SZÜLŐSÉG

Contergan-áldozatok a filmvásznon

2008. szeptember 17., szerda 10:20

Bemutatták a német mozikban Niko von Glasow legújabb filmjét a Contergan-áldozatokról, akiknek rendkívül megrázó, de az emberi helytállás szempontjából mindenképp példamutató sorsát ki tudná jobban bemutatni, mint az 1960-ban született Glasow, aki 48 évvel ezelőtt maga is rövid és torz karokkal jött a világra, de még mindig kevésbé torzan, mint több ezer német és külföldi sorstársa. Azok az áldozatok, akik az anyjuk által szedett Contergan nevű német nyugtatószer mellékhatásaként születtek szörnyű testi deformációkkal.



A filmet értékelő sajtóorgánumok szerint közülük már alig mintegy 2000-en vannak életben Németországban, túlnyomó többségük állandó támogatásra szorul, s meglehetősen nehéz körülmények között éli életét a német kormánytól kapott csekélyke Contergan-pótlékból, valamint a Grünenthal nevű gyógyszercég által hosszú huzavona után létesített támogatási alapból folyósított összegből. De hatalmas lelkierővel és az egészségeseknek példát mutató kitartással, többen családot alapítva, egészséges gyermekekkel és jelentős szakmai sikerekkel.



Mint ahogy Niko von Glasow is, aki tehetősebb család sarjaként előbb New Yorkban, majd Berlinben Fassbinder tanítványaként sajátította el a filmkészítést, s jelenleg felváltva Londonban és Kölnben él feleségével és két gyermekével.

A legnehezebb helyzetekben tanúsítandó helytállást, az önbecsülés fontosságát és az élet apróbb örömei által okozott megnyugvást, illetve felszabadultságot igyekszik most bemutatni a rendező a NoBody's Perfect (Senki nem tökéletes) című filmjében, amelynek ötlete meglehetősen bizarr, s épp ezért drámai. A Contergan-áldozat Glasow ugyanis 11 sorstársát nyerte meg a film főszerepeihez, s a cselekményhez, amelynek lényege: a kéz vagy láb nélküli nők és férfiak egyformán egy naptárhoz "állnak" aktfotót, s torz meztelenségüket egyáltalán nem szégyellve életükről mesélnek a tizenkettedik szereplőnek, a rendezőnek.

A "fotómodellek" között polgármester, színész, szociális munkás, kertész és korábbi sportoló egyformán található, akik felszabadultan emlékeznek gyerekkorukra. Beszélnek egyebek között arról, hogy születésükkor már a kórházban hogyan próbálták szüleik elől elrejteni őket, majd később hogyan fogadták őket a szomszédok és a barátok, mesélnek álmaikról, a mindennapokról, a párkapcsolatokról és a szexről. Az egyikük például arról: apja annak idején egy fontos üzleti ebéd során egy különleges lepelbe bújtatta őt, csakhogy ne lássák torzságát. "Ez nagyon fájt, akkor értettem meg csak igazán, hogy más vagyok" - emlékezett vissza a gyerekkorában történtekre.

A NoBody's Perfect valójában rendkívüli film. Az első sajtókritikák szerint páratlan nyíltsággal ábrázolja azt az erőt, amellyel az érintettek rendelkeznek, s ami segíti őket az élet menedzselésében. S nem részvétet, hanem mindenekelőtt mélységes tiszteletet kelt.

(MTI)

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.09.17 12:56:44monoton

    Torz...Azt mondják a kimondott és főleg a leírt szónak ereje van. Akkor tessék a szavakat felelőséggel használni. Végtaghiánnyal, végtagdeformitással, funcióképtelen testrészekkel születtek emberek.Miért nem lehet így fogalmazni? Figyeljünk a szóhasználatra (nyelvi és szellemi igényesség ugye...), meghatározza a közbeszédet, így a közgondolkodást is.

  • 2008.09.17 12:57:26monoton

    elnézést: funkcióképtelen

  • 2008.09.17 13:09:17Kisisa

    Oké, nekem még nincs babám, nem tudom hogy milyen esetek fordulhatnak elő, amire nyugtatót kell felírni.



    De nem is ismerem ezt az esetet, fiatalabb vagyok, mint ez az eset, ezért nem értettem hogy milyen nyugtató kellhet egy terhes nőnek. Bár azt sem értem, hogy hányinger ellen miért kell bármit is szedni, ha ez természetes folyamat. Vagy ha nagyon kellemetlen (biztos hogy az, senki nem szeret hányni), akkor miért nem természetes kiegészítővel próbálják megoldani a dolgot.



    Bár ez elég régen történt, lehet hogy ilyenre nem volt lehetőség.

  • 2008.09.17 14:04:14korynna

    A gyógyszert elvileg hányinger csökkentőként adták az első trimeszteres kismamáknak. Ezzel nincs is baj, viszonta gyógyszert nem tesztelték, így az első bevetés következtében ezer és a végén feltehetőleg 100.000 nagságrendben születtek (tetszik vagy nem) torz gyerekek, mivel legtöbbjük valóban egy emberi torzóhoz haonlatos, kezek és lábak nélkül szerintem nincs rá más szó , tehát lehet szépíteni ettől még valóban torzak. Nos ezeknek a gyerekenkek kizárólag végtag torzulásokat okozott a szer egyébként teljeen egészségesek voltak. A kezdeti alkalmazástól ha jól tudom, több, mint 7 évig forgalmazták, mire bizonyítani tudták, ghogy ludas lehet a járvány szerű esetekben. Iszonyú, egyébként, mert hihetetlenek a számok, nagyon sok emberi életet tettek ezzel tönkre:(

  • 2008.09.17 14:07:32korynna

    kisisa: a terheségek első harmadában gyakran előfordul , hogy akismam nem csak émelyeg amit valóban kilehet bírni, hanem folyamatosan hány, tehát nem csak reggel egyet-kettőt hanem súlyosan sokszor kiszárdaáshoz is vezethet ezzel veszélyeztetve a babát is ezen esetekben szükség van ilyen jellegű szerekre és nem biztos, hogy a varangyosbéka nyál erre épen hatásos, szóval vannak esetek amikor erre szükség van, plusz hozzá teszem, hogy ebben a szakaszban a nők dolgoznak és sokan hallgatni kényszerülnek , mert egyébként kirúgják őket....szóval ha afőnök látja, h egész nap zöld vagy és rókázol vágja, hogy pótolni kell előbb utóbb a munkaerőt és megteszi hidd el legtöbbje előbb is.......nos így már érthető a téma.

  • 2008.09.17 14:27:38Kisisa

    Persze. Nem is a mamák a hibásak ebben a történetben. Hanem azok, akik engedélyezték ennek a gyógyszernek (????) a forgalomba hozatalát.



    Szomorú. :-(

  • 2008.09.17 16:17:00Vowel

    nyugtatót pedig miért ne kaphatnának kismamák? Már persze csak azok, akiknek szükségük van rá, bár mint kiderült ,ez a szer hányás ellen volt.

    De ma is sok kismama szed nyugtatót.

    depresszió, pánikbetegség ilyenkor is előfordulhat, nem?

  • 2008.09.17 16:28:20mspoppy

    "Ezzel nincs is baj, viszonta gyógyszert nem tesztelték, így az első bevetés következtében ezer és a végén feltehetőleg 100.000 nagságrendben születtek (tetszik vagy nem) torz gyerekek, mivel legtöbbjük valóban egy emberi torzóhoz haonlatos, kezek és lábak nélkül szerintem nincs rá más szó , tehát lehet szépíteni ettől még valóban torzak. "



    Aki így vélekedik, az (tetszik vagy nem) gyökér hozzászóló, mivel leginkább egy gyökérhez hasonlatos, amely a sötét termőföldben él. Mondjuk tudnék rá más szót is, de minek szépíteni: aki gyökér az gyökér. :D:D



  • 2008.09.17 16:35:16másutt

    "nem értettem hogy milyen nyugtató kellhet egy terhes nőnek.."



    Pontositok egy par dolgot.



    A gyogyszert azoknak a terhes noknek adtak, akik nagyon hanyosak voltak.

    Akkoriban meg nem volt kotelezo letesztelni a gyogyszereket annyira, mint most.

    LETESZTELTEK, de nem elegge.



    (mindazoknak, akik nagyon ellenzik az allatkiserleteket, ez egy nagyon jo lecke. asszem csak egyfajta allatnal jelentkeztek a szornyu rendellenessegek, ha jol emlekszem valami nyul volt, amit EPPEN nem teszteltek)



    Csak Europaban es Afrikaban forgalmaztak, egy nagyon nagyon eszes es talpraesett no az USA-ban az FDA-nel (akik jovahagyjak a gyogyszereket) megakadalyozta a szer forgalmazasat az USA-ban.

    Ugy erezte, hogy nem teszteltek le elegge, "hetedik erzeke" volt. Ezert elnoki kituntetest kapott kesobb.



    A tragedia resze, hogy nagyon kicsi az ablak a terhesseg alatt, amikor az ennyire artott, asszem csak 1-2 het.

    Ha jol emlekszem, akkor a fogantatastol szamitott 35-45 (?)nap kozott art csak a magzatnak. Akinek az anyja EPPEN akkor szedte, annak annyi volt.



    Most megint forgalmazzak, leprasok kezelesere. Nagyon sok papirt ala kell irnia annak, aki be akarja szedni.

  • 2008.09.17 16:49:44másutt

    Most utanaolvastam meg.. es latom, hogy az volt a baj, hogy TERHES allatokon nem teszteltek.

    a fent emlitett nyulnal - annak kolykeinel- jelentkeztek (volna) a rendellenessegek.



    Csak annyira boldogok voltak, hogy "csodaszert" talaltak, hogy gyorsan piacra dobtak.



    Akinek rettenetes hanyingere volt terhesen, az erti, miert volt ez "csodaszer".

  • 2008.09.17 17:09:34boszor

    Anyatájger, nekem is ez akadt be elsőre, hogy miért kell rögtön levetkőztetni őket? Mert olyan világban élünk, hogy ha nem meztelen senki, akkor már nem lehet hatásos, megindító, elgondolkodtató?

  • 2008.09.17 17:18:56mspoppy

    A "vetkőzés" koncepciója nyilván a filmből derül ki, addig csak találgathatunk. A magam részéről arra tippelek, hogy az "ötletgazda" csak eggyel tovább lépett azon az úton, hogy meztelen kövér nőket vagy öregasszonyokat fotózzanak, s plakátoljanak ki klf. társadalmi célú kampányokban.

  • 2008.09.17 18:51:04VANDA

    másutt: a szokványos laboratóriumi állatokon tesztelték, és százszoros dózisban adagolva sem okozott a magzatokban fejlődési rendellenességet, ezt szokták iskolapéldaként említeni, hogy miért lehet az állatkísérletek eredményét csak nagyon nagy fenntartással emberre vonatkoztatni. Terhes nőn pedig nem szokás gyógyszert tesztelni, érthető okokból, ezért aztán a forgalomban lévő gyógyszerek esetében fogalmunk nincs, hogy károsítja-e a magzato. Ebből szerintem sajnos az következik, hogy az első trimeszterben csak olyan gyógyszert szabadna bevenni, aminek az elhagyása tényleg az életet veszélyezteti.

  • 2008.09.17 18:59:23mspoppy

    Vanda, szerintem a másodikban és a harmadikban is! Amúgy egyetértek!

  • 2008.09.17 21:07:12Lakótárs

    "Miért kell vetkőzni?" Ezek az emberek majdhogynem az egész életüket úgy élték le, hogy a családjuk szégyellte őket, és úgy nevelték őket, hogy szégyenkezniük kell. A tágabb közösségük és persze a kitűnő és ízléses magyar nemzeti hírügynökség meg a "torz" szót használja rájuk.



    Nem nehéz belátni, hogy a naptárban és a filmben való szereplés egyfajta önfelszabadító terápia. Megmutatni önmaguknak, a világnak, az őket rejtegetni próbáló szülőknek, az undorodva elfordulóknak, hogy nincs miért szégyenkezniük.



    A torzónak és a torznak egyébként semmi köze egymáshoz. Az előbbi töredéket jelent, az utóbbi deformáltat, rendellenest. És valóban hordoz negatív felhangot. De hát miért várjuk el az újságíróktól, hogy ezt érzékeljék?

  • 2008.09.17 23:48:11Majda

    Na én abszolút hányós voltam, 11 kiló fogyás, totális kiszáradás, kórház, infúzió kétszer két hétig, és végig, az utolsó napig hányingerem volt. Abban az állapotban, amikor óránként kijön a gyomrom is és azért iszom, hogy legalább két csepp felszívódjon, mielőtt kijön, mert totál ki vagyok száradva, amikor már tudom, hogy melyik étel "kellemesebb" visszafelé, mit ne egyek, mert vacak lesz az íze - na ez az az állapot, amikor bármit beszedtem volna, amit az orvosom javasol... És akkor egyszerűen nincs semmi más lehetőség, még utánanézni sem lehet. Szimpla mázli, hogy nem akkor, hanem most történt...

  • 2008.09.18 09:34:59másutt

    VANDA

    nemtom mi a forrasod, de soha nem teszteltek le terhes allatokon a botrany elott.

    Itt van errol egy cikk es alatta 5 db forras errol, tudomanyos cikkek.

    www.armyths.org/

    MYTH 2.2.4

  • 2008.09.18 11:30:09korynna

    mspoppy

    "Ezzel nincs is baj, viszonta gyógyszert nem tesztelték, így az első bevetés következtében ezer és a végén feltehetőleg 100.000 nagságrendben születtek (tetszik vagy nem) torz gyerekek, mivel legtöbbjük valóban egy emberi torzóhoz haonlatos, kezek és lábak nélkül szerintem nincs rá más szó , tehát lehet szépíteni ettől még valóban torzak. "



    Aki így vélekedik, az (tetszik vagy nem) gyökér hozzászóló, mivel leginkább egy gyökérhez hasonlatos, amely a sötét termőföldben él. Mondjuk tudnék rá más szót is, de minek szépíteni: aki gyökér az gyökér. :D:D



    Úgy tűnik te is leírtad......egyébként Czeizel Endre könyvében olvastam így ott is torzóként vannak említve, biztos ő is csak egy szőrös talpú sudribunkó?



    A meztelenséget egyébként szerintem pr fogásként alkalmazzák a kérdésben, hiszen a film lényege a sokkolás! Felöltözve esetleg művégtagokkal kevésbbé sokkoló!



    A gyógyszer egyébként volt tesztelve ha jól tudom terhes állatokon is ahol nem volt jellemző a torzulás és genetikai változás sem állt be, a hiba ott történt, hogy főemlőön nem volt tesztelve....csimpánzon mielőtt valaki lehülyézne megintD:

  • 2008.09.18 11:31:39korynna

    egyébként a gyökér legjobb tulajdonsága, hogy nem nő ki a földől én meg bíroma sötétet:D de amint látom te nemD:

  • 2008.09.18 11:34:51korynna

    A torzónak és a torznak egyébként semmi köze egymáshoz. Az előbbi töredéket jelent, az utóbbi deformáltat, rendellenest. És valóban hordoz negatív felhangot. De hát miért várjuk el az újságíróktól, hogy ezt érzékeljék?





    fel nem fogahtom mért ezen van kiakadva mindenki egy ilyen jellegű dlog hogyan lehet pozitívként tálalni.......történt egyszer bibi aminek következtében iciri ppiciri lábacskákkal vagy ép ezek nélkü született sok sok kicsi gyerek de őket ez nem zavarta aki túl élte mennyei boldogságban tengeti mindennapjait és örökké hálás lesz istennek, hogy ilyennek született? így jobb lenn? még ha jobban is tetszik azért ez akkor is kamu. mért nem lehet nevén neveznia dolgokat anélkül, hogy egy rakás ember ne ugran aneki a cikk írójának

  • 2008.09.18 13:49:42eino.

    Szörnyű történet!

  • 2008.09.18 15:33:31Majda

    Tulajdonképpen örülnék valami olyan posztnak, amiből kiderülne, hogy a sérült (süket, vak, mozgássérült, értelmi fogy. - bocs, ha nem pc mód írtam) emberekkel hogyan kell/lehet viselkedni. De most komolyan, sosem volt ilyen ismerősöm és kifejezetten zavar, ha az utcán találkozom velük, hogy nem tudom, hogyan kéne. Mert alapból ugye nyilván ugyanúgy, mintha semmi bajuk nem lenne, de mondjuk segítséget felajánlani hogyan lehet nem sértőn, egy tolószékessel felvenni a szemkontaktust, teszem azt rámosolyogni OK-e vagy sem? Értitek? Nem biztos, hogy jól fejeztem ki magam, de nekem hiányzik ez a tapasztalat és érdekelne a véleményetek.

  • 2008.09.18 18:56:43VANDA

    másutt: nagyon-nagyon köszönöm a linket. Egyetemi tankönyvekben szereplő igazságokat (?) cáfol meg, olyanokat, amiket tankönyvben olvasva az ember készpénznek vesz.... Nagyon kíváncsi vagyok, hogy vajon igaza van-e, egyenként utánanézünk a hivatkozásoknak. Ha igaza van, nekem a felsőoktatásba vetett maradék hitem is elvész :(

  • 2008.09.18 19:48:23másutt

    VANDA

    most mar en is kivancsi vagyok, szolj, ha valami ujat tudsz meg!

  • 2008.09.18 20:57:25VANDA

    OK, megnézem, megírom, ha ez a topik már elsüllyedt, akkor máshova :)

  • 2008.09.18 21:16:08wish73

    Majda, épp ezeken szoktam én is gondolkodni.

    Én sérült gyerekekkel (is) foglalkozom, és, ha már van személyes kontakt, tök más-nem a sérülést látom, hanem a gyereket. de utcán ugyanúgy gond nekem is, mert az logikus,h nem bámulom meg, de, ha átnézek rajta, az ugyanúgy lehet bántó. ha rámosolygok, az már azt jelenti, hogy észrevettem, vagyis szembesítettem azzal, h látom a másságát.

  • 2008.09.18 21:28:59másutt

    Vanda

    talaltam meg egy forrast, angolul:

    www.nationmaster.com/encyclopedia/Contergan



    ez a kovetkezot mondja (leforditom a lenyeget)

    a Thalidomide (Contergan) atment az allatkiserleteken, mert a vizsgalatok terhes allatokon nem voltak rendesen megcsinalva, avagy nem vegeztek el oket es az eredmenyeket hamisitottak...





    "Thalidomide had passed safety tests performed on animals, primarily because the proper tests - particularly those involving pregnant animals - had not been correctly administered or simply were not done. A court trial revealed that some tests were either conducted inadequately, or the results were faked. However, many animal trials were done by independent agencies and licensees in several countries before Thalidomide was approved, and few revealed any side effects. In some tests, dosages of over 600 times the normal human dosage had no effect at all on rodents.





    The failure of these tests to discover the drug's disastrous consequences highlighted the inadequacy of testing methodologies in use at that time. This resulted in an intensive increase in animal testing across a broad range of species in varying stages of pregnancy and lifecycle. In fact, later tests did demonstrate that administering thalidomide to some strains of pregnant rats reduces the number in the litter by 50%, and giving it to rabbits produces characteristic deformities in the offspring. If adequate or non-animal testing had been done, thalidomide might never have been approved to be sold anywhere. Some opponents of animal testing still cite thalidomide (some would say incorrectly) as an example of the ineffectiveness of such testing."

  • 2008.09.19 02:53:24Majda

    "utcán ugyanúgy gond nekem is, mert az logikus,h nem bámulom meg, de, ha átnézek rajta, az ugyanúgy lehet bántó. ha rámosolygok, az már azt jelenti, hogy észrevettem, vagyis szembesítettem azzal, h látom a másságát"



    wish, ez az, pont azt sikerült leírnod, amit én nem tudtam megfogalmazni...

  • 2008.09.19 05:47:30Lakótárs

    Vanda,



    a Google Scholar csak úgy ontja az erre vonatkozó tanulmányokat.

  • 2008.09.19 06:33:18kispig

    Nekem van egy nagyon jó ismerősöm, aki szintén ccontergan áldozat. Aki őt ismeri, tuti nem gondolja torznak. Mondjuk a torzó metafora annyiban stimmel, h az ő karja is olyan, mint a torzók letört végtagja. Könyékig rendben, és onnan semmi.



    Vki kérdezte, h hogyan kell/lehet velük viselkedni? Hát hogyan? Semmi különös, én spec mikor megismerkedtünk, először azt vettem észre, h mennyire jófej meg humoros meg jó pasi, és utána azt, h fél keze van. Szóval sztem a hozzáállás meghatározza azt, h ő saját magához hogy áll hozzá.



    Sajnos ez a 22-es csapdája kicsit, mert ha vki kicsi korától olyan környezetben van, ahol megborzongnak tőle vagy kitaszítják, vszleg nem tudja magát elfogadni.

  • 2008.09.19 07:38:21Lakótárs

    korynna,



    ne aggódj, tőled sem várja el senki, hogy megértsd a "torz" szóban rejlő pejoratív élt.

  • 2008.09.19 08:53:12szövetszöcske

    Megnézni, nem megnézni, torz vagy nem torz, most komolyan szerintetek fontos ez? Nekem a szó kb. ugyanolyan hangulatu mint a deformált vagy a sérült, nem a használt kifejezés a lényeg, hanem a mögöttes érzés, ami használatkor kiérződik. Ugyanúgy szerintem nettó mindegy hogy megbámulod, vagy pedig látszik rajtad, hogy vadul koncentrálsz hogy ne bámuld meg, és nagy öszpontosítással a földre szegezed a tekinteted.

    Nekem mondjuk viszonylag könnyű, semmi iszonytatót nem látok a végtaghiányban, nem tűnik fel (ugyanúgy mint például másnap nem mindig tudnám megmondani hogy mondjuk előző nap a hivatalban kövér vagy sovány, kopasz vagy nagyhajú ügyintézővel beszéltem). De például az üres v. nem normális tekintet nekem is elrettentő, ha kancsal, vak, szellemi fogyatékos emberrel állok szemben, fogalmam sincs hova nézzek, és az, hogy legszívesebben elpucolnék, bizony látszik rajtam, akkor is ha PC próbálok lenni.



    Az hogy tabut csinálunk a dologból, én mindig kétszer gondoljam át mit mondok és hogyan, ne nézzek oda, ne is gondoljak semmit, a végtaghiányos meg lehetőleg hordjon zsákruhát, hogy ne tűnjön fel, szerintem nem megoldás, attól hogy tabu lesz a dologból, de azért látszik rajtam mit gondolok, és ő tudja, hogy tudom, és én is tudom, hogy tudja hogy tudom, csak nem beszélünk róla, az nem megoldás. A megoldás szerintem az, hogy ha már valaki testileg más, azt tanítsuk meg elfogadni magát, és ez akkor történik meg, ha ki mer állni mondjuk 1000 ember elé a színpadra meztelenül, hogy vazze, most nézzetek meg jól, aki akar iszonyodjon, aztán ha kinézegettétek magatokat, akkor akár tudunk beszélgetni, úgy is, hogy senki nem arra gondol közben, hogy akkor milyen kifejezést kell használni, meg hová illik nézni. Simán meg lehetne tenni, hogy középiskolában 1 éven keresztül minden héten egy testi fogyatékos ember kiáll középre egy óráig(akár meztelenül) mindenki megnézi, max. az első 2-3-4 alkalommal lennének összesúgások, utánna mindenkinek a szeme természetesnek venné a dolgot, lehetne akár beszélgetni is, normálisan, és nem lenne számukra tabu ez az életben, és a testi fogyatékos is érezné, hogy ő nem végleg kirekesztett, csak idő kell és megszokás, máris nem tűnik fel senkinek fogyatékossága.

  • 2008.09.19 09:13:50Brumibaby

    szöcske, ez fantasztikus ötlet, tényleg. Álljon ki egy testi fogyatékos órákig és nézzék a gimnazisták.



    Cserébe megszervezem szívesen, hogy te pedig abban a fogyatékosotthonban ácsoroghass pucéran órákig, amellyel én kapcsolatban állok.



    Utána mindenkinek a szeme természetesnek venné a dolgot, lehetne akár beszélgetni is, és nem lenne számukra tabu ez az életben, és te is éreznéd, hogy nem vagy végleg kirekesztett, csak idő kell és megszokás, esetleg egy kamion rossz időben és rossz helyen, máris nem tűnik fel senkinek a fogyatékossága.

  • 2008.09.19 09:33:42Sanima

    Szerintem a manapság oly divatos szó-eufemizálás még nem változtat a lényegen.



    A siket pl. miért elfogadottabb megjelölés, mint a süket.

    Ha vki azt mondja: süket, az miért bunkó?

  • 2008.09.19 09:55:15másutt

    Miert legyunk kepmutatoak es ne neveznenk oket torznak? Europaban, a mi oldalunkon BOTRANYOS a fogyatekosok megitelese. Jobb esetben el vannak dugva a tarsadalom peremere. Ki se viszik oket az utcara, hanem beadjak oket racsosablaku intezmenyekbe.



    Amikor az USA-ba koltoztem gyerekkent, az elso nap az iskolaban meglattam az egyik osztalytarsamat. Jol meg is bamultam Down-szindromas volt. Meg soha nem lattam olyat. Pedig van Mo-on is beloluk sok. Detto toloszekesek, vakok es egebb fogyatekosok. Sok orszagban ezek el vannak vegyulve a tarsadalomban, segitik oket, hogy "normalis" eletet eljenek, nem "sajnaljak" oket, hanem segitik.

    A sok torveny ellenere ez nalunk nem igy van.



    Ugyintezesem volt nemreg egy polgarmesteri hivatalban Budapest egyik keruleteben. Vadiuj epulet. 10 db lepcso bejaratnal. Ott volt egy toloszeklift: kerdezem a husarcu biztonsagi ort, hogy hasznalhatom-e. (ahol en lakom, msutt, ott a kismamak hasznalhatjaak az ilyet a babakocsikkal) "Nem mukodik", mondja! Jobban megnezem: rajta ponyva, rozsda, kosz.

    EZ AZ A HATOSAG, akinek azt kellene neznie, hogy betartjak-e a fogyatekosok segitseget az epuletek elerhetosegeve. OK MAGUK.

    Ezek utan meg jo, hogy a fogyatekosok a tarsadalom peremere szorulnak, minek kovetkezteben csodabogarak lesznek es "torznak" szamitanak, nem csak egyfelenek a sokfele emberbol.



    1 pici lepest haladtunk csak azota, hogy beraktak oket egy ketrecbe a vursliban es penzt kertek a mutogatasukert!



    Szoval akkor legalabb nevezzuk oket annak, amit gondolunk roluk. Nem a mi hibank, az egesz rendszer hibaja.



    Szocskenek igaza van, akkor is, ha a modszere nem a legkifinomultabb. Az egesz csak akkor fog megvaltozni, ha egyutt elunk, egymassal. EZ AZ O ORSZaGUK IS, AZ O VILAGUK. Megsem kapnak belole.

  • 2008.09.19 10:34:26szövetszöcske

    Brumibaby: Ha valakinek egy centivel is jobb lenne ettől a világon, simán beülnék a fogyatékos-otthon udvarára pucéran néznivalónak (na jó, mondjuk inkább csak nyáron...). Egyébként nem a pucérság a lényeg, hanem az hogy ki merjen állni rossz érzés nélkül nézelődnivalónak, vagy ha filmezik, akkor ne forduljon úgy reflexből, hogy ne látszódjon, hogy neki nincs karja, hanem álljon felszabadultan, ahogy neki kényelmes, itt kezdődik az önelfogadás. Az pedig, hogy én elfogadjam őt, ott kezdődik, hogy ne legyen már meglepő meg bámulnivaló látvány, és ehhez az kell, hogy legyenek olyan végtag nélküliek akik nem rejtőzködnek, hanem megmutatják magukat, és azt is, hogy igaziból nincs ebben semmi bámulnivaló, az élet része és kész, legyen ez megszokott látvány. Attól, hogy szépelgünk, meg máshová nézünk, meg egymást fikázzuk, hogy hogy tudod azt mondani rá hogy torzó, akkor is ha semmi negatívat nem akart az illető mondani ezzel, senkinek nem lesz jobb, a végtagnélküliségtől iszonyodó sem fog jobban elfogadni, és az végtagnélküli is ugyanúgy érzi a megkülönböztetést (csak még egy kis lesajnálást is rá extrán.

  • 2008.09.19 10:44:23Lakótárs

    Sanima,



    ez nem divat, hanem gondolkodásmód. Számomra például nehezen hihető, hogy 2008-ban, Magyarországon el kell magyarázni a különbséget a pejoratív értelemben sokat használt süket ("süketelés", "süket duma" stb.) és a siket között.



    Lehet, hogy számodra a "siket" nyafka eufemizálás. Számomra inkább a siketek kétségbeesett menekülése a többségi társadalom elképesztő tapasztalatlansága és bunkósága elől - ami a nyelvben is érzékelhetően megmutatkozik.



    A "torz", "sérült" és hasonló kifejezésekkel is ez a bajom. Hogy a hiányosságra, a "rendellenességre" a "normálistól" (és a "normától") való eltérésre helyzik a hangsúlyt, miközben teljesen elfedik azt, hogy például a Contergan áldozatai nem elsősorban a "hiányosságuk", "torzságuk" miatt szenvednek, hanem a megkülönböztetés miatt.



    Egy siketnek sosem az fáj, hogy nem hall, hanem az, hogy a hallók nem tudnak vele mit kezdeni. Hogy az önkormányzatnál bután bámulnak rá, hogy kiröhögik, amikor mobiltelefont akar venni, és a hentes hangos megjegyezéseket tesz rá a többi vásárló előtt.



    Egyébként Másuttnak tökéletesen igaza van: minek lennénk képmutatók, "nevezzuk oket annak, amit gondolunk roluk"! Én is fenntartom magamnak a jogot, hogy butának és érzéketlennek nevezzem azokat, aki torznak nevezik a Contergan-áldozatokat vagy képtelenek különbséget tenni a "süket" és a "siket" között.

  • 2008.09.19 10:56:32szövetszöcske

    Lakótárs: nem a kifejezés a fő baj, hanem amit mögötte gondolsz. És ezt nem lehet betiltani. Igen, ne használjuk hogy süket, jó. De attól még simán lehet lesajnálóan, vagy viszolyogva nézni. Oké, ha valaki siket embert lát ne nézzen oda, szegezze a tekintetét a földre, vagy nézzen ki egy pontot a háttérben és nézze azt. De még akkor is látszik az arckifejezés, szóval a gondolatainkat is ki kell üríteni...

    Ez így nem megy, szerintem tényleges elfogadás kell, és nem PC udvariaskodás és onnantól mindegy lenne milyen kifejezést használsz, meg hogy nézel, mert az égvilágon semmi negatív nincs mögötte. Ha meg mégiscsak süket-nek tartod a siketet, akkor nem a kifejezéstáron kell változtatni, hanem a gondolkodáson, agyi beállítottságon, ez meg legegyszerűbben úgy menne, ha több sikettel lenne lehetőséged találkozni, dolgozni, ismerkedni, és nem attól, hogy egyes szsvakból tabut csinálsz.

  • 2008.09.19 11:00:19madz

    nálunk még mindig inkább az elzárás és nem az integrálás az elfogadott, szerintem egyszerű kényelemszeretetből. nem jó nekünk őket látni, hát megtehetjük, hogy eldugjuk őket.

    az izoláció pedig tényleg torzulást okoz. az ember elhiszi magáról, hogy ő szörnyszülött vagy hülye. (nekem már az is elviselhetetlen néha, hogy itthon vagyok a kisfiammal három hónapja...)

    pedig ha nem egy idealizált etalonhoz hasonlítgatnánk egymást, mindenkinek egyszerűbb lenne az élete.

    van egy ismerősöm, az ujjai helyén csak pici csonkocskák vannak (anyukája rubeolás lett a koraterhesség alatt). namost ő autót vezet, dartsozik és bowlingban úgy megvert mindenkit, hogy csak úgy füstölt.

  • 2008.09.19 11:11:11Brumibaby

    A szavaknak igenis van jelentősége.



    Vonatkoztassunk el most a konkrét cikktől, és képzeljük el a következő helyzetet:



    Azt mondom, hogy X-nek a gyereke ronda.



    Nem kéne, mondják páran.



    Na de most méééér?



    Ha egyszer ronda, hát ronda. Ezen nincs mit szépíteni. Csak nem fogok úgy tenni, mintha nem lenne ronda?



    Én nem vagyok ronda, ezért jogom van megmondani, ki a ronda.



    Ő meg ronda.



    Nnna.



    És a megoldás nem az én kezemben van, nevezetesen, hogy - persze, némi munka árán - felfedezzem, hogy vannak más tulajdonságai is. Dehogyis. Fogadja el először ő saját magát, olyannak, amilyen: rondának. Akkor majd én is elfogadom. Esetleg.



    --------------

    Na melyikünk szeretné, ha a fentiek a mi gyerekünkkel összefüggésben hangzanának el?

  • 2008.09.19 11:11:58Lakótárs

    Szövetszöcske,



    ugyanarról beszélünk. Csak én azt mondom, hogy a gondolkodásmód megnyilvánul a használt nyelvben. Persze, egyértelmű, hogy a gondolkodásmódon szükséges változtatni.



    De azért ehhez szükséges némi nyelvpolitika is. Ha valaki pl. következetesen a "nyugger" szót használja az idősekre, a "rokit" a kerekesszékesekre, a "bibsit" a zsidókra, a "pinát" a nőkre, annak nehezen hiszem el, ha felvilágosult kultúremberként definiálja magát.

  • 2008.09.19 11:17:56Sanima

    Lakótárs,



    az, hogy amiatt, mert nem tudom, mi a különbség a süket és a siket szó miatt, természetesen nyugodtan nevezhetsz butának vagy érzéketlennek, egyrészt azt gondolsz rólam, amit akarsz, másrészt meg ettől én még jól alszom.



    Én inkább a témában tájékozatlannak nevezném magam, mert x éves koromig a süket volt a siket, amiben én személy szerint nem érzek semmi pejoratívat, illetve sosem használtam lenézően, hanem ténymegállapításként.



    Aztán pár éve rámszólt vki, hogy nem süket, hanem siket, mire én nem értettem, hogy ez miért sokkal jobb kifejezés.



    Még szerencse, hogy most felnyitottad a szemem, és nem fogok itt a témában többet süketelni, mert akkor ez hamar VAKvágányra vezetne.



    Ja, és aki meg ebből netán azt szűrné le, hogy nem csupán bizonyos kifejezésekkel van bajom, hanem a fogyatékkal élőkkel is, az nagyon el van tévedve.

  • 2008.09.19 11:25:11szövetszöcske

    Lakótárs: Ez így van, de attól, hogy valaki PC még nem lett semmivel sem jobb ember, csak az imidzsét fényezte, viszont ha valaki tényleg elfogadó, és nyilvánvaló, hogy semmi negatív nincs mögötte, attól az sem biztos hogy sértő, ha nem mindig szigorúan PC...



    Egyébként páran nem értették, hogy minek a meztelenség a filmben. Szerintem ez látatlanban is egyértelmű, az hogy valaki meztelenül ki mer állni közönség elé, önelfogadás. Ők megtették az első lépést, nyugodtan nézegetheti őket bárki, ide lőjetek, ők elfogadták önmagukat, most a nézőkön a sor, hogy nézzék meg ezt annyiszor, amíg megszokják a látványt(mert ez csak idő kérdése), ne a végtaghiányos figurát lássák, hanem az embert. A látvány tényleges elfogadásával-megszokásával sokkal többet tenne mindenki a maga részéről mint azzal, hogy most elvi vitát folytatunk, meg szájkaratézunk arról, hogy melyik kifejezést illő használni.

  • 2008.09.19 11:26:46Sanima

    Brumibaby, nem jó a példa.



    Inkább ezt mondanám:



    A "szőke" hajszín elnevezés gusztustalanul lealacsonyító, és pejoratív, hiszen a kialakult buta szőke imázst juttatja eszünkbe.

    Ezért mától nevezzük a szőke hajszínt

    " napfényszínű"-nek, mert abban nincs diszkriminatív.

    Nem baj, hogy ki tudja, mióta mondják Mo.-n azt, hogy " szőke", és az emberek nagy többsége NEM gondol hozzá semmi lekezelőt, diszkriminatívat, csak ezt használja azért, mert a szülei is meg a környezetében mindenki így tett.

    Majd egy nap ő lesz a hülye, érzéketlen, diszkriminatív tuskó bunkó. Mi vaaaan?????

  • 2008.09.19 11:45:29Brumibaby

    Sanima, én azt feltételezem, hogy a "torz" az lealacsonyító kifejezés nemcsak szerintem, hanem a közfelfogás szerint is.



    Na de ki vagyok én, hogy megmondjam, mi a közfelfogás.



    Tehát újra nekifutok:



    olyan kifejezéseket, amelyek esetlegesen, NETÁN általunk is tudottan sértik az érintetteket, lehetőség szerint ne használjunk.



    Azon ismerőseim, akik nyitott gerinccel, végtaghiányokkal élik az életüket, az én tudomásom szerint nem szeretnék, ha torznak neveznék őket.



    Ebből induktíve következtettem, hogy esetleg más nyitott gerincű és végtaghiányoktól szenvedők sem szeretnék.



    Persze a felmérésem korántsem reprezentatív.



    Esetleg itt jelentkezzen valaki, aki torznak érzi/tartja saját magát, és szeretné, hogy ezt sokan meg is állapítsuk róla. Akkor majd elhiszem, hogy minden rendben van a szóhasználattal.

  • 2008.09.19 11:59:13Sanima

    Jó, én nem a torz-ra gondoltam, hanem a süketre most speciel..

  • 2008.09.19 13:15:04mpbm

    Én is azok csoportjába tartozom, akik sajnos nagyon bénák a látványos másság elfogadásával kapcsolatban. Pont emiatt, amikor bölcsit kerestem a nagyobbik lányomnak, előnyben részesítettem (volna), azt amelyben fogyatékkal élők, és nem fogyatékkal élő gyerekek közösen jártak, akkor én ezt tök pozitívnak találtam, h megtanulja majd kezelni ezt a dolgot. Meg pesrez egy nagyon fejlett bölcsiről volt szó, nyilván ez sem volt egy utolsó szempont. Közben másik városban költöztünk, úgyhigy ez a tervem nem valósult meg.

    Viszont, ahova most járunk a kisebbik lányommal beszokni, van a csoportjukban egy Dawn-kóros kislány, és vele pl. simán tudok viselkedni, mármint semmi rossz érésem nincs vele kapcsolatban. Úgyhogy valóban azt gondolom, h nem a moziban kell meztelen fogyatékkal élőket nézni, hanem nem kell távoltartani magunkat tőlük. És simán megszokjuk, h mások.

  • 2008.09.19 14:30:16korynna

    Itthon is van gyakorlat arra, ha valaki szeretné a gyerekét a másság elfogadására nevelni, nagyon sok sérüt gyerekekkel foglalkozó intézet nyitott ilyesmire. Szerintem nem élni ezzel nagy butaság és talán prűsdég is. Sok ember akkor jön rá, hogy neki mekkora szerencséje is van, hoy egészséges ő is a gyerek is mikor szembesül egy beteg gyerekkel és ebből is lehet tanulni, de mindenképpen gyerekkorban kell megkezdeni. Ajánlom mindenki figyelmébe a NEVEM SAM című mozit én imádom. Igaz nekem ebben nincs semmi új, anyukám kisegítőben volt tanár én meg a csoporttal a gyerekotthonba is jártunk bábozni. A másság természetes kell, hogy legyen, kicsinek nagynak.

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta