SZÜLŐSÉG

Az immunrendszer erősítésének a megfelelő táplálás a kulcsa

2010. június 23., szerda 16:43 |

Több mint 1300-an töltötték ki a Porontyon a Magyar Gyermekorvosok Társasága kérdőívét, amelyben arra kerestük a választ, mennyit tudnak a szülők gyermekük immunrendszeréről. Az eredményeket összehasonlítottuk a 2010 tavaszán egy online aukciós portál felhasználói között végzett felmérés eredményeivel, amelyből azt a következtetést vontuk le, hogy a Porontyos anyák jobban tájékozottak az immunkérdésben, mint a másik csoport válaszadói, többen ismerik az immunproblémák jeleit, és többen tudják, hogy helyes táplálással erősíthetik a baba immunrendszerét.

Az aukciós portál válaszadóinak 88 százaléka, a Poronty olvasóinak 96 százaléka van tisztában azzal, hogy a gyakori és lassan gyógyuló megfázások gyenge immunrendszerre utalnak. A korábbi felmérés résztvevőinek szintén 88 százaléka állítja, hogy a járványokkal teli időszakban nagyon félti gyermekét a megbetegedésektől, ezért fokozottan ügyel a kicsi belső védelmére, míg a Porontyos anyukáknál csak 2/3 ez az arány. A gyermekorvosok ajánlásának megfelelően, azaz a táplálásra odafigyelve az aukciós portálon végzett felmérés szerint 22 százalék védi gyermekét, a Porontyon kérdőívet kitöltöttek közül pedig 28 százalék.

Az eredmények azért is érdekesek, mert a válaszadók 83 (másik csoport: 81) százaléka helyesen állítja, hogy a kisgyermek immunrendszerének kétharmada a bélrendszerben található, mégsem tudatosult bennük, hogy a belső védelem helyes táplálással erősíthető. Az aukciós portálon az anyák 73 százaléka azt gondolja, hogy elég a gyermeknek vitamindús étrendkiegészítőt adni, a Porontyon 54 százalék hisz a vitaminok erejében. A válaszadók közül sokan – tévesen – úgy gondolják, hogy ha a járványszezonban nem viszik a kicsit utcára vagy társaságba, akkor megelőzhetőek a betegségek.

A kisbaba immunrendszere még éretlen, ezért hajlamosabb a fertőzésekre, különösen az első életévben. Rögtön születés után az anyatejben természetes módon meglévő összetevőknek köszönhetően az újszülött immunrendszere elkezd erősödni. A belső védelem felépítésének alapköve éppen ezért az anyatejes táplálás, és nem csak a kizárólagos szoptatás időszakában (első hat hónap). Egy 6-12 hónapos babának az egészséges fejlődéshez naponta minimum 5-8 dl (2 pohár) anyatejre van szüksége. A válaszadók elsöprő többsége (98 százalék) helyesen állítja, hogy ha nincs vagy nem elegendő az anyatej, akkor a baba első életévében azt – tehéntej vagy tejtermékek helyett – tápszerrel helyes pótolni.

Zavar van a fejekben azt illetően is, hogy mikorra alakul ki teljesen a gyermek belső védelme. Csupán a válaszadók harmada tudja, hogy az első-második életévben fejeződik be a kisgyermek immunrendszerének érése. Az aukciós portálon közel százalékos azok aránya, akik tévesen úgy gondolják, hogy ez a folyamat a baba 6 hónapos korára befejeződik, így később már nem szükséges erre ügyelni. A Porontyon is vannak, akik hasonlóan vélekednek, de itt csak 5 százalék az arány. Az anyukák 61 százaléka (aukciós portál: 57) százaléka pedig úgy hiszi, hogy gyermeke első 5 életévében van lehetőség a védekezőképesség megalapozására, a későbbi felnőttkori betegségek megelőzésére.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.06.23 18:21:06Kipikopii

    Tunde: nekem az eredeti jobban tetszik, sokkal pozitivabb :-)

  • 2010.06.23 18:30:50Tünde

    na, majd következő életemben jobban figyelek :)))

  • 2010.06.23 18:56:49csib

    Ebből is játszik, hogy a poronytos anyuka okosabb az online aukciós portált olvasó anyukánál.. :))

    Vagy jobb volt a kérdőív. Vagy kicsi volt a minta. Érdemes lenne tudni pár dolgot a módszertanról, nem vagyok benne biztos, hogy 3-4 százalék szignifikáns különbség..

  • 2010.06.23 19:07:34Tünde

    csib: az aukciós portálon 1500-an töltötték ki pontosan ugyanezt a kérdőívet.

  • 2010.06.23 19:11:24manó99

    Tehát bizonyítottan is bezzeg anyák vagyunk.:DD

  • 2010.06.23 20:10:47kerekbilincs

    Ez így jól hangzik, fel is használnám ha PR cikket írnék, DE. Ez az eltérés még bőven statisztikai hibahatáron belül van érzésem szerint (van erre képlet, nem tudom fejből).

  • 2010.06.23 21:38:01tengelic

    A hazai fő gyermekimmunológus véleménye szerint az immunrendszer érése a 10-12. életévig tart.
    Azért 6 éves korra nagyrészt kialakul.

  • 2010.06.23 21:43:14tengelic

    A kérdőívben amúgy is megtévesztő az a kifejezés, hogy "erős" illetve "gyenge" immunrendszer. A gyermekeknek sem megerősödik, hanem kifejlődik az immunrendszere, érett lesz. Ezen belül persze van, akinek a korának megfelelően egészségesen működik, és van, akiknek nem megfelelően. Ahogy hinta-palinta is írta: nem erősítjük az immunrendszert, hanem a normális működését sekentjük.

  • 2010.06.23 22:18:45csib

    kerekbilincs

    Van képlet, standard hiba a szép neve, a minta nagysága kell hozzá (1500 jónak számít), meg a mintavétel módszere (illetve annak a szórása meg ilyenek, de ez már részlet). Utóbbi a netes felméréseknél elég bizonytalan - éppen ezért "komoly kutatásokra" nem használják a netet. (komoly kutatás = milliós döntések függnek tőle). Gyakorlitilag azt hozol ki belőle, ami akarsz. Ha megmondod, mit akarsz hallani, akkor a kutatók csinálnak olyan kutatást, ami igazolja azt. Úgy teszik fel a kérdést, akkor teszik fel és olyanoknak, hogy még véletlen sem legyen más a válasz. Így működnek a "38%-kal feszesebb bőr", meg a "bizonyítottan fehérebb" történetek. Elég lehangoló, de evvan.
    Nem azt mondom, hogy ez is ilyen, csak nem olyan hatalmas a különbség. Mindegy. Most én is végre okoskodhattam kicsit, szemben a témák nagy részével, ehhez meg én értek :))

  • 2010.06.23 22:41:11kerekbilincs

    Igen, nem vagyok kutató, de kutatásokat szoktam rendelni. :) Nem az a gond, hogy milliós döntések születnek belőle, hanem hogy milliókba kerül a kutatás is rendszerint. :D

  • 2010.06.23 22:42:16Bezzegmama

    Tök jó Csib, hogy értesz hozzá, engem első éven igencsak megszorongattak matek-statisztikából... aztán persze a végére szépítettem :-)

  • 2010.06.23 22:45:55kerekbilincs

    Mondjuk azt mondjuk el másoknak, hogy pr, reklám célból van ez az irányított válaszadás téma, de a döntéshozatal előkészítéséhez pont ennek a kiszűrése lenne a cél, minél objektívebben képet kapni, ezért kerülnek annyiba amennyibe.

  • 2010.06.24 00:48:04no comment 01

    És azt tudják a poronty anyukák, hogy sokszor egészségesebb a gyorsfagyasztott, mint a szerintük hitt "friss" zöldség?? És, hogy miért is..??

  • 2010.06.24 00:58:17ditakai

    Azér' mert az a "friss zöldség" gyakran öt hónapot rohad valami toszkán hűtőházban, mielőtt kamionnal ideszállítják, és két hét után a nagybani piacról a zöldséges polcrára rakják, míg a mirelit a szüretelést követő cirka öt órában kerül mélyhűtött állapotba...

  • 2010.06.24 07:01:05Veg_

    Tünde!
    " Az aukciós portálon közel százalékos azok aránya, akik tévesen úgy gondolják, hogy ez a folyamat a baba 6 hónapos korára befejeződik"
    Ha szabad kérdeznem, közel mennyi az a százalék? :)))

  • 2010.06.24 07:18:38haromgombos

    Ha jol emlekszem az egyik kerdes igy szolt:
    Hol talahato a babak immunrendszerenek nagy szazaleka? -- A valaszom tovabbra is a verben.
    Ez nem zavar a fejekben ez egy helytelen kerdes.
    Ugyan akkor vajon miert az az elso kerdese az orvosnak fertozes eseten, hogy bolcsibe vagy kozossegbe jar-e a gyerek? Nos, azert mert a fertozo betegsegek melegagya a kozosseg. Ezert szerintem a legjobb megelozesi modszer egy eves kor alatt ha nem viszem kozossegbe a gyereket jarvany idejen.

  • 2010.06.24 07:57:43kerekbilincs

    2010.06.24 07:18:38haromgombos
    igen, ezt én sem értem.Csak azóta beteg a nagyom, mióta bölcsis. Előtte hírből sem ismertük. Azóta folyamatosan. :(

  • 2010.06.24 08:23:41hinta-palinta

    haromgombos, itt a bél és immun magyarázata.

    [link]

  • 2010.06.24 08:35:38epi

    muhaha muhaha muhaha.
    két éves korra befejeződik az immunrendszer érése? Ami anyatej hiányában tápszerrel "fejleszthető"? Ki rendelte meg ezt a kutatást, csak nem egy tápszergyártó? :)
    Viszont elismerésem, nagyon profin van elrejtve benne az üzenet és mégis átjön, hehe.

    Szerintem érdemes a cikkben szereplő állításokat fenntartással fogadni.

  • 2010.06.24 08:36:23haromgombos

    Elolvastam. A tapcsatorna a masodlagos vagy periferias nyirokszervek koze tartozik.

  • 2010.06.24 08:39:00epi

    ja, és az orvos családtagok szerint az immunrendszer "erősítésének" kulcsa (ld. cím) nem a táplálás, hanem a betegségekkel való találkozás 6-8 éves korig. MÁr ami az adaptív részét illeti, persze.

  • 2010.06.24 08:41:02hinta-palinta

    haromgombos, de nagy..ezért 70%..A másodlagos nem azt jelenti, hogy nem olyan fontos, hanem hogy második védekező vonal.

  • 2010.06.24 08:43:50hinta-palinta

    A RES-t meg meg sem említik, az meg csak úgy ott van a szervezetben.

  • 2010.06.24 09:34:44Krisztina

    Nos, ha mar igy...en egeszen konkretan immunologus lennek, ugyhogy jo neven vennem, ha pontositana vagy legalabb megmagyarazna a kitalaloja eme allitasat:
    "kisgyermek immunrendszerének kétharmada a bélrendszerben található". Mert EZ IGY nem igaz. Bar nagyon jol hangzik es a joghurt reklam ota ezt minden 2 eves is fujja.
    Egyebkent a rendes taplalkozas valoban fontos a szervezet, a verkepzorendszer es igy az immunrendszer NORMALIS mukodesehez, de az immunerosites kifejezestol sikitofraszt kapok.

  • 2010.06.24 10:09:45Jedenew

    Krisztina, azt már korábbi kommentek alapján is leszűrtem, hogy immunrendszer erősítéséről beszélni gáz. Nem írnád le - tudod, a gyengébbek kedvéért, hogy én is értsen -, hogy miért is? (Ha le lehet ezt írni két mondatban persze.)
    Nekem olyan bevehetőnek tűnik ez az erősítés duma.

  • 2010.06.24 10:21:12Veg_

    2010.06.24 09:34:44Krisztina
    Ez tényleg kezd érdekelni.
    Hogy fogalmazod meg pár szóval, hogy:
    "Azoknak a személyeknek, akiknek a normálisnál gyengébb az immunrendszere, ebből következőleg érzékenyebb a különféle fertőzésekre, ezeket az anyagokat fogyasztva lassan közeliteni kezdhet, vagy akár el is érheti az immunrendszeri müködésük a normál szintet, ebből következik, hogy a táplálkozás elsődleges szempont az immunrendszer szemszögéből."
    Mert eszerint a "megfelelő táplálkozásnál erősödik", ami normál embernek a fentiek rövid kifejtésére elég, nem jó...

  • 2010.06.24 10:37:16Blany

    Jól emlékszem, hogy a kérdőívnél - utalás szintjén legalábbis - szerepelt vmi "probiotikum", ami haj de jól erősíti már a csecsemő immunrendszerét?

  • 2010.06.24 10:46:21Krisztina

    Nem a "gyengebbek" kedveert. Ez nem gyengeseg kerdese, hanem akinek ez nem szakmaja, az nem tud, nem is tudhat errol eleget. Nekem az a fo bajom-de errol mar Ritaval, csutkaval sokat beszeltunk itt-hogy osszemosnak, elkennek fontos tenyeket. Igy tortenhetnek meg olyasmik, hogy terhes nok a huvelyukbe joghurtos tampont dugdosnak, leukemias gyereket grapefruitmag olajjal "gyogylezelnek", stb. Ha valakinek olyan "gyenge" az immunrendszere, hogy azt "erositeni" kell, akkor az elso 1 vervetel, meg kell nezni, hogyan alakulnak az immunrendszer mukodeserol informaciot nyujto sejtes es nem-sejtes veralkotok ertekei. Ha valamiben elterest talalnak, akkor annak az elteresnek utana kell menni, konkretan, celzottan kideriteni, miert alacsony6magas a feherversejt szam, bizonyos tipusu ellenanyag ertek, szazalekos megoszlasok, stb. Ha ez megvan, akkor azt celzottan kezelni kell. Amit egeszseges taplalkozason ertunk az immunrendszer szempontjabol, az tobbnyire vitaminokat, antioxidansokat es flavonoidokat jelent (minel "szinesebb" zoldsegek-cekla, brokkoli, bogyos gyumolcsok, repa, spentot, stb.- minel frisebb allapotban-NEM TABLETTAK ES CSODASZEREK!!!)amik egyreszt a verkepzeshez, a normalis funkcioju es morfologiaju ver-alkotok kepzesehez fontosak. Ezen kivul "szabadgyok fogok"-bizonyos tipusu karos anyagcsere termekeket semlegesitenek. A bel azert fontos, mert nem csupan nyirokszervek vannak a falaban, hanem a normalis belflora szukseges a megfelelo tapanyagfelszivodashoz es kulonbozo vitaminok kepzesehez. De eszeket nem kulonbozo idiota dietakkal meg tisztitokurakkal lehet elerni, hanem a leheto legkevesbe feldolgozott alapanyagokbol OTTHON ELKESZITETT etelekkel, amik kiegyensulyozottan tartalmaznak feherjet, rostokat, szenhidratot, zoldseget, gyumolcsot, stb.

  • 2010.06.24 10:56:37Veg_

    2010.06.24 10:46:21Krisztina
    Amit a végén irsz, nekem evidens. De ismétlem: Röviden! hogy fogalmazod meg, amit ily hosszan irtál, ha az erősités szó nem jó?

  • 2010.06.24 11:19:45Krisztina

    Mit tud tenni azert, hogy babaja es csaladja immunrendszere a leheto legjobban mukodjon/megorizze egeszseget?

  • 2010.06.24 11:39:08csib

    Kerék,
    Én sem vagyok az, én is rendelek, a férjem a kutató a családban. Elég jó ráadásul.
    Nem baj az, ha sokba kerül, ha megalapozott döntést lehet hozni az infók alapján, megtérülhet! De sokszor szar is, meg sokszor nem gondolják végig a megrendelők, mit is akarnak tudni, megszületnek az eredmények, amik nem tetszenek és bedobják a fiókba!

    De ezt itt most gyanús, ahogy epi írta!

    Amikor mi voltunk picik, a tápszergyártók létesítettek tejvizsgáló állomásokat. Ide bement anyuka, hiszen a legjobbat a csemetének, és mindenkinél megállapították, hogy ilyen-olyan tápanyagból/vitaminból kevés van a tejében. Mivel nem egyforma két tej és két baba sem, mindig volt valami, ami nem volt megfelelő. De van megoldás: a tápszer! Na, ezért tömtek minket táppal anyáink. Jól beszXXXták a marketinges dumát. Szó nem volt immunrendszerről akkoriban. Anyámat is én villanyoztam fel pár hónapja, hogy miért is töltöttem 2 éves koromig több időt az orvosnál, mint a játszótéren. Mert, hogy én milyen szerencsés vagyok, hogy a lányom nem beteges, bezzeg én az voltam! Szeintem a mai napig nem hiszi el, hogy a tápszernek köze van a tényhez, hogy 4 műtétem volt 2 éves koromig. Ennyit a marketingről...

  • 2010.06.24 11:45:44Veg_

    2010.06.24 11:19:45Krisztina
    Köszönöm! :)

  • 2010.06.24 13:37:37Papírzsákos

    hehe, tegnap csak azért regisztráltam újra, hogy rákérdezzek pár vicces dologra a cikkből, csak nem hagyott a gyerek, mára meg már beelőztek. Én a 70%-on kívül még a "belső védelem" kifejezést kérdeztem volna, illetve hogy ha már ezt használjuk, akkor az miért az emésztő rendszer dolgait jelenti? Az nem "belső védelem", ha megvágom a kezem, bejutnak a kórokozók, és le kell őket vadászni?
    Én hinta-palintához kicsit hasonlóan, 7-8 éves korra tudtam, hogy a gyerek immunrendszere teljes hatékonysággal tud dolgozni, de mondjuk ennek az okait nem tudom, hátha Krisztina elmondja.
    Amit még kritizálni akartam, hogy szerintem pedig csökkenti az esélyeit fertőző betegségeknek, ha nem viszem társaságba a gyereket. Nyilván minél kevesebb emberrel találkozik, annál kisebb eséllyel kap el valamit (amellett, hogy valamekkora esélye még így is marad, pl hazaviszek neki én valamit) Úgy tudom, arra van is adat, hogy a kiscsoportos (talán 6 fő vagy alatta) óvodai csoportokban sokkal ritkábbak a megbetegedések, mint a nagyobb csoportokban.
    Ha már említve lettek a vitaminok, nem ártana megjegyezni, hogy kutatási eredmények alapján valamiért a kiegészítőnek szedett vitaminok nem úgy működnek, mint ha természetes kajával jut be. Az úgy tudom, hogy még nem tudják miért. Így a vitamin tabletta kb olyan szerepet tud játszani, mint a masztizás. A szexmentességnél jobb, de akkor sem igazi dugás.

  • 2010.06.24 13:45:14Papírzsákos

    Blany úgy tudom, a probiotikumok jótékony szerepe igazolt. A baktériumok szerepe fontos az emésztésben, és a 70%-nyi :D immunrendszer olyan okos, hogy meg tudja különböztetni a "jó" és "rossz" bacikat, és a rosszakat írtja, a jókat nem. Ezen kívül vannak más baktérium-karbantartó mechanizmusok is, erre szolgálnak bizonyos bélmozgások, de egy-két éve olvastam olyat is, hogy a féregnyúlvány (a közbeszédben ezt szokták vakbélnek mondani, ami meg amúgy más) szerepe is az lehet, hogy "menedéket" nyújtson a "jó" baciknak, ahonnan újból és újból vissza tudnak szaporodni. Azt is megjegyezték, hogy a mai modern világban ennek annyira nincs szerepe, de egy elmaradottabb részen esetleg ki lehetne mutatni, hogy ott utána rosszabb esélyei vannak féregnyúlvány nélkül az embernek, csak erre még nincsenek adatok.

  • 2010.06.24 13:51:59Brumibaby

    szia Papírzsákos, rég láttunk

  • 2010.06.24 15:20:21cozumel

    Krisztina

    koszi, hogy ezt igy leirtaed, de ezt jo lenne egy posztban osszefoglalni!
    Ha en beszelek az egeszseges taplalkozoas fontossagarol, akkor csak egy hulye maniakus dumaja, de egy orvostol rogton mas megvilagositasban latjak majd.

  • 2010.06.24 15:34:10Anura

    "A válaszadók közül sokan – tévesen – úgy gondolják, hogy ha a járványszezonban nem viszik a kicsit utcára vagy társaságba, akkor megelőzhetőek a betegségek."

    Aha, aha, aha. Látom, másoknál is megjelent.
    Nem emlékszem, hogy mi volt a kérdőívben, de biztos nem az volt a kérdés, hogy hogyan előzöm meg a betegséget.
    Hanem, hogy ha járvány van, mit teszek.
    Nem adagolok mindig 1001 csepp multivitamint egy 1-2 évesnek.
    Szerintem igenis hatékony ilyenkor kerülni a közösségeket, tömeget.
    Nem azt mondtam, hogy ezzel totál elkerülöm a megbetegedést. Csak az esélyét csökkentem.

  • 2010.06.24 15:35:36kriszi

    Egészen konkrét kérdésem van: ha nem a gyerek, hanem felnőtt küzd elég gyakran lassan gyógyuló, náthás-köhögős, olykor lázzal járó betegséggel, akkor mi van? Pláne hogy említett felnőtt gyerekkorától kb. három-négy évvel ezelőttig alig volt beteg? Szermányoljon egy beutalót az immunológiára?

  • 2010.06.25 00:13:41R2D2 & C3PO

    Majd javasoljuk a járványügynek, hogy a karanténnak semmi értelme sincs. ;-DDD

  • 2010.06.25 09:49:11Krisztina

    Kriszi, amennyiben ez szines valadekos orrfolyasokkal es/vagy torokvaladekokkal jar, akkor a kovetkezo alkalommal, amikor belazasodsz es csorog a zold/sarga takony beloled, menj el a haziorvosodhoz es mondd meg neki, hogy ragaszkodsz egy mikrobiologiai vizsgalathoz, tenyeszteshez es antibiotikum rezisztencia vizsgalathoz. Ezek utan a mikrobiologus altal javasolt (nem a haziorvos altal hasrautesszeruen felirt "szokott hatni") antibiotikum kurat nagyon szigoruan vegigszedni. Ha nem mulnak el teljesen a tunetek, akkor meg egy dobozzal ugyanabbol, amit a mikrobiologus javasolt, mig teljesen tunet mentes nem leszel. Ehhez minden nap egy doboz elofloras joghurt es/vagy probinul, normaflor.
    En ugyanezt csinaltam evekig egyetemistakent merta haziorvos szerint az antibiotikum valami Isten ellen valo dolog es sosem irt fel, amitol a sok kikezeletlen bakterialis fertozesekbol lett homlok, arc, orrmellekureg, mandula, stb. gyulladasom. Amikor megkaptam evek multaval az elso megfelelo antibiotikumot, a kura 2. napjan deciliterekben mereheto mennyisegu zold takony kezdett omleni a fejembol. Ennek lassan 10 eve, azota 2x ha volt komolyabb legiuti fertozesem.
    Vitaminok: a biologiailg aktiv formak eloallitasa vagy lehetetlen vagy naygon draga. Nem minden esetben, de sokszor. Egy normalis immunrendszeru (nem kisgyermek, nem terhes no, nem kronikus beteg, nem immunszuppresszalt, nem tumoros, stb) embernek, aki rendesen taplalkozik, nincs szuksege plusz mesterseges vitaminbevitelre es egyeb taplalekkiegeszitokre. A hangsuly a NORMALIS es KIEGYENSULYOZOTT taplalkozason van.
    Az immunrendszerunk eresehez szukseg van arra, hogy talakozzunk "antigenekkel" (korokozok,allergenek, stb.) De jarvanyos idoszakban azok, akiknek le van gyengulve vagy eretlen az immunrendszeruk (ezek az elobb felsoroltak)keruljek el a kozossegeket. Sot, az volna a normalis magatartas, hogy aki fertozo beteg, maradjon otthon. Ha ezt nem teheti meg, vislejen orr-szaj maszkot tomegkozlekedesen, munkahelyen, stb

  • 2010.06.25 09:53:49Krisztina

    Belflora: a normalis belflorahoz tartozo bakteriumok, mint pl. a coli vagy az olyan satani "korokozok" mint a candida, minden egeszseges ember belrendszereben megtalalhatoak. Amig nem borul meg az egyensuly valami miatt (pl. antibiotikum kura, leukemia, stb.)ezek az anyagcseretermekeikkel megakadalyozzak a "rossz" bacik elszaporodasat. Ezen kivul vitaminszintezisben vesznek reszt, segitik a taplalek lebontasat, megfelelo felszivasat, fenntartjak az emesztorendszer megfelelo sav-bazis egyensulyat ("lugossagat"-ahogy most divat) stb.
    Nem tudom, mindenre sikerult-e valaszolni, minden esetre megprobaltam.

  • 2010.06.25 10:14:24Ariaden

    Igaziból az is érdekelne, ha egy kutatás végre arról szólna, hogy élelmiszereket vizsgálnak be (alapanyagokat) és megírják, hogy hol kitől lehet olyan zöldséget, gyümölcsöt venni, ami tuti jó a gyereknek. Mert én pl. nem vitaminozom úgy magamtól, de már egy sima gyerekkekszet is teletömnek velük. Másrészről szívesen vennék ötleteket, mivel lehet változatosan etetni a gyereket, mert én tök béna vagyok ebben, ráadásul úgy kell beleimádkozzam a főzelékeket, zöldséges pépeket.

  • 2010.06.25 10:15:51Ariaden

    Mert most már, hogy ilyen okosak lettünk bél ügyben, gyakorlatira is válthatnánk ezt a tudást! :D

  • 2010.06.25 12:15:29Krisztina

    A kulcsszo, amit mar leirtam, hogy minel kevesbe feldolgozott alapanyagokbol TE MAGAD allitsd elo az etelt. A babakekszet, maj vagy hal pastetomot, stb. Egyebkent ismerem, milyen a rossz evo gyerek. Az enyem kizarolag libamajat, riomare tonhal konzervet (olivaolajos valtozatot), ugyanezt pastetomban es kalacsot hajlando megenni. Ezen kivul meg a palacsinta es-ami viszont szerencse-szinte barmilyen levest eszik. ugyhogy nalunk a leves a kulcsszo, amit tele lehet tomni mindenfele joval.

  • 2010.06.25 12:16:54Krisztina

    Ezen kivul zoldsegkent a sajtreszelon lereszelt zoldpaprika gyumolcskent meg a lereszelt alma csuszik le.

  • 2010.06.25 16:44:01gabika1979

    Na lányok, anyósomék szomszédja az ész, az isten, a non plus ultra. Boruljunk le a baromállatok szobra előtt. Ugyanis a 2hónaposának a körömpörkölt levét kínálja üvegből. Hajrá! :-(

  • 2010.06.25 16:48:55pilár

    ez durva!

  • 2010.06.25 19:29:47cozumel

    Krisztina
    Akkor ezek szerint nem szamit, h a mai friss zdsg/gyum igazabol talan nem is annyira friss, hanem feleretten leszedve, levaxolva, tobb hetes hutes utan kerul az asztalomra?
    TUDOM, h meg igy is jobb a "friss" mint a dobozos, en igy is fozok, de erdekelne, h megkapunk e minden szukseges vitamint.
    Mondjuk baromi egeszsegesek vagyunk, szzonban egy kis natha, mas semmi.
    Csak hosszutavon nemtom, h ez eleg-e.

  • 2010.06.25 19:30:19cozumel

    Krisztina
    Akkor ezek szerint nem szamit, h a mai friss zdsg/gyum igazabol talan nem is annyira friss, hanem feleretten leszedve, levaxolva, tobb hetes hutes utan kerul az asztalomra?
    TUDOM, h meg igy is jobb a "friss" mint a dobozos, en igy is fozok, de erdekelne, h megkapunk e minden szukseges vitamint.
    Mondjuk baromi egeszsegesek vagyunk, szzonban egy kis natha, mas semmi.
    Csak hosszutavon nemtom, h ez eleg-e.

  • 2010.06.27 21:36:16csib

    cozumel,

    Amit mondasz, azzal kampányolnak a bébiétel gyártók is, és bevallom, jogosan, én is ezzel kampányolnék. De az, hogy összes kajának mindig ugyanolyan a színe, íze ás állaga nem véletlen (ipari termelésnek ez a lényege, konzisztencia, nem a minőség) - és rá van írva, hogy ez nincs benne, meg az, de valami csak van benne, mert nincsen két egyforma színű és ízű répa sem! Más kérdés, hogy a végén hozzáadják azokat a vitaminokat a pépekhez, amik a feldolgozás során elvesznek...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta