok a gerincem miatt!!!) Kidobósozni meg nem szerettem, pici voltam, vékony, kétballábas, szemüveges, és a gyerekek imádnak arcra célozni. Az egyetlen, amit szerettem, az a talajtorna volt. Imádtam a szekrényugrást, a bukfenceket, a felemás korlátot, gerendát... De az évente csak 1-2x került sorra.
    Hülyeség a heti öt tesi. Kínzás annak, nem ügyes. Sportoljon a gyerek, de azt, amihez kedve van! Én egy ideig jazzbalettre jártam, felnőttként egy fél évet ninjucu-ztam, most meg jógázom, amivel megtaláltam a nekem való sportot.
    Sok az elhízott gyerek, ez tény. De a heti 5 tesi helyett inkább azt a szülőt kéne seggberúgni, aki kólával, csipsszel, egyéb vacakkal tömi a gyereket. Pl. üdítő-mániát sosem értettem. Én üdítőt akkor veszek, ha vendéget várok, amúgy ott a csapvíz. Finom, egészséges, nem hizlal. (Amióta meg megvettem a zöldség- és gyümölcscentrifugát, saját készítésű energiabombákat iszom...)

  • 2012.08.24 20:38:40Baduka

    Az eddigi hozzászólásokból az derült ki, hogy egy gyökér tesitanár jó pár évre megutáltatta a gyerekekkel a sportot. Ennek ellenkezőjét most sem garantálja senki. A tesitanár is nagyon fogja élvezni a 8. óráját. Ha szerencsések a kölkök, akkor bevág közéjük egy labdát és hagyja őket játszani. Ha nem, akkor bosszú-futások lesznek, szívjatok ti is alapon!
    Ahol a hétvégék nem közös sportolással telnek, ott a szülő sem pártolja a gyerek tesióráját. Én el szoktam rángatni az ötödikeseket közös bicajozásra, korizásra vagy túrázásra és nagyon lelkesek. A szülőknek csak kis része jön!!!!
    A kövérségről annyit, hogy a mi sulinkban nincs olyan rengeteg kövér gyerek, de az iskolai kaja tragédia. Gyümölcs, zöldség alig. Lisztes főzelékek dögivel.

  • 2012.08.25 13:23:24Fenimore

    @ A Tyne folyó déli partja
    Az a másik, általánosban én is szemüveges voltam, hol volt még akkor a kontaktlencse? Gimiben már volt, de általánosban rendszeresen félvakon jártam tesire (volt okom rá, nemegyszer eltörték a szemüvegem). Bénáztam, kiröhögtek, még a tanár is a fejét fogta, arra nem gondolt senki, hogy nem látok. Most felnőttfejjel elbeszélgetnék azzal a tanárral.

    Gimiben meg az egyik lány rosszul jött ki egy gerendán végrehajtott bukfenctől (aminek mennyi is a gyakorlati haszna? Van nulla egyáltalán?), másnap nyakmerevítőben jött suliba, és hordta vagy két hónapig. A tesitanár úgy befosott, hogy onnantól csak játszottunk. Kár, hogy ez csak negyedik év vége előtt pár héttel történt meg.

  • 2012.08.25 18:42:24A Tyne folyó déli partja

    Baduka
    egy tesitanár? az összes...

  • 2012.08.25 18:43:42A Tyne folyó déli partja

    Fenimore: én a szekrényugrás értelmére nem jöttem rá máig se...kb. semmire se jó, mi a francnak kellett? totál be voltam tőle kakilva.

  • 2012.08.27 10:36:22beautifullove

    Nál

  • 2012.08.27 16:00:56Saxana

    Én infarktust is kaptam volna, ha heti 5 tesi óránk van, én gimiben a heti 2őre se jártam be, orvosi felmentésem volt. Hogy miért? Egyrészt mindig az első vagy második óránk volt a tesi, egy öröm volt kiizzadtan üldögélni a nap további részében. Másrészt a tanár bunkó volt. Ha nem futottál olyan gyorsan, ahogy ő gondolta, vagy nem voltál olyan ügyes, megalázott, mintha te lennél a világsöpredéke. Harmadrészt 2 dolgot csináltunk, vagy a kötelező hülyeségeket (kötélmászás, cooper-teszt, szekrényugrás) vagy kosaraztunk. Az elsőkhöz nem értettem, kosarazni pedig szívből utálok azóta is. Kb. 10gyerek szerette a tesit, akik atlétika edzésre jártak, meg a kosárcsapat.
    Most se vagyok egy sportos lény, de az egyetemi tesi óráim pl. kifejezetten jók voltak. Első felében valami tanár által tartott kötelező rész (mindig valami konkrét téma köré felépülő gyakorlatsorokat jelentett, labdás, erősítős stb), pont annyi idő volt, hogy kicsit átmozgatott, de nem haltál bele, a másik felében pedig szabadon választott sport (tollastól elkezdve a labdajátékokig). Ezt így el tudom képzelni, hogy a gimisek is élveznék, de a mostani felállásban a gyerekek csak jobban meg fogják utálni a tesit...

  • 2012.08.30 11:45:15nyuci12

    Ennyi nyavalygó, testnevelést megutált embert !
    Nem hiszem el, hogy csak ilyen tesitanárok voltak. Én élveztem a tesiórákat, abban az időben (70-es évek) még az oktatási rendszer keretében lehetett külön sportórákra járni, a gyerekeimet( 90-es évek), már messzebbre kellett különórákra hordani, de a bármilyen fajta mozgással, bármikor, semmi bajunk nem volt.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta