A gazdag szülők gyerekeinek nagyobb a szókincse

Nagyobb lesz azoknak az iskolakezdő gyerekeknek a szókincse, akik baba korukban többet gesztikulálnak - állítják amerikai tudósok. Szerintük a tehetősebb és képzettebb szülők gyerekei többet gesztikulálnak, ez pedig segíthet megmagyarázni, hogy miért tud kevesebbet néhány kisebb jövedelmű családból származó kisiskolás.



"Amikor a gyerekek elkezdik az iskolát, nagy társadalmi-gazdasági helyzettől függően nagy különbség mutatkozik a szókincsükben" - mondta a Chicagói Egyetem részéről Meredith Rowe, akinek Susan Goldin-Meadow-val közös tanulmánya a Science című tudományos folyóiratban jelent meg. Az Amerikai Szövetség a Tudományos Fejlődésért Chicagóban tartott éves találkozóján Rowe elmondta: a gesztikulálás segíthet megmagyarázni a különbséget, írja az MTI.

A szókincs az iskolai sikeresség kulcsfontosságú előrejelzője. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a tehetős, képzett szülők rendszerint többet beszélnek gyerekeikhez, mint a szegényebb, kevésbé képzett társaik. "Amit mi csinálunk az az, hogy egy visszamegyünk egy lépést, azt firtatva: kapcsolódik-e ez a társadalmi-gazdasági helyzet a gesztikuláláshoz, ami megmagyarázhatja az iskolakezdésnél mutatkozó különbségek néhányát" - mondta Rowe.

A kutatók 50, a város környékén élő, különböző társadalmi hátterű gyereket és szülőt filmeztek le, s megszámolták, hogy hány alkalommal gesztikulálnak, mutatnak például egy képre, írja az MTI. Kimutatták, hogy a magas jövedelmű, képzett szülők 14 hónapos gyerekei 90 perc alatt átlagosan 24 jelentést tudtak testbeszéd révén közvetíteni, míg ez az szám a szegényebb családok hasonló korú gyermekeinél 13 volt. Mikor ugyanezek a gyerekek 4 és fél évesen elkezdték az iskola-előkészítőt, a gazdagabb gyerekek jobb eredményt értek el a teszteken. "Tizennégy hónapos korukban, mikor még nincsenek társadalmi-gazdasági különbségek beszédükben, különbséget láthatunk gesztikulációjukban" - mondta Rowe.

A felvételek bizonyították, hogy a gazdagabb szülők többet gesztikuláltak gyermekeikkel mint más szülők. Rowe szerint a kutatási eredmények azt sugallják, hogy a testbeszéd részben megmagyarázhatja a szókincsbéli különbségeket, és a változások alapjaiként hasznosulhatnak. "Vajon befolyásolhatjuk-e, hogy mennyit gesztikuláljanak a szülők gyerekeikkel, és ha igen, növeli ez a szókincsüket?" - vetette fel a kérdést a szakember.
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek