SZÜLŐSÉG

8 fontos szabály, hogy a gyerek túlélje a biciklizést

2011. június 24., péntek 08:04

Életem legjobb dobása volt, amikor a tricikliről – amivel mellesleg úgy közlekedtem, mint egy őrült – átültem egy kölcsönbiciklire, hogy megtanuljak vele menni cirka 5 évesen. Az apró hiba csak az volt, hogy a fék, az nem fogott, vagy inkább nem tudtam, hogy fog. Végül kísérőmet hátrahagyva a főutat keresztezve a bukszusban találtam magam.
Most megtudhatod, mire kell figyelned, ha azt szeretnéd, hogy a kölyök biztonságban tanuljon meg bringázni, ne úgy, mint én.

1. Döntsd el, milyen típusú bicikli kellene a gyereknek

A gyerek korábbi járműveit, illetve a pénztárcánkat figyelembe véve gondoljuk, hogy melyik lenne jó neki: pedál nélküli futóbicikli, esetleg oldalkerekes bringa, amiről később le lehet szerelni a kereket, vagy esetleg olyan, amit egy rúddal mi tartunk egyenesben addig, amíg a gyerek meg nem tanul egyensúlyozni vele.

Az említettek közül kezdésnek talán a legjobb a futóbicikli, mert a bringázásban elsősorban az egyensúlyozást nehéz megtanulni, a tekerés ösztönössé válik. A futóbringa lényege, hogy gyerekünk lábbal hajtja magát előre, és oldalkerekek híján ösztönösen kénytelen egyensúlyozni.

Fontos, hogy olyat válasszunk, amelyiknek állítható az ülésmagassága, így gyerekünk méreteihez igazíthatjuk a kerékpárt. Ez kb. 10-20 ezer forint. Az oldalkerekes bringa alapvetően lassabb módja a tanulásnak, és nehezebben alakul ki a reflexszerű egyensúlyozás, hiszen az oldalkerekek támasztékot adnak, de ezeken lehet állítani úgy, hogy egyre feljebb rakja őket az ember, így már csak kanyarodásnál segítenek, majd amikor már biztosabban megy a dolog, le is lehet őket szerelni. Egy ilyen gyerekbicikli  kb. 20 ezer forintnál kezdődik. Végül a rúddal egyensúlyozó megoldást inkább csak Popeye-alkarú, sportos, kötélidegekkel rendelkező apukáknak ajánlom, azaz leginkább nem ajánlom senkinek.

2. Magyarázd el a kölöknek, mi is ez

Fontos, hogy a gyerek tudja, hogyan is néz ki ez az egész, miben más a bicikli, mint a tricikli, vagy a kisdömper, vagy a lábbal hajtós kismotor. Van rajta fék, nem csak a lábat letéve lehet megállni. Gyermekünk korához mérten magyarázzuk el, hogy mi hogyan működik, amilyen kis tech-geek némelyik srác, inni fogja a szavainkat.

3. Ne a hipermarketben vedd meg!

Fontos tisztázni, hogy általában nem érdemes hipermarketben megvenni a 20 ezer forint alatti, biciklinek látszó tárgyakat. Legalábbis nem, ha nem akarjuk, hogy a gyermekünknek valami komolyabb baja legyen. Ezek ugyanis a legtöbb esetben nem felelnek meg azoknak a minőségi követelményeknek, amelyeknek szélsőséges helyzetben egy normális kerékpár megfelel. Gondolok itt a váz hegesztéseire, a külső gumik, kerekek, fékek minőségére.

Egy kerékpár, bármily egyszerű szerkezetnek is tűnik, minden porcikájának megfelelőnek kell lennie ahhoz, hogy biztonságosan lehessen közlekedni vele. A fogyasztóvédelem ugyan szúrópróbaszerűen ellenőrzi a legtöbb kerékpárt, amelyet forgalomba hoznak, figyelik, különös tekintettel a gyerekbringákra, hogy vannak-e kiálló, vagy más sérülést okozó alkatrészek, de még így is bőven marad a boltokban a veszélyes típusokból.

A megoldás tehát: kerékpár szaküzlet, sportbolt. Azért is fontos ilyen helyen vásárolni, mert a kerékpár összeszerelését ott helyben elvégzi a szakember, illetve fontos tanácsokkal tudnak minket segíteni pl. a méretválasztás terén.

4. A jó gyerekbicikli aranyszabályai

A jó gyerekbringa közelebbi szemrevételezésre olyan, ami jó eséllyel nem vágja le a kezét, nem nyúzza le a bőrét, nem csípi be az ujját.

Lehetőleg ne legyen nagyon nehéz, mert egy nehéz bringát megállítani is nehezebb. Ez bizony sajnos gyakran előfordul a gyerekbicikliknél, hiszen nem lehet 20-30 ezer forintból alumíniumvázas kerékpárt kihozni, így a legtöbb acélvázas, gyakran súlyuk vetekszik a felnőtt bringákéval.

A váznak alacsony legyen az átlépési magassága, hogy vész esetén könnyebben le lehessen ugrani bringáról.

Hamar és biztonságosan meg lehessen vele állni: pl. kicsiknek érdemes inkább kontrásat választani, mert a kisgyerek keze nem olyan erős még, hogy kellő mértékben meg tudja húzni a fékkarokat. Ha már nagyobb a gyerek (elmúlt 4 éves), akkor a szabadon futó (nem kontrás), kétfékes a nyerő. Ez esetben V-fékes legyen ez, ugyanis általában sokkal könnyebben behúzható, és hatékonyabb is, mint a pl. a patkófék.

A kerekek legyenek csapágyazottak a megfelelő gördülés és tartósság miatt, alumínium felnivel (abronccsal) a könnyebb gyorsítás-lassítás érdekében, tömlős (belsővel ellátott) gumikkal, hogy megfelelő tapadásuk legyen, és ne rázza szét a macskakő a gyereket.

Ha kitámasztó kerekes bringát vásárolunk, nézzük vagy kérdezzük meg, hogy milyen anyagból készültek a kerekek (lehetőleg gumi futófelülettel rendelkezzenek), és, hogy merevített legyen maga a kitámasztó, hiszen nem mindegy, hogy kanyarban bírja-e az igénybevételt, vagy sem.

Kellően állítható legyen a kormány (legalább a dőlésszöge), az ülés (magassága, dőlésszöge), a fékkarok távolsága állítható legyen (létfontosságú a megállíthatóság szempontjából).

Zárt láncvédővel rendelkezzen, amely európai uniós biztonsági előírás.

5. Gondoskodj a biztonságról!

Ha forgalomban fogunk közlekedni gyermekünkkel, ne feledkezzünk meg a Kresz által előírt kötelező felszereltségről sem. Ezek: fehér színű első lámpa, vörös színű hátsó lámpa, vörös színű hátsó prizma, két egymástól független fék, csengő, borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken.

Fontos, hogy 12 év alatti gyerek főútvonalon nem kerékpározhat a Kresz szerint, azonban ő használhatja a járdát helyette.

6. Ok. Ezek mind rendben, na de mekkorát vegyél?

Az tény, hogy nem lehet sok évre egy bringát venni, sőt nem is érdemes különböző szükségmegoldáshoz folyamodni (pl. a megfelelőnél nagyobb kerékpár vásárlása), mert a végén gyermekünk fogja kárát látni a spórolásnak.

Ránézésre úgy lehet megállapítani a kellő méretet, hogy ülő helyzetben, oldalról nézve a pedál (hajtókar) 3 órás állásánál a gyerek térde egy vonalban legyen a pedállal, miközben felsőteste, karjai se legyenek túlságosan behajlítva, vagy kinyújtva. Csak olyan szakboltban vásároljunk, ahol elég időt szánnak ránk, és végigpróbálhatjuk a lehetőségeket a gyerekkel. A következő táblázat is segítségünkre lehet (forrás: fehervarkerekpar.hu):

   életkor tartomány*  testmagasság  lábhossz**
triciklik, járgányok 1,5-4 év között 80cm-től 35-42cm
hajtány (training bike vagy futóbicikli) 1,5-4 év között 85cm-től 26-42cm
12"-os gyerek kerékpár 2-4,5 év között 75-95cm között 35-42cm
14"-os gyerek kerékpár 2,5-5 év között 85-105cm között 40-50cm
16"-os gyerek kerékpár 4-6 év között 90-115cm között 45-55cm
20"-os gyerek kerékpár 6-10 év között 115-130cm között 55-63cm
24"-os gyerek kerékpár 8-12 év között 125-150cm között 60-72cm

* életkor tartomány: nagyban függ a gyermek biztonságérzetétől illetve termetétől.
** lábhossz: a talajtól a combtőig mért centiméteres érték.

7. A beállítás, karbantartás a te dolgod

Szakboltok a megfelelő beállítást elvégzik, azonban figyeljünk a gyerekre, kérdezzük meg, hogy jól ül-e, nem nehéz-e húzni a féket stb. Általában az alapvető beállításokat nem nehéz elvégezni otthon sem, de ha mégis úgy érezzük, forduljunk inkább egy bringabolt munkatársaihoz.

A gondosan összeszerelt és beállított bicikliknél is időről időre ellenőrizni kell az alkatrészek állapotát. A legfontosabb a fékek állapota (fékpofák mennyire kopottak, kell-e állítani rajta a jobb fékhatás érdekében stb.), a lánc feszessége (egy laza lánc, ha rossz pillanatban esik le, óriási esést okozhat), a pedál csavarja nem lazult-e ki, a külső gumik állapota, a kerekekben lévő levegőnyomás megfelelő-e.

8. Ami nélkül nincs bringázás: sisak nélkül sehová!

Ha tehát mindezek rendben vannak, és megszereztük a srácunknak is tetsző bringát, egy dolgot ne felejtsünk el, bukósisakot vásárolni. Itt arra kell figyelnünk, hogy a gyerek jól érezze magát benne, legyenek rajta szellőzők, viselése ne jelentsen nyűgöt a nyári melegben sem, és a legfontosabb, hogy úgy lehessen rögzíteni, hogy ne tudjon leesni, hátrabilleni. És ha már megvettük, soha ne hagyjuk otthon!

Aki többet szeretne tudni a sisakkérdésről, olvassa el ezt itt.

Ok, tehát kisütött a nap, tökfödők a helyükön, apa megemésztette a vasárnapi ebédet, anyunak is leér a lába a bringájáról, indulás!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.06.24 10:47:56beked

    A sisakviselésről linkelt cikk tele van valótlan állításokkal. Nem csúsztatásokkal, olyanokkal, amelyek tényszerűen nem igazak. De jó, hogy terjesztitek. :)

    Nyilván a gyerekek többször esnek, és fiatalon kisebb a félelemérzetünk is. Ami azért alakul ki, mert elesünk és fáj... Vajon mit tanul egy gyerek, ha egy műanyag vödörrel a fején zúz át a bokrok között? Én nem tudom... Persze a sisak szerintem tök hasznos dolog, főleg, mikor jégeső van kilátásban szinte bármikor, meg a denevérek is zavaróak tudnak lenni szürkületben és tök jó, hogy csak nekik fáj... De amikor 15 helyett 35-el megyek az ágakkal benőtt földúton, mert úgyse fáj, akkor azért eszembe jut, hogy vajon forgalomban is ezt teszem?
    A sisaknál pedig, bár nagyon fontos a kényelem, különben aki hordja megutálja, főleg, ha eröltetik és az nem jó, de legalább ennyire fontos, hogy a sisak megfeleljen a biztonsági szabványnak (EN 1078 vagy megfelelője) Nem tudom miért van az, hogy az alapvetően felnőtteknek gyártott termékek gyermek megfelelői silányabbak, pedig azoknak kellene igazán jónak lenniük. Sisakkal is ez van.

    Inkább a "félelem a kerékpározástól" c. írás magyar fordítását linkeltétek volna be, hogy a mai gyerekek már ne így nőjenek fel...

  • 2011.06.24 11:09:53queenlly

    alapvetően nem lenne rossz a cikk, csak egy kicsit kevesebb a hasznos és több a trendibb és hozzáértőnek mutatom magam leírás:
    "A kerekek legyenek csapágyazottak a megfelelő gördülés és tartósság miatt, alumínium felnivel (abronccsal) a könnyebb gyorsítás-lassítás érdekében, tömlős (belsővel ellátott) gumikkal, hogy megfelelő tapadásuk legyen, és ne rázza szét a macskakő a gyereket."

    mert ki is az a barom, aki kétkerekűnek tömör gumi kereket vesz ma már ráadásul nem csapágyazottat?!?!? viszont tényleg úgy hangzik, mintha mondtunk volna valami szakmait.

    még 3 praktikus dolog:

    1. az állítható kormány qrva jó, de másfélszer annyiba kerül a bringa, amin van (gyerekbicikliről beszélünk)

    2. akárki, akármit mond évente max. kétévente cserélni kell, amíg 8-10 éves nem lesz és tudsz egy kisméretű felnőtt bringát venni. (most jártuk meg ezt a kálváriát)és szrt sem ér használtan a biciklid legfeljebb baráti társaságban tudod továbbpasszolni. kerestem én is használtan és a bolti ár felét sem vagyok (én sem) kifizetni érte függetlenül az állapottól. tehát nyugodtan lehet venni olyat, ami gázabb minőségű, mert amelyik gyerek 5 évesen acélvázat tör el, annak dömpert vegyünk inkább...

    3. forgalomba, városba mindig bukót! tavaly találkoztam hivatásomból kifolyólag gyerek CSAPATTAL, akik bukó nélkül vagánykodtak és nem maradt egynek sem foga elöl... nem csak az agy de az arckoponyát is védi. és pont olyan esetben, amikor az autó nem ütné el, de megijed a tapasztalatlanabb gyerek, ráhúz a járdaszegélyre és csattan... kint a határban én sem ragaszkodom hozzá, mert valóban nem árt, ha kipróbálja magát...

  • 2011.06.24 11:14:52csimpilimpi

    quennlly - tényleg inkább új gagyit, mint jó állapotú (márkás) használtat? de miért?

  • 2011.06.24 11:15:10babybooks.hu

    Shifty96: de "lényegében" komoly, Szofi 2 évesen kapott futó bringát (karácsonyra), még csak a lábujja hegye ért le róla, de már próbálkozott a lakásban, most, 4,5 évesen 16-os pedálos bringát hajtott póttal 1,5 hónapot (hogy tanulja hogy kell hajtani és erősödjön kicsit a lába: 12 kg a bicaj ő meg 16).
    2 hete levettem a pótot (most is csak a lábujja hegye ér le) és mentem mellette 3 kört úgy, hogy vigyáztam el ne essen, amikor szólt, hogy "apu ne fogjál". És igaza volt az egyensúlyozással semmi gond, a furcsa az lehetett, hogy a pót nem hagyta dőlni a kanyarban. Lehet, hogy pót nélkül még könnyebb lett volna.
    Persze az elindulást, megállást átbeszéltük, gyakoroltuk, így egy fél óra után egyedül bicajozik ... esések, botladozások vannak, de ez természetes :)
    most a tesó próbálja a futót hajtani, ő most 2,5
    Szerintem megéri a futóval kezdeni a bicajozást, persze a kismotor sem maradt ki :)

  • 2011.06.24 11:21:46budai zöld

    Shifty96: lehet, hogy 2011-ben furán hangzik, de teljesen komolyan gondoltam.

    Nem vagyok hülye, csak én még sisak nélkül szocializálódtam bringára. Most már kevesebbet biciklizek és felelősebben, mint gyerekkoromban. a lényeg, hogy elég sokat bringáztam, főleg hegyen, nem annyira városban, estem nagyokat, sérültem is, de sose úgy, hogy egy sisak segített volna. Közeli ismeretségi körömben a legsúlyosabb bringás baleset állkapocstörés volt, amin szintén nem sokat segített volna a szokásos, nem fullos sisak.

    oszkar00: a járdaszegélyben lehet valami, tény, hogy én igazán nagyokat nem betonon estem

    Egyébként mindig bekötött biztonsági övvel vezetek (autót), a gyerek mindig (jó teszteredményű) gyerekülésben ül a bringán és a kocsiban, és alapvetően felelősen, biztonságosan közlekedek.
    Csak ez a sisakdolog nem megy a fejembe.

  • 2011.06.24 11:24:10vincent19

    Mi is nagyon figyeltünk a biztonságra. Alapvető volt,hogy sisakot kell hordani.Sisak nélkül valóban sehová. Nagyon meglepődtünk a választékon de volt egy jó márka ha jól emlékszem akkor KED,amit vettünk. Nagyon jó kis mintákban volt és ami miatt mellette döntöttünk, hogy a gyerek sisakokban benne van alapból az első hátsó villogó. Ez nagyon tetszett nekünk. A gyerkőc is meglátta a kedvenc Dóra mintásat és nem is tudtunk volna mást venni.... :-))))) Azóta imád benne bringázni.

  • 2011.06.24 11:25:04vincent19

    Mi is nagyon figyeltünk a biztonságra. Alapvető volt,hogy sisakot kell hordani.Sisak nélkül valóban sehová. Nagyon meglepődtünk a választékon de volt egy jó márka ha jól emlékszem akkor KED,amit vettünk. Nagyon jó kis mintákban volt és ami miatt mellette döntöttünk, hogy a gyerek sisakokban benne van alapból az első hátsó villogó. Ez nagyon tetszett nekünk. A gyerkőc is meglátta a kedvenc Dóra mintásat és nem is tudtunk volna mást venni.... :-))))) Azóta imád benne bringázni.

  • 2011.06.24 11:26:04queenlly

    csimpilimpi: nem inkább. csak azt mondtam, hogy adott esetben a bóti 15000-es bicikli ugyanolyan jó arra a két évre, mert valóban nem több. mondok egy példát (pont most éltük át a bicikliváltást):

    márkás, jó minőségű bringa (amit vennék, ha legalább 5 év lenne benne): 60 rugónál kezdődik

    márkás használt, amin nem tudod ugyan, milyen vázsérülés van, de szép állapotú ránézésre: legalább 25-30, mert a bolti ár felénél kevesebbért nem akarja adni

    új, szarabb bicikli, amiben benne van a 2-3 év, de nem sokkal több (teszem hozzá általában nem olyan hibával, ami ne lehetne előre felderíthető és ne lehetne elhárítható karbantartással), min. 1 év garanciával (!): 15 rugó

    ha ez valóban nem megy a tesónak, és úgyis cserélni kell, sajna nem állunk olyan jól, hogy ne az utóbbit válasszam.

    nagyobb gyerek most kapott "nagybringát". állítgatásokkal (és ha nem nő extra gyorsan) a következő 5 évben tuti jó. rá is szántam a pénzt... előző biciklije egy "multis" gagyi volt, tesó most remekül tanul rajta. és ha tönkrevágja, nem fog a szívem vérezni utána.

  • 2011.06.24 11:39:03Shifty96

    a kérdésedre reagálva: nincs két ugyanolyan esés, tehát értelmét vesztette a kérdés. Te sem közlekedsz mm-re,km\h pontossággal mindig,mindenhol. A gyereknek IS legyen sisak, kesztyű mindig. Ha nagyobb lesz, megtanul majd esni (mert az is tanulni kell). Bringát meg hipermarketből SOHA! Már csak a garancia miatt se, a minőségről meg nem is írok egy szót se.

  • 2011.06.24 11:50:23vakrep

    nagy hülyeségek vannak ebben a cikkben, pl: "egyensúlyozni a legnehezebb megtanulni", egy lókukit, minden gyerek egy aktív órán belül megtanul, egyedül elindulni sokkal nehezebb mint az egyensúly
    "popey apuka alkar", mégnagyobb lókukit, kb 2 újjal kell a seprűnyelet fogni és függőlegest tartani, ami nehez ilyenkor az a futóteljesítmény

    ezután abbahagytam a cikk olvasását, mert ezek után a továbbiakban sem várok túl sok értelmes megnyílvánulást benne
    csövi
    vakrep

  • 2011.06.24 12:05:33szellemkor

    A szüleink nemzedéke még 28"-as Csepel, sokszor férfi parasztbicikliken tanult meg 4-5 évesen váz alatt(!!!) hajtva biciklizni vidéken.

    Én személy szerint már kisebb, ruszki gyerekbiciklivel landoltam a susnyásban amikor bicajozni tanultam, de akkor sem volt ekkora hókuszpókusz körülötte, sisakot meg hírből sem ismertük.

    Ma láncvédő (tényleg, hogyan tanulja meg a gyerek hogy a lánc veszélyes ha nem is látja?) sisak, párnázott kormány, oldalkerék, V-fék (a kontránál semmi sem jobb, azzal lehet csak igazán nagyokat farolni)
    Kíváncsi vagyok hogy 20 év múlva egyáltalán szabad lesz-e gyerekeknek biciklizni?
    Elképesztő hová jutottunk.

  • 2011.06.24 12:16:30Figyel Castro

    Én is 28-as csepellel tanultam, 5 évesen. Apám képtelen volt megtanítani a kisbiciklivel.
    De nem volt gyerekülés, mobiltelefon, EU-konform játszótér, és mégis itt vagyunk, 99,9 %-ban épen.
    Egyébként jó cikk.

  • 2011.06.24 12:24:48Bambano

    szerintem futóbiciklit csak az ajánl, akinek futóbicikli boltja van. egyéb esetben teljes ökörség.

    A kitámasztónak se sok értelme van, az a gyerek, aki eléggé fejlett ahhoz, hogy biciklizzen, úgyis pillanatok alatt megtanulja. Ha nem tanulja meg, korai volt kétkerékre ültetni.

    A két fék között meg csak bolti eladók látnak különbséget, bizonyára a v-fék drágább, fizikusok nem. Ergo felesleges.

    Abban egyetértek, hogy biciklit rendes helyről, és az is igaz, hogy a biztonság miatt. de nem ez a legfontosabb tényező, hanem az, hogy a hipermarketes biciklik lógnak, nyeklenek-nyaklanak, ezért azon nehezebb vagy lehetetlen megtanulni biciklizni. Van olyan gyermek ismerősöm, aki nagyon hosszú idő alatt sem volt képes megtanulni a tecsós biciklin, egyszer kapott kölcsönbe egy rendeset és 5 perc múlva már ment simán.

    queenlly: ha nem rablóktól veszed, akkor a gyerekméretű normális bringa 20-25k-ból megvan. Persze járni kell utána, olyan boltot találni, ahol biciklimániások, elhivatottak árulnak, akik nem akarnak lehúzni. 60k-ból már majdnem megvan egy elfogadható felnőtt bringa is. Ráadásul nálunk ment tovább a keró a rokonságba.

    szellemkor: ja, bicikli jobbra dől, én balra, hátulról nézve, mint egy V betű, úgy mentem nagyapám öreg anyóskergetőjével:)

  • 2011.06.24 12:42:06Charlie Brown

    Itt volna az ideje hogy a bukósisakot kiterjesszük az élet minden területére. Pl focizni is csak bukósisakban és térd/könyökvédőben legyen szabad a gyereknek. Hiszen mennyiszer elesnek már, és mi van ha a feje a földön csattan? Nem is értem hogy lehetnek egyes szülők ilyen felelőtlenek, hogy teljes vértezet nélkül egyáltalán kiengedik a gyereket a lakásból? Bukósisakot a gyalogosokra is, hiszen mi van ha megbotlik valamiben és a feje nekicsapódik valaminek? De a sisak indokoltnak tűnik pl zuhanyozás közben is, hiszen olyan könnyű megcsúszni a kádban vagy a nedves padlón, tehát egyértelműen kötelező életvédelmi kellék a fürdőszobában is! Előre a teljes elhülyülésért!

  • 2011.06.24 12:42:34*azta*

    -nincs futóbicikliboltom, van viszont gyerekem - a futóbicikli működik! (ráadásul nem is igazi, mert egy rendes méretű /belépő/ bicikli, pedáloktól, lánctól, fogaskerekektől mentesítve) a gyerek imádta, 50 méter után már gyönyörűen gurult 30 métereket is. persze lehet, hogy ő is egy barom, mint az apja :), bár ő még fejlődhet, alig 4 éves.
    -az ilyen-olyan újbicikli, tömlős kerék, meg hasonlók... én a testvérem gyerekeinek lehasznált (és nem néztem meg, de erős a gyanúm, kínai (ó! jajj!)) bringáit toltam/tolom a gyerek segge alá és semmi probléma nincs, ha hajtod megy, ha fékezel megáll. a nyilvánvaló karbantartási műveletek megvoltak. a legfontosabbnak egy dolgot látok - a gyerek lába leérjen, úgy, hogy azt ő biztonságosnak érezze. pár centin fordulhat az ellenkezés leszállni nem akarásba (és boldogságba).
    -bukó van. a tescoban talán 1500 ft, mindenki jobban érzi magát tőle, a gyerekek kifejezetten kérik, nem nehéz, szellőzik. kb olyannak gondolom, mint a biztonsági övet: apám nemigen használta, gyerekként tőlem sem kérte (nem is volt), most - bár nem kényelmetlen - figyelnem kell, hogy el ne felejtsem. a gyerekeknek meg majd automatikus lesz, minekután már most is az. a bukósisak is ilyen. legfeljebb nem lesz szétcsattantfejű vagánygyerek.

  • 2011.06.24 13:07:01zombizan

    Saját gyerekemmel kapcsolatos tapasztalatok alapján:

    i) bicikli: ahhoz, hogy megtanuljon, szerintem a Decathlon gyerekbiciklik jók. Elég könnyűek, a kézifék maroktávolsága kicsi, így tudják használni. Lehet, hogy a kontrás jobb, annak idején nekem is az volt, de újabban már kézifékeseket láttam főleg. Sok pénzt olyan biciklire, amit 2 év alatt kinő, nem akartam költeni, de nem is nagyon volt semmi a 30 000 forintos és a 100 000 feletti kategória között. Tény, hogy használt bicikliket nem sokat néztem, de alapvetően ott is azok a gépek kerülnek hirdetésre, amelyeket az emberek újonnan megvesznek (tehát főleg gagyi).

    ii) tanítási módszer: én a klasszikus rudas-szaladós megoldást alkalmaztam. Igaz, hogy kell a szülő részéről egy sportos hozzáállás ehhez, de nem tudom, miért indulunk ki abból, hogy ilyen emberek nem léteznek? ("a rúddal egyensúlyozó megoldást inkább csak Popeye-alkarú, sportos, kötélidegekkel rendelkező apukáknak ajánlom, azaz leginkább nem ajánlom senkinek"). Legalább van oka a szülőnek szaladni egy kicsit. Ami számomra érdekes volt, hogy az egyensúlyozást nagyon hamar megtanulta a gyerek, viszont az önálló elindulás utána még sokáig nehézséget jelentett.

    iii) Sisak: szerintem ez olyan dolog, mint a biztonsági öv. Ha nincs baj, kényelmetlen-fölösleges. Ha baj van, életet menthet. Én felnőttként is sisakot hordok, mint ahogy az autóban is bekötöm magam.

    Egy dolgot viszont nyomatékosan a szülők figyelmébe ajánlanék: ha elvárják a gyerektől, hogy sisakban biciklizzen, tegyék fel ők is. Különben a gyerekek a felnőtté válás egyik mérföldkövének fogják tekinteni, hogy nem kell sisakot hordani.

  • 2011.06.24 13:15:36Nagykócsag

    Túl van parázva a sisakkérdés.

  • 2011.06.24 13:24:02A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Egy 15-18 kilós gyerek melyik alkatrészt tudja olyan terhelésnek kitenni, hogy kettétörjön alatta kerékpár (az oldalkerekeken kívül)?

    Amiről szólt a cikk (vegyél drágán, állíttasd be, tartsd karban, védőfelszerelés)az evidens. Amiről nem szólt, az pl. a támkerekek beállítása.

    Ha azokat úgy állítod be, hogy kicsit billegjen a bicaj (tehát nem egy síkban van a három hátsó kerék legalsó pontja, nem egyszerre érintkezik a talajjal), akkor egyrészt a gyerek folyamatosan billeg rajta, de egyre többet halad oldalkerekek nélkül. Másrészt nehezebben akad fenn, ha a két szélső kerék feltámaszkodik, de a hajtott hátsó kerék alá gödör kerül. Mondjuk jó darabig képesek így szobabicajozni, de hát ez mégsem erről szól! :)

  • 2011.06.24 13:41:04Kismac

    Nem bírom a bukó-ellenes szövegelőket. Azt mondják: áhh, már 15 éve bringázom és sose volt bajom, minek?!

    Aztán persze amikor kinyiffan, mert 30 év után EGYETLEN EGYSZER kellett volna a bukó és megmentette volna - nos már nem tudja elmondani, mert már halott.

    Persze éljen Darwin és a kiválasztódás, de azért a családjaikat sajnálom.

    Remélem, biztonsági övet se használ az ilyen, mert minek?

  • 2011.06.24 13:44:14csuni

    Oké,hogy anno én is sisak nélkül tanultam meg bicajozni,de ez nem azt jelenti,hogy emiatt a gyerek ne kapjon sisakot.Ezzel az erővel húst is puhíthatnánk nyereg alatt,mert anno úgy csinálták.Meg moshatnánk patakban.Az enyém igenis kapott egy hajszálra olyat,mint a kommenthez csatolt képeken a kiskölök.És bizony volt,hogy eltaknyolt 3évesen futóbicajjal a járdán,és a sisak védte meg a fejét az utcai kiskert egyik karójától,vagy a betontól.Tavaszra tervezzük a nagylányos bicaj vételét.16-ost kap (igen,12-esbe nem feccölünk,mert 95 centi,és fél év alatt kinőné).Kollégám fia még anyáron azzal nyomul.Scirocco,lány vázas,bordó,és a lényeg(!),kontrás!
    Csak remélem,hogy mivel futóbicajbajnok a csajszi,így csak minimális ideig kell a támasztókerék,ha kell.Pedálozni most tanulgat.

  • 2011.06.24 13:48:42eddiebaby

    Nekem mákom volt: a 25 éves bringás pályafutásom alatt csak az utóbbi 8 évben hordtam sisakot, és ezalatt a 8 év alatt buktam 2x is úgy, hogy megvédte a fejemet, a minimum a kórház lett volna egyébként. Nem beszélve az erdőben a belógó ágakról, amik a fejemen koppantak volna. Gyerekeknél pedig, mese nincs, sisak kötelező!

  • 2011.06.24 13:51:39budai zöld

    Szerintem a "hogyan tanul meg a gyerek bringázni" kérdés (is) túl van parázva.

    A futóbringa kitámasztós (esetleg kicsit előtte háromkerekű) kérdésnek nem a bringázni tanulás az értelme, mert úgyis megtanul, hanem az, hogy a műanyagmotorozás és a rendes bringázás közti időszakban mivel nyomuljon a gyerek úgy, hogy élvezi, fejlődik a mozgása, de nem töri össze magát, és a szülő sem megy tönkre testileg/idegileg.

    Mi az új, rendes (nem hipermarketes), de elég nehéz, kitámasztós verziót választottuk, de egy csomó más megoldás lehet ugyanilyen jó.

    Ettől még továbbra is tetszik a cikk.

  • 2011.06.24 13:52:43Banyeg

    "Kismac

    Nem bírom a bukó-ellenes szövegelőket. Azt mondják: áhh, már 15 éve bringázom és sose volt bajom, minek?!

    Aztán persze amikor kinyiffan, mert 30 év után EGYETLEN EGYSZER kellett volna a bukó és megmentette volna - nos már nem tudja elmondani, mert már halott."


    Ismerek egy nagy kerékpárost, aki már sokszor körbetekerte az országot, de nem használt bukósisakot.

    Azután vett egy jó minőségűt (= drágát), amit elég hamar élesben is letesztelt, mert egy figyelmetlen autós nemsokkal azután elütötte.

    A sisak eltörött, de az ő feje egyben maradt, magyarán ez mentette meg az életét.

    Szerintem mindössze ennyi a bukósisak, biztonsági öv, ... lénye, amikor szükség van rá, akkor ezen múlhat az életed. Vagy az, hogy életben maradsz és az nem csak biológiailag lesz igaz rád, hanem emberileg is, tehát nem ágyban nézed azután a plafont x sok évig, hanem teljes, emberi életet élhetsz.

    Jó dolog az a védőfelszerelés, de a védőangyalodat is vidd mindig magaddal. :-)

  • 2011.06.24 13:55:41eddiebaby

    Itt egy friss "how-to" a bikeradar-ról felnőtteknek is, ha bírjátok az angolt:[link]

  • 2011.06.24 13:58:08Kismac

    Banyeg:

    Teljesen egyetértek veled. A bukó a bringázás közben = biztonsági öv a kocsiban.

    Ahogy itt előbb valaki már írta: kényelmetlen, de jó, ha ott van, HA KELL.

    És addig oké, hogyha csak magának csinál nyomort bukó nélkül, de ha már családja van?! Szerintem merő felelőtlenség és önzőség bukó nélkül kerekezni. De persze - mindenki maga dönti el, ez csak az én rettentő szerény véleményem.

    Bringázz nélküle, ha egyetlen ember sincs, aki szeretne téged és nem érintene senkit fájdalmasan a halálod vagy ami ennél is rosszabb: a rokkantságod, sokáig tartó kómád... de amíg van egy ilyen ember is: érezd már át a felelősséget!

  • 2011.06.24 14:17:51tanulobicikli.hu

    Érdekes volt megtapasztalni a kisfiamnál, hogy megerősödött a futóbiciklizéstől. Szinte minden nap megyünk vele 2x a játszóra. Vannak megbeszélt megálló pontok (pl: buszmegálló, az oszlophoz kikötött motor, szemetes kuka) ahol bevár és nagyon tudja, hogy a sarkon mindig meg kell várnia. Olyan helyeken ahol nem jártunk még és meredek én megyek előre.
    A futóbicikliről úgy ül át gond nélkül a pedálosra, hogy az egyensúlyozáson túl, tekerni is tudja a pedált, mert erős a lába. Sokáig szeretnénk futóbiciklizni, hogy ne kelljen kutyaütő 12-es és 14-es biciklik közül választani (70eFt-osat ami tényleg jó is, nem éri meg, gyorsan kinövik), hanem egyből egy 16-os méretűt, amiből már sokkal több gyártó, jó minőségű kínálatából lehet választani. Karbantartani/karbantartatni nyilván kell mindent.

  • 2011.06.24 14:22:14Icarus_

    Sisak nélkül sehova? Szerintem a házban is úgy kellene járkáljon ;-)

  • 2011.06.24 14:27:35budai zöld

    @Kismac; @Banyeg

    Srácok, fussatok neki mégegyszer, hogy mit is írtam a bukóról.

    Összesen annyit, hogy szeretnék olvasni valami megalapozottat a hasznáról, mert józan ész alapján nekem ez a dolog nem fekete-fehér. Ezt így is gondoltam, tehát nem arra céloztam, hogy a bukó marhaság.

    Éppen úgy, ahogy a biztonsági övre is létezik rengeteg mérés, kísérlet, hogy 30-cal ütközve bekötetlenül szanaszéjjel töri magát az ember. Lehet tudni, hogy mitől véd(ett) meg a kétpontos biztonsági öv, mitől a hárompontos, mitől az övfeszítő, stb.

  • 2011.06.24 14:36:31otapi

    A 8-adik pont nélkül egész korrekt lenne ez a leírás. A sisak pont azért nem kell, hogy megtanulja a gyerkőc, esni nem érdemes. Nem, nem fog belehalni, milliók nőttek fel úgy hogy sisak nélkül bringáztak gyerekkorukban. Persze, ha a gyerek indulna a Tour de France-on, akkor oda azért vegyen fel :/

    A másik, az aluvázas mizéria. Az alumíniumnak csak a sűrűsége alacsonyabb, így a kérdés ez: az 3 kilós aluváz vagy a 3 kilós acélváz a nehezebb? Cserébe az alu kevésbé rugalmasabb, könnyebben (ráadásul váratlanul) törik - az acéllal szemben.

  • 2011.06.24 14:45:16HUN_Sector

    A kocogóknak is legyen akkor kötelező a sisak, mert kb 10-15 km/h-val szaladgálnak és könnyen megbotlanak, mert világításuk sincs!

  • 2011.06.24 14:46:33Banyeg

    "budai zöld

    @Kismac; @Banyeg

    Srácok, fussatok neki mégegyszer, hogy mit is írtam a bukóról."

    Szia, fuss neki még egyszer, mi nem téged győzködünk. :-)
    Inkább csak elmondjuk a tapasztalatunkat a bukósisak előnyeiről, és mindenki eldönti, hogy megtenné-e a gyerekéért azt, hogy ha valami gond van, akkor annak kisebb legyen a hatása.

  • 2011.06.24 14:54:40Banyeg

    "otapi

    A 8-adik pont nélkül egész korrekt lenne ez a leírás. A sisak pont azért nem kell, hogy megtanulja a gyerkőc, esni nem érdemes. Nem, nem fog belehalni, milliók nőttek fel úgy hogy sisak nélkül bringáztak gyerekkorukban."

    Nem hiszem, hogy van gyereked, és nem hiszem, hogy láttad már a gyerekedet megsérülni, mert akkor nem ilyen módon "nevelnéd" arra, hogy mit érdemes csinálnia, hanem az jutna eszedbe, hogy bárcsak kisebb lenne a baj.

    Nézd, én nagy és nehéz felnőttbiciklin tanultam meg a "váz alatt" tekerni, és el is estem vele jó párszor, ami rosszabb minőségű cucc miatt volt, és mégis élek, de a gyerekem van annyira fontos, hogy neki már jobb, kényelmesebb, biztonságosabb eszközt adok.


    "A másik, az aluvázas mizéria. Az alumíniumnak csak a sűrűsége alacsonyabb, így a kérdés ez: az 3 kilós aluváz vagy a 3 kilós acélváz a nehezebb? Cserébe az alu kevésbé rugalmasabb, könnyebben (ráadásul váratlanul) törik - az acéllal szemben."

    Valami értelmezési probléma lehet arrafelé, mert a cikkben nem az aluvázat ajánlják, hanem a könnyebb kerékpárt. Egy kicsit gyakorlatiasabban volna érdemes ezt a cikket olvasni...

  • 2011.06.24 14:56:07GaZe

    sisak sisak sisak veszély veszély veszély!!! félelem! rettegés!
    bármi történhet!
    nincs túlzott védelem ha a gyerekről van szó!
    sisakot a fejére, térdvédőt, fogvédőt, napszemüveget, mentőmellényt, gumióvszert, biztonságiövet!

    fára is csak védőhálóval és biztosító kötelekkel engedem!
    bármi megtörténhet!
    megyünk az utcán, fejünkre esik egy virágcserép, csúnyán néz a zöldséges, valaki ránk tüsszent!
    inkább ki sem mozdulok itthonról, magamra zárom az ajtót.
    mert rettegni olyan megnyugtató érzés.

    mindenképp sisak a gyerekre biciklizéshez... ugyan már bakker.

  • 2011.06.24 14:57:13luciferko

    A hasonló "hiánypótló" cikkek után elgondolkodom, vajon hogyan maradt fenn az emberiség az elmúlt 100 évben 150 ezres gyerekbringa nélkül.

  • 2011.06.24 15:01:53tejcsokoládé

    én csak attól félek, hogy hamarosan a szexhez is bukósisak kell...

  • 2011.06.24 15:18:35fülemüle

    Mi kaptunk egy madaras hiperben vett tizen-ezres bicajt a nagyszülőktől.
    A hibái: az oldalkerekei belül üreges műanyagok voltak. Két hét után szétment, vehettünk újat
    A csengője is tönkrement (ez nem engem zavar, hanem a tulajt:) )
    A kerekének minden porcikája műanyag. Így a tengellyel való találkozásnál kikopott kb egy hónap alatt. Szép kis nyolcas van a kerekében,ennek következtében a lánc félóránként leesett.
    Ekkor leszereltük a pedált, futóbiciklinek még lehetett egy darabig használni.

    Megéri a tizen-ezret? Szerinem nem.

  • 2011.06.24 15:30:18zombizan

    Furcsa, hogy a sisak kérdése ilyen indulatokat vált ki...

    A cikk alapvetően arról szólt, ha valaki biciklizni tanítja a gyereket és megveszi az ehhez szükséges felszerelést, akkor ez miből áll - így jött elő a sisak is. Senki sem szeretné a T. felnőtt kommentelőket akaratuk ellenére sisak viselésére kényszeríteni, többnyire a saját gyerekeik biztonságáról nyilatkoztak azok, akik a sisak mellett érveltek.

    Az, hogy az élet veszélyes, nem jelenti azt, hogy ne tudnánk ezeket a kockázatokat mérsékelni. A sisak éppen egy rossz típusú kockázattól védi meg a gyerekeket, amelynek a bekövetkezési valószínűsége kicsi, ámde a következményei súlyosak lehetnek. Egy nagyobb valószínűségű, de kevésbé súlyos következményekkel járó kockázat esetében inkább helye lehet a "tanulja meg a maga kárán" mentalitásnak.

    A gyerekek fognak elég hülyeséget csinálni a saját kezdeményezésükre, legalább ami rajtunk áll, abban igyekezzünk ésszerű óvatosságra nevelni őket. A sisak nem fáj, nem ciki, a többi felszereléshez képest nem is drága. Én pl. azért is szeretem, mert nyáron a napszúrás ellen véd.

    Szóval a témához adekvátan, a sisakot ellenezve úgy lehet hozzászólni, hogy "én sem adok a saját gyerekemre, minek az". Más gyerekek esetében hadd ítéljék meg a szüleik, szükség van-e rá?

  • 2011.06.24 15:40:56vasgyuszi

    Nekem Csepel Tacskó-m volt. Faja csopperszeru kormánya volt, viszont elorecsúszva az ülésrol számtalanszor bevertem a mogyoróimat a "férfiváz"-szeru kialakítása miatt.

    Úgy általában égo volt a neve miatt (Tacskó), viszont gyárilag Pirelli gumikkal szállították (tán kompenzálásképpen) és nagy siekrt arattam vele a szakértok között :)))

    A kontrás hátsóféket maximálisan támogatom. Mennyit faroltam vele, atyaég... aztán megállva borultam át a másik oldalra, ha nem döntöttem elég mélyre a bicót. Meg egyszer egy Renault 4-es oldalába is beleálltam. Mindketten figyelmetlenek lehettünk, már nem emlékszem. A térdem lehorzsolódott egy kicsit, lakótelepi belso útot történt, kis sebességnél. Viszont arra tisztán emlékszem, hogy mennyire mélyen érintett, hogy "karamboloztam" egy autóval. Örök életre megmaradt bennem.

    Sisak, naná, hasznos vívmány. Kesztyu úgyszintén. Laufrad szintúgy. Olcsó szart tényleg nem szabad venni, hiába "csak" egy-két évre kell. Hosszú tud ám az az egy-két év lenni, amikor szív az ember a nehéz/vacak biciklivel. Saját gyerekünket ne hozzuk már ilyen helyzetbe!

  • 2011.06.24 15:41:40Banyeg

    "GaZe

    sisak sisak sisak veszély veszély veszély!!! félelem! rettegés!
    bármi történhet!
    nincs túlzott védelem ha a gyerekről van szó!
    sisakot a fejére, térdvédőt, fogvédőt, napszemüveget, mentőmellényt, gumióvszert, biztonságiövet!"

    Az élet szerencsére nem ennyire fekete-fehéren eltúlzott, mint, ami ebből a reakcióból átjön, még ha az poénos is szeretne lenni.

    Ha lenne gyereked, érdemben tudnál hozzászólni ehhez, akkor biztosan tudnád az értelmesebb szülő nem félelemmel neveli, okítja a gyerekét, mert az legfeljebb rövid távon "működik", és a hatékonysága sem éri azt el, mint amikor mindezt ésszel teszed.

    Nem félelmet ültetjük be gyerkőc agyába, hanem az okos odafigyelést, és a védőfelszereléssel sem a veszély-, hanem a biztonságérzetét növeled.

    A fogvédőnek is megvan a maga helye, láttam én már az edzésen kitört fogat ahol a "bátrak" (=hülyék) nem használták. Az óvszert meg ugye nem kell nagyon magyarázni. :-)

  • 2011.06.24 16:17:03DonnaQ

    Azok nyilván nem kommentelnek itt, akiknek - ha lett volna - a bukósisak megmentHETTE volna életét...

    Amúgy mindenki választhat, hogy mit szeretne a gyerekének:
    - bukósisak
    - fejbetörés
    - agyrázkódás
    - koporsó

    Hm?

  • 2011.06.24 16:38:38Oreg

    1 évesen már kapott bukót, csinos KEDet, villogóval. Szereti, mert apának és anyának is van. Mi meg nyugodtabbak vagyunk, hogy fejreeshet, max koppan egyet meg sír egy kicsit, de nem kell a traumatológiára vinni.
    Így a kicsi már a háromkerekű toligán megszokja, hogy a fején van és nincs kérdezősködés.
    A sisaktalan hősökről már senki nem beszél, ő dolguk, ő életük.

    Drága a minőségi gyerekbringa? Naja. Olcsóbban megveszem az ebayen, majd nagyjából ugyanannyiért el is adom, amikor kinőtte.
    Cserébe nem 12 kilós rommal jár a szegény kicsi.
    Próbáltál már 70 kilós biciklivel tekerni?
    Nem vicces, különösen nem emelkedőnek.

  • 2011.06.24 16:50:54budai zöld

    @Banyeg

    Oké, én vagyok a túlérzékeny, hogy magamra vettem, mert én kezdtem el a bukósisak kérdés cincálását.

    Egyébként nem a gyerekről van szó (a gyerek simán bukóban fog bringázni, amint akkora lesz, és biztosan nem fog rajta problémázni, annyira természetes), hanem rólam :-)

  • 2011.06.24 17:07:50otapi

    @Banyeg: van egy 2,5 éves fiam, és köszöni szépen, tavasz óta remekül el van a futóbiciklijével. Előtte "motorja" volt, azzal sem hordott bukót.
    Sőt, mikor gyerek voltam, én sem hordtam bukót. Estem egy-kétszer, de csak egyszer törtem el a könyökömet, a fejemet sose. Ha az ember nem burokban nő fel, akkor eséskor a keze hamarabb ér le, mint a feje. Ha megszokja, hogy a feje úgyis koppanhat, mert a bukó miatt nem érzi, akkor ez a reflex szépen elsorvad vagy ki sem alakul.

    Az hogy te túlméretezett bringával tanultál és csetlettél botlottál, hogy jön a sisaktémához? Az alapvető, hogy a bringa mérete stimmeljen!

    Aluváz téma: ezt olvastad?
    "Lehetőleg ne legyen nagyon nehéz, mert egy nehéz bringát megállítani is nehezebb. Ez bizony sajnos gyakran előfordul a gyerekbicikliknél, hiszen nem lehet 20-30 ezer forintból alumíniumvázas kerékpárt kihozni, így a legtöbb acélvázas, gyakran súlyuk vetekszik a felnőtt bringákéval."

  • 2011.06.24 17:11:47otapi

    DonnaQ: Azok sem kommentelnek itt, akik bukóban haltak meg...

  • 2011.06.24 17:14:56otapi

    zombizan: Tudod, a sisakozás most éppen úgy kezdődött, hogy "Ami nélkül nincs bringázás: sisak nélkül sehová!"

  • 2011.06.24 17:18:27otapi

    Ja, egyébként a listából hiányolom a szemüveget, kesztyűt (ezeknek még lenne értelme), könyökvédőt és a gerincvédőt is. A gerinc könnyebben megsérülhet eséskor, azt miért is nem oly fontos akkor védeni?

    Amúgy mindenki választhat, hogy mit szeretne a gyerekének:
    - gerincvédő
    - gerinctörés
    - deréktól lefelé bénulás
    - tolószék

    :)

  • 2011.06.24 17:40:39ultramega o.k.

    Sisakviselés:

    [link]

  • 2011.06.24 22:06:12DonnaQ

    otapi: akkor most azért ne vegyek bukót, mert abban is meg lehet halni??? ez azért érvnek elég gyenge. Én is veszek bringához és görkorihoz is, és a 2,5 gyerekem is felveszi a futóbringához. Amilyen sebességgel képes menni, nem is árt.

  • 2011.06.26 22:13:37blinchy

    ... egyébként meg nem, nem éltük túl mindannyian a sisak nélküli gyerekkorunkat. A családomban halt meg egy 14 éves fiú, bicikli-, kontra autó-balesetben. Nyilván ennyi év távlatából (40 éves vagyok, kb egyidősek voltunk) nem tudhatom biztosan, hogy egy sisak megmenthette volna-e az életét, de mindezek tudatában a gyerekeimet inkább megkímélném ettől.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta