SZÜLŐSÉG

Ovi és iskola, avagy a szardíniás doboz

2010. január 12., kedd 10:17

Tájkép csata előtt, után és közben – munkaerőpiac, családtámogatás, bölcsi-és ovihelyzet, meg ami mögötte van. Jó buli megnézni a minisztériumok, párthivatalnokok szájából elhangzó szó- és írásbeli hivatalos közleményeket, aztán végigbogarászni a hozzájuk tartozó számokat és jogszabályokat, majd elbeszélgetni jó néhány érintettel, hogy kialakuljon a teljes kép. Ez a poszt sokáig készült, mert egyszemű voltomból fakadóan szeretem az egyértelmű dolgokat, márpedig ez egy olyan téma, ahol a színének nem sok köze van a visszájához.

A felszínen ugye vannak nyilvánvaló és kevésbé nyilvánvaló változások, vannak hosszú és rövid távú ígéretek, amit szeretnek kész tényként tálalni, és vannak a durva tények és számok, amit magyarázhatunk erre vagy arra, attól még azok ott virítanak az arcunkba. Fogjuk tehát meg a nemrég megjelent közleményt (Mother Mary, köszi, még ha át is kellett írnom miatta a bevezető egy részét), majd emeljük fel ünnepélyesen a díszes szőnyeget, mi mindent söpörtek alá. Hát ez a döglött patkány meg mi itten, kérem?

Munkaerőpiac

Ez a döglött patkány amúgy a díszes szőnyegen hever, és még a legmegátalkodottabb politikus sem akarja végre aranyhörcsögnek nevezni. Aki most pár év gyerekgondozási szünet után állást keres, azt nem irigylem. A munkanélküliség jelenleg tíz és fél százalékos, ami lehet, hogy Budapesten csak hat százalék körüli, és egyes szakmákban hiány van, de a kevésbé szerencsés területeken a tíz és fél helyett nyugodtan számolhatunk valamivel, ami valahol a huszonhárom és a nyolcvankettő között tartózkodik. Nem viccelek – a huszonhárom az az északkeleti térségek többségének átlaga, a nyolcvankettő meg olyan falvaké, ahol van egy kocsmáros, egy félállású polgármester és egy térségi körorvos, aki pont annak a falunak a szélén lakik.

A többi meg ül és várja a segélyt, mivel az épkézlábabb munkahelyek többségét rég felszámolták, a mezőgazdasághoz már nem, az iparhoz-szolgáltatáshoz még nem ért senki, a helyi infrastruktúra meg olyan, hogy minden épeszű leendő vállalkozó visítva menekül. Bevallottan készültek komplex, oktatási, munkahely-teremtő és infrastruktúra fejlesztési programok több ilyen térségre - a válság miatt a forrásokat nyilván elvitte a cica időközben. Egyszerre kellene infrastruktúra, oktatás, munkahelyteremtési támogatás, bölcsőde meg miegymás - meg egy aranyat pottyantó szamár, mint a mesében, hogy legyen rá fedezet is (szamarak vannak bőven minden régióban, csak sajnos aranyat nem tudnak pottyantani).

A gyes idejének lerövidítésének az volt az indoka, hogy ösztönözzék az anyákat a korábbi munkába állásra, ugye. Azon túl, hogy nincs pénz... Hol vannak a munkahelyek? Nem mondom, isten ments az állam által teremtett munkahelyektől, de valamilyen mégiscsak kellene. Lehetőleg nem olyan megalázó feltételeket kínáló, mint amilyenekkel mostanában több gyesről visszatérő anyatársam szembesült. Igen, felsőfokú végzettséggel és Budapesten is - "próbanapok", be nem jelentett munkavégzés, megalázóan alacsony fizetés megfejelve kemény követelményekkel.

140 ezer munkahelyet vitt el a gazdasági krízis Magyarországon az elmúlt egy évben, miközben 13 ezer új munkahely jött létre, mondta el egy decemberi sajtóbeszélgetésen Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. És nem ígérnek 2010-re sem sokkal jobbat.

A jobb munkahelyek többségén létszámstop, a hiányszakmák többsége általában nem családbarát pozícióval kecsegtet, a vállalkozók látva a szorító pénzügyi feltételeket és a nagyobb munkavállalói kényszert, keményebb feltételeket szabnak, ha mégiscsak foglalkoztatnának valakit, feketén, fehéren vagy szürkén – elfűrészelték a szék egyik lábát tehát. Lássuk a többit.

Napközbeni gyermekfelügyelet

A döglött patkányt itt ügyesen behelyezték a drapéria alá, bár a szaga egyre inkább elárulja a nyavalyást. Az elindított változások egy része ugyanis mindössze legalizál eddig is meglévő, nem egyszer tarthatatlan szituációkat, így szépítve a számokon. Ilyen például az a szabály, amely megemeli a csoportlétszámot. Ugye ez azt jelenti esetünkben, hogyha van 50 férőhelyünk, arra beszuszakolunk még 5 gyereket, akkor 110 százalékos a feltöltöttség – most legalizálom, hogy valójában van ott 55 hely, akkor még nem vettem fel egy darab gyereket sem, mégis elértem 10 százalékos növelést. Persze ezt is túltölthetem így még 10 százalékkal, ha fizikailag be tudom nyomorítani a társaságot (ne feledjük, a falak nem mentek széjjelebb), és hurrá, még néhány férőhelyet csináltam! Ja de közben ezt ugyanannyi pénzből kell megoldani, amiből eddig papíron 50 gyereket láttam el, sőt, normatíva-csökkentés (erősödik a szag a szőnyeg alól). Micsoda erőforrás-optimalizálás, ugye szép? Közben mínuszos hírként tálalja a sajtó november közepén, hogy egy bölcsődei dolgozó átlag nettó 85-100 ezer Ft-ért dolgozik havonta, most már megemelt csoportlétszámmal és kevesebb dologi ellátásra fordítható pénzből. És most tüntet is már, hogy besokallt. De fő, hogy legyen miből emelkedő grafikont rajzolni.

Apropó, dologi elkölthető pénz. Tudom, hogyan működnek az uniós források. Ezekből építeni, és korszerűsíteni lehet, fenntartani nem, arra nem adnak pénzt. Viszont x évig fenn kell tartani, különben az uniós támogatás visszafizetendő. Fenntartaniuk az önkormányzatoknak kéne ezeket az elvileg megnövelt intézményeket (megvan a szám? 21 milliárd, plusz 7800 férőhely, darabja évente 1 millió üzemeltetési költség nagyjából). Ki fogja ezt finanszírozni? Netán azok az önkormányzatok, amelyek állami apanázsát épp 2010-től kurtították meg brutálisan, mivel csökkentek úgy általában az állami bevételek? A kormány ugyanis körülbelül 70 milliárddal csökkenti a önkormányzatok támogatását 2010-re (igaz, néhány kötelezettséget is átvesz, töröl bizonyos feladatokat). Ha nem az önkormányzatok, akkor helyettük valaki más – Róbert bácsi, Róbert Gida vagy a Mikulás?

Ezek után megnézem majd, mely önkormányzatok akarnak bölcsit építeni uniós forrásból, és hányan. Van egy tippem, hogy az igazán lekvárban lévő településeknek eszükbe sem fog jutni. Persze, vannak jó hírek. Lábatlanon tavaly épp 12 (!) új férőhelyet adtak át. De jó.

A másik szép trükk a kombinált ovi-bölcsi. Ez szintén addig jó elképzelés, amíg a falak valóban befogadnak többlet-férőhelyeket, anélkül,  hogy egy zsák pénzt kéne költeni az infrastruktúrától a többletszemélyzetig mindenre, és megint nem az illegális 120 százalékot legalizálják 100 százalékra, majd felkérik udvariasan a gyesen lévő szülőt, hogy a csemete majd csak ötéves korában jöjjön oviba, mert kell a bölcsis korúaknak a hely, ahol a szülő dolgozik.  Ráadásul ez a forma csak azokon a településeken működtethető, ahol egyáltalán nincs bölcsőde. Pedig férőhely-hiány nemcsak ott van.

A csökkenő normatíva, a rendkívül alacsony bérezés, a romló munkakörülmények pedig sejthetjük, kiket és hányat fognak majd „bölcsődei gondozó” nevű pályára vonzani pár éven belül. Miközben az idősebbek alig várják majd, hogy elmehessenek nyugdíjba (ők tüntettek most ősz végén), hacsak a még alacsonyabb nyugdíj nem kényszeríti őket továbbdolgozásra.  De lehet, hogy ők lesznek – mondjuk rokkantnyugdíj mellett – a jövő illegális bébiszitterei. Ha lesz rájuk fizetőképes kereslet. Itt mindjárt vissza is jutottunk a munkahelyek és fizetések problémaköréhez.

Családi napközi. Novemberben láttam a rémes saláta-jogszabályt, annak ellenére törött bele a bicskám, hogy napi szinten elemzek jogszabályokat és tervezeteket hazánkban és Európában. Normális embereknek, ezen belül leendő csana-üzemeltetőknek szóló értelmező dokumentumot azóta sem leltem, a www.csana-info.hu pedig folytatólagosan vírusveszélyt jelez vagy elavult infókat közöl. Annyit sikerült kibogarásznom, hogy a gyermekétkeztetés általános szabályai a csanára is vonatkoznak (???), az ígért könnyítéseket (nyitásra, működtetésre) nem találtam. Találtam viszont a SEED Alapítvány női vállalkozói konferenciáján valódi csana-üzemeltetőt. A hölgy művelt, lelkes és tájékozott volt, a csana veszteséges (Budapest egyik leggazdagabb agglomerációs településén, hah), az állami normatíva megszerzése pedig, ahogy elmondta, a legtöbb esetben betarthatatlan szabályokkal és kifejezett ellenösztönzőkkel jár.

Például hogy a térítési díj innentől kezdve mindenfélétől kell hogy függjön, gyerekszám, család jövedelme, efféle. Mindez egy magánintézményben. Szép. De azért lesz 2012-re még ezer családi napközi, ugye. És rengeteget lendít a huszonezres tartományban mozgó kielégítetlen igény kielégítésén. Kőbányán tavaly hirdette meg az önkormányzat, hogy családi napközire önkormányzati támogatást adna. Egy jelentkezett. Nyilván az az egy, amelyik már amúgy is működött. A napokban megjelent ugyan még egy hirdetés (furcsa módon az ovink folyosóján) - az új családi napközi, meglepetésemre, a 3-7 évesekre számít. Mivel az ovis férőhelyek kerületünkben még csak-csak, nem igazán értem, hogyan gondolták. De lelkük rajta.

Családi gyermekfelügyelet. Annyit a már szidott jogszabályból szintén kiderítettem, hogy erre NEM jár állami normatíva. Innentől kezdve a dolog normális vállalkozói jogviszony, az eva (egyszerűsített vállalkozói adózás) feltételeit ugye épp tavaly rontották jelentősen, megjelent a „elvárt szakmai alapú vállakozói jövedelem”, a kisvállalkozások-mikrovállalkozások működési feltételein nem javítottak (na jó, lehet kisebb alaptőkével alapítani korlátolt felelősségű gazdasági vállalkozást, mingyá' hasra esek...), hitelcsatornák kiszáradtak, a női vállalkozói programokra pedig épp most fogyott el a pénz, az uniós forrásoktól a nagy amerikai alapokig, hiszen ezeket is megcibálta a válság, valamint az érdeklődés Közép-Európa iránt is hm, csökkent..

Bébiszitter, főleg feketén, ugyanis eddig is akadt. Ha most nevesítettük ezt még egyszer mint foglalkozást, és kijelentettük, hogy mindezt három gyerekkel és legálisan is lehet csinálni, akkor adtunk a szarnak egy pofont. Ettől nem rohan a fél ország tanfolyamot végezni és kiváltani a vállalkozói igazolványt. Lesz ebből ezer legális férőhely (és megint – a huszonezres igényre ezer plusz férőhely isten tudja hol?)? „Fekete” van most is, nem kevés, írtak nekem néhányan.

Ovi és iskola, avagy a szardíniás doboz – a jogszabályok nemcsak bölcsi, hanem minden más esetében növelik a maximális csoportlétszámot. Élő Anita (Magyar Nemzet Online)  november végi cikke szerint: "Két-három diák áll az órán, mert nincs elég ülőhely. Rotációs rendszerben, vagyis a következő tanórán másik gyermekek állnak fel, az addig álldogálók pedig leülhetnek" - meséli Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke, milyen panaszokkal fordultak hozzájuk a már eddig is túlzsúfolt osztályok miatt. Az alulfinanszírozottságra hivatkozva az önkormányzatok 2009-ben is kérvényezhették az Oktatási Hivatalnál, hogy felemelhessék az osztálylétszámokat.

2010-ben már kérvényezni sem kell. A költségvetést megalapozó salátatörvény szerint az első osztályokban 32 lesz a maximális létszám, és ez növelhető engedéllyel 34-re. Ha az iskolában egy évfolyamon csak két osztály van, akkor elsőben 37 kisgyereket is beültethetnek a padokba, a gimnáziumokban pedig 46-ra "húzható fel" az osztálylétszám. Innentől előadássá silányul az oktatás, ennyi tanulót ugyanis lehetetlen korszerű, interaktív módszerekkel tanítani” - azt már én tenném hozzá, hogy alsóban 32-37-es osztálylétszámnál már bohóctréfává fajul az egész, az ilyen osztályt kifogó szülőre iszonyú nyomás nehezedik, hogy keressen a gyerekének valami normális és működőképes, akár fizetős oktatási intézményt. Én valószínűleg ezt tenném. És ezzel pont el is érte a jogszabály alkotója, amit akart. És ezért kijárna tőlem neki egy maflás. Legalább.

Ha a jövőbeni vezetőink mindössze ezzel fogják be a szánkat, családbarát szabályozás, munkahelyek és jövedelemadózás (jópofa volt ez a családipótlék-adóztatási kísérlet, főleg különkasszás, de gyereket együtt nevelő élettársak számára), normális feltételekkel és elegendő férőhelyet kínáló gyermekfelügyelet, nőket és kisvállalkozókat egyaránt élhetőbb feltételekkel működni hagyó üzleti környezet, tisztességes, egyenlő esélyeket biztosító alapfokú oktatás ésatöbbi helyett, akkor én ettől bizony nem fogok hasra esni. Nem beszélek a levegőbe – amikor én szülök, még elvileg jár a három év gyes, a két év gyed. Csak éppen vállalhatatlan. Feltéve, ha nem a család macskáját akarjuk megebédelni, és nem a ház legkisebb helyiségét akarjuk mindösszesen fűteni. Emberek, ébresztő. Az „apa dolgozik, anya gyereket nevel” modell néhány éves átmeneti időszakon túl a legtöbb családban nem fenntartható jövedelmi viszonyokat eredményez. Nálunk is. Lebegtetik a családi adózás ígéretét is – de adózni, akár családilag is, akkor lehet kedvezőbben, ha van jövedelem, tehát munka. Ha nincs, akkor édesmindegy, hogy a nullát hogyan százalékoljuk.

A magyar gyermekek a népesség egészéhez viszonyítva szegényebbek, mint a többi európai országban, írta novemberben a MNO cikke. A családtámogatási rendszer sokakat óv meg a még mélyebb szegénységtől, bár az alapprobléma a gyermekes családok alacsony foglalkoztatottsága – többek között ez derül ki abból az Európai Unió egészére vonatkozó, a gyermekek jólétét és szegénységét áttekintő tanulmányból, amelyet év végén vitattak meg Brüsszelben egy nemzetközi konferencián

Több pénz viszont az elkövetkező években családtámogatásokra aligha lesz (jelenleg hivatalosan is befagyasztották a mai szinteket, végeredményben teljesen indokoltan). Nem azért, mert gonosz politikusok elizélték (sokat elizéltek, az tény, ez nem javít a helyzeten), hanem mert csökkennek az állami bevételek, ahogy zsugorodik a gazdaság. A kevesebből pedig nem lehet többet adni. Ha ezt nem veszik figyelembe, akkor a mindenkori kormányokat, legyenek azok bármilyen színűek és akarjanak nekünk bármekkora jókat, éppen úgy fogják a nemzetközi piacok emlékeztetni bizonyos tényadatokra, mint eddigi elődeiket.

A háromlábú szék mindhárom lába törött tehát jelenleg. Családtámogatás, elérhető napközbeni gyermekfelügyelet és munkaerőpiac. Hát, magyar anyák, felköthetjük a gatyánkat (még mindig jobb, mint magunkat). Végülis, nagyanyáink a háború alatt szülték-nevelték apáinkat-anyáinkat. Tanuljunk tőlük – innen szép nyerni. És becsülje meg mindenki, akinek megbízható munkahelye vagy működő vállalkozása van. Vagy munka mellett is ellátható gyereke. Főleg, ha mindkettő.

Vakmacska

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.01.12 13:51:41Vakmacska

    jazmine, van olyan rokon, ahol a két gyerek sorsot húzhat nevelés nélküli munkanapon, hogy kié a mozdonyszimulátor, és kié a Cisco router meg a tetris mint levelezőszerver mellékszolgáltatás, így apa meg anya is elvihet 1 db gyereket magával. Ha beborul ez is, akkor jöhet a miskolci nagymami vagy nappapi, héderezni a bruttó 50 négyzetméterükön, esetleg leintercityztetni a két kölköt Miskolcra meg vissza (még jó, hogy van mávos a családban...)A barátnőm évekig lefizetett egy bölcsis gondozónőt, hogy az egyedül nevelt lányát vigye műszak végén haza, és addig üldögéljen vele a ház közepén, míg ő a város másik végéről hazaér....mert az ő szülei meghaltak már régen, a volt férje meg egy TOP50 cég második embere, napi 12 óra melóval.

  • 2010.01.12 13:52:59Vakmacska

    Starlark, én se látom másképpen ezt.

  • 2010.01.12 13:53:01mazsola84

    Illetve, amikor én gyerek voltam, apám 2-ig, anyám 4-ig dolgozott. Ma jó, ha 6-ra hazaérnek.

  • 2010.01.12 13:55:53jazmine

    Az enyémek nagy eséllyel megismerik majd az ovi összes óvónőjét és csopszobáját a gyűjtőcsportokban.

  • 2010.01.12 13:57:26Starlark

    Nagyi szempontból mázlifaktor működött nálunk. Anyám nyugdíjas de fiatalos minden további nélkül rá merem bízni a gyerkőcöt.
    Szeptembertől hogy 2 éves lesz viszont csak a csana marad.

    Létszámok: emlékszem mikor ált. sulis voltam mi is 35 a végére 33-an voltunk egy osztályban. Gimiben csak 30-an voltunk a végére a szak órákon pedig ezt is bontva. De amilyen színvonalon már akkor tanított tanár akár 50-en is lehettünk volna mint anno anyámék.

  • 2010.01.12 13:58:04jazmine

    Mazsola, nem csak ennyi a különbség. anno jó, ha évente 2 hétig voltak zárva az ovik/bölcsik, a tényleges egészségügyi festés idejére. Ma meg 1 hét téli szünet, nevelésmentes napok, nyáron 4-6 hét. És a legnagyobb gond, h sok helyen olyan korú vezetők vannak, akik a 2 hétre vannak ma is szocializálva, azt hiszik, h a dolgozó hazudik, van, ahol felhívják az ovit, h tényleg addig van-e zárva...

  • 2010.01.12 14:06:12Starlark

    Vakmacska: Értem én mit írtál kicsit felháborodott a lelkem :) mikor azt írtad nincs aki értene hozzá. Van, csak inkább csinál mást. A régi rendszerben tanultaknak nem biztos hogy van földjük /pl nekünk sincs, a pici szőlőnek leszámítva/ a mostani tulajok gyerekei meg most kezdenek kiszállingózni, remélhetőleg lesz köztük pár lelkes lelkiismeretes akit érdekel is a föld nem csak a villantás.

  • 2010.01.12 14:12:17mazsola84

    Jazmine,
    nem tudom mennyi szünet volt, arra nem emlékszem. De (bocs, nem akarok belemenni a korán vs. későn szülni témába) engem még simán otthagyhattak a déd(!)szüleimre, mert még jó egészségben éltek, ma meg egy csomó gyerek nem is ismeri a nagyszüleit sem, nemhogy a dédszüleit. Vagy már olyan idősek, hogy nem tudod rábízni őket.

  • 2010.01.12 14:34:59Papírbika

    mazsola84 és nem rinyáznak neked a szüleid, nagyszüleid, hogy "amikor én 26 éves voltam, akkor már 4 éves gyerekem volt, NyenyeNyeneynenyee"?

  • 2010.01.12 14:41:25mazsola84

    Nem. Nálunk nem divat a családban bezzegelni.

    Anyám most már pedzegeti a dolgot, a nagyanyámék csak annyit, hogy szeretnék megérni, hogy lássák a dédunokájukat. De ennyi.
    Amúgy tudják, hogy nem 40 évesen akarok szülni, úgyhogy tudják, hogy tőlem nem áll távol a dolog.

  • 2010.01.12 14:42:50Pöttön

    Itt Svájcban is irtóztató drága a bölcsi (az állami is), kb egyhavi lakbérnek megfelelő összeg ha teljes munkaidőben adod be a gyereket (hétfőtől-péntekig reggeltől estig), ugyanis rengeteg az olyan hely, ahol csak mondjuk délelőtt/délután, és csak egy/két napot lehet a gyerek (ezt is jó pénzért). A várólista a teljes idős és az állami helyekre nagyon hosszú, több év (állami v. magán, mindegy), már szülés alatt érdemes feliratkozni. Viszont úgy látom itt kevesen sírnak miatta, mivel itt ez számít általánosnak, megoldják vhogy, és kész...

    Viszont: az állami rendszerben legalábbis bekérik a fizupapírokat, és az éves csoport összköltséget leosztják, aki kevesebbet keres, az kicsit kevesebb fizet, aki többet, az valamivel többet. Nem sokkal olcsóbb az állami mint a magán egyébként. És látom, hogy fél 7-kor még simán vannak gyerekek az oviban/bölcsiben, nagyjából akkorra ürül ki a terem (ugye nem négyig dolgozik a legtöbb szülő itt sem). Persze a nem teljes munkaidős bölcsik/ovik itt is sokszor 4-ig vannak, én pl csak két délelőtt hordhatom a kétéves lányomat (magánba), mert nem dolgozom, így esélyem sincs se kifizetni másikat, se helyet kapni, de ez is valami.

    Általános suli viszont ingyen van már, de olyan szinten, hogy még füzetet és ceruzát sem kell vinni sok helyen, ha a körzeti suliba adod be a gyereket... Az egyetemi ösztöndíjak sem vészesek egyáltalán, sokkal olcsóbb pl egy félév bármelyik egyetemre, mint egy fél év bölcsi... :-) Szóval bár itt nincs hosszú fizetett szülési szabi (azt hiszem 3 hónap a max), de azért sok anyuka kénytelen otthon maradni valamivel tovább, és összehúzni a nadrágszíjat, vagy visszamenni dolgozni, és a teljes fizuját ovira/bölcsire fizetni, főleg két gyerekkel, de ez van, itt sem jobb a helyzet. És még egyszer mondom, az ÁTLAG fizetésekhez képest itt is nagyon drága az ovi/bölcsi.

  • 2010.01.12 14:44:35Papírbika

    mazsola84: amikor 27 évesen szakítottam a barátnőmmel, akkor anyám azért egy kicsit megborult, hogy akkor mi lesz velem :)) Ő 24 évesen szült engem második gyerekként.

  • 2010.01.12 14:44:58Pöttön

    Viszont: előre, kinyomtatva ki van adva, hogy mikor lesz szünet az évben, nincs két nappal előtte bejelentett nevelési nap pl...

  • 2010.01.12 14:50:18mazsola84

    Papír, akkor abban megegyezhetünk, hogy a te anyád hisztisebb, mint az enyém :)
    Enyém a 24. szülinapjára kapott engem.
    Nálunk inkább az a necces, hogy anyámék viszonylag fiatalok, a férjem meg hozzám képest jóval idősebb, szóval a férjem korban pl. közelebb van anyámhoz, mint hozzám :)

  • 2010.01.12 14:52:38Vakmacska

    mazsola, az én anyám mikor én 32 voltam:

    hááát fiam azért az már mégis túlzás, hogy engem is túlszárnyalsz, meddig akarsz még várni...ő harminc volt mikor rám szánta magát. Unokája viszont csak az én 35 éves koromban lett.

  • 2010.01.12 14:53:26Papírbika

    mazsola84: pont ezt akartam kérdezni, hogy nem e furcsa nekik a ha jól számolom 40 éves krapekod.

  • 2010.01.12 14:59:52mazsola84

    Jól számolod.
    19 voltam mikor összejöttünk, apám kicsit ki volt (nem kicsit, nagyon), anyám mondta, hogy jó faszi, aztán ebben megegyeztünk.
    Most már a férjem, a 7. évet tapossuk együtt, úgyhogy volt idejük hozzászokni.

  • 2010.01.12 15:02:52Papírbika

    7-ik éve? Nem 4 éves a gyereke?

  • 2010.01.12 15:03:22Silverveil

    Anyukám 35 volt, amikor születtem, szóval még ráérek!

  • 2010.01.12 15:05:15mazsola84

    Papír, de, de ennek a részletezésébe most nem mennék bele, elregéltem már 100x

  • 2010.01.12 15:07:37Papírbika

    ... arról én lemaradtam ... pedig azt hittem, most megtudok valami szaftosat...

  • 2010.01.12 15:08:53fantaghiro lesz a lanyom

    En is hallanam a tortenetet.

  • 2010.01.12 15:13:03mazsola84

    Papír röviden: mindenkit megcsalnak (1x, de az pont elég volt), engem is megcsaltak. Csak az én megcsalatásomnak nyoma is maradt.

  • 2010.01.12 15:15:03Papírbika

    mazsola84: és hogy vallotta be ezt?

  • 2010.01.12 15:17:39meeko

    Mazsola,
    azért ez a "mindenkit megcsalnak" durva általánosítás, vagy önnyugtatás, nem??
    ( Engem is csaltak meg, úgyh nem élek álomvilágban)
    Nem bántásból írom ám, én is megbocsájtottam...

  • 2010.01.12 15:22:16fantaghiro lesz a lanyom

    Engem nem csaltak meg, de szerintem az a ferfi aki soha nem kandikal ki, az Tokfilko.

  • 2010.01.12 15:22:18Papírbika

    én mondjuk nem tudok róla, hogy megcsaltak volna valaha is, de nem is nagyon tudom elképzelni, hogy mit tudhat egy olyan krapek, akire érdemes szemetvetni utánam :D

  • 2010.01.12 15:24:14mazsola84

    meeko, szerintem nincs olyan ember, akit nem csaltak még meg vagy akit nem fognak. De ez magánvélemény.

    Papír, a megcsalást 2 nap múlva tudtam, amikor a terhesség kiderült már kibékültünk.
    Ez persze megint borított dolgokat, de ez hosszú történet.

  • 2010.01.12 15:24:52fantaghiro lesz a lanyom

    Kivancsisag. eddig egy jobb pasast sem talatam mind az exem. (sajnos)
    De kivancsi vagyok.

  • 2010.01.12 15:25:10mazsola84

    Papír, a jelszó: nem tudok róla :)))

  • 2010.01.12 15:27:31meeko

    Mazsola,
    én absz nem így látom. Szerintem (!!) ez nem törvényszerű. De mindenki nyugtatja magát valamivel, Te ezzel, én mással tettem.
    Teljesen túlvagy ezen, amúgy?

  • 2010.01.12 15:33:07mazsola84

    Meeko, megbocsátani lehet, elfelejteni nem. Ha nem lenne a kisember ennyire benne az életünkben akkor lehet, hogy teljesen elfelejtettem volna (más is csalt már meg, 100%-osan túlléptem rajta, mert én is csaltam, nekem a szex csak szex, nem egyenlő a szerelemmel), de egy gyereket nem lehet csak úgy elfelejteni.

  • 2010.01.12 15:38:14mazsola84

    Mennem kell.

  • 2010.01.12 15:38:45meeko

    Huh, nem lehet könnyű gondolom minden hétvégén szembesülni ezzel, meg azzal, h valami örökké ahhoz a nőhöz köti.
    Mondjuk, jobb, mintha egy súlyos betegséget hozott volna haza. Mert ezen az alapon, az is történhetett volna.

  • 2010.01.12 15:41:22Papírbika

    fantaghiro: hm, én pl nem vagyok félrelépős, egy olyan volt, hogy egy baratnőm úgy lett, hogy a másikkal még nem volt vége (volt egy hónap átfedés, de azalatt nem is dugtunk, csak csók volt), és emiatt is genyónak érzem magam, érdekes módon minél több idő eltelik, annal szemetebbnek.
    De én mondjuk tinikoromban is mindig ugyanarra az oldalra rejszoltam a magazinban - már amíg nem ragadtak össze végleg a lapok...

  • 2010.01.12 15:43:49fantaghiro lesz a lanyom

    :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
    Ha ha ha ;DDDDDDDDDDDDDD

    Az enyemnek legyezi a hiusagat,hogy mindig visszamegyek,es vallogatott daliakat rohogok ki.

  • 2010.01.12 16:52:20Papírbika

    fantaghiro miért két krapek között visszajársz kefélgetni a legelső emberhez?

  • 2010.01.12 17:00:10fantaghiro lesz a lanyom

    Mert szeretem.
    Mert jobb.
    A tobbit kiprobalom egyszer-ketszer es utana nem felelek a telefonhivasokra.
    hogy miert kandikalok ki?
    Mert az elet mas szinterein,ahol nem szex van,meg szeretet nincs egyetertes.

  • 2010.01.12 17:29:40Papírbika

    fantaghiro: ja, én azt hittem, hogy annak a kapcsolatnak már régen vége, nem tudtam, hogy elvileg az tart. És nem küld el a fickó a susnyásba?

  • 2010.01.12 17:32:15fantaghiro lesz a lanyom

    Nem.
    Hat vege volt.Mert leleptem.Vagyis kidobtam.Kerestem mast,es a sors fintorakent, igy szules utan sokkal nagyobb sikerem van ,mint valaha,es valogatok.
    De hiaba en visszasirtam magam. Es nagyon orult.Legjobb baratok vagyunk,szeretok,a kisfiunk a mindenunk,de nem birjuk elviselni egymast.(by cozumel)

  • 2010.01.12 17:36:57Papírbika

    az jó. Nincs is jobb a békülő dugásnál meg az utállak szexnél :)

  • 2010.01.12 19:54:32Sudve

    Na jó, ez mondjuk inkább az eredeti témához kapcsolódna...

    Akik külföldön éltek, meséljetek már légyszíves, hogy működik a dolog abban az esetben, ha valaki teszemazt beteg gyereket nevel? Van bármilyen támogatás erre az esetre, vagy korrekt intézményi rendszer, vagy bármi?

  • 2010.01.12 21:13:43dalia

    szép kerek írás, gratula!
    (37 fős elsőosztály... sírni tudnék)

  • 2010.01.13 11:08:12Rosa Rugosa

    Na, most jól bepuncsolok, de mióta nézem a porontyot, nekem ez az írás tetszett a legjobban.

  • 2010.01.13 13:23:08kriszi

    Hát nem tudom. Engem is csaltak meg, de olyan nem-igazi kapcsolatban, gondtalan leánykoromban. Ja, én is csaltam, egy kicsit. Aztán másnap szakítottam. Akkor remélhetőleg ezen már túlvagyok :D

  • 2010.01.13 13:23:55kriszi

    Bár mi a csalás? Csak a félredugás? Bármi az alatt nem?

  • 2010.01.13 14:12:36deborah

    Sudve, ha erre jársz: Hollandiáról tudom írni, hogy nagyon jó intézményi rendszer van a beteg vagy fogyatékos gyerekeknek és felnőtteknek is, akikből rengeteg van mert évekig nem szűrtek itt az égvilágon semmit. Alig van település ilyesfajta intázmény nélkül, rengetegen dolgoznak ott, foglalkoztatják, gondozzák, fejlesztik őket stb. A legtöbb család beadja ilyen helyre beteg gyerekét, mert jobb dolga lesz, mint otthon lenne (persze ezt lehet vitatni).

  • 2010.01.13 14:42:20Sudve

    deborah, köszi szépen. Ugyan még van időnk, a lányom most múlt másfél, de nagy valószínűséggel nem lesz intézmény-érett 3 évesen, a bentlakásos téma szóba sem jön, de nem tudom, meddig húzzuk egy fizetésből meg a gyesből majd.

  • 2010.01.13 17:04:45sylblog

    Csanás bejegyzéshez akartam hozzászólni, de ide is illik teljesen.Pontos jogszabály számot nem idézek, de úgy tudom, hogy sok változtatás lehetővé teszi mostantól, hogy az óvodába felvegyék azokat a gyerekeket, aki adott év dec.31.-ig betöltik a 2,5 évet (eddig az volt a szabály, hogy adott év 12.31-ig be kellett töltenie a 3 évet).Több kérdés vet fel a dolog:
    - Ez valójában mini csoportok megszervezését jelenti?
    - Az óvodák szakmailag és gazdaságilag mennyire vannak felkészülve tulajdonképp bölcsődéskorú gyerekek fogadására (pelenkázó, bili stb.)?
    -Változni fog-e az a tendencia, hogy a szülők tudatosan tömegesen visszatartják, akár több 7 éves korig gyerekeiket az óvodában, mondván nem iskolat érett.
    -Ez csana alternatíva?
    -Vajon mennyire befolyásolja a bölcsődék korösszetételét (fiatalabb babák lesznek többségében pl.) ez a változtatás?

  • 2010.01.13 21:56:35Vakmacska

    Sylblog, ha a bölcsi normatíva posztra átmész, ott kitárgyaltuk. Két különböző dolog. A kombinált ovi-bölcsi (minicsoporttal, bölcsisgondozóval) ott alakítható ki (kétéves kortól asszem de ez nem biztos, most nem vok jogszabály közelben) ahol önálló bölcsi amúgy nincs, ált. kistelepülésen. Ott valóban csana alternatíva, mivel bölcsire nincs pénz, akkor mehet az önkormányzat arra hogy legyen csana (és támogatja v nem) vagy hogy egy ilyennel kivált néhány csana-férőhelyet főleg azokét, akik utóbbit nem bírnák fizetni.

    A kétésféléves dolog meg a R. Máriusz-féle törvmódosítás a közoktatásiban, ott annyi a dolog, hogyha a szülő menne dolgozni, fizikailag van hova betenni a gyereket, akkor nem kell megvárni a 3. szülinapját, hanem mehet két és fél évesen. Azoknak segít, akik nem tudnak fél évet várni a melóval, bölcsihelyük nincs, meg különbenis milyenmá hogy fél év múlva meg megint szoktassák be szerencsétlen gyereket máshova. Ezt mindenütt lehet alkalmazni, nemcsak bölcsimentes vidékeken.

    Sokan keverik, ott asszem jogszabályhelyet is idéztem.

    A visszatartott gyerekekről meg talán láttad a marha nagy vihart kavart posztomat "ötévesen kell-e kettesével visszafelé számolni" címszó alatt, vagy 700 hsz-t számoltam.....ki is derült, hogy ebben sok esetben összejátszik a szülő, az ovi, a szakembergárda meg az iskola is, már amelyik. Amelyikben pl. ma voltunk, az elég népszerű, mégsem akartak lebeszélni hogy a nyári gyerek oda járjon esetleg szeptembertől.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta