Borsóleves pohárban, avagy hogyan tömd meg vitaminnal a gyereket?

Zanza!

borsóleves
borsóleves

Azt szokták mondani, hogy megpakolt tányér és hűtőszekrény mellett gyerek még nem halt éhen. No igen, de a gyerekek, ha hagyná az ember, kólán, csokin meg hasonló finomságokon élnének.

A gondos anyukák pedig szeretnének minél több, természetes formájában előforduló vitamint is bejuttatni a gyermekek szervezetébe.

A feladat tehát adott: egyen a gyerek sok zöldséget meg gyümölcsöt. Na jó, de hogyan?

Ági tippeket ad a Poronty konyhájában.

Van ez a főzelék-dolog, mint a magyar és különösen a menzai konyha alapvetése. Még ha szereti is a család, egy idő után rém unalmas tud lenni. Ilyenkor kell egy kicsit újítani, például valamilyen rakottast sütni, darált hússal, rizzsel vagy krumplival és egy kilónyi más zöldséggel: kelkáposztával, savanyúkáposztával, kelbimbóval, brokkolival, karfiollal. A cukkínit, gombát, sárgarépát meg petrezselyemgyökeret a fasírtmasszába keverve lehet legjobban eladni - akár ugyanannyi zöldség is csempészhető így a tányérra, mint amennyi a hús. Sőt, akár magából a zöldségből is kreálható fasírtgolyó, krokett, így még a levesből kimaradt főtt zöldségek is szuper módon újrahasznosíthatóak. Ha nincs ilyen sok időnk a pepecselésre, akkor a tésztamártásokat is ideje megújítani, a milánói szószba fokhagymát, répát, cukkínit, padlizsánt keverni. A tejszínes sajtmártásba pedig jól illik a kukorica, borsó, karfiol meg a póréhagyma. Ha friss zöldfűszereket, uram bocsá' csírákat is használunk ezek ízesítésére, akkor pedig tényleg egy nagy adagnyi földi jóval gazdagítjuk az étrendünket.

zellerleves
zellerleves

Hasonlóan jó eredményre vezethet a krémlevesek bevezetése és megszerettetése, hiszen ezek fő alkotóeleme tényleg a zöldség, és rendkívül érdekes színösszeállításokban produkálhatóak. A sütőtök vagy a répa narancsa, a brokkoli meg a borsó zöldje vagy éppen a cékla rózsaszínje még mókás is lehet a gyerekeknek. Egy kis reszelt sajttal, tejszínnel azonban érdemes feldobni ezeket is. Ha pedig egy marék felkockázott, megpirított kenyérkockát vagy éppen készen kapható levesgyöngyöt pakolunk bele, reménykedetünk benne, hogy a kanálra nem csak a levesbetét, hanem az értékes lé is kerül.

Ha pedig olyan kis minimalista ízlésűek a porontyok, mint az enyémek, akkor igazán egyszerű dolga lehet az anyának. Egyszerűen csak fogom a répát, paprikát, karalábét, uborkát és szép, hosszú csíkokra vágom. Ők pedig lelkesen ropogtatják, esetleg túrós, tonhalas kencébe mártogatják.

A gyümölcsöknél is az a legjobb, ha csak úgy pőrén harapva jut el a gyerekek gyomráig, de azért itt is akad egy-két bevethető trükk. Elsőként például a gyümölcssaláta, vagy bő lére eresztve az alkoholmentes bólé, amiből sokkal nagyobb mennyiséget tud leküldeni bármely egy méter környékén éldegélő egyed, mint a sima meghámozott gyümölcsökből. Bár láttam én már olyan gyermeket is, aki fel volt háborodva, hogy összekeveredett az alma és az ananász.

gombaleves
gombaleves

Ahogy összekeveredik a turmixban is, amibe szintén szinte bármit be lehet gyömöszölni. Ha banán is kerül bele, akkor úgyis jó édes lesz, már cukrozni sem kell. Akinek a családja szereti, akár zab- vagy rizstejjel is készítheti ezeket az itókákat, vagy teljesen kihagyhatja a tejterméket és nagy büszkén bemutathatja az új amerikai őrületet, a smoothie-t. Ez utóbbi nem más, mint összeturmixolt gyümölcsök, általában banánnal édesítve és sűrítve. Ha tejszínhabbal meg szívószállal kínáljuk, nehéz lesz neki ellenállni.

A bolti üdítőket olcsón és vitamindúsan lehet kiváltani házi jeges teával meg limonádéval. Ha belekerül egy-két citrom, narancs leve, máris igazi egészségbomba válik belőle. Egy maréknyi mentalevéllel is rengeteg nyomelemet tuszkolhatunk le mindenki torkán. És közben senki sem érzi úgy, hogy meg kell szenvednie az egészséges életmódért.

Ági, az Ági főz blog szerzője

Blogmustra