Zanza!

Az, hogy újra elkezdődik az iskolaév, nem csak egy újabb ok, hogy kapjon a gyerek pár új ruhát és mindenféle iskolába szánt felszerelést. Arra is sor kell kerüljön, hogy az alvási szokásai is visszazökkenjenek a korábbi, egészségesebb kerékvágásba.

Hosszabb nappalok, késői fekvés

Nyáron hosszabbak a nappalok, ezért a gyerekek szinte automatikusan később fekszenek. Így szinte biztos kevesebb idő marad arra, hogy kipihenjék magukat. Ahhoz viszont, hogy az osztálytermekben teljesíteni tudjanak, több és rendszeres alvásra van szükségük. Ezt tanácsolják a gyermekorvosok is a Pure Natural Diva cikke szerint.

"A memória, a döntéshozatali képesség, a koncentrációs készség, de még az érzelmi stabilitás és az immunitás is leromlik az alváshiány miatt az iskoláskorú gyerekeknél" - nyilatkozta Kristin Avis gyermekgyógyász, alvásszakértő.

Kell egy kis dresszúra

Egy felmérés szerint a 18 év alatti amerikaiak 60 százaléka mondta azt, hogy elkelne több alvás. 15 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy előfordult már, hogy elaludt órán. Nincs mese: korán kell a srácokat ágyba küldeni, és szokniuk kell a reggeli felkelést is, még mielőtt az őszi iskolaszezon elindul. Legjobb a fokozatos visszaszokás, amibe már egy héttel az iskolakezdés előtt bele is lehet vágni – de az sincs elkésve, aki most kezdené.

Ennyit kell aludni

3-5 éves korig: 11-13 óra/nap.
5-12 éves korig: 10-11 óra/nap.
Serdülők: legalább 9 óra/nap.

(A serdülőkkel kapcsolatban makacsul tartja magát a tévhit, hogy 7-8 óra alvás is elég nekik. Hát nem. Ők a legkialvatlanabbak az iskolások közül.)

"Elkezdeni lehet, hogy kellemetlen, de aztán már könnyebb lesz. Így nem fogja a gyerek nyomorultul érezni magát már az iskola első napján" - mondta Stephenie Wallace gyermekgyógyász.

Még egy napot csak-csak ki lehet húzni kevés alvással, de egy egész hét elegendő pihenés nélkül már igazán romboló hatású.

Azzal nincs a heti alvás kipipálva, hogy szombaton délig horpasztunk

"Ilyenkor rendszerint az van, hogy a gyerek délig alszik szombaton" - mondja Avis -, "de emiatt este későn fog lefeküdni. Vasárnap megint alszik, és a rossz ciklus megismétlődik az elkövetkező iskolai héten is."

De nemcsak a gyerek szándékától vagy a szülői szigortól függ, hogy tud-e a tanuló rendesen aludni. Ha a hálószóbája, alvóhelye zajos helyen van, vagy körülötte rendszerint csörömplölünk valamivel, akkor ugyanott fogunk tartani.

Ne aludj tévére és vegyél vekkert!

"Általános, hogy egy gyerekszobában három-négy elektromos szerkentyű is van. Bizonyított, hogy ha valaki a tévére alszik el, még az is elvesz körülbelül húsz percet a napi alvásidejéből. Ez nem tűnik soknak, de összeadódik, ha egy egész hetet nézünk" - mondta Avis doktornő.

"A mobiltelefonokat ébresztőórának is lehet használni, de öt dollárért lehet igazit is kapni, így a telefont ki lehet kapcsolni" - tanácsolta Stephenie Wallace. (A gyermekgyógyásznő valószínűleg nincs otthon a mobiltelefonok világában: ugyanis ha beállítjuk, azok akkor is ébresztenek, ha kikapcsoljuk őket. Csak a lemerülés akadályozhatja meg ebben őket.)

Egy dolog biztos: ha segítesz a gyereknek a helyes alvási szokások kialakításában, és ráveszed arra, hogy megfelelô mennyiséget is töltsön az ágyban, nagyban hozzájárulsz ahhoz, hogy a gyerek mindenben egy picit sikeresebbé váljon.

Blogmustra