SZÜLŐSÉG

Csak kutya közelében érzi magát embernek a sérült kisfiú

2008. június 29., vasárnap 17:00

Ugrálva szabadul be a segítség az iskola árnyékos kertjébe. Állatoknak általában ide tilos a bemenet, de Bodza más tészta: ö itt vendég, mi több családtag, barát és tanár is egyben. Genetikailag arra szelektálódott, hogy feltétel nélkül ragaszkodjon az emberhez. Állandó visszajelzést ad, nem kritizál, nem irigykedik, nem keresi a maga hasznát, folyamatos pozitív visszajelzéseket ad. Egyszerűen csak örül annak, ha szeretik: kutya.
 

Nézze meg képeinket!

 

Gazdája, Pechan Eszter nevetve érkezik nyomában. Gyógypedagógus, és a Kutyával az Emberért Alapítvány munkatársa. Több mint tíz éve foglalkozik már értelmileg akadályozott gyerekekkel a Csalogány utcai általános iskolában. „Legelőször a saját osztályomban próbálkoztam meg a kutyás terápiával, először csak kísérleti jelleggel. Később utazópedagógusi státuszba kerültem, azóta a két kutyámmal, Bodzával és Jaffával a Csalogányon kívül még más iskolákba is lehetőségem van kijárni.” Elmeséli, hogy általában két kutyával dolgozik, de most csak az egyiket hozta magával. Bodza két és fél éves, fekete-fehér színű cocker spániel. Gazdája szerint valami olyan tulajdonsággal bír, amit még mindig nem bír megfejteni, miben rejlik. „Olyan különleges kapcsolata van a gyerekekkel, amit mi, „ép értelmű” emberek nehezen értünk meg.”
 

Közben hangos ujjongások közepette megérkeznek a kiskölykök is, akikről fontos tudni, hogy értelmileg akadályozottak és gyermekotthonban élnek. „Magyarul állami gondozottak, de ezt a kifejezést már nem használjuk” – súgja Eszter. Andris egyből lecsap Bodzára, oda sem engedi először a többieket, öleli, szorítja az ebet. „Úgy hiányoztál nekem Bodza” - skandálja. Az meg hagyja, tűri. A fiú nemrég került kapcsolatba a kutyákkal, de nála volt ebben az iskolában a leglátványosabb a javulás. Megtudom róla, hogy nehezen kezelhető, öntörvényű, pszichés gondokkal küzdő gyerek, értelmi képességeit tekintve nem ebben az iskolatípusban lenne a helye, de magatartásbeli problémái miatt nem tanítható máshol. Mintha egy másik ember lenne ilyenkor, és ezzel ő is tisztában van. „Ha a tükörbe nézek, egy undorító szörnyetegnek látom magam. De ha a kutyák szemébe nézek, akkor embernek – vallja be töredelmesen.” Nevetnek a többiek, Eszter leinti őket. Szívszorító ez inkább, mint nevetséges.

 

-         Mi jelent neked Bodza, Andris?

-         Az egyetlen legkedvencebb kutyám!

-         Na és Jaffa?

-         Ő a másik egyetlen legkedvencebb kutyám.

 

Levente illedelmesen bemutatkozik, nála öt perc után le lehet vágni, hogy elég sok sztereotíp dolga van, ragaszkodik egy-egy témához, például csaknem tíz éve a BKV-hoz. „Kívülről fújom ám a megállóhelyeket. Mi több, még az átszállóhelyeket is. Amikor pedig utazunk, figyelmeztetni szoktam az utasokat arra, hogy mosatlan gyümölcsöt a villamoson ne fogyasszanak!”

Körbe ülnek, ezzel kezdődik el a foglalkozás. Bodza sorra járja a gyerekeket, köszönj, utasítják, erre a varázsszóra nyújtja a pracliját, lógó nyelvvel nevet bele a csillogó szemekbe, összedugják az orrukat. Levente néha még mindig megijed egy-egy mozdulattól, de utána saját magát korrigálja. A zene mellett az állat az, aminek a sérült gyermekek képesek megnyílni. Timi felvisít nagy örömében. Ő ebben az iskolában jó tanulónak számít, rengeteget paragylitizik, Bodzával együtt készülnek a jövő évi versenyekre, ahol megmutathatják, ők ketten együtt mire képesek. Be is bizonyítja egyből, milyen profi kézjelekben. Neki például senkije nincs, aki tartaná vele a kapcsolatot a családjából. El lehet hát képzelni, mekkora sikerélmény lehet számára, hogy végre valaki engedelmeskedik neki és rajong érte.
 
A következő körben a kutyus apró, fonott kosarat tart a szájában papír fecnikkel, mindenki húz belőle egyet, hogy elmondhassák, mi jut eszükbe arról a szóról, ami rá van írva. „Bodza. Bodza szép, aranyos és nagyon okos kutya. Szeretem.” Aztán a nyomozós játékot nevetik végig önfeledten - nincs az az elrejtett dolog, amit ez a kutyus ne találna meg. Sorra megtapsolják egymást, örülnek a másik boldogságának és sikerének. A szőrpamacs pedig végig rendkívül fegyelmezetten viselkedik, és úgy tűnik, mindegyik gyereknél ismeri a szívéhez vezető kulcsot. Eszter szerint neki is megvan a maga kedvence, de ezt szerencsére olyan finoman fejezi ki, hogy csak a gazdája veszi észre. „Nagyon erős terápia lehetőség van az állat-emberi kapcsolatban. Kísérletek is bizonyítják, hogy a szociális kapcsolatok csökkentik a fájdalmat, még akkor is, ha külön fajokról van szó. Hogy miért pont a kutya? Mert aktív szinkronizációs képességekkel bír, és ez az állatok között egyedüli. Egy terápiás helyzetben a kutya képes ráhangolódni a gyermekre és finoman közelít felé" – magyarázza Eszter.
 
Végül eljött a búcsú ideje. Bodza mindenkitől elköszön. Hosszabb időbe telik ez, mint a fogadtatás - kapaszkodik belé, dörgölőzik hozzá az összes gyerek. Egyedül Nikin látom a szolid távolságtartást. Később kiderül, hogy ez nem véletlen: őt a szülei folyamatosan látogatják. Eszter tartja magát, de meglátszik rajta, hogy sokszor elérzékenyül. „Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy Bodza azért érkezett az életembe, hogy megmutassa, mi a feltétel nélküli szeretet, Jaffa pedig azért, hogy mindig jókedvre derítsen bolondos természetével. Azt hiszem, ez teljes mértékben így is van."

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.06.29 17:58:57macskosz

    összefacsarodik a szívem...szegény gyerkőcök.

  • 2008.06.29 18:42:11garázdabillegető

    Egyetértek... :( és mekkora király a kutya. Vajon a normális emberekkel is ilyen, vagy azért ragaszkodik jobban a szegény gyerkőcökhöz, mert ők jobban ragaszkodnak hozzá?

  • 2008.06.29 18:44:56elnézéstkérek

    bocsánat de azért jobban is kilehetett volna fejteni hogy ezek most hogyan is sérült gyerekek, meg igy a képeken semmi különös nem látszik

    pl a Niki nevün nem látom, hogy gyépé

    tehát, mi a bajuk?

  • 2008.06.29 18:53:30manoka

    szuper, hogy egyre tobb hasonlo kezdemenyezes van, es annak is orulok, hogy nyilvanossagot kapnak.

    jo munkat Eszter es kutyak, jo latni ezt az elhivatottsagot

  • 2008.06.29 18:56:56manoka

    elnezestkerek:

    csaloganyiskola.uw.hu/

    itt talalsz kicsit reszletesebb leirast

  • 2008.06.29 19:11:59moonfalka

    Kiváncsi vagyok mi lesz terabithia következő témája. Melegek és kutyák már megvoltak. ;-)

  • 2008.06.29 19:34:23Bodzaboris

    Sziasztok!

    Próbálok válaszolgatni. Bodza mindenkivel szemben nyitott, de a sérült gyerekekkel különösen az. Ő pozitívan diszkriminál. :)

    Elnézéstkérek! A gyerekek mindannyian értelmileg akadályozottak (középsúlyos értelmi fogyatékosok), de nincs mindenkire ráírva az IQ-ja. Természetesen néhány szindróma a megjelenésben is látszik, pl Down sy, vagy Williams sy, de a legtöbb nem. Hidd el, nem véletlenül vannak nálunk.

    Manoka! Köszönöm a linket és a biztatást is.

    Moonfalka! Bizony és még a fogyatékosok is nyilvánosságot kaptak, remélem, nem bántja a szemedet...

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta