Stressz és terméketlenség – amikor a nő másra sem gondol

Zanza!

Fotó: Miguel Angel
Fotó: Miguel Angel

Előző posztunkban a stressz és a meddőség kapcsolatát jártuk körbe. Most arra keressük a választ, hogy miért olyan nehéz a várakozás időszaka, valamint belekóstolhatunk abba is, hogy miként könnyíthetjük meg a várakozás időszakát.

Várakozni nehéz

A fogamzási problémák rendkívül összetett jelenségnek számítanak. A testi és lelki okok gyakran elválaszthatatlanok egymástól, azonban a legtöbben még akkor is lelki teherként élik meg a várakozás időszakát, ha kimutathatóan fizikai probléma áll a fogamzás elmaradásának hátterében. Ha a gyermek már több éve várat magára, az lassan felőrölheti a pár lelki tartalékait, hiszen általában kivizsgálások és beavatkozások sora váltja egymát. Ebben az időszakban kiemelten fontos a párkapcsolat ápolása és a problémák megbeszélése, hiszen a kimondatlan feszültségek könnyen megterhelik a várakozás időszakát.

Mindenhol gyermekek

Emellett sokan arról is beszámolnak, hogy a környezetükben születő gyermekek szintén nagy pressziót jelentenek, és saját maguk előtt is nehezen élik meg az indulataikat. A helyzetet nehezítheti, ha a pár tagjai úgy érzik, hogy beszélgetéseik kizárólag erre a témára korlátozódtak, és a környezetnek sem merik többet felhozni fogamzási problémájukat attól való félelmükben, hogy a barátok és családtagok már nem szívesen hallgatják meg őket. Egy szakember ilyenkor szintén támogatást jelenthet a felgyülemlett stressz csökkentésében.

A stressz és a meddőség kapcsolata

Sok gyermekre vágyó nő beszámol arról, hogy akaratán kívül szinte minden figyelmét a fogamzási problémája, és az azzal kapcsolatos gondolatai kötik le, míg a férfiak általában kevésbé tekintik a problémát sajátjuknak - ez még akkor is így van, ha a vizsgálatok alapján ők állnak a fogamzás elmaradásának hátterében.

A várakozás időszakában még az is stresszes lehet, ha a távoli rokonságból megfogan valaki, vagy ha a környezet folyamatosan "biztosan hatékony", "jól kipróbált" módszerekkel halmozza el az egyébként is nagy nyomás álló pár tagjait, különösen ha kimutathatóan testi probléma is áll a gyermekáldás elmaradásának hátterében.

A meddőség extrém magas stresszforrás lehet

Az első meddőséggel foglalkozó posztunkban körbejártuk azt a témát, hogy mikor nyilvánítanak egy párt meddőnek. Az ilyen esetekben mindenképpen elsődleges a pontos kivizsgálás, azonban a fogamzási problémákkal küzdőknek nem kell kiszolgáltatottan és tétlenül várniuk a meddőségi beavatkozásokat, hanem akár velük párhuzamosan is enyhíthetnek a rájuk nehezedő nyomáson a különböző stressz csökkentő módszerek segítségével. Ez annál is fontosabb, mivel egyes vizsgálatok alapján a fogamzási problémával küzdők stressz szintje, és a témáról való beszélgetés során használt szókészlete hasonlít a rákos betegekéhez, illetve a gyászolókéhoz, ami szintén arra utal, hogy extrém magas stresszel kell megküzdeniük.

Mi a legnagyobb stresszforrás a meddőség során?

A meddőségi kezelés alatt álló párok beszámolója alapján a legnehezebb az orvosi diagnózisra való várakozás időszaka, és az ehhez kapcsolódó emocionális nyomás. Emellett azonban szintén aggodalommal töltheti el a pár tagjait, hogy miként tudják finanszírozni a kezeléseket? Ugyanakkor mivel a beavatkozások nem garantálják a sikert, így sokakat félelemmel tölthet el akár csak annak a lehetősége is, hogy esetleg gyermek nélkül kell leélniük az életüket. Jellemző érzelmek továbbá ezalatt az időszak alatt a düh, szorongás, a kiszolgáltatottság érzése, valamint a bűntudat.

Mit tehetünk saját lelki egészségünk megőrzéséért?

A várakozás gyakran feszültségekkel teli időszakában mi magunk is sokat tehetünk saját jól-létünkért, ebben segíthet, ha reális célokat tűzünk ki magunk elé. Ha például azt tekintjük sikernek, hogy a következő hónapban mindenképpen bekövetkezik a gyermekáldás, könnyen kudarcnak élhetjük meg a havi ciklus eljövetelét. Ha azonban azt a célt tűzzük ki magunk elé, hogy gondosan kivizsgáltatjuk a fogamzási probléma hátterét, akkor máris sokat tettünk azért, hogy ne legyenek irreális elvárásaink önmagunkkal kapcsolatban.

A stressz-csökkentő alternatív módszerek, mint például a relaxáció vagy a jóga szintén hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fejlődés és lelki gyarapodás kísérje a várakozás időszakát. A lényeg hogy olyan módszert válasszunk, amely amellett, hogy hasznos, örömet is okoz. Bár természetesen ez az időszak fokozott feszültséggel jár, azonban nem kell óhatatlanul megszenvedni, hiszen rajtunk is múlik, hogy hogyan éljük meg a várakozást.

Beszéljük meg a problémánkat hasonló problémával küszködőkkel

Ezért is érdemes a hasonló problémákkal küzdő nőknek valamilyen fórumon, vagy akár személyesen is segíteniük egymást, hiszen a környezet gyakran nem képes átérezni ezt a problémát, és nem képes meghallgatni, hanem inkább kéretlen tanácsokkal halmozza el a reménybeli kismamát. Az online közösségek jó lehetőségnek bizonyulhatnak, azonban az elkeseredés és a személyes kapcsolat hiánya miatt könnyen vitába torkolhat ez a fajta kommunikáció. A legjobb tehát, ha olyasvalakivel keressük a személyes kapcsolatot, aki maga is átélte, vagy átéli ezt az időszakot.

Személyre szabott stresszcsökkentés

Igazítsuk tehát az életünket és a pihenési formáinkat a saját igényeinkhez, hiszen nem csak a gyermekáldás szempontjából szükséges a kevesebb stressz, hanem mi is kisebbnek érezhetjük a mindennapok terheit, és a várakozás időszakát. Az első lépés az lehet, ha ahelyett, hogy folyamatosan azon gondolkoznánk, hogy miért történt ez velünk, arra tereljük a gondolatainkat, hogy ebben a helyzetben mi az, amivel javíthatnánk közérzetünkön? Ez a pár mindkét tagjánál hasznos lépés lehet, hiszen a fogamzási problémákat általában a nőkhöz kötik, azonban a valóságban a férfiak ugyanúgy állhatnak a gyermekáldás elmaradásának hátterében, mint a párjuk.

Cikksorozatunk negyedik részében megismerhetjük azokat a stresszcsökkentő módszereket, amelyek megkönnyíthetik a várakozás időszakát.

Blogmustra