Szexbemutatóval világosítják fel egy amerikai középiskola diákjait

Zanza!

Iskolai felvilágosítás – mindenkinek más jut eszébe a kifejezés hallatán. Van, akinek a méhecskék és a virágok kapcsolatáról mesélő idősödő védőnő képe rémlik fel, de nem városi legenda a fiatalokat is érdeklő, pergő és izgalmas felvilágosító óra sem – mint ahogyan egy korábbi cikkünkben beszélt erről egy fiatal doktornő, aki a gyakorlatban is rendszeresen kipróbálja, tud-e olyat és úgy beszélni a diákoknak a témáról, hogy az ne csak hasznos, hanem érdekes is legyen. Ő a fiatalok megnyerését tartja kulcsfontosságúnak, de valószínűleg ugyanilyen fontos a szülők megnyerése is, mert enélkül a legjobb ötletek is eleve kudarcra vannak ítélve.

Ennek szép példáját adta a közelmúltban egy amerikai középiskola kezdeményezése, amikor az erre szánt témahéten többek között gyakorlati bemutatót is kaptak a gyerekek mindarról, amit a szexuális felvilágosítással foglalkozó Planned Parenthood szakembere fontosnak tartott a témában. Ennek keretében például anatómiai pontosságú férfi nemi szerven mutatta be az óvszer felhelyezésének mikéntjét, részletesen elmagyarázta és szemléltette a nőgyógyászati vizsgálat menetét, sőt állatfigurák segítségével eljátszotta azt is, mi történik egy nemi aktus során.

A Fox News Radiohírportáljának cikkéből nem derül ki, hogy a diákok miként fogadták, hogy a korábbiaktól gyökeresen más felfogás szerint zajlott a felvilágosító óra, a szülői reakciók alapján azonban úgy tűnik, hogy hiba csúszott az ügymenetbe. Az egyik szülő például elfogadhatatlannak tartja, hogy az iskola falai között bárki is bemutatót tartson az intim együttlét menetéről, és a szemléltetésre használt képeket is nemes egyszerűséggel a pornográfia kategóriájába sorolta. Colleen Dostal összességében úgy vélte, hogy nemi felvilágosítás címszó alatt közönséges szexbemutatón vettek részt a gyerekek, amire be sem engedte volna 14 éves fiát, ha előre tudja, miknek lesz ott szem- és fültanúja a gyerek.

A felháborodott szülők ezerféle indokkal panaszolták be az órát tartó Jennifer Hornert, melyek között szerepelt többek között az is, hogy az abortuszt népszerűsítette a gyerekek előtt. Horner meglepődésének és csalódottságának adott hangot a szülői reakciókat hallva, ugyanakkor határozottan visszautasította, hogy bármelyik gyereket is abortuszra buzdítanák. Becslése szerint a terhességmegszakítás kérdése körülbelül 1 százalékot képvisel az általuk nyújtott ismeretek között, míg a fennmaradó 99 százalékban a megelőzésen van a hangsúly. Ennek keretében a téma minden aspektusát igyekezett sorra venni, kezdve az egészséges életmódtól és a biológiai alapoktól a fogamzásgátlási módszereken és nemi úton terjedő betegségeken át a biztonságos nemi aktusig.

A valóság sarkításának minősítette azt a szülői vádat, miszerint azt tanította volna a gyerekeknek, hogy „a nemi élettől való teljes önmegtartóztatás alternatívája az óvszerhasználat” lenne. Ők valójában azt közvetítik a gyerekek számára, hogy az absztinencia az egyetlen biztos módszer a terhesség és a nemi betegségek elkerülésére. Végül kiemelte, hogy több iowai iskolában is tartanak rendszeresen felvilágosító órákat, melyek mindenhol kedvező fogadtatásra találnak, és ez volt az egyetlen negatív visszajelzés a szülők részéről. Munkájuk eredményességét statisztikai adatokkal is bizonyította, melyek szerint Iowa a kamaszkori terhességek és a Chlamydia-fertőzések tekintetében is jó helyen áll az amerikai államok sorában.

A panasszal foglalkozó tanfelügyelő, Dick Profit a World Herald című lap kérdésére elmondta, hogy a szülők nem utasították el olyan egyértelműen az újszerű felvilágosító óra ötletét, mint az néhány szülő hangos felháborodása alapján tűnik, hiszen legalább annyian üdvözölték a gyakorlatias szemléletet, mint ahányan kifogásolták azt. Azt mondja, hogy az iskolai szexuális felvilágosítás politikai, vallási és nevelési szempontból is kényes kérdés, ezért igen keskeny mezsgyén kell egyensúlyozniuk az ezzel foglalkozó szakembereknek ahhoz, hogy mindenki megelégedésére végezzék munkájukat.

A Planned Parenthood munkatársa, Jennifer Horner szerint azzal a szemlélettel tervezik meg az órák menetét, hogy számukra nincs tabutéma. Hangsúlyozza azt is, hogy csak orvosilag helytálló, tudományosan megalapozott ismereteket kapnak a gyerekek az iskolai felvilágosító órákon.

Ez utóbbival szemben valószínűleg a szülőknek sincs kifogásuk. De az is valószínű, hogy a sikerhez nem elegendő a gyerekek megnyerése, meg kell nyerni a szülőket is – ők pedig a jelek szerint szeretnek előre értesülni arról, mi zajlik az iskolában, azt viszont nem szeretik, ha kész helyzet elé állítják őket.

Blogmustra