SZÜLŐSÉG

Törvénysértő az óvodák nyári bezárása

2010. június 22., kedd 11:14

Egyetlen óvodában sem lehetne nyári szünetet tartani. Egy hónapos bezárásuk törvénysértő, mert az állami költségvetés 251 munkanapot finanszíroz számukra – állítja a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete Matalin Dóra a Népszabadság cikkében. A cikkből és a hozzászólásokból kiderül, hogy a legnehezebb az ovisok felügyeletét megoldani, mivel többségük még nem volna hajlandó táborba menni, egyedül persze nem hagyható, a szülőknek viszont ennyi szabadsága nincs. És nagyjából mindegyik intézmény – ügyeletes óvoda, összevont csoport, ovisok napközis tábora – csak délután négyig ad felügyeletet, ritka kivétellel még egy órát rádobhatnak, de akkor már tényleg csak fizikai gyermekmegőrzést vállalnak, mindenféle foglalkoztatás nélkül. De ha járnának is az ovisok táborokba, akkor ezek anyagi vonzata lenne rendkívül megterhelő. Marad jelenleg az ügyeletes óvoda vagy a saját ovi összevont csoportja, amiről maguk az óvónők igyekeznek a szülőket lebeszélni, több-kevesebb sikerrel.

Festeni, takarítani viszont muszáj, és muszáj kiadni az óvónők, dadusok szabadságát is. Öt hét szabadság viszont egyetlen szülőnek sem jár, aki dolgozik. A megoldások hasonlóak, mint amit a Porontyon is leírtak –  nagyszülő, nagynéni, gyesen lévő anyatárs, nyugdíjas szomszéd, anya és apa felváltva szabadságon, neadjisten táppénzen, ha már mindegyikből kifogytak, akkor még mindig lehet próbálkozni az összevont csoporttal vagy az ügyeletes óvodával. Nem könnyíti meg a helyzetet az sem, hogy sok munkahelyen január és március közt készülnek a nyári szabadságolási tervek, amiken utólag változtatni nehéz.

Az óvodák ugyan csak egy hónapra zárnak be nyáron, de június elején-közepén megváltozik a munkarendjük, írja a Népszabadság. Úgynevezett összevont csoportokkal üzemelnek, vagyis a gyerekekre nem a megszokott óvónőjük vigyáz és nem csak velük egyidős társaik között vannak. Néhány óvodában fel is hívják a szülők figyelmét arra, hogy ebben az időszakban lehetőleg ne vigyék be a gyerekeket, mert „nem tesz jót nekik”, talán ez is az oka, hogy az ügyeletes óvodákban nincsenek annyian, mint ahány szülő valójában igényelné az óvodai elhelyezést nyáron. Különösen a kiscsoportosoknak jelenthet komoly megpróbáltatást egy összevont csoport. Négy hétre pedig – ami alig kevesebb egy átlagos munkavállaló teljes évi szabadságánál – mindenképpen bezárnak. Ez a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint törvénysértő. „A család és a munkahely összehangolásának megteremtése uniós elvárás. Az iskolák és óvodák bezárása megsérti ezt” – állítja Keszei Sándor elnök. Hozzáteszi: az óvodákban nem lehetne nyári szünetet tartani. Egy hónapos bezárásuk törvénysértő, mert az állami költségvetés 251 munkanapot finanszíroz számukra. „A normatíva elspórolása bezárni egy hónapra” – hangsúlyozza. Keszei Sándor szerint a szülőknek „a rendeletet lobogtatva kellene követelniük” az önkormányzatoknál, hogy nyáron is lássák el a gyerekeket a saját óvodájukban, ezt ugyanis biztosítani kell számukra. Hozzáteszi: nem igaz, hogy az egyetlen megoldás ebben az időszakban, hogy kijelölnek egy ügyeletes óvodát, adott esetben elég messze a gyerek sajátjától, és egy hónapig oda kell vinni a gyerekeket. A szünet hossza egyébként intézményenként változó, két héttől öt hétig is terjedhet.

A Népszabadság és  az egyesületi elnök szerint a szülők azért nem tiltakoznak az önkormányzatoknál,  mert rossz beidegződések megszokottá teszik a helyzetet, a családok úgy élik meg, hogy majd   megoldják valahogy. Nagyszülőket, rokonokat kértek meg, bevitték a gyerekeket a munkahelyükre vagy megpróbáltak többet hiányozni – magyarázza, ám a helyzet gyökeresen más, mint tíz-húsz éve.   „Manapság, ha valaki sokszor marad otthon egy-két napra, mert nem tudja hova tenni a gyereket, könnyen munka nélkül találja magát. Ezt korábban eltűrték a cégek, ma már nem.” Tény: Magyarországon kevesen dolgoznak, de akik igen, azok egyre többet. Az Életminőség a változó Európában című kutatás szerint Magyarországon több mint 45 óra hetente a munkaidő, míg Svédországban csak 37. A magyarok 32 százaléka mondta, hogy gyakran kell túlóráznia úgy, hogy a nap elején még úgy tudja, nem kell tovább maradnia. Finnországban csak 9, Hollandiában 11 százalék számolt be hasonlóról, és egyre többen érzik úgy, hogy a munkájuk miatt kell elhanyagolniuk a családjukat (Tárki: Work-Care Synergies kutatás).

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.06.26 22:08:36Wish1973

    adekvát-e lenne, ha leírnám, h nincsenek ikreim és nem kapok kedvezményt? :)

  • 2010.06.26 22:10:26Vérkönyvtáros

    igen, és Ft is írja le, h ő sem szült ikreket és nem is tervezi :D

  • 2010.06.26 22:13:32nyúlmama

    Igen, Ft, amit igazolni tud, és nem szégyell.
    És most kéretik tudomásul venni, hogy senkire nem gondoltam az itteniek közül, csak mondom, mert van ilyen.

  • 2010.06.26 22:14:49Wish1973

    Vk, ezt még nem tudhatjuk, ne nyilatkozz a nevében:D

  • 2010.06.26 22:14:50farkasokkal tancolo

    Valóban nem tervezem (bruhaha) , és minden csodálatom azoké, akiknek ikrei vannak, mert én EGYSZERRE kettővel biztosan nem bírtam volna... illetve biztosan bírtam volna, az ember sokmindent kibír, de sokkal nehezebb lett volna.
    Szóval respect az ikreseknek! :-)

  • 2010.06.26 22:15:40Wish1973

    de nyúlmama, pl. én sem
    :D

  • 2010.06.26 22:16:21Wish1973

    Ft, respectezni= nem menő
    :)

  • 2010.06.26 22:18:59farkasokkal tancolo

    2010.06.26 22:13:32nyúlmama

    Most nem ezzel összefüggésben, de volt egy szomszédasszonyom, volt nekik két aranyos kislányuk, anno még gyerektelenül milliószor vigyáztam is rájuk, imádtam őket. Olyan közepes normál életszínvonalon éltek (ez még az a 60-as években volt az átkosban). Na a fiatalasszony váratlanul teherbe esett, megtartották hátha fiú lesz, ehhez képest még két ikerlánya született. Szépek voltak, aranyosak, csak éppen a szemem láttára süllyedt le az egész család majdnemhogy a mélyszegénységbe. Valahogy a negyedik gyerek volt az a határ, ahonnan már nem bírták anyagilag... :-(

    Akkoriban se volt ám nagy becsülete a nagycsaládnak, nem csak most.

  • 2010.06.26 22:22:53manka78

    Én több olyan családról is tudok, ahol a szülők nincsenek összeházasodva, így anyuka egyedülállónak vallja magát. Rögtön jár gyermekvédelmi, ingyenes ez-az.

  • 2010.06.26 22:22:53nyúlmama

    Ft
    Igen, hát gyereket szülni sose az anyagi felemelkedést jelentette.
    Én is tudom,hogy ikrekkel minden kétszer olyan nehéz,láttam én is a csoportomban is, anno a gyeses mamatársnál is.

  • 2010.06.26 22:25:43nyúlmama

    manka
    igen, ez "menő" trükk.
    És az embernek ökölben a keze, mert nem tehetsz semmit, pedig tudod, hogy lenne olyan , aki jobban rászorul, de nem kap semmit, mert mondjuk , állami alkalmazott, és az utolsó fillérig mindent bevall-és mondjuk pár ezerrel felette van a minimumnak.
    Félreértés ne essék, nem azt mondtam, hogy aki nem állami alkalmazott, az mind lop-csal.

  • 2010.06.26 22:26:40huncut_kata

    manka, a gyermmekvédelmi támogatásnál is az 1 főre jutó jövedelem a mérvadó, nem az, hogy valaki egyedül álló-e vagy sem

  • 2010.06.26 22:26:47nyúlmama

    Ft
    de szerintem tandika semarra gondolt, hogy aki ikrekkle van, annak milyen franyó dolga van.
    De majd ő lemondja,ő tudja.

  • 2010.06.26 22:27:01manka78

    nyúlmama! Azt miért nem nézi a kutya sem, hogy egyedülálló anyukának már a 3. gyereke születik ugyanattól az apától?

  • 2010.06.26 22:27:46nyúlmama

    wish
    Fáradok.
    Mit te sem?:)

  • 2010.06.26 22:28:07manka78

    2010.06.26 22:26:40huncut_kata
    Viszont egyedülállóként könnyebben jön ki olyan 1 főre jutó jövedelem, hogy minden járjon.

  • 2010.06.26 22:29:20nyúlmama

    manka
    jó kérdés!

    huncut kata
    Na igen, csak ha valaki egyedülálló, és nincs mellette apa-papíron-akkor mindjárt máshogy fest az egy főre jutó.

  • 2010.06.26 22:32:42nyúlmama

    Meg aztán, tudjátok, azon is el-el gondolkozik az ember lánya, hogy ha valakinek az ötödik gyereke születik a harmadik apától, és már attól is elvált a gyrek 6 éves korára, és soha nem volt lakásuk,csak ilyen-olyan szükség, és szakképesítése se nincsen,az valóban felelősen gondolkodik?És ha folyton kapja a segélyeket, akkor meg fogja valaha tanulni, hogy mi az a felelősság telejes gondolkodás,
    Csak persze, a gyerekek nem tehetnek semmiről.

  • 2010.06.26 22:33:36Vérkönyvtáros

    Azt nem értem, h mindenhonnan az jön, h milyen kevés a házasság, mennyire elavult, inkább az együttélés - erre pont a családi támogatások kidolgozói 100 évvel korábban élnének.

  • 2010.06.26 22:33:54manka78

    2010.06.26 22:32:42nyúlmama
    Ez meg már végképp reménytelen, soha senki nem fogja megfejteni a gondolkodásukat.

  • 2010.06.26 22:34:29huncut_kata

    #
    2010.06.26 22:27:01manka78

    nyúlmama! Azt miért nem nézi a kutya sem, hogy egyedülálló anyukának már a 3. gyereke születik ugyanattól az apától?

    elkezdtek ezeknek a dolgoknak az ellenőrzésére nagyon rágyúrni az oepnél/máknál/önkormányzatoknál, és bizony gyakran kérnek is vissza ezért jogtalanul felvett pénzeket
    (amúgy meg az egy főre eső jövedelemhatár 35.265 Ft, és hozzászámolják a család bevételéhez a családi pótlékot is, szóval egy papíron egyedülálló kétgyerekes szülőnek ehhez egy nettó 41e Ft-os illetve annál alacsonyabb jövedelem kell. Ilyet meg azért nem könnyű direkt prezentálni)

  • 2010.06.26 22:34:47Vérkönyvtáros

    Nyúlmama, hirtelen azt olvastam, h az ötödik gyereke a hatodik apától - el is gondolkodtam, haz hogy lehet :D Megyek dolgozni, jó éjt!

  • 2010.06.26 22:34:49tandika

    No mégegyszer mert az előbb elszállt.

  • 2010.06.26 22:35:25Wish1973

    egy főre jutónál magasabb a határ, ha egyedülálló, pl a fűtéstámogatásnál és s kerületnél igényelhető rezsitámogatásnál is. 2 keresőnél 60ezer, egyedülállónál 65 ezer az egy főre jutó jöv. felső határa. mármint, ez alatt volt a jogosultság.
    nyúlmama,
    #
    2010.06.26 22:13:32nyúlmama

    Igen, Ft, amit igazolni tud, és nem szégyell.
    És most kéretik tudomásul venni, hogy senkire nem gondoltam az itteniek közül, csak mondom, mert van ilyen.
    erre írtam, h én sem-mármint nem igazoltam kamu adatokkal a csóróságomat

  • 2010.06.26 22:37:11manka78

    Miért nem nehéz? Pl. gyes+ 2 gyerekre a családi. De még a minimálbér és a 2 gyerekre jutó családi sem ad ki 1 főre jutó 41 ezret.

  • 2010.06.26 22:40:33manka78

    "Miért nem nehéz?" Ez miért nem könnyű lenne.

  • 2010.06.26 22:55:46huncut_kata

    35.265 Ft az egy főre jutó, szóval ez 3 fő esetén összbevételileg 105.795 Ft, ebből a csp 29.600 Ft, a fizu pedig max.76e Ft, szóval valóban, egy minimálbér/gyes esetén teljesíthető.
    De amúgy ezek megállapítása előtt mennek ki családot látogatni, nagyon ügyesen kell eltűnteni ahhoz mindent, hogy ne legyen feltűnő, hogy lakik ott egy felnőtt pasi is.

    De persze, visszaélni mindennel és bármivel lehet, tudom én azt, én is szívok emiatt (mert a tényleges egyedülállók csp-je csak pl 1500Ft-tal magasabb, pont a rengeteg visszaélő miatt)

    (az előbb rosszul számoltam ki a 41-et, az teljes hülyeség)

  • 2010.06.26 22:57:52farkasokkal tancolo

    Egyébként ebben a minimálbéres izében az a legborzasztóbb, hogy a végén mindig AZOKON csapódik le a megtorlás, akik VALÓBAN ennyiből élnek... :-(((

  • 2010.06.26 22:57:55nyúlmama

    tandika
    azóta sem jött ám le

  • 2010.06.26 23:04:12tandika

    A fene vinné el, nem értem miért nem küldi el a hozzászólásomat.

  • 2010.06.26 23:09:25nyúlmama

    tandika
    nem hosszú nagyon? szedd szét.

  • 2010.06.26 23:13:04manka78

    "De amúgy ezek megállapítása előtt mennek ki családot látogatni, nagyon ügyesen kell eltűnteni ahhoz mindent, hogy ne legyen feltűnő, hogy lakik ott egy felnőtt pasi is."
    Gyanítom, hogy ez a családlátogatás csak papíron létezik.:( Vagy még úgy sem. Itt úgy csinálják /tudom, mert többen dicsekedtek vele milyen ügyesen elintézték/, hogy az önkormányzatnál bejelentik, hogy egyedülállók. Sőt, már házasoktól is hallottam, hogy beadnak egy különélési nyilatkozatot, és máris anyuka egyedülálló lesz.

  • 2010.06.26 23:20:52tandika

    Feladom, nem írok hosszút, csak lényegeset.

  • 2010.06.26 23:21:56farkasokkal tancolo

    2010.06.26 23:13:04manka78

    Manka a családlátogatások nagy részét eltörölték. Most nem is tudom, hogy hol kötelező a családlátogatás. A gyámügynél esetleg?

    Én 1992-ben rengeteg családlátogatáson vettem részt. Egyéni képviselő voltam az önkormányzatban, és akkor jött ki a kamatadó törvény. Az önk.-nak volt annyi kerete, hogy a legrászorultabbaknál teljes egészében átvállalja, avagy kamatmentes hitellé alakítsa a lakáshitelt. Szólt nekem a szoc osztály, hogy van e kedvem nekem is végigmenni ezeken, volt. Kb. 2 hónapon keresztül naponta 10 laksát látogattunk végig NAGYON TANULSÁGOS VOLT. Nemcsak amiatt, mert szeméyles közelségbe kerültem a saját választókörzetemmel, hanem amiatt is, hogy mennyiféle sors létezik. A legtöbb persze rutinlátogatás volt, de én olyan sorsokat láttam... sose felejtem el. Pedig csak egy sima lakótelep volt... nem is a legrosszabb, sőőőőőőt!!!

    De hogy a lényeghez is írjak: sokan sumákoltak. Ahol valamit gyanítottam, ott kikéredzkedtem a wc-re és a fürdőszobába. Ha a fürdőszoba teli volt márkás szépítőszerekkel, ott gyanakodni kezdtem. Ahol "sima" volt a dolog, ott általában csakis Amodent fogkérm volt és babaszappan... egy család életéről nagyon sokat elárul ám a fürdőszoba...

  • 2010.06.26 23:22:56tandika

    Látom azt taglaljátok, hogy ki miért, hogyan nem fizet. Ez a lényege az egésznek, hogyan lehet kijátszani, hogy járjon a gyermekvédelmi támogatás.

  • 2010.06.26 23:25:38tandika

    Mi sem kaptunk soha egy petákot. A fiam egyetemre jár , ő sem, azt mondták bent a pohiban, hogy írassuk alá a szomszéddal, hogy egy lakásban, de külön háztartást vezetünk. Tudok olyan emberkékről, hogy anya apa máshova van bejelentve, így kap támogatást.

  • 2010.06.26 23:28:33manka78

    Tudjátok, attól forog a gyomrom, mikor olyan gyerek szülei nem fizetnek 1 forintot sem, akinek az apukája BMW-vel érkezik a gyerekért, az anyukának külön autója van, anyuka mindig frissen fodrászolva, utolsó divat szerint öltözve, manikűrözve jár. Az iwiw-en pedig a csodálatos nyaralásokról vannak fotók feltéve. Ez senkinek nem tűnik fel?

  • 2010.06.26 23:32:08nyúlmama

    Hát én is úgy tudom, ahogy manka.Önkormányzathoz kell menni, és ha elég jól tudsz sírni, meg elég rámenős vegy, akkor van zsé.

  • 2010.06.26 23:32:43tandika

    Nálunk a gyermekvédelmi támogatásban részesülők aránya 70-80 % körül van.A valóságban nem, rengetegen vissza élnek vele, pedig sokba kerül az államnak, és az önkormányzatnak egyaránt(fele-fele). képviselő testület faladata lenne, hogy járjon utána, de nem meri, mert kényes ügy.

  • 2010.06.26 23:33:31manka78

    Ha én ezt megjátszanám, nem tudnék nyugodtan élni. Még a fagyisnál a sorban is azt érezném, hogy vki figyel hány gombóc fagyira futi.:)

  • 2010.06.26 23:35:41tandika

    Manka78 teljesen egyet értek veled.

  • 2010.06.26 23:39:00manka78

    Nálunk a bölcsiben egyébként érdekes, mert kiplakátolják, hogy ki mennyit fizet adott hónapban.

  • 2010.06.26 23:41:25nyúlmama

    Manka
    És teszem hozzá, aki legutóbb elintézte nálunk az ingyenességet, az most várja a 4.gyerekét, harmadik apától,és saját bevallása szerint sem az anyák mintaképe.
    Nem etnikum, és nem műveletlen.
    A két kislány okos, eszes, aranyosak.A nagy-másik apától- a nagymamánál.Most jön, mint írtam , a 4., új apától.

  • 2010.06.26 23:53:39manka78

    2010.06.26 23:41:25nyúlmama
    Ne légy már ilyen! Csak keresi az igazit.:)

  • 2010.06.27 00:14:13nyúlmama

    Na, jó éjszakát, mert késő van!

  • 2010.06.28 09:00:23Brumibaby

    Egy kis vidámság (?) kedvencemtől hétfő reggel:

    [link]

  • 2010.07.30 14:23:58óvóka

    Érdeklődéssel figyeltem a hozzászólásokat.
    Meglepőnek tartom ezt a lincshangulatot.
    1. Az Óvónőknek is kell minden nap a másnapi feladataikat tervezni, arra készülni. Semmivel sincs kevesebb adminisztrációjuk, mint a tanítóknak.
    Egész tanévben nem mehetnek, csak nagyon indokolt esetben szabadságra, hogy a rájuk bízott 25-30 gyerek biztonságérzete ne sérüljön, és ne terhelje a helyettesítésével kollégáit. Még a táppénzt sem helyettesíti szabadsággal.
    A nyári nagytakarítás elsődleges indoka, hogy az épületet fel kell újítani, festeni, fertőtleníteni kell. A legapróbb játékot és plüssöt is mosni, vasalni.
    Mi is szeretnénk a karácsonyi leállásokkor otthon lenni,sütni, bevásárolni, de sajnos akkor szervezzük az ünnepségeket, rendezvényeket. Kéretik az óvónők szabadságát nem összekeverni a tanárokéval!
    Nem utolsó sorban az óvónők 90 %-a anya is!
    Higgyék el Kedves Szülők, hogy a nyári szünetet sem tespedéssel töltjük, hanem készülünk a következő év feladataira, dekorációkkal, gyűjtőmunkákkal, személyre szóló tervezésekkel, hogy az Önök gyermekeit az első naptól, azonnal, mosolygós, jókedvű, érzelmileg kiegyensúlyozott óvónéni fogadhassa.

  • 2010.07.30 15:42:05nanemárrr

    Kíváncsivá tettél! Mi a helyzet a tanárok szabadságával?

  • 2010.07.30 16:00:42Jedenew

    Igen. Csatlakozom nanemárrhoz.
    Miért mindig úgy kell védeni a mundér becsületét, hogy közben fújunk a másikra? Értem én, hogy óvónőként sértett valami, de mi a fenének kellett idekeverni a tanárokat? És akkor meglepődsz mások lincshangulatán? ááá

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta