SZÜLŐSÉG

Az egyensúlyzavaros gyerek hajón él

2010. április 15., csütörtök 18:07 |

Az a gyerek, akinek rossz az egyensúlya, sok területen szenved hátrányt: nincs biztos támpont az életében, a saját testén, térben és a síkban is bizonytalanul fog tájékozódni, így az olvasás- és írástanulással is gondjai lehetnek. Gyakran az artikulációs problémák mögött is egyensúlyzavar áll.

Ne várjuk, hogy a gyerekorvos, neurológus fogja diagnosztizálni a gyereket. Apró, műszeres vizsgálatokkal kimutathatatlan eltérésekről van szó. A tünetek mégis klasszikusak. Megkésett, kimaradt, felcserélt mozgásfejlődési stádiumok lehetnek az első figyelemfelkeltő jelek. Később a „saját lábában is felbukik”, az egyensúlyrendszer éretlensége miatt nem szeret hintázni, nem tudja, nem akarja használni a játszótéri eszközöket, nem tud, nem mer kétkerekűvel biciklizni. Rossz a kézügyessége, nem szeret, nem tud rajzolni. Önkiszolgálás területén is jelentkezhetnek az elmaradások. Nehezen megy az önálló pohár és evőeszköz használat, öltözködés. Előfordul, hogy a kisgyermek elutasítja a taktilis érzeteket, nem hajlandó kézzel megfogni az ételt, nem viseli el, ha saras a keze.

Sokan úgy gondolják, teljesen természetes, ha a beszéd-, és a mozgásfejlődés nincs szinkronban, mert előfordul, hogy a gyerek annyira „koncentrál”  az egyik területre, hogy a másikra már nem marad „energiája”. Én viszont azt vallom, hogy minden életkornak megvannak a maga feladatai, és a különböző funkciók együtt kell, hogy fejlődjenek, egymást segítve, egymásra épülve.

Nem arról van szó, hogy néhány hét, hónap eltérés sem megengedhető, hogy egy-egy részképességnek ne adhatnánk türelmi időt. Nem mindig a szomszéd bezzeggyereke a támpont, de a „nagykönyv” által optimálisnak tartott időablakokon időben kell kikukkantani ahhoz, hogy később minél kevesebb akadályba ütközzünk.

Az újszülött és csecsemőkori primitív reflexeknek nagyon fontos feladatuk van. Szerepük van a túlélésben és irányítják a lépcsőzetes mozgásfejlődést. Ha viszont nem gátlódnak le időben, ha nem veszik át a szerepet a tudatos és tanult mozgásformák, akkor képletesen fogalmazva nem a gyerek a „főnök”, nem ő irányítja a testét. Ezért fontos, hogy szép szabályosan, minden fokon végighaladva fejlődjön a gyerek mozgása.

És itt kanyarodunk vissza a mozgásfejlődéshez. Akinek rossz az egyensúlya, az nem csak a tornaórán nem kap jelest a gerendagyakorlatra. Az ilyen gyerek gyakorlatilag „hajón él”, nincs biztos támpont az életében, minden mozgásban van körülötte. A legmagasabb szintű mozgás a mozdulatlanság. Amikor a csecsemő megpróbálja felemelni, középen megtartani a fejét, a gravitációt igyekszik leküzdeni. Ettől kezdve -némi túlzással- másról sem szól az életünk, mint a tömegvonzás leküzdéséről. Aki erre képtelen, különféle „praktikákkal” fog kompenzálni, de a kóros együttmozgások, kényszertartások rendezetlen mozgásképhez és különféle tartáshibákhoz (pl. gerincferdülés) vezetnek. A saját testén és a térben való tájékozódás is bizonytalan lesz.

Ha nincs tisztában az irányokkal, nehezített lesz az írás-, olvasástanulás. Ha hárítja a mászókát, görkorit, mozgásos játékokat, hiányozni fognak a személyes tapasztalatok a „fel-le”, „előre-hátra”, „jobbra-balra”„gyorsan-lassan” terén. Ami nem megy térben, az nem megy a síkban sem. Ha nagymozgások szintjén bizonytalan, nehéz elvárnunk, hogy a finommozgásokban helyt álljon, és a 3 mm-es vonalközbe benyomorgassa a betűket. A beszédmotorika még precízebb mozgást igényel, tiszta beszéd sem várható el egyensúlyzavar esetén.

Idejétmúlt elképzelés, hogy ami nem megy, azt kell gyakorolni. Bármely részképesség hibás szerveződése esetén mindig onnan kell kezdeni az építkezést, újraépítést, ahol még helyesen működtek a dolgok, legyen az mozgás, beszéd, írás, olvasás, számolás.

Wish1973

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.04.19 23:24:46Wish1973

    hogy egyensúlyzavara van-e, a következő módon tudod megállapítani: zártállás, karok lent. milyen stabilan áll, inog-e, mozog-e a lábfeje, keze, mimikája beindul-e. ugyanez csukott szemmel még nehezebb. kérd meg, h álljon egy lábon, jobb/bal. majd csukott szemmel is. lábujjhegyen/sarkon állás. ezek statikus egyensúlyi helyzetek.
    dinamikus: tyúklépés vonalon előre, hátrafelé járás, óriásjárás, sarkon járás, csukott szemmel járás.
    ha kitér az egyenes vonalról, ha felkapja a kezeit, könyökben hajlítja, vagy csak a levegőt markolássza a kezével, ha a lábfejével a talajba kapaszkodik, akkor nem süti. ezek mellett persze lehetnek más problémák is, fennmaradt prim, reflexek, de ezeket gyurcsók módjára igen nehéz diagnosztizálni:)
    és igaz, h a bevezetőben arról van szó, h egyensúlyzavarhoz társulhat ügyetlen finom-, és beszédmotorika, de persze nem törvényszerű, csak gyakori.

  • 2010.04.20 14:10:57cirko

    Igen-igen, igazad van a korizásnál mindig csak az egyik lábával lök, pedig volt tanáros oktatáson. Ma ovi után kipróbálom, hogy amit fentebb írtál az mükődik-e nála vagy sem. Nagyon köszönöm.

  • 2010.04.20 22:39:17cirko

    Szia Wish! Mindent kipróbáltam és szinte minden ment, de a csukott szemmel egy lábon állást én a nagyobbik lányomhoz hasonlítva nagyon ingatagnak találtam. A biciklijét még nem vettem újra elő, de majd a hétvégén megpróbálom leszerelni a pedálokat. Szerinted kellene ezt az egy lábon állást gyakoroltatnom vele, vagy valamilyen más egyensúlyt javító tornamozdulatokat? Vigyem el valamilyen gyógytornászhoz?? Vagy ez még nem gáz és ne parázzam túl?

  • 2010.04.21 00:58:27Auguszta Romanova_2

    Van valkinek kotott nagylabujja?
    Olyan mitha butyok lenne,de a mozgasa nagyon limitalt.

  • 2010.04.21 07:15:10Moira

    Szia Wish, én is kérdeznék.
    Egy barátnőm fia elég érdekesen mozog, februárban volt két éves a kisfiú, és úgy jár, mintha részeg lenne. Elindul balra, elesik, összekapja magát, feláll, elindul jobbra, ott is elesik, stb. Egyszerűen dölöngél, minél fáradttab, annál jobban.
    A tárgyakért biztosan nyúl, szóval a szemével nincs szerintem probléma, csak a járásával.
    Ez mi lehet, hogyan lehet kideríteni a problémát? (neurológus, stb)
    Köszi: Moira

  • 2010.04.21 15:14:49nemkorni

    koszi wish,
    de akkor mit csinal a fejlesztopedagogus?? tudomasom szerint, hasonloakat, nem???? tenyleg erdekel, mert az a maniam, hogy minden iskolatipusba kellene jopar fejlesztopedagogus, meguszva ezzel egy csomo kudarcot, s akar a most ujrabevezetni kivant evismetlest(buktatast) is.

  • 2010.04.21 15:20:59nanemárrr

    Fejlesztőpedagógushoz csak annyit, amit egy főiskolai tanárom mondott: szerinte nincs olyan, hogy fejlesztőpedagógus, mivel minden pedagógus fejlesztő...szerinte van pedagógus és gyógypedagógus.

  • 2010.04.21 15:27:02nemkorni

    nanemarr,
    de fejlesztopedagogus kepzesen is ezeket tanuljak, nem??? marmint azon reszkepessegek celzott fejleszteset, amit pl. wish felsorolt. en pl. kitunoen el tudok kepzelni egy gyakorlott tanart, aki mar 20-30 gyerekkel is bevalt, hogy egyeni fejleszteseket vegezzen, ha erre megszerezte a kompetenciakat! Meg egy goygpedagogust is, ha erre megszerezte a kompetenciakat!
    En a legjobb- gyerekek altal kedvelt, veluk szot erto - tanarokat batran batoritanam, hogy vegezzek el a fejlesztopedagogiat, vagy a gyogypedagogiat...de miert kizarolag azt?????

  • 2010.04.21 15:38:37nanemárrr

    Igen, kb. ezeket tanulják, ezért sem szerencsés külön emlegetni őket...szerintem! Jön még egy szerintem: minden pedagógusnak ismerkednie kellene a gyógypedagógiával is, hogy kb. tudjon mit kezdeni egy "problémás" gyerekkel, vagy legalább tudja hova küldeni őt a szüleivel segítségért...nem pedig átvinnie a csoportját a túloldalra, amikor sétálok a "gyerekeimmel"!

  • 2010.04.21 17:45:54mohaéspáfrány

    A fejlesztőpedagógia és gyógypedagógia közötti (egyik) döntő különbség, hogy a fejl. ped. meglépő diplomára épülő képzés, és fejlesztési módokat ismertet - tanít, kizárólag ép értelmű gyermekekre vonatkoztatva.
    Ezzel szemben a gyógypedagógiai képzés úgy indul, hogy nagyon keményen benyalatják az anatómiát - különös tekintettel az idegrendszer működésére, a fejlődéstant, a pszichodiagnosztikát, a pedagógiai diagnosztikát. A fejlesztés csak ez után következhet, mert mi a bánatot is fejlesztenénk, ha nem tudnánk, hogy hol a hézag, és egy adott fejlesztő tevékenységgel, feladattal, gyakorlattal mit idézünk elő egy gyerek idegrendszerében, testében-lelkében.

  • 2010.04.21 17:46:51mohaéspáfrány

    bocs - meglépő helyett: meglévő az a fránya diploma :)

  • 2010.04.22 14:10:42nemkorni

    nanemarr,
    melysegesen egyet ertek, marmint azzal a felvetessel, hogy minden pedagogusnak tanulnia kellene reszletesebben a tanulasi zavarokrol es egyeb reszkepesseg gondokrol.fontos lenne, hogy ne leirjak, s lehulyezzek nochdazu buktassak rogton az ilyen gyerekeket.
    mohaéspáfrány,
    nehany diplomaval, melynek mind koze van a pedagogiahoz es pszichologiahoz, a hatam mogott, azt mondom tulsagosan is sok elmeleti ismeretet nyomunk bele kesobbi gyakorlati szakemberekbe, keves kellene, de lenyeges...s most, hogy utana neztem, egyetertek azert azzal, hogy a fejl.ped. snia-val ne foglalkozzon, de meg mindig ugy gondolom, hogy egy megfelelo habitusu, gyerekekkel szot erto, elhivatott (komolyan veszi, amit tesz, utananez, olvas stb.)Egy frissdiplomas "csak" fejlesztopedagogus (az elozo diplomaival es tapasztalataval egyutt) siman erhet tobbet, mint egy gyogypedrol frissen kikerult, jo esetben anatomia-tudomanyilag felvertezett frissdiplomas.

  • 2010.04.22 14:13:17nemkorni

    De sokat nezelodtem a temaban, kislanyom miatt, mostanaban a Neten, s mindenhol ezt tapasztalom, hogy a gyogyped-et vegzetteknek megvan ez fajta elkepzelese, gogje, komplexuse, paraja, beidegzodese, hogy ok MINDENKEPPEN tobbet tudnek segiteni, mint egy diploma utani kepzesen reszt vett fejlesztopedagogus.

  • 2010.04.22 14:13:53nemkorni

    komplexuse=komplexusa

  • 2010.04.22 17:09:10Wish1973

    nem tudtam, mi a kül. a fejl.ped és a gyógyped. között- köszi, moha
    azt viszont tudom, h a fejl. pedagógusokat nagy divat lenézni, míg a gyógypedek közül a logopédok pl. olyan magasan hordják az orrukat, h még a konduktorok is megirigyelhetnék. lányom diszes, iskolai fejl. ped, foglalkozik vele-nekem nagyon szimpi a nő. és a kollegáim közül is egynek van ilyen végtettsége, ő is többet tud, mint némely nagyarcú.

    cirko, ha nem egy az 1 lábon állás, akkor nem azt kell gyakoroltatni, hanem meg kell alapozni egyéb egyensúlyfeladatokkal, egyensúlyi helyzetekkel.
    nem gyógytornász foglalkozik ilyesmivel, inkább valami általános ügyesítő mozgásfejlesztő foglalkozásra gondolok. nézelődj itt, hátha találsz itt vmi neked tetszőt ,ill. vannak otthonra szóló tanácsok is
    [link]

  • 2010.04.22 17:19:53Wish1973

    Rita, ez nem a kalapácsujj?

    Moira, ez azért elég gázul hangzik. kisagyi tünet lehet az ennyire komoly egyensúlyzavar. mindenképpen neurológus és fejlesztés. elképzelhető, h ortopédia sem lenne luxus, mert, ha tónuseloszlási zavar van (ami gyanítható), akkor lehet, h egy ortopédcipő is elkelne. a gyógycipő (ami ma már nem néz ki rosszul) azért jó, h ne terheljen rosszul, így a járás stabilizálásában is segíthet.

  • 2010.04.22 17:39:45cozumel

    Ooo, most olvasom csak, hogy beledkotottek, mert le merted irni, hogy az utca tul oldalarol is kiszurod, ha valami nem suti.

    Bezony, bezony, ez mar szakmai artalom :)
    Es nem is olyan nehez am kiszurni, ugyanis dobbenetes, hogy milyen sok tartashibas felnott is van. Civilizacios betegseg, sajnos.

  • 2010.04.22 17:48:17Wish1973

    jaja, coz. amúgy kiszúrni nem nagy challenge, a hogyan tovább az érdekes kérdés. de nem csak ezért kötöttek belém:)

  • 2010.04.22 18:02:58cozumel

    Ja, hat a hogyan tovabb az ugye az allapot sulyossagatol fugg, meg attol, hogy mirol is beszelunk.
    De szerintem a felnottek jo 60-70 %nak lehet olyan tartasproblemaja, ami nem is feltuno laikus szemmel, igazabol nagy gondot sem okoz, vagy nem rendszeresen, vagy nem hozzak a gondokat osszefuggesbe a tartasproblemaval.
    Ezeken meg eleg egyszeru gyakorlatsorokkal lehetne segiteni azert.
    Nyilvan en nem latok nagyon sulyos eseteket, mert ok vagy fizikora jarnak, vagy nem mozognak egyaltalan, tehat ugy mondom inkabb, hogy amit en latok, azon viszonylag konnyen lehetne segiteni.

  • 2010.04.22 18:30:39nanemárrr

    2010.04.22 14:10:42nemkorni
    Jónak jellemzed a gyógypedagógusokat! :) Moha is és én is gyógypedagógusok vagyunk...mármint azt hiszem, hogy moha is az?! :))))))

  • 2010.04.22 19:00:57Kopjáss

    Arról van valakinek tapasztalata/ismerete, hogy a csecsemőnek jó, ha bölcsőben van az első hónapokban? Teleírták a netet arról, hogy a bölcső nélküli gyerek egyenesen lüke lesz - ezt nem akarom elhinni. De talán mégiscsak lehet ebben a korai hintáztatásban valami... Vagy csak egy jó üzlet?

  • 2010.04.22 19:04:11nanemárrr

    A hintázás tényleg jó, de a bölcső hiánya miatt még nem lesz süti egy gyerek!

  • 2010.04.22 19:07:00farkasokkal tancolo

    Az a bölcső a jó, ami a gyerek minden mozdulatára ring egyet. Az a fajta, amit a régi paraszti házaknál úgy csináltak, hogy a dagasztóteknőt felfüggesztették a szelemengerendára.

  • 2010.04.22 19:37:52mohaéspáfrány

    nanemárrr ! -igen, én is az vagyok, és elég régóta művelem.
    Jelenlegi csoportomban 26-70-ig terjed az IQ :), szakszoliban pedig foglalkozom diszessel, megkésett beszédfejlődéssel és ép ért. autistával. ÉS gond nélkül mosom a 8 éves, közel ép ért., de extrém hiperaktív, emiatt nem szobatiszta elsős popsiját, orrokat fújok, élősködőket irtok, szülők lelkét ápolom. Talán érthető, h. a szakmai gőggel való vádaskodás kicsit rosszul esik.
    Amúgy pedig tök értelmetlennek tartom a szakmák ilyen szinten való összehasonlítását, mert mindenütt vannak ilyenek is, meg olyanok is.

  • 2010.04.22 19:51:59Starlark

    Kopjás: Nekem bölcsőm volt kiskoromban, fényképekkel tudom igazolni.
    Diszlexiás vagyok :) Tuti nem a bölcsőtől, még attól sem hogy a tesóm kiborított belőle.

    Ilyen konkrét összefüggések biztos nincsenek, se pro se kontra.

  • 2010.04.22 20:41:08nanemárrr

    moha, remélem nem úgy értetted, hogy én vádaskodtam -kollegádként- szakmai gőggel...vagy csak én értettem félre a kommentedet? Remélem, mert én is tudom, hogy ez miről szól (amiket leírtál mind stimmelnek az én munkám során is, plusz még egy kis ez meg az!)!

  • 2010.04.22 20:42:11nanemárrr

    moha, merre gyogyóskodsz?

  • 2010.04.22 22:46:25Kopjáss

    Bölcső ügyben:
    "ami a gyerek minden mozdulatára ring egyet. Az a fajta, amit a régi paraszti házaknál úgy csináltak, hogy a dagasztóteknőt felfüggesztették a szelemengerendára."

    Ilyesmit hallottam én is. De ahogy Starlark is megerősítette, nyilván nincsenek csodák.
    Állítólag valahol Szombathely környékén csinálnak ilyent.
    Vagy veszek egy dagasztóteknőt:)

  • 2010.04.22 22:52:16farkasokkal tancolo

    Kopjáss,
    az OFF-ban volt éppen erről tegnap szó, az egyik anyuka ilyet keresett és beadtak rá egy csomó linket. Keresd meg.

    Igen, lehet kapni, aki utánajár, és tulajdonképpen megfizethető, olyan 10 és 20 ezer közt van az ára. Én a mai eszemmel beruháznék egy ilyenbe az biztos.

  • 2010.04.22 22:55:04farkasokkal tancolo

    Még valami. A bölcső persze nem csodaszer, bölcsőben ringatott gyerek is lehet később részképességzavaros meg minden. Ugyanakkor
    - az a fajta bölcső, ami két ponton van felfüggesztve, és arra jó, hogy időnként meglengeted nem azonos azzal ami egy pnton van felül felfüggesztve, és a bölcsőnél 4 ponton csatlakozik. Ez a fajta ugyanis már ujszülött kortól folyamatosan ingerli a gyerek szenzomtoros agyközpontját, és valóban jó.

  • 2010.04.23 12:47:08mohaéspáfrány

    Nanem....
    Nem Rád gondoltam :)
    Azt hiszem, már mindig és mindenütt gyogyóskodom :) :) :) - egyébként pedig Veszprém megye.

  • 2010.04.23 14:24:19LogiCa

    Valamelyik nap olvastam itt a Porontyon, hogy a fel-feldobált gyerekek okosabbak. ?!? Minél vagy kinél okosabbak? És mennyivel? Pl 10 feldobás = +1 IQ? Gondolom ahogy a bölcsőnek, a játéknak - játékosságnak és még 1000 más dolognak vannak jótékony hatásai. De ilyen kijelentéseket tehetnek kutatók, orvosok?

  • 2010.04.23 14:39:19Starlark

    " Pl 10 feldobás = +1 IQ? " LOL :)

    Kopjás: Esetleg próbáljátok ki az Adamo hintát, az mobilisabb mint a bölcső tovább is használható, igaz éjszakai altasra nem jó.

    Nekünk van a fiam imádta.

  • 2010.04.23 14:45:32loretta_

    Sziasztok!

    Nem olvastam végig, lehet, hogy már volt szó róla, cipő kérdésem lenne. 3 évesnek befele dőlő bokája van, supináló cipő kell neki, az egyértelmű. Eddig Salust vettem neki (szabad vajon márkákat írni? na majd kiderül), de azoknak mind levált a talpa 1-2 hónapos használat után. Néztem még, hogy létezik Supi+ meg Dr. Leo cipő, van ezekkel tapasztalata valakinek, ezek tartósabbak? Van még egyéb márka?

  • 2010.04.23 15:51:55LogiCa

    Starlak
    Lehet, hogy félreérthető voltam hangulatjelek nélkül...
    Szóval nekem csak az volt furcsa, hogy egy orvos hogy mondhat ilyet. És felhoztam egy hülye példát. Bocs.

  • 2010.04.23 18:07:04nemkorni

    nanemarr,
    nyilvanvalo volt am a hozzaszolasaitok alapjan, hogy gyogypedesek vagytok, kernem is az elnezest, ha konkretan titeket szidtalak volna, dehat en csak azt mondtam, hogy nem a vegzettseg megszerzesen helyetol fugg, ki mennyire kepes fejleszteni (olyanokat, akiket a vegzettsege megenged), hanem az EMBER-tol, s ugyan mindkettotok hozzaszolasaban veltem felfedezni azt, hogy szerintetek a gyogypedet vegzettek alkalmasabbak erre, mint a fejlesztopedagogusok, de erre is csak annyit reagaltam, hogy ezt a hozzaallast mar tobb helyen olvastam, s ertetlenul allok elotte, viszont nem vagyok szemelyesen erintve, nem tudom, mibol taplalkozik, milyen adatokkal lehet alatamasztani, ezert nem is itelkezem:-).

  • 2010.04.23 18:10:53nemkorni

    kicsit zavaros lett a vege, nem?????:-))))
    tehat: nem vagyok szemelyesen erintve, azaz nem vagyok se gyogyped, se fejlesztoped, ezert nem is itelkezem. Inkabb csak nem ertem, keszultek-e arrol felmeresek, hogy a Barczin vegzettek altal fejlesztett gyerekek gyorsabban es hamarabb fejlodnek, mint pl. az ELTE fejl.ped. kepzesen vegzettek altal fejlesztettek. Vagy a megfelelo tudas es eszkoztar birtokaban inkabb ez megiscsak SZEMÉLY-, s nem iskolafuggo.

  • 2010.04.23 19:12:33Kopjáss

    A bőség zavara bölcső ügyben. Jónak tűnik a Leander, egy pontban van felakasztva. Ez meg szép:[link]
    De lehet, hogy megpróbálkozunk egy Adamo-val (az a legolcsóbb):)

  • 2010.04.23 19:49:48mohaéspáfrány

    2010.04.23 18:10:53nemkorni -
    Ilyen felmérés tudtommal nem készült, de magánvéleményem szerint nem is készülhet, mert a két végzettség nem azonos kompetenciákat ad.
    Fejlesztőpedagógia az ELTE-n kívül még rengeteg helyen végezhető, nyilvánvalóan nagy-nagy eltérésekkel.
    Egyetértek Veled abban, hogy igen nagy szerepe van a személyiségnek. Én pl. semmilyen pedagógiai pályára nem engednék egyetlen embert sem komoly pszichológiai felmérések, személyiségtesztek nélkül, de ez az én bajom :)
    Régebbi véleményem a fenti témában kizárólag tapasztalatokon alapul. Évente kétszer tartunk szakmai továbbképzést sok-sok gyakorlati bemutatóval, és mindig a hozzá tartozó elmélettel, és tapasztalom a kérdésekből, hozzáállásokból. h. ált. milyen képesítéssel bírnak a fejl.pedek.
    Tanévkezdés után elárasztanak minket kétségbeesett segélykéréseikkel, mert nem tudnak diagnosztizálni, fejlesztési terveket írni, stb. A kedvencem pedig az állandóan ismétlődő kérés részükről: "küldjetek már nekünk egyéni fejlesztési terveket!" - na, ettől áll fel a szőr a hátamon. Ha nem ismerem a gyereket, soha nem láttam, nem tudok róla semmit, mitől lenne egyéni a fejlesztési terv?
    DE ezek csak személyes tapasztalatok, millió bocsánat, ha általánosítok miatta. Nem áll szándékomban megbántani ismeretlen embereket.

  • 2010.04.23 21:15:46Starlark

    2010.04.23 15:51:55LogiCa

    Én csak viccesnek tartottam a példádat azért nevettem :)

  • 2010.04.23 21:27:57nanemárrr

    nemkorni, moha válaszolt helyettem is! :)

  • 2010.04.23 21:42:25Wish1973

    loretta_,
    szamos, ill a supy is van. nem i-vel, hanem y-nal

  • 2010.04.24 00:03:31loretta_

    Wish,
    és az összes felsorolt márka közül te melyiket ajánlod? Az fontos, hogy magas szára legyen, boka fölé érjen a cipő?
    köszi!

  • 2010.04.24 11:04:01Wish1973

    tartósságra és árra nem tudok mit mondani. emlékeim szt a leonak elég kemény a talpa, nem engedi gördülni a talpat lépéskor, mert nem hajlik eléggé.
    fontos, h tartsa a bokát, de pl. a supyk nagyon magasak. van, akit nem zavar, van, akit igen. gyerekkel kell próbálni menni,és megbeszélni, h, ha nem válik be, levásárolhatod. pár napig otthon hordja csak, akkor vissza kell venniük. jó lenne olyan boltot találni, ahol van mire kicserélni, ha nem válik be, mert, ugye egy uolyan szabásúval nem lesztek előbbre.

  • 2010.04.24 11:48:06zolnaid

    2010.04.23 14:24:19LogiCa

    nem tehetnek, nem is tesznek,
    de jelenleg te a Velvetet olvasod ami bulvár műfaj.

  • 2010.04.24 13:46:25LogiCa

    "Nekem doki mondta, hogy egy tanulmány kimutatta, hogy azok a babák, akiket dobáltak, azok gyorsabban fejlődnek, okosabbak lesznek később"
    Szóval ez a mondat döbbentett meg. Igaz hogy bulváron olvastam, de orvost idéztek. Lehet, hogy a tanulmány kimutatta: a dobált gyerekek okosabbak (mert eleve gondoskodó szüleik vannak). De ez ez tényleg azt jelenti, hogy ha dobáljuk akkor okosabb lesz???? Szerintem ez téves következtetés.

  • 2010.04.24 17:23:50kolompar.sara

    moha,
    koszi. meggyozo. mar ha van ilyen, aki azt irja, hogy SZEMÉLYEST küldj!!!:-))) értem a szőrt a hatadon, en is felallnek a helyeben. De az, hogy kerdeznek, s mernek akar szamodra banalis dolgokat is kerdezni, az nem hatrany, az azt jelenti, hogy nem tudjak, be merik vallani, de tudni akarjak. Ha kerdezni mer az ember, s bevallani, mit nem tud, mar regen jo...! en foleg csak sima pedagogusokat ismerek, testkozelbol, sot belulrol is, leven szuloanyam is az, az elhivatott fajta. jomagam is, asszem. Nem lattok a pedagogustarsadalomban nagyobb aranyban hulyebbeket, mint ugy altalaban mas szakmakban. A baratnom meg a gyogypedeket ismeri, s ugyanez a velemenye.
    A (volt)ovodai logopedusat ismerem a lanyomnak. s pont ezert: kihagynam. Most megismertem egy nevtanos fejlesztopedagogust (ezert is kerdezgetek ennyit ez ugyben), s nagyon hajlom az iranyaba...! Már arra csillan a szemem (s eleg-bizalmatlan lanyome is), ahogy koszon, es mar a kerdesfeltevese is mas!(mondhatnam, mar azzal fejleszt:-)) Remelem, tud egyeni fejlesztesi tervet kesziteni, s nem toletek keri, vagy, ha nem tud, akkor legalabb jol csinalja a fejlesztest is!!!
    S abban nincs vita amugy: mindenki csak azt fejlessze, amire a kepesitese szol!!!! De GMP-vizsgalatot es fejlesztest, ugy tudom (jol tudom?), nem csak logopedus vegezhet!?

  • 2010.04.24 17:26:47nemkorni

    bocs,
    az elobbit en irtam, de fogalmam sincs, kinek a neven! (baratno-irodai-gep). bocs Sara! hu ciki:-)))

  • 2010.04.24 17:36:47mohaéspáfrány

    GMP tanfolyam bármilyen ped. képesítéssel elvégezhető( viszont szigorúan tanfolyamköteles!!!), és mindenki csak arra a populációra alkalmazhatja, amire az alapdiplomája szól. Ez egyébként minden egyéb tanfolyamra vonatkozik. A GMP megalkotója, névadója és oktatója pedig olyan ember, akit szakmailag és emberileg is igen-igen nagyra tartok. A szakembernek a minél pontosabb diagnózis és a fejl.terv készítése a feladata ebben az esetben, a terápiába be kell vonnia a szülőt, v. más családtagot, aki a heti terv alapján naponta x percet foglalkozik a gyerekkel célirányosan.

  • 2010.04.24 17:39:17mohaéspáfrány

    ...és a logósok valóban sokkal többnek érzik magukat bármely más szakos gyógypednél, árfolyamuk is jóval magasabb.
    Az általános ( de nem mindenkire igaz) megfigyelés pedig azt mutatja, h. minél súlyosabb esetekkel foglalkozik valaki, annál empatikusabb, elfogadóbb, és annál több benne a "szakmai alázat".

1 | 2 | 3 | 4 | 5

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta