SZÜLŐSÉG

Legyen a fiam Szabó Sopron! - a névválasztási őrület határai

2011. június 9., csütörtök 14:28

Legyen inkább Gyimes, ha tényleg fiú lesz, az olyan jó magyaros - korábban már írtunk itt a Porontyon Tóth Csiperkéről, aki később még feltehetőleg meg fogja bánni szülei döntését, már ami a névválasztást illeti. Most a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetét kerestük meg, hogy megtudjuk, milyen neveket lehet egyáltalán anyakönyveztetni, milyen ismérvek alapján mérlegel az MTA, mi van akkor, ha a kérdéses nevet a születés után fogadják el, és mennyi ideig tart mindez.

Márpedig az én fiam Drágaszág lesz, ha addig élek is!

Az, hogy milyen nevekhez kérhetik a szülők az MTA hozzájárulását, nincsen hivatalosan meghatározva. Bármilyen nevet kérhetnek, aztán, hogy abból mit jegyeznek be, a bizottság dönt, a meglévő jogszabályok, és a Nyelvtudományi Intézet honlapján is megtalálható alapelvek szerint.

Magyar nyelvű irodalmi, művészeti alkotásokban szereplő írói fantázianevek bejegyzését például akkor javasolják, ha a név a magyar és az európai névkultúrának megfelelő valamelyik típust képviseli. Idegen nyelvű írói fantázianév esetén pedig akkor, ha az külföldön már önálló személynévként használatos.

Földrajzi nevet nem választhatsz

A becéző formák elbírálása szintén a nyelvi hagyományok figyelembe vételével zajlik, és nem szokták elfogadni a földrajzi helyre vonatkozó  névkérelmeket sem, így nem lehet a gyerek például Milánó, sem Atlanta, bármennyire is kötődünk érzelmileg a helyhez.

"Lényeges dolog, hogy nem javasoljuk az olyan név bejegyzését, amely hangzásában, jelentésében a gyerek személyiségfejlődésére nézve a későbbiekben káros lehet, amely miatt később csúfolhatják, kiközösíthetik őt" – mondta Dr. Raátz Judit, az MTA Nyelvtudományi Intézenek tudományos munkatársa.

Az a szokásrend lassan három éve, hogyha egy szülő olyan nevet szeretne, amely nem szerepel az Intézet honlapján havonta bővülő névjegyzékben, akkor egy kérvényt kell írnia a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Anyakönyvi Osztályára. A minisztérium ezt a kérvényt elküldi az Intézetbe, hogy véleményezzék a nevet, illetve nyilatkozzanak arról, hogy az bejegyezhető-e vagy sem.

Az Intézet szakvéleményt készít, ezt elküldi a minisztériumba, ahonnan a kérelmező megkapja a név bejegyezhetőségének engedélyét, illetve az elutasítását.

Vannak furcsaságok, válogatás az MTA által engedélyezett keresztnevekből:

Sorozatrajongóknak (amerikai): Dzsindzser, Nenszi
Sorozatrajongóknak (mexikói): Kárlító, Andzseló, Ernesztó, Rodrigó
Harry Potter és Robert Patinson rajongóinak: Szedrik (és persze Harri)
Az igazi különlegességre vágyóknak: Embavér, Febrónia, Szüvellő
Fizikaszakosoknak: Volfram, Edizon
Latin szakon: Szalvátor és Perpétua
Aki az állatokat szereti, rossz ember nem lehet: Fácán, Leopárd
Az utazás megszállottainak: Bonaventúra
A hobbitok kedvelőinek: Gandalf, Frodó, Arwen

És mi lenne, ha Gyimes lenne, az olyan jó magyaros?

Lehet, hogy magyaros hangzású, de az MTA állásfoglalása szerint nem anyakönyvezhető. "Sok névről - újabban az interneten is - az a téves állítás terjed el, hogy ősi magyar név. Számos névről azonban ezt nem lehet bizonyítani. A Gyimes megtalálható ugyan az internetes Magyar nevek tárában, de ez a forrás nem hiteles" – jellemezte a névelbírálási nehézségeket Dr. Raátz Judit.

A példánkban szereplő Gyimes tulajdonnév elsősorban földrajzi névként, illetve családnévként ismert és használt, jelentése 'olyan terület, ahol a gímszarvasok legelnek, élnek'.

Az MTA által irányadónak tekintett hiteles forrásokban (pl. Fehértói Katalin Árpád-kori személynévtár (1000–1301); Kázmér Miklós Régi magyar családnevek szótára; Kiss Lajos Földrajzi nevek etimológiai szótára; Magyar történeti szövegtár, stb.) pedig említés sincsen róla.

Akkor hát fellebbezek!

Hivatalosan az MTA felé nincs erre lehetőség. Ha a minisztérium a szakvélemény alapján nem engedélyezi a név bejegyzését, akkor a szülő a bírósághoz fordulhat jogorvoslatért. Szerencsére ez nagyon ritkán fordul elő. Volt rá példa, hogy a név bejegyzését kérő szülő olyan információval segítette a bizottság munkáját, hogy végül javasolták a név bejegyzését, de olyan is akadt, akit még a kérvény beadása előtt sikerült lebeszélni a választott névről.

"Miután nem engedélyezte az MTA az általunk kérvényezett nevet, összeszedtem, mi mindent lehet róla tudni: grafikonokat készítettem, hol használják ezt a nevet kersztnévként (mert ezt nem látták ők bizonyítottnak), és leírtam mindent, amit fontosnak gondoltam. A vége az lett, hogy engedélyezték a névhasználatot" – mondta el sikeres próbálkozásukról Anett (27), dietetikus.

Mégis mennyi idő egyáltalán ez az egész? A jövő héten szülünk!

A minisztérium és az MTA NYTI között az adatközlés a mai technikának megfelelően elektronikus, tehát gyors, az Intézet bizottsági döntése legrosszabb esetben 2 hét, ezen kívül a minisztérium tehet hozzá még pár napot a procedúrához. Ennek ellenére jó, ha a gyerek várható születése előtt legalább egy-két hónappal már elkezdik a kérvényezés folyamatát a szülők. (Ha viszont már elindult a procedúra, de mondjuk korábban jött világra a gyerek, az önkormányzatnál elég bemutatni az MTA elfogadó szakvéleményét és a bizonyítani a levelezés idejét, és egy egyszerű utólagos felvezetéssel már kész is vagyunk.)

Az újszülöttek anyakönyvezésével lehet egy hónapot várni, tehát ha a születés pillanatában még nincs meg a kérvényezett név jóváhagyása, annak bejegyzésére még egy hónapig lehetőség van. Azonban, ha egy gyerek már kapott valamilyen keresztnevet, és a szülők később szeretnének valamilyen, nem anyakönyvezhető nevet adni a gyereknek, akkor ez névmódosítást is jelent, tehát hosszabb és drágább eljárás.

Mindent összevetve nem hiábavaló a fáradozás és az utánajárás, ha a névjegyzékben szereplő nevek egyike sem tetszik. De azért érdemes a beadvány előtt még egyszer átböngészni azt a listát...

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.06.09 19:46:47Rabyn

    A teljes magyar ábécé, vagyis a kiterjesztett ábécé a következő:

    a, á, b, c, cs, d, dz, dzs, e, é, f, g, gy, h, i, í, j, k, l, ly, m, n, ny,
    o, ó, ö, ő, p, q, r, s, sz, t, ty, u, ú, ü, ű, v, w, x, y, z, zs

    Forrás:[link]

    Egyébként Arwen nevét csak fonetikusan lehet anyakönyveztetni úgy tudom, tehát Árvenként.

  • 2011.06.09 21:17:14Virgo1975

    lilabori
    miért is? ez konkrétan csak az ő műveletlenségüket bizonyítja. én is ismerek ilyen nevűt, konkrétan Shakespeare Viharjában szerepel Ariel nevű szellem, onnan kapta. a kis hableánynak eredetileg egyáltalán nem volt neve, Walt Disney találta ki. amúgy meg, arrafele tökmindegy, hogy fiú-e vagy lány az illető, bárkinek lehet bármilyen neve.
    amúgy az Ariel héber név, arra egyáltalán nem ritka. és eredetileg bizony FÉRFI!

  • 2011.06.09 21:22:36Virgo1975

    bestmuffin
    mint mondtam, Amerikában (de még az angoloknál is) akármilyen nevet adhatsz, fiúnak lányt, vagy fordítva. speciel Cameron Diaz keresztneve férfinév, őt miért nem röhögi ki senki? ja, hogy nem tudják?

    amúgy meg, pár uniszex név: Jamie, Chris, Robin, Sam, Ashley. ez mind lehet fiú, vagy lány, de hívhatod akár szekrénynek is.

  • 2011.06.09 21:26:23Virgo1975

    kéne egy nick

    tuti, hogy felvette (vagy nem magyar nemzetiségű eredetileg. az én Ariel ismerősöm férfi.
    és:
    [link]

  • 2011.06.09 21:33:40Sóskifli

    Az Ariel héber eredetű férfinév. Ezen kár vitatkozni.

  • 2011.06.09 21:35:14Virgo1975

    sóskifli: bizony!

  • 2011.06.09 21:37:37Virgo1975

    nekem is tetszik. (a srác is szép, egyébként:)

  • 2011.06.09 21:38:26Sóskifli

    :) És mellesleg szerintem nagyon szép név

  • 2011.06.09 21:56:22tündérborsó

    ha lesz fiam, frodó lesz. (csak viccnek szántam, most látom, hogy tök komoly) :D
    akkor inkább szméagol.
    amúgy nekem a samu a favorit, hamár...

    vagy az absz kedvenc, kellyésaszexidög :D

  • 2011.06.09 21:58:04Sóskifli

    A Samut én is szeretem, de annyira sok van belőle...
    @Virgo1975: hány éves az a bizonyos Ariel?

  • 2011.06.09 22:02:13tündérborsó

    a lánynak is sikerült tucatnevet adni, egyszerűt, szépet akartunk, luca lett, állítólag gyakori. de nem bánom :D

  • 2011.06.09 22:02:27Virgo1975

    77-es.azért a vezetéknevét hadd ne írjam már le...egyébként, már nem ismerem (mondjuk így), vagy egy évtizede nem láttam.

  • 2011.06.09 22:03:45Virgo1975

    tündérborsó: igen, ez a gond, hogy van mostanában egy csomó név, ami ritka volt valaha, a szülők meg azt adják, mert különlegeset akarnak, de nem kirívót. aztán kicsit sokan gondolják így, és gyakori lesz. lásd, pl. legalább három Martin nevű kisfiút ismerek.

  • 2011.06.09 22:09:09tündérborsó

    ezek szerint egyre gyakoribb az értelmesen gondolkodó szülő? :D

    amugy van még kedvencem, kórházi szobatárs pulyája, kevin antónió :D

  • 2011.06.09 22:11:40Sóskifli

    Akire én gondoltam, ő 75-ös:)

  • 2011.06.09 22:12:57Sóskifli

    Én augusztusban szülök, kiváncsi vagyok ki minek nevezi majd a gyerekét...:)

  • 2011.06.09 22:17:50Galad

    könyörgöm, Kovács Frodó?!

  • 2011.06.09 22:28:54Sóskifli

    butatót: hát ez a hozzászólás sajnos tükrözi országunk butaságát és állapotát

  • 2011.06.09 22:30:15butatót

    @Sóskifli
    "Lilabori: a tudatlanságodat ne itt reklámozd. Az Ariel egy gyönyörű héber név"

    Lehet, hogy szép, meg neked tetszik és a zsidóknál nincs is vele gond, csak éppen nálunk nyert mellékes értelmet, ami a gyerek szempontjából bizony nem mindegy.
    - Anya, ahogy reggel bemegyek a suliba, a fél osztály azt skandálja, hogy mosópor, mosópor!
    - Nem baj, kisfiam, legalább a többiek normálisak.
    - Dehogy, ők meg azt üvöltik, hogy hableány, kis hableány! Én többet nem akarok iskolába menni.
    - Légy erős, mondd nekik, hogy tudatlanok és az Ariel egy szép héber név.

  • 2011.06.09 22:37:42butatót

    Rendőr:
    - Hé uram, maga, aki átment a zebrán a piroson, álljon csak meg! Hogy hívják?
    - Kovács Ariel vagyok.
    - Én meg Szabó II. Mikiegér tőrzsőrmester. Na, az anyukájával szórakozzon. Neve?
    - Kovács Ariel. Meg is mutatnám, de sajnos otthon maradtak az iratok...
    - Én meg akár el is engedném, ha nem szemtelenkedne, sellőkém.
    - Miért gúnyolódik? Az Ariel egy szép héber férfinév és az anyukám azt mondta, hogy aki ezt nem tudja, az műveletlen!
    - Na, akkor sikerült kimeríteni a hivatalos személy sértegetésének tényálladékát is. Jöjjön csak velem, kislány, majd a zárkában a kancigányok nagyon gyorsan kiderítik, hogy az Ariel fiú- vagy lánynév-e,

  • 2011.06.10 01:15:41brazileiro

    Néhány éve a Subbán, az Iwiw válogatásban láttam a mélypontot:

    egy 8 év körüli kisfiút Csák Norisznak hívtak. Az apja hivatásos katona volt.

  • 2011.06.10 01:27:28háténimmár

    Azért lánynévnél nekem még 3 éve a válogatás közben az ORÁLIA verte ki a biztosítékot.

  • 2011.06.10 01:42:59tildy:)

    Mi az , hogy két magyar ab létezik?! Tudomásom szerint 1 van, és összesen 44 magán plusz mássalhangzót tartalmaz.....

  • 2011.06.10 02:04:26Bandibacsi21

    "Virgo1975

    bestmuffin
    mint mondtam, Amerikában (de még az angoloknál is) akármilyen nevet adhatsz, fiúnak lányt, vagy fordítva....."

    Ez nem teljesen igaz. Az USA ban valaki Hitlernek akarta elnevezni a kolket es nem engedtek.

    De az lenne a legjobb, ha lenne egy lista, es onnan kellene az egyik keresztnevet valasztani. Mivel ket keresztneve lehet egy embernek,igy a szulo talalhatja ki a masikat (a kozepkori Magyarorszagon is mindenkinek volt egy kereszteny es egy pogany neve kb. 1300 ig). Eszem megall a sok idiota nevtol. Rokonoknal Biborkanal neveztek el a kislanyt. Ez ok, amig kicsi, de ha felno tok ciki. Igaz megvaltoztathassa...

  • 2011.06.10 02:06:21Bandibacsi21

    ja itt is van

    [link]

  • 2011.06.10 08:01:46zizi77

    Keresztlányomat Mariola-nak hívják, hugát Imola-nak. Az én lányomat ezek után Zsófiának, amire a nagypapám megkérdezte, hogy mi hogyhogy ilyen normális nevet adtunk a gyereknek. Nekem nincs bajom a különleges nevekkel, de még engem is rendszeresen Ritáznak Zita helyett.
    Amúgy a Drágaszág nekem is nagyon tetszik!!!!!

  • 2011.06.10 09:47:37Bodzavirágom

    Egy gyöngyszem: Ompoly
    :D

  • 2011.06.10 11:08:50Brannagh

    Másik gyöngyszem: Leokádia :)
    Egyébként én is engedélyeztetni szeretnék majd egy lánynevet. Német eredetű mesehős, akinek az ónémet változatát már lehetne használni nálunk, de érdekes módon a Mo-n ismert nevét még nem.

  • 2011.06.10 15:46:20Doro

    Kórházi szobatársam kisfia Alonso volt :)

  • 2011.06.10 20:38:09Virgo1975

    butatót
    speciel, amikor az általam ismert Ariel született, még baromira nem volt se mosópor, se kis hableány (nem is szereti, ha valakinek a nevéről a mosópor jut az eszébe).
    ez egy. kettő, amit a tesóm szokott mondani anno ezekre, hogy mosópor, mosópor: na és a Tomi? az is mosópor...

    amúgy meg, honnan tudod, hogy mondjuk tíz év múlva nem dobnak piacra mondjuk egy Martin nevű akármilyen terméket? vagy bármit, ami mostanában ritka névnek számít.

  • 2011.06.10 20:39:43Virgo1975

    tildy:)
    pedig de. van az alap, meg a kiterjesztett, amiben benne vannak a magyarban amúgy külön nem létező betűk, mint pl y magában, q, w.

  • 2011.06.10 20:42:08Virgo1975

    Bandibacsi21
    hát Magyarországon éppen hogy így van. van egy lista, ahonnan választhatsz, ha nincs rajta, akkor kell kérvényezni.

    a többihez, jó, lehet, hogy ennyire nem durva (bár,mintha nemrégen olvastam volna, hogy valaki Hitlernek akarja nevezni a gyereket, természetesen Amerikában.), de jóval megengedőbbek, mint Magyarországon. UK-ben szintén, lehet (majdnem) bármi, és betűzheted is akárhogy..

  • 2011.06.11 12:49:49katika999

    Azért a Psziché, Rut, Ünige és Sanel nevű lányokat sem irigylem...

  • 2011.06.11 20:53:17nagyleany

    A lanyomnak a Michelle nevet adtuk, amit a magyarok Misel-nek akartak anyakonyvezni. De mondom Ö Michelle ( franciasan ) irva. Közöltek hogy igy nem anyakonyvezik.... na jo akkor marad "csak" olasz allampolgar....

  • 2011.06.12 10:58:56Animacs (a Tyne folyó déli partja)

    nagyleány: igen, mivel a magyar utónév adási szabályok szerint a bejegyzett neveket magyar helyesírás szerint kell írni, márpedig az fonetikus. hacsak nem vagy más nemzetiségű. szerintem teljesen jogos. minek kell flancolni? az eszem megáll attól is, mikor leírják, hogy Kitty, meg Yvette, meg Sylvie. most attól többet fog érni?
    ha nem magyar nemzetiségű, az más.

  • 2011.06.12 16:23:50Chang Yai

    Nagyleány, nem az van, hogy ha az egyik szülő külföldi állampolgár, akkor akármilyen nevet és helyesírást engedélyezniük kell? nekem eddig így jött le mások történeteiből.

  • 2011.06.12 16:49:24bolletje

    Nagylány, ez érdekes, mert egy ismerősöm félholland kislányát simán anyakönyvezték Magyarországon is, holland írásmóddal.

  • 2011.06.12 19:12:00Zuzimama

    nagyleany: elvileg igaza van Chang Yai-nak, ha az egyik szülő nem magyar, akkor meg kellene engednie a magyar anyakönyvi hivatalnak, hogy a külföldi szülő nyelvi sajátosságainak megfelelően anyakönyvezzék a babát.

    Anyósom pl. Helga, neki a nagymamája volt német, igaz nézték nagyon amikor az anyukája Helgának akarta anyakönyvezni, de (1954-ben!) engedélyezték.

  • 2011.06.12 19:14:02Zuzimama

    Jut eszembe! Nekünk 2004-ben nem engedélyezték a Szaffit Szegeden, mondván ilyen név nincs. Pár hónapra rá láttam egy újságban egy Szaffit, aki 2 éves volt. Ennyit a magyar anyakönyvi hivatalról.... :(

  • 2011.06.12 19:17:41Almandin

    @bolletje: Azért, mert ha a származása nem teljesen magyar, akkor engedélyezhető a külföldi írásmód. Teljesen magyar szülők esetében fonetikusan kell írni a nevet.

  • 2011.06.12 20:32:48Animacs (a Tyne folyó déli partja)

    zuzimama: nekem meg egy ismerősöm kislánya Szófia lett, de Szaffinak becézik. gondolom, nem engedélyezték. aztán nemrég láttam a felújított névjegyzékben már benne van a Szaffi is. amúgy nekem nagyon tetszik ez a név.
    almandin: igen, teljesen magyar származású szülőknél kell fonetikus.

  • 2011.06.12 21:13:52Zuzimama

    Animacs: végül az én lányom második neve is Szófia lett, de sajnos nem használjuk csak az első keresztnevét.
    Pedig a lányom nagyon hajaz az igazi Szaffira, hosszú, sűrű, hullámos, sötétbarna haja van, nagyon illene rá a név. :D

  • 2011.06.12 23:56:11Bandibacsi21

    Elmegy egy 18 eves srac az 1950.-es evekben anyakonyv-vezetohoz, hogy nevet akar valtoztatni. Akkoriban ezt nem neztek jo szemmel, ezert megkerdezi, hogy megis miert nem jo a mostani sajat neve?
    -Ugy hivnak, hogy Szar Jozsef!
    -Ooooo mar ertem. Biztos sokat csufoltak az iskolaban, a szomszedsagban es mindenfele, ahol ezt elmondta. Szegeny ember! Na es milyen nevet akar maganak?
    -Szar Matyas!

  • 2011.06.13 00:01:59Bandibacsi21

    [link]

    [link]

  • 2011.06.13 13:34:32Animacs (a Tyne folyó déli partja)

    zuzimama
    "hosszú, sűrű, hullámos, sötétbarna haja "

    nekem is:) azaz, göndör.

  • 2011.06.16 17:16:46nitro1

    Most akkor hullámos vagy göndör? Szerintem nem mindegy. Az én emlékeim szerint pedig az a sötétbarna annyira sötét volt, hogy az már inkább fekete. De ebben vagyok biztos.

  • 2011.06.16 17:56:50Animacs (a Tyne folyó déli partja)

    hát, az enyém göndörebb a Szaffiénál, most néztem meg róla egy képet. fekete haja van, nekem eredetileg sötétbarna, feketére festett.

  • 2011.06.17 12:47:20nitro1

    Akkor jól emlékeztem. :-)

  • 2011.06.17 14:57:44Animacs (a Tyne folyó déli partja)

    Szaffira?
    ha rám, akkor meg ki vagy?

  • 2011.06.20 14:39:58Zamat

    brazileiro!
    ne is mond osztálytársam volt az anyuka, azóta az egész osztály kollektíven röhögi a csajt, akárhányszor szóbakerül a neve. Sztem megérte ezt választaniuk, mondjuk a másik gyereké sem szebb: Csák Dorián.
    De a Noris vitán felül mindent visz:)

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta