SNI-gyerekek: elkülönítés vagy integráció?

Zanza!

Tudom, tudom: darázsfészek. Könyökig. Még az ismeretségi körömben is hatalmas vitát váltott ki, amikor megjegyeztem, hogy nem értek egyet a sajátos nevelési igényű gyerekek, illetve a gyengébb képességűek elkülönítésével. Megkaptam, hogy mindenki hisz benne, és csak azok szeretnek az újságokban és a tévében hőzöngeni, akik elit iskolába járnak. Bizonygatták, hogy a gyengébbek elveszik az időt a pedagógusoktól, és elveszik az esélyt a jobb tanulóktól is, hogy azok a saját tempójukban tanuljanak. Hogy az SNI-gyerekek zavarják az órát, emiatt mindenkinek jobb, ha nem integrálják őket.
Pont.

stockfresh 1098746 clever-nerd-student-girl-in-classroom-raising

Megfigyeltem egyébként, hogy csak a felnőttek vannak kiakadva az ilyen dolgok miatt. A gyerekeknek még minden természetes, az is, ha egy autista kerül az osztályba - az ilyen dolgokat is csak a szülők, vagy épp maga a pedagógus alakítja problémává. Nagyobbik kölyök osztályában például volt egy aspergeres, az integráció hatására pedig azok a gyerekek rendkívül toleránssá váltak a sérültekkel, fogyatékosokkal szemben.

De vegyük alapul csak azt, hogy nekem például mindhárom különböző képességű, itthon pedig egyszerre ülnek le tanulni. A legidősebb SNI-gyerek (figyelemzavaros), a középsőnek olyan az agya, mint a szivacs, a legkisebb pedig átlagos képességekkel rendelkezik, de baromira szorgalmas. A középső végez legelőször, és utána minden esetben marad a másik kettőnek segíteni, miközben nemcsak ismétli a korábbi anyagokat a kicsivel, de újakat is tanul a nagyobbtól - tanul és tanít is. Egy normális közösségen belül ez így működik - legalábbis így kellene működnie.

A baj az, hogy annak ellenére, hogy a kölykök a nap nagy részét az iskolában töltik, a pedagógusok zöme még mindig tanárként viselkedik: tanítanak, de nem nevelnek, és teljes mértékben teljesítményorientáltak, ahogyan a szülők is. Pedig a vegyes képességű osztály fejlődése szerintem elsősorban a pedagógustól függ, ezért is van az, hogy ha választási lehetőségem volt, a tanár alapján választottuk az osztályt, nem pedig annak összetétele alapján. Legyen abban autista, vak, vagy akár cigány.

Vélemény? Ellenvélemény? Elkülönítés vagy integráció? Ez a kérdés.

Blogmustra