Esős napok – Mit csináljunk bent a kicsivel?

Zanza!

Benne vagyunk az őszben, és akinek totyogósa van, jól tudja, hogy ezzel együtt megnövekszik a lakásban töltendő órák száma is. Nekem már tavaly ősszel és télen is sok fejtörést okozott, hogyan kössem le az akkor egyévesemet, pedig viszonylag könnyű dolgom volt: egy képes újság cafatokra tépdesése, némi mondókázás vagy pacizás megoldotta a dolgot. Idén viszont már, a lassan kétévessel kreatívabbnak kell lennem. Szerencsére a kezembe akadt két kiadvány, ami nagyon sok ötlettel szolgál a közös játékhoz, ráadásul mindkettő költséghatékony módon: nem kell drága játékok garmadáját megvásárolnunk, mert majd' minden kellék fellelhető egy átlagos háztartásban. Előnyben vannak a kényszeres gyűjtögetők, akik eltesznek mindenféle textildarabkát, gombot, wc-papír-hengert vagy bármilyen, közönséges halandó számára kidobandónak ítélt kacatot.

Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem!

Az első kiadvány a Tudatos szülő sorozat tagja, és ahogy a címe is mutatja, a fejlesztést célozza meg – ami azért, főleg eleinte, legtöbbször a közös játékban valósul meg. Ahogy olvasgattam a könyvet, lelki szemeim előtt megjelent a szerző, a szigorú pedagógus, aki összevont szemöldökkel ellenőrzi, ma is eleget fejlesztettem-e a kisbabámat: a szövegezés száraz, tárgyilagos – már az előszó is egy Szophoklész-idézettel indul –, viszont könnyen áttekinthető. A fejezetek életkor szerint mutatják be a fejlesztési lehetőségeket, leírva az életkori sajátosságokat, és minden fejezet végén konkrét napi programjavaslattal is szolgál a szerző. A szöveg mellett ikonok segítik az eligazodást, azt jelölve, mikor melyik területet fejlesztjük: a mozgást, az érzékszervek működését, az érzelmi élet gazdagodását, az önálló játék képességét, a környezet megismerését, a beszédet stb. Már az első hónaptól kezdve tanácsokat ad a fejlesztéshez, persze ezek legtöbbjét minden anyuka könyv nélkül is végigjátssza a gyerekével: séta, mosoly, könnyű tárgyak kézbe tétele, grimaszolás, kendőhúzogatás stb. Az első évtől feladatsorokat javasol – naponta új és új közös játék formájában –, és azt is megtudjuk, mit kell tudnia a gyereknek, mire óvodába megy. Mérőlappal ellenőrizhetjük 34-36 hónapos gyerekünk fejlettségi szintjét, majd óvodás kortól már témakör szerint fejleszthetünk: család, színek, évszakok, ünnepek, közlekedés stb.

(Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem! Fejlesztési lehetőségek születéstől iskolakezdésig. Deák és Társa Kiadó Bt., 2900 Ft)

Trish Kuffner: Játéktippek. 365 játék és tevékenység 1½ – 3 éveseknek

Nem kellett sokat lapozgatnom a könyvet a boltban ahhoz, hogy úgy döntsek, megveszem: a szerző, egy négygyermekes amerikai családanya könnyed, vidám stílusa, no meg a kisgyerekes szülővel való együttérzés, ami az oldalakról árad, egyből megfogott. Először néhány általános tanácsot kapunk. Például, egybehangzóan az előbbi kiadvánnyal, felbukkan itt is az egységcsomag: vagyis egy doboznyi vagy kosárnyi előre összekészített játék és tárgy, amit különféle helyzetekben elővehetünk: ilyen például a tesz-vesz csomag, a kuktadoboz vagy az esőnapos doboz. Bő két oldalban sorolja fel, milyen limlomokat érdemes félretennünk a közös játékokhoz: előkerülnek például a bojtok, a tobozok vagy a csengettyűk. A kötet további részében tematikus felosztás szerint találunk játékötleteket: Játékok esős napokra, Játék a vízzel, Kalandok a szabadban címmel. A könnyen kivitelezhető, gyors, praktikus ötletek megvalósítása nem kerül szinte semmibe. Megosztom az egyik kedvencemet:

3 evőkanálnyi tempera

negyed csésze folyékony keményítő

lezárható nejlonzacskó

Keverjük össze a festéket a folyékony keményítővel. Öntsük bele a zacskóba, és simítsuk-nyomkodjuk ki a buborékokat. Győződjünk meg róla, hogy a zacskó jól le van zárva, majd mutassuk meg a gyereknek, hogyan rajzolhat a masszába. Ahogy ugyanis belenyomja az ujját, a massza „arrébb mászik” és a keze nyomot hagy benne, az alatta lévő felület színében.

A Gyerekek a konyhában című fejezetben egyszerű, a gyerekkel közösen elkészíthető recepteket olvashatunk, ilyen például a pillangószendvics vagy a gyümölcsjégrém. Kapunk néhány gyors tippet a holtidők lekötésére, a játékos tanulásra, külön fejezet foglalkozik az otthoni kézművességgel és a születésnapok, ünnepek mellé is kapunk egy-két rövid receptet vagy játékos tevékenységet. A függelék néhány alapvető kézműves receptet mutat be, mint az otthon keverhető festékek vagy gyurmák, végül pedig készségek alapján csoportosítja a szerző a játékokat néhány oldalban.

(Trish Kuffner: Játéktippek. 365 játék és tevékenység 1½ – 3 éveseknek. Animus Kiadó 2003, 1980 Ft)

A két könyv kiegészíti egymást: az első ízig-vérig szakmai, megadja a gerincét a fejlesztésnek, a közös tevékenységek, játékok bemutatásával, a második praktikus, jópofa és konkrét ötletekkel szolgál az együttes játékhoz. Sok örömet bennük nektek is!

Edina

Blogmustra