Honnan jön a tej és a kenyér?

Hogyan kerül a tej a dobozba? Zacskóban terem-e a kenyér? - sok gyerek számára megválaszolhatatlan kérdések ezek.

cow

Sokat javíthatna a helyzeten, ha az iskolások szervezett iskolai programok keretében közelebbről is megismerkedhetnének a falusi gazdaságok mindennapjaival.

A londoni Kingston Egyetem legfrissebb kutatása szerint a mai gyerekek nem sokat tudnak arról, honnan és hogyan kerül a tej, a kenyér, a gyümölcsök és zöldségfélék az üzletek polcaira. Ne higgyük azonban, hogy csak a városi gyerekek előtt ismeretlen az élelmiszerek előállításának és feldolgozásának a menete, mert a vidékiek között is meglepően sokan teljesen tájékozatlanok ezekben a kérdésekben.

A kutatásról szóló beszámoló szerzője, dr. Francis Harris, azt mondja, hogy semmi mással nem pótolható ismereteket nyújtanak a gyerekeknek a falusi gazdaságokba tett szervezett iskolai kirándulások, melyek során közvetlenül a családi gazdaságok tagjaitól kaphatnak információkat. Az Egyesült Királyságban e célból indított programban részt vevő farmerek némelyike meglepődve tapasztalta, hogy sok gyereknek fogalma sincs arról, hogyan kerül a tej a dobozba vagy a palackba. Újdonságként éri őket, hogy nemcsak egyfajta tehén van, de még ennél is nagyobb probléma, hogy a program keretében farmlátogatásra vitt óvodáskorúak jelentős része nem tudja megkülönböztetni a birkát a kecskétől, a retket a sárgarépától. A személyes élmények sokat segíthetnek a sztereotípiák legyőzésében is, sok gyerek fejében ugyanis kizárólag férfiként él a falusi gazdálkodó alakja, ezért igencsak meglepődnek, amikor nőket látnak a földeken vagy az állatok körül.

A programban részt vevő gyerekek, pedagógusok, szülők és gazdálkodók egyetértenek abban, hogy olyan ismereteket nyújtanak ezek a kirándulások, melyeket tankönyvekből nemigen szerezhetnének meg a gyerekek. Első pillantásra nagy idő- és anyagi ráfordításnak tűnhet egy-egy ilyen látogatás megszervezése és lebonyolítása, de a látottak aztán nemcsak a természettudományos iskolai órákon hasznosíthatók, hanem például földrajz-, irodalom-, rajz- vagy technikaórákon is - érvelnek a program támogatói.

További haszon lehet, hogy az újonnan szerzett ismeretekből nemcsak a kicsik profitálnak, hanem a szülők is: egyrészt úgy, hogy korábban nem hallott dolgokról értesülnek a gyerekektől, másrészt pedig úgy, hogy az élmények nyomán felmerülő kérdésekre válaszolva maguk is kénytelenek utánanézni bizonyos homályos pontoknak a növénytermesztéssel és állattenyésztéssel kapcsolatban. Ezt mi sem jelzi szemléletesebben, mint hogy a részt vevő szülők 54 százaléka nyilatkozott úgy, hogy közvetve ő maga is tanult valamit az iskolai kirándulásból.

Az eredmények nyomán a brit kormány arra bátorítja az iskolákat, hogy mind nagyobb számban lépjenek be a programban. Ennek azonban nemcsak az anyagiak szabnak határt, hanem az angol iskolák egyre kritikusabb tanárhiánya is, melynek következtében akár már a gyerekeket kísérő néhány tanár egynapos távolléte is megoldhatatlan átszervezési feladatok elé állíthatja az iskolaigazgatókat.

http://www.kingston.ac.uk/ceesr/staff/documents/Executivesummary-final_000.pdf

Oszd meg másokkal is!
Mustra