SZÜLŐSÉG

Zavar a gyerek? Vegyél tévét!

2008. szeptember 22., hétfő 13:30

Unod, hogy folyton téged nyúz a gyerek? Használj tévét! Túl sok közöttetek az interakció? Ültesd a villogó doboz elé! Fizess elő minimum három gyerekcsatornára, de a legjobb, ha négyre, vegyél hetente egy akciós dvd-t, de ha 950-ért kapsz Winx-et, ott ne hagyd! Ezzel az adaggal egy ideig meg van oldva a szórakozása a kölyöknek, s egy csöppet se legyen lelkiismeret furdalásod! Még akkor sem, amikor a játszótéren a bölcsésznek öltözött anyuka azzal ámít, hogy náluk otthon nincs tévé, érted, még készülék sem. Te pironkodva letagadtál a napi három óra filmezésből két és felet, nehogy megszóljanak, aztán kiröhögted a mamát a háta mögött. Nem tévéznek, mi? Ezt mondta a múltkor a Manyi is, aztán kiderült, hogy ha hazajönnek az oviból, két órát fekszik a gyerek a tévé előtt, mert szegény annyira fáradt. Másra nem alkalmas, egész nap nyúzzák a nagyot is a suliban, lefárad az agyuk, hadd pihengessenek. Onnan meg csak jön az inger, hát istenem, biztosan tanulnak abból is valamit.



Hogy hurkás a kisebbik lányod derékban? Ugyan, ebben a korban mindegyik ilyen, nézd csak meg! Persze, hogy nincs időd különórákra elhordani, neked is annyi dolgod van, meg amúgy is, ki fizeti meg azt a sok különórát, igazad van. Úgy is mindenki tévézteti a gyerekét, ha véletlenül szóbahozod a szomszéd, nagyképű menedzser kölyke előtt a legutolsó sorozatot a Minimaxon, élénk szemekkel meséli, hogy hol tart most a történet. Amúgy meg ez a jövő, nem? Lassan minden dobozon keresztül jön, megéred még azt is, hogy suliba sem kell mennie. Persze, hogy nem jó, mert nincs, aki vigyázzon rá, amíg te három műszakban melózol, de hát erre is kitalálnak majd valamit. Nyalókát nyalatnak velük, vagy chipset kapnak jó válasz esetén, ahogy abban vicces filmben is volt, emlékszel.

Amúgy hallottad, hogy a múltkor mi történt a 23/b előtt? Igen, a Kovalecs fiú verte majdnem agyon a Mohácsi kisebbik gyerekét. Nem, nem tudom, hogy miért, valami bandázásról beszélnek, tudod, az a nevük, mint a Kemény kölykök című sorozatban, abban, amelyikben a rendőrnek olyan feszes a segge és narkósokról szól. Na, a Kovalecs fiú állítólag még pisztolyt is szerzett, az apja vette ki a szekrényéből, a hülye rendőrök meg, amikor elkapták őket, azt mondták az anyjának, hogy a mai fiatalok nem tudják eldönteni, mi a következménye a tettüknek. Jó mi?

Persze, menj csak, nem tartalak fel. Én is nézem, megyek is, mert már el is kezdődött a film. Remélem a gyerek nézi már, legalább van, aki elmeséli miről maradtam le…

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.09.23 21:52:45Hűbele

    Hát ha az a legfőbb érved mellette, hogy ne kezdje el rágni a füled...

  • 2008.09.23 22:05:42Guruljka

    jprincess áruld már el nekem mit árt a TV? De komolyan. Mert az értem, sőt abban egyet is értek, hogy a _hülye szülő_ aki nonstop tévézteti a gyerekét az árt a gyerekének. Leginkább amúgy az elhanyagolásával. Vagy abban is egyetértek hogy ártalmas, ha valaki nem a gyerek korának megfelelő műsort nézet. De önmagábab a TV mit árt? Ez a kis megjegyzésed, kérdezeti ezt velem:

    "napi 10 perc tv nyilván nem árt (vagy nem nagyon)"

    Mi az hogy "vagy nem nagyon"???????????

  • 2008.09.23 22:48:10glad az egyetlen

    jprincess

    "...Azt elismerem, hogy napi 10 perc tv nyilván nem árt ..."

    Ez jól is hangozha ha nem tetted volna hozzá:

    "...vagy nem nagyon..."

    Szóval azért kiérződik hogy az elsőt csak az illedelmeség és az elvárások mondatják veled és számodra a TV úgy ahogy van rossz.



    Nos igazából én (és az emberek többsége) nem látja át azt igazán, hogy miután egésznapot a gerkőccel töltjük akkor este lefekvés elött megnézi a magyar népmeséket (vagy a kis hableányt) vagy pl ha nagyobb a gerkőc a spektrumon megnézi egy középkori vár ostromát.



    Akár hogy nézzük a gyermek számára az animált kép nagyon is jó. Segíti a téma megértését és befogadását.



    Gyakorlatilag a gyerek úgyan úgy (vagy jobban) elvan az animált mesével, mint ha könyből olvasnám fel.

    És most ne jöjjön az, hogy gyerek-szülő kapcsolat szempontjából a könyves mese a jó, mert a ygerek-szülő kapcsolat nem arról a 10-120(vér mérséklettől függöen) percről fog szólni.

  • 2008.09.23 22:54:49háromnegyed

    az animált történet egészen másra jó, mint a felolvasott. a vizualitáson keresztül magyaráz (mesél) az egyik kész képeket kínálva és az értelmezést irányítva, a másik meg a belső mozit indítja el.



    szerintem emiatt nagyon fontos, hogy jó animációkat nézzen a gyerek. láttam pár vizuálisan terrorizáló és közben ízlésgyilkos rajzfilmet :(

  • 2008.09.23 23:05:11glad az egyetlen

    "...a korlátlan tvnézést is kipróbáltuk egy szerencsétlenül esősre sikerült nyaraláson (hogy beszabályozza-e magát)...."



    Hát kisgyermeknél/gyermeknél a "beszabályozza magát" kategória nem nagyon létezik.

    Ha úgy érzi jó valami nek akkor amennyi belefér.

    Kicsit ez olyan mint 3 sütit elérekni aztán némán várni, hogy majd bölcseségből csak egyget vesz el. :)

    Ilyet nem szabad elvárni és akkor nincs is csalódás.

  • 2008.09.23 23:06:39vagyah

    pár hete olvastam egy cikket, talán a házipatikán, amiben pont ez a téma került elő. a lényege az volt, hogy mese hallgatás, dia vetítés vagy játék közben(rajzolás, autó tologatás, bármi) a gyerek a fantáziáját használja, és közben az agya feldolgozza és raktározza az egész napos információ áradatot. ezzel "tisztul" náluk a kép, megtanulnak új dolgokat.

    ezzel szemben a tv kész képeket nyújt az gyerek számára és ráadásul olyan sebességgel, amit képtelen az agy feldolgozni. bár úgy tűnik, hogy kikapcsolódik vele az ember, az agy próbálja feldolgozni a beérkező infókat, nagyrészt sikertelenül. és nem csak hogy a tv-ből jövőeket nem tudja elraktározni, hanem a tv nézés előtt történetek se helyesen maradnak meg.

  • 2008.09.23 23:12:04háromnegyed

    nekem pont amiatt furcsa a tv élmény, mert amikor feltámad az igény a fiamnál, kielégíthetetlenné válik.



    sütiből, szaladgálásból, mesefelolvasásból, bicajozásból és egyéb jó dolgokból létezik olyan pont, amikor elég neki.

  • 2008.09.23 23:17:59háromnegyed

    glad az egyetlen

    a próbát egyébként elvárások nélkül tettük, nem csalódtam a gyermekemben. de valóban meglepett, hogy tv előtt töltött idő lineáris növekedésével a hiszti-türelmetlenség-túlpörgés legalább köbösen nő. (nálunk)

  • 2008.09.23 23:21:08glad az egyetlen

    "...ezzel szemben a tv kész képeket nyújt az gyerek számára és ráadásul olyan sebességgel, amit képtelen az agy feldolgozni. bár úgy tűnik, hogy kikapcsolódik vele az ember, az agy próbálja feldolgozni a beérkező infókat, nagyrészt sikertelenül. és nem csak hogy a tv-ből jövőeket nem tudja elraktározni, hanem a tv nézés előtt történetek se helyesen maradnak meg....."



    Visszatérve elöző példámhoz ha a gyerek megnéza spektrumon egy középkori vár ostromot pl akkor ne mondják már hogy abból nagyrész nem dolgoz fel semmit!

    Más is írta hogy észrevette, hogy a gyermeke új szavakat és szituációkat tanult a TV-ből (lehet hogy urban legend, de olyanról is hallotam aki nyelvi alapoka tett szert angolból).

    Azt elhiszem ha egy 3 éves gyerek megnézi a bartoközt akkor abból nem ért semmit, de ez meg megint más szituáció.

  • 2008.09.23 23:22:26glad az egyetlen

    "...ezzel szemben a tv kész képeket nyújt az gyerek számára és ráadásul olyan sebességgel, amit képtelen az agy feldolgozni. bár úgy tűnik, hogy kikapcsolódik vele az ember, az agy próbálja feldolgozni a beérkező infókat, nagyrészt sikertelenül. és nem csak hogy a tv-ből jövőeket nem tudja elraktározni, hanem a tv nézés előtt történetek se helyesen maradnak meg....."



    Visszatérve elöző példámhoz ha a gyerek megnéza spektrumon egy középkori vár ostromot pl akkor ne mondják már hogy abból nagyrész nem dolgoz fel semmit!

    Más is írta hogy észrevette, hogy a gyermeke új szavakat és szituációkat tanult a TV-ből (lehet hogy urban legend, de olyanról is hallotam aki nyelvi alapoka tett szert angolból).

    Azt elhiszem ha egy 3 éves gyerek megnézi a bartoközt akkor abból nem ért semmit, de ez meg megint más szituáció.

  • 2008.09.23 23:24:01glad az egyetlen

    "... de valóban meglepett, hogy tv előtt töltött idő lineáris növekedésével a hiszti-türelmetlenség-túlpörgés legalább köbösen nő. (nálunk)..."



    Kb az édesség adásnál szoktak megfigyelni hasonló jelenséget.



    Mint minden szélsőég persze ez se kivánatos.

  • 2008.09.23 23:27:25glad az egyetlen

    "...sütiből, szaladgálásból, mesefelolvasásból, bicajozásból és egyéb jó dolgokból létezik olyan pont, amikor elég neki..."



    Amikor jó lakot és amikor kifáradt? :)

    Na persze az tény hogy TV-ből nehezebb "jól lakni" vagy kifáradni.

  • 2008.09.23 23:38:12háromnegyed

    hát pont ettől furcsa, hogy nálunk nincs jóllakás és kifáradtság a tv-től. (a gyereknél)

    vajon másoknál van?

  • 2008.09.23 23:42:35cantaloupe

    Haromnegyed,



    de van, szellemi kifaradas. Kovetkezmenyek: hiperaktivitas, figyelemhiany.

    Aki tevevel lakik jol, az kemenyebb arat fizet, mint aki biciklizes utan izomlazzal kuzd.

  • 2008.09.24 01:54:41glad az egyetlen

    háromnegyed



    Valahogy én is így értettem, hogy ott valóban nincs kifáradás és jól lakás, de ahogy az is baj ha a gyerek az édességtől jól lakik az szintén rossz ha tévézésben esik túlzásba.



    Amúgy én is a mérsékelt tévézés híve vagyok, de rossz ötletnek tartom a teljes elzárást is.

  • 2008.09.24 07:52:46druantia

    Ruju, fent kérdezted, hogy miért mondják egyesek azt, hogy tv nem, de dvd igen. Én is így csinálom (netes kiegészítéssel), ha már csinálom. Azért a dvd, mert

    - Nincs időhöz kötve (úgy értem, nem a tévézés szabályozza a napirendet, még minimális mértékben sem, hanem az, hogy mikor és mit akar a gyerek esetleg nézni).

    - Ezt aztán abszolút át lehet rágni, ahányszor csak akarjuk és így száz százalékig biztos lehetek benne, hogy nincs benne olyan tartalom, amit én nem engednék megnézni a gyereknek.

    - Nincs benne reklám (tudom, van olyan dvd, aminek az elején előzetesek vannak, de az én gyerekem cuccai nem ilyenek).

    - Tv-ben nem láttam még ezeket a meséket (Paddington, Péter nyuszi) és nincs is sok csatornánk, mert csak a szüleim és a nagypapám tévéznek, ők pedig csak azt a pár alap-csatornát igénylik. Én viszont szeretem, ha a gyerekem angolul néz mesét, ha már néz.

    - A mesét meg lehet állítani, ha kell, stb. De ez már megint ugyanaz, hogy nem vagyunk sem időhöz, sem helyhez kötve.

  • 2008.09.24 07:58:47druantia

    Ruju, fent kérdezted, hogy miért dvd, ha tv nem. Az én indokaim (az álszentségen kívül :):

    - Nem vagyunk időhöz és helyhez kötve. Tehát nem egy bizonyos fix időben néz a gyerek mesét, ha már néz, hanem akkor, amikor neki kedve van. Így a tv nem befolyásolja a napirendet, nem hozzá alkalmazkodunk. (Ez az egyik mániám.)

    - Csak néhány alap-csatornára fizettünk elő, mert aki itthon tévét néz, annak ennyire van igénye. Viszont én szeretem, ha a gyerek angolul nézi a meséket. Erre szuper a Youtube, meg az a pár dvd, ami van.

    - Egy dvd-t akkor állítok le, amikor akarok (ez már megint függetlenségi tényező).

    - A dvd-en biztosan nincs reklám (tudom, van, amelyiknek az elején filmbemutatók is vannak, de nekünk egy ilyen sincs).

    - Olyan meséket nézhet így a gyerek, amiket a tv-ben nem látna (Paddington, Márti meséi, Péter nyuszi).

    - A dvd-t aztán abszolút cenzúrázni tudom, és a gyerekkel is annyiszor rágjuk át, ahányszor csak igényünk van rá.

  • 2008.09.24 07:59:46druantia

    Na szuper. Bocsánat. Egyszer megpróbáltam elküldeni, frissítettem is, de eltűnt az egész. Megírtam újra, és lám, itt van mind a kettő. Tényleg elnézést :).

  • 2008.09.24 09:35:03katakarika

    Egészen biztos vagyok benne, hogy 2-3 éves kor előtt semmi keresnivalója nincs egy kisgyereknek a tv előtt. Vagyah pontosan leírta, hogy ennek komoly élettani okai vannak.

    Az is komoly probléma, hogy a háttértévézést sokan nem is tartják számon.

    Remélem, hogy a hozzászólások a tematikus tv, dvd nézés kapcsán az óvodás és kisiskoláskorúak szokásait indokolták.

    Bevallom őszintén meglepődtem a hozzászólások többségén.

    Elborzaszt, hogy ez a "szarláda" győzelmet arat a józan ész és megfontoltság felett.

  • 2008.09.24 09:47:33Hűbele

    Az kicsit vicces, hogy aki "szarládának" nevezi a tévét, az kéri számon a józan gondolkodást...



    Soha nem a készülék a hibás, mindig a felnőtt dönt, hogy mit (szemetet vagy minőségi műsort) és mennyit tévézik ő vagy a gyerek. De ez már lerágott csont.

  • 2008.09.24 09:54:04verkaverka

    En is ugy tudom hogy a mozgokep agressziot kelt, nem tudja a kepeket feldolgozni a gyerek (nyilvan nem a 14 evesrol beszelek), es a sajat kepek kialakitasa pl meseknel nagyon fontos amit akadalyoznak a keszen kapott kepek. Nyilvan nem arrol van szo hogy a gyerek egy kepen nem ismeri fel hogy az egy var, de ez nem jelenti azt hogy fel tudta dolgozni a filmet. Valamint azt is ugy tudom hogy agressziot nem csak az agressziv filmek, jelenetek keltenek, hanem maga a mozgokep.

    Nyilvan a meg tobb meg karosabb. De kicsi korban a keves is karos.

  • 2008.09.24 10:00:01katakarika

    A legtöbb hozzászólásból nem derült ki, hogy a kisgyerek, aki "minőségi" műsorokat nézhet, szülői felügyelettel, utánna "kerekasztalbeszélgetéssel" - vajon hány éves?

    Hát, ugye nem kisiskolások, mégcsak nem is nagyon óvodások!?

    Én ennyi saját magát győzködő hsz-t még nem olvastam a porontyon.

  • 2008.09.24 10:13:21Hűbele

    Katakarika, szerintem fuss mé egyszer neki a kommenetknek, mert elég vegyes volt a kép, messze nem olyan egysikú, mint amilyennek te most szeretnéd beállítani. Aki meg babysitternek használja a tévét, az meg úgyse itt fogja bevallani.

    Mondjuk azt valahogy nem hiszem (mint ahogy a pszichológusok jó része sem, bizony), hogy 5 percnyi Kisvakond visszavetné a gyereket fejlődésben.



    Verkaverka, attól, még hogy a gyerek megnéz egy 5 perces mesét, nem fog a saját képkialakítás sérülni, ha a szülő arra is fordít gondot, hogy mondjuk esténként mesét olvasson neki. Attól még, hogy egy családban van tévé, tarthatnak mesekönyvet is ;-)

    Miért kell mindig végletekben gondolkodni?



    "Valamint azt is ugy tudom hogy agressziot nem csak az agressziv filmek, jelenetek keltenek, hanem maga a mozgokep. " Erre mondj már léci egy tudományos, nem cáfolt forrást is. Komolyan kíváncsi lennék rá, hogy mondjuk Mazsola és Tádé milyen agressziót kelt a gyerekben. Mert én úgy tudom, sokkal inkább segít a természetes szorongást feldolgozni, mint még jópár valóban jó mese.

  • 2008.09.24 10:14:46Hűbele

    "A legtöbb hozzászólásból nem derült ki, hogy a kisgyerek, aki "minőségi" műsorokat nézhet, szülői felügyelettel, utánna "kerekasztalbeszélgetéssel" - vajon hány éves?

    Hát, ugye nem kisiskolások, mégcsak nem is nagyon óvodások!?"



    Amúgy, ha nem derült ki, akkor te honnan veszed, hogy nem ovisok? Tán csak nem előítéleteid vannak?;-)



    Esetleg a gondolatolvasás képessége merült még fel bennem...

  • 2008.09.24 10:16:22eino.

    A gyerek 4 éves koráig nem volt itthon tévé, akkor vettem, addig nem is akartam.

    Eleinte csak az Animal Planat állatbébi sorozatát nézte (néztük, mert a mai napig mindent együtt nézünk, ő igényli). Aztán megvettem a Frakk DVD-t, meg a Pom-Pomot. Fél évig csak ezek mentek volna, ha az oviban nem nyomják be nekik az Oroszlánkirályt meg a 101 kiskutyát...

    Itthoni tévézés eredménye: sok röhögés, szókincsgyarapodás, élmény.

    Ovis DVD-zés eredménye: 1 hét szorongás, ok nélküli sírás,komoly fejfájás, izzadás.







  • 2008.09.24 10:16:37eino.

    A gyerek 4 éves koráig nem volt itthon tévé, akkor vettem, addig nem is akartam.

    Eleinte csak az Animal Planat állatbébi sorozatát nézte (néztük, mert a mai napig mindent együtt nézünk, ő igényli). Aztán megvettem a Frakk DVD-t, meg a Pom-Pomot. Fél évig csak ezek mentek volna, ha az oviban nem nyomják be nekik az Oroszlánkirályt meg a 101 kiskutyát...

    Itthoni tévézés eredménye: sok röhögés, szókincsgyarapodás, élmény.

    Ovis DVD-zés eredménye: 1 hét szorongás, ok nélküli sírás,komoly fejfájás, izzadás.







  • 2008.09.24 10:17:08verkaverka

    Hubele, sajnalom, szerintem ha valamirol azt tanultam hogy karos (es kulonbozo okokbol, tapasztalatokbol el is hittem - nem vagyok a vakon hivo tipus ezt azert tegyuk hozza), akkor azt fogom gondolni es mondani hogy karos.

    Ahogy ezerszer leirtam mar itt a porontyon: termeszetesen nem lesz vege a vilagnak ha az ember valamit nem jol csinal, es hibazunk mindannyian, de ez meg nem ok arra hogy ne torekedjunk a leheto legjobbra. Nalam ebben benne van hogy nem kene a kicsi gyereknek tevet nezni. Meg az is kiderulhet a vegen hogy en tevedek, es nezhette volna, de szerencsere nagy baj akkor sem lesz. :)

  • 2008.09.24 10:17:47eino.

    Szerverkarbantartás kellene, mert nem norm, hogy szinte minden hsz-t többször kell átküldeni, aztán meg kiderül, hogy néha ott van valahol ..

    on

  • 2008.09.24 10:20:11verkaverka

    Hubele ne haragudj most nincs idom utananezni mik voltak ahol ezeket olvastam (nem internetes cukorkaoldal), de hatarozottan emlekszem hogy nem Mazsola a kerdes hanem maga a mozgokep, innentol nem erdemes azzal jonni hogy mit art Mazsola mert nem a tortenet art, majd igyekszem, de hatarozottan ez volt a lenyege mindnek amit olvastam (nem egy nem ketto volt) hogy maga a mozgokep mufaja nem jo. A mese allitolag oldja a feszultseget de a mozgokep kelti.

  • 2008.09.24 10:22:18ruju

    2008.09.24 07:58:47 druantia



    Ezt előrebocsátom: kb. a te általad felsorolt okok miatt a tv-zés nálunk is a dvd-zést jelenti.



    DE: a tv/dvd/net nem azért került mumus kategóriába, mert a hülye szülő majd biztos jó erőszakos/pornós/nem gyereknek való filmeket nézet majd, (igen, ez is benne van, de ott aztán nincs segítség!), hanem azért, mert



    megöli a gyerekek belső moziját.



    Ezzel a hatással én tisztában vagyok, mégis előfordul hetente 2x-3x, hogy mesenézés (mennyivel kifejezőbb) van, sőt egyszer-egyszer az is előfodul, hogy akár 1 órán keresztül is. Az én fiam 5, és azt vettem észre, hogy abszolút a helyén tudja kezelni a dolgot, és egyáltalán nincs balhé e körül. Sőt igen ritkán jut eszébe, hogy mesét nézne, szerencsére.



    (Néha beficcen a forma-1 is hála apának, bár sztem a magyar kommentár kifejezetten káros :-D)



    Azt is kéne látni, hogy itt nem érdemes szélsőséges és sarkított esetekkel jönni, mert nagy valószínűséggel nincs köztünk olyan, aki az itt elhangzottakat most hallotta volna először...

  • 2008.09.24 10:28:56verkaverka

    Sajnos azt azert meg hozzatennem hogy a legtobb ember nem azert hagyja hogy tevet nezzen a gyerek mert vegiggondolta, utanaolvasott es ugy talalta hogy tenyleg jo az neki hanem mert a _szulonek_ kenyelmes. Innentol viszont az ember hajlamosabb ugy itelni hogy amit o csinal az csak jo lehet, es nyilvan nem onzesbol csinal rosszat a gyereknek, tehat nem is rossz az annak a gyereknek. Akkor mar inkabb az a baratnom aki azt mondta, igenis van reggelente x perc dvd, mert kulonben nem tudna meginni a kavejat, es megbolondulna. Megertem. En is utalom hogy egy reggeli kavemat se ihattam a ferjemmel kettesben emberemlekezet ota, annal gyakrabban vonatozhattam vagy fakockakat arulhattam kozben.

  • 2008.09.24 10:42:18Hűbele

    Verkaverka, azért bátorkodtam rákérdezni a forrsára, mert én meg arról olvastam, hogy sok ilyet cáfoltak már, és bizony nem mindegy, hogy egy agresszív, gyakori vágásokkal teletűzdelt rajzfilmről, vagy békés mesefilmről van-e szó. Pszichológiából, szintén nem netes oldalról:-)



    "Meg az is kiderulhet a vegen hogy en tevedek, es nezhette volna, de szerencsere nagy baj akkor sem lesz. :)" Pici gyerek esetében ebben egyetértünk:-)))



    Azt azért érdekességképpen elmondanám, hogy most vettem kezembe ismét a már említett Ranschburg-könyvet, és elég érdekes tanulmányokról ír benne. Egy megállapítást hadd idézzek belőle (óvodásokról és kisikolásokról van benne szó):

    1. A gyerek iskolai teljesítménye akkor a legjobb, ha a televízió beépül rendszeres tevékenységformái közé: kiválasztja és megnézi az őt érdeklő - és életkorához illő - műsorokat, de a tévézés nem elsőrendűen fontos időtöltés az életében. Ha a gyerek túl gyakran néz televíziót - vagy ha egyáltalán nem néz (!)-, iskolai eredményei rosszabbak, mint a fenti esetben. "

    Ez engem pl. meglepett.

    Ír még olyanokat, hogy "a hatás szempontjából a nézett program minősége sokkal fontosabb, mint a televízó saját - a műsortól független - tulajdonságai.", és bizony megemlíti, hogy az ezredforduló óta sorra születnek olyan tanulmányok, amelyek "empirikus adatokra támaszkodva cáfolják azokat a korábbi állításokat, melyek szerint a televízió árt a gyermeki képzelet (a vizuális gondolkodás) fejlődésének, rongálja a kreativitást és az intellektuális teljesítményt"

    De kezdek sok lenni:-)))

  • 2008.09.24 10:54:42Hűbele

    Amúgy én pl. tévéellenesnek indultam, csak aztán az utánaolvasás engem arról győzött meg, hogy butaság lenne.



    Verkaverka, azt írod, hogy a szülőnek kényelmes, és sok esetben abszolút igazad van, én is látok ilyet a környezetemben sajnos. 3-5 éves gyerekek órákat ülnek a tévé előtt, hogy anyuka tudja végezni a dolgát, és egyáltalán nem nekik való filmeket néznek...

    Viszont ha az ember komolyan veszi, és leül a gyerekkel közösen tévézni, már mindjárt nem olyan kényelmes:-)

  • 2008.09.24 11:25:35ruju

    A tv-zés azért nem jó a kisgyerekeknek, mert:



    a kisgyerek normális világa az, hogy ő egyfolytában mozog, miközben körülötte minden egy helyben marad és relatíve állandó, míg tv-zés közben ez a világ megfordul, és hirtelen ő marad egy helyben, megbűvölve, míg a világ kezd mozogni.



    Ez sztem úgy jól leírja, mi az egyik probléma. Meg a gyerek is ettől lesz "agresszív" - inkább túlmozgásos, feszült, mivel mindent cselekvésen keresztül dolgoz fel, de a mozizás nem mozgásra kárhoztatja.



    Nem az én agyam szüleménye, szakembereké, akiket nem idéznek a brittt tudósok :-)

  • 2008.09.24 11:54:03Hűbele

    Ruju, a gyerek ugyanúgy egy helyben ül mesekönyv nézegetés közben, vagy miközben a szülők mesét olvasnak neki, és így folyamatosan új ingereket kap. A fenti logika szerint ez is tök káros, le a meseolvasással:-))))



    Ez alapján a brittt tudosók szerint én kegyetlen véranyu vagyok, mert nem elég, hogy közösen, a kanapén ülve nézegetem a képeskönyvet a fiammal, még azzal is korlátozom szegénykém normális világát, hogy ebéd alatt 15-20 percet kénytelen az etetőszékben ülni, szintén - ó, borzalom - egy helyben:-)))



    Viccet félretéve, nyilván nem mindegy, hogy adott korú gyerek 5, 10, vagy 30 percet, ne adj' isten órákat ül a tévé előtt, ezt nem vitatom, de a fenti érvelés eléggé sántít.

  • 2008.09.24 12:04:26Hűbele

    "és hirtelen ő marad egy helyben, megbűvölve, míg a világ kezd mozogni". Na ez a rész az előbb kimaradt nekem. De akkor mi a helyzet azzal a gyerkkel a szeret bámészkodni? Mondjuk a játszótéren a rohangáló gyerkeket? Az ablakból az elsuhanó autókat. Stb.



    Egyébként már sokat kutatták a tévézés és a gyermeki agresszió összefüggéseit, és bizony alapos kutatások (pl. Maslow, Stevens, USA, 2006) arra jutottak, hogy a "a gyerekek nem azért válnak nyugtalanokká és figyelmetlenekké, mert sokat nézik a televíziót, hanem a kimerült, magát tehetetlennek érző szülő a túlságosan mozgékony, nehezen fegyelmezhető gyereket az átlagosnál jóval gyakrabban ülteti az átmeneti nyugalmat ígérő képernyő elé."

  • 2008.09.24 12:10:03Nilüfer

    o-3 éves korig bebe tv..DE csak ha mellette ülsz, és mesélsz hozzá:)

    Egyetlen agresszívnek tekinthető jelenet volt eddig, mikor a tündér a virágot széjjeldíboló gyereket békává varázsolja..naná, az unokának az teszett a legjobban, mikor a gonosz gyerek kaján vigyorral letépte a virágot:DDDDD kellően dresszíroztam, hogy az igen rossz, de alig várta, és szurkolt a rossz gyereknek.Mondjuk, 17 hónapos, bebe tv-n kívül max odanéz, ha a papája meccset néz..igazából, mivel nem titltzott gyümölcs, nem érdekli.Annál inkább a távkapcsoló, és minden más kütyü.

    Elektromos cuminak használni valóban káros/ lehet esetleg/, de teljesen kizárni a gyerek életéből...háááááát, szerintem nem lehet.Mint a hűtőszekrényt, a mosógépet, stb...ez a mai élert, a gyerek meg ebben nő fel.

    De ..jöhetnek a kövek..én nem láttam eddig TV miatt károsodott gyereket, de lehet, hogy csak szerencsém volt.

    Ebben is az a váleményem, ami minden másban.Én magam nem tiltanám, válogatva a műsorokat egyenesen jó olykor, soha nem szabad a kérdéseket válasz nélkül hagyni, így az arany középút nem árthat, továbbá mindenki csinálja legjobb belátása szerint:)

  • 2008.09.24 12:16:11ruju

    Hűbele, mindenbe bele lehet kötni, de szerintem itt elég nagy mértékben figyelembe kell venni azt is, hogy a bámészkodó gyerek akkor és addig bámészkodik, amikor és amíg az neki jólesik, és előbb-utóbb ő is be fog szállni a tombolásba. A tv-vel ezt nem teheti meg. A kanapés példa meg sztem nem állja meg a helyét, de asszem erre te is rájöttél.

  • 2008.09.24 12:23:45Hűbele

    Ruju, a kanapésat korrigáltam, mert elsőre benéztem, amit írtál. Mondjuk nekem lehet, hogy szerencsém van a gyerekkel, de 17 hónaposan még egyáltalán nem érdekli a tévé. Ha be van kapcsolva, fé percre rápillant, aztán megy tovább.

    Azt viszont fenntartom, hogy a mérsékelt, rövid ideig tartó, szülővel közös, megfelelő műsorra korlátozódó tévézés többet használ mint árt.

    Egy 2-3 éves gyereknek nem lesz baja egy 5 perces Kisvakon epizódtól, ha közben mondjuk a mamája is meséli, hogy mi történik, és egy fikarcnyit sem lesz agresszívabb. Szerintem:-)))

  • 2008.09.24 12:36:25ruju

    Hűbele, sztem sem, így kezdtem a mai első kommentemet, csak leírtam, amit én tudok/hallottam és számomra is emészthető módon vázolja a tv-zés ellenérveit. :-) Az enyém is nézett már 2,5 évesen kisvakondot, mert abbahagyta a napközbeni alvást és egyszerűen nem tudtam másképp készülni az óráimra, és ez sajnos akkor nem is 5 percet jelentett, de azért nem is 1 órát. Nagy-nagy lelkiismeretfurdalást viszont igen. Most 5 éves, és baromira nem jut eszébe, hogy tv-t is lehetne nézni játszóterezés/biciklizés/legózás helyett, de, mondom, ha kéri, én nem mondok ellent, mert nem kéri minden nap és nincs balhé a kikapcsolásból. Szóval csak a tv-mamik (mint én) lelkiismeretét akartam egy kicsit furdalni azzal, hogy az általan nagyra tartott nem brittt tv-ellenző szakemberek mit mondanak. Egyébként nincs 0 tolerancia náluk sem. Mértékletességet hirdetnek, nem absztinenciát :-DDD

  • 2008.09.24 13:13:27Guruljka

    Elmondom mi a bajom ezekkel a "TV pedig káros bármenyire is hitegetitek magatokat" típusú hozzászólásokkal.

    Frászt kapom azoktól az emberektől, akik mindig mindenről überbiztosan tudják, hogy helyes vagy helytelen. Nekem ez a hozzállás félelmetes, mert el sem tudom képzelni kit-mit fog okolni az illető, ha egyszer mégsem úgy alakul valami ahogy kéne.

    Bevallom, én ennél jóval bizonytalanabb ember vagyok. Állandóan kételkedek, latolgatok, hogy akkor most mi is lenne a jobb, célravezetőbb, hitelesebb megoldás. Én szeretem megnézni a pro és kontra dolgokat, aztán meghozni a saját döntésemet. Sőt a döntéseimet is felülvizsgálom, ha új tényekkel szembesülök.

    Ha pedig a döntésem már megvan, akkor meg vállalom érte a felelősséget.

    Nekem ez a TV dolog is így működik.

    Nálunk van TV és lesz is, de nem orrba-szájba. És nem, én nem mindig ülök a gyerek mellet, hogy átbeszélgessem vele az aktuális mesét, van hogy a közel 5 évesem egyedül is szembenézhet a Vizipókkal:) De pl. nem lesz TV a szobájukban és nekünk sem a hálónkban.

    "Valamiért" én azt gondolom, hogyha a gyerkem azt látja, hogy nem megy egész nap a TV, de pl. a forma1-et meg az olimpiát adott esetben az ő jelenlétében is megnézem, illetve azt hallja, hogy este időnként mi is megnézzük a magunk "felnőtt meséjét", valamint neki is hagyom ugyanezt az ő szabadidejében, akkor az ő életében normális helyet foglal majd el a TV. Mert szerintem a TV-nek van helye az életünkben.

    Nekem ennyi a célom.

    Közben nem mondok le semmiről, és nem érzem magam képmutatónak sem. Főleg, hogy imádom a meséket tévében és könyvben is;)

    Ettől függetlenül, újra meg újra átgondolom ezt a kérdést (is) az ilyen alkalmakkor (is), mert ahogy azt már írtam, rendszeresen felülvizsgálom a döntéseimet, nem hiszek vakon abban, hogy ami 5 éve jónak tűnt, az ma is biztos az.

    Viszont, mivel én így működök, a fent "idézett" kategorikus kijelentések nem változtatnak a véleményemen, ellenben felbosszantanak.

    És mielőtt valaki kérdezné, azért bosszanatnak fel, mert ítélkező jellegűek, és arra hiperérzékeny vagyok. Szar nekem, tudom:) Majd újra kevesebbet Porontyozok;) De azért ez kikívánkozott, tisztázandó a hozzállásbeli különbségeket.

  • 2008.09.24 13:22:13fatál natál

    Guruljka, egyetértek. Én is utálom a majd én megmondom a tutit és mindenki más hülye típusú hozzászólásokat.

  • 2008.09.24 13:25:32ruju

    Guruljka, nehogy kevesebbet porontyozzáá máá, hát mindig leírod, amire gondolok, csak érthető formában!

  • 2008.09.24 13:27:27Guruljka

    Ruju, most átmeneti szabadidő felhalmozódásom van, azért vagyok itt:)

  • 2008.09.24 14:37:22cantaloupe

    Guruljka,



    igazad van, utana kell gondolni a dolgoknak, semmi nem fekete vagy feher.

    Mindenki annak a forrasnak hisz amugy is, ami az o ertekrendjehez kozelebb all. :)



    En pl. verkaverkaval ertek egyet, ket eves kor elott nyista teve, es en is olvastam, hogy a villodzo kep lustitja es egyben hergeli is az agyat.

    Az en szemszogembol a kerdes az, hogy art egy kisgyereknek, ha nem lat tevet? A valasz egyertelmu NEM.

    Viszont ha forditva teszed fel a kerdest, hogy art-e a ketevesnek a rendszeres tevezes, arra nem lehet egyertelmu NEM-mel valaszolni.



    Igy en nem kockaztatnek.

  • 2008.09.24 16:31:16gic33

    Szerintem sok múlik azon, hogy a szülők tévéznek-e. Mi (sajnos) igen, elég sokat. De azért szoktunk játszani, sétálni, olvasni is, járunk tornázni meg úszni - szóval van egy csomó alternatíva a tévé mellett/helyett. Most már nézünk Minimaxot, kb. két rövid mesét néz meg gyerek (21 hónapos), utána megunja, játszik inkább.

    Van egy hordozható DVD-lejátszónk is, hosszabb autóúton nagyon jó szolgálatot tesz (van, hogy csak zenét hallgatunk, mert elég vacak a kocsiban a cd).

    Egyszóval vannak előnyei is a tévézésnek/dvd-zésnek, és a gyerekem nagyon jól tudja, mennyi elég neki - pont annyi, amennyit egyébként én is jónak látok. ;)

  • 2008.09.24 18:01:44Hűbele

    Ruju, akkor végülis egyetértünk:-)



    2008.09.24 13:13:27 Guruljka



    Egyszerűen jó volt a hozzászólásodat olvasni.

    Azt hiszem itt olvastam régebben azóta egyik kedvenc mondásomat: "Van, akinek elvei vannak, és van, akinek hús-vér gyerekei" :-))

  • 2008.09.24 23:02:39kurtahaj

    Hűbele



    Köszi az idézetet. Megszerzem a könyvet.Bár engem ez a post már helyre tett, vagyis inkább megerősített. Merthogy én is valahogy így vagyok ezzel:

    "Amúgy én pl. tévéellenesnek indultam, csak aztán az utánaolvasás engem arról győzött meg, hogy butaság lenne."

    Nagyon-nagyon gondolatébresztő volt ez az egész. Szóval mindenkinek ezer köszönet, bárhol is vannak a "skálán":)!!!!

  • 2008.09.24 23:21:40verkaverka

    Ja igen, azt en is szoktam mondani hogy addig voltak elveim amig gyerekem nem. De ez persze nem igaz, csak mas elveim vannak. :)

  • 2008.09.26 14:32:38dulimanó

    Négy éves öcsém meséket néz, főzőműsort, utazási csatornát, és két éves kora óta netezik. A billentyűzet és a reklámok feliratai segítették hozzá, hogy már olvasni is tud, és felismeri az angol nyelvet. Ebből azonbannem tévéfüggőség vált. Látott benne érdekes dolgokat, és építészeti emlékekről szóló könyveket búj, és olyanokat, amik az általános műveltségét készítik elő. És ezt mind magától. Csak mellette kell ülni, és magyarázni neki. Ha olyat lát a tévében, ami túl erőszakos, felnőttes, átkapcsol, és közli, hogy ez nem jó és kész.

    Lehet értelmesen is tévézni. Szerintem a gyerekekbe is kódolva van ez a helyes szelekció, csak eleget kell velük foglalkozni.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta