SZÜLŐSÉG

Úristen! Mi van, ha soha nem lehet gyerekünk?

2012. július 27., péntek 07:14

Szubjektív beszámoló a meddőségről, 1. rész.

Évekig hiába próbálkozni a gyerekkel önmagában elegendő feldolgoznivalót ad egy nőnek. Mindezt azonban a hétköznapokban az ismerősök jószándékú, de sokszor tapintatlan kiváncsisága, tanácsai súlyosbítják, na meg a magyar egészségügy, ahol, hogy is mondjam finoman, épp olyan eséllyel futhatunk bele ignoráns idiótákba, mint lelkiismeretes és empatikus szakemberekbe.

Fotó: Stockfresh

A következő sorozatban megosztom veletek, min mentem keresztül testileg, lelkileg. Milyen köröket futottam feleslegesen, és mit lett volna jó már a legelején is tudni. A végén pedig kiderül, sikerrel jártunk-e.

Meddőség

Ha egy adott párnak 12 hónap
védekezés nélküli együttlét alatt
nem fogan gyermeke – WHO

A mi történetünk 2005 nyarán kezdődött, ekkor döntöttünk úgy az akkor még csak leendő férjemmel, hogy lassan itt az ideje, hogy gyereket vállaljunk. A szót tett követte, ami jelen esetben kimerült abban, hogy abbahagytuk a védekezést, viszont elkezdtünk tervezgetni és számolgatni, ha ekkor fogan meg, akkor születik, de jó is lenne egy tavaszi/nyári baba.

Izgatottan vártuk minden ciklus végét, hogy na? vajon most? Aztán kissé csalódottan állapítottuk meg, hogy most nem, de majd talán legközelebb. Teltek a hónapok, a lelkesedésünk mit sem csökkent, közben leszerveztünk és megtartottunk egy esküvőt (a sajátunkat), és egyszercsak megint a nyár közepén jártunk ,és időközben nem született egy gyerekünk se, de még csak teherbe sem estem.

Egyik lelkesen érdeklődő barátnőmet hűtöttem le a másik után egyik hónapban a másik után, és egyik nagyszerű tanácsot hallgattam a másik után – szexeljünk párnával a derekam alatt, álljak fejen szex után, egyek sok mézet, igyak kávét, ne igyak kávét, de igyak ilyen és olyan és amolyan teát, hogy csak a frappánsabbját említsem. Persze a na? na? nem csak az ismerősöktől érkezett, bennünk is egyre gyakrabban merült fel az Ebben a hónapban biztos sikerül mellett, a Mi az úristen van már?! is.

Az első orvos

Szóval végül eltelt az a bizonyos 12 hónap, és akkor úgy döntöttünk, legalább megnézetjük magunkat, ha van valami probléma, az inkább derüljön ki. Velem kezdtünk, irány a nőgyógyász, akihez addig csak az éves rákszűrésre és korábban fogamzásgátlót iratni jártam.

Fotó: Per-Anders Pettersson / Europress / Getty

Ha nagyon elnéző akarok lenni vele, azt mondom, hogy nem igazán vett komolyan, ha nem akarok elnéző lenni, akkor azt, hogy tökhülyének nézett, ha goromba akarnék lenni, azt mondanám, hogy ő volt tökhülye. A teljes hozzáfűznivalója kimerült abban, hogy „Hát tessék hazamenni házaséletet élni!”, amire biztos visszakérdeztem volna, hogy „Ja? Miért nem tetszett ezt előbb mondani?”, ha épp humoromnál vagyok.

Első tanács (ígérem, nem lesz sok belőle)

Sose hagyjátok lerázni magatokat! A ti életetek, a ti gyereketek, titeket érdekel a legjobban, és simán kerülhettek egy ugyanilyen fásult tökhülyéhez, aki inkább nem tölti ki azt a három beutalót a laborba.

De nem voltam humoromnál, úgyhogy a csalódottságtól köpni-nyelni sem tudtam, viszont még a folyosón eldöntöttem, hogy keresek valakit, aki legalább igaziból végighallgat, mielőtt hazaküldene szexelni.

A második orvos

Egy gyors, ám nagyjából az összes barátnőmre kiterjedő közvélemény-kutatás után egy fiatal, agilis, és nagyon kedves doktornő mellett döntöttünk, aki az első vizsgálat után minden további cécó nélkül beutalt három vérvételre a ciklus meghatározott napjain. Közben a férjem is megjárta az andrológiát, ahol kiderült, hogy az összes eredménye tankönyvi, tehát, ha van is promléma, az egészen biztosan nem vele van.

Fotó: Per-Anders Pettersson / Europress / Getty

Én lelkesen – és irtó álmosan, általában munka előtt, reggel hétre – mentem egyik vérvételről a másikra, mert meg voltam róla győződve, hogy valamelyikből majdcsak kiderül, hogy miért nem akar ez a gyerek megfoganni, de minden lelet után csak gratulációt kaptam a példaértékű hormonszintjeimhez, magyarázatot nem.

A pánik

Végül megérkezett az utolsó lelet is, és semmivel sem lettünk okosabbak. Elvileg minden adott volt, hogy gyerekünk legyen. És ez, a teljesen semleges, sőt, gyakorlatilag jó hír volt az, aminek a hallatán másfél év próbálkozás után belémhasított a jeges rémület, meg a kérdés: mi van, ha sosem tudjuk meg, hogy mi a baj, és sosem tudjuk orvosolni és sosem lesz gyerekünk?

Folytatjuk

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.07.27 11:32:37Adamfark

    PCOS! PCOS! PCOS!
    Elképesztően sokan vannak nők, akik emiatt nem esnek teherbe. És nem csak azok, akik tipusosak (erősebb testalkat, szőrösödés, stb.).
    Elmenni dietetikushoz!
    Szénhidrát diéta + mozgás + gyógyszer az inzulin rezisztencia ellen.
    A KÁLI-t én is csak ajánlani tudom. Nálunk is Ők világítottak rá a dolgokra.
    Azóta 2 gyermek boldog (és fáradt :))) ) szülei vagyunk. Nemrégiben egy 4-5 éve küzdő ismerőst is oda küldtünk. Továbbra is szenvedéssel, de nekik is összejött a KÁLI-ban.

  • 2012.07.27 11:36:36JustMeee

    Szuperokos itt mindenki, azt látom...

  • 2012.07.27 11:46:37Adamfark

    JustMeee:
    Lehet, de sajnos a mai napig a legtöbb nőgyógyász nem is gondol PCOS-re.
    A mi esetünkben sem a tankönyvi PCOS volt, ráadásul a feleségem orvosként sem lehetett biztos a dolgában, mert a szakirodalmak sem tudnak tökéletes protokolt a PCOS-re. Hogy valaki biztosan PCOS-ses, az csak az alkalmazott kezelés hatékonysága után derül ki. Igazság szerint a kezelés meg egy olyan dolog, amit egy meddősége ellen harcoló nő 1 lábon is kibír. (Mondom én ezt fasziként! )

  • 2012.07.27 11:59:15Közbiztonság Szilárd

    Szerintem ez Isten büntetése azért, mert te meg az Indexen bünteted a cikkeiddel az olvasókat.

    Isten nem ver bottal.

    samugy63:
    Jóvan, koma.
    További baromságok a cihés cuccokról?
    (A hozzád hasonló faszok szerint annak is cihés oka van, ha elesel, eltörik a lábad. Véletlenül sem fizika, nyíróerők meg szilárdság meg ilyesmi.)
    De ahogy látom, ez a cikk egy méretes idiótagyűjtő, akik mindn mögött lelki okot látnak.

    Tavaszi Gábor:
    Barom.

    victor vacendak:
    Több százezer?
    Te hol tanultál biológiát?

    Adamfark:
    Nem kellett volna szőrös feleséget választanod, akkor nem derült volna ki utólag, hogy férfi.

  • 2012.07.27 12:00:42Borstörő

    Nagyon sok mindentől nem eshet teherbe sajnos, de nyilván ki fog derülni, hogy milyen vizsgálatokon ment keresztül a sorozat során. Legalábbis így vettem ki. Az IR-től kezdve az pajzsmirigy-porblémán keresztül alloimmun, autoimmun, összeférhetetlenségi nagyon sok minden lehet!

    A pszichés gátra meg azt mondom: hogy akkor az megerőszakoltakkal mi van? Egy ilyet csak az tud mondani, akinek gőze sincs arról hogy min megy ilyenkor keresztül egy pár!

  • 2012.07.27 12:06:22Sadist

    Esetleg PCOS?

  • 2012.07.27 12:07:27Sadist

    De lehet, hogy policisztás petefészek szindróma.

  • 2012.07.27 12:07:57Sadist

    Vagy az is lehet, hogy PCOS.

  • 2012.07.27 12:09:55Sadist

    Borstörő 2012.07.27 12:00:42

    Az biztos, hogy nem lupus.

  • 2012.07.27 12:19:41mohácska

    Hagyjuk már ezt a lelki eredetü meddőség dumát, ez a legegyszerübb kivizsgálás és válaszok helyett. Másfél év sikertelen próbálkozás alatt én is mindig ezt hallgattam, már ölni tudtam volna. azután kiderül hogy a petevezetőm nem átjárhatóak, ennyi. Már terhes vagyok lombikkal. Amúgy meg a világ egy nagy részén a nőket házasságokba kényszeritik ahol nem boldogok, a házaséletük erőszaktétel és nem öröm és mégis rengeteg gyerekük van ha akarnak ha nem. Ennyit a lelki oldalról. És akkor a katonák által háborúban megerőszakolt nők terhességéről még nem is beszéltünk.

  • 2012.07.27 14:21:21Közbiztonság Szilárd

    mohácska:
    Na jó, de nem tudhatod, nem cihés ok miatt volt-e elzáródva.
    Vagy az előző életed miatt.

    A házasságba erőszakolt meg a katonák által megerőszakolt nőknek pedig tudat alatt biztos jólesett, cihésen, csak tagadják. Meg az előző életük miatt is.

    (Más baromság most nem jut eszembe, de ha a fentieket elolvasod végig, biztos találsz még.)

  • 2012.07.27 14:40:56csincsilla72

    Az elzáródott petefészek nagyon gyakori és valós probléma. De ennek kivizsgálása a leghátul van a sorban. Már előtte nyomatják a tüszőérést serkentőket, progeszteronszint-megtámogatókat, holott nem is ott a baj. Amint megvannak a hormonszintek és tudják, hogy nincsenek ciszták a háttérben, rögtön nézni kellene ezt is.

  • 2012.07.27 15:29:39Pszyché

    a lelki eredetű magyarázgatás azért bosszantó, mert a mindenkori orvoslás tudatlanságát elfedi és akiknek 10-20 éve vagy akár most van kideríthetetlen bajuk, azoknak az elszántságát még meg is kérdőjelezik

  • 2012.07.27 15:49:54Advanced Flight

    Mondjuk én nem vártam egy évet. A babaproject megkezdése utám 3 hónappal már rátörtem az ajtót a nőgyógyászomra, hogy mifaszvan, miért nem estem még teherbe. Akkor még türelemre intett, de újabb 3 hónap elteltével felírta a Clostylbegitet (vagy hogyafrancba írják :-)). Beszedtem, két hónap múlva terhes lettem.

  • 2012.07.27 16:01:59Ocsibogyo79

    A hozzászólók nagy része nem látta valószínűleg, hogy a cikknek még lesz folytatása, tehát valószínűleg rájöttek a meddőség okára és szerintem a vége az, hogy sikerült is a baba.
    A lelki okokra hivatkozók a legidegesítőbbek ilyenkor az ember környezetében. A meddőségnek számos oka lehet (endometriózis, gyulladások miatt elzáródott petevezetők, méhsövény, felborult hormonrendszer, IR, pajzsmirigy gond, immunológiai okok, korai klimax, stb. - ez csak a női oldal), 100 évvel ezelőtt valószínűleg ezek többségét nem ismerték és kb. az összes ilyen betegségben szenvedő nőre rá lehetett volna így fogni, hogy pszichésen meddő. Szerintem még mindig számos felderítetlen ok lehet a meddőség mögött (akiknél nem találnak semmit, azokat sorolják az "ismeretlen eredetű meddőség" kategóriájába) és ezekre az emberekre szépen bélyegként rá lehet sütni, hogy lelki okokból nem sikerül náluk a gyerek. 100 év múlva pedig már lehet, hogy az ő esetük is tök könnyen diagnosztizálható lenne.
    Aki még csak most kezd bele abba, hogy orvoshoz mászkáljon, annak azt ajánlanám, hogy mielőtt meddőségi központba menne, járjon utána, hogy milyen kivizsgálások vannak és próbálja meg a lehető legtöbb kivizsgálást elvégeztetni, ugyanis a meddőségi központokban sokszor nem az okokat kezelik, hanem rögtön stimulálnak, holott lehet, hogy az okok kezelése után spontán is menne a teherbeesés.

  • 2012.07.27 16:09:56R2D2 & C3PO

    Szerintem jól gondold meg, ha még nem jött össze a gyerek!

    Gyereke nem csak terhesség után lehet az embernek...

    Mondom ezt 3,5 év szívás után 8 hónapos terhesen. ;-DDD (Az első 7 hónap igazi sétagalopp volt - most meg elegem van a világból is. Szerencsére csak pszichésen. ;-DDD) Persze az ilyesmit úgysem hiszi el senki, míg rá nem jön arra, hogy a terhességi refluxtól nem poén megfulladni + hasonlók.

    Egyébként le kell szarni a tanácsokat! Ha egészséges vagy, akkor előbb-utóbb lesz eredménye a szexnek; ha meg nem vagy az, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy betegen erkölcsös-e gyerekszülésen filózni... Persze szerintem. :-P

  • 2012.07.27 17:03:40Mrs. Jackman

    JustMeee, hát igen.

    Ocsibogyo79, hát igen.

  • 2012.07.27 17:10:37Pszyché

    "Ha egészséges vagy, akkor előbb-utóbb lesz eredménye a szexnek; ha meg nem vagy az, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy betegen erkölcsös-e gyerekszülésen filózni"
    igazán hiteles 8 hónapos terhesen észt osztani, a nem várt siker tett ilyen bölcsé?

  • 2012.07.27 17:21:19tea fan

    samugy63

    Ez azért így elég bátor kijelentés... Ezen a - kétségtelenül előforduló - eseten kívül még számtalan oka lehet annak, hogy nem fogan meg a gyerek: dohányzás, stressz, túlsúly, túl alacsony testsúly etc.

  • 2012.07.27 17:24:11tea fan

    oksimoksi
    "Meg az is bejátszhat, hogy végülis minden betegség, testi probléma LELKI oldalra nyúlik vissza. "

    MINDEN betegség? Influenza? HIV? TBC? Na nehogymár.

  • 2012.07.27 17:53:23Visegrádi

    Ha sosem lehet gyereked, akkor bizony fel kell nőnöd és szembesülni az élet igazi kihívásával: önmagunk megtalálásával.

  • 2012.07.27 18:24:52091308

    Ocsibogyo79: olyan jó, hogy ilyen értelmes emberek is vannak, és normálisan közelítik meg a témát. Teljesen egyeztértek a "lelki okokra hivatkozók a legidegesítőbbek ilyenkor az ember környezetében" kijelentéssel, és a meddőségi központos kommenteddel is. A lelki ok mint indok két dologra jó: ne kelljen utánajárni (orvos), és megbélyegezni az érintett párt (biztos nem illenek össze, igazából utálják egymást). nekem a legjobban az az érv tetszett, hogy "nem akarni kell a gyereket, hanem vágyni" - mert biztos a nő akit megerőszakoltak és terhes lett, meg a nő aki megöli a gyerekét születése után nem akarta hanem vágyta a gyereket. és a megerőszakolóval a nő jobb párt alkotott mint az évek óta együtt levő normál pár. És néha ezeket a hülyeségeket magukat pszichológusnak nevező emberek is állítják. az ismerősök meg sokszor jóindulatból mondják, hogy vmi okosat ők is hozzátegyenek. csak egy idő után annyira fárasztó.

    a bpi káli szerintem akkor jó, ha ismert a meddőség oka, illetve ismeretlennél is érdemes 1 lombikba belevágni, ki tudja hátha az orvostudomány mai állása szerint nem ismert problémát pont orvosolja. Ezután azonban érdemesebb komolyabb orvosokhoz menni. A káli intézet budapesten olyasmi mint egy könyvelőiroda - az ismert dolgokat és a rutint jól csinálja, "mert úgy szoktuk" alapon, komolyabb kivizsgálás, a rutinon túlmutató dolgok nincsennek. A többi meddőségi központot nem ismerem, ugyhogy arról nem tudok nyilatkozni.

  • 2012.07.27 18:32:50R2D2 & C3PO

    Szerintem hiteles, sőt így az igazán az!

    A többi gyerekre pedig van két megoldási javaslatom: 1) az örökbefogadás, 2) a kövit a férjem hordja ki, legalább megtudja, mi a magyarok istene!

    Amúgy meg türelem, türelem és türelem. Ha nincs, akkor van más megoldás is, mint szétcseszni az úgy-ahogy működő anyai testet... SZERINTEM, ismét.
    (Ja, és jó, ha megőrzi a zember a humorérzékét is. ;-D)

  • 2012.07.27 19:04:15Tavaszi Gábor

    Kedves Közb. Szilárd!
    Te még nem hallottál arról, hogy ha elhunysz, akkor csak a tested hal meg a lelked tovább él.
    Te még nem hallottál arról, hogy ha öngyilkos leszel, akkor a következő életedben ugyan azzal a problémával kell szembenézned.
    Te még nem hallottál arról, hogy a gyermek választja a szüleit és nem a szülő a gyermeket.
    És megismétlem: nem véletlenül vannak meddő nők! (nem gyanús, hogy az orvosok nem tudnak segíteni!)

  • 2012.07.27 20:41:01Mj

    Kedves Tavaszi Gábor!

    Én már hallottam róla, de ugye nem muszáj mindegyikben hinni?;-)

  • 2012.07.27 20:50:49jannna

    ...Ismerős pár 4 év próbálkozás után elkezdett szedni egy természetes alapanyagú, nagy dózisú vitaminkomplexumot (nevet nem írok reklám lenne).. mindketten. Ma már 2 gyerekük van. Nálunk 2 év próba és számtalan vizsgálat (mi mindent kivizsgáltattunk, mindkettőnkön, amit lehetett) után talán az segített, hogy a párom tartósan szed vérnyomáscsökkentőt (mikor az urológus közölte, hogy addig szóba sem áll vele, míg ezt nem teszi meg, kiakadtunk... aztán lám.), én meg munkahelyet váltottam a kevesebb stressz irányába (tehát a lelki ok is bejátszik). Most a 38. héten tartunk. Sosem tudhatod, mi az igazi ok, tehát lehet, hogy csak egy aprócska akadálynak kell elhárulnia, amivel addig nem is számoltál. @R2D2 & C3PO: nem hinném, hogy beteg voltam előtte, csak nem jött össze. Mint ahogy az ismerős pár is makkegészséges, életerős két személy. Szerintem butaságot írsz ezzel az erkölcsös dumával. Most sem vagyok beteg, refluxom nekem is van, de ez - mivel annak a terhességnek a természetes velejárója, amire mindig is vágytam - apró kellemetlenség, és túlreagálás a fulladástól félni (egyszerűbb pl. tenni ellene, én minden éjjel 3 rennie-t szopogatok el, na bumm.) Könnyű szülést!

  • 2012.07.27 21:11:13jannna

    (amúgy én már 7 hónaposan se tudtam hátonfekve aludni, fulladásos reflux pedig oldalfekvésben szerintem lehetetlen.. max. végigmarja a sav a nyelőcsövet a torokig - ezt naponta átélem -, ami másnap a forró teánál/levesnél irtó kellemetlen.. de fulladás..? na mindegy, eltértem a tárgytól, bocs..)

  • 2012.07.27 21:33:26odamondó

    Az orvosos részt átérzem. Rettenetesen lekezelőek és komolytalannak tartanak mindent amit mondasz.

  • 2012.07.27 23:08:25Dmilla

    Nem lehet, hogy többeknél azért nem jön össze, mert benne van a köztudatban az a hatalmas tévedés, hogy a "siker" érdekében éjjel-nappal szexelni kell? Közben meg pont, hogy nem. Úgy tudom, kb. 3 nap kell ahhoz, hogy a megfelelő mennyiségű spermium újratermelődjön.

  • 2012.07.28 07:14:29Kara kán

    El sem tudjátok képzelni, hogy mekkora pusztítást végeznek bennetek a fogamzásgátlók.
    Azt naponta ismétlitek, hogy valamelyik cukorpótló nem jó, meg rákot okoz - pedig nem - de a fogamzásgátlót két marékkal tömitek magatokba. A gumi nektek nem jó.

  • 2012.07.28 08:26:44Rongy Rázó

    Nemrég hallottam egy előadásban, hogy amikor látszólag nincs direkt biológiai oka a meddőségnek, meglepőeb sokat segíthet valamilyen pszichoanalízis, párterápia, sématerápia.

  • 2012.07.28 08:29:35sheriffkoma

    Aki azt hiszi, a lelki okok nem meghatározóak, az homokba dugja a fejét, egy egoista, aki szerint elég gondolni arra, amit szeretne, pl, hogy az élet szabályai neki kedvezzenek, s kitalál vagy azonosul olyan szabállyal, amit úgy gondol, hogy átlát. Csak szeretné, hogy nyom egy gombot és elintézve, az ember nem számítógép.

    Tény, hogy az emberi szervezet stresszes időszakban - háború, menekülés, instabil életkilátások - ösztönösen nem akar gyermeket vállalni. De lehet valamilyen betegség vagy életmód miatt is ilyen döntése, ami miatt úgy ítéli meg, kockázatos vállalkozás. Amennyiben elmúlnak a problémák, már hajlandó lesz. Hogy ezt milyen biokémiai megoldásokkal teszi, azt a Káliban tudják. De attól, hogy mesterségesen beavatkoznak ebbe a folyamatba - elektromos hasonlattal élve áthidalják a biztosítéskot -, még a problémát nem oldották meg.

    Odamégy a Ceizel Endréhez, tolsz neki lóvét, szülsz egy gyereket, Ceizel húz egy strigulát. De azzal már nem törődik a statisztika, hogy testileg, lelkileg egészséges lesz-e a gyerek. Megy a selejtgyártás, a pénz és egó motiválja.

    Van két ismerős család. Egyikben sem lehetett gyerek. Egyik erőltette, mesterséges megtermékenyítés, több teherbe esés, vetélés. Majd "sikerült". Beteg gyerek lett belőle, 1 évesen még szülési súly alatt, műtétek, stb. A szülők sem egészségesek, tudnak is róla, mégis mindenáron sajátot akartak. Hát tessék.

    Másik család próbálkozott, nem jött össze, de nem erőltette, örökbefogadott egy egészséges kisbabát. Semmi baj, remekül fejlődik, boldogok. A Nevelőintézetben a testileg egészséges is elég sok lelki problémának lett volna kitéve, ettől megmentették.

    Ha erkölcsi oldalról nézem, két selejt helyett egy normális ember okosabb alternatíva. Jah, hogy nem saját? Dehogynem az, azzá válik 18 év alatt.

  • 2012.07.28 08:29:38Rongy Rázó

    @Kara kán:

    És így van, a gumi nem jó :-) mondom ezt a másik oldaláról is! Ha nincs tabletta, a naptárt nézzük, néha kifejezetten jól jön az a (biztonsági tartalékkal) 10-12 nap szünet, utána sokkal fickósabb az ember és izgalmasabb a játék.

    Nem szeretem a (tudományos köntös)becsomagolt vallásos marketinget.

  • 2012.07.28 08:31:58Rongy Rázó

    Egy kedves ismerősöm közel tíz évig volt férjnél, egészen beleszikkadt a próbálkozásokba. Aztán beleszerelmesedett egy aranyos, csendes, kicsit mackós srácba, félrelépett, hamarosan el is vált a régi férjétől és összeházasodott a mackóval, hipp-hopp jött a baba. Ami különösnek tűnhet, hogy bő egy évvel később a volt férj is becsajozott és nem sokkal később nekik is lett gyerekük.

  • 2012.07.28 08:35:43Rongy Rázó

    @sheriffkoma:

    ...egy másik kedves ismerősöm kamaszkorában petefészekcisztával olyan nőgyógyászhoz került, aki úgy összekaszabolta a petefészkeit, hogy a lánynak aligha lesz már gyereke. Igen, én is úgy gondolom, hogy a petefészekciszta egyik kockázati tényezője a megfelelési kényszer miatti állandó stressz, lehet mélyre ásni a lelki okokat illetően, de van, amikor másutt van a kulcs eltemetve.

  • 2012.07.28 08:42:08sheriffkoma

    Volt egy riport a tévében, bábákat faggattak, kiderült, hogy a testi hibás gyerekeket szülés után egyszerűen kinyírták. Ilyenkor a bába egy pár tyúk helyett 2 pár tyúkot kapott. Nem volt lehetőség felnevelni egy olyan gyereket, aki nem tud besegíteni a családi gazdálkodásba, inkább csak a baj van vele, meg szégyennel is jár. Nem éppen humánus. De életképes megoldás. Most mi van? Megmentenek boldog-boldogtalant, akár tetszik, akár nem, lényegesen több a selejt, mint bármikor. Meg lehet kérdezni egy etológust, el fogja magyarázni, hogy akármelyik fajt mesterségesen kiveszik az evolúcióból, az elkutyulódik, hirtelen visszahelyezve kipusztul. Az ember saját magát egyre jobban kiveszi az evolúcióból, humanizmus címén. Valamit ki kellene találni, mert ez így nem lesz jó.

  • 2012.07.28 13:18:13Tavaszi Gábor

    Kedves Mj!
    Ugye nem baj ha én tudom, te meg csak hiszed, vagy csak hallottál róla.

  • 2012.07.28 13:41:13]{udarauszkasz

    @Sheriffkoma: viszont egyutt jar a gen pool valtozatossagaval, es lehet, hogy egy elore nem lathato, ismeretlen katasztrofa idejen pont azok elnek tul, akik fogyatekosnak szamitanak.

  • 2012.07.28 13:55:09Rózsa Ánusz

    lehet egészségügyi ok, vagy lelki oka is...azért drukkolok, hogy sikerüljön. ha mégse jönne össze, még mindig ott van az örökbefogadás. csak lombikot NEEEEE!

  • 2012.07.28 13:59:51Rózsa Ánusz

    Rongy Rázó
    szedd csak nyugodtan a tablettát, ne aggódj, csak a hormonrendszeredet fogja tönkrevágni(ami persze egyáltalán nemfontos), ja meg a pisiddel bekerül a műhormon a vizekbe is, dehát ki nem szarja le! aztakva....és még csodálkoznak, hogy nem lehet kölykük...

  • 2012.07.28 14:58:07R2D2 & C3PO

    jannna
    Nem félek tőle, hanem megtörtént... Csak az egyik oldalamon tudok aludni és így félálomban belélegeztem a visszafolyt kaját. Ha mélyálmomban történt volna, akkor most nem tudnék már semmit sem írni. Félóra alatt visszaköhögtem és hullafáradtan még üldögéltem 2-3 órácskát - mire kiürült a gyomrom teljesen, és már nem volt arra esély, hogy megismétlődjön az egész.

    Az, hogy neked elég 2-3 rennie... Másoknak meg nem. :-(

  • 2012.07.28 17:02:40Sadist

    Dmilla 2012.07.27 23:08:25

    Egy egészséges férfiben másodpercenként 1000 spermium termelődik, naponta kb. 100 millió.
    Persze aki egészségtelenül táplálkozik, nem sportol semmit és hetente csak egyszer üríthet az asszonyba, annak hozzászokik a szervezete és nem fogja törni magát, hogy minél gyorsabban újratermelje az elhasznált spermiumokat...

  • 2012.07.28 17:10:30Sadist

    sheriffkoma 2012.07.28 08:42:08

    Hitler próbálkozott valami megoldáskezdeménnyel, szerintem ismered a sztorit, hogy mi lett belőle. A Gattaca c. filmet azért nézd meg!

  • 2012.07.28 17:16:20Sadist

    R2D2 & C3PO 2012.07.28 14:58:07

    Fölösleges túldramatizálni, mélyálomban is ugyanaz lett volna az eredménye, nem fulladtál volna meg. Az agynak mindig van egy aktív területe, ami figyeli a külső ingereket, különben akkor sem tudnál felébredni, ha szó szerint kirugdosnak az ágyból.

  • 2012.07.29 23:34:47091308

    Sadist, mi köze van a gattacanak a meddőséghez? a gattacaban tökéletes gyerekeket akartak, ezértrt nyúltak a mesterséges dolgokhoz,a meddő párok ezért azért teszik hogy gyerekük legyen. vagy az szerinted a hasonlóság, hogy mindkettő mesterséges? de akkor hol a határ? a koraszülöttet miért teszik inkubátorba, az is mesterséges? vagy a gyereket miért oltatod? az is mesterséges.
    amúgy a gattaca kicsit többről szólt, mint hogy ne legyen mesterséges gyerekfejlesztés.csak arról, hogy az is társadalmi problémákhoz, alaptalan diszkriminációhoz vezethet.

  • 2012.07.30 07:56:26Sadist

    091308 2012.07.29 23:34:47

    Olvasd el még egyszer, hogy mire válaszoltam:
    "Megmentenek boldog-boldogtalant, akár tetszik, akár nem, lényegesen több a selejt, mint bármikor."

    Erre válaszoltam, hogy Hitler is irtotta a zsidókat, cigányokat, négereket, fogyatékosokat, "selejteket". A Gattaca azért jött föl, mert ott is kétfelé osztották a társadalmat, genetikailag tökéletesítettekre és alsóbbrendű "selejtekre", és csak a genetika határozta meg, hogy valakiből utcaseprő lesz és meghal 35 évesen szívrohamban, vagy élsportoló, aki él 100 évet.
    Én jól járnék egy ilyen társadalommal, mert tudnám fizetni a saját és a gyerekeim biogenetikai beavatkozásait, mégsem szeretném, mert csak még nagyobb feszültségekhez vezetne és szar volna egy ilyen társadalomban élni.

  • 2012.07.30 08:15:54zizi77

    sheriffkoma
    Lehet, hogy az egész emberiségre nézve igazad van/bár ebben sem lennék biztos/, de mint egyén senki nem szeretné, hogy a selejtnek ítélt gyerekét kirakják a Taigetoszra.Ha pont az én gyerekemről lenne szó, magasról lesz@rnám, hogy mi a közösség érdeke, ha valami minimális fogyatékosság miatt ki akarnák nyírni. Manapság elég sok mindent tudnak már kezelni. Egy koraszülöttnél sem feltétlenül a genetika a vétkes, és az Ő gyermeke lehet egészséges, pedig születésekor nem feltétlenül életképes.

  • 2012.08.01 20:19:03tea fan

    Tavaszi Gábor

    "És megismétlem: nem véletlenül vannak meddő nők! (nem gyanús, hogy az orvosok nem tudnak segíteni!)"

    Ööö... hogyhogy nem tudnak segíteni? Sok esetben tudnak. De nem minden esetben.
    (Többek között) az életmódbéli változások szerinted nem befolyásolják a meddőséggel küzdők arányát? Csak az "előző életünk"? Ezt nem állíthatod komolyan.

  • 2012.08.01 20:23:47tea fan

    sheriffkoma

    Két esetből nem lehet az egész emberiségre vonatkozó következtetést levonni.
    Természetes szelekció szempontjából én is aggályosnak tartom, hogy úgymond "mindenkit megmentenek", ezért ha volna olyan veleszületett betegségem, amelyet továbbadhatok, és amely nehezen összeegyeztethető az élettel, én is erősen meggondolnám a gyerekvállalást (bizonyos betegségek esetén pedig biztosan lemondanék róla). De a legtöbb eset nem ilyen egyértelmű, és végül is sok meddőnek diagnosztizált párnak születik később egészséges gyereke.

  • 2012.08.03 17:24:35Jucus82

    Nem értem az embereket.
    Nekem, ha nem tetszik egy cikk, már a főcím alapján eldöntöm és nem olvasom el. Miért jó az, hogy leszóljuk egymást. Ha neki ez a története, tartsuk tiszteletben és ne piszkáljuk azért, mert kiírta magából.
    Ez egy amúgy is nagyon kényes téma és sok embert érint sajnos... De ha leírjuk a saját tapasztalatunkat, lehet, hogy azzal segítünk másoknak. És itt nem a bunkó kommentekre gondolok.
    Én kíváncsian várom a cikk folytatását.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta