SZÜLŐSÉG

A szoptatás az anya egészségére is jó hatású

2009. május 5., kedd 12:54

Szoptatás. Már megint. Most viszont olyasmiről lesz szó, ami azok érdeklődésére is számot tarthat, akik már régen nem szoptatnak és már nem is szándékoznak soha. Egyúttal alkalmas ama igaztalan vád felülbírálatára is, miszerint csak saját önös érdekeit nézi az, aki ilyen-olyan okból tápszerrel eteti a gyerekét. Azonnal kiderül ugyanis, hogy a szoptatás nemcsak a csecsemő, hanem az anya érdeke is, már csak ezért sem állja meg a helyét a fenti vélekedés, de az általánosító megállapítás - az általánosító megállapítások természeténél fogva - úgy egyébként sem igaz.

Több könyvtárat lehetne megtölteni azokkal a kutatásokkal, melyek mind a szoptatás kedvező hatását bizonyítják a csecsemő szemszögéből, kevesebb szó esik ugyanakkor arról, hogy az anya egészsége szempontjából sem közömbös, hogy szoptat-e és ha igen, mennyi ideig. Kiderült már korábban is, hogy gyermeküket szoptató anyák körében később kisebb valószínűséggel fordulnak elő bizonyos rosszindulatú daganatok (emlő- és petefészekrák) és a csontritkulás, de egy új vizsgálat szerint még ennél is derűlátóbbak lehetünk.

Amerikai kutatók csaknem 140 ezer nő adatai alapján kerestek összefüggést a szoptatás időtartama és a későbbi megbetegedések között. A változókort követően jelentkező betegségek gyakoriságát kívánták felmérni, ennek megfelelően olyan nők adatai kerültek be az elemzésbe, akik esetében átlagosan 35 év telt el azóta, hogy a szoptatás kérdése aktuális volt életükben. Az Obstetrics & Gynecology májusi számában közzétett eredmények szerint a szívroham és a szélütés esélye közel 10 százalékkal, a cukorbetegség és a magas koleszterinszint esélye pedig 20 százalékkal kisebb, ha valaki korábban összességében több mint egy éven át szoptatott, szemben a gyermeküket egyáltalán nem szoptató anyákkal. Az ilyen időtartamú szoptatás csökkenti a magas vérnyomás veszélyét is, egészen pontosan 12 százalékkal. Jó hír, hogy a felsorolt kedvező hatások - kisebb mértékben - már akkor is jelentkeznek, ha valaki akár csak egy hónapon át szoptatja gyermekét.

A kutatók feltételezik, hogy a tejelválasztás kapcsán termelődő oxitocinnak is szerepe lehet a szoptatás egészségvédő hatásában azáltal, hogy az erek falát elernyesztve ellenállóbbá teszi azokat a meszes felrakódások kialakulásával szemben. A tejtermelés és a szoptatás az anyai szervezet kalóriafelhasználásának fokozása révén segít a terhesség során felszedett fölös kilók leadásában, ezzel máris kiiktatva egy fontos kockázati tényezőt.

Felmerül ugyanakkor, hogy a szoptatás nem közvetlenül, hanem több áttételen keresztül fejti azt a hatást, mely csak évekkel-évtizedekkel később kamatozódik az anya egészségében. A kutatók szerint elképzelhető, hogy az áll az összefüggés hátterében, hogy a szoptatást fontosnak tartó anyák összességében tudatosabban élnek és jobban figyelnek egészségükre, és a felsorolt betegségek kialakulását elősegítő tényezők kiküszöbölése révén ez vezet a cukorbetegség, magas koleszterinszint, magas vérnyomás, szívroham és szélütés ritkább előfordulásához.

Mielőtt bárki lerágott gumicsontot emlegetne a szoptatás témáját látva, csak annyit jegyeznék meg halkan, hogy az említett kórképeket kivétel nélkül „népbetegségként" és a halálozás vezető okaként tartják számon szerte a világon, ezért sem mehetünk el szó nélkül a most ismertetett összefüggések mellett.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.05.05 16:30:45huhhh

    Körtepofa, természetesen a csontokban, de kimutatták, hogy a csontokból történő kalciumfelhasználás csak átmeneti, és végső soron nem (vagy alig) befolyásolja a csontsűrűség értékét. Hosszú távon pedig semmiképpen sem (vagyis igen, de nem negatív, hanem pozitív irányban), az okát geba már az előbb leírta. Egyébként nem értem a menopauza utáni csontritkulás miatti felzúdulást, ez egy ősrégi és sokszor bizonyított összefüggés, már több mint 10 éve is leírták, azóta pedig milliószor igazolták.

  • 2009.05.05 16:30:55Kipikopii

    2009.05.05 16:18:30körtepofa

    Kortepofa: hol van a kalciumraktar? Az egesz szervezeted alkalmazkodik a terhesseg soran az uj helyzethez, nem kell ehhez pup (a pup amugy elol no, segitek :-).

    Amit te osi nyomornak gondolsz, azt a termeszet alakitotta ki, nem veletlenul. Az sem veletlen, hogy a mai napig nem tudtak a tapszergyartok felzarkozni a termeszet melle, nem sikerult reprodukalni az anyatejet a gyartosorokon, igy semmilyen tapszer nem er fel az anyatejjel - ez teny, az USA-ban minden tapszeren feltuntetik, hogy az anyatej a legjobb csecsemotaplalek (kivetelt kepeznek a szuperallergias gyerekek, akiknek specialias ital szukseges).

  • 2009.05.05 16:43:23madz

    én még szoptatom a majdnem egyévest, egy darabig még tervezem is, és igen, többek között ezért is jobban odafigyelek a kajára.

  • 2009.05.05 16:47:19lütyőke

    Én nem nevettem.Mellesleg a szoptatás lélektani hatását sem kellene elhanyagolni.
    Szoptatós anyukaként hamar rájöttem, mi tesz jót hasfájós lánykámnak és mi nem-onnantól tudatos voltam. (ja, aludni is akartam)
    Kaptam is plakettet meg voltam fogadáson, mert sikeresen végigszopikáltunk 2,5 évet a lányaimmal. Lehet ennek köze az 55 kilómhoz is, és a mellem sem ereszkedett meg-csak érdekességképpen. Pussz a lánykáim is igen csinos felépítésűek, és ez enm csak genetika!
    Szoptasson mindenki, akinek módjában áll, amondó vagyok. Ráadásul nem véletlen, hogy az anyatejes babák intelligensebbek-velük foglalkoztak és nem csak beléjük nyomtak valami tápot időnként. (bocsi mindenkitől, aki önhibáján kívül nem tud szoptatni)

  • 2009.05.05 16:47:48Kibou no Hikari

    Nos, Anyukámnak nem jött be az biztos. Mind a kétszer több mint egy évig szoptatott, a fogait az én születésem után elvesztette és most a menopauza után olyan csontritkulása van, hogy ihaj. :S
    Lehet, nincs ok-okozati összefüggés, de ezek után a pozitív hatások ígéretében sem hiszek feltétel nélkül. (ui: bárhogy is lesz, én szeretnék majd szoptatni. A gyerekért, akár magam ellenében is, aztán majd meglátjuk.)

  • 2009.05.05 17:26:55egyanyuka

    Körtepofa véleménye elég egyedi. Ősi nyomor...
    Nincs annál jobb amikor egy pici hozzád bújik, szopcsizik, közben simogat a kis kezével. Én már előre sajnálom, mikor a fiam már nem fog szopni.

  • 2009.05.05 17:54:45csutkababa

    Déja vum van:-)
    Körtepofa Rita felcser alteregója????

  • 2009.05.05 17:54:50mrsflyvett

    sokat szoptattam- ez első kettőt 2-2 évig. a harmadikat is legalább addig szerettem volna. aztán 13 hónapos korában, szoptatás alatt találtam egy csomót a mellemben. így ő csak 13 hónapig szopott... pedig én is azt hittem, a szoptatás megvéd a rosszindulatú daganattól- és nem én voltam az egyetlen a kemón, akinek pici, szopós gyereke mellett derült ki. túlvagyunk rajta, hármaska 22 hónapos, még lehet, hogy visszaédesgetem egy kis szopira:) (merhogy tejem még van, annak ellenére, hogy elvileg ez a kemók miatt lehetetlen. és mégis van:)

  • 2009.05.05 17:56:04Amirah

    szerintem a szoptatás a gyermek táplálásának természetes módja- a fenti gondolatok csak addig támadnak valakiben (amugy szerintem miért ne merülhatne fel valakiben ez, hiszen az emlős állatokkal megegyező módon történik, valóban)amíg meg nem éli saját gyermekével, ahogy a baba szopizás közben felnéz rá és a szemébe néz :-) többek között ezért a pillanatért érdemes megszületni / nőnek születni :-)

  • 2009.05.05 18:00:30Amirah

    keke 80-az általad leírt probléma nálam is felmerült - minden cici különböző. de sokan abból vonják le azt a következtetést, hogy az egyikban nincs tej, hogy nem tudnak belőle fejni. szerintem ha nem fej valaki (én nem fejtem egyáltalán) és mindig a gyengébbik cicivel kezd, akkor azért egy 8-9 hónapig ki lehet húzni úgy, hogy a másikhoz képest alulteljesítő ciciből is lehessen szoptatni.

  • 2009.05.05 18:37:24verkaverka

    huhh, nem stimmel, akkor azt is nézniük kellett volna hogy milyen egészséggel, életmóddal kapcsolatos döntéseket hoznak (táplálkozás, szűrővizsgálatok, mozgás minden) és akkor nem lenne benne hogy lehet hogy ezek miatt jobbak az eredmények nem is a szoptatás miatt. Valamelyik nem stimmel, vagy nézték és akkor mit keres benne az a mondat, vagy mégsem nézték minden szempontból úgy meg nem érvényes az eredmény a szoptatásra nézve.

  • 2009.05.05 18:39:15verkaverka

    Ja és teljesen elhiszem hogy a szoptatásnak vannak jó hatásai az anya egészségére akár közvetlenül is csak akkor vizsgálják úgy hogy ez mérhető legyen.

  • 2009.05.05 18:43:58stekelvarken

    Az én kisfiam 6 hónapos, utálta a mellem látványát is, első perctől fogva. Tejem viszont rengeteg volt, napi 1-1,5 litert tudtam lefagyasztani!!!! Rágyógyultam az Avent barátnőmre és a kisfiam a mai napig nem evett 1 csepp tápszert sem. Gyümölcsökkel már próbálkozunk pár hete, ja... és 9 kg, de egyáltalán nem kövér. Volt olyan, hogy napi 6-7 órát szenvedtem a tejért, de megérte. Ennél jobbat el sem tudok képzelni neki. ...és én is kapok valami plakettet vagy miszöszt a védőnő szerint :D

  • 2009.05.05 18:44:20Oreo

    Szoptatás alatt a jóindultú csomók a mellemben őrült növekedésbe kezdtek, fájdalmassá tették a szoptatást, új és látványosan nagy csomók is megjelentek, aztán az orvos megnövekedett nyirokcsomót tapintott ki és rák gyanújával biopsziára küldött. Szerencsére nem az volt, de részemről itt befejeztem a dolgot 9 hónap kínlódás után. Én nagyon akartam, éppen az ilyen cikkek miatt, de nálam pont a visszájára sült el. Örülök, hogy élve megúsztam.

  • 2009.05.05 18:52:27Magenta

    Múltkor egy posztban feltettem a kérdést, de akkor nem kaptam rá választ:

    Ha minden második anyuka beírja, hogy a gyerek ennyit meg annyit beteg (nem ebben a posztban), akkor mitől véd az anyatej?

  • 2009.05.05 18:59:25Magenta

    Ja, a röhögés, mert látom, többeknek szemet szúrt: hát az az egy mondat, amihez ezt írtam, számomra legalább olyan bután demagóg, mint a másik cikknek a címe, miszerint, aki lelkiismeretes, arról lehúzzák a százezreket.

    Én meg csak "lel" vagyok ezek szerint. A "kiismeretes"-re már nem költöttem.

  • 2009.05.05 19:00:53stekelvarken

    2009.05.05 18:52:27Magenta
    Szerintem nem a náthától... Olyan betegségektől, amik pl. az emésztőrendszerrel, felszívódással vannak összefüggésben. Ezen kívül az allergiától is véd. Én tudom, laktózallergiásan születtem, csak anyatejen éltem és anyukámnak nem volt. 2 éves koromig kaptuk, utána kiderült, hogy kinőttem, az anyatej szépen kialakította az enzimet, ami lebontja.

  • 2009.05.05 19:10:55stekelvarken

    2009.05.05 18:52:27Magenta
    Szerintem nem a náthától... Olyan betegségektől, amik pl. az emésztőrendszerrel, felszívódással vannak összefüggésben. Ezen kívül az allergiától is véd. Én tudom, laktózallergiásan születtem, csak anyatejen éltem és anyukámnak nem volt. 2 éves koromig kaptuk, utána kiderült, hogy kinőttem, az anyatej szépen kialakította az enzimet, ami lebontja.

  • 2009.05.05 19:17:15Magenta

    Köszi!

  • 2009.05.05 19:20:14Jedenew

    "Nincs annál jobb amikor egy pici hozzád bújik, szopcsizik, közben simogat a kis kezével."

    Hát az enyém még mindig sírórohamot kap, ha mellre teszem. Több mint egy hete.
    Szívem szakad meg.

  • 2009.05.05 19:23:19stekelvarken

    2009.05.05 19:17:15Magenta
    De remélem, hogy Rita megmagyarázza szakszerűbben ezeket a "váladékoknak" a természetét :))

  • 2009.05.05 19:41:55Kipikopii

    Magenta: nekem azt mondta az orvos, hogy a virustol nem ved az anyatej (ha a nagyobbik hazahozza ovibol, kicsi is valoszinu megbetegszike), de allergia es bakterialis fertozesek ellen hatekony. Majd huhhh kijavit (legy szives huhhh), ha nem igy van.

    Egyebkent meg az anyatejrol nem azt irtak, hogy az orok elet irja, meg mindentol megved, hanem azt, hogy a benne levo alkotoreszek reven hatekonyabb a betegseg megelozesben, mint a tapszer, amibol hianyoznak ezek az alkotoelemek.

    Kortepofa: Ez az 'anyatej kora lejart' nezet meg elavult, a 70-es evekben probalkoztak ezzel, aztan rajottek kutatasok reven, hogy ez nem igaz, s azota probaljak jovatenni ezt a teves informaciot. Ugyhogy nem az anyatej ideje jart le, hanem sajnos a Te informaciod, meg szerencse, hogy olvasod ezt a rovatot.

  • 2009.05.05 19:49:15huhhh

    Kipikopii, rá se ránts, én már megszoktam, hogy az "anyatejes gyerekek KEVESEBBET betegek" kijelentést itt rendre úgy értelmezik (félre), hogy az "anyatejes gyerekek SOHA nem betegek", vagy - mint fentebb egy hozzászólásban is - a "gyereküket szoptató anyák KEVÉSBÉ szenvednek később csontritkulásban" állítást úgy, hogy a "gyereküket szoptató anyák SOHA nem szenvednek később csontritkulásban", nosza jön is egy példa, hogy az én anyám is szoptatott, mégis csontritkulása lett.

  • 2009.05.05 20:28:29Gelato

    2009.05.05 16:18:30körtepofa
    Én sem voltam biztos, mikor terhes voltam, hogy fogok-e szoptatni,ez szerintem többekben felmerül, mint ahányam bevallják. Személy szerint féltettem az "alakomat", de aztán túltettem magam az önös érdekemen, és szoptattam, bár utáltam!

    De visszaarérve a daganatra a nagynéném mellrákban ment el 43 évesen miután 2 és 3 éves koráig szoptatta a gyerekeit...

  • 2009.05.05 21:08:03Zsuzsi főz

    Körtepofa, közelítsd meg máshonnan a dolgot. Kicsit egyszerűbb a kézenfekvő, ősi megoldást választani, mint állandóan a sterilizált cumisüvegekkel zsonglőrködve rohangálni a tápszerrel. De ki tudja, van olyan, aki mindig a rögösebb utat választja.
    Egyébként a lányom 6 hónapos, szopik, de már ismerkedik a gyümölcsökkel-zöldségekkel. Én is féltem kicsit a szoptatástól, köszönhetően a sok erőszakos újságcikknek, de aztán minden mindegy alapon gondoltam, ha másnak sikerült, nekem miért ne menne, és ment is.

  • 2009.05.05 21:13:51fatál natál

    Gelato, azért nehogy már azt hozzad ki, hogy a nagynénjéd a szoptatás miatt lett mellrákos!

    Kisebb az esélye rá, de ahogy Huhhh is írta, a kisebb esély nem az jelenti, hogy SOHA.

  • 2009.05.05 21:18:58fatál natál

    Egyébként ismerek több olyan anyukát, aki tudott volna szoptatni, csak akkor nem tudott volna apuka után szaladgálni az éjszakába. Úgyhogy jobb a tápszer, mert akkor nagyihoz le lehet passzolni a gyereket. Meg ki lehet ülni egész napra nyáron a kávézó elé a főutcára, mert ott üvegből is lehet szoptatni. Míg a cicit ciki lenne előkapni a főutcán, ugyebár.

    Aztán, jött nekem egy konkrét ilyen nő, azzal a tipikus hülye szöveggel, hogy milyen kényelmes nekem, hogy éjszaka nem kell melegítgetni, lehűteni, mosogatni, stb.
    Hát mondom, igen, kényelmesebb. Meg anyukámnak is kényelmesebb, mert nem veszem el tőle minden hétvégéjét. Mert akármennyire is örül a nagyi az unokának, azért fárasztó lehet 55 évesen 3 műszak után minden hétvégén éjszakázni egy csecsemővel. De ez persze az adott ismerősömet durvára nem érdekli.

  • 2009.05.05 21:48:15mormi

    Elhangzott fent, hogy a szoptatas az allergiatol is ved. Nos, nekem lehet, hogy az elmitett "szuperalergias" tipus a gyerekem, de ugy szedett ossze 5 kulonbozo tipusu etelallergiat 10 honapos korara, koztuk a tej es a tojas, hogy kizarolag az anyetejen keresztul kapta ezeket az elelmiszereket. Szoval ez megint gondolom az a kategoria, hogy csokkenti az eselyet, de nem zarja ki. Nekem pont azt mondjak az orvosok, hogy abba kellene hagynom a szoptatast mert minden atmegy az anyatejjel. Ehelyett egyelore dietazok ezerrel es meg szoptatok. Csak azert irom ezt, hogy legalabb az idetevedok ismerjenek egy ilyen esetet is.
    Pl azt en csak az allergizalodas utan olvastam, hogy a szoptatas alatt az anyanak nem lenne szabad napi fel liter tejnel tobbet innia (de valahol max 2 decit mondanak). Szerintem az ilyen apro reszletekrol is tobbet kellene irni, tobb infot adni a szoptatni keszulo anyaknak.

  • 2009.05.05 21:50:23fatál natál

    Mormi, egyetértek. Nekem pont ez volt az egyetlen hasznos dolog, amit a támadónő mondott. Vagyis, napi 1/2 l tejnél ne igyak többet.

  • 2009.05.05 21:59:18Jedenew

    mormi: Mi a helyzet a többi tejtermékkel?

  • 2009.05.05 22:11:37Kipikopii

    Mormi: 'szuperallergias' alatt olyan esetet ertettem, mint baratnomeke, ahol nem 10 honapos, hanem 2 honapos korban surgosen leallitjak a szoptatast, mert a gyerek az edesanyja szigoru dietaja mellett is mindent kihany, nem fejlodik, veresre kaparja a fejen, testen a bort az irritaciotol es ordit egesz nap. Az ilyen gyerek altalaban a hipoallergen tapszerre is allergias, nagyon specialis (meregdraga) tapszer kell neki. A lakasban folyton takaritani kell, mert megerint egy lehullott kenyermorzsat es kivorosodik a bore. A gyerek specialis ovodaba jar, ahol allergias gyerekek vannak.

    Lehet,hogy a te esetedben szoptatas nelkul mar sokkal hamarabb elojottek volna az allergias tunetek. Tisztelem a kitartasodat es a dietazasodat, tudom - baratnom peldajabol - mit jelent ez.

  • 2009.05.05 22:12:41mormi

    Jedenew: ugy tudom, ezt magara a tejre mondjak csak, vagyis erjesztett tejtermekeket (joghurt stb) lehet fogyasztani, bar en ezt is mertekkel javasolnam, mert en pl tejet kizarolag a kaveba tettem, sot egy ido utan mar abba sem (helyette szoja) es igy is kijott az allergia. Eleg sok joghurtitalt ittam viszont... Szoval akinek van a csaladjaban allergias, vagyis a genetikai hajlam adott, annal szerintem erdemes az osszes tejtermekre kiterjeszteni ezt.

  • 2009.05.05 22:18:43mormi

    Kipikopii koszi a pontositast, akkor megsem vagyunk szerencsere szuperallergiasok.

    Az is igaz, hogy ha elkezdtunk volna tapszert adni a kisfiamnak, valoszinuleg hamarabb kijott volna az allergia, hiszen minden, nem mar diagnosztizaltan allergias gyerekeknek kesuzlo tapszer tehentej alapu.
    Pici fiam olyan cicifuggo, hogy egyelore nem latom lehetsegesnek az elvalasztast - mar ha csak ezt az egy tenyezot nezzuk is, megeri kitartani. Remelem az en szervezetem nem merul le nagyon, szedek mindenfele taplalekkiegeszitot, bar meglehetosen lefogytam.

  • 2009.05.05 22:28:56Jedenew

    Mondjuk én is lemondtam a tejről, csak mert két hét után felfedeztem, hogy nagyon fáj tőle a hasa. De a joghurtokat én is imádom.
    Sajna apuka igencsak allergiás - kíváncsi vagyok, mennyire sikerül a fiamnak megúsznia.
    Ha egyáltalán abbahagyja a szopisztrájkot a kis drága.

  • 2009.05.05 22:42:13Kipikopii

    mormi: nalatok volt verveteles allergiavizsgalat? Baratnomeknel ez alapjan zartak ki anyuka dietajabol a kulonbozo eteleket (elso gyereknel eleg volt egy szigoru dieta, o is csontsovany volt), majd a masodik gyereknel vegul a szoptatast is.

    Ha tojasallergias, akkor olyanokra is oda kell figyelni, mint leveskocka, meg mindenfele tartositoszeres termek. Rengeteg a rejtett tojaspor. Baratnomnel amugy nem volt eleg a biotermek, az adott orszagban oshonos novenyeket, husokat kellett ennie.

  • 2009.05.05 22:44:17mormi

    Nem akarlak ijesztgetni, de nalunk is igy kezdodott. Hasfajossag. Akkor valtottam at a szojara a vedono tanacsara. Na ennek csak az lett az eredmenye, hogy a szojara is allergias lett. Inkabb javaslom a rizstejet vagy a zabtejet.
    Utana 4 honapos kor korul egy icipici dermatitis a nyakan. Ez elmult par honapon belul.
    Aztan 10 honapos korban csalankiutes, szem- es szajdagadas. A nyakat sokszor veresre vakarta, tele volt mindig piros foltokkal.

    Ha apuka allergias, akkor en a helyedben visszafognam az osszes tejtermek fogyasztasat. Biztos ami biztos.

  • 2009.05.05 22:48:31mormi

    Kipikopii: igen, a vervizsgalatbol derult ki az allergia (tej, tojas, szoja, mandula, mogyoro es foldimogyoro).
    Most azert megijesztettel...csak tan nem lesz meg rosszabb a masodik gyereknel...!?

    Ne is mondd, vasarlaskor orakat allok a boltban es vegigolvasom minden termeknek az osszes osszetevojet. Az E-szamokat is mar lassan kivulrol fujom.

  • 2009.05.05 23:05:39Jedenew

    Uhh, azért a hasfájásból nem akarok messzemenő következtetéseket levonni. Elég sok gyereket érint ez.
    Bár... piros száraz foltjai neki is voltak, de a doki szerint ilyen is gyakran van. Kapott rá kenőcsöt, levitte.
    Mindegy, figyelek.
    Bár mondom, az én legnagyobb bajom az most, hogy nem akar enni.
    Egész nap akciózok, hogy túljárjak az eszén.

  • 2009.05.05 23:19:32Kipikopii

    mormi; ugyan mar, miert lenne rosszabb a masodiknal. Ennel a baratnomnel a masodik valoban allergiasabb volt, a harmadik viszont a legkevesbe allergias. Mas ismerosnel elso tok allergias, masodik picit allergias, azt is kinotte. Ja, es a babakori allergiat a legnagyobb esely kinoni. En ugy tudom - ez nem szakertoi velemeny, lehet, hogy tevedek, de ezt olvastam - hogy a kesobb kialakulo allergiak azok,amik megmaradnak. Babakoriakat tobbnyire teljesen kinovik.

    Azert errol huhhh biztos tobbet tud nyilatkozni, o szerintem orvos.

    Huhhh: kerhetunk toled egy allergiarol szolo posztot. Tudom,hogy nem ez a foallasod, de ha utadba akad...

  • 2009.05.06 08:03:39drlucifer

    Előre is bocs, átlóban olvastam a kommenteket.
    És bocs, ha hosszú leszek.

    Lütyőke!
    "Ráadásul nem véletlen, hogy az anyatejes babák intelligensebbek-velük foglalkoztak és nem csak beléjük nyomtak valami tápot időnként. (bocsi mindenkitől, aki önhibáján kívül nem tud szoptatni)"
    Az ilyen hozzáállás miatt van az, hogy az önhibáján kívül nem szoptató anyák selejtnek érzik magukat. Hogy még a bocsot is zárójelben, egy fél mondattal elintézi mindenki.
    Engem most rettenetesen felkavartál. Nem találkoztunk még.
    4 éves a kisfiam, ikerbabáim 4 hónaposak. Nem szoptattam egy percig sem (több okból kifolyólag) hanem 3 és fél hónapon keresztül fejtem. Két hete hagytam abba, saját döntésem alapján. A döntés oka: minden bűvészkedés és ügyeskedés dacára állandó tejcsatorna-elzáródás és a vele járó állandó fájdalom. Önző vagyok? Lehet. De szerinem nem jó a gyereknek, ha az anyja azért nem alszik éjjel, mert fájdalmai vannak és másnap olyan, minta mosott sz@r.Cumisüvegből etetve is lehet szeretni a gyerekedet és lehet vele sokat foglalkozni, törődni. Nem hiszem, hogy a szoptatástól függ az, hogy mennyit vagy EGYÜTT a gyerekeddel (és nem egymás mellett).
    Bocs, de ez most érzékenyen érintett és kijött belőlem. Nem így terveztem, így alakult.

  • 2009.05.06 08:27:46geba

    Többen említették a fogak elvesztését a szoptatást okolva ezért. Saját tapasztalat, illetve olvasmányok alapján ez tévhit. A fogak terhesség alatt a hormonok okozta fogínyvérzés/fogínygyulladás miatt vannak veszélyeztetve. Fáj/ vérzik -nem merik kefélgetni-jön a lepedék aztán a káriesz. Szülés után meg (gondolom más is volt már így) néha délben veszem észre, hogy nem is zuhanyoztam következésképpen nem is mostam fogat (meg nem is ettem). Normálisan nem ülök le enni, bekapok valamit aztán megint,és ha mostam is fogat ráeszem valamit. Ezt a helytelen gyakorlatot nekem sikerült megszüntetnem,de sokan a szoptatásra fogják.

  • 2009.05.06 09:07:38drlucifer

    Geba!
    A fogdokim szerint genetikán is múlik a dolgo. Kezdem elhinni. Vagy iszonyatos mázlim van, mert még lyukas fogam sincs...(30 vagyok, 2 terhességgel a hátam mögött).

  • 2009.05.06 09:20:04geba

    drlucifer!
    Gratula! irigyellek! Igazad van,de szerintem a fogkrém minősége is számít. Mióta Egy bizonyost használok (aminfluorid a hatóanyag) kevesebb dolga van a fogdokimnak, pedig 1 évesek az ikreim meg szoptatok.

  • 2009.05.06 09:25:57drlucifer

    Geba!
    Tök ügyi vagy!! Irigyellek! (jó értelemben).

  • 2009.05.06 13:36:02geba

    drlucifer!
    Ikres anyatársként csak azt tudom mondani, hogy 3,5 hó fejést aki végigcsinál az előtt le a kalappal! 3hó anyatejjel megalapoztad a bébik egészségét. Az a lényeg, hogy a babák meg te boldogok és kiegyensúlyozottak legyenek, ha tápszerrel akkor azzal.(mondjuk nem árt ha van benne bifidusz,meg DHA, meg hipoallergén persze)

  • 2009.05.06 14:04:44drlucifer

    Geba!
    A kislányom Pregomint kap, a kislegény bírja a "normál" tápot. Meg nálunk még létezik anyatejgyűjtő állomás, onnan kapunk valamennyi tejet. Ez van.

  • 2009.05.06 14:20:18hinta-palinta

    Felmerült a kommenteket olvasva, hogy vki a tejallerg után a szójára is allergiás let.
    Na, a tehéntej-allerguiások kb 60%-a a szójára is allergiás. Nem a tehéntej allegia hozza ki a szójaallergiát, hanem tehén után elsőként sokan a szójához nyúlnak, ami maga is elég agresszív fehérjéket tartalmaz.Megoldás a rizstej. Próbáljátok ki.

  • 2009.05.06 14:37:59jilly

    Mormi, és akit még esetleg érint!
    A Táplálékallergia Adatbank minden évben kiadja a különféle allergénektől tutira mentes ételek, italok listáját. Nézzétek meg a http://www.taplalekallergia.hu/ oldalt, onnan lehet megrendelni a listákat, ill. letölteni a kiegészítéseket.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta