SZÜLŐSÉG

Szülés után depressziósak az apukák

2012. április 27., péntek 08:54

Egyre több tanulmányt lehet arról olvasni, hogy a szülés utáni depresszió nem csak az anyákat, de az apákat is sújtja.

Egy ausztrál tanulmány szerint a gyerek első életévében minden tizedik apukát elkapja a szülés utáni depresszió. Sőt, a kutatást jegyző Jan Nicholson professzor azt is elmondta az ausztrál ABC híradójának, hogy őket kifejezetten meglepte az az eredmény, miszerint a gyermek első életévében az apák közül valamivel többen lehetnek depressziósak, mint az anyák: 9,7 százalék szemben a 9,4 százalékkal. Mint kiderült, a fiatal apák esetében magasabb a kockázat: a 30 év alatti apák 40 százalékánál fordulhat elő a gyerek születése utáni depresszió.

A jelenség mögött feltételezhetőleg az apák egyre növekvő otthoni szerepvállalása áll. A fiatal apák ugyanis egyre inkább részt vesznek a csecsemő gondozásában, egyszerre többféle feladatot próbálnak meg ellátni - a napközbeni munka után felkelnek éjjelente, pelenkáznak, vagy éppen az anya keze alá dolgoznak a szoptatásnál. Emiatt ők is kialvatlanok és fáradtak lehetnek, ugyanúgy, mint az anyák. "Fontos korán felismerni a veszélyben lévő apákat, mert ha mentális problémáik elhúzódnak, akkor nehezebb lesz kezelni azokat" - írják a szerzők.

A Social Psychiatry and Psychiatric Epiedemology című szaklapban kiadott anyag az InfoRádió összefoglalója szerint a korábbi tanulmányok magasabbra teszik a posztnatális depresszióban szenvedő anyák arányát, ugyanakkor a férfiakra leselkedő veszélyeket is említik.

Közel két éve jelent meg egy hasonló anyag - akkor a Kelet-virginiai Orvosi Egyetem kutatása alapján, amely megjegyezte: a legtöbb orvos fel sem fogja, hogy mennyire elterjedt ez az állapot.

A depressziós férfiak gyerekeinél másokhoz képest kétszer nagyobb arányban alakulhatnak ki viselkedési gondok, például hiperaktivitás.

A brit Orvosi Kutatási Tanács, az MRC 2010 őszén publikált tanulmánya szerint a gyerek 12 éves korára az anyák 40 százaléka, míg az apák egyötöde esett át depressziós időszakon. A leginkább veszélyben lévők ugyanakkor azok, akinél fiatalkorukban is előfordult depresszió és akik szegényebb környékeken élnek - hangsúlyozták a szerzők.

Az InfoRádió öszefoglalója meghallgatható itt.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.04.27 10:50:26apanaklenni

    Megoldás? Van!
    Kertészkedjünk, mossuk le az autót, barkácsoljunk, szereljünk stb. És persze mindezt a gyermekünkkel együtt! Hiszen ezeket az apának kell megtanítani a gyerekének, ehhez csak apa ért! Kiégett az autóban az izzó? Cseréljük ki otthon együtt a gyerekkel, adjunk egy villáskulcsot a kezébe és magyarázzunk el mindent a motortérben. Megdöbbentő, hogy egy másfél, kétéves gyerek számára micsoda élmény ez!

    [link]

  • 2012.04.27 10:58:10apanaklenni

    Elnyelte a hozzászólásomat?

  • 2012.04.27 10:58:44apanaklenni

    Ja, nem, csak lassú. :-)

  • 2012.04.27 12:27:22Van_mikrohullámú_sütőtök?

    A francokat, nem attól van hanem amit nagymamámék "bornyúkötélnek" becéznek:
    szülés után 6 hétig nincs szex !

    Na ez a stressz meg a depresszió valódi oka! :)

  • 2012.04.27 13:04:13g-dúrban zúgó kabóca

    remélem, hamarosan azt is kikutatják, hogy a szülés számukra fájdalmasabb

  • 2012.04.27 13:12:24tea fan

    Van_mikrohullámú_sütőtök?

    Nem hinném... Az alvás, pihenés mint fiziológiai szükséglet megelőzi a szexet a prioritási sorban.

  • 2012.04.27 15:34:16apanaklenni

    Így van! Tenni kell ellene, illetve tenni a gyerekért! A szex meg az anyán is múlik, illetve máshogy is ki lehet elégíteni egy férfit.

  • 2012.04.27 17:45:23zZz

    vágtázó halottkém
    "Hadd ne sajnáljam a kedves apukákat. Aki depressziós, az tegyen ellene."

    Tesz is. Félrekúr, elmenekül otthonról, inkább a munkahelyén marad vagy kocsmába megy.

  • 2012.04.27 17:48:19zZz

    Az empátia meg csak úgy süt a női hozzászólókból. Mert a nők oly' empatikusak :)

    Igaz, hogy szó sem volt arról, hogy csak a férfira kell figyelni, hanem arról, hogy a férfira IS kell figyelni. De hát egyes nők nem tűrnek versenytársat, az összes figyelmet maguknak akarják.

  • 2012.04.27 20:49:04tea fan

    apanaklenni

    Nem csak arról van szó, hogy a hüvely nincs még olyan állapotban. A libidó drasztikus (de csupán ideiglenes) csökkenését hormonális változások is okozhatják.
    Ergo nem a nő hibája, nem az ő választása.
    Namármost ilyenkor nem csak a "hagyományoshoz", de máshoz sincs kedve a nőnek.
    Persze az a nő, akinek fontos élete párja, igyekszik ráhangolódni, de ugyanígy a férfinak is meg kell értenie a változást, és nem önsajnálatba süppedni meg a gyerektelen kolléganővel dugni.

  • 2012.04.27 21:08:55zZz

    tea fan: a férfi hormonjai viszont nem állnak le. Mit csináljon? (ez nem szarkasztikus kérdés, komolyan kérdezem)

  • 2012.04.27 22:54:56Archenemy

    "Megoldás? Van!
    Kertészkedjünk, mossuk le az autót, barkácsoljunk, szereljünk stb. És persze mindezt a gyermekünkkel együtt! "

    SZÜLÉS UTÁNRÓL van szó bakker, nem arról, mikor már két éves a gyerek :) Tudod, éjjelüvölt, mindigüvölt, kaki, böfi, hányi, köldökcsonk, asszony hulla, anyós belepofázik fázis.

  • 2012.04.27 23:23:48tea fan

    zZz

    Dugjon félre. Vagy mit akartál hallani?
    Na jó, tudom, hogy a kérdés komoly, de erre nincs olyan megoldás, amely mindkét félnek jó, és amelyben egyik félnek sem kell kompromisszumot kötnie átmenetileg.

  • 2012.04.27 23:30:00tea fan

    Természetesen nem mondom, hogy mindig a férfitóé, és csak a férfitól elvárható, hogy kompromisszumot kössön.

  • 2012.04.28 00:57:19zZz

    Választ tehát nem kapok.

  • 2012.04.28 15:31:45Rosie McGann

    zZz

    Ezért hát menjenek nyugodtan a pasik félrekúrni, amíg anyjuk a (nyilván szűznemzéssel) fogant gyerek mellett élvezik az évezredes alváshiányt, az állandó gyomorgörcsöt, anyós/család/szűkebb, bővebb társadalom állandó kritizálását.

    Feltéve, hogy értelmes, kompromisszumképes emberpárról van szó, ahol mindkét fél szereti és tiszteli a másikat, egyszerűen fel nem foghatom, miért nem lehet aggyal megérteni, hogy asszonyka most 6-8 hétig nem akcióképes, mert a hormonoktól is eltekintve azért meglehetősen fájhatott, hogy kipréselje magából a kölköt. Késztetés, meg ösztön? Akkor a Klapka kirakatát is betörhetem, ha megtetszik ott egy nyaklánc, és foghatom az ösztönökre?

    A cikkhez: teljesen megértem a férfiak részéről is a gyermekágyi depressziót, hiába kussol mélyen erről az ősszülő-szakirodalom, a gyerek születése bizony óriási változás, és egy sírósabb babánál nem is biztos, hogy akkora öröm az első hónapokban. Egy kis empátia és megértés csodákat művel - bár valószínűleg épp azért válik a jelenség egyre kiterjedtebbé (férfiak és nők részéről is), mert ezek meglehetősen hiánycikkek...

  • 2012.04.28 23:57:33zZz

    Rosie McGann

    Direkt hangsúlyoztam, hogy nem szarkasztikus a kérdés.
    Egy választ vártam, hogy mit csináljon a férfi.
    Választ azt nem kaptam egyet se, leoltást annál többet.
    Ebből igazából az jön le, hogy titeket egyáltalán nem érdekel, hogy mi van a férfivel, a férfinek kuss és csinálja azt, amit ti nők akartok. Többek között emiatt a hozzáállás miatt (parancsolgatások, elvárások problémamegoldás helyett) járkálnak félre a férfiak. Pedig csak annyi kéne, hogy egy picit a férfire is gondoljatok, mert attól függetlenül, hogy a nő keményebb időszakon megy át, a férfinak sem könnyű.
    Empátia az, ami valójában hiányzik belőletek. A fizikailag ÉS érzelmileg elhanyagolt férfi pedig máshol fog vigaszt keresni.

  • 2012.04.28 23:58:42zZz

    Rosie McGann

    Direkt hangsúlyoztam, hogy nem szarkasztikus a kérdés.
    Egy választ vártam, hogy mit csináljon a férfi.
    Választ azt nem kaptam egyet se, leoltást annál többet.
    Ebből igazából az jön le, hogy titeket egyáltalán nem érdekel, hogy mi van a férfivel, a férfinek kuss és csinálja azt, amit ti nők akartok. Többek között emiatt a hozzáállás miatt (parancsolgatások, elvárások problémamegoldás helyett) járkálnak félre a férfiak. Pedig csak annyi kéne, hogy egy picit a férfire is gondoljatok, mert attól függetlenül, hogy a nő keményebb időszakon megy át, a férfinak sem könnyű.
    Empátia az, ami valójában hiányzik belőletek. A fizikailag ÉS érzelmileg elhanyagolt férfi pedig máshol fog vigaszt keresni.

  • 2012.04.29 01:39:18Rosie McGann

    zZz

    "Parancsolgatás, elvárások kompromisszumkészség helyett"? Már ne is haragudj, de nem tudsz olvasni? A hozzászólásom legalább két bekezdése az értelmes, egymást szerető és tisztelő (=kompromisszumokra képes) párokról szól. A választ megkaptad, arról nem tehetek, hogy másra számítottál, értelmezni pedig képtelen vagy.

  • 2012.04.29 14:41:10tea fan

    zZz

    Mégegyszer megkérdem: milyen választ szeretnél hallani? Azt, hogy a nő "szolgálja ki" férjura szexuális vágyát, tekintet nélkül arra, hogy ő hogyan érzi magát?

    Most én vagyok a csúnya, gonosz feminista, mert azt mondtam, hogy ilyen helyzet megoldása illetve túlélése nem lehetséges kompromisszumok nélkül?
    Nem azt írtam, hogy a férfi vágya le van szarva, ezt másodjára is hangsúlyoztam, hanem azt, hogy mindkét félnek szükség van némi kompromisszumkészségre - nem elvárásból, hanem szeretetből.
    A nő igyekezzen felébreszteni magában a vágyat, illetve ha nem is sikerül, akkor is örömet nyújtani valamilyen úton-módon a férjének.
    A férfi fogadja el, hogy egy kialvatlan, hormonális változásokkal sújtott nő nem ugyanúgy "működik", mint a korábbi, akinek nem kellett megküzdenie a szülést illetve a kisbabás-létet kísérő problémákkal.
    És mindketten _teremtsék_ meg a lehetőséget arra, hogy kettesben lehessenek, ha "magától" nem jön létre ez a helyzet (mert többnyire nem jön, annyira leterheltek mindketten).
    Tudom, ez nagyon általános így, kb. mint a "csajozás szabályai 1. pont: ne legyél ronda", de nem érdemes nagyon konkretizálni - mert, azt gondolom, ha a kompromisszumkészség, a _szándék_ arra, hogy valamennyire háttérbe szorítsuk magunkat annak kedvéért, akit szeretünk, _mindkét_ félben megvan, akkor működni fog. Ha csak az egyikben, akkor nem...

  • 2012.04.29 14:44:07tea fan

    zZz

    "Pedig csak annyi kéne, hogy egy picit a férfire is gondoljatok, mert attól függetlenül, hogy a nő keményebb időszakon megy át, a férfinak sem könnyű."

    Éppen ezt írtam, bakker. Sajnálom, hogy ez nem "jött át", gondolom, azért, mert egyszerűbb és kényelmesebb igazoltnak látni a sztereotípiákat.

  • 2012.04.29 23:44:30zZz

    "Mégegyszer megkérdem: milyen választ szeretnél hallani? Azt, hogy a nő "szolgálja ki" férjura szexuális vágyát, tekintet nélkül arra, hogy ő hogyan érzi magát?"

    Bármilyen megoldást, ha tudsz. Mert követeltek, de amikor megkérdezzük, hogy akkor mi a megoldás, hirtelen csönd lesz. Kritizálni nagyon könnyű, megoldást tessék javasolni.

    "azt mondtam, hogy ilyen helyzet megoldása illetve túlélése nem lehetséges kompromisszumok nélkül?"

    De itt nem hangzott semmiféle kompromisszum. Mondd, milyen kompromisszumra gondolsz? Mit tesz a nő ebben a helyzetben?

    Megoldás lehetne pl. hogy orálisan vagy kézzel kényezteti. Normális férfi pedig tisztában van azzal, hogy ebben az időszakban max. ennyi van. De ha ennyi sincs, akkor persze elintézheti magának, az viszont már a lejtő.

    Amúgy a fenti reakció főleg Rosie-nak szólt, aki szájba rágva sem sikerült felfognia a kérdést.

  • 2012.05.03 08:23:15zizi77

    "De itt nem hangzott semmiféle kompromisszum. Mondd, milyen kompromisszumra gondolsz? Mit tesz a nő ebben a helyzetben?"

    Kevésbé lesz depressziós, ha nem dörgölitek az orra alá, hogy még erre se jó. Merthogy erre se energiája, se idegzete nincsen a szülés után.

    Érdekes, hogy szívműtét után sem kérik a férfiakat, hogy ássák fel a kertet, mert ráér.

  • 2012.05.03 23:19:15muckonya

    zZz
    Persze, persze, a férfi nem lehet meg 3 percet dugás nélkül. Na ne már.
    Gondolom akkor az is okés lenne, ha letolnám a bugyim minden szembe jövő faszinak, mert a férjem a prosztataműtét után 3-4 héttel még nem igazán akcióképes.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta