SZÜLŐSÉG

Gergő tizenhat évesen egyetemre jár

2009. január 16., péntek 19:30

Zseni tanul a Szegedi Tudományegyetem matematika szakán. Öt évesen kezdte el az iskolát, a harmadik és a negyedik osztályt összevonva végezte és 16 évesen már az egyetemen tanult Gyenizse Gergő - írja a Független Hírügynökség a Délmagyarország nyomán. A fiúval az óvónői újra akarták járatni a középső csoportot, mert véleményük szerint nem volt elég fejlett és nem tudták lekötni a figyelmét. A szülők a döntést azonban nem fogadták el, ezért elvitték Gergőt Bajára a tanulmányi képességeket vizsgáló bizottság elé. Ők megállapították, hogy a fiú nagyon is fejlett, ezért jobb, ha minél hamarabb elkezdi az iskolát. Így kerül 5 évesen az iskolapadba.



A most másodéves hallgató SZTE-re 16 évesen felvételizett, 144 pontos maximális eredménnyel és két OKTV-s versenyeredménnyel. Gergő bár matematika szakra jár, nem szereti a számítógépeket és nem érdekli az informatika. 143-as az IQ-ja és ő a legfiatalabb hallgatója az egyetemnek - olvasható a lapban.

A hír elgondolkodtató: ha a szülők nem elég rámenősek és nem viszik vizsgáló bizottság elé az ügyet, akkor talán a fiú most nem egyetemista, később jönnek rá a képességeire és adottságaira és a képzése jóval később kezdődik meg. Ha viszont az óvónők nem akarták volna "évet ismételtetni", akkor szintén lehet, hogy később derül ki: a fiú zseni.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.01.17 09:12:52Temptation

    Az óvódapedagógusoknak tudniuk kell a TKVSZRB-ről (Tanulmányi Képességeket Vizgáló és Rehabilitációs Bizottság), mert ha a szülő nem ért egyet az óvodai iskolaérettségi vizsgálat eredméynével, hozzájuk lehet fordulni.Bár az esetek többségében az óvoda, iskola nem azért szokta oda irányítani a gyereket, mert kimagasló valamiben, hanem azért, mert gondok vannak ( szerintük), és a szülő nem így látja, szóval leginkább "döntőbíróságként" működik.De természetesen a valamiben kiemelkedő gyerekek vizsgálata is a kompetenciájukba tartozik.

  • 2009.01.17 09:13:49Temptation

    Tanulmánnyi= tanulási.És nem kötelező elfogadni az ő véleményüket sem

  • 2009.01.17 09:46:24kolokán

    Mindössze 2 éven vitatkozunk? Hiszen van, aki 13 évesen borotválkozik, és van, aki 20 évesen se.

    Aztán miért lenne boldogabb, aki csigabiga gyereki-t énekel, mint aki Kaláka számokat? Miért gondolja bárki, hogy elveszett a gyerekkora annak, aki választott tevékenységével tölti az idejét? Ki az a naív, aki az egyetemistákról azt hiszi, nincs idejük játszani?

  • 2009.01.17 09:58:37tasale

    Az átlag egyetemistának lehet van, volt ideje játszani, mert nem 16 évesen ment egyetemre.

  • 2009.01.17 10:03:48tasale

    Úristen, most gondolkodom!

    Gimiben nem egy osztálytársam volt, aki ha nem is olyan, de hasonló képességgel bírt, mint Gergő.

    Egyetemre mentek, diploma 1, 2, doktori, külföld, nyelvvizsga1,2,3, természetesen felsőfokú!



    Harmincpárévesen találkoztam az egyikkel, megtiszteltetésnek vettem, hogy egyáltalán szóba áll velem (nem voltam ugyanis lángész), ehhez képest akkorát csalódtam benne, mint az Alpok! Nem is igazán csalódtam, meglepődtem!

    Nincsenek barátai, párja, nem igazán tartja a kapcsolatot a családjával. Van viszont kitűnő állása, eszméletlen fizetése...

    Csak egy valami hiányzik neki: boldogság.

  • 2009.01.17 10:30:45másutt

    igen, lehet 2 even vitatkozni.

    akar 1 even is!

    akar 1/2 even is.



    ezeket a gyerekeket nagyon koran kezdik el "elore lokni"

    egy 6 eves erzelmi es testi fejlettsege MESSZE elmarad egy 7 eveseyol, vagy 8 evesetol.

    ne is beszeljunk arrol, milyen ORIASI dolog a suliban, hogy ki mikor kezdi a pubertast!



    meg az evvesztesek is mergetoen sikeresek az iskolaban, es ez gyakran a tinikorig merheto.

    az USA-ban olvastam egy cikket arrol, hogysok szulo DIREKT evvesztesse teszi a gyereket (valahogy elintezi, hogy 1 evvel kesobb menjen) mert kiegyensulyozottabb gyerekek lesznek beloluk es nemcsak sport, hanem suli szinten is jobb eredmenyeket ernek el.



    en nagyon orulok, hogy a lanyom evvesztes lesz!

  • 2009.01.17 10:56:15Quadra74

    Nagyon jó dolog hogy ez a tehetség nem kallódik el, de a gyerekkora nem lesz túl boldog igy... És bizony az is nagyon fontos, nem csak a teljesitmény és az eredmények.

    Attól tartok az ilyen gyerekkoruktól megfosztott kis zsenik nagyobb eséllyel válnak drogossá és alkoholistává, hiszen már most is hatalmas rajta a nyomás.

    Reméljük ő kivétel lesz.

  • 2009.01.17 11:18:47MILCSI

    A kommenteket végigolvasva a szokásos vesszőparipám jutott eszembe...a zene is jó,de a háttér és a feliratok a lényeg:



    www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A

  • 2009.01.17 11:46:24psyché

    Felicitasz, en is egy ilyen jellegü altalanosba fogom küldeni a fiaimat, igaz itt ez egy alternativ iskola. Nekem nagyon tetszik ez a lehetöseg, lehetöseget ad a gyerekek egyedi fejlesztesere.

  • 2009.01.17 11:53:07psyché

    Termeszetesen egy különlegesen kiemelkedö tehetsegü gyerek különleges fejlesztest igenyel. Ez nem csak ra, hanem a környezetere is extra terheket ro, de ez meg nem lehet indok arra, h vkit, aki ennyire tehetseges az ovodaban/iskolaban "aszaljunk". Szerintem, neki az lett volna a kinzas, ha folyton kihasznalatlanul hagytak volna az agyi kapacitasat. Vszinüleg elegge letörtek volna a motivaciojat. Szerintem, az ilyen esetek total masak, mint amikor az anyuka meg az apuka hajtja az atlagos kepessegü gyereket. Azok altalaban nem is lesznek 16 evesen egyetemistak. Egyebkent, ha mondjuk sportolni is jar, meg van nehany tesoja, akkor azert a szocializaciojaval sem lesz akkora gond.

  • 2009.01.17 11:55:27baudolinA

    Magenta,

    nekem a humán tárgyak mentek kimagaslóan, matekből kissé alulteljesítettem (sose álltam bukásra, de nem voltam közepesnél jobb). Anyám erre beiratott korrepetálni matekből. :)



    másutt,

    nekem is vannak igen jó barátaim az egyetemről. Nemcsak dolgoztam, hanem szórakoztam is. De nem az a fajta voltam, aki egy hétvégét végigbulizik. Inkább a csendesebb összeülős, néhány emberes alkalmakat szerettem már akkor is. Nem gondolom, hogy bármit is elvesztettem volna. Hacsak a szüzességemet nem. ;)

  • 2009.01.17 15:02:30Zsákos ember

    szerintem kicsit rossz oldalrol kozelititek meg a kerdest.

    egyreszt 143 az nem olyan sok. itt a porontyon is sokakrol leri, hogy siman van ennyiuk. vierret mar korbenyaltam parszor, de B-, verkaverka, haromnegyed, yukikoka es meg biztos masok is, akiket nem figyeltem meg, siman elerik a 140-et, ha nem tobbet. 140 koruli iq nem olyan sok, atlag minden 25-ik ember ilyen.

    azt is allitom, hogy 10-bol egy gyerek eleg okos hozza, hogyha megtalalta azt, amit szeret, akkor 12-14 evesen elbirna az egyetemmel, mar ami az eszet illeti. azert nem jellemzo ez megsem, mert sokaknak a szulei nem jarjak ki ezt az utat.

    en egy masik oldalat latom problemasnak, hogy valakit tul fiatalon kikialtanak zseninek: kiskoratol kezdve azt taplaljak bele, hogy kulonleges, es raadasul ezert a kulonlegessegert nem is nagyon kell semmit tennie. ebbe no bele, ugy no fol, hogy o nagykoraban valami rendkivulire lesz kepes, es megszokja, hogy ezert nem sokat kell tennie. aztan elkerul egyetemre, na ott jon az elso koppanas, hogy (legalabbis nivosabb szakokon, mint a szegedi egyetem matematikus szak) csupa hasonlo zsenivel van korbeveve, tehat mar nem is annyira nagy szam. a masik, hogy egy ilyen szakon a szimpla iq kozel sem eleg, 140-150-es iq-val is meg kell szenvedni egy elfogadhato jegyert.

    aztan lediplomazik, esetleg szerez valamilyen tudomanyos fokozatot. ha szerencses alkat, es kevesbe erdekli az anyagi eloremenetel, akkor ottmarad az egyetemen, es elbogaraszik valamivel, igy szakmailag talan ki lesz elegitve, de csak nagyon keveseknek adatik meg, hogy tenyleg olyat tegyenek le az asztalra, amire a vilag felfigyel. miert problema az, hogy nem tud ilyet letenni? legtobbeknek nem problema, de aki gyerekkoratol kezdve ugy nott fel, hogy azt taplaltak bele, hogy mennyire kulonleges, nos neki eleg nagy problema. lesznek olyanok, akik nem maradnak az egyetemen, elmennek dolgozni. az o sorsuk sem jobb, mert a valo vilagban az iq edeskeves. lehet, hogy bazijo szaki lesz belole, de csak egy szaki. nem felso vezeto, mert ahhoz sok mas keszseg is kell. itt megint csak lesz egy ember, aki ugy nott fel, hogy kulonleges, valoszinuleg megsem fog vilagraszolot alkotni, raadasul egy ceges hierarchiaban sem fog felulre kerulni.

    barmelyik utat is jarja be valaki, hiaba lesz jobb az emberek 90%-anal, a sajat ertekrendje szerint elegedetlen lesz magaval, es igy eli majd le az eletet. csak azert, mert a buszke szulok vigyorogva dicsekedtek vele, mennyire okos, toltak neki, hogy x evvel hamarabb keruljon be egyetemre, visszaigazolva, hogy tenyleg mennyire okos, aztan meg 99%-ek, hogy jon a pofara eses. mert 6 milliard ember el a foldon, ha csak minden egymilliomodik is okosabb nalunk, akkor is tobbezer ilyen lesz, es ok formaljak a vilagot, nem pedig mi a kis szaros 140-150-es iqnkal.

    szoval ha adhatok egy tanacsot, ha jot akartok a gyerekeiteknek, ne nevezzetek ki zseninek, meg ha annak is latszik

  • 2009.01.17 16:49:32kolokán

    Te tényleg azt mondod a gyerekednek, hogy nem vagy semmiben különleges? Meggyőzöd, éljen és szaporodjon, mert azt a csimpánz is tud, adod neki a pénzt, hogy költse kedvére, és legyen boldog? Még nem tűnt fel, hogy az ember kölyke többnyire attól boldog, hogy dicsérik?

    Mi még mehettünk szeptemberben születettként suliba, nem nagy dolog. Az, hogy egy év alatt kettőt meg lehet csinálni sem. Kérdés, akar-e érettségi után egyetemre járni valaki, vagy inkább napi pár órás munkával keres annyit, hogy minden este elmehessen bulizni. És lehet, hogy sok a 140 feletti IQ-s, de nagyon sok közülük az utóbbit választaná. Talán, mert elég okos ahhoz, hogy tudja, nincs mit megváltani ezen a világon. Volt egy tv műsor erről: az IQ bajnokok trágyát lapátolnak és így érzik jól magukat.

  • 2009.01.17 17:59:04Zsákos ember

    kokolan az, hogy "ne nevezzétek ki zseninek", nem egyeno azzal, hogy "Te tényleg azt mondod a gyerekednek, hogy nem vagy semmiben különleges". de ugy latom, ebben a temaban te ugysem vagy erintett, szoval mindegy mit gondolsz... :D

  • 2009.01.17 18:47:55zolnaid

    2009.01.16 21:26:47 Magenta

    hogy megvilágítsam, lehet hogy a gyereket iszonyúan érdekli a magyar irodalom de nem akar író lenni, hanem irodalomtörténész

    a fizika, de nem akar mérnők lenni hanem fizikus,

    a biológia igen de az orvostudomány nem,

    és folytathatnám a sort...



    (egyébként, Wolf díj, reformanyu)

  • 2009.01.17 18:49:07hoel

    143 - az iq az nem zseni. Inkább a szülők büszkesége, hogy az ő gyerekük már 16 évesen egyetemre jár. Ilyen erővel azon is lehet vitatkozni, hogy a megasztárban (??) volt az a kislány, akit az anyukája szerepeltetett. És hpogy most akkor jót vagy rosszat tett neki, azzal,. hogy nyomta, hogy még és még és ne csinál mást , csak énekelj. Pedig a leányka tényleg jól énekelt. De nagyon nagy kérdés , hogy egy gyereknek az egész személyiségét nézzük, vagy csak egy részt emel ki belőle a szülő, a többivel ( érzelmek stb..) nem különösebben törődik. Mert , ha törődik, akkor fontosnak kell lenni a gyerek lelke, a barátai, a társasága, a szokásai, stb-stb.... Én a saját (hasonló iq jú ) gyerekemet nem nyomtam, simán végezte a matek tagozatot, barátai, fiui voltak, élte az életét is amellett, hogy okos. A gyerek nem azért születik, hogy a szüleit boldoggá tegye a saját életével, hanem saját életét kell élnie és a szülőnek ezt kell lehetővé tenni számára.

  • 2009.01.17 18:49:07reformanyu

    Zsákos:

    szerintem amire te gondolsz, az sokkal jobban jellemző lehet az átlagnál kicsit jobb képességűekre, akit a szüleik akarnak mindenképpen nyomni valamerre. Mikor volt alkalmam találkozni valóban kiemelkedő képességű gyerekekkel, nekem egészen más benyomásom volt. Legutóbb a többszörös világbajnok Rubik-kocka forgató fiatalemberrel találkoztam (mikor beszélgettünk, akkor volt 14 éves); ott ő maga fedezte fel teljesen véletlenül, hogy ezen a területen tudna valamit csinálni, a szülők meg támogatták ebben. Olyan természetességgel beszélt arról, amit csinált, hogy szinte úgy éreztem, hogy azon csodálkozik, hogy hogy lehet az, hogy más nem látja, tudja, ami neki valahogy magától értetődő. Tagadta, hogy különleges képességei lennének, és emellett valóban rengeteg munka van az eredményeiben.

    A másik srác zongoraművész volt, vele gyakorlótanár koromban sikerült találkoznom egy középiskolában, ott harmadikos volt, és mellette elsőéves hallgató a zeneművészeti főiskolán. Hát oda se szokott ok nélkül idő előtt bekerülni az ember... Neki is marha sok munkája volt az eredményeiben, továbbá mind ő, mind az azelőtt említett srác rendszeresen vesz részt versenyeken, egyéb megmérettetéseken, tehát nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi vetélytársakkal, viszonyokkal is tisztában vannak, tehát a pofára esés náluk valószínűleg kizárt. Megvan a céljuk, amiért tesznek is rendesen. A "zsenialitás" szerintem leginkább abban állhat, hogy az alapokat és a középszintet a tehetségükből adódóan villámsebességgel elsajátítják, de a felső vagy mesteri szint eléréséért és megtartásáért már keményen dolgozni kell, és erre elég hamar rájönnek. Szerintem valahol ez is az intelligencia része :)

  • 2009.01.17 18:51:17hoel

    Időnként a fogalmazás valamint az alany- állitmány egyeztetés valamint a helyesirás is emlarad az elvárhatótól, elnézést érte, túl gyors akartam lenni.

  • 2009.01.17 19:03:03Nikol8

    "2009.01.16 20:45:23 másutt

    ha egy zseni 16 evesem lenne, es vennek neki 100 bizniszkonyvet, kitanittatnam biznisz szakon es csinalnek kozosen egy vallalatot.



    mi a joeget er el a csalad, ha gergo 20 evesen diplomazik es nem 25? semmit!

    csak elloptak tole azt az eselyt, hogy jol szorakozzon az egyetemen, bulizzon es evfolyamtarsnokkel viritsa be az egyetemi eveit..."



    Hallottál már a másoddiplomáról?

  • 2009.01.17 19:49:27dxter76

    mindig ő nyerte a Bács megyei matematikaversenyeket. általában max ponttal. Tudom, mert én voltam a 3. párszor...

    [és én is matek szakon vagyok]

    nem akarok bántani senkit, de a szegedi matekszakot tényleg el lehet kezdeni 16 évesen :)

  • 2009.01.17 19:54:21opti

    Azért ez nem enyire fekete és fehér. Lehet olyan verzió is, persze nem biztos hogy Gergőéknél, amikor a gyerek szenved ha nem kap megfelelő tananyagot, környezetet. Nem kell ennek ennyire feltünően elütnie a megszokottól. A szülő nem szívesen küldi suliba, de mit csináljon?

    Pl a fiam a legfiatalabb az ovis csoportban, van aki 10 hónappal idősebb nála. Mi döntöttünk úgy, hogy nem marad bölcsiben és kezdi a kiscsoportot, mert már láttuk, hogy a bölcsi kevés neki. Nem mondom, hogy zseni, de tény, hogy sok mindent nagyon hamar elkezdett, pl beszéd, számolás, nem tízig.

    Ha az oktatási rendszert nézzük, akkor ő évvesztes, legkésőbb a nagycsoportot ismételnie kell, mert 5 évesen nem mehet iskolába (bár Gergő ment). És itt akadtunk el, nem akarjuk, hogy korán kelljen felnőnie, 5 évesen iskolai elvárásokat rákényszeríteni stb. De azt sem akarjuk, hogy az oviban maradjon, amikor a legfiatalabb lévén is ő húzza a csoportot. Persze addig még összekophat a többiekkel.

    Szerintem nagyon jó lenne a kicsit hamarabb érőknek is biztosítani egy olyan lehetőséget, hogy kielégítsék a kíváncsiságukat iskolakezdésig. Pl lehetne valamilyen iskolai előkészítő (ha van szóljatok), mint a nulladik év a gimiben, vagy óriáscsoport, vagy mit tudom én. Nem hiszem, hogy ez csak bennem fogalmazódik meg, hogy nem akarom a gyerekem a nála kisebbekkel járatni de ne is kezdje korán a sulit.

  • 2009.01.17 20:55:19reformanyu

    Opti

    pont valami ilyenre gondoltam én is. Sajnos az oktatási rendszerünk nem tudja kezelni sem a kiemelkedően tehetséges gyerekeket, sem azt, aki messze elmarad az átlagtól (de nem értelmi fogyatékos, max. valami részképesség-zavara van), de ez az oktatási rendszer hibája, csak sajna a gyereken csapódik le :(

    Tudtommal Magyarországon az elképzelésedhez hasonlóan a Géniusz Alapítványi iskola és óvoda működik, ez Csepelen van, ott pl. a nagycsoportos óvodások bejárhatnak az iskolába is azokra a tárgyakra, amelyekben idő előtt jók és érdekli őket. De ezt csak a honlapjukon olvastam. Több hasonló intézményről nem tudok, de attól még lehet :)

    A Te gyerekedről pedig Te tudhatod a legjobban, hogy mi lehet jó neki, Te ismered őt igazán. Van, akinek nagyon jót tesz a plusz egy év ovi, van, akinek meg inkább büntetés. Csak azért mert az a divat, vagy mert a szomszéd Gizikének az volt jó, egyiket sem érdemes választani, szerintem.

  • 2009.01.17 20:58:20Meni

    Nem akarok beleszolni a vitaba, csak eszembe jutott, hogy a legujabb Polgar konyvnek (nem ugrik be a cime, amit a Kepes irt a Polgar Judittal/Judittrol, es kozvetve az egesz Polgar csaladrol) ez a fo temaja. Hogy mitol lesz zseni egy gyerek, hogy igenyel e specialis kepzest, hogy jo e a hagyomanyos iskola mindenkinek, hogy mi lesz a csodagyerekekbol. Nagyon erdekesnek talaltam, akit erdekel a tema, annak jo szivvel ajanlom...

  • 2009.01.17 20:59:25Meni

    Nem mintha csodagyerekem lenne, hala az egnek...:)))

  • 2009.01.18 08:53:30kolokán

    Szeretem, hogy sokan nagyon tapasztaltnak tüntetik fel magukat. És megkérdőjelezik más érintettségét.

    Vannak normális, egyetemet végzett lányaim.

    És két fiam. Az egyiknél fel sem merült, hogy előbb menjen suliba, mert szilveszteri születésű. 10 kilóval és 1 fejjel volt nagyobb, mint a társai, de nem szerette az iskolai rendet elsőben. A másik nyári. Bezavartam 6 évesen, mert unatkozott volna az óviban. Később kérvényeztem a 4. osztály átugrását, mert így lett volna jó osztályfőnöke. Nem engedték, meg se próbálhatott vizsgázni. Nem zseni, akkor sem hittem annak, csak gyors a fejlődése és ráadásul képtelen azonosulni az iskolával, mert unatkozik. Ezzel nincs egyedül, és az említett oktatási rendszer az ilyen renitens elemek kezelésére alkalmatlan.

  • 2009.01.18 09:11:04Temptation

    A Polgár lányok apjában egy dolog nekem nem szimptakus.Még amikor kicsik voltak a lányok, egészen konkrétan azt nyilatkozta: senki nem születik zseninek, a zsenit nevelni kell, mégpedig úgy ahogy ő csinálja.

    Persze a tehetséggondozás fontos, de azért egy enyhén értelmi fogyatékos gyerekből nem valószínű hogy sikerül

    A mostani könyvet nem ismerem, lehet hogy azóta már szimpatikusabbak a megnyilatkozásai, ez akkor elég meredek volt.

  • 2009.01.18 13:13:28Sevy

    Egy óvodás korú gyereknek igenis szüksége van arra, hogy végigjárja az ovit. Az iskolában lehet nagyobb léptékben haladni - a gyerkőc nem feltétlen fogja jól érezni magát pusztán a haverok miatt, ha maga a suli unalmas, mert nincs mit TANULNI, hisz minden ráragad, mint a kosz. Az ovi más, ott a kapcsolatok kialakításának mikéntjét éppoly fontos elsajátítani, mint a cipőfűzést, kabátgombolást estébé estébé. Úgy sejtem, Gergő számára az ovi sem volt már érdekes, az ő kis agya már magától sem a játékra és az alap dolgok befogadására volt berendezkedve - azokat már tudta, amiket a többiek csak akkor tanultak. 5 évesen a szerepjátékba kellett volna belevetnie magát, de őt az ilyen bagatell dolgok nem kötötték le - legalábbis nekem ez jött le.



    Az óvónőkről annyit, hogy vannak, akik csak átmennek a vizsgákon, megtanulják a didaktikát, játékpszichológiát és játékpedagógiát, beseggelik a pszichológiakönyvet, és a tanultakat képesek felismerni a gyerekeken, de ez nem elég. Érezni is kell, oda kell figyelni, mert nem lehet mindent könyvből megtanulni. Látni, érezni, tapasztalni kell a gyereket, így megállapítható, hogy valóban kell-e neki a plusz egy év, és ha igen, annak mi a valós oka. Elég korlátolt óvónői lehettek szegénynek, de nem szidom a fajtám:)

  • 2009.01.18 14:00:09szövetszöcske

    Túl van ez lihegve szerintem. A srác elvégzett összevonva két osztályt, ennyi fórja van, ettől még nem lesz izotópagyú.

    Pont amikor én gimis voltam Szegeden (frankó régen, lassan 20 éve), a mi gimnáziumunkban például volt olyan program, hogy előrehozott vizsgájú osztályok voltak, pár választott tárgyból le lehetett előre vizsgázni másodikban vagy harmadikban, és akkor utánna be lehetett járni az egyetemre előadásokra helyettük. Persze ezzel főleg a speciális osztályok tanulói éltek, dehát bárki jelentkezhetett előrehozott vizsgákra, én is jelentkeztem két haverral, nem volt egy nagy pukkanás, nyár végén egy-egy hét alatt egy-egy tárgyat simán meg lehetett tanulni, úgy is, hogy ha a félnap tévénézéssel telik. (a vizsgák nagy részén elég volt bőven a tananyag felét tudni, a másik fele helyett meg eljátszani, hogy retentően vágom a dolgot, csak nagyon izgulok, meg nehezen fejezem ki magam kicsit, de persze kis segítséggel megy ez). Már harmadikban is kilőttem pár tárgyat, negyedik elején pedig kilőttem a bilógiát, fizikát, kémiát, angol se volt a nyelvvizsga miatt, a legtöbb napon csak 2-3 órám volt, a többi csak lyukasóra. Persze eszem ágában sem volt az egyetemre bejárni, azt kamuztuk a koliban is meg az osztályfőnöknek is, hogy megyünk a könyvtárba szakirodalmat nézni, aztán megfelelően dekadens módon kiültünk a Tisza-partra egy csomag gumicukorral, aztán néztük mit fognak a horgászok az úszóházon, rossz időben meg ittunk egy pohár teát vagy sört a közeli krimóban vagy hasonlók.

    Ja, az egészet csak azért meséltem el, mert annak idején a helyi lapban az iskolaigazgató azzal menőzött el, hogy aztán a gimnáziumban akkora szinvonal van, hogy még az angol tagozatosok közül is sokan fizika meg biológia témákban előrehozott vizsgát tettek, és bejárnak az egyetemre előadásokra,meg a könyvtárba kutatni (ezek voltunk mi...).

  • 2009.01.18 16:20:14linuska

    Én ha jól emlékszem, akkor együtt iratkoztam be vele a 2007/2008-as év elején. Gólyatáborban emlékeim szerint nem volt, ami mondjuk jobb is, azért az nem 16 éveseknek való volt, viszont szerintem egy életre szóló élménytől esett el.

  • 2009.01.18 16:31:37dodóó

    szövetszöcske ilyen most is van.

    Hogy előre hozod a vizsgát.

  • 2009.01.18 17:02:14szövetszöcske

    dodóó, igen van, szerintem minden gimnáziumban van lehetőség, le lehet egyszerre vizsgázni egyszerre egy egész tanév anyagából egy-egy tantárgyból. De nem nagyon szokás ezzel élni, pedig igen laza tanévet eredményez. Vannak itt középiskolai tanárok, ők talán jobban tudják, mért nem jellemző ez.

  • 2009.01.18 19:29:05opti

    Reformanyu! Ma hallottam, hogy állítólag az Örsön is van valami olyan suli, ahol talán egész alsóban kötelező a napközi, de a napi beosztásuk nagyon jó cserébe. 8-9-ig játék, egy óra tanulás, majd megint játék, majd tanulás, ebéd, játék és tanulás. Tehát nem a 10 percenként becsöngetnek és üljön végig így egy huzamban több órát. Persze nem tudom pontosan hogy van ez, mert ismerősnek mesélte az ismerőse. Sajnos nálunk ez amúgy is tárgytalan, kb 100 km-re élünk az Örstől.. :)

    De az ötlet tetszik, és ilyen suliba szívesen be is írtanám az öt éves gyereket, de az átlagos szigorba nem szívesen. A mi városunkban talán az unokáimnak lesz ilyen lehetőségük... Szóval én úgy gondolom, hogy az én fiamnak az évismétlés szívás lenne, de még öt évesen félnék beadni a hagyományos suliba.

  • 2009.01.18 20:46:21eino.

    Szerintem ez klassz.

    Nem 12 évesen került egyetemre, hanem 16. 16 és 18 között nem törvényszerű a nagy különbség, mint ahogy az sem, hogy két 18 éves friss egyetemista hasonlóan szocializálódik, érik stb. .



    A lányomnak kevés a suli (nem zseni meg szuperintelligens, csak intelligens és leginkább anyanyelvi tehetség). Elvan a gyerekekkel, de mondja, egy csomó dologról nem tud velük beszélgetni - ennek ellenére tudja iránítani akár az egész osztályt is :)) - , a tananyag pedig gyakran unalmas. És tényleg az.

    Nem akar a jelenlegi iskolába járni. Olyanba szeretne, ahol sokkal többet tanulnának, de kevesebb idő alatt , és érdekesebb módon. Mint itthon :)

    Az ilyen gyerekek hogy bírnak ki még 5 és fél év általános iskolát??



    Semmiből nem marad ki ez a matekzseni fiú. Sok szerencsét neki :)

  • 2009.01.18 21:42:28Vicuska.blog.hu

    Nekem is kevés volt a suli, és sokszor unatkoztam, ezért volt nagyon sok tőlem idősebb barátom. Én is írtam próbaértettségit 16 évesen (másodikos gimisként), és minden tárgy 80-90% körüli eredményt hozott. Tehát mehettem volna egyetemre akkor is. De meg sem mondtam otthon, mert nem vágytam erre. Élveztem a gimis éveimet, a barátaimat, az akkori életemet. Mikor egyetemre mentem két évvel később, nagyon nem éreztem, hogy ott kell lennem, pedig ott a saját korosztályom volt. Még nem voltam hozzá érett, függetlenül az iq-mtól, meg a tudásomtól. Aztán otthagytam, mert minden más jobban érdekelt. És egy főiskolán folytattam, ami mellett ezerfelé rohanhattam, bármit tehettem, kolis lehettem és ilyenek. És megtaláltam magam. Nem hiszem, ha 16 évesen kezdek, másként alakul a dolog, de azt sem, hogy boldog lehettem volna, ha kiszakítanak a korcsoportból idő előtt. Szerintem mindennek megvan a helye. Te le tudod képzelni, hogy a 16 éves kölköd elmegy mondjuk iszogatni a barátaival, hogy ott az élet nagy dolgairól vitatkozzon? szerintem ez a 18-20 évesek sajátja, és nem hiszem, hogy hamarabb is van létjogosultsága. Szerintem egy 16 és egy 18 éves közt hatalmas a szakadék, sokkal nagyobb, mint később lesz...

  • 2009.01.19 09:33:32queenlly

    vic: csakis azért írtam be most, hogy egyetértsek veled!

    én is úgy gondolom, hogy az a két év középiskolában iszonyat nagy szakadék. másodikos lányok elsős fiúkra rá sem néznek stb.és valóban egy 16 éves máshogy bulizik, mint egy 18, szóval bárki bármit mond a két év óriási ebben a korban

    családomban van "zseni" gyerek, aki minden OKTVt rendre megnyert, könyörögtek az egyetemek, hogy az ő ilyen-olyan szakjukra menjen és olyan szociálisan defektes hogy még! szerintem a "zseninevelés" törvényszerűen jár olyan egyedek kifejlesztésével, akik a bazi nagy intelligenciájuk (bár a szó értelméről még érdemes lenne vitatkozni) mellett az élet egyszerű(bb) dolgai közt képtelenek eligazodni, akik magányosak stb.

  • 2009.01.19 10:18:07Macskacico

    Itt ahol lakom (Franciaorszag), eleg gyakori az ilyen eloreugras. Foleg kis korban, de megeshet akar a gimi alatt is. Az itteni iskolai rendszer mar "hozzaszokott" a zsenikhez? Nem hinnem, de valoszinuleg ok tobbet lattak mar ezekbol. Nekem pl. volt alkalmam ket ilyen emberrel is egyutt dolgozni. Az egyik a fonokom (55 eves), a masik egy kollega volt, talan ket evvel idosebb, mint en. Mindketto normalisnak tunik nekem. A fonokom 21-evesen volt mernok, 24 evesen doktor, es a felesege a gimnaziumi osztalyaba jart (tehat idosebb nala). Es latszolag mukodik is a dolog. A fickot nem lehet leallitani, allandoan utazik, konferencian vesz reszt, kutat stb. Latszik rajta, hogy ez az elete. Es valoszinuleg sokkal boldogtalanabb lenne, ha annak idejen visszafogtak volna, es nem mehetett volna elore a maga tempojaban. A masik ficko, talan kevesbe volt kiemelkedo, mint a fonokom, de o is ugy tunik, hogy remekul beilleszkedett, jol haladt elore a tanulmanyaival, es talalt egy munkat, ami tetszik neki.



    Szoval szerintem nem kell itt az elveszett gyerekeveken aggodni, mert az iskola az egy "munkahely" es ha a gyereknek szuksege van mas baratokra, mint az osztalytarsai, akkor ugyis megtalalja oket mashol, sportolas kozben vagy eppen a szomszedban.



    A szulo felelossege csupan annyi, hogy ne zsenit neveljen, hanem gyereket, aki ha rossz, akkor megbuntetik, ha jo, akkor megjutalmazzak, es konstans modon mindig szeretik. Nem kell ezt tulspirazni.



    Bar siman el tudom kepzelni, hogy az ilyen gyerekek szulei elkezdik a sajat iskolai kudarcaikat ujraelni a gyerekeik nevelese kozben, es elojon a "majd en megmutatom", es inkabb az o hibajuk, hogy szegeny gyerek defektes lesz, mert nem tudnak mit kezdeni a tehetsegevel...

  • 2009.01.19 10:31:07Macskacico

    Mennyire egyet ertek Zskossal! Kicsit (nagyon) magamra ismertem... :-( Es hiaba van meg a tudomanyos fokozat tenyleg minden nap azon jar a fejem, hogy miert nem en talaltam meg a kovetkezo NAGY dolgot az eletben... hmm...

  • 2009.01.19 11:06:42Zsákos ember

    queenlly, hat en is jol szerepeltem oktv-kent, es 16 evesen mar megvolt a mentessegem egy csomo egyetemre (matekbol pedig nem is kellett erettsegiznem). megsem mondanam magam szocialisan defektesnek. raadasul 16 evesen ezustjelvenyes testepito minositesem volt, ami hozzasegitett, hogy az elso igazi baratnom ket es fel evvel idosebb legyen nalam, hehhehe. tudom, hogy van egy sztereotipia a hulye filmek meg a ronda de legalabb okos gyerekek miatt, de egyaltalan nincs osszefugges az esz, a kulso es a szocialis kapcsolatok kozott. a legjobb haverom az egyetemen amugy nalam is jobb volt, o fizikabol is osszeszedett egy oktv-s plecsnit, es szinten testepito volt, nem volt gondja sem az emberekkel sem a csajozassal, szoval nem az en peldam a kirivo. a kreten szodasszemuveg gyerkok amugy sokszor nem is aranyveru zsenik, pusztan attol jok, hogy az osszes idejuket az adott temara forditjak, es igy persze, hogy jobbak az atlagnal - de nem jobbak nalunk ;D

  • 2009.01.19 11:09:33Zsákos ember

    macskacico keblemre sorstars, sirjunk egyutt, hogy mennyire fajdalmas ilyen jonak lenni :D

  • 2009.01.19 11:30:09monsterwoman1

    2009.01.19 09:33:32 queenlly

    Szerinted ezt a "defektet" úgy nevelik bele a gyerekbe, vagy eredendően ott van?

    (a kérdés költői, természetesen.Én tudom a választ.És úgy gondolom, "normális" ember nincs.Defektje mindenkinek van.Kinek így, kinek úgy.)

  • 2009.01.19 16:29:58reformanyu

    Szerintem azon is érdemes lenne vitatkozni az intelligencia mellett, hogy mit értünk azalatt, hogy valaki szociálisan defektes, vagy antiszociális? Mert én már olyan esetet is láttam, hogy olyan gyerekre sütötték rá, aki egyszerűen csak introvertált típus volt, volt 2-3 embert be tudott engedni a kis világába, és azokkal tök jól érezte magát, de ha sok gyerek volt körülötte meg nyüzsgés, az kifejezetten zavarta.

    Itt-ott olvastam már olyan gyerekpszichológushoz írt olvasói leveleket, hogy azt, hogy a gyereke introvertált, befelé forduló, azt szinte fogyatékosságnak érezte, ami szerintem egyszerűen alkati tulajdonság, mint az, hogy kék szeme van pl. És a kedves szülőt az érdekelte, hogy hogyan lehetne ebből az állapotból "kifelé fordítani", mert hogy így nem tud majd érvényesülni... Pedig szerintem az introvertált alkat is tud érvényesülni, csak máshol, meg másképp. Pl. a laboratóriumba zárkózó tudós pályája egy extrovertáltnak elképzelhetetlen, de egy befelé fordulónak nagyon is jó lehet. Vagy valami háttérmunka, ahol nem ő van a figyelem középpontjában.

  • 2009.01.19 19:25:17eino.

    Reformanyu, teljesen igazat adok. Sose értettem azta fajta lehúzást, hogy ,,nem vesz részt eléggé a közösség életében". Ha egyszer valaki nem akar! És ez sajnos nem szoci maradvány, ma is elvárják a folyamatos társas tevékenységet. Szerintem rém fárasztó, más meg halálra unná magát ott, ahol pl. én is jól érzem (érezném...) magam, és gyakorlatilag bármeddig: falusi ház, kert, kutyák, macskák és sok könyv között. Egyedül a gyerekemnek örülök a nap bármely percében. De őszintén megmondva, jó az a heti egy alkalom, amikor a mamáéknál alszik.

  • 2009.01.20 10:25:42Macskacico

    Zsakos! :-D

  • 2009.01.20 15:18:01gumilabda

    Kilépek read-only szerepemből, sziasztok :)

    opti

    Az az iskolarendszer, amiről í

  • 2009.01.20 15:18:05gumilabda

    Kilépek read-only szerepemből, sziasztok :)

    opti

    Az az iskolarendszer, amiről í

  • 2009.01.20 15:18:13gumilabda

    Kilépek read-only szerepemből, sziasztok :)

    opti

    Az az iskolarendszer, amiről í

  • 2009.01.20 15:20:51gumilabda

    Kilépek read-only szerepemből, sziasztok :)

    opti

    Az az iskolarendszer, amiről írsz, nemcsak az Örsnél van, hanem szerte az országban sok suliban, iskolaotthonnak hívják. Az előnyei mellett azért van pár

  • 2009.01.20 15:21:41gumilabda

    hátránya is...



    Bocs, véletlenül entert ütöttem, amikor nem kellett volna :)

  • 2009.01.20 15:22:10gumilabda

    Na, én is jól kezdem.

    Bocsánat!!!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta