SZÜLŐSÉG

Új nyelven beszél a gyerek

2009. szeptember 16., szerda 15:40

Előző posztunkban a négyéves Vera édesanyja számolt be, hogy lánya hogyan ismerkedik az idegen nyelvvel. Most arról mesél, gyermeke hogyan köt barátságot idegen nyelven beszélő társaival és hogyan kommunikál velük.

Voltunk két napot Genfben (francia-Svájc) és ez alatt a rövid idő alatt is sok minden történt idegen nyelv ügyben, például Verus boldogan bonjour-ozott és salut-zött, ami nem meglepő; azt a taktikát választotta ugyanis, hogy ha köszönnek neki - számára érthetetlen szóval -, akkor ugyanazt válaszolja vissza. Abból nagy baj nem lehet. A vonaton megismerkedtünk egy sráccal és a családjával, a srác svájci-magyar, de Mexikóban született és japán felesége van (vonzzuk a multikulturálisokat...). Érdekes, hogyan „csíptük fel” őket.

Verus azért ismerkedik, mert unatkozik. A „régi” ovi a genfi kirándulásunk idején még nem kezdődött el és mivel a május vége messze volt már, a lányom egyre türelmetlenebben vadászott gyerekekre. Ha meglátott egy hasonló korút 10 méteres körzetben, azonnal megkérdezte, hogy megismerkedhet-e vele. Válaszunk mindig az igen volt, imádom, hogy a lányom ilyen szociális, de persze nem minden gyerek ilyen, sokszor volt, hogy negatív visszajelzéseket kapott a kiszemelt „áldozatoktól”.

A vonaton nagyon kevés gyerek volt éppen, de Verus talált egyet, Lilikát, a svájci-magyar-japán kislányt.

Bátran odament hozzájuk (pár üléssel előttünk ültek, nem is láttam oda, Lilika anyja mesélte később, hogy is volt) és azt mondta a kislánynak: „What's your name?” Lilika kétéves, az anyukája válaszolt helyette és nyilván azonnal megkérdezték Verus nevét is, aki magyaroknak végigmondja az egészet, külföldieknek csak annyit mond: Vera.

Az apukának mégis szöget ütött a fejébe, hátha magyar ez a gyerek, de beszélgetést nem tudott kezdeményezni (összesen 5-6 mondatot tud magyarul.) Szóval elkezdődött a metakommunikáció, angolul próbálkoztak a lányommal, aki mosolygott és csacsogott (bingolul), dédelgette a kislányt és néha vissza-visszajárt hozzám ezt-azt kérni (cukorka, rajzeszközök). Mikor a szülők kellőképpen összezavarodtak, az anyuka odajött hozzám Lilikával és megkérdezte, nem próbáljuk-e ki a vonat játszó-kocsiját. MÁV-hoz szokott magyar lelkemnek felüdítő élmény volt ez a hely, a vonat végébe tették és pont olyan volt, mint egy játszótér. Csúszda, mászóka, készségfejlesztő játékok. Itt mindenki elmondta, honnan jött és mi az anyanyelve, kihez milyen nyelven szól a családban. A magyar gyökerekkel (is) rendelkező srácról kiderült, hogy öt nyelven beszél és nagyon biztatóan nyilatkozott Verus nyelvi érzékéről és kommunikációs készségéről, szerinte 3 hónap Kalifornia csodákat fog tenni. Szerintem is.

Itthon aztán végre elkezdődött az óvoda a szokásos környezetben, - úgy döntöttünk, muszáj, hogy Verus elkezdje (folytassa) itthon is - és a lányom pótolta a gyerek-hiányt. Rájött, hogy az emberek sok nyelven beszélnek és arra is, hogy az a legjobb, ha egy idegen nyelvűvel a saját nyelvén értekezünk. Kitalált magának egy nyelvet, arra az esetre, ha magyarul nem reagálnék azonnal arra, amit éppen szeretne. Verus idegen nyelve nagyon érdekes, kiejtés szerint leginkább a francia és a cseh keverékére hasonlít (elnézést minden franciától és csehtől) és egyelőre csak néhány mondatból áll. A „vegyél fel, mert fáj a lábam” az ő nyelvén „spahnyi”, a „fejezd be a netezést”-re is van egy szava (sajnos nem tudom hitelesen visszaadni), de van a „puszilkodjunk az ágyon”-ra és a „játssz velem”-re is kifejezés. A legmegdöbbentőbb, hogy nem felejti el ezeket és azonos szituációra ugyanazt a szót alkalmazza. A számára legfontosabb fogalmakat fordítja át erre az új nyelvre és elvárja, hogy azonnal megértsem. Viszonylag könnyű, a szituációból ki lehet következtetni, mit mond, de ha kétségeim lennének, segít és (f)ordít.

Ötletem sincs egyelőre, mihez kezdjek ezzel az új helyzettel, gyanítom, hogy 1-2 hét preeschool és maradunk az angolnál meg a magyarnál, de alakulhat máshogy is. Büszke vagyok az én okos nagylányomra, mert látom, kezdi érteni a lényeget. Itt is van az ideje, 18-án indulunk!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.09.17 13:37:05Magenta

    szövet, bocsmá', te honnan tudod, hogy én itthon mit mondok a gyereknek?
    Nem emlegetem előtte a pornószínészeket, a plázaeladókat sem konkrétan, azt szoktam neki mondani, vidd többre, mint anyád.

    De úgy látom, kevés a munkád ma is.

    Veg_, igazad van, meg kell tanulnom úgy kimondani dolgokat, mintha ki se mondanám.

  • 2009.09.17 13:37:17szövetszöcske

    Ja, célpontnak ott ajánlkoztál, hogy leírtad ilyen formában, hogy kiakadtál egy négyes osztályzaton. Azér is szóltam rögtön, még a balhé kitörése előtt:)

  • 2009.09.17 13:38:12Farkasokkal táncoló

    Az ember soha nem tudja, hogy milyen akaratlan mellékmondatból lesz oldalakon át tartó szarpofozás a p.-on... :-(

    A kétnyelvűségről volt szó, magenta azt írta, hogy ő sokat ad az anyanyelvi képzésre külhonban is, és mégis a gyerek németből lett ötös és magyarból négyes. Hogy a fenébe lehet ezt ennyire félreérteni, hogy azon vitatkoznak a végén, hogy a plázákban kik dolgoznak agyatlanok vagy agyasak?

  • 2009.09.17 13:39:08Magenta

    mazsola, de nem tudom, máshol hogy van, nálunk ugyanúgy téma a tanulás, mint a válás. Vagy bármi más.
    Egyik se fontosabb a másiknál, de az életünk része. Mindkettő a jövője (valószínűleg).

  • 2009.09.17 13:40:41Magenta

    Basszus, és tényleg nem akartam mást leírni, mint hogy szerintem a gyereknek ugyanolyan jól (sőt, jobban) illik tudnia az anyanyelvét, mint egy másikat.

    Asszem itt az ideje megint szünetelni. :(

  • 2009.09.17 13:41:46Temptation

    Magenta: én értettem mi a probléma a magyar 4-es, német 5-sel, és szerintem mások is, csak egy-egy "ügyes" hsz-szel sikerült kiforgatni a mondandódat.
    Aki olvasott már Téged máskor is, az tudja, hogy normális elvárásaid vannak a gyerekeiddel.
    Hagyd a fenébe a többit.

  • 2009.09.17 13:42:21szövetszöcske

    F.T. ez az igazán szép a porontyban, pont olyan a kommentszekció mint a besenyőcsalád elvi vitadélutánja.

  • 2009.09.17 13:44:02Veg_

    "2009.09.17 13:37:05Magenta
    Veg_, igazad van, meg kell tanulnom úgy kimondani dolgokat, mintha ki se mondanám."
    A porontyon is jól jön olykor a diplomácia ;-)
    (diplomata az, aki ugy küld el a fenébe, hgoy alig várod, hogy mehess :). Mellesleg levettem, mit akarsz mondani, de én is láttam, hogy ebből lehet vihar a biliben :-)

  • 2009.09.17 13:45:50Heatherette

    M, az meg a másik, h a faszom se érti meg soha, miért csak az értékes munka, amit az agyaddal végzel. nem, tényleg nem kell semmi agy ahhoz, h pornózzon vki, se eladónak állni, de pl milyen érdekes, h az emberek többsége pornót is néz (vagy legalábbis nézett már min. 1x életében) és eladóktól is kénytelen néha segítséget kérni. sőt, még az ügyfélszolgálatos melóhoz sem kell semmi agy, mégis milyen jól tud jönni, ha segít.
    nem az a lényege az egész tanulás cirkusznak, h aztán olyan munkád legyen, amit szeretsz és meg is élsz belőle? ha mindez megvan, nem tökmindegy, mit csinál az az ember?

  • 2009.09.17 13:49:09cantaloupe

    Sziasztok, jó a téma...én németül még a dajkanyelvet is beszélem, 2o évesen költöztem ki Ausztriába és 8 évet éltem ott, illetve bébiszitterkedtem, így megy gördülékenyen, de gyerekdalokon kívül mást nem adok tovább, mert idegennek érezném.
    Mégis máshogy énekli az ember a Bóbitát vagy hogy Es klappert die Mühle.

    Én is ismerek ilyen szülőt, aki gyakran jár Angliába és onnan hazatérve angolul beszél a gyerekéhez, hibásan, vastag akcentussal, én meg alig bírom ki, hogy ne szóljak.

  • 2009.09.17 13:49:30keke80

    Ha boldog vele, miattam az csinál, amit akar. De az anyagi része nem másodlagos szempont. És igen, természetes dolog, hogy a szülö jobbat akar a gyerekének, mint ami neki jutott...

  • 2009.09.17 13:53:47cantaloupe

    Magenta,
    hogy zajlik Magyarországon a tolmácsoktatás? A legjobb barátnőm a Bécsi Egyetemen végezte el, és iszonyat volt, mert a tanárai a feltörekvő diákokban konkurenciát láttak. Főleg, mikor kiderült, hogy ukrán barátnőm anyanyelvi szinten beszéli az oroszt. Hisz kikerülve, diplomásan könnyen elhappolhatja a nagy tanárok elől a munkát!

    S barátnőm most egy posztgradgazdasági diplomáért küzd, mert nincs tolmácsnak munka...sokan vannak és a kapcsolatok számítanak.

  • 2009.09.17 13:53:48szövetszöcske

    Nekem ez a lenézés dolog az olyan igazán Huxley-s. Mi béták jobbak vagyunk mint a gammák meg a delták, mer azok agyatlanok, szánnivalóak, még a kinézetük is szar. Persze az alfák jobbak nálunk, de cserébe nekik túl sokat kell teljesíteni, és túl keményen kell dolgozni, ezért én nagyon boldog vagyok, hogy béta lettem. Színtiszta kasztöntudat.
    Legalul vannak a pornósok-kukások(mindenki aki olyan melót végez ami az én értékrendemben tisztátlan). Aztán szépen sorban jön a többi szint, mindenki belő magának egy kasztot, az attól lefelé levőket lelkiismeretfurdalás nélkül lenézi, a felfelé lévőkkel meg nem cserélne, mer annak meg túl nagy az ára. Igaza volt az öregnek, tényleg ez a társadalmi stabilitás alapja.

  • 2009.09.17 13:57:12Veg_

    "2009.09.17 13:42:21szövetszöcske
    F.T. ez az igazán szép a porontyban, pont olyan a kommentszekció mint a besenyőcsalád elvi vitadélutánja."
    Ezt én is nagyon élvezem :-D

  • 2009.09.17 14:29:59cantaloupe

    Heatherette,
    ezt nagyon szépen írtad, egyetértek. Bár a kereskedelmi alapfokhoz nem kell diploma, kell rátermettség, alaposság, kommunikációs készség, állóképesség. Minden szakmának vannak alapjai.

    Szövet, apád nem nevelt hülyét. :)

  • 2009.09.17 14:38:20Silverveil

    A Porontyon kommentelés az alábbiak szerint történik:

    X kommentelő igyekszik normális módon elővezetni a mondanivalót, mondjuk 10 sorban. Ha ebben vannak olyan szavak, ami sokak szemében vörös posztó (pl. súly, négyes jegy) akkor a szöveg figyelmes olvasása nélkül beindul az automatikusan generált kommentáradat és X kommentelő most aztán kap. X kommentelő bánatosan csóválja a fejét és azon gondolkodik, hogy ő néz-e ki hülyének, vagy csak nem olvasták, amit írt. Következő gondolat: vitázhatunk itt idegen nyelvről, ha már az anyanyelvünkön is prímán elbeszélünk egymás mellett. :)

  • 2009.09.17 14:42:49szövetszöcske

    Cant, az öregen most Huxley-t értettem. Apám igazi hardcore konzervatív (mármint kasztrendszer tekintetében), keresztbeáll a szeme ha valaki megkérdőjelezi, hogy milyen reláció jelet lehet tenni a kurvák és az ún. rendes munkát végzők, vagy a valami középiskolát elvégzett adminisztrátorok és a rendes egyetemi végzettségűek közé (ő itt áll a ranglétrán, és nagyon elégedett azzal, hogy elvégzett egy egyetemet, és nem gondolja, hogy ennél bármi több jó lett volna neki, tehát nála itt az optimum pont a rendszerben).

  • 2009.09.17 14:44:42Tessina

    Silverveil, pontosan leírtad a helyzetet, csak kifelejtetted, hogy mindeközben nem maradhatnak el a kötelező smúz körök sem: ha x törzskommentzővel, akit épp menőnek tartok, félig egyetértek, smúz nem maradhat el, ha olyannal értek félig egyet, akit épp nem tartok menőnek, beszállok a dobálókhoz.
    Én meg itt röhögök, és megnézem az időjárásjelentést, mert ez most extralol, tuti front van, de nem szeles, mert akkor én is beszállnék:))

  • 2009.09.17 14:46:47anyamadár

    ...én is akarok bunyózni, de főznöm kell :)))

  • 2009.09.17 14:48:00Silverveil

    Tessina,

    Én beszálltam, csak nem itt. A munkahelyen nem tudok elmenni pisilni, nincs hová. Beszóltam a kolléganőmnek délben és azóta is a budin sír. Most hogy mondjam meg neki, hogy bőgjön már máshol:))

  • 2009.09.17 14:49:26szövetszöcske

    Én igyekszem igazságosan nem smúzolni senkivel, a kedvenc szereplőkkel sem, és szintén igazságosan bárkinek (a kedvenc szereplőknek is) beszólok jól. Ezér is nem jó összesmúzolni a tagokkal, mer egy spannak csak nem szól be az ember, aztán a sok smúznak lesz a vége, hogy nyálbafulladnak a jó szaftos viták, meg megdermednek a klikkek közti határvonalak.

  • 2009.09.17 14:51:36Silverveil

    Tanulság: A Porontyon sokkal praktikusabb beszólni, az életben a fagyi néha visszanyal:)

  • 2009.09.17 14:53:11madz

    még jó, hogy nem vagyok jó smúzban

  • 2009.09.17 14:53:33Tessina

    Silverveil:)))

  • 2009.09.17 14:54:25Tessina

    (madz, nem rád gondoltam:))

  • 2009.09.17 14:54:46szövetszöcske

    Silver, mint mondtál neki?
    (meséld el nyugodtan, én meg majd beszólok érte, hogy mekkora genyaláda voltál, ha már a kolléganőd mimóza volt, és csak ő sír a végén nem ketten együtt nyűglődtök a slozin)

  • 2009.09.17 15:06:48Silverveil

    Ma még nem csinált semmit és a főnök ezt megunta. Amikor a barátnőjével vihorászott a céges vezetékes vonalon, a főnök simán kihúzta a telefont.
    Jött dúlva-fúlva és rám ordított, hogy nekem bezzeg biztos nem húzzák ki a telefont stb., pedig ő milyen kedves a főnökökhöz én meg le sem szarom a magánéletét senkinek.

    Erre én:
    Hát igen, a seggnyalás nem mindig elég.

    Ez volt a nagy konfliktus:)

  • 2009.09.17 15:07:36Heatherette

    szövet
    spannak lehet a legnagyobbat beszólni :)
    amúgy meg: vannak klikkek?

  • 2009.09.17 15:10:09Silverveil

    Szövet,

    genyaláda voltam?
    (szoktam:))

  • 2009.09.17 15:23:19szövetszöcske

    Silver, persze, hogy genyaláda voltál, és ráadásul igazad sem volt, mer a seggnyalás mindig elég, csak érteni kell hozzá.
    (egyébként kedves munkahelyed van, biztos cuki lehet a karácsonyi céges vacsora...)

  • 2009.09.17 15:28:36Silverveil

    Szövet,

    Ezt a nőt annyira utálja mindenki, hogy az elmúlt 3 évben már nem hívták meg még a karácsonyi vacsorára sem:)

    Ez egyébként egy nagyon jó hangulatú hely, csak ez a nő bunyesz.

  • 2009.09.17 16:50:50gyöngy1

    Tolmàcsképzés Mo-on? Amikor én voltam 2004/2005 tanév, francia szakon 6-an voltunk (ebböl egy inkompetens). A tanàrok aranyosak voltak. A màsodik évben lehet hogy màsak, nem tudom.

  • 2009.09.17 17:52:18madz

    gyöngy, ez hol volt?

  • 2009.09.18 07:30:07baudolinA

    psyché,
    az, hogy melyik nyelv lesz a domináns, vagy hogy lesz-e egyáltalán domináns nyelv, soktényezős dolog. Elképzelhető, hogy náluk a német lesz a domináns, mert kint éltek, otthon viszont magyarul beszéltek, és az megmarad amolyan "konyhanyelvi" szinten. Vagy lesz belőle egy erős kétnyelvű.

    Meni,
    haza, haza. Vagyis most már itthonról. :)

    ruju,
    én azóta nem vagyok ilyen tapintatos, amióta a saját szememmel láttam, hogy mihez vezet az ilyesmi.

    mazsola,
    én is a magam örömére jártam tolmácsképzőbe, de atomtudós még mindig nem vagyok. És nem is akarok az lenni.

    cantaloupe,
    tolmácsoktatás Magyarországon több helyen is van, én az ELTÉ-s képzésről tudok neked mesélni, ha érdekel. Annyit máris el tudok mondani, hogy a tanárok úgy vannak vele, hogy ha már kinevelik a konkurrenciát, akkor az jó legyen. Egyetlen tanárom volt, akiről úgy gondoltam, hogy nem erre a tanszékre való.

    gyöngy,
    ez hol volt? Te ezek szerint a szakfordító-konszektolmács szakon végeztél?

  • 2009.09.18 16:16:14gyöngy1

    baudolinA: "ez hol volt? Te ezek szerint a szakfordító-konszektolmács szakon végeztél?"
    Igen, ott voltam, aztàn mivel elköltöztünk màsodévvel nem probàlkoztam... Te is ott voltàl?

  • 2009.09.18 16:18:15gyöngy1

    "2009.09.17 17:52:18madz
    gyöngy, ez hol volt?"
    ELTE-FTK francia-magyar (mùzeum krt)

  • 2009.09.18 18:57:11csimpilimpi

    nektek működik az "előző posztunk" link? én szívesen elolvasnám, egyfelől, mert érdekel, ugyanis az én gyerekem is(?) kétnyelvű, másfelől meg anélkül nem igazán bírom kibogozni a jelen posztot. "régi" ovi, lesz három hónap Kalifornia, ismerkedik az idegen nyelvvel.... de hol? valahol külföldön? vagy Magyarországon, csak épp idegen nyelvű oviba jár? két magyar szülővel? és mennek majd három hónapra Kaliforniába, ahol tervezik beíratni a helyi oviba, hagy tanuljon a gyerek? jól értem?

  • 2009.09.18 19:03:03csimpilimpi

    Elkezdtem olvasgatni a hozzászólásokat (kb. a feléig el is jutottam). Írta valaki, hogy magyar létére tanította angolul a gyerekét (gyerekeit?), azaz nem is tanította, hanem csak így beszélt hozzájuk, és most a gyerekei bizonytalanok, hogy a magyar vagy az angol az anyanyelvük. Erre jött a tromf, hogy ez nagyon nagy hülyeség volt, mert így egyik nyelv sem lett igazán az anyanyelve. Kérdésem: ez nagy baj? Többen is írták, hogy magyar szülők, külföldön élnek, a gyerek napjának legnyagyobb részét külföldiül kommunikálja, magabiztosabban beszél külföldiül, mint magyarul. Egy ilyen gyereknek mi az anyanyelve? Mit mond vajon? Én simán el tudom képzelni, hogy ugyanúgy bizonytalan, mint az előbb említett anyuka gyereke. Ez feltétlenül gáz? Kevesebb lesz ettől a gyerek? (Mi most fogunk német nyelvterületre költözni, eddig Magyarországon laktunk. Apuka német anyanyelvű, tehát még otthon sem egyértelműen a magyart fogja hallani. Mit fog majd az anyanyelvének tartani? Ő is biztos majd bizonytalan lesz.)

  • 2009.09.18 19:45:42madz

    csimpilimpi, az anyanyelv nem egyszerűen egy olyan nyelv, amit a legjobban beszél az ember, hanem amit a fejlődés korai szakaszában sajátított el, és az egész gondolkodását befolyásolja. szal ez nem csak nyelvi kérdés.
    másrészt meg jó az, ha van egy olyan nyelv, amiben teljesen biztos az ember, nem? most ne a helyesírásra meg a nyelvtani szabályokra gondolj, hanem a kommunikációs oldalára.
    nagyon röviden...

  • 2009.09.18 20:14:29Farkasokkal táncoló

    Az anyanyelv egy gyökér, ha a fának nincsen gyökere vagy csak felszines, nem tud (szellemi) gyümölcsöket hozni. Hű de szépen mondtam.

  • 2009.09.18 23:41:37Veg_

    2009.09.18 19:03:03csimpilimpi:
    Az anyanyelv nem csak a nyelv, hanem a kulturális háttér. Nem mindegy, hogy magyar vagy angol gyerekverseket, -dalokat hall elöször, hogy csak nemzetközi meséket ismer, vagy a hetvenhét magyar népmesét is. Nem mindegy, hogy dec 6 jön a télapó, majd a jézuska, vagy jön karácsonykor a santaclaus. Ahogy az se, hogy a karácsony a sétáló télapó, angol dalokat dudolva, vagy a kiskarácsonyt éneklitek. Ismeri-e a csipcsipcsókát, vagy ilyesmit.
    Tehát az igazi gáz nem az, hogy korán tanul angolul, az maga jó, a baj az, hogy nem tanulja meg azt, amit a többi magyar társa az oviban pl. tud. Nem mert tanulta, hanem mert ugy ragadt rá, hogy észre se vette. Pl. a gólya hozza a gyereket marhaság, de azzal nem is példálóznék, hogy káposztafejben találták, mert nem azt kapom meg, hogy hülyeséget tanitok, hanem hogy Hehhh???? ez a marhaság ugyanis más nép sajátja...

  • 2009.09.19 22:02:00baudolinA

    gyöngy1,
    igen, én a másodévet is ott végeztem. Idén. :)

    csimpilimpi,
    egyrészt az anyanyelv nem "egy nyelv a többi közül", hanem tényleg az alap. A másik nyelv sikeres megtanulásához a biztos anyanyelv nagyon nagy segítség. Nem beszélve az identitásról, kulturális háttérről, verbális és nonverbális kommunikációról. A ti családotokban eleve az adott, hogy két nyelvet hall (feltéve, hogy az apa németül szól hozzá), ami teljesen más helyzet. Itt viszont arról volt szó, hogy egy színmagyar, Mo.-on élő családban angolul beszéltek a gyerekhez. Majmolás felsőfokon. A gyerekkel való kitolásról nem is beszélve.

  • 2009.09.20 10:37:26nyúlmama

    Az anyanyelv egy kulturális háttér is. Szokások, ha tetszik, babonák is kapcsolódnak hozzá, amelyek anna ka népnek a sajátjai.Ha egy családban két ilyen kulturális háttér is van-apa,anya révén- akkor teljesen természetes, hogy a gyerek mindkettőt magába szívja. De amikor nincs a nyelv mögött ez a kulturális háttér meg, akkor az nem ugyanaz lesz.Ha egy gyerek egy másik országban nő fel, mint Menié, akkor is meglesz ez, mert abban a közegben szintén megtanulja annak a népnek a szokásait, stb. De ha ezt csak mesterségesen állítjuk elő-sem a családban, sem a külvilágban nincs ez meg ezen a szintem, akkor elveszünk a gyerektől valami nagyon fontosat, mait talán identitásnak lehetne mondani.ettől persze még nagyon jó, ha valaki több nyelven beszél.

  • 2009.09.20 11:24:32anyamadár

    #
    2009.09.19 22:02:00baudolinA
    Itt viszont arról volt szó, hogy egy színmagyar, Mo.-on élő családban angolul beszéltek a gyerekhez. Majmolás felsőfokon. A gyerekkel való kitolásról nem is beszélve."

    Nagyon kíváncsi lennék egy olyan angol vagy francia családra ahol a szülők önszántukból nem az anyanyelvükön hanem mondjuk oroszul tanítanák otthon a gyereket. Én tutibiztos vagyok abban, hogy ez nem fordul elő más nemzeteknél vagy hatvanmillióból csak két ilyen család van...

  • 2009.09.21 14:08:22gyöngy1

    baudolinA: kicsi a vilàg...
    Majd a màsodévet akkor végzem el ha màr nagyon kell...
    Ugyanazok a tanàrok akik elsöben?
    Most hol vagy?

  • 2009.09.21 14:45:58Sváb

    Egyébként tanulni sajnos a kurváknak is kell. Ha nem ad magára a hölgy, nem beszél angolt/németet, akkor max a török kamionosokat szopkodja majd egy kies földúton. A másik opcióval meg súlyos összegeket lehet megkeresni... :-)

  • 2009.09.21 18:52:53baudolinA

    gyöngy1,
    hát sokat nem változtak. Most egyébként állandó jelleggel Pesten (azaz jelenleg otthon, nem Pesten), de remélhetőleg hamarosan máshol. :)

  • 2009.09.22 09:19:49gyöngy1

    Csak nem csinàlod a folyamatban levö concours-t? mikor lesz a szobelid? (nekem dec2, de nagyon nem szeretnék elmenni)

  • 2009.09.29 21:31:52baudolinA

    gyöngy1,
    most láttam csak, bocs. Nem, a mostanira nem mentem, mert most kaptam diplomát. Ergo ha egy totál kezdőt felvesznek, akkor az azt jelenti, hogy az EU nagy szarban van. :) Majd a következőre elmegyek.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta