SZÜLŐSÉG

Minden ötödik osztrák gyerek kövér

2009. február 2., hétfő 15:30

Minden ötödik, 6 és 14 év közötti osztrák gyerek túlsúlyos, 8 százalékuk kórosan elhízott - az ijesztő adat ellenére az egyre komolyabbá váló életmódbeli-egészségügyi probléma a szakértők szerint még mindig nem kap elég figyelmet az alpesi országban. A Profil politikai-gazdasági hírmagazin több tanulmányt is közöl legfrissebb számában annak alátámasztására, hogy a gyerekek elhízása szinte már járványszerű mértéket ölt, anélkül azonban, hogy a társadalomban megszólalnának a riasztócsengők. A folyóiratban idézett szakemberek azért igyekeznek nyomatékosítani a problémát, mert meggyőződésük, hogy nem egyszerűen drasztikus életmódbeli és táplálkozási változtatásokra lenne szükség, hanem arra is, hogy komolyan vegyék az Egészségügyi Világszervezet (WHO) intelemmel felérő meghatározását: a túlsúlyosság betegség, amely további bajok - maga vérnyomás, cukorbetegség, veseelégtelenség, rák és szívinfarktus - forrása lehet.



A mai kövér gyerekekből válhatnak holnapra az adipozitásban (kóros elhájasodásban) szenvedő felnőttek, ami a Profil megfogalmazása szerint, ha nem fordítanak rá kellő gondot, beláthatatlan következményekkel járó lavinát idézhet elő az egészségügyi kiadásokban. A 6 és 14 év közötti gyerekek körében végzett országos felmérés azt mutatta ki, hogy az osztrák fiúk 20,2 százaléka, a lányok 17,7 százaléka súlyfölösleggel küszködik. Közel 8 százalékuk betegesen elhízott. Egy másik, a bécsi orvosi kamara bevonásával készült elemzés alapján Stájerországban, Alsó-Ausztriában és Burgenlandban minden harmadik, 6 és 18 év közötti fiú kövér; Burgenlandban a lányok egyharmada ugyancsak túlsúlyos, számol be az MTI.

Drámai képet festett az osztrák gyerekek állapotáról az a nemzetközi felmérés is, amelyhez Helena-tanulmány elnevezéssel tíz európai fővárosban gyűjtöttek adatokat. Az összesítés szerint a 13-16 éves bécsi fiatalok 22,3 százaléka súlyfölösleggel bajlódik, csaknem 5 százalékuk kórosan kövér. A magas vérnyomás, a dohányzás, a kevés mozgás, az egészségtelen rágcsálnivalók, édességek és üdítőitalok fogyasztása tekintetében a bécsi kamaszok az európai élbolyhoz tartoznak.

A Profil idézett az országos katonai sorozóbizottság jelentéséből is. Az évente 35-40 ezer sorköteles fiatal fizikai állapotát megvizsgáló testület kimutatása szerint míg 1988-ban a megjelentek 27,3 százalékát minősítették túlsúlyosnak (testsúlyuk meghaladta a 74 kilogrammot), addig 2008-ban már kis híján 40 százalékukat, írja az MTI.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.02.02 16:54:25eszterke

    Gyerekeim járnak tornázni, mert a kicsi nehezen kezdett el járni és akkor már úgy igazságos, hogy a nagy is jár. Tornát vezető néni meséli, hogy kisiskolások nem tudják kapaszkodva saját súlyukat megtartani, mert nem használják a karjukat, nem mozognak...3 éves kortól megtartja egy gyerek a súlyát, ha eleget mászókázik, van a szabad levegőn.



    Lehet, világ-egészségügyi szempontból heti 1 napra betiltanám a TV-t, internetet, stb. kötelező levegőztetéssel :))

  • 2009.02.02 16:57:52mpbm

    Én ma reggel hallottam ezt a hírt egy "stájerországi" rádióban, de ott minden 4.-et mondtak.

    A mi ovinkban még nincs egy kövér gyerek se, lehet, h később jön az elhízás. Én egyébként ettől írtózom, és nem értem a szülőket, hogy hogy a picsába hagyják a gyereküknek, hogy ez legyen belőlük.

  • 2009.02.02 17:01:54mpbm

    na

  • 2009.02.02 17:07:54Heatherette

    ahogy hagyják, hogy saját magukból ez legyen :)

  • 2009.02.02 17:25:08yukikoka

    H,

    mit kapsz most:)

  • 2009.02.02 17:43:38Quadra74

    Biztos hormon... LOL :D:D:D

  • 2009.02.02 17:45:25Subbantósdi

    A fejlett, gazdagabb állampolgárokból álló országok problémája ez, sajnos a jómód általában az elhízást is magával hozza...

  • 2009.02.02 17:46:11Tessina

    ezt én sem értem

    a másik, amit nem értek, hogy H hogy hagyhatta, hogy belőle ez legyen:P (csak, hogy youkikokának is igaza legyen:))

  • 2009.02.02 17:46:54Tessina

    yukikoka*

  • 2009.02.02 20:32:00peppermint

    Lányok, asszonyok, beszéljünk már a gyerekekről, azért van ez a poszt is, nem a mi felnőtt ülőgumónk és annak térfogati problémai a téma. Ezt itt most ne cincáljuk szét úgy, mint a gyerekek elleni erőszakról szóló posztot. Kérem szépen!

  • 2009.02.02 20:34:02Subbantósdi

    peppermint: de sajnos van kapcsolat, mert ha valaki kövér kisgyerek, abból nagy százalékkal lesz elhízott felnőtt is, és elhízott felnőtteknek általában, mivel a családi étkezési és mozgáskultúra meghatározó egy kisgyerek életében, fontos szerepe van abban, hogy a gyerekek is kövérek lesznek...

  • 2009.02.02 20:35:38peppermint

    Én pl. nagyon kíváncsi vagyok, van-e köztetek, aki átgondolja, mit főz a gyereknek/családnak hétről hétre, vagy ahogy esik, úgy puffan?

    Van menűterv?

    Mennyi idősen vonjátok be a kisebbeket is (értsd: 2-3 év) valamilyen rendszeres mozgásos programba? Ha igen, mit csináltok, hova jártok szívesen?

  • 2009.02.02 20:35:38peppermint

    Én pl. nagyon kíváncsi vagyok, van-e köztetek, aki átgondolja, mit főz a gyereknek/családnak hétről hétre, vagy ahogy esik, úgy puffan?

    Van menűterv?

    Mennyi idősen vonjátok be a kisebbeket is (értsd: 2-3 év) valamilyen rendszeres mozgásos programba? Ha igen, mit csináltok, hova jártok szívesen?

  • 2009.02.02 20:38:51peppermint

    Nem vitatom. De nem szeretném, ha megint a kisgyermekes anyák fogyókúrás témáiról és ilyesmiről vitatkoznánk itt MEGINT.

    Most beszéljünk a gyerekekről. Arra kérem, hogy aki saját magáról és a súlyproblémáiról szeretne írni-olvasni, az inkább a fogyókúrás posztnál folytassa inkább.

  • 2009.02.02 20:39:31peppermint

    Bocs, majd később jövök ismét.

  • 2009.02.02 20:47:54oreille

    Peppermint! nálunk van heti menüterv, főleg azért, mert dolgozom és muszáj szervezni. Mindenki kb. ugyanazt szereti és a gyerek miatt tejmenteset eszünk, így kicsit kényszerből, kicsit ízlésből is, de sok a "mediterrán" fogás, sok a zöldség stb.



    bevonni még nem nagyon tudom, mert még csak 16 hónapos.



    egyébként szeretem ezeket a vészjelentéseket, mert soha sehol senki a füle botját sem mozdítja emiatt. a lányunknak keresünk bölcsit és pont az említetteket látom: nulla friss levegő, sz-r étkezés, bezzeg számítógép, az igen! és ezek drága magánintézmények (a helyi államiba nem veszik fel fél napra).

  • 2009.02.02 22:57:48Annipanni

    Ezert irtam a szines matricas posztnal,hogy azert soha nem jutalmaznam a gyereket,hogy mindent megeszik a tanyerjarol.

  • 2009.02.02 23:16:52subidubidu

    3 gyerekem van, természetesen mindhárom kb. azonos koszton. Semmi chips, soha nem kapnak vízen, 100%-os gyümölcsleven és tejen (ehhez "festéknek" némi kakaópor v. Macikávé, betegség esetén méz) kívül mást inni itthon. Édességet én adagolom, napi két kicsi házi süti ebéd (ha nem édes tészta) és uzsonna (szigorúan gyümölcs) után. Egyikünk sem elhízott.

    A legnagyobb 7 éves, csupa ideg, akármennyit eszik, nem látszik rajta (kb. 2 éves koráig volt jó húsban, de sosem kövér). És ha nem beteg, le sem lehet fárasztani, 7 éves korában a 12 perces futásban több, mint 2 km-t futott, imád kirándulni, de azt is rohamléptekben.

    A középső babának is gömbölyű volt, most is vaskos, imád enni, de kénytelenek vagyunk maximálni a mennyiséget, mert ugyan feleannyit kap, mint a bátyja, de így is simán tartja a súlyát (pedig heti 5 nap edzése van!).

    A kicsi mindig vékonykább volt, mint a másik kettő, mozgékony is, enni módjával eszik.



    Most hogy legyen az ember okos?? A középső nyilván genetikailag olyan, hogy sokkal jobban hasznosít (apai és anyai részről is van kórosan kövér a családban). Egész életében oda kell rá figyelnie. A másik kettőnek, úgy tűnik, kevésbé.

    Szóval igen, egészséges életmód, sok mozgás, de tudnunk kell, hogy nagyon eltérő, ki milyen alapról indul.

  • 2009.02.03 04:02:00cozumel

    Amit nem art tudni (es bocs, ha valakinek ez mar a konyoken jon ki).



    A gyermek(es kamasz)kor vegeztevel az addig megszerzett zsirsejtek soha tobbe nem tunnek el.

    Kb. 18 eves korunkra tehat van egy adott keszletunk, amihez hozzatenni lehet, elvenni belole sajnos nem.



    Fogyas/hizas soran az adott keszlet elemei, maguk a sejtek zsugorodnak/tagulnak.

    De mindig ott lesznek, sunyin lesben allnak, es varjak a karacsonyi menusort :D



    Viccet felre: nagyon nem mindegy, milyen keszlettel inditjuk utra a gyermekeinket.

    Ez pedig rajtunk, szulokon mulik.



    Az a gyerek, akit hagyunk elhizni, es mar elhizott allapotban eri el a felnott kort, le tud majd fogyni, es kontrollalni is tudja a sulyat, ha akarja. De sokkal fegyelmezettebnek kell lennie egesz eleteben, ahhoz a gyerekhez kepest, aki optimalis testsullyal eri el a felnottkort.









    Subidubi



    a kozepso gyerkoc valoszinuleg genetikailag hatranybol indul. De ha vigyaztok ra, es megtanulja a helyes taplalkozast a csaladban, akkor sokkal konnyebb dolga lesz. Mert nem leszoknia kell majd valamirol, hanem csak tartania a mar megszokott etrendet.

    A kamaszkor, a hormonok beindulasa amugy meg sok valtozast hozhat nala is.

  • 2009.02.03 04:06:02cozumel

    "100%-os gyümölcsleven és tejen (ehhez "festéknek" némi kakaópor v. Macikávé, betegség esetén méz) kívül mást inni itthon. Édességet én adagolom, napi két kicsi házi süti ebéd (ha nem édes tészta) és uzsonna (szigorúan gyümölcs)"







    ez igy leirva valoban nem tunik soknak, de ha egyszer kiszamolnad az osszetevok cukortartalmat grammra, akkor lehet, hogy magad is meglepodnel am!

    foleg, ha a menuben van meg kenyer vagy cerealia feleseg is.

  • 2009.02.03 10:12:15kéksárga

    A fiam ovis csoportjában 17-en vannak 3-4 évesek. Néhány napja mesélte az óvónő, hogy ebből három gyerek volt, aki a foglalkozáson felismerte a felmutatott zöldségek-gyümölcsök közül valamennyit! Aláról-brokkoliról-eperről-káposztáról beszélünk! Volt olyan gyerek, aki még soha!!! nem látott/evett nyers sárgarépát! És nem hiszem, hogy ez kirívó eset lenne! Ja, és mindenhol lenne rá pénz, nyugi!

  • 2009.02.03 10:12:42kéksárga

    aláró=almáról, bocs

  • 2009.02.03 10:13:52kéksárga

    ja és a fiamon kívül még egy kislány van, aki vizet iszik és nem valami gyümölcslevet ha szomjas. Ezek után miről beszélünk.

  • 2009.02.03 11:19:32anyamadár

    Szerintem a műkaja káros elsősorban - mi még vegetát meg leveskockákat sem használunk vagy amiben van ízfokozó - elég jól meg kell nézni mit emelsz le a bolt polcairól...

  • 2009.02.03 11:29:02bohar

    kéksárga: nekem meg épp az ovival van gondom ilyen szempontból..a heti cukoradag ott megvan

    nutellás kenyér, elég sűrűn, tejbegríz ebédre, grízes tészta..

  • 2009.02.03 11:56:57subidubidu

    Cozumel,



    A víz az alapvető innivaló.

    A kakaó és a Macikávé 1 mokkáskanál (napi fél liter tejhez tehát kettő), a gyümölcslé csak egy pohár víz után iható, így napi egy pohárnyi sem fogy belőle; a kenyeret én sütöm, müzli nuku (én is tudom, csupa cukor), a házi sütit én sütöm, na abban valóban van, azért is vágom kicsire. Most a megfázásos időszakban van több méz, ez tény, de pl. lekvár szinte sosem. Mindent nem tilthatunk.

    Szerencsére a középső szereti a salátát, a gyümölcsöket (banánt sosem kap), de képzelheted, milyen neki, mikor a bátyja benyom 3 szelet kenyeret estére, neki meg csak egyet szabad.

    /Az oviban egy bulin nem figyeltek rá. 7 és fél palacsintát bepakolt. A szüleimnél, mikor esett egy hétig és nem tudták levegőre vinni, egy egész kilót hízott a hét nap alatt a szerencsétlen. :-((/

    125 centi és 28 kiló 6 évesen.

    Innen szép nyerni...

  • 2009.02.03 14:04:06pindúrpandúr

    én tudom a megoldást!

    ki kell alakítani egy hatóságot, amelyik ezektől a ygerekektől és az okos anyukájuktól elveszi a kaját, és elküldi az afrikai éhezőknek

    kést röhej, hogy ezek az elhízásba döglenek bele, azok meg éhenhalnak

    na jó tudom, akkor valószínűleg túlnépesedés lenne é smind éhendöglenénk (-:

    szar ügy ez

  • 2009.02.03 14:07:10pindúrpandúr

    de egyébként az biztos, hogy a menzán kezdődik minden, ahol mást nem ismernek, mint a krumplit, a rizst, a lekvároskenyeret, a kekszet, az agyonhabart belisztezett mocskot, főzelék címén...ahová én jártam, ott még a meggylevest is liszttel habarták, de annyira, hogy halványbugyirózsaszínű volt és megállt benne a kanál...egyáltalán nem kaptunk soha nyers zöldséget vagy gyümölcsöt.

    csak mézeskenyeret, kakaót, buktát és egyebeket...

  • 2009.02.03 15:21:30hát igen

    az közeli ismerősi körömben 1 kisfiú küzd súlyproblémákkal, kisiskolás, és (most már) próbálják a szülei kontrollálni, de ilyenkor már sokkal nehezebb, mint elhízás előtt lett volna. most már szinte obszesszíven imád enni. és persze szerintem az sem véletlen hogy azért csak ki tud sírni egy kis ezt-azt a fagyasztóból, pl jégkrém stb. (nálunk pl nincs a fagyasztóban ilyen) vagy hogy reggeli pehelyből csak a kakaósat eszi stb.



    nekem 2 kisfiam van, 6,5 és 4 évesek, és bár van alkati különbség köztük jócskán, a kicsi sokkal zömökebb de csupa izom, nincsen "úszógmi vagy hájas has", a nagyobbik meg igazi vékony alkat, 6 éves elmúlt mikor elértuk a 20 kilót, mindkettő mindig annyit eszik amennyi jólesik, ami hol 2 falat, hol szinte felnőtt adag. És szerintem az a kulcs, hogy a szülő ne etesse meg a tányéron maradt utolsó falatokat, ne aggódjon egyfolytában hogy semmit sem eszik ez a gyerek stb. Akkor nem veszíti el azt a képességét hogy érzi hogy mikor volt elég. Meg persze a mozgás és hogy enni mindig asztalnál, az evésre figyelve. Mert ha tv előtt eszik, akkor az evés csk pótcselekvés. Inni meg szomjúságra víz.

    van két felnőtt barátunk - mindkettő eléggé túlsúlyos - kiderult hogy kicsi korukban mindkettőnek étvágynövelő gyógyszert adtak a szülei mert ugy erezték hogy nem esznek eleget. hát hatásos volt, ők meg nem győzik egyik fogyókúrát a másik után

  • 2009.02.03 15:53:04Annipanni

    2009.02.03 15:21:30 hát igen



    Teljesen egyetertek.



    Arra gondoltam,hogy talan ez egy genetikailag kodolt valami az anyakban,hogy azon aggodunk,hogy mennyit eszik a gyerek. Vegul is eleg ujkeletu dolog, hogy nem eheznek az emberek(errefele). Addig pedig gondolom termeszetes lehetett,hogy amikor volt mit enni,akkor enni kellett, mert tudtak,hogy jon a tel ,vagy egy nehezebb idoszak es akkor nem lesz mit enni. Termeszetes,hogy az anyak azon ugykodtek,hogy a gyerek felhalmozzon valamennyi tartalekot a nehez idokre.

    Persze most,amikor (nalunk legalabb is) nem kell ehinsegtol tartani ,teljesen folosleges azon aggodni,hogy "milyen vekonyka" a gyerek.

  • 2009.02.03 18:06:30hát igen

    Annipanni - fején találtad a szöget. Nagy eséllyel onnan jön, amikor nem lehetett tudni, hogy a következő étkezés mikor lesz és mi.

    Van egy brit/ausztral gyerekorvos (Christopher Green) aki azt írja, hogy azért (sem) érdemes pánikolni hogy nem eszik a gyerek, mert olyan még nem fordult elő a világtörténelemben hogy egy gyerek saját magát éheztette volna halálra :)

    az én tapasztalatom egyébként az, hogy ha pl hirtelen megnő a mozgásmennyiség vagy csak egy intenzívebb növekedési hullám van, akkor azt követi az étvágy is, akár egész specifikusan is. pl a nagyobbik fiam egy időben napi 4-5 pohár tejet is megivott, most 1-2t, előtte sokáig semmit (szerencsére a natúr joghurtot mindketten imádják pici koruk óta)

  • 2009.02.03 18:32:21Starlark

    Beleolvasgattam a commentekbe.

    Hát nem tudom azért talán a gyerekeknek nem kéne rögtön norbiupdate...

    Mozogni kellene hagyni őket inkább szerintem.



    Biztos hogy mindennapi szinten nem lesz jégkrém a hűtőben de az is biztos hogy egy séta alkalmával nyugodtan ehet majd egyet.

    Én pl nem szeretem a gyümölcsöt a gyomrom se bírja ha gyerkőc is ilyen lesz tuti nem erőltetem hogy márpedig neked gyümölcsöt kell enned. Hiteles sem lenne hisz mi sem eszünk napi rendszerességgel.

  • 2009.02.03 18:42:02Magenta

    "Volt olyan gyerek, aki még soha!!! nem látott/evett nyers sárgarépát! És nem hiszem, hogy ez kirívó eset lenne! Ja, és mindenhol lenne rá pénz, nyugi!"



    Főként, hogy egy kiló répa valami kétszáz forint...

  • 2009.02.03 18:48:25Magenta

    Múltkor olvastam különben, hogy nem csak alkati kérdés a felnőttkori elhízás, hanem a kiskori túltáplálás is.



    Mi úgy gondoltuk, szegény lánykánk nem örökölt túl jó géneket, mert mindketten könnyen hízunk, hát nála könyvelni lehet a havi fél kilót, de grammra.

    Viszont így nem fogja megduplázni a születési súlyát, nekem meg erre tettek megjegyzést (éljen a család).

    Kíváncsi leszek később. :)



    Jelenleg mindkét nagyobb sportol és a kicsi is fog kb. általános iskolás korától rendszeresen, mert eleve úgy gondolom, ezek a gyerekek fegyelmezettebbek, később is. Az én fiamnak legalábbis jót tett. :))



    És csinálunk kajatervet, mert így könnyebb és olcsóbb is a vásárlás!

  • 2009.02.03 18:49:14Magenta

    Most olvasom vissza, egy-két dolgot hülyén fogalmaztam meg, bocs, remélem, azért érhető. :)

  • 2009.02.03 18:55:52másutt

    magenta, nalunk kb 5 honapos volt a gyerek, anyatejjel taplalt, igazi duci csecsemo, amikor beszolt egy csaladtag, hogy "nem kellene-e visszafogni egy kicsit a tejet, kover a gyerek.."

    es nem viccbol mondta, hanem halal komolyan. es hozzatette, hogy o es egyeb csaladtagok nem voltak ilyen ducik a kepeken.



    az ilyet csak ignoralni lehet. eszveszejto!



    kozoltuk vele, hogy mostantol vacsira csakis salata es kocogni tanitjuk.

  • 2009.02.03 18:59:15Bajszos Póni

    szerintem sincs ebben nagy titok.

    ha a gyereket rászoktatjuk a rendszeres mozgásra, akkor hiába van hibásan kodolva, kicsi az esélye hogy elhizzon kórosan.

    (de mondjuk nem hátrány ha a T szülök is jó példát mutatnak.)

  • 2009.02.03 20:18:55mpbm

    A 125 centi és 28 kiló 6 évesen annyira durva, hogy fogyókúráztatni kell? Most nem tudom konkrétan elképzelni, de ha arra gondolok, hogy az én 4 és fél éves lányom 112 centi és 22 kiló, teljesen normál testalkatú, akkor nekem nem tűnik olyan soknak. Sztem ez már átesés a ló túloldalára. Meg miért jó az, ha egy 7 éves gyerek csupa ideg, és ezért tök sovány?

    Nem rosszból, csak nekem furcsa.

  • 2009.02.03 20:31:22antne

    Ne haragudj, talán elírtál valamit...az én kislányom 125 cm, és 27 kiló....nagyon csini, nem sovány, és nem is dundi.Szerintem éppen ideális ehhez a 6-7 éves korhoz...

  • 2009.02.03 21:39:36Heatherette

    OFF



    csajok!

    rakattam műkörmöt! :)

    még fura érzés, és kíváncsi leszek a reakcióra. de nekem tetszik :)

  • 2009.02.03 22:10:30Kibou no Hikari

    Ki tudja mi a normális. Megtaláltam az egészségügyi törzslapomat, aszerint: Elsőbe 7 évesen 120 centiméterrel és 19 kilóval mentem. Én voltam a második legkisebb az osztályban. :)

  • 2009.02.03 22:16:37Békanőci

    Heatherette, eddig csak olvastam a kommentjeidet (a többieké között :)), de simán raknék én is. Legyen benne örömed! :)

  • 2009.02.03 22:25:17Annipanni

    Az egeszseges taplalkozasra neveleshez van egy kis elrettento peldam. Ahol elunk(Sp.o),elmentem keresni 3 evesnek valo vitamintablettat( mert tel van,raadasul nemreg kezdett kozossegbe jarni). Szoval bejartam nehany GYOGYSZERTARAT es ossz-vissz ket fajta volt. Az egyik csokolade izu, a masik cola izu. Ismetlem,3 eveseknek valo cuccrol van szo. Kerdeztem,hogy nincs-e mondjuk gyumolcsos, mivel a gyerkoc se csokit ,se colat nem fogyaszt, erre csak neztek nagyokat.

  • 2009.02.03 22:27:25Annipanni

    Heatherette



    Viseld egeszseggel ;)

  • 2009.02.03 22:28:45Heatherette

    köszönöm :)

    fekete az alapszín, és a vége fehér. kicsit emós, de nem baj.

  • 2009.02.03 22:36:39horadi

    Heatherette!

    Jó neked, most irigykedem! A gyerekek előtt nekem is volt műkörmöm, imádtam! Már alig várom, hogy megint lehessen. (sóhaj) :-)

  • 2009.02.04 01:05:16samu121

    cozumel

    sajnos amit zsirsejtek számáról irsz az igy van,ezért nem lenne szabad elhizniuk gyerekeknek.Ráadásul ez egy ördögi kör,mert ha elhizott akkor nehezebben tud sportolni,nemcsak azért,mert nehezebben mozog,hanem mert ráadásul amikor csinál valamit a többiek gúnyolódni kezdenek,főleg ha jótanuló is és végre van valami amit nem tud.És akkor ujra eszik,egy 10 év körüli gyerektől hallottam: "tetszik tudni én ha el vagyok keseredve eszek,és én gyakran el vagyok keseredve".

    Vevey-ben (Svájc) van egy élelmiszer múzeum(vagy valami hasonló neve van) Ott ki van állitva minden,ami az egészséges táplálkozáshoz kell,mit kell enni reggelire,ebédre,vacsorára stb,és közben kis csoportokban gyerekeket tanitanak főzni.Egészséges ételeket.Elméletileg nem lenne nehéz megtanitani a gyerekeket,hiszen bölcsöde,óvoda,iskola stb van,ahol lehetne úgy alakitani a menüt,hogy az megfelelő legyen,csak az többe kerülne,mint a fagyott krumli ,szirban sült szójával.

    Én is sok olyan gyerekkel talákoztam,aki a chips,kóla,csoki büvkörében él és olyannal is aki gyakorlatilag nem ismerte a főtt ételeket.

    Debrecenben volt egy jó kezdeményezés,az egyik iskolában a csoki automata helyett alma automata volt, 20 ft-ért adott egy almát.És a gyerekek sorban álltak érte és ették.Nem tudom müködik-e még.

    A kisgyerek még tudja mi a jó neki,2-3 éveseket nem nagyon kell biztatni,hogy szaladgáljon,biciklizzen ,döbbenetes,hogy még a súlyos betegeket kezelő (daganatos gyerekek)osztályokon is a két-három évesek ,ha egy kicsit jobban vannak azonnal szaladgálnak,motoroznak,rúgják a labdát.

    Aztán valamit elrontunk és odaragadnak a számitógép és a tv elé.(meg cipelik a 7 kg-s iskolatáskát)és jön a gerincferdülés,a lúdtalp és az elhizás.



  • 2009.02.04 07:54:47Subbantósdi

    Annipanni: mi narancsos ízűt használunk.

    Itt a weboldal, ahol utánanézhetsz.

    www.amway.hu/catalog?category=1007

    Mi már lassan egy éve szedjük és a lányom szerintem jobban érzi magát tőle, én úgy látom, hogy jobb lett az immunrendszere, erősebb és nem annyira fáradékony, aluszékony, mint előtte volt.

  • 2009.02.04 09:11:26hát igen

    "2009.02.03 18:32:21 Starlark



    Beleolvasgattam a commentekbe.

    Hát nem tudom azért talán a gyerekeknek nem kéne rögtön norbiupdate..."



    Ebben tökéletesen igazad van, és azzal is teljesen egyetértek, hoyg egy anyatejes baba amíg anyatejes, (szinte) sosem számít kövérnek.



    A lényeg inkább azon van, hogy ne az evés legyen a központi örömforrás a családban (ez nem azt jelenti, hogy ne együnk jókat és ne élvezzük az evést, de ne erről szóljon az élet), illetve ha kicsit kortól az édességekhez szokik hozzá, akkor nehezebb lesz később. (persze nem ugy hogy anya-apa sütizik-csokizik, ők mg nem)



    Ahogy írtam korábban, nálunk nincs a hűtőben mindig jégkrém csoki stb, de ez nem jelenti azt, hogy nem ehetnek a gyerekek. Ha kapnak megehetik, strandon, nyaraláskor minden nap fagyiztak/jégkrémeztek, időnként máskor is kapnak, de mivel nem erre lettek szoktatva, nem is nagyon kérnk többet. És bár a reggeli jellemzően (nem csokis) pehely tejjel vagy joghurttal, vagy banán joghurttal, attól még ha a péknél kérnek kakaós csigát, kapnak.



    Édes történet volt egyszer - a nagyobbik fiam úgy 2,5 éves lehetett, hazafelé menet beültünk egy kerthelyiségbe, kérdzte a pincér hoyg ki kit kér, ő mondta hogy vizet. Kicsit meglepődött, majd gondolta, hogy mutat még neki 1-2 dolgot. Behivta belulre, mutatott neki vagy 20 féle színesebbnél színesebb "csodát", majd ismét megkérdezte hogy mit kér. Vizet, volt a válasz.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta