SZÜLŐSÉG

Gyereknapló: Abigél könyvet dobál és rugdos

2009. január 19., hétfő 10:00

Múlt héten megjelent egy kajálós poszt, amit még három hónapja írtam, és már teljesen el is felejtettem, és karácsony, meg miegymás miatt most került felszínre. Mindenesetre érdekes volt ennyi idő után újra olvasni, és bár sok minden megváltozott azóta, azért a probléma még most is fennáll. És igazatok van, Abigél elkezdett azóta egyedül enni, ennek azt hiszem ideje is volt, így 15 hónaposan. Érdekli is a dolog, de azt a technikát még nem sajátította el, hogy a kanalat egyenesen a szájához tudja emelni, felemeli, aztán mielőtt a szájába tenné, fordít egyet rajta, így a kanál teljes tartalma az ölébe és a padlóra ömlik. Ez különösen kellemes olyan ételek esetében mint például a tegnapi csirkés bulgur, kaja után a konyhát és a szobát is fel kellett teljesen porszívózni, de azért porszívózás előtt még megcsúszott nélhány bulgurszemen, hanyatt esett és beverte a fejét.



Ezzel a kanalazással el is van öt percig, aztán teljesen érthető módon megunja, hogy kanalaz, kanalaz, de soha semmi nem érkezik a szájába, és onnantól etetni kell. Én tehát továbbra sem tudok enni, aztán mihelyt befejezte, azonnal ki kell venni az etetőszékből, mert mindig valami nagyon fontos dolga van, elrohan, én megkönnyebbülten sóhajtok egy nagyot, majd általában kilencven másodperc alatt elvégzi a fontos dolgát és visszatér, felkéredzkedik az ölembe, ül egy percet, inni kér, megint fut egy kört, megint visszajön, almát kér és így tovább. Normálisan étkezni teljességgel lehetetlen, a húst általában úgy eszem, hogy beleszúrom a villát a közepébe, és körberágom, miközben a másik kezemmel őt szolgálom.

És az is igaz, hogy egy csirkemellet megsütni tíz perc, dehát azt is meg kell mosni, fel kell darabolni, be kell fűszerezni, arról nem is beszélve, hogy nem szeretem a csirkemellett, sőt, különösebben a csirkét sem. Ha egy adatlapon feltétlenül ki kéne töltenem a hobbi rubrikát, akkor a főzést írnám bele, nekem a főzés a muszakánál és a báránycurry-nél kezdődik, ha tehetném, még a tésztát is magam gyúrnám, és a kenyeret is magam sütném, mert nagyon élvezem, de sajnos még egy egyszerűnek tűnő spanyol tortilla is legalább másfél óra. Szóval mindezekre idő kell, meg bevásárlás, meg sok utánajárás, főleg húsok meg halak esetében, meg aktívan tartott fűszerkészlet. Ezért érint engem a kajálós dolog ilyen mélyen, na de elég a nyavalygásból, mert nem is erről akartam ma írni.

Hanem arról, hogy azt figyeltem meg, hogy Abigél kezd egy kicsit durva lenni, ami nem nagyon tetszik, persze egyik szülőnek sem tetszik, ha a gyereke agresszív. Meg azt is tudom, hogy ez afféle életkori sajátosság, de ilyenkor persze önkéntelenlül felmerül a gondolat, hogy mit kéne máshogy csinálni. Egyelőre nem szabadult el a pokol, nincs csípés meg harapás, viszont mindent dobál. Régen szépen odahozta a könyveket, most egyszerűen hozzámvágja, ha végeztünk a mesével, vagy csak megunta, ugyanilyen durván kiüti a kezemből. Pelenkázás közben rugdos, és kedvenc hobbija, hogy jó erősen megmarkolja az orrunkat és elkezdi csavarni, ami eléggé fáj.

És hogy tovább nyávogjak, a gyermek mostanában nagyon nehezen alszik el. Azzal nyugtattak, hogy ez most már csak ilyenebb lesz, kissé el vagyok ettől keseredve, minden este legalább egy óra mire elalszik, de az sem ritka, hogy másfél óra. Mindezt úgy, hogy hulla fáradt, már hatkor mindig az az érzésem, hogy azonnal elaludna, ha letenném. Ehhez képest ameddig tudja, húzza. Soha nem tiltakozik az alvás ellen, szívesen megy ágyba, azt sem szereti, ha bent vagyok vele, csak még jobban felpörgeti, ha kiveszem, azonnal kéredzkedik vissza a macijához, ketten dorbézolnak az ágyban. Egyszerűen nem értem, elkezdődik a fürdés, és az addig kornyadozó gyerek felvillanyozódik, elkezd fel-alá rohangálni, játszani, sikítozni, és aztán sehogyan sem tud lenyugodni. Már próbáltam homeós bogyókat, meg homeós kúpokat, gyógynövény teát, meleg tejet, éneket, ringatást, mesét, amit csak lehet, néha bealszik fél óra alatt, na akkor azt hiszem végre megtaláltam a csodaszert, másnap mindent ugyanúgy csinálunk, és ismét másfél óra. Esetleg valami tanács?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.01.19 10:42:18Prosatana

    Szia!

    Unokaöcsém dettó ugyanez. Eddig simán elment 8-kor aludni, most 10-11 előtt nem alszik. Hiába mesélsz, ringatod, semmi. A szobába sem hajlandó bemenni, mindig az előtérben kell lenni... Elkezded ringatni, hozzádbújik, de mikor érzi, hogy most már elaludna, akkor azon nyomban felemeli a fejét, és jobb esetben röhög meg beszélget, rosszabb esetben üvölt. És hiába hulla fáradt. Szóval engem is érdekelne a megoldás...:)

  • 2009.01.19 10:57:48hanyattka

    Szia!Az enyémmel is végigjátszottam pár hónapja ezeket. Most lesz két éves, nem beszél, és elég nehéz vele. A kajával mi is így voltunk, pár perc után megunta, és elkezdett rohangálni, és körönként vissza az asztalhoz. Aztán egyik napról a másikra, amikor agyonra dicsértük minden kanál után, addig produkálta magát, míg megevett egy egész tányér levest. utána emlékeztettük erre, és most ott tartunk, hogy a reggelinél már megül végig egyedül.Az agresszió nálunk is volt olyan idősen, mint Abigél most, de olyan gyorsan elmúlt, hogy észre sem vettem.Az alvászavar ismerős, ha befekszünk a kiságyba, (én mellé), mesét olvasni, a szokásos rend szerint, nem fekszik le utána a párnájára, hanem feláll, és elkezd vetődni, meg seggeseket ugrani az ágyba, úgy, hogy előtte felmászik a hátamra. Most azzal próbálkozom, hogy ha nem hagyja abba, akkor kimegyek, és itt hagyom egyedül aludni. Akkor egy kicsit megszeppen.Néha azzal fenyegetem, hogy anya most nem örül és sírni fog. Amikor úgy csinálok, mintha sírnék, akkor mindig megölelget, és abbahagyja a rosszalkodást. Lehet, hogy nem a legmegfelelőbb módszerek, de nálunk így megy. Remélem nálatok is megoldódik mindent. Egyébként a védőnő egyszer azt mondta, hogy ezek a hirtelen, drasztikus változások azért vannak, mert fejlődik az idegrendszere. Tehát ezek a csintalanságok a fejlődés jelei, ha úgy vesszük. :-)

  • 2009.01.19 10:59:35hanyattka

    Ja!meg az elalváshoz bevittem egy elemes, hordozható asztali lámpát, amivel világítjuk a mesekönyvet, meg a falon a micimackóékat, és ez nagy buli, így szó nélkül jön lefeküdni, ő hozza a lámpát.Mese végén, amikor elsoroltuk, hogy mindenki alszik már, ő kapcsolhatja ki a lámpát, és így néha hajlandó lefeküdni végre vízszintesbe.

  • 2009.01.19 11:18:04Prosatana

    Nálunk az se használ, ha elmondjuk, hogy mindenki alszik már. Elmondja szépen név szerint hogy ő is alszik, meg a másik is alszik, de ha azt mondod, hogy Márk is alszik, vagy te nem akarsz aludni?, akkor mindig mondja, hogy nem, és tovább megy az egész előről.

    Az agresszió abban merül ki, hogy minden keze ügyébe kerülő tárgyat földhöz vág, ill. minket akar ütögetni. Ja, 18 hónapos a kisfiú.

  • 2009.01.19 11:21:11Ribizlee

    MM,



    Próbáltad már korábban letenni? Lehet h az a baj hogy túl fáradt (túlpörgött)? Nálunk mindkét gyereknél voltak ilyen időszakok, ilyenkor korábban kezdtük az esti menetrendet 1-1,5 órával (vagy felcseréltem a fürdés-vacsi sorrendet) és megpróbáltam előbb letenni őket - elég jól működött.

    Nem biztos hogy nálatok is ugyanez a helyzet, de egy próbát talán megér.

    Addig is: kitartás! :-)

  • 2009.01.19 11:38:33vercsimami

    Az én 15 hós lányom a kajával ugyanezt műveli, mintha róla szólna a kajás rész.

    Én úgy főzök, hogy csípőhordozóban a hátamra veszem, a vállam felett nézi, hogy mit csinálok, segít keverni az ételt, ellopkod néhány falat ezt-azt a vágódeszkáról (természetesen csak olyanokat engedek, amiket amúgy is ehet:). Más módon nem tudok főzni, mert a lábamnál fetreng, kapaszkodik és úgy üvőlt, mintha nyúznák:) ...és még így is csak gyors kaják mennek. Ezek után gondolhatjátok, csak akkor főzök nap közben, ha nagyon kell, leginkább estére hagyom, amikor apa szórakoztatja.

    Alvással nálunk egyelőre nincs gond, szeret az ágyba menni, de ezt a fürdés előtt kókadozom, közben-utána meg duracell nyuszivá válok jelenséget produkálja. Eddig simán elaludt, most kb 1 hete már egyszer-kétszer felsír, feláll, de ha bemegyek és visszafektetem, azonnal megnyugszik és elalszik. Az egész max 5-10 perc, csak félek, hogy a kis reklamálásból mi is oda jutunk, mint MM és Abigél.

    Nekem is az jutott eszembe egyébként, hogy talán túl fáradt és túlpörög, előbb kellene fürdetni, aztán nyugiban játszani, vacsizni, asszem mi kipróbáljuk így...

  • 2009.01.19 12:04:17hinta-palinta

    A kisfiam amikor kanalazni tanult, teljesen ugyanezt csinálta. Mielőtt a szájához ért a kanál, fordított egyet rajta, úgy kapta be... Ha leves volt benne, annak hello, ha krémtúró, akkor volt esély, hogy valami került a szájába is. Segítséget nem fogadott el, max. etethettem egy másik kanállal.Egy idő után megunta, hogy levest nem tud enni egyedül, és nagyon jó ötlete támadt: kb annál a helyzetnél, amikor a kanalat éppen elfordítaná, megállt, nem emelte tovább, hanem a szájával hajolt közelebb, szigorúan tartva a kanalat, hamm, bekapta a kanálfejet ééééés SIKERÜLT!!!! Olyan boldog volt:))))))))))))))

  • 2009.01.19 12:08:14nosztalgiafagyi

    hehehe akkor megnyugodtam! fiam 17 hónapos, és azt hittem, hogy azért csinálja ugyanezeket (csak mi még rá is mászunk a könyvekre és mindenre, ami mászható), mert fiú, de ezek szerint nem. :D



    egyébként szerintem elég gáz homeós cuccokkal nyomatni egy ekkora gyereket csak azért, hogy aludjon. vagy időben le tudod tenni és akkor bealszik - persze akkor hajnalban felkel, hogy éhes:) - vagy elkezd pörögni, mert látja úgyse teszed le aludni, vagy mert mérges, hogy nem teszed le aludni. viszont akkor átaludja az éjszakát. persze, mert amíg le nem fekszik, folyamatosan nassol.

    az meg, hogy pörög az ágyban, annyi baj legyen, inkábbmint kint a szobában! aztán megtanul egyre hamarabb elaludni, vagy addig mocorog, míg úgy be nem veri valamijét, hogy a sírástól legyengülve alszik el... :)



    nem egyszerű az ügy, ki kell bírni a hisztiket, amiket akkor vág, amikor épp főzöl (hiába mondtad el neki érthetően, hogy most főzöl és abból lesz a hami), vagy amikor már unja az evést és ki akar menni, de te pár percig csakazértis bennehagyod. én most ezen vagyok, szokja, hogy ez így van jól. persze apránként kell adagolni, de meg kell próbálni!



    kajatémában meg azt vettem észre, ha egyféle kaja van, előbb-utóbb rájön, hogy oké, ez van, megeszem és mehetek játszani. zsóval gyorsabban túlleszel az egészen és nincs kajadobálás sem.



    ja , mi még mindig kézzel eszünk, kanalat csak kajaledobálásra használja, vagy ha én fogom a kezében tartva. a villát jobban szereti, az inkább logikusan használható.



    egyébként arra tudtok valami módszert, hogy végre rendesen rágjon? mert ahogy fiamat elnézem, csak nyammog, ha meg jól meg kellene rágnia az ételt, félnyammogott állapotban lenyeli...

  • 2009.01.19 12:23:32szl1102

    nosztalgiafagyi: az én lányom nagyon nehezen tanult meg rágni. Most már 16 foga van, így sokkal könnyebb. Legyél türelmes. Most a harapást próbálgatjuk, mert a falatkákat megeszi, de a kenyeret nem harapja el, ha direkt nagyobbat adok.



    A kanalazás nálunk is így zajlik, de úgy döntöttem nem próbálkozom tovább, várok míg ügyesebb lesz a keze.



    A mi napirendünk úgy van, hogy este vacsi, utána fürdés, egy kis játék és alvás. Kb. 3 hónapja csináljuk így, amióta abbahagytam a szoptatást. A kislányom most lesz 16 hónapos jövő héten.

  • 2009.01.19 12:25:42dodóó

    Én mostanában együtt alszom a 3 évesemmel,de van hogy miután elaltatom át viszem a helyére.

    Lekapcsolom a lámpát.tv-t és alszok.Pár perc és ő is elalszik.

    Van hogy elénekeljük a kedvenc dalokat,kéri hogy meséljem el neki milyen volt mikor még picike volt..

    Aztán alszik.

  • 2009.01.19 12:28:50Mother Mary

    vercsimami,



    most megpróbáltam magamra kötni, de kikérte magának, gondolom nincs hozzá szokva, úgy érezte le van korlátozva. azért valahogy összehoztunk egy spenótot...



    fagyi,



    nálunk kajadobálás még nincs, és szerencsére mindent megeszik, ezzel sosem volt probléma. a nassolóst részt nem értem, a homeopátiával tudtommal nincs gond, nekünk a védőnő nagy homeopátiás, csak azokat a cuccokat próbáltam ki, amiket ő ajánlott, nem magamtól vettem őket. úgy tudom, ebben pont az a jó, hogy vagy használ, de semmiképpen sem árt. amúgy szerintem nem is használ:-)

  • 2009.01.19 12:36:25panka

    A kanalazás nálunk úgy megy, hogy tapadós kaját teszek elé. Leves kilőve, egyelőre. Majd ha megjavul a technikája. Addig krumplit török a főzelékbe, amitől jól rátapad a kanálra, az íze viszont semleges. Mondjuk ettől még az étel egy része a ruháján landol, de legalább a szájába is jut. A tésztát, ilyesmit kézzel eszi, az is buli az ő korában :).

    Alvás témakörben lehet, hogy segítene, ha reggel fürdetnéd, este meg csak kéz-arc-popsimosás lenne, akkor talán nem frissül fel annyira. Talán...

  • 2009.01.19 13:05:51kele

    Hajajj, ismerős problémák, pedig kiskincsem még csak 1 éves...

    Nálunk az orrharapás megy, röhög, és mindenkinek be akarja kapni az orrát, ki érti ezt. Ráadásul meg is harapja, szóval csak neki jó móka. Határozott nemet mondunk neki, de csak tovább röhög, és csinálná, ha engednénk.

    Még nem eszik egyedül, csak egy másik kanalat szorongat a kezében. És még nem szereti a darabos ételt, pedig már a 7. foga jön.

    Főzés közben ő is nyüszít, ennyire egyformák ezek a kiscsibészek:)

    Az esti túlpörgés ellen nekem is a korábban fektetés jött be. Van, hogy olyan álmos, hogy fél 6-kor vacsi, utána fürdés, tejcsi, és 7-kor már durmol. De nem tudtam még rendszert találni abban, hogy miért ébred fel néha többször is éjszaka, máskor meg alig. Én éjszaka is szoktam neki tápszert adni (már nem szopik), ha nagyon sír, és az mindig bejön, megissza, és simán elalszik utána.



    Lehet műveletlen vagyok, de mi az a bulgur?

  • 2009.01.19 13:24:21Banán Kamran

    de örülök ennek a cikknek! itt 14 hós fiú, ugyanilyen problémák - türelmetlenség a konyhában, türelmetlenség evésnél (ezért aztán egész nap kunyerál, ha ennivalót lát), mindent megmászás (mostanában lépcsőt), pörgés. engem az esti túlpörgés aggaszt leginkább. eddig se volt könnyű elaltatni, de most aztán... az időzítésbeli trükkökkel eddig nem mentünk semmire (persze nappal se jó alvó, így aztán nehéz kikalkulálni, mikor mennyire fáradt). egyelőre fapofát próbálok vágni az - egyébként irtó vicces - előadásaihoz a kiságyban.

    na, olvasok tovább, hátha lesznek még ötletek. a fürdés-vacsi felcserélés miért jó?

  • 2009.01.19 13:26:37Banán Kamran

    ja, a levest mi inni szoktuk, mert nagyon szeret inni, mindent.

  • 2009.01.19 13:42:17Kinga85

    Kanalazás: nekem is 15 hós lányom van, jobb kézzel ő is azt csinálta, amit MM írt, egyszer kipróbáltuk a balt (mondjuk sokszor azzal is nyúl a dolgokért) és avval ügyesen tud enni. Meg villával, avval profi. Főzni én úgy főzök, hogy a konyhaajtóba van felszerelve egy hinta, ha nagyon nem bír magával, akkor abba ültetem, és lökdösöm. Így kb 30-45 percem, néha 1 órám is van, hogy normális ebédet készítsek. Ja, és sajnos ő is durva néha, de nem vészes, inkább, ha nyűgös, akkor. Én is fürdés után fektetem, és néha ő is hosszan szövegel-"énekel" az ágyában. Szerintem ez olyan "levezetés" lehet, a szőrmókjait pakolgatja, és nekik dumál néha fél órát is. De nem sír, és nem hív, egyedül van ilyenkor, már a villany is lekapcsolva, csak dumál még egy darabig(:D) Aztán kis idő múlva elalszik magától.

  • 2009.01.19 14:00:45Medellin

    Na, ez most pont aktuális nálunk is, csak kis extrával. Idáig szépen evett, aludt, most van, hogy 2,5 óra (!!), mire elalszik. Ha szerencsém van, akkor csak másfél. És korán van fektetve. Csak már ki tud jönni az ágyból, ki tudja nyitni az ajtót, meg hasonló érdekességek:)) És akkor lehet kémlelni, hogy melyik szülő veszi észre, és akkor csapódik az ajtó, ugrik az ágyba vihogva, mire odaér valaki vöröslő fejjel, hogy aludjon már. Ha meg bent vagyok vele egész este, míg el nem alszik, akkor csak másfél órát kell szobroznom, míg elalszik. Mert ő fekszik, meg helyezkedik, meg még helyezkedik, meg cumizik, meg helyezkedik, de az elalvás nem megy. Az extra meg, hogy egy hete beköltözött hozzá a tesó. Ha nem épp mélyalvás fázisában van a fiam, akkor bizony felkel éjszaka, ha Kincső felsír. A héten volt olyan is, hogy Bencét 1/2 3-tól 1/4 6-ig nem tudtam visszaaltatni. Amikor kijöttem tőle, hogy tuti alszik, akkor 2 perc múlva már ott állt az ágyam mellett a másik szobában... Mire elaludt, addigra a másik kelt enni persze:) De meg kell szoknia, hogy más is van már a szobában vele, aki néha hangos. Csak nem tudom, hogy ez mennyi idő. ( Régen felkelt hajnalonként a macskára, aki kaparta a kavicsát, de már rég nem kel ilyenekre, megszokott zaj.) Csak én nem tudom, hogy meddig bírom 4-5 óra alvásokkal (ezer részletben), de legalább szombat óta vége a vizsgaidőszaknak, úgyhogy nem kell 1-ig tanulnom...:)) Amúgy minden pazar itthon, csak az éjszakákon kéne kicsit finomítani:)

  • 2009.01.19 14:06:32Ribizlee

    BK,



    fürdés-vacsi csere abban volt jó, hogy a felpörgött gyereknek volt ideje lehiggadni a fürdés után. Meg szerintem tele hassal el is pillednek kicsit - kb mint én a hétvégi ebéd után... ;-)

    Igaz, ilyenkor próbáltam kedvenc kaját adni, amiből szívesen és többet ettek.

  • 2009.01.19 14:08:11anyuska

    Szia MM!

    Nem olvastam a hozzászólásokat,csak a Te írásod.Nem lehet,hogy Abigélnek még szüksége lenne a napi kettő alvásra?

    Az én kislányom 18 hónapos koráig kettőt aludt,miután ez elmaradt és egy lett belőle,egy jó fél órával előbbre kellett hozzni az esti alvást.Most 21 hós,este 8-tól reggel 8-ig alszik,mindenféle ceremónia nélkül.Bár bevallom soha nem volt gond az (el)alvással,de amennyire követlek Benneteket,Nektek sem.

  • 2009.01.19 14:12:47kisbibe

    Ez az agresszió sajnos nálunk is van. Már abszolút tanácstalanok vagyunk a férjemmel, hogy miért kezdett dobálni mindent a gyerek. De ez még hagyján, ha nagyon ideges, megüt minket. ha mondom neki, hogy nem szabad, anyának ez fáj, akkor a saját kis fejét kezdi ütni. Már azt beszéltük, talán oda kellene neki csapni néha, hogy megtanulja, hoyg tényleg fáj - talán leszokna róla. Jöhetnének a tippek, mit lehet kezdeni vele, mert abszolút nem értjük, hogy ez honnan alakulhatott ki nála. És nem néz olyan meséket sem, illetve mesekönyvei sincsenek olyanok, amikből ezt megtanulhatta volna... Akkor most mi van ilyenkor?! Tapasztaltabb anyukák segítsetek, hogyan szoktathatom le róla a kislányomat?! Ja, ez a verekedés csak felém, az apja felé és saját maga irányában van.

  • 2009.01.19 14:31:08másutt

    uristen, minek nezuk elebe.

    a mienk meg olyan szelid, kis nevetos es bujos.

    csak most kezdte a toporzekolos hsiztis trukkot.

    most 15 honapos.

    jobb, ha felkeszulunk a kisordogre...

  • 2009.01.19 14:37:44kisbibe

    Másutt! Az esetek 95 %-ban a miénk még most is olyan, mint volt, egy vidám kislány, de amikor frusztrált lesz (már tombol nálunk ezerrel a dackorszak 17 hónapos kortól :((( ), akkor dobál és verekszik. Kész vagyok ettől. Persze, nyugodj meg, nem minden gyerek egyforma. Mi elég heves vérmérsékletűek vagyunk a férjemmel, mármint lobbanékonyak vagyunk, szóval lehet öröklött génhiba is. :))) De hogy verekedős legyen?!?!?! Na, ettől kész vagyok. :( Azt már kezelem nagyjából, ha az utcán lefekszik, de ezt a verekedős és dobálós dolgot nem tudom hova tenni. Ilyenkor mondom neki, hogy csúnyán viselkedik és menjen be a szobájába, ott szabad hisztizni. És meg tudnám zabálni, amikor hisztizve bevonul, felkapcsolja a villanyt (nappal is), becsukja maga mögött az ajtót és sír fél percig az ágyában. Aztán kijön, megkérdezem tőle: befejezted a hisztit? Mire ő kis pitty szájjal: "i" (igen). Irtó édes!!! :D:D:D

  • 2009.01.19 14:40:47a kedvenc nick-em foglalt! :(

    Ó, ez az altatás, ez rémes, nálunk is mintha egyre nehezebben menne (20 hónapos a gyermek). Most tartunk egy-másfél óránál, csak néha sikerül pl. fél óra alatt... Mi együtt alszunk, szóval a gyerekkel együtt lefekszem, és akkor mese, azt szereti nagyon, de végig forog, rugdos, helyezkedik. Ha már nagyon mocorog, akkor elhallgatok, mondom neki, csak akkor folytatom a mesét, ha szépen nyugodtan fekszik. Akkor 3 másodpercig nyugi van, aztán elölről. Mese után másik mesét kér, meg inni, meg másik babát, stb. Ezeket nem szoktam teljesíteni, mert látom, csak az alvást halogatja. Mondom neki, hogy én már alszok, és be is csukom a szemem. De ő csak pörög tovább, rendezi a párnákat, alvósbabáját, magát. Nagy nehezen lassan alszik el, de akkor is, amikor félig már csukva a szeme, még rugdos a lábával, húzza a hajamat...

    Kicsit megnyugtat, hogy látom, nem egyedi a jelenség, de nem tudom mit lehetne csinálni. Vacsi-fürdés sorrend cserélése nem jó, sokszor vacsi után van kaka, azt meg jobb fürdés előtt intézni. Én arra gondoltam, talán majd tavasszal-nyáron jobb lesz, amikor többet lehet kimenni mozogni, mert ez a tél egy őrület: délutáni alvás után meg van lőve az ember, mire meguzsizik, már töksötét van, nem lehet kimenni játszóterezni... És látom, hogy szenved ettől a bezártságtól, szóval én nagyon várom a jobb időt...

    Evés: én levest nem hagyok neki egyedül enni, nincs ahhoz idegrendszerem, hogy szétlocsolja az egészet. De pl ragadós rizst, főzeléket, ilyesmit kiválóan megeszik már egyedül. És talán-talán egyre jobban végig is üli, remélem ez egy tendencia, mert etetőszék már szóba nem jön, kis asztalánál eszünk (én is), de onnan sokszor elrohangál.

  • 2009.01.19 15:24:54madz

    és hol van a kép??? :)

  • 2009.01.19 15:37:40Felicitasz

    Van egy 15 hónapos (Abigélnél pont két héttel idősebb) fiam, meg a tárgyaltnál kevésbé súlyos problémáim - megírom, hogy nekem mi működik, aztán válogassátok ki. :-)



    1. Etetem. Nem szórakozunk, megvárom, amjg elég ügyes lesz a keze. Ha nyivog, akkor a kezébe adok egy másik kanalat és miközben etetem, hagyom, hogy próbálkozzon, de ha hadonászik a kanállal, akkor felállok onnan és elveszek mindent, a kaját is. 1-2 perc döbbent sírdogálás, aztán visszaülök, elmondom (századszor...), hogy az étel nem játék, nagyranyitjaaszáját és eszik. És tényleg eszik.



    2. Az utolsó 1 kanálnyi kajával, joghurttal stb. egyedül szoktam hagyni ha épp elég erősnek érzem magam a takarításhoz. Elpróbálkozgat vele, gyakorol, de én se parázok, hogy minden kiömlik és ő meg éhes marad.



    3. Mi járunk vele étterembe, nagyon jó gyerek (ne lőjetek). Eszünk, ő mellettünk ül a babakocsiban (éttermi székekből ki tud mászni, nem szoktunk olyat kérni), és kap kiskanalat, szalvétát meg amivel ellehet, illetve adunk neki kenyérdarabkákat stb. A múltkor megszerzett egy villát az asztalról, felszúrt rá egy kenyérdarabkát és tankönyvi mozdulattal be a szájába. Leesett az állunk, sose tanítottuk, nyilvánvalóan tőlünk leste el, mit kell csinálni. De azóta hagyjuk villával enni. Pl. felkarikázok egy banánt és kezébe adok egy villát, egyedül megeszi. Megkenek egy kerek gofrit almadzsemmel, kés-villával szétvagdosom falatkákra, odaadom neki a villát, megeszi egyedül.



    3. Nincs "többfordulós" kaja. Leülünk enni, akkor addig etetőszék, amíg nem végeztünk. Kaja, aztán gyümölcs, aztán joghurt, rizstej vagy ami adódik... de azt nem csinálnám, hogy kaja után 2 perccel visszajön almát kérni. Ez azt jelenti, hogy éhes. Amíg jól nem lakott, nincs elmászkálás.



    4. Csak akkor eszünk egyszerre, ha őt nem kell etetni, ez általában a koraesti uzsonna. Különben mindig előbb ő eszik. Etetőszék, megetetem, jóllakott, és megy a szobájába játszani, és mi utána eszünk. Az uzsonna valami egyedül (kézzel vagy villával) ehető dolog. Az asztal mellé húzzuk az etetőszéket, kitesszük a sütit vagy melegszendvicset vagy lekváros gofrit vagy pizzát vagy akári effélét, és szedünk belőle, meg szedünk neki is, és együtt eszünk. Nagyon szokta élvezni, és persze olyankor tudunk mellette nyugodtan enni, mert ő is a saját kajájával van elfoglalva.



    5. A kajadobálás egy fizikai kísérlet sajnos... próbáljuk ki, hogy ugyanúgy leesik-e a vajaskenyér, mint a műanyag kacsa. Sose engedem meg, hogy kaját dobáljon. Ha elkezdi ledobálni, elpakolom előle. Kap az etetőszék tálcájára papírt meg zsírkrétát, ha még mindig azt szeretném, hogy ott üljön (pl. mert nem végeztem a saját kajámmal és még nem tudok őutána szaladgálni).



    6. Igen, csavargatja az orrunkat, kinyomja a szemünket, harap, húzza a hajunkat, benyomja az ujját a szánkba és várja, hogy megrágogassuk. Én azt olvastam, hogy ez a legfontosabb időszak, amikor fizikai kölcsnösséget tanulnak, vagyis most kezdenek fizikai kontaktusokban kezdeményezőként fellépni és nagyon fontos, hogy megfelelő visszajelzéseket kapjanak. Vagyis, ha fáj, akkor ne vicceld el. Tanítsd meg simogatni (csináld a mozdulatot és mondd neki, hogy simogat, simogat, simogat), egy idő után ha üt vagy húzza az orrodat, elég lesz megszólalnod, hogy "NEM!... simogat, simogat!" és át fog váltani simogató mozdulatokba :-) Tanítsd meg csikiződni, puszit adni, orrot összedörgölni meg egy csomó olyasmire, amivel megfelelően fejezhet ki fizikai közelséget és szeretetet.



    7. Ha a gyerek harap, akkor ne harapdálgasd Te sem finoman szeretetből a sarkát stb. Mert ő is ugyanezt csinálja, csak persze ő nem tudja, hogy mekkorát kell harapni. Egy időre szüneteltess mindent, aminek ő a túlzott verzióját csinálja.



    8. Ha haragszik, szabad tárgyakat dobálni, de nem hozzám. Aztán ezt majd később árnyaljuk, és csak bizonyos tárgyakat lesz szabad dobálni - de rögtön nem követelhetek túl sokat egyszerre ;-)



    9. Még nem fordult elő, hogy megunta a játékát valamivel és "hozzám vágta". Ha megtenné, azonnal közölném, hogy "nem", meg "ejnye", meg "ez fájt" vagy "nem volt szép", és elhagynám a tett színhelyét. Vagyis: gyorsan megtanítanám rá, hogy nem játszom vele, ha nem kedves hozzám.



    10. Kieg. a 8-hoz: valahol ki kell tölteniük a dühüket. Szegényt úgy sajnálom néha, tök kicsi és egy csomó érdekes dolgot helyből nem szabad neki, más dolgokat nem ér el, minden szeretett időtöltés tőlem függ, hogy leveszem-e, leülök-e vele, megcsinálom-e, segítek-e... borzasztó lehet ennyire kiszolgáltatottnak lenni. Én is sokszor haragudnék a világra. Úgyhogy, az normális (csak nem elfogadható), ha első körben nekem meg az apjának támad, ha valami nem tetszik. Ilyenkor nem szabad odacsapni, mert abból azt fogja leszűrni, hogy a testi agresszivitás - mindegy, milyen irányba - tényleg egy valós opció a haragja levezetésére. Pedig nem az, se úgy, hogy ő üt, se úgy, hogy azt várja, hogy őt üssék. Meg fogom tanítani arra, hogy püföljön egy párnát, dobálja a babzsákot a falnak, zárkózzon be a szobájába ordítani és toporzékolni stb.



    11. Ha este nagyon pörög, akkor másnap nagyon figyelek és megpróbálom korábban letenni. A fürdéstől sokszor felpörögnek, lehet melegebb fürdővízzel, fürdővízbe tett levendulával, citromfűvel kísérletezni, de alapvetően a fürdés tök érdekes dolog és sokszor felfrissülnek tőle. Mi fürdés után félhomályos (éjszakai lámpa) szobába visszük be megtörölgetni, öltöztetni. Közben tentebabát énekelgetek, meg elmondjuk mi is, hogy mindenki alszik, a kisfiunk is alszik nemsokára. Szopi és leteszem a kiságyba. Nem ba, ha nem alszik el rögtön, sokszor félórát is eldumál még a macijának. Nem szokott sírni és nem kezdte még el a szomjas vagyok - pisilni kell stb. műsort, ahhoz még kicsi. Egyelőre azt gondolom, hogy minden este EGY ilyen plusz lövése lesz, és több nem, ha mindjárt a feje tetejére áll a világ, akkor sem. Aztán majd egy év múlva megint jövök és 11 pontban összefoglalom, hogy ez se jött be, ez se, ez se... ;-)



    Nyilván: ez mind olyasmi, amit "én" csinálok. Akinek nem opció az etetőszék, annak eleve nem opció ahogy nálunk a kajálás szokott lenni. De azért leírtam.

  • 2009.01.19 15:41:37evet

    Végig néztem a vonatkozó fotóalbumot (az én lánykám már 5), és kísértetiesen hasonló bejegyzéseket találtam. Dobálja az edényeket, eltörte a cukortartót, odacsap, ha dühös, minden képen úgy nézek ki, mintha egy falka macskával verekedtem volna,mindenre azt mondja, NEM. Üzembiztos kanállal evés a 20 hónapos kori képein látható. Vizont közben egy csomó új készség is előjön, biztos van benne valami, hogy ilyenkor egyszerre sokat érik az idegrendszer, és ettől megzakkannak.



    Agresszió szerintem teljesen normális, csak segíteni kell a társadalombarátabb kiélését. Ha már jól tud beszélni, az sokat segít a helyzeten, el lehet kezdeni a verbális kiélés felé terelgetni. Mi már eljutottunk idáig, az eddigi utolsó agresszív megnyílvánulásairól is kezd leszokni (az ajtókat csapkodta és csípett). Most már csak nagyon gonoszakat mond, főleg az elköltözéssel fenyegetőzik, vagy avval, hogy rám borítja a létrát.

  • 2009.01.19 17:42:09vasszűz

    Egyszer egy "orvos válaszol" rovatban olvastam, hogy a zápfogak növése nagyon fáj, esetenként akár agresszívvá válhat is a gyerek. Ha kijön, elmúlik.

    Ki tudja.

  • 2009.01.19 17:45:04vasszűz

    kele!



    chiliesvanilia.blogspot.com/2008/07/bulgur-ami-nem-kuszkusz.html

  • 2009.01.19 18:50:56Mother Mary

    a bulgur, hivatalos nevén búzatöret, szerintem gyerekeknek roppant praktikus étel, csakúgy mint a kuszkusz, egyrészt nagyon szeretik, másrészt időtakarékos, mert elég csak leforrázni, harmadrészt elég apró darabos, de mégsem pépes.

    én pirított májjal, szoktam összekeverni, vagy ha végképp semmi idő sincs ebédfőzésre, mert egész délelőtt mászkáltunk, akkor csak összekeverem paradicsompürével és reszelt sajttal. imádja.

  • 2009.01.19 19:12:13kele

    Vasszűz, MM, köszi, ki fogom próbálni. Biocuccok között remélem sima hiperben is megtalálom.



    Amúgy nagyon tetszik Felicitasz listája, elraktározom a gondolatait!

  • 2009.01.19 19:12:19kele

    Vasszűz, MM, köszi, ki fogom próbálni. Biocuccok között remélem sima hiperben is megtalálom.



    Amúgy nagyon tetszik Felicitasz listája, elraktározom a gondolatait!

  • 2009.01.19 19:12:28kele

    Vasszűz, MM, köszi, ki fogom próbálni. Biocuccok között remélem sima hiperben is megtalálom.



    Amúgy nagyon tetszik Felicitasz listája, elraktározom a gondolatait!

  • 2009.01.19 21:56:36Párizs

    Lehet, hogy valamit félre értettem és tapasztalatom sincs e téren, de magyarázzátok el nekem, hogy miért baj az, ha a gyerek nem alszik el rögtön amikor leteszitek a kiságyba? Persze ha sír vagy kimászik az tényleg gond, de ha csak elvan magában vagy a macijával vagy babájával az probléma? Ha lenne gyerekem bizti nem kérdeznék ilyen okosakat, de még nincs. De LESZ! :)

  • 2009.01.19 22:18:53manka78

    Párizs! Akkor gond, ha sír, ha csak altatja magát, akkor semmi gond.

  • 2009.01.19 22:41:49papirbirka

    Az első porontyommal nagy poronty rajongó voltam, ma már inkább csak Abigél rajongó.

    Szeretném megosztani veletek a két-három évvel ezelőtti kedvenc hozzászólásomat az alvás témában. Sajnos nem emlékszem ki írta, valahogy így volt:

    "A gyerek altatás mint commodoros alapprogram:

    1. gyerek tombol az ágyban

    2. gyerek élénk de már csak dünnyögve üldögél

    3. gyerek már csak dülöngélve motyog

    4. gyerek fekszik de még motyog

    5. gyerek elkezd egyenletesen szuszogni

    6. gondolatban(!) elindulsz kifelé

    7. abban a pillanatban go to 1. pont"



    A második csemetémnél már beletörődtünk, az élet már csak ilyen, az altatás türelemjáték.



    Azért mindig jót kuncogunk, amikor a férjemmel lebukunk, mert hamarabb indulunk kifelé a kelleténél és a lányom elképedt hangon kérdezi: Hová mész?

    A fiam még csak annyit tud mondani, hogy: Annnnyaaaaaa!!! -de azért értjük, a lényeg ugyanaz, rajtakaptalak, hogy kiosonsz.



  • 2009.01.19 22:44:57jou

    Fürdés-vacsi, vacsi-fürdés



    Nálunk mindig fürdés-vacsi van. Nap végén hiába fáradt és nyüglődik, mikor megyünk fürdeni már a fürdőszoba felé visongat az örömtől. A pelenkázóasztalon rátör újra a fáradtság, mire befejezem a pelenkázás-krémezés-öltözés-stb ceremóniát már újra nyűglődik, lámpaoltás és táp. Legtöbbször mire befejezi az üveget már csukva a szeme.



    Csak azért írtam le ilyen hosszan, mert ez nálunk mindig így van, lépésről lépésre, és pontosan tudja mi a cél. Ha felcserélném a vacsit a fürdéssel, akkor pont kirángatnám az evés közbeni és utáni pilledtségből,amit nem tudna kezelni, mert túl fáradt, túl álmos.



    Nekünk ez eddig bejött, bár még csak 13 hónapos, gondolom a java még hátravan:)

  • 2009.01.19 23:09:05jou

    Nálunk a konyhaajtóban van az etetőszéke, oda ültetem, amikor a konyhában van dolgom. Reggel beültetem, rádiózunk és míg elkészítem a reggelinket, főzöm a kv-t, stb stb stb ő valamit kap rágcsálni, szedegeti a hűtőmágneseket. Azután eszünk, ő is, én is. Amikor napközben kaját csinálok, ugyanez, mindig adok neki valami "játékot", kanalakat, kulcsot, tejfölöspoharat, amikor megunta, ledobja, adok mást. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy igaziból főzni azért többnyire este szoktam, ha már alszik, nem szeretném, ha ott ülne míg hagymát vágok, és csípné a szemét. Így hosszabb a nap, de nem annyira stresszes.

  • 2009.01.21 13:45:48kisbalas

    Párizs, nem gond, ha nem alszik el rögtön. Az enyém is dumál, néha egy órát is (15 hós), meséli a babájának a napot, énekel, fütyül, én ilyenkor nem zavarom, el is alszik. A rágófogak okoztak némi balhét az alvásban, de amúgy nem vészes, többnyire átalussza az éjszakát. Voltak próbálkozások az éjszakai játékra, de mivel senki nem volt rá vevő, nem is lett belőle rendszer. Amikor láttam, hogy tényleg csak játszani akar, akkor visszapakoltam az ágyba, elmondtam, hogy most mindenki szunyál, és ha nem tetszett, akkor lehetett 5 percet ordítani nyugodtan (ez a max, aztán bealudt).

    Viszont azt nem értem, hogy ha besötétedett, akkor miért ne lehetne sétálni, ha még csak 5 óra van... Mi vidáman lemegyünk attól még a játszóra is, vagy csak úgy, mászkálni, nem vettem észre, hogy bármennyire is zavarja, és gyönyörűen kifárad a levegőn. Délutáni alvásból sokszor csak alkonyatkor ébred, de ezért nincs kedvem felverni korábban, senki sem szereti, ha alvás közben izélgetik...

    Kanalazás nálunk sem megy, kicsit darabosabb kaját kap, meg elég folyadékot inni, kanalat is adok neki, de inkább kézzel belemászik, azt még annál is jobban szereti, mint amikor etetem, nagyon büszke arra, hogy ő egyedül belapátolja a kaját.

    Főzés közben ő a konyhában molyol, csak olyankor rakom be az etetőszékbe, ha valami necceset csinálok, pl. zsírban kisütés, forrázás, ilyesmi. Ilyenkor kap papírt, tollat, vagy sógyurmát (utóbbival álló órát elmalackodik).

    Bunyónál szólok neki, hogy óvatosan, cirógass inkább, mutatom is, hogyan, ha nem hagyja abba, akkor elhúzódom tőle, mondom, hogy ezt nem szeretem. Szerintem sem érdemes ilyenkor ráütni, ha nekem szabad vele ezt csinálnom, akkor neki miért nem?

    Hiszti az most indul, de nem szoktam neki engedni, megsimogatom, mondom, hogy nagyon sajnálom, hogy szomorú, de attól még nem szabad ezt vagy azt. Anyám szerint majd megtanulom, hol lakik a magyarok istene, ha az én vérmérsékletemet örökölte amúgy, én elég extrán nyomtam a hisztit annakidején :DD

  • 2009.01.21 23:10:33a kedvenc nick-em foglalt! :(

    Kisbalas, azért nem lehet lemenni sötétben, mert a gyerek nem szereti. Vagyis le lehet menni, de akkor vinnem kell. Egyszerűen a sötét (lámpafényes) játszótéren nem érzi jól magát, semmire nem akar felmenni, amit nappal imád. Gondolom kicsit fél, és ezért csak rajtam lógna, az meg úgy nem buli, elvégre neki kéne jobban kifáradnia, én köszönöm szépen, eléggé rendesen kifáradok minden estére. Olyat szoktunk persze, hogy babakocsival elmegyünk pl kicsit messzebb lévő boltba, de hát az neki nem mozgás, sőt. Ez a gond.

  • 2009.01.22 01:58:23kisbalas

    a kedvenc nick-em foglalt! :( - jogos, erre nem is gondoltam, mert az enyémet nem zavarta még eddig. Hát igen, a babakocsizás a tényleg inkább a mamát fárasztja, főleg, ha a gyerek nem akar egy helyben üldögélni...

  • 2009.01.22 01:59:13kisbalas

    Ja, amúgy köszi a villás tippet, ma kipróbáltam kicsi villával, és tényleg ügyesebben ment, mint a kanalazás.

  • 2009.01.25 10:10:00LILIOM

    Az én kisfiam 15,5 hónapos. Szerencsére imádja a konyhai eszközöket (szűrő, merőkanalak, habverő), ő a lábam alatt a szőnyegen ülve ezekkel játszik, míg főzök. Aztán, ha megunta, jöhet a hintázás, kölesgolyóval a kézben. Itt fél órákat is ellenne...

    Enni félig kanállal, félig kézzel szokott, leves levét még nem próbáltuk... Bebújós ikeás ruhában eszünk, aminek karja is van, így nem kapok szívbajt, ha minden második kanál mellémegy... én is etetem közben.

    Ha végzett, szívesen marad még a székében, imád a kanállal és tányérral játszani. De az is megoldás lehet, hogy evés közben mesecédét hallgattok (mi egyébként is szoktunk) - Gryllus vagy Kolompos... ez nagyon leköti.

    Az altatás, alvás nálunk rémálom volt, 14 hónapos koráig éjjel 3 óránként szopott, másfél óra altatás után... aztán megelégeltem, és egyik naptól kezdve egyszerűen hagytuk sírni, nem mentünk be hozzá. Nem üvöltött magánkívül, viszont cserébe megtanult egyedül elaludni. Ez másfél hónapja volt, azóta odaáig fejlesztette, hogy este szopi után leteszem, 10 percig állok az ágya mellett, és elalszik. És reggelig meg sem szólal :)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta