SZÜLŐSÉG

Iskolaválasztás 1.: bemutatóórák után, döntés előtt

2011. január 11., kedd 13:12

Iskolát választani nem egyszerű feladat. Hol legyen? Mit tudjon? Mit ad, mit nem? És legfőképpen: mire nevel? Egy - amúgy - magabiztos anyuka kétségeit követjük az iskolaválasztás rejtélyes ösvényein. Első rész.

Earl Rise Elementary School 1953

Már egy ideje tréningben vagyunk. Nagy dolgok előtt állunk, hamarosan megváltozik az időszámítás, és az évet nem januártól decemberig, hanem szeptembertől júniusig fogjuk számolni. Igen, iskolás lesz a mi okos, érdeklődő, vidám fiunk. Sorra vesszük a környék összes lehetséges tanintézményét. A naptárban bejelöltük a napokat, amikor megtekinthetjük a nyílt órákat. Az elsőre együtt megyünk (én lelkesen, a férjem kissé szorongva), és beülünk a jóhírű intézmény zsúfolásig megtelt termébe. A gyerekek illedelmesek, ünneplőbe öltöztek a jeles alkalom tiszteletére, a tanító nénin finom smink és magabiztos mosoly. Ez tuti jó lesz – nézek biztatóan a páromra, s jönnek a pontos, jól begyakorlott kérdések-válaszok, és már-már azt hiszem, hogy az igékről lehetetlenség többet tudni, amikor látom, hogy még csak 15 perc telt el az órából.

Huh, ez rettenetes, oldalra nézek, a férjem homlokáról csorog a félelem sosem múló verejtéke, és a 16. percben már mindketten tudjuk, hogy nem ezt keressük. De akkor mit is keresünk? Őrületesen nehéz ezt szavakba önteni, mert az ötödik nyílt óra után már csak ilyenek jutnak eszembe (az egyes szám első személy oka, hogy a második nyílt órára már egyedül mentem...), minthogy legyen korszerű az oktatás, kedves a tanító néni (lehetőleg ne kezdő, és ne nyugdíj előtt álló), tanuljanak elsőtől angolt, választhasson a gyermekem a szakkörök között, legyen tiszta és egészséges az épület, legalább negyedikig napközi, kényelmes ebédlő, tiszta WC, stb...

De meg tudom én ítélni, hogy milyen egy suliban az oktatás? Az biztos, hogy a nyílt órán nem a valóságot látjuk, de legalábbis nem a hétköznapokét. Viszont annyit látok, hogy a tanár a katonás vagy a kötetlenebb órát szánja bemutatónak, és a kérdésekből-válaszokból az is kiderülhet, hogy a külvilágból mit enged be a falak közé. Az egyik (szintén híres) állami intézményben tartott speciális órán pl. a kis harmadikosok felsorolták hazánk és a keresztény kultúrkör legfontosabb szentjeit, és záróakkordként, Márta nénivel közösen, csillogó szemmel elénekelték a székely himnuszt. Köszönöm ezt az órát a tanító néninek, mert egy matek órán nem biztos, hogy kiderül, hogy nem akarom idehozni a gyereket.

Még mindig nem tudom, hova járjon a fiam, holott március közepéig felvételiznünk kell. Nyomasztani kezd a felelősség, hogy éppen én leszek az, aki egy rossz döntéssel elront mindent, és ha mellényúlok, akkor könnyen lesz az én nyitott, okos, vidám Dávidomból egy magába forduló, frusztrált, magatartászavaros iskolás. Mi tagadás, irigykedve hallgatom azokat a gondos és előrelátó anyukákat, akik heti egy alkalommal már október óta járatják a gyereküket iskolai előkészítőbe. Ők bezzeg megtesznek mindent, én meg csak itt bénázok.

Pörgetem magamban tovább a lehetőségeket. Elolvasok néhány szakkönyvet az alternatív és hagyományos oktatásról, s még egy utolsó lendülettel elmegyek egy alternatív suliba, ahol egyéni tanrend van, az iskolapadok helyett kényelmes tanulószékek, párnák, ahol ebéd után még aludni is lehet (az enyémnek kell még az alvás), ahol nem órák vannak, hanem foglalkozások, és azok is beszélgetéssel kezdődnek. Tetszik! Én jól érzem magam, a gyerekek megdöbbentően érdeklődőek és okosak. No de mi lesz velük az általános iskola után? A kérdésre nem találtam megnyugtató választ.

És maradok bizonytalan még egészen két hónapig, amikor dönteni kell a legeslegjobb suliról....

Éva

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.01.11 14:55:08sony

    Csak hogy kegyetlen legyek: a játszótéren is lehet érdeklődni, kinek mennyire jött be az iskola, de így télen ez már nem segít. Sőt, a legtöbb iskolából kiviszik a gyerekeket a játszótérre, és ilyenkor nagyon sokat meg lehet tudni az iskoláról a játszótéren.
    Ezeket a köröket én is végigfutottam múlt évben, és (lekopogom) végül nagyjából azt kaptuk, amit vártunk. A mi (önkormányzati) iskolánkban nagyon sokat adnak a gyerekeknek, nagyon lelkesek a tanárok, de cserébe sokat is várnak el tőlük. Szerencsére a lányom lelkes, és tudja tartani a tempót. Fontosnak tartják a csapatmunkát. A játszótéren az idejáró gyerekek nem veszekedtek egymással, és nem csúfolódtak, kedvesek voltak a kisebb gyerekekkel is.

  • 2011.01.11 15:11:05csuni

    Bár a gyerek szeptemberben még csak az ovit kezdi,már most agyalok,hová járjon suliba.Szóval érdeklődjek a játszótereken?Jó ötlet.De legalább még van 3 évem kutakodni.:D

  • 2011.01.11 15:22:06mercem

    akik ott vannak a nyílt napon érdemes szóba állni, ők miért vannak itt, miért ez az iskola, mert már a fél világ körülöttük idejárt, vagy itt laknak vagy jó a híre vagy egyéb.

    Ovistársak anyukáit is érdemes megkérdezni ők hová viszik a gyereket és miért??

    ha van gyerekeknek szóló foglalkozás, nyílt nap az adott iskolában a gyereket is elvinni és figyelni, hogy érzi magát, a leendő tanítónénivel mennyire szimpatikusok egymásnak.

    Nekünk is sikerült egy nekünk jó iskolát, benne jó osztályt és tanítónéniket is találni, de lehet aki nekem és a gyerekemnek bejön, az neked nem annyira. Bár nem is pályakezdők és nem is nyugdíkörüliek, bár az egyik majdnem anyám lehetne korban, a másik meg kb annyi mint én.

    Alternatív iskola szerintem akkor ha van középiskolája is elérhető közelségben hozzátok, ha nincs akkor nem is nagyon opció. de pl általános iskoláknak is vannak alternatív osztályai, mi a 11. kerben lakunk és van egy suli, ahol van Montessoris osztály és van egy ahol lépésről lépésre program van, ha a neten rákeresel a program nevére találsz róla leírást.

  • 2011.01.11 15:40:28kriszi

    Iskolaelőkészítőre éppen többre is érdemes elmenni (mármint iskolanyitogató vagy -kóstolgató, ki hogy nevezi), azon bizony nagyon sok minden kiderül. Ha van ovistársaknak nagyobb testvére, ott különösen érdemes érdeklődni. Én pl. ezen a vonalon kerültem el sikeresen két iskolát. És hogy fokozzam: a gyerek elsős korában maga is rengeteg meglepetést tud okozni, azaz még akkor sem biztos, hogy az ember jól döntött. Aztán jön még a felső tagozat, ami sok iskolában ég és föld az alsóhoz képest...
    Aztán ott van az a probléma, hogy van az embernek netalán több gyereke, és mindegyiknek másfajta suli lenne a jó. Nekem pl. van egy "művésztípus" lányom, többféle szép tehetséggel, valami gondtalan bohém hozzállással a világhoz, sajátos humorérzékkel és hihetetlen mennyiségű energiával - emellett igazi káoszkirálynő. Aminek az az eredménye, hogy hol produkálja a szamárfészek közepéről a ragyogó eredményeket, hol a feje búbja sem látszik ki a maga kis zárt világából. Egy kis, családias, nem felkapott iskolában nagyjából elfogadják az álmodozásait, a kupit körülötte, a maga kis területén támogatják, hogy bontakozzon, és sok-sok őt érdeklő dologban részt vehet. De... van egy még óvodás öccse, egy lelkészbe oltott mérnök, szívja magába a számokat, a rendet és a harmóniát. Neki talán jobb helye lenne egy versenyistállóban, vagy uramatyám, egyházi iskolában is, ahonnan viszont a lányomat az alternatívkodása miatt garantáltan kiutálnák. Emellett igen összetartó testvérek, jót biztosan nem tenne nekik a külön iskola.
    Ahol a posztíró tart, az még igencsak az eleje...

  • 2011.01.11 16:00:28csuni

    Az én dilemmám: Járjon majd suliba is Gödöllőre (ott melózom),vagy az itthoni,szomszéd utcában lévőbe lehessen beíratni.Gödöllőn van 3-4 suli is,de nem ismerem.Az ittenibe én is jártam,minden évfolyamon indul nyelv,ének-zene,meg tesi tagozat.Eddig a hazai vezet,mivel anyámék reggel át tudják,majd kísérni,én meg megyek majd érte délután.

  • 2011.01.11 17:20:29Rabyn

    Csak pár tanács:
    1. Ranítót válassz ne iskolát! Lehet a suli akármilyen überszuperen felszerelt ha hülye tanítói vannak.
    2. Ne akarj elsőben idegen nyelvet a gyerekednek. Épp elég gondja lesz neki anélkül is. Új felnőttek új gyerekek, új napirend, az írás az olvasás, számolás épp megterhelő lesz, nem kell még egy idegen nyelv is. Ráér az másodiktól. Lemaradni nem fog miatta!
    3. Azt is számítsd bele, hogy ne kelljen hatkor kelni, ahhoz, hogy beérjetek időre. Nincs rosszabb, mint az, amikor a gyerek végigalussza az első órát, mert, bár a szeme nyitva, de az agya még álomországban van.
    4. Én a sima egyszerű átlagos iskolát ajánlanám, az alternatívval az a baj, hogy nincs montessory egyetem, munkahely, ahogy waldorf sem. Persze vannak jó részei az alternatív oktatásnak de szerintem nem alkalmas egy 6-7 évesre. Gimisként viszont az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumot ajánlom. És ma már az átlagos sulik sem olyan borzalmasak, mint régen.

    Egyébként, amikor 7 éves voltam anya beíratott egy nagyon jó nevű iskolába, ahol volt sporttagozat, nyelvtagozat, mindenféle földi jó. Kaptunk egy KEZDŐ tanítót, aki azt se tudja igazából mit csináljon velünk. Átmentem a körzeti sulinkba, majd később Békásmegyer egyik legelhanyagoltabb-hírű iskolájába, és végül is ott találtam meg önmagam, olyannyira, hogy februártól oda megyek gyakorló tanítani is.

  • 2011.01.11 17:35:02csuni

    Rabyn,köszi a tippeket.A hazai a szomszéd utcában van.Csak ugye bölcsi,ovi Gödöllőn lesz,van.Remélem,ha eljön az idő,nem fogja rosszul érinteni,hogy nem itt vannak a barátai.
    Amúgy úgy tudom,a nyelvtagozaton itt is 2.-3. tájékán kezdenek csak idegen nyelvet tanulni.

  • 2011.01.11 17:39:06Rabyn

    A posztíró írta, hogy neki kell, hogy tanuljanak elsőtől angolt. Erre írtam, hogy hülyeség. :)

    Csuni: A gyerekek hamar barátkoznak szerencsére.:)

  • 2011.01.12 10:16:02fogyókúra

    Tavaly megfutottam ugyanezeket a köröket.
    De nem értem, milyen felvételi meg iskolai előkészítő van 6 éveseknek? :O A mi környékünkön felvételi csak a különböző felekezeti iskolákban van, az is főleg hittan kérdéskörből, amihez a gyereket kb. 1 évig hittan órára kell járatni a lelkészhez. Semmilyen más suliban nem tudok felvételiről.

    Ha a Hívogató/Kóstolgató és ki tudja még milyen nevű, ovisoknak pár alkalommal tartott kis iskolai ismerkedő programokról írsz, akkor bizony tényleg kicsit késében vagy. Azokra tényleg érdemes már ősztől elmenni. De nyilván enélkül is bekerülhet a gyerek az áhított suliba.

    Nálunk a lehetséges iskolák ezek voltak:
    -versenyistálló
    -alsó tagozatban gyerekbarát, felsőben gyenge suli, iskolaotthonos működéssel
    -dzsippes iskola (milliomosok és politikusok gyerekeivel, mindnki kitűnő bizonyítvánnyal, ami nem mindig a tudást tükrözi)
    -angol-magyar kéttannyelvű, ahol első év végén döntik el, ki kerülhet tagozatos osztályba, azoknak nagyon erős osztályuk lesz, a maradékot meg gyenge osztályba teszik és csúfolják
    -olasz-magyar kéttannyelvűs vagy tehetséggondozós osztály egy sötét épületben hatalmas forgalmú út mellett
    -fizetős angol-magyar kéttannyelvű, hullámzó színvonallal
    -katolikus iskola
    -református iskola

    Aztán rájöttem, hogy az iskola szellemisége mellett a leendő tanítónénik még fontosabbak.

  • 2011.01.12 10:23:39fogyókúra

    Csuni, a gyerekek pár hét alatt összebarátkoznak bárkivel. Ha elviszed ezekre a Hívogató és hasonló rendezvényekre a suliba, akkor ott is figyelik egymást, ismerkednek, év elején hamar megismerik egymást.
    Én oda vinném (ha a színvonal jó mindkét helyen), ahonnan jobban tud közlekedni.

  • 2011.01.12 11:04:00DenisaM

    Mi is ilyen cipőben járunk a lányommal. Nálunk az ovi ajánlott iskolát, miután körbejártam a lehetséges helyeket, le is ragadtam annál. Ha végig ugyanaz volt az óvónéni, akkor érdemes tőle tanácsot kérni. Általában eléggé képben vannak.

  • 2011.01.12 14:12:35kriszi

    Fogyókúra, te én vagy? Állatira ismerős ez a lista... végül hol van a gyerek?

  • 2011.01.12 21:03:48R. Scherbatsky

    Ez a "tanárt válassz ne iskolát" sem mindig jó tanács. Egy-két ismerősnek elment a tanára első ill. második évben. Semmire nincs biztosíték meg aztán fejétől bűzlik a hal. Hiába jó egy tanár ha az iskola szellemisége meg nem az. Másrészt hiába hitegetnek azzal, hogy ráérősen tanulnak, a frászt! Nemzeti tanterv van és azt be kell tartani. :(

  • 2011.01.13 09:58:41flow02

    Én is tavaly futottam le az iskolaválasztási kört, nyilván mindenkinek megvannak a maga szempontjai, de a legfontosabb, hogy a gyerek jól érezze magát a suliban, és szimpatikus legyen neki a tanítónéni.
    Rabyn: nálunk van angol elsőtől, és szerintem nagyon hasznos, ebben az életkorban a legfogékonyabbak a nyelvtanulásra. Ez amúgy nem volt szempont az iskolaválasztásnál.

  • 2011.01.13 19:05:12maim

    Nálunk tavaly bemutatkozott az összes, kerületi iskolának egy-egy képviselője.A végére zsongott a
    fejem a sok információtól.Mi ebben vagyunk jók,mi
    abban kiválók.Sajnáltam a gyerekem és sajnáltam magam.Melyik istállóban indítsam a csikómat?Végül
    adtam magunknak még egy évet és a legközelebbi iskola mellett döntöttem,ott is a tornatagozat mellett,elvégre egy 7 éves fiúcskának az a leghasznosabb,ha sokat mozog.Olvasni már úgyis tud.

  • 2011.02.04 13:45:46kedvesvirag

    Szerintem nem szabad általános iskolában tagozatot választani!
    Figyeljetek arra, kedves Szülők, hogy a tanító néni szimpatikus legyen! Kérdezzétek meg a gyereket, hogy ő melyik tanító nénihez ragaszkodna, mert bizony fontos, hogy a tanító két szép szeméért mindent megtegyen a gyerek alsó tagozatban. Óriási nagy hibát követnek el azok a szülők, akik csak azért akarják egy emelt szintű vagy tagozatos osztályba íratni a gyereküket, mert az jól hangzik.
    Fontos a jó döntés, ezért nem szabad bedőlni minden csábításnak. Sokszor halljuk, hogy emelt szintű ének, vagy testnevelés, vagy idegen nyelv tagozat. Tudjuk, hogy mi van mögötte? Hány híres sportoló vagy operaénekes került ki onnan?????Átgondoltuk, hogy az jó-e?
    A legfontosabb a kiegyensúlyozottság, a tanító közvetlensége, hogy valóban meglehessen beszélni a gyermekünk esetleges problémáit. Egy kisgyerek szétesik, ha idegen nyelvet, kórust, vagy külön edzéseket varrnak a nyakába akkor, amikor éppen elég problémával kell megküzdenie!
    Ezeket érdemes szem előtt tartani, mert aztán nem lehet visszacsinálni és ha váltani kell ismét sérül a gyerek.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta