SZÜLŐSÉG

Csukás István a legolvasottabb kortárs író a diákok körében

2009. április 27., hétfő 19:33

A hazai középiskolások egyharmada névről ismeri a magyar kortárs írókat és költőket, azonban műveiket már kevesebben olvasták. A diákok egyharmada alkalomszerűen ír verseket, illetve vezet naplót - derül ki a Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) és a Magyar Író Akadémia közös felméréséből.

A középiskolások háromnegyede olvasta már Csukás István könyveit, negyedük ismeri Jókai Anna és Vámos Miklós műveit. Ezen felül Karafiáth Orsolya, Darvasi László, Parti Nagy Lajos, Spiró György, Závada Pál, Nádasdy Ádám és Karinthy Márton munkássága sem ismeretlen számukra. Ennek ellenére az aktuálisan olvasott könyveik listáján túlnyomórészt kötelező olvasmányok szerepelnek, és a szórakoztató irodalom sem hiányzik. Ez utóbbiból a diákok egyötöde a romantikus regényeket részesíti előnyben, számol be a Független Hírügynökség.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.04.28 10:28:23keke80

    mammina:

    ezek szerint ti is kétnyelvüen neveltek... Mi is próbáljuk kivitelezni, remélem sikerül...

  • 2009.04.28 10:34:57mammina

    igen probaljuk. de sajnos latszik mikor tobb a sulis tanulnivalo, akkor a magyar kopik, romlik, de vissza lehet tuningolni. nekem bevalt, hogy pl a Marti konyvek vannak itt olaszban is, vagy ami most otthon is van mar Geronimo Stilton konyvek, Roald Dahl Karcsi es a csokigyar, Fairy Oak stb. ezeket eloszor olaszul benyalja, altalaban tobbszor is mert imad olvasni, utana olvassa magyarul, igy konnyebben rakja ossze a lenyeget. ami szot nem ert, megbeszeljuk. erdekes nagyon :-) a kicsivel nehezebb lesz, de nem banom. kihivas.

  • 2009.04.28 10:45:01keke80

    Minike a maga 11hónapjával mégcsak gagyog, de azt igen nagy elöszeretettel. Ugyan én vagyok vele többet, mondókákat, versikéket ismeri és szereti is, az apja a nagy szerelme, ami persze természetes... Emiatt aztán az egész család kiváncsi, hogy milyen nyelven fog megszólalni elöször... Meg aztán a bajoroknál egész durva dialektet beszélnek, én pedig az irodalmi németet. Ez lesz az oviskorban a bibi...

  • 2009.04.28 10:50:49mammina

    olaszorszagban is rengeteg dialektus van. az enyemek is tudnak egy-ket dolgot milanese-vel mondani :-) en csak lesek. :-) ez nagyon jooooo. majd meglatod, tok sokat fogsz tanulni tole :-)

  • 2009.04.28 10:56:50keke80

    Remélem így is lesz. :)

  • 2009.04.28 10:58:29oreille

    Mammina, már beszélgettünk erről a magyarul olvasás stb. idegen nyelvi környezetben témáról és valamelyik nap felmerült bennem, hogy miért megy ez olyan nehezen a gyerekeknek? hiszen más, sokkal "idegenebb" nyelvet is megtanulnak és viszonylag helyesen írnak-olvasnak is.
    gondolok arra, hogy mondjuk nálunk a gyerekek megtanulnak németül és franciául az iskolában, ezeken a nyelveken folyik a tanítás tovább, mindez az angol előtt és a végén a java (egyáltalán nem mindenki) mindegyik nyelvet képes viszonylag magas szinten használni (értem ezalatt: nem csak feliratokat olvas, hanem könyvet is, írásban is jól használja) otthon pedig többnyire egy negyedik, netán ötödik nyelven beszélnek és mégis működik.

    mi csinálunk rosszul valamit a magyarral?

  • 2009.04.28 11:07:17keke80

    Szerintem nem csinálunk vele semmit rosszul vagy jól. Itt az a mérvadó, hogy a gyerek kap egy anyanyelvet meg egy "apanyelvvet". Ezen két nyelv közül az egyik a családban használt fönyelv - általában nem a magyar. Amig otthon van velünk a pici, addig természetesen többet, gyakrabban hallja-beszéli az anyanyelvet. Majd oviba megy, meg suliba, ahol új ingerek érik, a tananyag sem az anya nyelvén van, és ha nem fordítasz rá kellö idöt és figyelmet, sajna általában háttérbe szorul.

    Meg aztán hallottam itt kint olyan esetekröl is, hogy a kedves dadus a bölcsiban-oviban egyszerüen megtiltotta a gyerekeknek, hogy magyarul beszéljenek. Az pedig az anyuka hanyagsága, hogy nem állt ki a saját nevelési elvei mellett, mert így a gyerekek felnött korukra teljesen elfelejtették a magyart, viszont neheztelnek is a mamira, mert ezt hagyta megtörténni.

  • 2009.04.28 11:07:44bmbsz

    Szerintem az a legnagyobb baj a kötelezőkkel, hogy rozsdásak és porosak. Mert ami nekünk, most huszon-, harmincéveseknek annó tetszett az általános iskolában, egyáltalán nem kell, hogy bejöjjön a most kisiskolásainak. Általában azt hallom a tanároktól - és a szülők is hajlamosak átvenni ezt a véleményt -, hogy az olvasókedv visszaszorulásának oka a tévé, a számítógép, a videójáték.

    Ebben én nem hiszek. A baj az, hogy a pedagógusok egyszerűen képtelenek megérteni, hogy a technikai fejlődéssel, a hétköznapok átalakulásával megváltozik maga a kisiskolás is. Már a módszertani tanszékek sem képesek elismerni ezt, mit várjunk hát azoktól, akiket kiképeznek?

    Nem lehet ugyanazt ugyanúgy elvárni ma, mint x évtizeddel ezelőtt. Számomra döbbenet, hogy mennyire nem élnek a tanárok a mindenkori technikák adta lehetőségekkel. Hogy egyszerűen kikiáltják mumusnak a számítógépes játékokat vagy a tévét. Miközben ezekkel annyi mindent lehetne kezdeni: történelem órán a stratégiai játékokkal, magyar órán a sajtóhibákkal, a műsorok helyesírási hibáival vagy egy filmadaptációval, a forgatókönyvvel stb.

    Nonszensz, hogy a lehetőségek ellenére még mindig úgy tanítanak a tanárok, mint 20 éve. Hogy a hihetetlenül felpörgött gyerek- ifjúsági, és felnőttirodalommal nem kezdenek semmit, sőt nem is ismerik. És nonszensz, hogy nem használjuk ki a gépesített környezetet.

  • 2009.04.28 11:10:05keke80

    Nekem fontos, hogy a gyerekeim tudják, hogy honnan származnak. Ez nem csak annyiban érdekel, hogy a térképen meg tudják mutatni, hogy hol van Magyarország, hanem szrintem a nyelv is a kultúrájuk fontos része.

    Viszont a magyar egy luxusnyelv. Legyünk öszinték, nem vagyunk olyan sokan a földön, akik beszélik. Hacsak nem dolgozik késöbb magyarokkal együtt, igenis el fog belöle felejteni. Mert máshol nem igazán tudod használni... Sajnos

  • 2009.04.28 11:16:29Heatherette

    én ált. elolvastam mindegyiket, ami kötelező vagy ajánlott volt, mert az irodalom volt a kedvenc tantárgyam, szeretem a könyveket. de volt, amit nem bírtam, annyira unalmas volt. például a Kőszívűn nem bírtam átrágni magam, annyira nehezen ment, olyan halálosan unalmasak voltak azok a hosszú oldalakon át tartó tájleírások, épületbemutatások, ahh. eleinte csak átlapoztam 1-2 oldalt, aztán a felénél kidobtam a picsába. a filmet megnéztem, aztán csak összehoztam egy olvasónaplót. viszont a középsuli 11-12-es kötelezők ált nagyon bejöttek. a mai napig a Godot-ra várva a kedvencem, bár mindenki más utálta és unalmasnak tartotta. aztán még dobogós a Fizikusok és Az ember tragédiája. ami nem jött be, Az öreg halász és a tenger, na, mindenki azért lelkesedett, az én tetszésemet nem nyerte el.
    szerintem is frissíteni kéne a felhozatalt, simán elbírna egy Gyűrűk urát a dolog, csak az bazi hosszú, meg már mindenki látta a filmet. vagy akkor a Dűne :) csak az meg szintén több kötet. viszont a mai modern könyvek hamarabb megszerettetik az olvasást a gyerekekkel, mint a Kőszívű ember fiai és tsai.

  • 2009.04.28 11:18:06oreille

    Keke, az én példám pont arról szólt (elképzelhető ám, hogy kissé zavarosan), hogy x anyanyelvű család sarja az iskolában megtanulja az y és z nyelvet, majd később a-t is és a végén nyilván marad domináns nyelv, mégsem izzad vért egyik használatával sem. tud viszonylag helyesen írni, kicsit komolyabb szövegeket értelmezni, beszélni meg aztán tényleg minden gond nélkül.

    Mamminával beszélgettünk már erről régebben és mesélte, hogy a lányainak (legalábbis a nagyobbnak) azért néha beletörik a cerkája a magyar helyesírásba és mint fentebb írta, a szövegértésbe is.

  • 2009.04.28 11:20:00Veg_

    Ismerős magyar csajszi olasz pasihoz ment. Megesküdött rá, mert nem hittük el, hogy a pasi olasz. Az ok: olyan szókinccsel és helyesirással irt magyarul, hogy nem hittük el. Kiderült, hogy valamelyik talán nagyszülő (nem emlékszem) magyar, az ő gyerekkorában mentek ki olaszba. Ott az volt a megoldás, hogy nyaranta végigjárta a magyar rokonságot, megszerette az egészet, a gyerekekkel persze magyarul beszélt, és pár évet ugy döntött késöbb, hogy itt tanul. Szintén voltak magyar könyvei, de nem amit olaszul olvasott, hanem ami neki itt megtetszett. Hátha valami tippet adok vele, semmi másért nem irtam :) Remélem, sikerrel jártok :)

  • 2009.04.28 11:24:33keke80

    oreille, a mi csinálunk valamit rosszul a magyarral - kérdésre válaszolva: Te a gyerekeidnek nem tankönyvböl, meg magyar munkafüzetböl tanítod a magyart, hanem a beszélt nyelvet. Viszont olvasva-leírva már máshogy néz ki. Ezt onnan tudom, hogy a férjem könyvböl próbálja a magyart megtanulni, én is ott segítek neki, ahol csak lehet, de bannak igenis olyen kérdések, amiket nem egyszerü megválaszolni, mert ezek nyelvi sajátosságok. Nekem van néhány nyelvzseni az ismeretségi körömben, öket szoktuk felhívni, ha én nem jutok tovább.

    Pont ezek a sajátosságok teszik a magyart nehézzé ugyanakkor egyedülállóvá. Ezért tanulnak gyermekeink nehezen magyarul.

  • 2009.04.28 11:36:40summarygloss

    Ezt a teljesen hiteles felmérést látom magam előtt. Ül a gyerek az osztályfőnöki órán, kinn ragyog a nap, mehetnének csajozni/pasizni, de az ofő szétosztja a szar kérdőíveket, odafirkant valamit, a legutóbbit, aminek eszébe jut a neve. Egyszer én is csináltam ilyen felmérést, a kedvenc festő témakörében. Az egyik csaj, aki mindig lógott művtöriről, benyögte: Picasso a kedvence. A mellette állók egyből kiröhögték: "mer' mást se ismersz, mi?" És pont ezen okból végzett a felmérésemben a kedvenc költő kategóriában toronymagasan elsőként Petőfi. :-D

  • 2009.04.28 11:47:14Nilüfer

    bla

  • 2009.04.28 12:04:13baudolinA

    Nilüfer, magvas hozzászólás volt, de nem fejtenéd inkább ki? :)

  • 2009.04.28 12:54:59Vakmacska

    Vierre, nekem is alap a Fekete. Nagy Bajok idején mindig nyakonfogtam a Ballagó időt, az valahogy segített....De az összes többi is alapmű a könyvtárban.

    A könyv és a mese, ha van kedvencünk, állítólag rengeteget elárul az emberről. Érdekes hogy kimarad a Dzsungel könyve (nem a rémes Disney, az eredeti),nyilván korszerűtlen az is. Endétől nekem a Momo jött nagyon be az "időtakarékbankkal", biztos kezébe nyomom a lányomnak. Aki mostanában Lázár Ervinre kattant rá - Manógyár, Berzsián és Dideki. Pedig asszem nem majdnemötéveseknek ajánlják.

    Igaz én már említettem hatévesen olvastam Viantól a Tajtékos napokat, na az aztán véletlenül se gyerekkönyv. Úgyhogy én is sokszor kínálok a gyereknek önkéntelenül olyat is, ami papírforma szerint még nem neki való.

  • 2009.04.28 13:09:22Ribizlee

    Vakmacska, ha nem teszi le, akkor neki való. ha nem érti még, akkor meg úgyis leteszi :-)

    kisebbik lányom ment úgy oviba nagycsoportban, hogy vitte az aktuális könyvét a délutáni alváshoz (helyette). amikor beállított a Végtelen történettel, óvónéni ledobta az ékszíjat.

    Dzsungel könyve a nagyobbiknak teccett, most olvasta el a Robinson és a Kincses sziget között :-)

  • 2009.04.28 13:17:50Tessina

    bmbsz, nagyon igazad van.

  • 2009.04.28 13:21:03madz

    kedves mindenki, én most nem a ritka kivételekről beszéltem, hanem a nagyátlagról. ha dicsekvésfélórát tartunk, én is elmondhatom, hogy ötévesen perfektül olvastam, az óvónőknek onnantól nem volt gondjuk azzal, hogy milyen mesét mondjanak, mert én ontottam, meg a suliban is megvoltak a kötelezők évekre előre
    tanárként viszont azt mondom, nagyon elhibázott és elavult a kötelezőolvasmány-lista, főleg általánosban, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek az olvasást nem tartják menő dolognak

  • 2009.04.28 13:27:14madz

    ja, bmbsz, lehetne, hogy nem általánosítasz?

  • 2009.04.28 13:38:56Ribizlee

    madz, szerintem ezzel senki nem vitatkozott.
    elavult, nem életkorhoz igazodó a lista.

    de maga az olvasás lehet menő dolog is, ehhez nem kell más csak egy elhivatott tantónéni, aki nem akar karácsonyra olvastatni - viszont hajlandó időt és energiát áldozni pölö közös olvasásra. vagy teret enged annak, hogy a gyerekek beszélhessenek a kedvenc könyvükről a KKKisködmön helyett (ami merénylet egy mai hétéves ellen, pedig én szeretem Móra Ferencet, de nagyon nem ebben a korosztályban kéne tanítani).
    ja, meg esetleg szülői minta kéne. hogy a gyereknek az legyen természetes hogy este anya mesét olvas (és nem rak be dvdt, mert az egyszerűbb), meg nem a tévé a default, hanem a könyv...

  • 2009.04.28 13:40:18Brumibaby

    Mindjárt megint lesz bezzegverseny, hogy kinek kellett másfél évesen Nietzschét felolvasni...

    Ja, hogy ti akkor már magatok olvastátok és németül?

    Akkor csak nekem :(

  • 2009.04.28 13:41:40Nilüfer

    Baud, inkább nem..kifejtettem, eknyelte az éter, bezzeg a bla átment..pedig nem volt 2000 karakter:((((((

  • 2009.04.28 13:43:47madz

    Ribizlee, sajnos a tantónéninek kevesebb a mozgástere, mint hiszed. nem ő dönti el, hogy mikor mit tanít, van egy alaptanterv meg helyi tantervek, ezeken kellene változtatni. addig nagyon nem alternatívkodhat, mert számon kérik rajta.

  • 2009.04.28 13:48:04Vakmacska

    Brumi, nem, csak ez a korhatár-dolog, amit régen felraktak minden gyerekkönyvre, ez vagy igaz, vagy nem. Van akinek korábban is bejön vmi, van akinek később sem. Vierre meg én szeretjük Mórát, más szerint elavult (pedig hajjaj, a Sánta Ferenc-féle horrorok szépen jönnek vissza a napi életünkbe, észre se vesszük, mert annakidején nem olvastuk el, mi volt a harmincas években....)Az oviban olvasó gyerek meg egyre gyakoribb, mióta divat lett a korai foglalkoztatás és a késői iskolába menés, úgy egyszerre.

  • 2009.04.28 13:52:08Ribizlee

    madz, elhiszem és borzasztóan sajnálom.
    de a sajátunk megtette, és nagyon jól tette.

    az alaptantervről megvan a véleményem, de kifütyülné a gép :-(

    dicsekvésfélórát tartson aki akar, az olvasás nem érdem hanem alap. és lehet hogy ez nagyon rossz gondolat, de meggyőződésem, hogy nem 7évesen kéne olvasni tanulni első osztályban, hanem előbb

  • 2009.04.28 15:39:07mammina

    orielle
    a magyar egy igen nehez nyelv. ez is oka. nekunk is ket nyelvet tanulnak a suliban, a harmadik ami otthon van. egyszeruen nincs ra kello ido es szokincs hogy otthon normalisan megtanulja. a mindannapi beszed egy alap szokincs, ahhoz kell sokat olvasni hogy tudjon remek szofordulatokat is. nekunk napi 2 ora magyart hallanak csak, ami szinte nulla. olaszul gondolkodnak, es az angolt nyuvik a suliban. irni pedig valljuk be hiaba tanul meg valaki negy-ot nyelvet, helyesen irni mindegyiken eleg nagy teljesitmeny. a lanyom rendszeres okos hibai: K helyett C-t hasznal, C helyett Z-t hasznal. Bence - Benze. es akkor ott vannak a nyomorult ekezetes, pottyos maganhangzok, a hosszu ketjegyu massalhangzok, stb. ez nem konnyu olyan nyelvek utan, amik viszonylag egyforma abc-re epulnek. az otthoni nyari ket honap utan, rohamos javulas van a tudasukban mindig, de evkozben idohiany miatt el is kopik. nem elfelejtodik, csak raktarba kerul egy polcra. elo lehet hivni, de amig ket nyelv osztalyzatra megy, addig a harmadik amit anyaval-apaval ugyis hasznalatok, tehat ugy erzem tudok, arra nem jut ido es energia. en foglalkozom veluk sokat, a baj, hogy tizenev kulhon utan, bizony en is kovetek el okorhibakat,elvalasztas, kotojel, stb. igy keresek tanarnenit nyarra aki otthon normalisan megtanitja oket is, es ujra engem is. ez egy modszer, de biztos van olyan, aki maskepp probalkozik. az enyemek nagyok is mar, tehat mar nem velem vannak itthon, jo ha 7 orakor este elokerulnek, hetvegen is kezd befigyelni a mozi, uszas baratokkal. akkor sem magyar van. de tudnak magyarul beszelni, ami alap arra hogy tudjanak tanulni is.

  • 2009.04.28 15:44:53mammina

    az hogy az en lanyom el fogja tudni olvasni a Koszivu ember fiait, az eselye most zero. az a nyelv nagyon messze van tole. most kezd magatol is magyar konyvet olvasni. Lazar Ervin, Janikovszky Eva, csak hogy ket magyar legyen, de belefogott egy Gerald Durell Csaladom es egyeb allatfajtak konyvbe is. amig olaszul egy ilyen konyv egy-ket nap, addig magyarul honapokban beszelunk, de csinalja es probalja megerteni. ez ugyanaz, minthogy mikor esik az eso, tudja, hogy zuhog, esik, csepereg, stb. viszont mikor kerdezed hogy mondja meg az esik az eso rokonertelmu szavait, eszebe nem jut osszekapcsolni. ehhez kellene a tanar! illetve vagyok en, de ez keves. ezert megy nyaron magyar tanarhoz. ha par evig ezt a rendszert fenn tudjuk tartani, biztosan nagyobb esellyel indul hogy normalisan fog tudni irni olvasni.

  • 2009.04.28 15:47:26hallohallo

    mai gyerekirodalom és kritikája:
    http://kritikusvagyok.sfblogs.net/
    nagyon jó blog, irányadónak is, hogy milyen könyvet érdemes megvenni.

  • 2009.04.28 15:53:17mammina

    jo a cim. koszi hallohallo
    a masik ami szerintem nem annyira jo, hogy minden konyvbol filmet akarnak csinalni. a nagylanyom azt mondta azert szereti a konyveket, mert ott ugy "nezi" a tortenetet ahogy akarja. pl elolvastuk nekik a Maszathegyen konyvet, aranyos volt, szerettek, verset is megtanult belole, hallgattuk CD-n is. elvittuk a babszinhazba ra oket, es a kicsi (akkor volt 4 eves) bepisilt es visitva akart kijonni. na azota marad a sajat kepzeletuk.

  • 2009.04.28 18:06:43bmbsz

    madz, de szép is lenne, ha általánosítanék! de oké, akkor hunyjuk be a szemünk, és mondjuk, hogy minden a legnagyobb rendben van, a magyar pedagógusok lelkesek és kreatívak, és a rendszer a hibás. te is tudod, hogy nem így van.

    egyébként meg ez egy hatalmas kamu, amikor minden pedagógus a tantervekre hivatkozik. a jelenben érvényes alaptanterv akkora szabadságot ad, amekkora még nem volt itthon a tanároknak, az más kérdés, hogy lusták vagy félnek élni vele.

    de ne menjünk bele, ősszel jelenik meg erről egy tanulmánysorozat. ajánlom figyelmedbe. :)

  • 2009.04.28 18:13:17bmbsz

    és az új érettségi rendszer pedig megengedi, hogy felrúgjuk a kronológiát, meg tegyük el szépen a Mohácsy-tankönyveket, és mondjuk Balassival ne egy hónapot tököljünk a magyarórán, hanem egy hetet, és helyette lehet foglalkozni azzal, amivel a gyerekeket ráébreszti az ember arra, hogy olvasni nemcsak jó, hanem segít az önmagunk megértésében is. ezt viszont nem lehet megmutatni olyan szövegekkel, amik idegenek a tizenéveseknek, és ráadásul a világirodalmi értékük elég csekély.

    nem tudom, madz, te mit tapasztalsz, de még az elitgimnáziumokban is túl merevek a tanárok.

  • 2009.04.28 21:45:28madz

    bmbsz, nemtom, szerintem én pl nem vagyok merev. de ha kihagynám a Bánk bánt, mondván, hogy az szar, és nevetséges, hogy ennyit kell vele foglalkozni, mert nem esztétikai szempontok miatt került be a középiskolai kánonba, és erre hivatkozna a tanítványom az emelt szintű érettségijén a bizottság előtt, akkor valszínűleg miattam nem kerülne be egyetemre...
    szóval maga az érettségi jóval életközelibb, mint volt, de a négyéves követelmény még középszinten is kb ugyanaz. és én is rühellem a kronológiát, de nagyon nehéz változtatni ezen a beidegződésen.
    távol álljon tőlem, hogy azt mondjam, minden rendben, sőt, a magyaroktatás ezer sebből vérzik. korszerűtlen. de alapvető strukturális változásokra van szükség, pár jófej tanár ehhez kevés.

  • 2009.04.28 21:46:22madz

    hol jelenik meg az a tanulmánysorozat?

  • 2009.04.28 22:09:57bmbsz

    madz, nem az emelt szintű érettségire gondoltam. egy alap magyar óráról beszéltem, egy általános osztályban - bár nem írtam ki, szóval elnézést a félreérthetőségért. (az emelt szintűre készülni alapszintű magyarórán szerintem nem lehet - vagy lehet szükségesetben, de akkor elveszíted a 36-ból kb. 30 gyerek figyelmét. ne ebből induljunk ki.)

    és az általános irodalomtanítás kapcsán sem azt mondtam, hogy ki kell hagyni a példámként szereplő Balassit (kérlek, olvass vissza), de az arányokon igenis változtatni kell.

    hogy pontosan hol jelennek meg, az jó kérdés. egyelőre annyit tudunk, hogy a tanárnőnk mindenképpen szeretné megjelentetni őket - és ismerve a jelenlegi viszonyokat, az online megjelenésnek is örülni kell. egyébként lesznek érdekes darabok: pl. hogy hogyan lehet használni helyesen az internetet egy házidolgozat vagy egy kiselőadás készítésénél, és ezt hogyan lehet megtanítani a diákoknak; vagy milyen, a középiskolai kánonon kívüli szövegekről és hogyan érdemes beszélgetni az órán. ezek mind csak ötletek és mankók főleg, nem kinyilatkoztatások, de talán segíthetnek valamit - a tapasztalatok alapján szükség van rájuk, remélem, igény is. ha van valami jó ötleted és megírnád, ne habozz megtenni :)

    és nem rád gondoltam, amikor általánosítottam. de sajnos sok olyan fiatal(!) tanár van, aki kb. annyira sem igazodik el a netes adatbázisokban vagy a kortárs irodalomban, mint a közepes képességű diákja. elég, ha csak a volt egyetemi évfolyamtársaimra gondolok. ezen pedig változtatni kell.

  • 2009.04.28 22:24:00madz

    bmbsz, oké, lehet, hogy néha csak ürügyül használtalak, hogy kiírjam magamból a sirámaimat :), de akkor nézzük kicsit feszesebben:
    az én igazgatóm tutira kiakadt volna, ha az alapmagyarórán kihagyom a Bánk bánt (ő is magyaros egyébként, bár már rég nem tartott órákat, ez meg is látszik a szemléletén, meg amiket óralátogatás után tanácsolt nekem...)
    persze esetleg kamuzhatok a tanmenetemben, de hát az elég rizikós
    Balassi egyébként nekem pont a szívem egyik csücske, szerintem kiválóan használható arra, hogy a költészetet kicsit életközelibbnek lássák, ne csak amolyan lila ködnek, meg az öregnek a személyisége is olyan volt, hogy jó kis órákat lehetett belőle tartani (bár egyébként ezt az életrajzi megközelítést is ki lehetne jól vesézni, hogy mennyire elavult, de gondolom, neked nem kell magyarázni.)
    köszi a meghívást :) volt annak idején pár ötletem, amit majdnem meg is írtam a Magyartanításba, de innen a gyed mellől most kicsit el kéne gondolkoznom, hogy mi is volt az :))
    egyébként igazad van, sajnos az életkor nem biztosíték, sok fiatal tanár hihetetlenül merev, olvasatlan, műveletlen és fantáziátlan.

    akkor most te lenni kolléga?

  • 2009.04.28 22:33:31bmbsz

    madz, nekem is ezt mondta a legkedvesebb módszertanos tanárnőm: a tanári munkaközösség lesz az első, ami elkezdi a modern gyakorlatot támadni, élén a konzerválódott igazgatóval... na, majd egyébként ősszel tesztelhetem őket, mert ha minden a terv szerint megy, néhány dolgot kipróbálhatok fakultációsokkal :)

    egyébként kollégaféle, igen. és komolyan mondtam, hogy írj, időd van megírni bőven, szóval, ha a nyári melegben van kedved hozzá, akkor még frissítő is lehet két napirendi pont között. :)

    ((Balassit nem tartom a legrosszabbnak, de azért a francia kortársai olvasása után nehéz visszatalálni hozzá.))

  • 2009.04.28 22:46:57Magenta

    madz, hányadikosokat tanítasz?

  • 2009.04.28 22:47:31madz

    "időd van megírni bőven" :DDD ez jó
    sajnos a nyaram elmegy majd azzal, hogy bütykölöm a phd-mat, mert ott is halasztottam, mondván, milyen sok időm lesz közben írni :))
    amúgy elkezdtem kipróbálni a kooperatív módszert a suliban, csak hát azt a projektet is leállították, abbamaradt a képzés...
    neked is francia a másik szakod??? :) vagy csak hobbiból olvasgatod a Pléiade-okat?

  • 2009.04.28 22:48:46madz

    Magenta, középsuli. 9-12 (13)

  • 2009.04.28 22:53:16madz

    az érettségizőimnek én mindig könyörögtem, hogy ne higgyenek a netről leszedett mindenféle szirszarnak, legalább egyeztessünk forrásokat, meg persze mutattam is nekik, ennek ellenére iszonyatos dolgokat voltak képesek összeszedni...

  • 2009.04.28 23:04:02bmbsz

    madz, nem francia, csak olvasgattam. :)

    ismerős ez a netes probléma. igazából azt kellene tudatosítani, hogy az internet őrült jó adatbázisként működhet akkor, ha nem csak beírják a gugliba a dolgozat témáját, és az első háromból az egyiket kiválasztják.

    jó lenne, ha ismernék a diát, a matarkát, a google booksot, vagy a most elindult villanyspenótot. ha ismernék azokat a szempontokat, amik alapján érdemes tesztelni egy-egy online szöveget, hogy az használható-e vagy sem. ezeknek a használatát, megtanulását be kellene építeni a tantervbe, és minden tantárgy adatbázisait meg kellene ismertetni a gyerekekkel.

    nyilván, kérdés, hogy miből vegyük el erre az időt, de biztosan meg lehetne oldani...

  • 2009.04.28 23:05:25bmbsz

    madz, "az időd van megírni"-t arra értettem, hogy nem holnapig kell leadnod :D

  • 2009.04.28 23:07:06bmbsz

    kezdek felesleges vesszőket használni... túl későn kezdődik az x-akták :((((

  • 2009.04.28 23:12:27madz

    bmbsz, hát akkor elismerésem, nekem azért nem volt a kedvencem a xvi. sz.-i francia költészet...
    bár hozzátenném, hogy én nyelvész vagyok...
    amúgy sajnos az a helyzet, hogy sokszor a gyerekek oktathatnák a tanárt a net használatáról meg úgy általában informatikából. néhány kollégám még egy worddoksit sem tudott kinyomtatni, nemhogy guglibuxszal nyomuljon...

  • 2009.04.29 06:18:52Veg_

    Ne is mondjátok a netet adatbázisként, pont tegnap akadtam ki... Nekiállt keringeni a hir egy általam ismeretlen halálos betegségről. Hát utána néztem: a betegség közismert, csak valami géniusz fogta, leirta a megnevezés röviditését angolul (csak ők használják ezen a néven, ezért se gondoltam rá), és baromi hibákkal leirta, mint uj betegséget. Több "komoly" oldal szintén átvette (pistikeoldalagportálon meg hasonlók), elterjedt, mint az adott virus. Csak pár szarvashiba van az eredeti leirásban (oltási időszak, virus neve, fertőződés módja, terjedése a szervezetben és társai), ami egyre hibásabban terjedt tovább, mint mikor körbejár egy szó, és lesz a vaskapuból aranyóra. Ennyit a netes adatbázisokból. És imádom, mikor valaki olyan komoly forrásokra hivatkozik, mint egy gportálos oldal a találati lista 40. oldaláról vagy ismeretlen nünüke honlapja nulla szakmai támogatással - miközben közben mást állit az összes szakmába vágó oldal.

  • 2009.04.29 14:31:56egyremegy

    madz,

    magyartanár vagyok én is...
    Szeptembertől visszatérek az iskolába, sok tervvel, álommal. Megint az a lelkesedés, ami egyetem után, de félek is. Attól például, hogy a jó kis netes lehetőségeket a 35 fős osztályban, ahol nincs számítógép, nem tudom majd használni. Hogy magammal tolok ki, ha kreativitást igénylő házit adok, mert nem bírom majd kijavítani a dolgozatokat.
    Eltérek a tanmenettől, újítok: mikor készülök fel az óráimra? Vagy csak én látom soknak a 22 óra kötelezőt? Ami időnként 25 óra. Vagy több.
    Milyen jó volt a gyakorlótanítás, lehetett csodákat művelni, volt idő felkészülni...
    Van itt hiba a rendszerben, nem is kicsi, tépi a szárnytollakat...

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta