Zanza!

Az alábbi szülőpózokat akár otthon is ki lehet próbálni még a szülés előtt.

Persze kipróbáláskor nem kell hozzá nyomni, de érdemes bennük maradni úgy 60-70 másodpercig, ennyi ideig tart ugyanis egy összehúzódás. Közben kiderül, melyik kényelmes, melyik nem, hol kell segítség, hova kerüljön alátámasztás, melyik pózban hogyan tudsz kényelmesen elhelyezkedni pihenéshez az összehúzódások közt. Nagyon fontos, hogy jó pózban tudj nyomni. A legjobb, ha előre tudsz dőlni, és a fejedet leszegni, mintha a babát ölelnéd körül. Ívelt háttal, felszegett állal kevésbé segíted a babát haladni a szülőcsatornában.

Kapaszkodó

Ez az eszköz sok helyen a szülőágy kiegészítője. Ezzel egyfajta guggoló pozíciót lehet felvenni, ami a medence tágításában segít, illetve a gravitáció által a baba haladását ösztönzi. A kar úgy működik, hogy miközben húzod, az ágy háttámlája emelkedik. Másképp is lehet a kart használni, ha guggolva nem kényelmes, mert például alacsony vagy hozzá vagy már túlságosan elzsibbadtak a lábaid. Ebben az esetben a kar vízszintes részére köthetsz egy lepedőt vagy törölközőt, a lábaidat pedig a függőleges részekre támaszthatod, és a törölközőbe kapaszkodva tudsz nyomni.

Zsámoly 

Ez egy nagyon intim pózt tesz lehetővé. Kicsit a wc-n ülésre emlékeztet. Mivel alacsonyan van a zsámoly, könnyen kitámaszthatod a lábadat. Ez a póz szintén a medence tágulását segíti, és mivel itt is függőleges helyzetben vagy, a gravitácó is könnyíti a baba mozgását és a kitolást. Az összehúzódások között a mögötted lévő segítődnek (apuka, kórházi személyzet) dőlhetsz.

Függőleges ülés 

A póz hasonló az előzőhöz de most a szülőágyon ülsz, amelynek támlája magasra van emelve. A térded mellett belülről tartod a lábad, a könyökök kifelé állnak, mintha egy csónakban eveznél. Hátad előregörnyed, mintha a babát fognád körbe a testeddel. Itt is segít a gravitáció a babának. A segítőd akár mögéd is ülhet, hogy az összehúzódások közt az ölébe tudj dőlni.

Térdelés 

Ez a póz különösen akkor hatékony, ha hátfájós vagy. A kezeden vagy a könyöködön is támaszkodhatsz. Ha ez fárasztóvá válik, támaszkodj az alkarodra. Ennek a póznak van egy olyan változata is, amikor egy szülőlabdára hasalva térdelsz.

Félig ülő póz megtámasztással 

Ez a póz nem annyira hatékony a medence tágításában, mivel itt nem vagy teljesen függőleges. Mégis ez a legmegszokottabb szülőpóz, mivel a szülész vagy bába számára ez a legkényelmesebb. Itt is az ágy legalább 30 fokban emelkedik. Egy párna támasztja alá a jobb csípőt, hogy könnyebb legyen a ráfordulás a bal oldalra. A segítők csak tartják a lábakat és a hátat, semmiképp nem nyomják. Ebben a pózban is a baba köré hajolva nyomsz, és a térdedet hátulról tartod, könyökkel kifelé. A féloldalas alátámasztás a babát is megóvja attól, hogy a mögötte távozó vérrel érintkeznie kelljen.

Oldalfekvés

Ez a póz a legkényelmesebb és sokak szerint legkevésbé megerőltető, az összehúzódások közti pihenéshez is talán a legjobb. Itt is a baba köré hajlik a hát, az áll leszegett, egyik kezünkkel a térd alatt tarthatjuk a lábunkat. A hátunknál a segítők a másik lábat és kart fogják.

Blogmustra