Baktériumokkal a terhességi kilók ellen

Zanza!

Újabb egyszerű, de állítólag igen hatásos csodaszer a terhességi többletkilók elleni harcban: a joghurt. Nem mindegy persze az sem, milyen joghurt. Finn kutatók szerint kevésbé kell a súlygyarapodástól tartania annak, aki a terhesség alatt is rendszeresen fogyaszt probiotikus - azaz „hasznos" baktériumflórát tartalmazó - joghurtokat, sőt a joghurtevés segít abban is, hogy a szülés után minél könnyebben visszanyerjük versenysúlyunkat.

Egy amszterdami elhízás-tudományi kongresszuson számoltak be arról a vizsgálatról, melyben a résztvevők első csoportját megtanították arra, miként állíthatnak össze egészséges és nem hizlaló, de a baba szükségleteit is tökéletesen kielégítő étrendet a várandósság ideje alatt, míg a másik csoport tagjai a dietetikai tanácsok mellett speciális kapszulákat is kaptak. Ezek pontosan azokat a baktériumokat tartalmazták, melyek a probiotikus joghurtokban és italokban is megtalálhatók, vagyis olyan „jó" baktériumokat, melyek segítenek a normális bélflóra fenntartásában, a betegségeket okozó baktériumok elpusztításában és az egészséges emésztésben. A harmadik csoportba sorolt terhesek nem vettek részt dietetikai tanácsadáson (tehát a kutatók a résztvevők saját belátására és tapasztalatára bízták az ételek kiválasztását), emellett hatóanyagot nem tartalmazó kapszulákat (placebót) is szedtek.

A vizsgálat az első trimeszterben kezdődött és a szülés után egy évvel ért véget. Lezárásként megmérték a derékkörfogatot és a bőrredővastagságot, továbbá kiszámították a testtömegindexet, e három adat alapján pedig meghatározták a centrális típusú - vagyis a későbbi magas vérnyomás, szívbetegség és cukorbetegség szempontjából legveszélyesebb - elhízásban szenvedők arányát. Kiderült, hogy a táplálkozási tanácsadásban részesült csoport 43 százalékánál, míg az evés terén „szabadjára engedett", placebót szedő nők 40 százalékánál jelzett centrális típusú elhízást a 80 centiméternél nagyobb derékkörfogat és a 30 feletti testtömegindex (ennyit a dietetikusok erőfeszítéseinek eredményességéről?). Probiotikumok szedése mellett viszont csak 25 százalék volt - tehát kicsit több mint felére csökkent - a centrális típusú elhízás aránya.

A turkui egyetem kutatói hangsúlyozzák, hogy nem mindegyik élőflórás joghurt felel meg a célnak, mivel a boltokban kapható probiotikus joghurtok és italok jelentős hányada nem tartalmaz elegendő mennyiségű baktériumot, illetve nem a megfelelő baktérium található meg bennük. Jó hír viszont, hogy a legtöbb joghurt éppen a mostani kutatásban leghatásosabbnak talált lactobacillussal vagy bifidobaktériummal készül.

Blogmustra