Alszik, mint a tej. Vagy üvölt? Az alvásról A-tól Ü-ig.

Zanza!

Kétrészes sorozatunkban minden kiderül az alvásról: hogy hogyan alszik a csecsemő, függ-e a szülőtől, kell-e siettetni az elalvást, és hogy milyen az első átaludt éjszaka.

Első rész.

Hazaviszitek az elsőszülöttet a szülőszobáról, és alszik mint a tej. Jól van – gondoljátok, minden rendben, a mienk egy kis angyal, húzza a lóbőrt szépen, nem az a nyugtalan típus, mint a Kláriéké, akik olyanok, mint a zombik, alig alszanak, de rossz lehet nekik. Ez az állapot aztán tart pár napig, kb. amíg a sárgaság, aztán fokozatosan sűrűsödnek az éjszakai felkelések, és már nem akar cicin sem elaludni. Aztán jön a mentő ötlet apától, hogy anyu végre aludjon valamit és két szopi közti felébredés között ő ringatja álomba a kicsit. Na álljunk csak meg! Biztos, hogy ez a legokosabb, amit tehetünk?

Sokféle megoldás, magyarázat létezik, van aki drasztikus módon sírva hagyja a gyereket, majdcsak elalszik valahogy, van aki az esti nagy etetéssel próbálkozik. Nem baj, már csak ezt a fél évet kell átvészelnünk, aztán jön a fejlődési ugrás, és minden rendbe jön...

Most megpróbáljuk megérteni Dr. Sears segítségével a kisbabák alvási mechanizmusát, illetve hogy hogyan tudjuk átvészelni ezt a nehéz időszakot.

Hogyan alszunk mi felnőttek?

Különböző esti teendőinket úgy irányítjuk, hogy az alvás előtt már relaxáltabb állapotba kerüljünk: olvasással, tv nézéssel, szexxel. Ahogy belesodródunk az álomba, pulzusunk lassul, agyunk magasabb rétegei pihenni kezdenek, lehetővé téve, hogy beléphessünk a mély álom (gyors szemmozgás nélküli - NREM) fázisba. Tudatunk és testünk ebben az állapotban mozdulatlan, egyenletesen lélegzünk, izmaink ernyedtek. Körülbelül másfél óra elteltével az agyunk kezd ébredezni, amely kimozdít minket a mély álomból egy aktív alvás felé, amelyet gyors szemmozgásos alvásnak is neveznek (REM). Ebben az alvás-fázisban az agyunk képes a nap során tapasztalt dolgokat feldolgozni, ekkor álmodunk, és ebből a legkönnyebb felébredni. Egy éjszaka során több ilyen mélyalvás-felébredési cikluson megyünk keresztül. Így egy átlagos felnőtt kb. 6 órát tölt mély álomban és 2 órát aktív alvás állapotában.

Hogy alszanak a babák?

Ott tartottunk, hogy negyed kettő van éjszaka, ringatod a picit, mászkálsz vele begyógyult szemekkel, te már régen aludnál, járás közben simán eléred az NREM-fázist, de a kicsi – aki nappal oly pehelysúlyúnak tűnik a karjaidban – most csak izeg-mozog. Süsüt énekelsz, figyeled, hogy nyitva van-e a szeme. Végre úgy tűnik, hogy elaludt és te a lehető legfinomabb mozdulattal próbálod letenni, mire a parketta egy icipicit megreccsen, és fuccs! Kezdheted elölről... Nos ez azért történhetett, mert nem vártad meg a kicsinél a mélyalvás-fázist, amelyet arról lehet megismerni – azon kívül, hogy nem dúdolja már veled a Süsüt –, hogy végtagjai ernyedtek, légzése egyenletes. Ekkor már általában le lehet tenni a kiságyba anélkül, hogy felébredjen, és mehetsz végre aludni te is.

A bébiknek segíteni kell az alvásban. Egyes babák képesek arra, hogy maguktól visszaaludjanak egy-egy alvási ciklus végén, másokat viszont kifejezetten ringatni kell, vagy énekelni nekik ahhoz, hogy elaludjanak.

Ez bizony nálunk sem volt másképp sajnos: próbáltuk lerakni a kislányunkat alvás előtt, mivel általában szopizás közben aludt el, ezt szokta meg, ha pedig éppen nem volt etetés idő, vagy a feleségem kidőlt, én ringattam, mászkáltam vele, amíg végre le lehetett rakni. Másképp nem ment, csak sírás volt alvás helyett. Sokáig csak én voltam jó neki, amikor elalvásról volt szó. Aztán, miután leszokott a ciciről kb. 1 évesen fokozatosan leszoktattuk a ringatásról is, és az alvás előtti rituálé mindig meséléssel záródik. Többé- kevésbé jól alszunk. Azóta is azon vitatkozunk a feleségemmel, hogy biztos szükség volt-e a ringatásra, vagy lehetett volna-e másképp csinálni.

Miközben egy felnőtt elalvás után egyenesen a mélyálom-stádiumba kerül, a babáknál ezt megelőzi egy kezdeti aktív alvás-fázis. Kb. 20 perc elteltével azonban ők is belépnek a mélyálomba, és ezek után nehezebben is ébrednek fel.

A csecsemőknek rövidebbek az alvási periódusaik, mint a felnőtteké. A mély álomba merülés után kb. egy órával megébrednek, és hánykolódnak, majd újra az aktív álom-fázisba kerülnek. Ebből a fázisból – amennyiben valamilyen számára zavaró tényező, pl. éhség fennáll – könnyedén felébredhet.

Egy újdonsült szülőnek igen nehéz megszokni, felvenni azt a sajátjától eltérő alvási ritmust, amivel egy bébi rendelkezik, mégis, ha megértjük, hogy hogyan működik nála az alvás, könnyebben  tudunk azonosulni vele, és végül sikerül kialakítani azt a rendszert, ami végül nyugalmasabb éjszakákhoz vezet.

Blogmustra