Multivitamint vagy spenótot?

Zanza!

Divatos szó lett mostanában a „tudatos”, játsszunk hát vele. Mondjuk, hogy tudatos szülőként tudatos táplálkozásra törekszünk, amihez tudatos vásárlóként igyekszünk beszerezni a hozzávalókat. Kezdjük például a vitaminokkal: vitamintabletta vagy spenót? – ez itt a kérdés.

Kéznél az internet, már írom is be a Google keresőjébe a „children’s vitamin” kifejezést. Huh, több mint tízezer találat. Nemes a cél, úgyhogy nem riaszthat vissza a feladat nagysága, száz Hamupipőkeként látok neki, hogy elválasszam az ocsút a búzától. Már a találati listából is hamar kiderül azonban, hogy sziszifuszi munkám gyümölcseként legfeljebb multivitaminokat gyártó cégek marketinginformációival gazdagodhatnék leginkább, úgyhogy lássuk, mit mondanak a szakemberek.



A szakemberek sokan vannak, ezért aztán sokfélét mondanak. Először is itt vannak az „antimultivitaministák (szép és dallamos magyar szó, én találtam ki, büszke is vagyok rá). Szerintük a gyógyszergyári vitaminkészítmények teljesen feleslegesek, mert kiegyensúlyozott táplálkozás mellett az étrend mindent tartalmaz, amire a gyereknek szüksége van. Aztán vannak olyanok is szép számmal, akik szerint bizonyos életszakaszokban – például betegség utáni lábadozás idején vagy a vitaminínséges téli hónapokban – a kiegyensúlyozott étrendet sem árt felturbózni egy kis multivitaminnal. Tekintsük őket a „mérsékelt” álláspont híveinek. Végül persze sokat vallják azt, hogy a gyári készítményekkel egyszerűen, gyorsan és pontosan biztosítható a vitaminszükséglet. Én „multivitaminhívőknek” neveztem el őket – mások szerint egyszerűen a gyógyszermaffia tagjai.

Ezen a ponton nagyon úgy tűnik, hogy a „ha rám hallgatsz, azt csinálsz, amit akarsz” tipikus esetével állunk szemben. Nem baj, tapasztalataim szerint ugyanis az „adjuk vagy ne adjuk” kérdése úgyis tökéletesen illeszkedik a szobatisztaság, az otthonszülés és a választható védőoltások sorába, amiről mindenkinek kikristályosodott véleménye van, és ebből aztán egy jottányit sem enged. Nézzük meg inkább, milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak, aki egyik vagy másik nézet mellett kötelezi el magát.

Itt vannak például a zöldségek és gyümölcsök: szépek, színesek és finomak – és persze drágák. A feladat nem tűnik túlságosan bonyolultnak, hiszen már a szakemberek is megmondták: nincs más dolgunk, mint kiegyensúlyozott étrendet összeállítani belőlük. No és mitől kiegyensúlyozott egy étrend? Hát attól, hogy a szükséges mennyiségben tartalmaz minden vitamint és egyéb tápanyagot. Az ördögi kör tehát bezárult. A helyzet persze ettől még egyáltalán nem reménytelen, mert egy kis tájékozódással hamar tisztába lehet jönni azzal, melyik vitamin melyik zöldségben vagy gyümölcsben „terem” leginkább, úgyhogy utána már csak arra kell ügyelnünk, hogy elkerüljük a szélsőségeket, és máris az első népes csoport büszke tagjának érezhetjük magunkat. Tudtátok például, hogy a természetes B12-vitamin kizárólag állati eredetű élelmiszerekben (leginkább a májban, ezen kívül például a tejben és a tojásban) található meg biológiailag hasznosítható formában, ezért szigorú vegetáriánus étrend mellett esély sincs rá? Lesznek persze nehézségek, mert az óvodai-iskolai híg tejbegrízek, lisztes rántásban fuldokló borsószemek és agyonvizezett gyári gyümölcslevek nem éppen a vitaminokról szólnak, de egy tudatos szülőnek ezek sem legyőzhetetlen akadályok.

A másik oldalt képviselő tudatos szülőknek pedig itt vannak a gyerekeknek szánt multivitaminok. Ők sincsenek kevesen, egy felmérés szerint például az amerikai szülők összességében egyharmada ad rendszeresen valamilyen táplálékkiegészítőt (leginkább multivitamint) gyerekének, és ezen belül is a 4–8 éves gyerekek szülei között vannak a legtöbben olyanok – majdnem minden második szülő –, akik úgy gondolják, hogy kívülről is meg kell támogatniuk a természetet.

A patikák és most már a szupermarketek polcait is elárasztó, mindenféle alakú, ízű, színű és illatú – és nem mellesleg borsos árú – dömpinget látva nem kétséges, hogy a „gyerekvitaminok” gyártása egész iparággá nőtte ki magát. Sokan ezért nem is böngészik a vitamintáblázatokat és árucímkéket, hanem inkább megveszik a törpe, napocska, csillag, virág vagy ufó alakú rágótablettákat a gyereknek. Azért, mert kényelmes és biztonságos, mindenből tartalmazza a szükséges napi mennyiséget, sem többet, sem kevesebbet – mondják ők. Lássuk, igazuk van-e?

A Centre for Nutrition Education szakemberei a www.supplementscompared.com internetes oldallal karöltve 14 olyan multivitamint elemeztek, melyek a címke szerint mind alkalmasak a gyerekek szükségleteinek fedezésére. Ennek ismeretében meglepő eredmény, hogy az összes közül csupán öt olyan készítmény volt, melyben több-kevesebb mennyiségben legalább megtalálható mind a 12 alapvető vitamin, de voltak olyan termékek is, melyek – az ígéretekkel ellentétben – csak négyféle vitamint tartalmaznak. Nem jártak jobban az ómega-3-zsírsavak vonatkozásában sem. Bizonyítottnak látszik ugyan, hogy ezek fogyasztása kedvezően befolyásolja az agy működését és ezen keresztül az iskolai teljesítményt is, a vizsgált multivitaminok zöme azonban csak a napi szükséglet töredékét fedezi, ennél fogva nem is várható tőle számottevő hatás.

Az eredményeket látva a felmérést végző szakemberek úgy látják, hogy a multivitaminoknak inkább az édességeket kínáló polcokon kellene helyet szorítani, ugyanis azok nemcsak kinézetüket tekintve hasonlítanak hozzájuk, de biológiai értékük sem múlja felül a különféle nyalánkságokét. Véleményük szerint minden gyerek jobban jár azzal, ha szülei inkább finom és egészséges gyümölcsökre és zöldségekre költik a multivitaminokra szánt összeget.

Akinek pedig még ezzel sem sikerült elvenni a kedvét a multivitaminoktól, annak a különféle készítményeket összehasonlító vásárlói tesztek tanulmányozását ajánlom annak eldöntéséhez, végül is melyik színes dobozt teszi a kosarába. Időnként rá lehet bukkanni ilyenekre az ingyenes patikamagazinokban, de sok hasznos információval szolgál például a www.tudatosvasarlo.hu honlap is.

huhhh

Blogmustra