SZÜLŐSÉG

A gyerek szeretetet akar - Interjú Vekerdy Tamással

2009. március 18., szerda 08:00

Mostanában már a méhen belül is fejlesztjük a gyerekünket, kütyüket aggatunk a hasunkra, később elhalmozzuk fejlesztőjátékkal, és erőn felül cipeljük különórákra. Sokszor szinte semmi eredménnyel, amit persze újabb terheléssel orvoslunk - ezzel csitítva kételyeinket, szorongásainkat, hiszen a legjobbat - jó képzettséget, jó munkát, jó életet akarunk már a két hónaposnak is. A jövőbe nézünk, mint az egykor köztereinket díszítő súlyos szobrok, ahelyett, hogy a jelen igényeire figyelnénk. A kisgyerekkori fejlesztésről beszélgettünk Vekerdy Tamás pszichológussal.

„A sikeres topmenedzser szabadon játszott gyerekkorában.”, tartja a mondás, de ha nem tudunk angolul, gyengék a szövegértési képességeink, és nem tudunk hatékonyan információt keresni a neten, akkor nehezen tudjuk a szabadságunkat kibontakoztatni.
Nem abból lesz épkézláb, tevékeny, kreatív, felnőtt, akit már magzati kortól erre a felnőtt létre treníroztak, hanem abból, aki lehetett teljes értékű magzat, újszülött, csecsemő, kisgyerek – aki játszik, mesét hallgat és spontánul utánoz. Majd kisiskolás, aki nagy mennyiségű, nem rendszerezett konkrétum begyűjtésére képes. Ne kelljen neki sietnie semmivel, pláne nem az írás- és olvasástanulással. Előbb mozogjon le formákat a nagy térben, aztán ezeket vigye be, de még mindig nagyban a füzet kis terébe, és aztán jöjjön rá, hogy ez vagy az a hurok hasonlít a felnőttek írásához, és így saját mozgásból kiindulva tanuljon előbb írni, majd saját írásán olvasni, 4 év alatt, 6 év alatt, nem abbahagyva, lassan. Lehessen aztán lusta, álmodozó, de kreatív kamasz, törvénykereső struktúra felfedező, majd örökké vitatkozó ifjú. Mindez arról szól, hogy minden életkornak megvan a maga jellegzetessége. Taníthatunk akár két idegen nyelvet is, de csak a 7-8-dik életévtől, és akkor is direkt módon, füzet, nyelvtan és lefordítás nélkül, spontán utánzásra építve, mint az anyanyelvet. E fenti esetekben, ha minden szakszerűen történik, és ráérős, bő időráfordítással, jók lesznek a szövegértési képességeink, fogunk tudni idegen nyelveket (ha jó volt a tanárunk), és természetesen a számítógép sincs elzárva otthon és az iskolában a gyerek elől, de tanulnia csak 13-14 éves korától kell.
 
A fizetős fejlesztések csak fokozzák azt a társadalmi szakadékot, ami a (felső)középosztály gyerekei és a szegény rétegek között van. Ennek eklatáns képződménye az óvodába vitt, fizetős különóra. Persze jó a gyereknek, hogy nem kell elhurcolni egy harmadik helyre dzsúdózni vagy angolra, de kell-e neki tényleg négykor még az angol mondókázás? És milyen annak, aki nem tudja megfizetni, és marad a csoportszobában?
Senkinek nem kellene óvodában különóra! Szabad játék kell, ez a legfejlesztőbb tevékenység óvodás korban, valamint a mindennapos mese (nem nézett, hanem hallgatott mese! - aki mindennap hall mesét, másfél évvel előzheti meg iskolába lépés idejére azt, aki csak rendszertelenül vagy úgyse hallgatott), továbbá kell a jól utánozható tiszta beszéd, ének, nem tanítva, hanem spontánul utánozva. Kötelező foglalkozás sem kell. A kikapkodás különórára neurotizál. Mondhatnám: jó annak, akit nem tudnak, vagy nem akarnak vinni, miközben a hátrányos helyzetűekkel (akik esetleg a tévé előtt nőnek fel szegényen is) más a probléma, nevezetesen, hogy nem áll módjukban játszani, illetve mesét hallgatni...
 
A fizetős fejlesztők mindig találnak a gyereken fejleszteni valót. De hát senki sem tökéletes mindenben. Miért nem elégedettek a szülők a gyerekeikkel? Miért nem bízunk bennük?
Testileg és lelkileg rendben levő gyereknek nem fejlesztés kell, hanem a fejlődéshez szükséges jó körülmények és az érzelmi biztonság biztosítása. A többi üzlet, mely a szorongó szülők szorongására épít.
 
A kicsik erős vizuális memóriáját kiaknázva bizonyos módszerekkel már kétéveseket is meg lehet tanítani szóképes olvasásra. Miért jó két-háromévesen olvasni, avagy miért is lenne ezzel baj?
A kisgyerek idegrendszere nagyon plasztikus, sok mindent tud felvenni, de helytelen megterhelni. Ha magától olvas 2-3 évesen, mert a nővérei sokat játszottak vele iskolást, nem probléma, de ha fejlesztjük, hiba. Az óvodás ne járjon dzsúdózni vagy angolra. Játsszon, hallgasson mesét, énekeljen, utánozzon, mozogjon. A különóra neurotizál.
 
Körül vesszük a gyereket a játékot irányító tárgyakkal, melyeket mind azzal hirdetnek, hogy attól intelligensebb lesz. Persze, hogy a gyerek minden ajándéknak örül. Mi a jó ebből?
Már Goethe megmondta, hogy a legjobb játékszer az, ami mindenből mindenné lehet – például a fahasáb, fekve hajó, mozdony, autó, felállítva torony, király stb. A többi jobb vagy rosszabb üzlet. A LEGO és a Montessori jobb, mert benne van, benne volt a „csináld magad” mozzanata.

 

A számítógép – mi, felnőttek is rengeteg időt töltünk előtte, munkaeszköz, olvasás, tájékozódás, szórakozás, olyan alapvető, mint mondjuk a mosógép. Miért ne használná a gyermek is, illetve hogyan lehet azt mondani, hogy apu/anyu ezen olvas, lazít, dolgozik egész nap, de neked fiam nem szabad, mert káros?

Ha én otthon számítógépen dolgozom, miért ne utánozna? Felmászik az ölembe, én elmentem az elmentendőt, ő meg hadd pötyögjön. Hamarosan jobban fog, mint én. Nagyszerű! De ezt időben limitálom, és számítógépes játékot lehetőleg nem engedek be – kamaszkorig. Akkor úgyis azt csinál, amit akar, de addigra már nem árt annyira a képernyő, amely egyébként mind a testi mozgást, mind a belső képkészítést blokkolja.

Sokszor említi, hogy keveset foglalkozunk az alapfokú oktatásban a humán tárgyakkal. Ugyanakkor a munkaerő-piacon túltermelés van humán végzettségűekből és hiány természettudományosokból. Miért fontosak a humán tárgyak, avagy mi a fontos belőlük akár egy mérnök számára is?
Amiben ma nagy a deficit, az az érzelmi nevelés, a művészeti nevelés, amelyik a belső ember, a belső biztonság kibontakozásához segít. Tájékozódás a természetben – science – ugyanúgy kell, mint tájékozódás a társadalomban. Egyiket se kellene az iskolában, felnőttes értelemben, szakosként tanítani és tanulni. A biológiai tantárgynak nem szabadnak arra törekednie, hogy kis biológusokat képezzen. Ahogy a magyar irodalomnak sem filológusokat kellene képeznie. Mindkettő élményt kellene, hogy adjon. Az egyik a külső természeti világról (mely bennünk is tevékeny), a másik belső világunkról, amelyik kifelé a társas kapcsolatokban manifesztálódik.
 
A gyerekek élvezik a fejlesztőzést, akár táncház, akár olvasástanítás. Akkor meg mi a baj vele?
A zene, tánc hihetetlenül hat a gyerekre, már a magzati kortól. Ez jó. A gyerek a fejlesztőzésben azt élvezi, hogy valaki, többnyire egy neki fontos felnőtt intenzíven foglalkozik vele, csak rá figyel. A gyermek személyiségét 18 éves koráig jogilag, kb. 14 éves koráig valóságosan is, többé- kevésbé a szülő hordozza. Ő dönt. Jó, ha ebben magára tud hallgatni, és az intuícióit tudja követni. Jó, ha úton jár – lélektől lélekig. A gyerekeknek elementárisan szükségük van a mesére, de ha egy apa utálja a sok hülye mesét, viszont elementárisan érdeklik az autók, akkor hamarosan büszkélkedhet majd azzal, hogy az én fiam utálja a meséket, ő az autókat szereti, és mindent tud róluk. Mert a gyerek az apának, a szülőnek akar megfelelni, szeretetet akar, elfogadást akar, még saját szükségletei ellenében is.

 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.03.19 07:57:25B-

    Annipanni: én csak azért nem lelkesedek érte, mert a "nyelvbizniszben" dolgozom, és látom, milyen nehézségekkel, hátrányokkal jár, ha túl korán kell egy gyereknek két nyelvvel meküzdenie.



    Hagyomnyos kultúrákban, ahol szóbeliség van meg nagyon fontos a közlés többi rétege (gesztusok, tánc stb), ott remekül elvannak a több törzsi nyelvet beszélő emberek.



    De olyan helyeken, ahol elvárják, hogy minimum az anyanyelveden helyesen írjál (erre a magyarok különösen háklisak) és összetettebb mondatokban is stimmeljenek a nyelvtani izébizék, és egy idegen nyelvvel is akkor tudsz valamit kezdeni, ha a helyesírásod legalább elfogadható és mutogatás nélkül ki tudsz rajta fejezni elvontabb gondolatokat - nos, ezen a szinten már látszik, (felnőttkorban is), ha a gyerek anyanyelvi fejlődése nehezített volt.



    Persze ott van a mondókázás és társai, csak kérdéses, hogy abból mennyi marad meg később? Én 4 évnyi orosztanulást (nyolcadikig) felejtettem el úgy, hogy még a cirill betűkre sem emlékszem :-) A gyerekek agya olyan gyorsan fejlődik, hogy mindent kidob, amit nem használ, kell a kapacitás másra. Aztán tizenévesen ugyanazt sokkal gyorsabban és tartósabban megtanulja.

  • 2009.03.19 11:54:18beddinge

    én csak azt nem értem, a leadben a szerző miért mossa össze a magzati fejlesztést - gondolom itt a kapcsolatanalízisre gondol - az eltúlzott különórákkal. a kapcsolatanalízis lényege ugyanis pont az, hogy érzelmileg lesz stabilabb a gyerek, egészségesebben tud kötődni, kiegyensúlyozottabb lesz. persze, ehhez kell a szülői igyekezet a szülés után is nyilván, de pont nem arról van szó hogy már egy évesen 5 nyelven beszéljen a gyerek, hanem arról, hogy ne legen annyira szorongó, mint manapság a legtöbben.



    a Waldorf amúgy nemcsak drága itthon, de amennyire tudom, elég szar is. egyik barátom tanított ott és borzasztó dolgokat mesélt. és magam is akárhány emberrel találkoztam, akik onnan jöttek, hát... egyrészt tényleg nagyon sznob lesz ott az ember (bár ez lehet inkább a családi háttér miatt) de a kreativitáshoz anyi közük van, hogy szerintük már a böfögés is konceptuális művészet, egyébként az eredetiség teljes hiánya jellemző.

    persze, biztosan vannak kivételek, nyilván nem midenki ilyen aki a waldorfba jár, de a lényeg, hogy szerintem nem érdemes azzal vesződni. akkor már inkább a poroszos rendszer, de abból valami jobb választás, na meg persze a "stabil családi élet, szeretet" (közhelyes valóban, de szerintem tényleg ezen múlik)

  • 2009.03.19 12:16:01mammina

    annipanni,

    csak ismetelnem magam, azert vagyok ellene a korai nyelvtanulasnak, mert azokat akik esetleg nem rendelkeznek oriasi felhalmozott tartalekokkal otthon penzugyileg, szeretnek megkimelni egy csalodastol. :-) heti egy-ket mondokazos idegen nyelvvel semmit nem er az ember gyereke csak jol hangzik hogy jar oda is. vesziteni nem veszit, de nem fog tudni megtanulni. ha pedig akar csak par honapra abbamarad 10 eves kora elott ugy elfelejti mint a sicc. tapasztalat!!!

  • 2009.03.19 12:18:22mammina

    az en lanyom harom eves koraig angolul beszelt, majd magyarorszagon angol-magyar ovi, nem egy-ket oraban mindennap angol-agyar ovonenivel parhuzamban. 6 evesen kiszakadt onnan, es egy ev mulva semmire nem emlekszik. no ennyi. es tok jo nyelverzeke van, mert fel ev alatt beszelt olaszul. a kisebbikem ugyanez, a szomszedasszonyom lanya detto. hat ilyen ez.

  • 2009.03.19 12:19:22boszor

    Beddinge, Erdélyben ugyanerről szól a Waldorf. Ráadásul kisebb városokban teljesen képzetlen tanárok (is) otatnak ott.

  • 2009.03.19 12:31:53boszor

    Mondok példát: Magyarországról hozattak zsírkrétát a szülőkkel, mert _csak_ egy bizonyos márka (persze magában sem olcsó) felelt meg a tanerőnek. Indoklás? Négyszögletes a kréta, és az nemtommitől jobb a gyerekeknek, mint ha henger alakú volna...és a Romániában vásárolt négyszögletes nem okés.



  • 2009.03.19 12:42:28mammina

    boszor

    ez komoly? tudtam eddig is hogy mas a waldorf de hogy ilyen azt nem. a masik baj veluk, hogy csak delig vannak, es csak az engedheti meg aki tudja utana hova tenni a gyerkocot.

  • 2009.03.19 12:44:08Vierre_

    másik posztnál jött fel a waldorf - pont én hoztam fel és igen, én sem hallottam túl sok jót róla. Itthon. Az elv baromi jó, Rudolf Steiner papával az égadta világon nincs semmi bajom, de. :) Itthon nincs meg az a rugalmas átmenet, ami után érdemben tudnak tovább tanulni pölö.



    A kisebbik ovija állami. A csoportban minden nap megy zene, bármibe beöltözhetnek, táncolhatnak. IGEN a fiuk is királylány ruhába. Minden nap mondókázás, verselés, mese. Minden nap mozgás, a csoportba minden reggel kirakja a pedagógus az akadálypályát. Állandó kézimunkázás van, hihetetlen milyen bájos és okos dolgokat csinálnak. Csomó gyerekre két óvónő de sosem látom, hogy valakivel ne lenne törődve. A beleszarás messze elkerüli őket.



    Magyarországon szerintem a waldorf még nem mükszik úgy ahogy az ki lett találva és igen, van akinek ez státus. Egy olyan világban jó lenne, ahol maga a világ is waldorf-szerű. :))))))

  • 2009.03.19 12:46:58mammina

    kicsit atbillentunk arra az oldalra, amikor mar annyira jot akarunk a gyerekeinknek hogy a jozan esz elkoszon. en is sok fejleszto jatekot vettem nekik, de a legjobban megis azzal voltak el mindig ami a leg egyszerubb - muanyag flakonban szines gyongyok, rizs, teszta, stb - zorgott csorgott. kesobb mar visszafogtuk magunkat, es a keze ugyanugy ugyesedett a tesztanyaklancoktol mint a draga natur fa gyongyoktol :-) most is a legjobb jatekbabahaz a felforditott ciposdoboz, vagy a legobol mindig mashogyan epitheto haziko. a kedvencem a tancszonyeg. lerajzoltak ugy egy nagy kartonra mint a rendes elektronikus zeneszonyeg, bekapcsoljak a magnot es ugralnak rajta. hatalmas poen, es nem kell felni hogy tonkremegy :-) fakanal babak tobbet vannak forgalomban mint a barbiek s lehetne meg sorolni. :-)

  • 2009.03.19 12:47:59Ariana

    A Waldorf legnagyobb hatranya tudomasom szerint az, hogy az ottani erettsegit sehol sem fogadjak el (Nemetorszagban legalabbis). Tovabbtanulas kizarva.

  • 2009.03.19 12:50:34mammina

    vierre

    egyre tobbszor jutunk oda vissza, hogy az allami oviban milyen boldog az elet, es a sok alapitvanyira meg panaszkodnak a szulok. en mostmar ket alapitvanyi ovison tul amibol az egyiknek az ovonenije egy kalap kakit nem ert, azt tudom mondani hogy tobbnyire a legkozelebbi sima ovi mindig bevalik. (tudom-tudom mindig vannak kivetelek, hogy miert nem lehet odamenni, vagy listas, vagy koszos, vagy sok a nemzetisegi, de alapbol azert ott is felnonek a gyerekek) a vege az lett, hogy folyamatosan irigykedtunk azokra akik elegedetten vittek a gyereket a nem fizetos oviba. es nem egyedul voltam igy, hanem a 25-bol majdnem a fele. dehat statuszszimbolum. en is elszurtam de nagyon.

  • 2009.03.19 13:09:23plussbirka

    valahol, talan pont nok lapja vekerdy-fele rovataban olvastam, hogy a tul sok ilyen kreativ jatek osszezavarja a gyereket. ismeros csaladnal lattam, akik pedig tutira jot akarnak a gyerekuknek, hogy annyi jatek van, hogy tiz ovi kitelne belole, a negyeves kisfiu folyton ujabbakat akar. de en is azt latom a sajat. masfel eves gyerekemen,akit nem fertozott meg meg a fogyaszti tarsadalom, hogy a Pet-palack a piaci kosar, a muanyagkanal es bogre, a hott egyszeru muanyag kisauto, sokkal jobban lekoti, mint a duplo meg a zenelo, szines kutyuk.

    es igen, en valahol titkon elvarom, hogy szeressen majd olvasni, ezert tele vagyunk kepeskonyvvel, de ezzel talan nem artok neki.idonkent felolvasok, de inkabb mutogat, hogy vuvu, meg piros lufi, szoval nem kenyszeritem, hogy akar a meset vegighalgassa, ha nincs kedve. es mar most biztos vagyok benne, hogy hacsak nem o all elo azzal, hogy valamit szeretne csinalni, nem cipelem majd semmilyen kulonorakra.

    de a cik hatasara mar latom a jovo kivalo penzkeresti lehetoseget a szulo neveles-ben :O)manapsag ugy tunik, hogy aki nem szorongo szulo, az biztosan nemtorodom es felelotlen. de azt hiszem az sem, jo ha valaki vekerdy es mas okosok utmutatasai szerint, akar gyereket nevelni. de szerinte se jo, mert itt is le van irva, hogy kvazi intuiciobol, a gyerekre odafigyelve kene csinalni.

  • 2009.03.19 13:10:43plussbirka

    +k

  • 2009.03.19 14:00:42bölcsésztanár

    cidre,

    nem nagyon értettem, amit írtál, viszont az én fiam is Sünibe jár. Nagy találkozás? Én vagyok A.G. anyukája.

  • 2009.03.19 14:05:47cidre

    majd elmagyarázom délután, jó? közben rájöttem, ki vagy, (mielőtt írtad volna a kezdőbetűket) nagy meglepetés lesz, ha még nem jöttél volna rá, hogy én ki vagyok

    ...

    de szerintem már igen :)

  • 2009.03.19 14:11:31cozumel

    Nekem innen tegnap reggelrol hianyzik egy kommentem.

    Na nem mintha megmondtam volna az elet ertelmet :D, csak furcsanak talalom.

    Esetleg valaki mas latja? :O

  • 2009.03.19 14:55:24bohar

    bölcsésztanár: szia! én meg a süni csop.ból G.B. anyukája :))így már Te is tudod, és én is, ismerjük egymást :)

  • 2009.03.19 15:06:39Vakmacska

    Bölcsésztanár, enyimé gyermek Mókus csoportos....(Cidrénél már lebuktam hónapokkal ezelőtt...)

  • 2009.03.19 15:17:01cidre

    na jó, nem én megyek ma a gyerekért: bölcsésztanár, nekem integettél le az ablakotokból pár napja-egy hete, mikor mentem a kisebbikkel. Kezdőbetűt nem írok, mert nagyon jellegzetes, nem akarok más előtt is lebukni :), de azért még egy támpont: én vagyok a két fura nevű kisfiú anyukája :)

  • 2009.03.19 15:22:26bohar

    Vakmacska: mi is egyeztettünk már :), talán legelőször a Velencei tóhoz induló vonat kapcsán derültek ki közös pontok (remélem idén nyáron újra lesz, már alig várjuk)

  • 2009.03.19 15:23:37cidre

    Én egyébként Bohar kutatásai alapján tudtalak lebuktatni, :)

  • 2009.03.19 16:38:43bohar

    Vakmacska: A kutatásban Packó anyukája volt segítségemre, egyedül nem ment volna :). Igaz, mi nem futottunk még össze, a kislányoddal és a mamájával szoktam "találkozni" mert a kisfiam egyelőre hallani sem akar az oviban alvásról.

  • 2009.03.19 16:42:14raszta macska

    Micsoda egymásratalálás volt itt! :)

  • 2009.03.19 17:37:01bölcsésztanár

    Cidre,

    hát ez jó vicc...

    én meg azt hittem, délelőttönként dolgozol... közben meg poronty-kalóz vagy.

    És a többiek is. ;)

    Jót röhögtem. Tsók minden kedves ismerős anyukának

  • 2009.03.19 17:45:08Vakmacska

    Bohar: szegény Packóval a fülészeten mítingoltunk múlt héten....



    raszta macska, te nem laksz esetleg Kőbányán?:)))



    (mi macskák tartsunk össze?)

  • 2009.03.19 18:04:45raszta macska

    Vakmacska, nem, vidéki vagyok. :)

  • 2009.03.19 18:26:33monsterwoman1

    2009.03.19 12:44:08 Vierre_

    erre reagáltam neked a másik posztnál, mielőtt még ezt a kommentet megírtad.Ignorálod .Csalódtam.

    (ráadásul valamiről úgy kritikát mondani, hogy ..."hallottam róla". Az a helyzet, hogy, mint amott is írtam, bizonyítottak már.Itthon is.Egy szóval nem állítom, hogy egyedüli üdvös rendszer (nálunk még nem dőlt el, hogy hova megy a gyerek jövő szeptemberben), de azt nem kéne vitatni, hogy van létjogosultsága a hazai közoktatásban is.)

  • 2009.03.19 18:42:46monsterwoman1

    És az a baaaaj, hogy ha birkamód szajkózzuk, hogy nem működik, nem működhet, ahelyett, hogy kiróbálnánk (kizárólag abban az esetben, ha szimpatizálunk vele), akkor itthon (ahogy írod), nem is fog változni semmi.Jó magyar módra hajlamosak vagyunk a tényeket félretenni, és ragaszkodni egy évtizedek óta működő rossz rendszerhez. Mert azt már megszoktuk.(persze nem állítom, hogy az egész itthoni oktatási rendszer úgy szar, ahogy van, de azért volna min jobbítani. sztem)

  • 2009.03.19 18:51:18Vicuska

    Igen, a gyereknek sok szeretet és törődés kell, mert a pénz, a siker és a hatalom nem fújja ki az orrát, vagy viszi színházba. És a különórák nem mindenkinek tesznek jót, mert túlterhelik a gyerekeket. Ezt sztem eddig is tudta mindenki. Én szeretem és tisztelem Vekerdy Tamást, rengeteg munkáját és meglátását emeltem pont ezért a szakdogámba, de én azt érzem, hogy ez olyan mint a spanyolviasz ismételt feltalálása. Annyi mindent tudott volna mondani a témáról, amiben annyira jó és mégis olyan kérdéseket kapott, amikre csak már hetvennégyszer átbeszélt sablonokban tudott válaszolni. Hát ez van. Ha valakit (akinek már van gyereke) bármi is meglepett az elmondottakból, akkor attól elnézést. Akinek meg nincs(pl én), szerintem akkor is felfogja ezt józan paraszt ésszel is mindenféle túlbeszélés nélkül.

  • 2009.03.19 18:56:56Vicuska

    Ariana: Magyarországon elfogadják a waldorfos érettségit, annyi az egész, hogy központit kell kérni és még egy évet ráhúzni a sulira érettségi előtt. Így nem 12, hanem 13 év a suli, de szerintem megéri. Nekem az a legszimpibb majdnemdiplomás mindjárttanárként:)

  • 2009.03.19 19:17:17rita a felcser

    Waldorfbol szoktak elektrotechnikai mernoki szakra jarni?

    Szerintem ritkan.Oda a felveteli nekem is nagyon nehez lett volna peldaul,aki matematika fizika liceumot vegzett.

    Szoval VALOBAN minden ugyanannyira nyitva all egy waldorfosnak mint Pisikenek az atlagos iskolabol????

  • 2009.03.19 19:27:23cantaloupe

    Rita, ha elotted nyitva all az orvosi szak, akkor en mar mindent el tudok kepzelni. :P



    ---



    Monsterwoman,

    en szeretnem, ha meselnel kicsit a Waldorfrol. Mi az, ami bejott, mi az ami nem, mit varsz tole, miert dontottel mellett stb.

    Annyi jot es rosszat hallottam rola, de tapasztalatot csak ritkan.

  • 2009.03.19 19:31:39monsterwoman1

    cantaloupe,

    ígérem, hogy fogok, de most nagyon nincs időm. Szívesen megírom ide is, vagy ha adsz privát címet, akkor oda.Holnap talán lesz rá kapacitásom, ma biztosan nem.

  • 2009.03.19 19:35:24dodóó







    2009.03.19 19:17:17 rita a felcser

    Pisikének :-)

  • 2009.03.19 19:38:43rita a felcser

    "Rita, ha elotted nyitva all az orvosi szak, akkor en mar mindent el tudok kepzelni. :P"



    TE politically correct urholgy,fel szeretnelek vilagositani,hogy hetedikben mi pl nem daloltunk es futkorasztunk,hanem akkor kezdtuk a Pitagorasz tetelet.

    Szoval kivancsi vagyok,hogy lehet behozni azt a hatalmas mennyisegu matematikat ami egy kimodottan real szakon kovetelmeny.

    JA es elso osztalyban mArciusban mar folyekonyan olvasott a fel osztaly.

  • 2009.03.19 19:40:51rita a felcser

    Termeszetesen senki nem felel.

    De nem is az a fontos,hogy 15 ev mulva esetleg mernok lehess,hanem az ,hogy szabadon fejleszd a kepessegeidet.

    Rajzolj egy zsak krumplit es enekelj hozza egy dalt.

  • 2009.03.19 19:47:12eino.

    Rita: :))))))))))))



  • 2009.03.19 19:49:19eino.



    #

    2009.03.18 16:13:33 plussbirka



    en nem ertek egyet Vekerdyvel. valoszinuleg a szorongo szulo az, ami barmilyen kulonoranal jobban neurotizal.

    ---------------



    Pontosan.



    Ráadásul nekem mindig az az érzésem, hogy csak bizonyos anyagi szint fölött szól a szülőkhöz, és lehetőleg a városban élőkhöz. Nem tudatosan persze, de a különórák , főleg a nyelv azért nagyon sokaknak soha el nem érhető lehetőség. Viszont V. minden fejtegetésében ezt tartja kiemelendőnek: juj, csak azt ne!!

    Aztán meg itt magyarázkodik egy csomó normális nő, hogy miért is meg milyen formában járatja a gyerekét erre vagy arra. Nyilván mindenki tudja, hogy a gyereke mikor érzi jól magát. Viszont ha azt hallja, hogy az adott szituban szenvednie kellene a gyereknek, akkor a szülő elbizonytalanodik.



    Holott a ma problémája nem ez, hanem gazdagabbéknál: a külön foglalkozások, de főleg a játékok, tévé, net stb. ne a szülő törődését helyettesítsék



    szegényéknél: hogyan viselje méltósággal szülő és gyerek a szegénységet. Hogyan ne maradjon le a társaitól tanulásban, szocializációban stb.



    Ezek csak nagyon alapproblémák, de mind ezerszer fontosabb, minthogy juj, mi lesz Ödönkével, ha megtanul évente 8-9 mondókát meg dalocskát angolul, vagy elkezd dzsúdózni.

    Amit egyébként a kiskölykök nem kizárólag a felnőtt miatt élveznek, de ez persze egyénfüggő.

  • 2009.03.19 19:55:25cantaloupe

    Rita,



    egyaltalan nem vagyok politikailag inkorrekt, nezd vissza az irasaid orvosi temakban es most a Waldorfban. Mi a francot ersz a Pitagorasz-tetellel, ha nem tudod a csaszarmetszes kockazatait orvostanonckent? Egy matematikai szabaly nem tanit meg onmagaban sem gondolkodni, sem az eletre. Mint a peldad mutatja.



    Amugy en a kreativ-integrativ oktatas hive vagyok, az elv annyira nem erdekel, lehet tolem hagyomanyos, Waldorf, Montessori, amig gyerekkozpontuak, azt latjak meg bennuk ami JO es nem a hibat keresek, mint a poroszos rendszerben, hogy ezt sem tudod, azt sem tudod.



    Nem banom azt sem, ha feleannyi lexikalis tudassal jon ki a gimibol, mint en annak idejen (tipikus versenyistalloba jartam), de ne legyen kiegett, fogadja el masok hibait es gyengeit is, ismerje magat es a vilagot maga korul. Pl. tudjon kitolteni egy csekket, ertse a bank vagy a napi politikai elet alapjait, tudjon ertelmesen ervelni amellett, amiben hisz.

    A mai iskolak nem az eletre keszitenek, (tisztelet a kivetelnek), hanem arra, amit te is irsz, jo sok dolog bemagolasra.

    Amugy nem mondom, hogy ne legyen egy lexikalis alap, de teny es valo, hogy ha most rakerdezunk Ohm torvenyere vagy Balassi kolteszetere, igy az erettsegi utan 10-12 evvel hany mondatot tudsz rola mondani?



    De ha nem csak ledralajak az anyagot, hanem elvisznek koncertre es muzeumba, jobban beivodik az a zene, festmeny, akarmi. De a sok tetel bemagolasa miatt erre ugye nincs ido...

  • 2009.03.19 19:57:29cantaloupe

    MW,

    ha lesz ra idod es ingerenciad, inkabb ide ird, mert szerintem tobbeket erdekelne! :)

  • 2009.03.19 20:10:43rita a felcser

    Te...Asszony...Cantaloupe

    Te meg nem tudod a az oregen teherbeeses veszelyeit es kockazatait,ha most vagy terhes.Vagy tudod,de nem erdekel.



    Persze,mint altalaban egy kerdesre felelni nem vagy kepes.



    MEgismetlem.

    Jo -e az ,ha olyan iskolaba iratom a gyerekemet ahonnan csak kulonleges bepotolo erofeszitesek aran lehetne egy olyan egyetemen,ahova eleg sokan jarnak,es eleg nehez,de nem geniuszoknak valo.

    Felelj,kerlek.

  • 2009.03.19 20:33:42monsterwoman1

    rita,

    hiszek abban, hogy a jó szülő figyel a gyerekére. És abban is, hogy egy műszaki érdeklődésű gyerek számára képesek megtalálni a jó megoldást a saját szülei. NEM KELL feltétlen mindenkinek w-ba járni.

    Egyébként nem tartom lehetetlennek, hogy bepótolandó erőfeszítések nélkül is ilyen szakra menjen a w-os diák. (írtam a másik posztban, hogy konkrétan orvosiról és közgázról tudok (meg jogról, külkerről).Abban ugye egyetértesz, hogy ezek sem gagyi szakok?)

    Ma már nem leszek itt.Kíváncsian várom, reggelig megy-e tovább a sárdobálás.

  • 2009.03.19 20:41:37rita a felcser

    MEgsugom,hogy az orvosira azert konnyebb bejutni ,es elvgezni is konnyebb ,mint a mernoki szakokat .(informatika,gepeszmernoki,robotika)



    Aztan te Cantaloupe hiaba jartal sajat elmondasod szerint tipikus versenyistalloba,ha egy iskola kerdesre rogton elohuzod a csaszarmetszest,mert lattad,hogy en kerdeztem.Nem versenyistalloba valo voltal,hanem csille-huzo lovacskak koze.

  • 2009.03.19 21:06:11Vierre_

    monsterwoman1 az a baj, hogy megint ki vagy hegyezve a sértettségre. Tisztában voltam azzal, hogy te ott írtál róla, ellenben itt nem. Ez egy másik poszt. Az én itteni beírásom a te ottani beírásod után keletkezett. Elolvastam ott, értem, hogy faszántosan működik és 100 százalékos a továbbtanulási ráta, de az az igazság, hogy ebben a témában egy picit én is otthon vagyok. És Magyarországon problémák vannak a Waldorf utáni továbbtanulás terén. SEHOl nem írtam, hogy nem lenne létjogosultsága. Az utolsó bekezdésem pont arról szól, hogy lehetne, de ettől függetlenül a porosz és a Waldorf nincs összhangban. És bizony egy csomó hagyományos óvoda kurva jól működik és gyerekbarát. Van amelyik fos- igen, a waldrofban is van amelyik jó. Azt is leírtam, hogy az elvvel nincs bajom. Azt viszont már kezdem nem érteni, hogy neked mi a bajod. :))))))))



    Én nem fogok egy rakat pénzt áldozni valamire amit máshol is megkap a gyerek. Nincs időm a Waldorf óvoda csoportjainak napi gondjait ápolgatni- ott a szülők is aktív részesei az életnek- mert melózom. És az, hogy te ismersz pozitív példát pont annyit ér, amennyit az én szkepticizmusom, nem a Waldorf rendszer, hanem a megvalósítás felé.

    Rudolf Steiner nekem olvasmányom. De ez olyan mint egy remek beszélgetésem marcangolóval- akinek lógok emaillel baszki fakk, innen üzenem hogy lassan megy :))))- Feldmár Buciról. Az elv kurva jó, de amit belőle néha csinálnak az már nem halad az elvek útján egy csomószor.

    Mi lenne, ha tényleg, megkérném az engem figyelőket hogy ne halluzzanak bele- vagy mögé a mondandómnak olyanokat, amik nincsenek ott. Hálás lennék érte. :))))))

  • 2009.03.19 21:10:00cantaloupe

    Rita,



    ha nem vetted volna eszre, nekem nem tetszett az az istallo. Nem is rogton vettek fel egyetemre, nagy kudarc is volt.

    De aztan 4 evvel kesobb nekifutottam es 2 pontot vesztettem osszesen, ugy kerultem be. Utolag nezve, annyira belefaradtam a stresszbe, hogy jobb is, hogy 4 evet tudtam pihenni.



    Ja, es azok kozul, akik nalam jobbak voltak es rogton felvettek oket egyetemre, rengetegen lettek pl. recepciosok, bankosok-olyan szakma, amihez kozepsuli is siman jo lett volna.



    Szoval meg kell talalni a kozeputat, de en mondom neked, 18 evesen kevesen mennek olyan foiskolara, ami eletuk vegeig karriert jelent aztan. Talan 10%. A tobbi megy posztgradra, teljesen mas szakra.

    Nem veletlen, hogy sok orszagban divat a fiatalok kozt a hatizsakos vilagjaras gimi utan, egy kis pihenes, tapasztalat, majd nyugdt fejjel donteni a jovorol es nem ott allni 22 evesen egy diplomaval, amivel nem akar mit kezdeni ill. a tulkepzes miatt nem tud.



    A csillehuzo pedig egy szo, nem kotojeles. :)

  • 2009.03.20 07:52:47raszta macska

    Most már megnézem, mi az a Waldorf. :)

  • 2009.03.20 09:02:07Temptation

    A Waldorf elve nem lenne rossz.

    A rossz a mostani működésben az, hogy a tehetős szülők magatartászavaros gyerekeinek fő gyűjtőhelye lett.

    Kérem, aki úgy érzi, az ő gyereke nem ebbe a kategóriába tartozik, ne reagáljon rá.

  • 2009.03.20 09:55:03Nilüfer

    tegnap este láttam a híradóban/de lehet, hogy nem is a híradó volt/, hogy nagy csinnadrattával meglátogatott Dobrev K egy családi ovit.nem ő a lényeg DD,hanem az, hogy az önkormányzat támogatása MELLETT havi 75 azaz hetvenötezer ft a díj egy gyereknek.Szerintem nem kell ilyen áron.

  • 2009.03.20 09:55:42Nilüfer

    Bakker ..rossz posztba írtam! na, mind4egy:)

  • 2009.03.20 14:53:21monsterwoman1

    2009.03.20 09:02:07 Temptation

    Ok, ok, nem kérsz reagot.Azért mégis hadd írjam le, ez nem kicsit sztereotípia amit állítasz.Hol láttál ilyen kimutatást? Őszintén érdekel, mert pont ennek ellenkezőjét tapasztaltam. Az ovink a nyugalom szigete. A gyerekek meg fele-fele arányban "csórók" és gazdagok.:)



    Cantaloupe,

    A módszert nem fogom vázolni, gondolom ismered, meg ott a google :).

    Tkp tegnap este megfogalmaztad mindazt, amiért nekem bejön a Waldorf.Úgy gondolom, fontos, hogy az ovi ne egy durva átmenet legyen a családi légkörből egy teljesen más rendszerbe, napirendbe.A lényegét abban látom,amit Vekerdy is állít, hogy a spontán utánzással, másolással elsajátított dolgok vésődnek igazán, nem pedig a "direkt tanítottak".Magyarán, ha egy normális mintát adok a gyereknek kicsi korban, pl azzal, hogy a személyiségét nem elnyomni próbálom és megváltoztatni, hanem az erősségeit hangsúlyozni, alapot teremtek hozzá, hogy kreatív, magabiztos felnőtté váljon, aki megállja a helyét a világban.

    Első körben hagyományos ovival kezdtünk, mert nem tartottam kizártnak, hogy ott is megkapja mindezt a gyerekem. Kedves, szimpatikus óvónőkhöz került. Viszont 30 fős csoportba, ahol hamar kiviláglott, hogy ennyi gyereket képtelenség egyénenként kezelni, legfeljebb egységes masszaként irányítgatni. Menet közben derültek ki, más számára bagatell, számomra hajmeresztő dolgok. Nem akarok konkrétumokat sorolni, elég annyi, hogy a fiam fél év után is sírva ment reggelenkét, úgy láttam, hogy önbizalmát veszti. Abbahagytuk. A településünkön ez az egy ovi van.Maradt lehetőségként a nagyváros, ahol dolgozunk. Fő szempont volt, hogy alacsony létszámmal működjenek, és az otthon-munkahely útvonalán legyen. Ezt az egy ovit találtam. Voltak fenntartásaim, mert jöttek mindenfelől a negatív kritikák, de miután elkezdtük, hamar megnyugodtam. Nem tudok semmi "spanyolviaszos" dolgot írni. 15 fős, vegyes életkorú csoportba jár a fiam (ami a szocializálódás szempontjából sztem nagyon jó), sok időt töltenek szabad levegőn,kenyeret sütnek, kézműveskednek, hetente euritmia foglalkozás van.És mindez barátságos,családias légkörben. Sehol nem találkoztam ilyen nyitott, őszintén felém forduló, érdeklődő gyerekkel, mint itt.Olyan közösség, ahol nem látok agressziót, a gyerekek segítik egymást, összetartanak.

    Sok a tévhit. Nem kerül ugyanis horror összegbe. 7000 Ft havonta az alapítványi hozzájárulás, ehhez adódik a 4-5 ezer Ft-os étekezési költség.És mindketten dolgozunk a férjemmel, nem egy-két órákat marad ott a gyerek.Nem mondom azt, hogy ez az egyetlen jó választás, hiszen, mint vierre is írta, állami intézményből is lehet jót kifogni.Számunkra ez a lehetőség adódott, és nagyon elégedett vagyok.

    Vierre,

    bocs. Néha ott is rémeket látok, ahol nincsenek.Sajnos hajlamos vagyok ugrani a témára, mert azt látom, hogy sokan minden valós alapot nélkülözve szidják a módszert pusztán azért, mert másképp közelít a gyerekekhez. Nem értik és különcségnek tartják.Szóval nincs nekem semmi bajom. Nem akarok téríteni. Mindenki járassa a gyerekét, ahova neki tetszik.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta