SZÜLŐSÉG

Hónapokat késik a baba hathetes orvosi kontrollja

2010. május 14., péntek 12:29

Zötyögünk a gyerek-szakrendelő  felé. Eddig nyilván nem volt elég betegség, vagy mindig megtaláltam a kerülő utakat, mert tény, én még egyszer sem jártam ott. A nagyobbik gyerek egyszer, valami vérvételen, a nagymamával. Most a kicsit viszem. Ez a gyerek két és fél hónapos, és a hathetes csípőkontrollra megyünk. Nem, nem az én hülyeségem – három-négyhetes korában szóltak, hogy majd menni kell, aznap odatelefonáltam, mára kaptam időpontot. Vagy menjek oda csak úgy, amikor hathetes lesz, gyereket nem szoktak elküldeni, mondják, akkor talán korábban is meglesz a vizsgálat. Nem értem, nem értem. Számomra az idő és a kapacitás digitális, vagy van, vagy nincs. Ha nincs, fölösleges sorban állnom. Ha van, akkor legyen időpontra is. Nem értem, nem értem.

A doktornő gyors, profi, alapos, kedves. Ezzel nincs semmi gond – bejutni hozzá viszont mégis tartalmazott egy bakugrást, a központi betegirányítónál jó húszperces sor látszott, mikor megérkeztünk, ha nem balhézok, nem irányít senki az automatához, ahol az előzetesen már lefoglalt időpontra lehet regisztrálni, hogy tényleg eljöttünk. Így bemehetünk akkor, amikorra beírtak minket.

Menjünk vissza hat hét múlva? Minek is, ha rendben a csípője? Na jó, akkor kérek időpontot. Az nincs, csak valamikor augusztusra. Akkor hogy jöjjek hat hét múlva? Hát tessék csak eljönni, gyereket el nem küldünk. Akkor miért nincs időpont? Nem értem, nem értem, idő és kapacitás az én fejemben még mindig digitális, vagy van, vagy nincs. És kinek jó egy három hónapossal ücsörögni a folyosón?

Van még két beutalóm, gondolom, járjunk annak is a végére, vissza a betegirányító ablakhoz, azóta elfogyott a sor. Komplex ultrahang és szemészet. Hú, a szemészeten sokan várnak (én az ajtó előtt momentán kettőt láttam, de ők tudják), de várhatok, bár jönnek az időpontosok is folyamatosan, vagy tessék foglalni időpontot. Július végére jó lesz?

Ultrahang. Az csak előjegyzésre, aug.....izé, tessék inkább felmenni az első emeletre, megbeszélni a röntgenesekkel (mi köze a röntgennek az ultrahanghoz?). Hülyén nézek rá, ott ül, ő a betegirányító, kezében telefon, nem, én menjek babakocsistól-hátizsákostól, kapjam el a szerencsétlen fehérköpenyest, ahogy kivágódik az ajtón, bocsánathogyélek-arccal, pedig nem kiváltságot kérek, hanem időpontot. Lehet, hogy háromszor is a rossz fehérköpenyest kapom el amúgy is, mivel nincs rá írva, ultrahangos-e vagy patológus. A gyerek meg közben összekakálja magát és üvölteni kezd, szerencsére eddig mintaszerűen viselt mindent.

Wishtől (is) tudom, hogy az időablak fontos lehet. Amit hathetes korban vizsgálnak, azt nem tanácsos hathónapos vagy hatéves korban nézni, mert akkor már esetleg késő. Van  ugye ez a jól kitalált monitoring rendszer, meghatározott életkorban meghatározott ellenőrzési pontokkal. Ami ezek szerint kapacitáshiány miatt nem működik? Vagy csak én nem veszem az adást, és valami borítékkal mindjárt digitális lenne a kapacitás, VAN outputtal?

Hazagurulok, hákkérem, mivel Budapesten lakom és nem Bázarötyögősön (ahol a szakrendelő a megyeszékhelyen, félnapos utazással érhető el), az ultrahang csupán pénzkérdés, minden sarkon magánrendelő, azok is csinálják, akiknél terhesen már jártam. A gugli a barátod, na ha jól látom, a szemészet is pénz és információ kérdése, sikerült már privatizálni azt is. A monitoring rendszer ezek szerint annak a függvénye, hogy a szülő hol lakik, mi van a pénztárcájában, és mennyire jut információhoz. Ez így nem jó.

Tudom, nincs pénz, meg alacsonyak a fizuk meg a satöbbi. De akkor ne áltassuk magunkat azzal, hogy van egy jól felépített monitoring rendszer a csecsemőkori rendellenességek szűrésére, és ne mutogassunk a szaranyára, aki hathetes vizsgálatra egyszer csak beállít egy hat hónapossal. Akinek esetleg már késő. És ez valakiknek sokba fog kerülni, megint.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.05.14 15:36:33Pött

    Újpesten, a rendelőintézetben csodásan mennek a dolgok csípőszűrés szinten. Időpontot 1 hónappal előtte kell kérni (tehát 4 hetes gyereknél már késő észbe kapni), babakocsival a rámpán felgurulsz, bejelentkezel (max 1 ember áll előtted), 5 perc múlva szólítanak, a doktornő megmondja, mikor kérd a következő kontroll időpontot. Kész, csókolom. Így is lehet Budapesten. Ja, és ingyenes. A Madarászban hasi és koponya UH fizetős, de van időpont dögivel, kedvesek és gyorsak. Szerencsére nem volt ilyen irányú tapasztalatom, a védőnő időben szólt, mikor mire, hol és milyen tel. számon jelentkezzek be. :)

  • 2010.05.14 15:42:24nono08

    A mi esetünkben a rendszer gyengesége a gyerek öt hónapnyi szenvedésébe került. A hathetes vizsgálat negatív eredménnyel zárult, viszont Uh időpontot csak későbbre kaptunk, addigra a kerületi rendelőt egyszerűen bezárták. Mire kisírtam a Heim P. Kórházba egy szerintük indokolatlan Uh. vizsgálatot, a gyerek 4 és fél hónapos volt. Kiderült, hogy fejletlen csípője miatt Pavlik hámot kell viselnie, és még mi voltunk a gondatllanok, akik későn vitték a gyereket orvoshoz. Miután elmondtam mi történt , az orvos annyit mondott, be kellene őket perelnem. Ez rajtunk már nem segített.

  • 2010.05.14 15:57:07Kyrae

    Nálunk 3. kerületben nem volt gond, beutalt a doki de nem kell időpont bármikor lehet menni. A rendelőintézetben becsekkoltam, szóltam és látták is h pici baba és egyből hívtak be. Igaz egy pasi morgott hogy hogy képzelem, de ez az ő szegénységi bizonyítványa. Mindez a féléves kontrollon ugyanígy. Úgy látszik szerencsém volt.
    Azért a biztonság kedvéért elvittem fizetős csípő-koponya-hasi uh-ra is, de ezt nem mindenki teheti meg.

  • 2010.05.14 16:12:23Puszpanya

    Nálunk pont ez volt, mint a cikkben. A 8 hónapos kontroll csípőszűrésre 10 hónaposan kaptunk időpontot. A lányomat szűrték születéskor, majd 4 hónaposan és akkor azt mondta a doki, hogy az utolsó kontroll az 8 hónaposan van. Semmi baj nincs és nem volt vele.

  • 2010.05.14 16:43:33bk

    A lányom 2004-es, akkor még mi is a hazamenetelkor kaptunk beutalót csípő UH-ra. A fiammal időpontot kellett kérni, hát nem 6 hetesen mentünk. Aztán kontroll lett volna négy hónaposan, ami időpont szerint szintén nem négy hónaposan lett volna, de arra a végén el sem mentünk, mert a nagyobbik beteg lett, és próbáltam másik időpontot kérni, az meg még két hónap csúszás lett volna. Úgyhogy szaranya, nem szaranya, a végén megbeszéltem a gyerekorvossal, hogy kontroll sztornó, ő úgy látja, nincs semmi eltérés.

  • 2010.05.14 18:54:15Athe

    oh, Vakmacska, mivel ugyanaz a kerületünk, elmondom, hogy még jól is jártál, az én lányom elmúlt 3 hónapos mikor bejutott, és vissza kell mennem 4-5 hónapos korában (mondták ezt úgy, hogy az első vizsgáltara is 3 hónap kellett, vajon most elég lesz-e két hét az új időpontra?)

  • 2010.05.14 20:15:12Pelikan

    Irorszagban, ugyanugy mint Angliaban, van a 6 hetes vizsgalat, amit lehet, hogy a haziorvos vegez el, vagy gyerekgyogyasz. Amugy a vedonohoz kell jarni eleinte havonta, aztan ritkabban.
    Szerintem tulzas, ami Maon van, lehet tobb idopont lenne azoknak, akiknek tenyleg szukseguk van ra, ha nem igy lenne. Nem azt mondom, hogy minden prevencio repuljon, de azert elgondolkoztato a kulonbseg. Mondjuk itt, ha beteg a gyerek, akkor is haziorvoshoz kell vinni es csak a specialis eseteket referaljak gyerekgyogyaszhoz, vagy szakorvoshoz. Azt hozzateszem, hogy bar fizetjuk a TB-t, itt a haziorvosi latogatasert fizetni kell (hacsak nem nagyon alacsony a csalad bevetele), ugyhogy egy sima orvosi vizit 50 EUR korul van... Mindig konnyu azt a rendszert szidni, amiben eppen elunk.

  • 2010.05.14 20:23:43Czumpákovics Izidóra

    Nekem a kedvencem a "kötelező hallásvizsgákat" 2 hónaposan. Gyerek megszületett, 4 nap után itthonról bejelentkeztem a vizsgálatra. Kb. 2 hónapos korára kaptam is időpontot. Az időpont előtt 2 nappal hív a kórház, hogy nem lesz vizsgálat egyáltalán, keressem fel a Heim Pált és kérjek új időpontot. Na, akkor döntöttem úgy, hogy a gyerekem jól hall - és tényleg.

  • 2010.05.14 20:31:15másutt

    Pelikan

    Amit leirsz a Szigetorszagokban, az ugyanaz a rendszer, mint a terhesseg alatt, azaz van egy szuresi fal, amit NEM a specialista orvos kepvisel (a terhes nonel ez ugye a midwife, a gyereknel meg a haziorvos v. a health visitor)
    A specialistahoz CSAK a problemas esetek jutnak el, azok viszont igy egy percig sem varnak jo esetben.
    Nekem ez nagyon bejott, nogyogyaszatilag is, meg gyerekszempontbol is, mert ugy ereztem, ha baj van UGRANAK, de ha nincs baj, akkor nem "baszogatnak" felesleges vizsgalatokkal es nem foglalom a helyet egy "beteg" elol, amikor en okes vagyok.

    De mingya' jon es beir 10 tarsunk, akinel ugye a specialistanal SEM "nem vettek eszre" a dolgot es "baj lett", mar volt is ilyen egy par.

    De en bizom az angol rendszerben, evvan, eddig mindig kiszurtek, ha baj van... es nem vizsgaltak tul. De ismertem mar olyat, aki beszopta itt is, ilyen mindenutt van, minden rendszerben.

  • 2010.05.14 20:34:16másutt

    (meg az igazsagossag erdekeben hozzuk fel, hogy en utalom az NHS-t :) es van privat biztositasom arra az esetre, amikor NEM ugranak :) )

  • 2010.05.14 20:50:11Felicitasz

    Egyrészt nem találok szavakat, másrészt nem értem a rendszert, úgyhogy javítson ki valaki, ha hülyeségeket beszélek.
    Jól értem, hogy megadott időpontban el _kell végeztetni szakrendelésen egy vizsgálatot, amire azonban nem lehet időpontot szerezni? Mert ez abszurd.
    Másfelől: jól értem, hogy a hathetes kontrollt nem a gyerek saját orvosa csinálja? Mert azért ez is abszurd...

    Ennek nem úgy kéne kinéznie, hogy a baba megszületik, lesz neki egy gyerekorvos/háziorvosa, aki az alap dolgokat mind megcsinálja? Jól értem, hogy egy csomó egészséges kisbabát külön időpontra ortopéd vagy milyen szakrendelésre kell vinni, hogy ellenőrizzenek rajta valamit, amit addigra már ellenőrzött születéskor a kórház, a gyermekorvosi praxisba való bejelentkezéskor a gyermekorvos, meg esetleg tízszer a védőnő is?

    Szóval, nem értem, na. Főleg az utolsó bekezdés fényében nem értem, mert ennek viszont tényleg az a vége, hogy akinek valóban kéne a szakrendelés, sürgősen, annak is csak augusztusra lesz időpontja???!!

    Mit csinál a gyerekorvos? Beutalókat ír egész nap szakrendelésekre? (Mit értek félre? Help.)

  • 2010.05.14 20:52:18Felicitasz

    Másutt, itt az van, ami nálad. És akkor kezd összeállni, de egyben el is sápadtam: otthon tényleg mindennel külön szakrendelésre kell menni, akkor is, ha a gyereknek semmi baja?

  • 2010.05.14 21:02:18Lapis Lazuli

    Felicitasz: Én úgy tudom, h eléggé szabad keze van a gyerek orvosnak, tehát ő dönti el, h mi az, amit szakrendelésre küld, mi az amit saját maga végez. Tehát nem volna kötelező szakorvoshoz küldeni csípőszűrésre.

  • 2010.05.14 21:03:51Lapis Lazuli

    Nem, dehogy szerintem ezt félreérted...legalábbis a mi dokinéninknél úgy van, h mindenért hozzá megyek először, aztán ő eldönt, kell-e szakorvos. Nem nagyon szokott neki kelleni :))

  • 2010.05.14 21:05:37Lapis Lazuli

    Sőt, amikor egyértelműen és önhatalmúlag a sebészetre rohantam vele (törés), akkor is ő segített ha volt valami extra (volt).

  • 2010.05.14 21:08:17Dortje

    Nem olvastam végig a hozzászólásokat, csak leírom, hogy nálunk a nagynál 7 hetesen már bekerültünk, de rémálom volt a várás. A Kicsivel meg elmentünk a Királyhágó utcába. Leperkáltunk 5000 Ft-ot, és tényleg az időpontban bent voltunk, és minden tök európai volt. Ezt úgy írom, hogy szerintem is röhej, hogy tb-re nem megy emberi körülményeket teremteni, de amikor mérlegelnem kellett, hogy két gyerekkel üljek 2 órát a váróban, ahol inkább nincs hely, mint van, akkor úgy döntöttem, hogy megéri az az 5000 huf....

  • 2010.05.14 21:15:06Vakmacska

    Felicitasz, jól érted, a csípőszűrést a legtöbb orvos úgy tudja le, hogy ortopéd szakorvoshoz küld. Esetleg UH-ra, de inkább az ortopédiáról küldik a kérdéses eseteket UH-ra (ami helyes). Nekem is úgy tűnik, ezt az alap státuszvizsgálatot jobb volna, ha háziorvos vizsgálná tömegesen, a necceseket továbbküldve. De ha nem vállalja a felelősséget, akkor írja a beutalót rögtön, az eredmény ez. Vagy lehet, hogy a háziorvosoknak nagy volt a hibaszázaléka? Nem tudom.

    A koponya UH-ra mi ugye azért kaptunk beutalót, mert dokiknéni talán túlparázva arra gondolt, mégis hidrokefália (a lefele nézésen túl, ami alkalmi jelenség volt amúgy, semmi tünet nem indokolja - utánanéztem azóta, mi ez), illetve egyes kerületekben a kombinált UH alapvizsgálat, annyira, hogy volt aki a hatéves lányomnál (mikor kicsi volt) ledöbbent, hogy nálatok hogy nem csináltak ilyet?
    A monitoring nem rossz dolog, ha egységes és kipróbált, igazolt protokoll és indokok mentén csinálják, és az időablakok csípő, szemészet, koponya-rendellenességek etc. terén léteznek, ezt laikusként is megtudtam (a szemem esetében a saját káromra, hatévesen egy ilyen hályoggal már mehetsz a búsba), de akkor nem tervezni hozzá kapacitást bűn. Ha viszont fölösleges, akkor szórjuk ki a pénzt az ablakon.
    Mint nem-orvos, csak a jelenséget látom, az időpontkérés körüli párbeszéd módosítás nélkül mehetett volna Terry Gillian vagy a Monty Python bármelyik jelenetébe.

  • 2010.05.14 21:17:58Vakmacska

    Védőnő amúgy látta kétszer vagy háromszor. Szürkehályogot védőnő nem tud szűrni, koponyán belüli rendellenességet sem, alap csípőproblémát, durva eltérést igen. DE, ami azt illeti a durva eltérésekre meg duplikálva van a rendszer, védőnő és orvos. Mint ahogy a terhesgondozás sok részénél is, szerintem ott meg teljesen feleslegesen.

  • 2010.05.14 21:58:28farkasokkal tancolo

    Csípőficam főleg a kányokra jellemző, és 7szer gyakoribb farfekvéses babáknál.

  • 2010.05.14 21:59:01farkasokkal tancolo

    Kányokra= lányokra.

  • 2010.05.14 22:32:30csimota

    hát, nekem mindkétszer sikerült.

    A nagyobbat Pécsett szültem, ott kapásból még a szülészeten megcsinálták a hasi és koponya Uh-t. Mondták, mikor kell vinni hallásvizsgálatra, volt is időpont két héten belül. Csípőt Uh-al megnézettük a gyerekoszt.on, no problem.

    A kicsivel most futottuk a köröket. Időpontot egy héten belül kaptunk a Gyerekklinikára az ultrahangra, ahol max. elismerésem mindenért mindenkinek. A védőnő még ajánlott pár helyet, ahol nem kell sokat várni.

    Az AFP-t meg felejtsétek már el egy életre, mert pontatlan, korszerűtlen önmagában. Tessen kombinált vagy hármas tesztre menni! A védőnőknek meg nem ártana egy nagy fejmosás ezügyben, mert kiakasztanak és hihetetlen nem up-to-date -ek.
    Akit meg érdekel, nézzen a neten utána..

  • 2010.05.14 22:47:37farkasokkal tancolo

    Valaki meg tudja mondani, hogy mit néznek az agyi meg a hasi ultrahangon? És ha találnak valamit, azt ilyenkor még tudják korrigálni?


    Egyébként szerintem is rengeteg felesleges vizsgálat van mind a terhességnél, mind a csecsemőknél. Én nem tudom, hogy egy szakképzett gyerekorvos pl. miért ne tudna kiszűrni egy csípőrendellenességet, vagy ilyesmit. Mondjuk hallásproblémát... mikor az unokám megszületett, kijött hozzánk a gyerekorvosnő, legalább egy órát volt nálunk, a gyereket a feje búbjától a lábaujja körméig alapsoan átnézte, lefektette, háta mögött rácsapott a pelenkázóra, a gyerek összerándult, innen már lehetett tudni, hogy hall rendesen. (A későbbi hallásproblémái az orrmandulája miatt keletkeztek). Végignézte az összes reflexét, ott mulattunk, ahogy "járatta" a gyereket, szabályszerűen lépkedett pl... megnézte a fütyijét is, megtornáztatta, hogy kötöttek e a csípői... csípőszűrésre csak amiatt kellett vinni, mert mivel a nagynénje az volt, egy családi halmozódást jelenthet.

    Terhességnél ugyanígy... én csak néztem, hogy a lányomnak állandóan mennyi vizsgálatra kellett elmennie, olyan volt az egész mint valami akadálypálya, hogy na ez is rendben, ez is rendben stb.... mikor én voltam terhes, akkor volt 3szor vérvétel, (egy a terhesség elején, egy a közepén, egy pedig a 8. hónapban), havonta kellett menni terhesvizsgálatra, de ott csak kívülről megtapogattak, vérnyomást mértek, meghallgatták a szívverésemet, és megmérték a súlyomat.

  • 2010.05.14 22:52:00madz

    én a kórházi hallásvizsgálaton röhögtem: a gyerek füle mellett csilingeltek kicsit egy csengővel.
    csípőszűrést nálunk nagyon lazán vette a doki: legyintett egyet, hogy nem kell az nekünk...

  • 2010.05.14 23:07:17BlackCat

    Hehe :)
    épp a hallásvizsgálatot akartam írni :)
    klinikán 4 naposan nem tudták elvégezni a lányon, mert kicsi volt a hallójárat, a kütyü nem fért a lukba :)
    Vissza kellett vinni 6 hetesen. Hallásvizsg. az alagsorban, a gyerek aludjon! Ja...a földszinten meg légkalapáccsal verték a betont...:))) Persze, hogy nem lehetett kivitelezni!

    Csípőszűrésre mi a házidokitól kaptunk beutalót az orthopédiára. (meg még 2x visszarendeltek kontrollra :S)

  • 2010.05.15 05:59:25kaffka

    Sziasztok!

    Döbbenten olvasok a kálváriákat. Leginkább azért, mert Nálunk nincs ilyen (Debrecen).
    Megszületik a ded, hazamenetel előtt hallvizsg. (műszeres), vérből pár teszt.
    Otthon a 2. napon KÖTELEZŐEN kijön a választott doki, kicsi átnézve tetőtől-talpig.
    Csípőre 6 hetesen vissz oda, ahol született (időpont nélkül is max. fél óra), de mi magánra mentünk ÉS ENNYI.
    Koponya, hasi UH??? Nem is hallottam róla?

    Már megint a tetves "vidék"????? Nem vagyok paramama, de bizonytalan lettem és elszomorít, hogy most valóban kellenek ezek a vizsgálatok vagy csak a nágy-nágy bjudapesztieknek jár???
    Bocs, nem kicsit kiakadtam...

  • 2010.05.15 08:32:48Kataanyu

    "2010.05.15 05:59:25kaffka" - szerintem ez egyáltalán nem múlik azon, hogy valaki budapesti, vagy vidéki. nyilván mindenhol megvannak a kötelezQ vizsgálatok, és vannak, amelyek orvos-függQek. Nálunk mindkét lányt megnézték csipQ UH-val, mert mindkettQnk családjában van csipQficamos ember.
    Szerintem a lényeg az, hogy minden gyereknél fel legyen ismerve IDOBEN ha gond van. De ez a szülQn is múlik.
    Mi Belgiumban élünk, itt sokkal lazább a rendszer, mint otthon. Születés után is csak másnap látta gyermekorvos a gyereket, azóta pedig havonta kell menni. És tényleg csak akkor küldenek bárhová, ha valóban szükséges. Már csak azért is, mert bár fizetünk minimális tb-t, de minden fizetQs. Egy gyerekorvosi vizit 50 EURO körül van, aminek 70 %-át 3-4 hét múlva visszautalja a tb, ha van az embernek biztositása. De pld. a csipQ UH-n fizettem 46 EURO-t, majd egy hónap múlva küldött a korház még egy 100 EURO-s szamlat! Bizonyos részét ennek is visszakaptuk. A szolgáltalás minQsége kiváló, mindenhol van idQpont, nem kell egy percet sem várni, az orvos és nQvérek is mosolyognak, kedvesek.

  • 2010.05.15 08:34:50Magenta

    A gyereket nálunk is centiről centire végigvizsgálta a gyerekorvos, mégis kötelező volt a csípőszűrés, de nem értem, miért, még én, a laikus is úgy láttam, hogy ha a gyereknek a maximumig ki lehet tolni mindenét tornáztatáskor, akkor szerintem minden rendben.

    Én a koponya és a hasi UH-nak örültem, mert megnyugtatott. És nem "nágy-nágy bjudapesztiek" vagyunk, bár a gyerek ott született, ez beleszámít az utálandó faktorba?

  • 2010.05.15 08:35:44Kataanyu

    Viszont éjszaka, egy sürgQsségi osztályon is azt mondták: elQbb irány a pénztár , fizessem be a pénzt, és csak UTÁNA fogja megnézni az orvos a beteg gyereket. Fizetés után viszont már gyorsak és kedvesek voltak megint. Szomoru, de ez van.

  • 2010.05.15 08:54:47másutt

    Kataanyu
    probalj bemenni egy budapesti gyerekkorhazba vasarnap este 8-kor egy reszketo, beteg gyerekkel (1 eves), akinek 40 fokos laza van de TB szamja NINCSEN es ugyanezt fogod talalni.
    azzal a lathato kulonbseggel, hogy 30-40 perc orult telefonalgatas lesz, hogy mi is van egy TB nelkuli gyerekkel, MENNYIT kell fizetni, kinek, milyen szamlat kell adni, hol a feneben van a szamlatomb, es hova tegye a penzt, amikor atvette.
    mert nem olyan gyakori az ilyen.
    ez VELEM tortent, 2008.
    AZUTAN, hogy fizettem a kp-t, 10 masodperc utan latott gyerekorvos, akitol kivalo ellatast kaptam, aldassek a neve.
    De vazze, mire lattuk, 10 evet oregedtem!

    1 honapja meg kb. velem tortent ugyanez, nagyon sok hanyas utan ajulos betegen, viz, miminden nelkul egy toloszekben ultem vegtelensegig es vartam, amig az orvos megprobalt telefonalgatni, hogy hogyan kell egy kulfoldi lakos korlapjat kitolteni, mert a szoftver nem engedi kihagyni a TB szamot es akkor mi van egy fizetos vendeggel.

    szoval odamenni egy penztarhoz, fizetni par ezret valakinek, es utana kezelest kapni par perc mulva tok jo lett volna mindkettoszor. mert azt el tudtam szamoltatni a biztositommoal, azt kesz.

    "Szomoru, de ez van."

  • 2010.05.15 09:00:30mercem

    Enyém mikor tavaly június végén megszületett és megkaptuk a kórházi zárójelentés megkaptuk a gyerekorvos felhívta a figyelmem, hogy ha hazaértünk hívjuk fel az ortopéd klinikát időpontért, akkor van esélyünk 6-8 hetes korában bejutnunk, egy héttel később tettem meg 8 hetes korára már arra a hétre csak alig volt időpontjuk, csak némi könyörgésre találtak még egyet és nekünk még nem is volt szükséges, mi van akit eleve úgy bocsátanak el a kórházból, hogy lehet túl laza vagy kötött a csípője???

  • 2010.05.15 09:05:53Kataanyu

    Igen, gondolom, hogy jo lett volna és egyszerubb - ha van az embernek biztositasa es penze... azért irtam le a belga példát, hogy elmondjam - lehet gyors idopont, várakozás zero egy allami rendszerben is, de mindennek ara van. Igazabol nem tudom eldönteni, melyik rendszer a hatékonyabb, és jobb a beteg szempontjából.
    30-40 percet otthon simán lehet várni ügyeleten, legalábbis mi a Heim Pál ügyeletén voltunk párszor, és mindig legalább ennyit, ha nem többet kellett várni, TB számmal is.
    Nektek egyébként nem volt europai biztositasi kartyatok? Bár gondolom akkor ezzel sem tudtak volna mit kezdeni.

  • 2010.05.15 09:12:53másutt

    Semmi nem volt nalunk.... keresztanyam telken voltunk, ahol a gyerek megbetegedett es visszafele menet rohantunk be a korhazba, az elsobe.
    Azutan megtanultuk a menetet, megszereztuk a TB kartyat, mert a gyerek magyar allampolgar persze... de ez most nem arrol szol.

    Azota se kellett, lekopogom, semmire. De megvan.

    Egyebkent meseltem mar, hogy londonban nekem csak a 24. heten vala idopont a 20. heti terhesvizsgalatra (midwife altal), ugy, hogy 2 honapig a kutya se latott, szoval ismerem az erzest. Ugyanaz a problemajuk az NHS-nben, mint Mo-on.

    Egyebkent biza, surgosegin a vilagon mindenutt orakat kell varni, nagyon frusztralo!

  • 2010.05.15 09:13:27másutt

    nem ertem miert hagyok ki meg mindig betuket.
    kave kell, vagy mivan.

  • 2010.05.15 09:27:47Kataanyu

    jah, én 7 hónapos terhesen jöttem ki, úgy, hogy otthon 3hetente jártam dokihoz - mindig volt vizsgálat, és minden második alkalommal kb UH. (magánrendelés). Itt a szülésig egyszer látott az orvos az elején, majd adott egy papirt - ezzel jelentkezzek be a korházba. Ott meg jól letoltak, hogy max. 3 hónapos terhesen már le kell adni a papírokat (lejelentkezni + milyen szobát akarok, egy-kétágyas, mit szeretnék inni-enni, stb). A szülésnél egyébként majdnem kihalt volt a kórház, szülQszobán ketten voltunk, az osztályon pedig tele voltak üres szobákkal. Egyébként 100 Euro volt az önrész, a többit, nagyjából 2000 eurot a biztosito fizette. A szülés után sem vizsgált meg a doktorno, amig a korházban voltam, majd 4 hét után menjek vissza. Még szerencse, hogy nem volt semmi probléma sem velem, sem a gyerekkel. Ja, és mikor bementünk szülni - persze egybQl irány a pénztár, még szerencse, hogy nem jött olyan gyorsan a gyerek :)

  • 2010.05.15 09:37:17másutt

    kataanyu
    :) jaja, ismeros.
    valahol, egy tokeletes vilagban biztosan van egy arany kozeput!
    meg mindig nem hevertem ki a terhesseg alatti vizsgalatot Magyarorszagon. a trauma lelki: "micsinalsz te a puncimban???"
    meg soha nem volt eddig terhesen "belso" vizsgalatom. fajdalmas meg plane nem.
    itt fel sem merulne senkiben, hogy egy terhes novel szettetesse a labant. sok helyen van ossz 2 ultrahang: gyerek ott van? ott van. hany gyerek? 1 gyerek. szive ver? ver. kesz.

  • 2010.05.15 09:58:28zuzmó

    2010.05.15 05:59:25kaffka

    Nálunk (Veszprém) is kb. ua. a protokoll, mint nálatok, bár a 6 hetes csípőszűrés kicsit csúszott.A koponya és hasi (újszülöttkori!)UH kötelező, azt is 6 hetes korIG kell(-ene) megcsinálni. Régebben ezt a kórházi tartózkodás alatt automatikusan megcsinálták, de most van egy olyan idióta rendelet, miszerint az ilyen vizsgálatokért a JÁRÓBETEGEK után többet kap a kh (doki mondta!), így, akinél nem indokolt rögtön a szülés után, annak járóbetegként később végzik el. Klassz volt a pár hetes babával a többi (felnőtt) beteg között várakozni az UH-ra, mert természetesen a megadott időponthoz képest 1 óra csúszásban voltak :(.Szerencsére mindent rendben találtak :)))

  • 2010.05.15 10:37:27sony

    A terhesség alatti vizsgálatok a terhes anyuka és a gyerek védelmét szolgálják, nem? A terhesség elején azért van hüvelyi ultrahang, hogy a doki a méhen kívüli terhesség esélyét, és egyéb (néhány halálos) gond is kizárja. A 12-es heti ultrahangnál azért hüvelyi, mert annak sokkal jobb a felbontása, és jobban látszik, ha a magzat végtaghiányos, van a tarkóredőjével van gond. A többi ultrahang más hasi, azzal nem hinném, hogy bárkinek gondja van. Mivel ezek a vizsgálatok tényleg fontosak, tényleg az anya érdekeit szolgálják, és nem fájdalmasak, max. kellemetlenek, nem tudom, miért kell miatta hőbörögni. Nagy cucc, betesznek egy műanyag csövet a hüvelybe. Óvatosan, odafigyelve. Már bocs, de akit ez zavar, annak ránézésre lett gyereke? Nem szüzekről beszélünk. A havi vizsgálat - nos - talán tényleg nem annyira jó dolog. De ha azt nézzük, hogy egy átlagos nő, aki az első gyerekét várja, valószínűleg nem ismeri fel, ha valami nem tökéletesen megy, akkor nem árt a havi kontroll. Ilyenkor azt nézik a dokik, hogy megfelelő ütemben fejlődik-e a magzat, és hogy a méhszáj nem nyílik-e. Hogyha valami nincs rendben, akkor időben tudjanak segíteni. Hogyha a terhes anyuka összeszedett fertőzést, az időben kezelve legyen, ne legyen vetélés a vége. Ehhez képest az, hogy benyúlnak - na és? A rákszűrésnél évente amúgy is benyúl ugyanez a doki, és ettől a vizsgálattól nem megy el a gyerek, túl lehet élni a biztonság (és ez már a gyerek biztonsága) érdekében.
    Ez a része a dolognak jól működik Magyarországon. De itt mindig a szomszéd kertje a zöldebb, még akkor is, ha az a penésztől zöld.

  • 2010.05.15 10:40:59sony

    Ja nálunk (Bp. 2. kerület) nem volt sem koponya, sem hasi UH vizsgálat, a csípőszűrés időben volt, de sokat kellett várni (cserébe a doktorbácsi még akkor is mosolygott, amikor a gyerek lepisilte), a hallásvizsgáltot már a kórházban megejtették, így nem kellett külön vizsgálatokra cipelni.

  • 2010.05.15 11:02:04Enahma

    #2010.05.14 14:05:43Vakmacska
    Pupillatágítás, na AZT NEM. Nem egy kéthónaposnak, arról szó sem lehet.


    Az én lányomnál szükség volt rá: meg kellett néznie a szemésznek, hogy a szemfenéken nincsenek-e haemangiomái (mert máshol sajnos vannak). Szerencsére nem voltak.
    De nem láttam, hogy a pupillatágítás bármiféle problémát okozott volna.

  • 2010.05.15 11:35:21farkasokkal tancolo

    Na igen, egy kéthónapost még nem zavar annyira egy tág pupilla mint mondjuk egy egy-másfél évest...

  • 2010.05.15 11:44:47madz

    koponya- és hasi-UH? ez tényleg bevett szokás? mert most hallom először

  • 2010.05.15 11:52:34Zsuzsi főz

    Madz, nem vagy egyedül, én meg is lepődtem, meg kezdem azt érezni, hogy lemaradtam valamiről.

  • 2010.05.15 12:01:38madz

    akkor jóvan, ezek szerint nem valami kötelező (amúgy a terhesség alatti genetikai ultrahang ilyesmi, nem?)

  • 2010.05.15 12:02:36sony

    Madz, nálunk sincs, de nekem nem is hiányzik. :) A terhesség végén egyébként is megnézik ezeket.

  • 2010.05.15 13:20:13Vakmacska

    Hát nemtom, pupillatágítás felnőttkoromban volt, én azt megszoktam h úgy látok ahogy szoktam, de ahogy akkor, azt nem. Meg jön a nyár, micsinálnék vele, napszemcsit adjak rá míg hazaviszem, aztán redőny le?
    (amúgy utána szegény szemész beismerte, az énfajta problémámhoz eléggé fölösleges volt csak vmiért úgy gondolta majd ellátok a hályog mellett így jól...hát nem)

  • 2010.05.15 13:39:30Naresz

    A győri kórházban a távozáskor adtak időpontot év végén, meg 3évvel ezelőtt is. Hallásvizsgálat és csípő uh összehangoltan. Nem is kellett sokat várni. Külön csípővizsgálatra a fiamat most nem kellett vinnünk, mert vasárnap született, és hétfőnként jön kompetens doki az osztályra és végigvizsgálja az épp ott található újszülötteket.

  • 2010.05.15 18:32:10Mille38

    2010.05.14 14:15:48Lolcsika
    Ha ez egy normálisan gazdálkodó rendszer lenne, akkor a le nem mondott vizitek rendelkezésre állási díját kifizettetné a pácienssel. Máris megoldódna az időpontkérdés 10%-a és/vagy lenne bevétele az eü-nek. USA-ban például így működik és senki se szalad miatta alkotmánybíróságra.

  • 2010.05.15 18:55:31Mille38

    2010.05.14 20:50:11Felicitasz
    Nem, nem érted félre, itt tényleg ez van, de már legalább 20 éve ez van, személyes tapasztalat.
    Mi mindig mentünk csípőszűrésre, a férjemnek csípőficama van, de alapból 2-3 órás várakozások voltak ezek 20, 18, 10 éve is. Viszont mikor 6 hetes volt a gyerek, hónom alá vettem és elvittem a megfelelő "időablakban", kivártuk a sorunkat, megvolt a vizsgálat, visszarendeltek, amikorra kellett. Most, hogy előre sok héttel időpont kell, egészen döbbenetesen nem lehet ellátáshoz jutni.

  • 2010.05.16 08:13:39Magenta

    Mivel ez most az aktuális eü-s poszt, ezek voltak már?

    [link]

  • 2016.02.23 13:32:38ZaRRa

    Ez egy 2010-es bejegyzés, most 2016 van, a lányom 2015. december 18-án született, karácsony előtt kritikus időszak. Ahogy kijöttünk a kórházból a védőnénink szólt, hogy már akkor kérjek időpontot a csípőszűrésre és talán kapunk 6 hetes korára. Mondanom sem kell, hogy az ünnepek miatt nem voltak elérhetőek telefonon (napi 5-6 alkalommal próbálkoztam. Eljött az új év és láss csodát, kifejlesztették a képességüket, hogy időpontot adjanak, március 1-re. A gyerek addigra több mint két hónapos lesz, azt mondták csak ekkorra tudnak időpontot adni. Ma felhívtak az ortopédiáról (egy héttel vagyunk az időpontunk előtt) közli az asszisztens, a főorvost vidékre rendelték (megyeszékhelyen lakunk), így le kell mondaniuk az időpontunkat (azt csak tényleg zárójelben teszem hozzá, hogy a lányom 9 hetes, az apja pedig csak ezért vett ki szabadságot), már mondta volna a következő időpontot, csak annyit hallottam meg belőle, hogy április, a lelkiállapotomhoz képest igen finom adtam hangot nem tetszésemnek, mert hát nem az asszisztens tehet róla, a válasz amit kaptam még inkább felháborító: " Ön is tudja mi megy az egészségügyben, nem? Ha nem tetszik, menjen magánrendelésre! Megadjam a telefonszámot, amin egyeztetni tud velük?" Na az igen! Nem elég, hogy eddig kitolták a vizsgálatot, még több mint egy hónapot rá húznak, és ha nem tetszik akkor menjek és fizessek egy magánorvosnak, közel 20 ezer forintot. Félreértés ne essék, nem sajnálom a pénzt, főleg nem a gyerekre, de felháborítónak tartom a dolgot!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta