SZÜLŐSÉG

Mindent a babatáplálásról: ötleteljünk együtt!

2011. február 18., péntek 07:58

Olvasó-írónk komolyan beleásta magát a csecsemők táplálkozásának kérdéseibe.  Ezeket osztja meg új, táplálkozástannal foglalkozó, a kérdéshez nem szokványosan közelítő új sorozatunkban.

Fotó: Alfonso Romero
Fotó: Alfonso Romero

Egy osztrák laktációs szaktanácsadóval és táplálkozástudományi szakemberrel dolgozom együtt egy ideje, egyik csecsemőtáplálásról szóló könyvét fordítom magyarra, illetve a igyekszem a szöveget a magyar viszonyokhoz, ajánlásokhoz igazítani. Mivel munkás pillanataim nagy részét ezzel töltöm, és jelenleg két éves és nyolc hónapos bölcsődés fiam révén egy hozzátáplálási időszakot is átvészeltem már, támadt néhány gondolatom a hozzátáplálásról. És kinek nem?!

Mondhatjuk, hogy lerágott csont, de szeretném a dolgokat egy kicsit más szemszögből megvilágítani. Kicsit kilépni a praktikus tanácsok útvesztőjéből, és ahhoz ötletelni, hogyan értelmezzük a töménytelen mennyiségű javaslatot. Még ha az első kanál pépet remegő kézzel is adjuk a babának, legalább a tájékozottság biztonságát érezni kellene magunkban, és élvezni a gyerek maszatos képének a látványát. Szerintem ugyanis elsősorban egy biztos, mindenki számára hozzáférhető keret hiányzik ebben a témában, amihez lehetne viszonyulni, és a sok-sok segítő szót valamihez mérni. Ha akarjuk. A változatosság gyönyörködtethet, de egy, a hozzátáplálást épp gyermekével együtt tanuló szülőt el is bizonytalaníthat.

Igen, nekünk is tanulni kell, a babával és magunkkal egyformán türelmesnek lenni, és minden kreativitásunkat bevetni. Ez egy fontos feladat, hiszen gyermekünk egészségét és későbbi táplálkozási szokásait alapozzuk meg a megfelelő hozzátáplálással. Sokak szerint túl van lihegve, szerintem pedig egyszerűen a hangsúlyok vannak rossz helyen. Sokat beszélünk róla, mert sok a bizonytalanság.

Persze az előbb említett keretet nem én fogom itt most megteremteni, ez a szakemberek feladata, de ha tudjuk, mi az, ami adott egy témában, és mi az, amire még szükségünk lenne, közösen akár fel is léphetünk érte. Az általános agymenéseimen túl, a konkrét csecsemőtáplálási részekhez a magyar és nemzetközi irányelveken túl Ingeborg Hanreich IBCLC, táplálkozástudományi szakember könyvei, újságcikkei és a vele folytatott beszélgetések szolgáltatnak majd hátszelet. Szerencsére szomszédunknak tudhatjuk Európa egyik leggazdagabb nemzetgazdaságát, ahol már arra is futja, hogy a páciensek elégedettségét mérjék, plusz van kire ujjal mutogatni, és jajgatni, hogy mér' nem nekünk jutott a habos kakaó.

Hogy mire is gondoltam pontosan? Per pillanat ilyesmire, de a végleges témaválaszték nagyban függ tőletek is:

- Néhány - íróként és talán olvasóként is - „melós” bevezető ki-mit-tud azokról, akiktől a hozzátáplálási információink származnak. Kezdve a sort a tudomány szereplőivel, folytatva az egészségügyi dolgozókkal, megemlítve a sajtó szerepét, befejezve szűkebb-tágabb környezetünknél. Valóban ismerjük őket, hogy mit csinálnak, milyen körülmények között, és hogy mit miért mondanak? Kellően tudatosan fogyasztjuk az információkat?

- Ha úgy néz ki, hogy az előzőeket mindnyájan túléltük, akkor rátérhetünk a táplálkozásra. Előszöris foglalkozzunk egy kicsit a gyerekkel és az ő szükségleteivel, hiszen ezért csináljuk ezt az egészet. Célunk tulajdonképpen nem az, hogy körülöttünk az összes tanácsadó elégedett legyen és állva tapsoljon, sokkal inkább az, hogy a gyerekünk egészségesen felnőjön. Kezdjük ott, hogy mit „eszik” a magzat a mama hasában, és jussunk el a hozzátápláláson keresztül a családi étrendig.

- Következőként jöhetnek a konkrét hozzátáplálási ajánlások, lista és parancssor helyett egy kicsit másképp, hogy értsük is, mit miért csinálunk. Extra bónusz: coeliakia prevenció - új elem a hozzátáplálásban.

- Végül váljunk együtt tudatos vásárlóvá, bébiétel szakértővé! És értsük meg a tápszer- és bébiételgyártók ajánlásait is.

Ötleteljünk együtt!

Csörgő Viki

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.18 08:26:39sony

    Inkább ezzel kezd, mert nálunk hamarosan aktuálissá válik a téma :)

    - Következőként jöhetnek a konkrét hozzátáplálási ajánlások, lista és parancssor helyett egy kicsit másképp, hogy értsük is, mit miért csinálunk. Extra bónusz: coeliakia prevenció - új elem a hozzátáplálásban.

  • 2011.02.18 09:27:30mystic83

    Lehet, hogy fáradt vagyok de többszöri nekifutásra se értettem abből a cikkből semmit.

  • 2011.02.18 09:32:58mystic83

    Nekem két kérdésem van:

    1.Mit adtatok és mikortól a reggeli és esti tápszer helyett? Tényleg kibírja az éjjelt kakaóval egy gyerek?

    2.Valaha el fogja fogadni a darabos ételt? Mert az enyém nem hajlandó, egy éves de tolja ki a nyelvével..


    Nemrég volt a babavilágban egy rész
    "Hogyan vezessük be a darabos étel?" adott volt egy kisfiú nevezzük Jancsikának elővette Anyukája az univer tökfőzelékes kajáját amit biztosra tudok, hogy nem darabos mert az enyém is eszi. Adtak neki egy kanállal Jancsika megette és ezzel bevezettük a darabos ételt, műsor vége.Na jó sokat okosodtam belőle:D

  • 2011.02.18 09:43:51krisztil

    Nálunk is épp most aktuális a hozzátáplálás, nagyon kíváncsi leszek az ötletekre!

    Én egyelőre ettől a kekszmizériától akadtam ki. Most a gyerekorvos szemrebbenés nélkül azt a parancsot adta, hogy márpedig az 5 hónapos anyatejesembe (még almát se próbáltunk!!!) tömjek bele napi fél "háztartásit"...
    Nos, nem fogok (utánajártam, mi van ezekben a kekszekben, szerintem nem kezdő kajának való)... Viszont (másik) orvosi jóváhagyással 6-7 hónapos kor között elkezd kapni gabonapépet a gyerkőc. Találtam egy tök jó kis bio 3 gabonás keveréket, abban gyakorlatilag nincs más adalék...
    Aztán majdcsak kinő a foga...:)

    A daraboshoz: az én nagyobb gyerekem se nagyon akart darabosat enni egyévesen, de most már semmi gondja ezzel. Jó sok kiflit rágcsáltattam vele...:)

  • 2011.02.18 10:05:31tündérborsó

    nálunk a helyzet a következő: a párom asztmás (már régóta nincsenek tünetei) plusz allergiás. néha én is. de random. szóval emiatt a bébi egy éves koráig nem kap tejterméket, a bébiételekből is a tejfehérje és gluténmenteset kapja.
    sok helyen olvastam, hogy ha a családban előfordul bármilyen allergia, akkor ezeket ki kell iktatni egy éves korig. és a tejpépeket is. sokan azt adják a babának, pedig azok tehéntej alapúak. ott vannak a HA pépek, azt kell adni.
    9 hónapos, eszik husit, rengeteg zöldséget (főzelék) gyümölcs, vacsira sinlac, plusz igény szerint szopi. darabos nuku, mert 2 db foga van :D

  • 2011.02.18 10:46:21illeszs

    Úgy látom, hogy ezzel a gluténmentes - nem gluténmentes dologgal teljesen feje tetejére állt a világ. A most két és fél éves kislányomnál még szigorú gluténmentesség volt a javaslat 1 éves korig, míg a most 5 hónapos fiamnál meg már nyomatják ezt a háztartási keksz dolgot. A gyerekorvos ugyanaz...

    Végre legyen akkor valami konkrét ötlet is.:)
    Itt az indexen is volt szó 1-2 hete az amarántról. A pattogatott amaránt magot (bioboltokban lehet kapni vákuumos zacsiban)szinte mindenbe beleteszem, almapépbe, joghurtba és a főzeléket is ezzel sűrítem. Eredendően gluténmentes, bár ez a csomagolásra nincs ráírva, magas a fehérje, a vas és a kálcium tartalma. Ja és a gyerek imádja, akár magában is.:)
    No nem a nagyobbik, mert amióta bölcsődébe jár nagyon válogatós lett...

  • 2011.02.18 11:21:28tündérborsó

    a mi orvosunk is mondta ezt a keksz dolgot. állítólag valamilyen új svéd kutatás eredménye. kétkedve fogadtuk, úgy döntöttünk várunk még, legalább 10-11 hónapos koráig. és akkor sem kekszet fogok először adni neki. ok, hogy sem tejet sem tojást nem tartalmaz, de irgalmatlan cukrot.

    szerintem a tejfehérjével kell vigyázni.
    jól értettem illeszs az öt hónapos babának adsz joghurtot?

  • 2011.02.18 11:34:46nehogymáneszójjakbe

    mystic83

    Kedvenc babakajájával kezd. (ha az üveges hónapok szerinti nem jön be)
    pl.ha alma 1.kis reszelő 2. nagyobb 3. főzz kompótot, nyomd villával össze 4.puhán 5.nyersen egybe hagyd rágni... persze figyelni kell,mert az első nagyobb daraboktól megijedhet,köhöghet. Legfontosabb hogy mindig dicsérd.
    Az is jó, ha vele eszel és "lophat" a tányérodból. Esetleg ismerőssel együtt enni.Ha látja,h 1 vele 1korú mit eszik lehet megtetszik neki is.

  • 2011.02.18 11:38:07illeszs

    Dehogy, csak felsoroltam, mire használtam a nagyobbiknál. A kisebbik még csak a keksz+almapép+amaránt kombónál jár. Naponta egyszer, a többi tápszer.
    Egyébként a tejfehérjével tényleg vigyázni kell, nálunk a Milupa HA sem volt eléggé tejfehérje mentes, le kellett cserélni.

  • 2011.02.18 12:00:05tündérborsó

    aha.
    nekünk is írtak föl Milupa HA-t de még nem adtam neki. amíg még van tejem szopizzon csak.
    és mire kellett cserélni? félek ezektől a párom asztmája miatt. meg amilyenek manapság a tejek... megiszom egy pohárral és olyan műsort csapnak a beleim, hogy öröm hallgatni :)

  • 2011.02.18 12:28:41Puszpanya

    Térdenállva könyörgök egy tej tesztért! :D
    Én nem iszom. Soha nem is ittam. (Persze volt már hozzá szerencsém, és a tök- + borsófőzeléket tejjel habarva szeretem, de kb. ennyi.) Fogalmam sincs, melyik a jó tej. Sőt, az öregeknek az a véleménye, h bevezetésnél 1,5-es kell, a dokinéninek meg, h 3,8as minimum... :D

    Mystic,
    megérik a gyerek a darabos kajára. A lányom kezdetben a házilag készített ételt egyáltalán nem ette, csak az üveges ízetlent (ez volt a lényeg), de azt kétpofára. A pépes/darabos áttörést nálunk egy-egy elcsent, levesben egészben főtt répa és sült krumpli hozta meg.

    HT kex: nagyon korán kapott, mivel nehezen ázik át, szerette gyömöszkélni az ínyét vele.

    Az allergiára nem hajlamos gyerek szerintem szinte mindegy, mit mikor kap.

  • 2011.02.18 12:37:41Sóskifli

    Mystic83: ha ez "megnyugtat" az én kislányom 17 hónapos, és nem hajlandó darabosat enni. Mármint ha az ételben darabos van, akkor kiköpi, max egy-két falatot eszik meg belőle.

  • 2011.02.18 13:05:07mystic83

    krisztil, nehogymáneszójjakbe:

    Hát a kis hamis megeszi ám a kiflit, kenyérhéjjat, kalácsot, kekszet de a kisdarabkás főzeléket az istennek se azzal van nálunk a probléma.

  • 2011.02.18 13:20:09Sóskifli

    mystic83: nálunk is pont ugyenez a helyzet.

  • 2011.02.18 13:32:07kacsatoll

    Puszpanya: a 21 napos tolle tej a legjobb, ugyan ők gyártják a 21 napos spar tejet.

  • 2011.02.18 13:35:33oliv08

    Nekünk kell megírni a cikket, vagy mit jelent ez az ötleteljünk együtt?

  • 2011.02.18 14:05:19Felicitasz

    Hozzászólás két részben:

    Nem "kell" négyhónapos korban glutént adni, csak lehet. És krisztillnek igaza van szerintem, hogy ha már mindenképpen, akkor háztartási keksznél van jobb verzió. De ha valaki nem akar adni, meg a gyereke se hajlandó még enni, akkor nem kell.

    Mystic83, a "darabos" étel csak annyit jelent, hogy nem anyatej/tápszer, de attól még az püré :-) Eleinte legalábbis.

    Én a kanadai bábáktól kapott protokollt meg az ESPHGAN-ajánlást nézem össze és fordítom le hozzátáplálásról, időnként beleszúrkodva a saját személyes tapasztalatomat. Akit érdekel, megnézheti
    [link]

    Az elején ott vannak a linkek arról, hogy mi ez a glutén-vita.

  • 2011.02.18 14:05:59Felicitasz

    Röviden arról van szó, hogy egy csomó gluténallergiára hajlamos (öröklés miatt) gyereket megnézett egy kutatócsoport, hogy mit kéne csinálni, hogy a hajlam ellenére lehetőleg visszaszorítsuk az allergiát. És azt az érdekes dolgot találták, hogy a nagy kockázatú csoportban 26 hetes kor után minél később vezették be a glutént, annál több volt a tényleg allergiássá váló gyerek.

    Vagyis, MINTHA az lenne, hogy amikor a gyerek allergiára hajlamos, akkor jobban jár, ha inkább korábban kap glutént mint később.

    Ez ellentmond az eddigi nézeteknek, de megmagyarázná azt a tendenciát, hogy egyre több az allergiás gyerek, és mi válaszul egyre jobban félünk és egyre később kezdünk hozzátáplálni, ami lehet hogy a normál csapatnak mindegy, de az allergiára hajlamos gyerekeknél akár még tovább is növelheti a hajlamot. Senki nem tudja, hogy ez tényleg így van-e, de akár így is lehet.

    Eddig az van, hogy a nagy kockázatú csoport ebben a kutatásban jobban járt a 17-26 hetes kor közt adni kezdett gluténnal. Általában amivel a nagy kockázatú csoport jobban jár, az a többieknek is hasznos, ezért szokták a nagy kockázatú csoportok eredményeit az ajánlások egészére általánosítani. De ezt nem érdemes kötelezőnek értelmezni, ez egy AJÁNLÁS.

  • 2011.02.18 15:22:02Puszpanya

    kacsatoll,
    köszi!

  • 2011.02.18 15:23:31nehogymáneszójjakbe

    Nálunk pont az ivás a gond. Tud pohárból,de inkább nem iszik (kipróbáltuk).Csak cumisüveg. Anélkül viszont alvás sincs...(próbáltunk mindenféle átszoktató poharat is, nem kell)

  • 2011.02.18 15:59:31Puszpanya

    Nálunk a szívószál jött be. Valahogy azt buli szívni. Igaz, kiborogatja a poharat, de mikor már csak amúgy is játszik vele. Viszont így simán megissza a dobozos nedveket.
    Eddig áttöltöttem neki csőrös pohárba, de az almalé belebüdösödött. Már áztattam mindenbe, de érzem rajta a cefre szagot.

  • 2011.02.18 16:15:20nehogymáneszójjakbe

    Puszpanya

    az is volt...megrágja és annyi...(már minden volt fél siker az Avent itatópohár, a többi teljes kudarc :( ahogy az variábilis cumifej is)

  • 2011.02.18 16:19:20nehogymáneszójjakbe

    Tényleg valaki ismerős tápszer témában?

    Humana 1 -t kap 15 hónapos. Most is nagyon kell. Próbáltuk a leszokást, nem megy.
    2-t nem javasolták vegyes táplálkozáshoz. A többi ízesített, hamar megunná. (és ha pl.banán ízű a banánt se enné...)
    Nem gondolom,h 2 évesen is ezt kéne innia.
    Mindent iszik,de ez sem maradhat ki ébredéskor és lefekvéskor (déli,esti).

  • 2011.02.18 17:20:10bejo

    Sziasztok! Na, látjátok, máris volt egy csomó ötlet és felvetés, ami engem is, a fenti bevezető íróját, kicsit útba igazít, vajon mi érdekel benneteket. Pont erre gondoltam, mikor azt írtam, ötleteljünk együtt.
    Próbálok gyorsan mindenkinek válaszolni pár sort :)

    Sony: úgy látom a konkrét ajánlások izgatnak a legtöbbeteket, ha az poronty-technikailag még megoldható, akkor igyekszem következőként azt sorravenni.

    mystic83: sajnálom, ez bevallom egy semmitmondó bevezető akart lenni :)
    A tápszerre vonatkozó kérdésednél jó lenne tudni, mekkora gyerekről beszélünk. Egy éves kor után egészséges gyerek kaphat tehéntejet (fokozatosan bevezetve), joghurtot, kefírt, illetve mellé "rendes" gyerekbarát reggelit és vacsorát pl. egy szelet vajas/margarinos kenyér, gabonakása. A "kivételes bánásmód" egy éves kor után már nem indokolt, azt az egészséges ételt eheti, amit a család többi tagja.
    Ha nincs egyéves, akkor a tápszer mellé ugyanezt.
    Darabos étel: ahogy a többiek is írták, nagyon gyerekfüggő, hogy mikor kezd el a baba darabosat enni. Nálunk a fogak száma volt döntő. Kb. 15 hónaposan volt hajlandó nem kiöklendezni a darabos kaját, azóta viszont a pépeset nem eszi :)

    krisztil: tulajdonképpen mindkét orvos javaslatában van valami. Szoptatott babáknál sokan vitatják ezt a korai bevezetést. A korai bevezetés (amit többek között a svéd tanulmány igazol) azért vált általános ajánlássá, mert a legtöbb baba szoptatását 6 hónapos korban abbahagyják (ahogy az a tanulmányban vizsgált babákkal is történt). Ekkor tehát megszűnik az anyatej védőhatása, ami fontos része a coeliakia megelőzésnek. Amit még sokan figyelmen kívül hagynak, az a baba egyéni fejlettsége. Nem mindegyikük képes 4-5 hónaposan pépeset enni.

  • 2011.02.18 17:32:01bejo

    folyt. krisztil: a háztartási kekszet gyanítom, hogy a rögvalóság szülte. természetesen a legjobb választás a natúr gabonakása, ami először egyféle gabonából legyen! És max. 1-2 teáskanálnyival szabad elkezdeni.

    tündérborsó: az allegiára hajlamos babák táplálása mindig kicsit más történet :) a tejfehérjével valóban (a tudomány mai állása szerint) 1 éves korig érdemes vigyázni, de a gluténnal kapcsolatban most megváltozni látszanak a dolgok. És nagyon igazad van a szoptatással, az a legjobb, amit kaphat. Akár egy éves kor után is, tehéntej helyett is. Tejből viszont valóban a 3,8-as zsírtartalmú a javasolt. Úgy általában nem ajánlják totyogóknak a csökkentett zsírtartalmú termékeket, mivel bazi sok energiát emésztenek fel.

    oliv08: ötletelés alatt azt értem, hogy egyszerűen érdekel, mire vagytok kiváncsiak, bár tanácsadó rovatot nem indítok, de néhány sor erejéig örülök, ha sikerül megbeszélnünk majd a dolgokat. Persze a jelenlegi bevezető més nulla információt hordozott magában, inkább csak hír értéke volt. Remélem a folytatást olvasva, azért még tudunk majd együtt gondolkodni :)

  • 2011.02.18 18:04:25bejo

    Felicitasz: belenéztem a blogodba, gratulálok, nem semmi munka ezt így összeszedni! Mindenkinek kellemes párhuzamos nyomolvasát kívánok!

  • 2011.02.18 18:09:42nehogymáneszójjakbe

    bejo

    15hómapos.
    kap tejet,csak kiköpi...(kakaót is)
    ételben mindenféle tejterméket megeszik.A sajtot néha magában és a túrót gyümölccsel,de nem sokat.
    A bajom csak az,h azt eszi amit mi(kivéve a puffasztó cuccok,abból csak minimális),de kell a "tejcsi".

  • 2011.02.18 18:10:55nehogymáneszójjakbe

    bejo

    bocs nem nekem szólt,más is tápszer-problémás...

  • 2011.02.18 18:21:49bejo

    nehogymáneszójjakbe
    azért válaszolok :) amíg ittvagyok.
    szerintem a gyereked egyszerűen ragaszkodik a jól megszokott ízhez. nincs ezzel semmi gond. az nagyon jó, hogy eszik mindenféle tejterméket. próbálhatod a tejet esetleg gabonakásába csempészni, jó hígra főzve.

  • 2011.02.18 18:29:45Puszpanya

    Mi a lassú hozzászoktatás tejhez?
    Igaz az, h amelyik baba tejre allergiás annál a joghurtra is kijön az allergia?

  • 2011.02.18 19:14:44bejo

    Puszpanya:
    allergiára hajlamos babáknál egyre több bizonyítékot találnak rá, hogy az allergének késői bevezetésével nem kerülhető el az allergia kialakulása(viszont egyáltalán nem mindegy, hogy mikor kezd el a gyerek vakarózni!). a tehéntejre még mindig 1 éves kor az ajánlás.
    1 éves kor után, kis adagokkal kezdeni (pár korty), fokozatosan növelni és figyelni a jeleket (pl. puffadás, bőrkiütés). Extrém esetben akár bőrpróbát is lehet végezni. Ha már kapott a baba olyan ételt, amiben tej előfordulhatott, és nem lett tőle baja, akkor nagy valószínűséggel a tejet is bírni fogja.
    ha már kifejezetten tejfehérjére allergiás, akkor igen, minden tejterméket kerülni kell, a hagyományos tápszereket is beleértve, az instant tejpépeket, és mindent, ami tejszármazékot tartalmazhat pl. péksüti, üveges bébiétel(!). A túróban, joghurtban, sajtban ugyanúgy ottvan a tejfehérje, csak koncentrált formában.

  • 2011.02.18 19:23:39bejo

    fiúk és lányok, nekem most mennem kell, de később még majd visszanézek, remélem szolgáltam némi hasznos infóval. lassan már cikkekre sem lesz szükség :)
    és mit szólnátok hozzá, ha a posztban írtak szerint először egy kicsit máshonnan nyitnánk a téma felé? Kész van néhány írás az egészségügyi dolgozókról, a tudományról és a hozzánk közelállókról. Ki mit és miért mond a hozzátáplálásról. Hm?

  • 2011.02.18 19:44:59oliv08

    Úgy tudom, anyatej bevezetése mellett ajánlják a gluténtartalmú kajákat. Régebben 8 hós kor után volt ez.
    A gyerekem nem hajlandó meginni a tejet, úgyhogy ez meddő vita nálunk, csak kakaót vagy babatejet iszik.

  • 2011.02.18 20:02:23Puszpanya

    Rendes kakaót kap? Hány éves kora óta?

  • 2011.02.18 20:07:12minikalacs

    8 hónaposan már bölcsis a gyerek? nem korai ez egy kicsit?

  • 2011.02.18 20:08:20Puszpanya

    bejó, köszi!

  • 2011.02.18 20:29:05mystic83

    bejo: egy éves,9 hós koráig szopott azóta reggel és este kap banános tápszert a napi rendes főzelékei mellett. Az a bajom, hogy bármit kenek a kenyérre már nem eszi meg, csak üresen hajlandó elnyammogni de ezt nem tartom túl tartalmas vacsorának, hogy el tudjuk hagyni a reggeli és esti tápszert.Vágtam már neki apró cafatokra párizsit mellé az se kellett virsli karika se. De végülis ha még fél évig tápszert iszik amíg megissza az sem gond nem?

  • 2011.02.18 23:30:18bejo

    oliv08: jól tudod :)
    minikalacs: az enyimé gyerekre gondolsz? két éves nyolc hónapos most és ősszel kezdett bölcsibe járni.
    mystic83: szerintem hallgass a fiadra, nem eszi, nem eszi. persze néha nem árt próbálkozni. este a kenyér mellé majd tápszer helyett is érdemes adni neki valamilyen tejterméket, tejes italt (akár gyümölcsturmixot). váltsd ki a tápszert ilyesmivel. reggel estleg egy kis gyümölcsteát.
    látod, éppen ellenkezőek a problémáink: én meg örülnék, ha a fiam nem akarna folyton párizsit meg virslit enni :)

  • 2011.02.19 07:26:41nyunyóka

    Hát a párizsit meg a virslit én sem erőltetném. Gondolom, tudjátok, mi van benne... (Bár ha tudnátok, valszeg nem adnátok, persze megánügy :))

  • 2011.02.19 10:04:31mystic83

    bejo: kislány,de oké eszik amit eszik:)

    nyunyóka: tulajdonképpen már mi sem ehetnénk semmit mindennap kitalálnak valamit mi miért káros, fotoszintetizálni meg nem tudunk:) Márkás párizsit meg virslit kap persze tudom abban is van minden dehát mit tudok tenni a panelban nem tarthatok malacot.

  • 2011.02.19 10:07:18Puszpanya

    :D A lányom a vacak SPAR parizert eszi. (vettem jobbat, azt nem eszi) Már rántott parizert csinálok a főzelékhez, mert a húsnak nincs akkora keletje. A virslit is szereti.
    Viszont kiflit szinte csak sétálás közben hazafelé hajlandó enni. Ha a tányérján van, nagyon ritkán. :D
    Ilyenek ezek a kölkek.

  • 2011.02.19 11:07:26oliv08

    Puszpanya: hát, már kettő elmúlt, mikor kínáltuk neki.
    mystic83: nálunk a Hamé pástétomok fogynak a kenyérrel meg a sonka. Vajas pirítóst is kap néha.

  • 2011.02.19 11:44:24tündérborsó

    visszatérve a tejfehérjére. bejo írtad, hogy az üveges bébiétel is tartalmazhat. mindig megnézem mi van benne. kecskemétit is univert eszik, azokra rá van írva, hogy nem tartalmaz tejszármazékot. hihetek a feliratnak?
    amúgy a családban nincs étel allergiás, szal nem hiszem, hogy bármi gond lenne a későbbiekben.

  • 2011.02.19 11:53:28tündérborsó

    sztorno az előző kérdésem, bocsi :)
    utánanéztem, van olyan üveges kaja, amiben pl. sajt van.
    jó barátunk a gugli :)

  • 2011.02.19 14:14:10oliv08

    Ötletelés: írjatok táblázatot, hány hónapos kortól mi adható a babának. Az új babakönyvből ez kimaradt.

  • 2011.02.19 15:59:58bejo

    oliv08: köszi az ötletet, mindenképp sort kerítünk arra, mi hogyan és mikortól adható! bár a mikortól nagyban baba függő.
    tündérborsó: talán akkor a sajtos kajára nincs is ráírva, hogy tejszármazék mentes. ezzel azért nagyon vigyáznak. érdemes amúgy inkább az összetvők listáját átböngészni, de majd erről is írok.

  • 2011.02.19 18:29:33tündérborsó

    bejo: valószínű, nem tudom, olyat még nem vettünk, csak a kecskeméti oldalán találtam egy táblázatot. azt szoktam böngészni, hú már nagyon ki lettem okosítva. :) kezdő anyukaként azt hinné az ember, hogy a baba etetése a legkönnyebb.megszoktam, hogy ott a cici, oszt jónapot. :)
    egy összefoglaló normális táblázat tényleg jó ötlet, annyiféle kering a neten. külön tápszeres és anyatejes babákra.
    ki lehetne gyűjteni az allergizáló dolgokat is. én pl. a halról nem is gondoltam volna, de a sinlacos dobozon a felsorolásban szerepelt.

  • 2011.02.19 19:59:25mystic83

    oliv08:a pirítós jó ötlet, a legegyszerűbb dolgok nem jutnak néha az ember eszébe:)

    A hozzátáplálási táblázatba én szabályszerűen belebolondultam mit mikor, ebben ez van amit nem ehet de azt már eheti de még csak ennyi hónapos,áááá átáltam arra, hogy mi van az üvegen hány hónaposnak adható aztán azt kapta.

    Ha lehet most itt "kívánni" én gyors egyszerű babakaja receptet kérnék találtam pár oldalt a neten de nem sokféle van.

  • 2011.02.19 20:45:10oliv08

    mystic83: az üveges más kategória, mint amit te csinálsz. Pl. málnát nem adsz normális esetben egy félévesnek, de a boltiból ki vannak szedve a magok, és így már mehet.

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta