SZÜLŐSÉG

Erdélyben kenguruzni érdemes

2008. június 25., szerda 18:20

A legendásan rossz román utak szerencsére sokat javultak, sőt, a minőséggel tulajdonképpen nincs is semmi gond, inkább csak az autópálya totális hiányával. Egész Erdélyen egysávos úton, és nagy részt lakott területen kell végigvezetni, ami gyerekkel nem egy nagy élmény, és ezen vajmi keveset enyhít a szép táj.

Mi gyerekkel, megállásokal végül 12 óra alatt értünk Marosvásárhelyre, érdemes tehát megaludni Nagyváradon, vagy Kolozsváron, vagy talán még érdemesebb repülővel menni Marosvásárhelyre, (a fapados egyáltalán nem drága), és ott esetleg autót bérelni, hogy tudjunk kirándulni.

De Erdély azoknak is tökéletes nyaralás lehet, akik nem akarnak utazgatni, csak egy helyben pihenni. Szováta erre például tökéletesen alkalmas, nem csak szép helyen van, de a strand is tökéletes. A Medve-tó június közepe körül nyit ki, de mellette a kisebb Mogyorósi-tó már májustól nyitva van. A Medve-tó ugynevezett heliotermikus sós tó, vagyis a benne lévő tömény sóréteg miatt magában tartja a nap melegét, a víz kicsit olyan, mintha az ember a tengerben úszkálna. A strandbelépő pár száz forint, ami nem terheli meg annyira a pénztárcát, mint az itthoni strandok, a tó és a stand tiszta és gusztosos, öltöző kabinokkal, napozókkal. A tó szélében egy külön kis félméteres medence van kialakítva a babásoknak, a víz nagyon kellemes, már most 26 fokos volt.

Szovátán szinte bárhol meg lehet szállni, minden házban van kiadó szoba, de vannak panziók, kisebb szállodák, és a nemrégiben felújított, négy csillagos Danubius hotel, kilátással a tóra. Utóbbiban egy szoba 100 euró körül van, a házaknál természetesen sokkal olcsóbb minden, mi egy 3 szobás házat béreltünk, gyönyörű kerttel, fejenként 2500 forintért.

Szovátáról 1-2 óra autózással be lehet járni Székelyföldet, közel van Segesvár, a Gyilkos-tó, Marosvásárhely, Székelyudvarhely, Korond, Parajd, a Hargita és még sorolhatnám. Tény, hogy a mellékutak még mindig borzasztó állapotban vannak, a kevésbé frekventált, úgynevezett eldugott helyekre gyerekkel nem ajánlatos elindulni, hiszen legtöbbször még aszfaltút sincs. A főúttól Bözödújfalura vezető 6 kilométeres utat például több, mint fél óra alatt tettük meg, de volt, ahová el sem jutottunk, vissza kellett fordulni, mert féltem, hogy beragadunk, vagy leesik a gyerek feje. Ha tehát ilyen kirándulásokat tervezünk érdemesebb terepjáróval, vagy Daciával menni.

Babakocsizni a városokban lehet, de összességében érdemesebb kenguruzni. Mi kenguruval elég jól bírtuk a 8 kilós gyereket, neki különösen jó volt, mert ebben kifelé is tud fordulni, de egy háti hordozó nyilván még jobb megoldás. Esőkabát kötelező, mert Erdélyben gyakorlatilag bármikor eshet.

Románia még mindig jóval olcsóbb, mint Magyarország, beleértve a benzint és a kaját is. A boltban szinte mindent meg lehet venni, a piacokon pedig szinte hihetetlenül olcsón jutunk friss zöldséghez, tejtermékhez, házi sajthoz. Mivel nagyon jók az alapanyagok, éttermekben is mindig jókat lehet enni, és érdemes friss halat is kérni.

A gyereknek hatalmas kultusza van Erdélyben, a magyarok és a románok körében is, Abigélt mindenki megcsodálta, és pénzt sem fogadtak el érte, sem a szálláson, sem a strandon. Maga a hely viszont nem tipikusan bababarát, pelenkázót a debreceni McDonald’s-ban láttam utoljára, de ennek vannak előnyei is, azt hiszem már gyakorlatilag bárhol tisztába tudom tenni a gyereket. Etetőszéket sehol nem láttunk, még olyan tipikusan németek által uralt turistahelyeken sem, mint Segesvár, étterembe ezért érdemesebb babakocsival menni. A boltokban mindent lehet kapni, sőt, több mindent és jobb minőségűt, mint itthon, ezért is volt furcsa például a bébiételek teljes hiánya. Még a székelyudvarhelyi CBA-ban is csak három darab volt, csillagászati áron. Emellett még gyógyszertárban lehet bébiételt kapni, de kizárólag Nestlé-t, mint ahogy pelenkából is kizárólag Pampers volt, pedig futottam egy pár kört. Ezekkel a termékekkel tehát nem árt előre készülni. Minden más kapható, elérhető, az emberek kedvesek, a levegő tiszta, a hegyek magasak, irány Erdély!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2008.06.25 18:33:17baud

Mother Mary, ezzel most nagyon beloptad magad a szívembe. :)

• 2008.06.25 18:44:07kicsoda

Nekem van egy Nagy-Magyarország matrica a kocsi hátulján - be szabad azzal menni Erdélybe?

• 2008.06.25 18:49:06baud

Most már nem állítanak meg a határon, nem kobozzák el stb., úgyhogy be. Csak azért vigyázz, hogy hol parkolsz. Bizonyos körök nagyon érzékenyek a magyar jelképekre...

• 2008.06.25 19:26:35Pandita

Először négy hetes korában vittük a gyerekeinket Erdélybe. Igaz, mi haza. Kedves Magyarországon született magyarok! Nem kell annyira odalenni meg vissza a meglepetéstől, hogy Erdélyben is lehet kirándulni. Nemcsak Horvátországból áll a világ, nemcsak "olaszba" lehet menni, vagy "görögbe". Erdély máshogy szép, de szép. Azt szokták mondani, hogy aki egyszer járt ott, utána vissza akar térni.

vassutas: a matricád legfeljebb a nagyon nemzeti érzelmű románokat irritálja. De azokat nagyon. A többi valószínűleg észre se veszi, vagy ha igen, nem érdekli.

• 2008.06.25 19:37:06Pandita

Hozzáteszem; egyáltalán szó sincs róla, hogy kizárólag Nestlé bébiétel a patikában, és kizárólag Pampers pelenka lenne :o Nem jó helyen nézted. Én találtam ott pelenkát olcsóbban, mint a magyarországi legolcsóbb darabáras nájlonzsákos. Elég jó minőségű volt.

Kaphatóak tejpépek is, amik ízletesek, többféle ízben is léteznek és nem kerülnek sokba.

• 2008.06.25 19:43:11Kicsi.Sati

Sajnálom, de nekem rossz emlékeim voltak a "vad és romantikus" kilencvenes években.

Pedig finnyás nem vagyok (vagy már elmúlt), voltam karitatív munkán pl. Ukrajna keleti részén majd egy hónapig, ott nem voltak jó körülmények... De valamiért engem annyira nem fogott meg Erdély. Szép, meg minden, de...

• 2008.06.25 19:44:13Kicsi.Sati

Ja, és várom a köveket!

• 2008.06.25 20:01:27baud

Sati, hát nem mindenkinek jön be. Azért azóta elég sokat változott. És persze kérdés, hogy merre jártál, kikkel stb.

Amúgy a pelenkán csodálkozom, a nővérem teljesen más márkát használt, és ő három gyereket szült abban az országban. :)

Mondjuk ha Szovátán nézted, akkor elképzelhető. Az ilyeneket érdemes nagyobb városokban beszerezni. Marosvásárhelyen (kb. 70 km) van több bevásárlóközpont is, ott érdemes "tankolni."

• 2008.06.25 20:07:29baud

Ja, és nekem az Alföld nem tetszett igazán, pedig három évet éltem Szegeden. Hegyhiányom volt folyamatosan, hiányoztak a fenyőim, az illatuk, a hegyi patakok. Meg a medvék. :)

Úgyhogy most úgy elmegyek oda két hétre, hogy csak úgy porzik utánam az országnak az útja. :)

• 2008.06.25 21:05:32macskosz

www.manduca.de

elöl-hátul lehet cipelni az kisdedet, kinek lábacskái nem himbilimbiznek ideoda, hanem kellően abdukált helyzetben rögzíttetnek vala. ami azért jó, metr kevésbé terheli a gerincét, és meg csípőficama sem lesz, tudom, az egyébkétn sem lenne, mert észrevették volna, csak a teljesség kedvéért írtam.

• 2008.06.25 21:22:12vikimanka

Na a másik poszthoz leírtam a tavalyi tapasztalatainkat, mert még ide most jutottam el.

• 2008.06.25 21:28:48micisapka

Valaki tud segiteni helyi autoberles-ugyben? Kolozsvarra gondoltunk menni, csak varialt a wizzair; es igy Marosvasarhely lenne az uticel augusztusban; azt nem tudjuk, hogyan tovabb (busz/vonat/kocsi?) a vadregenyes termeszetbe. Pl. kaphatunk babaulest is a kocsiba?

• 2008.06.25 23:02:35lindalight

óóó eleveszett az Erdélyt éltető kommente, na mindegy fáradt vagyok újra leírni:)

a lényeg hogy egyszer az életben mindenkinek el kell mennie megnézni.

• 2008.06.25 23:55:25Dexter68

A Tengerszemben profi háti hordozót lehet bérelni valami 1000 Ft/hét áron. Mi azt vittük volna túrázni, ha nem kapunk egy barátoméktól kölcsön ingyééé.

• 2008.06.26 07:58:46Pandita

Nekünk ugyan sose kellett autót bérelni ott (ha nem kocsival megyek, akkor ott van Apámé, prímán be lehet olvadni a környezetbe a Daciával), de másoktól hallottam, akik nem vállalták be a szüleik kivénhedt kocsijait, inkább béreltek, na ők még gyerekülést is bele.

• 2008.06.26 08:13:37Pity

Mi tavaly voltunk még pocakkal. Hát nem tom. a táj gyönyörű és az emberek is nagyon kedvesek voltak. Mindenkik sok sikert kívánt a terhességhez.

De nagyon sok lehúzással találkoztunk, ez eléggé megkeserítette az egészet. Pont Szovátán pl. cigánypecsenye néven komolyan mondom moslékot kaptunk 1500-ért. Vagy a pisztrángos étteremben 8 darab mini halacska, főtt krumlival és egy kis hasábal meg némi üdítővel 13 ezer.

• 2008.06.26 08:27:33whehehe

Mi tavaly voltunk a Gyergyó-medencében, akkor 2 hónapos volt a kisebbik fiam, a nagyobbik 3 éves. Minket ismerősök láttak vendégül, úgyhogy az árakhoz nem tudok hozzászólni, viszont a parajdi sóbányát ki ne hagyjátok. A gyerekek élvezték, mi is nagyon. Aki lemegy, úgy készüljön, hogy egész nap ott marad, vigyen kaját, olvasnivalót, tollasütőt, bármit, mert nagyon sok mindent lehet csinálni. Gyerkeknek van játszótér, elektromos kisautó, és mindez megfizethető. Nem emlékszem mennyi volt, de ha sok lett volna, biztos megjegyzem.

• 2008.06.26 08:51:24vikimanka

Igen, Parajdon a sóbányát kihagyni vétek lett volna. Én is terhes voltam tavaly és a 13 órás út alatt bedagadt a lábam /egyébként egyáltalán nem/. Talán az odaérkezésünk utáni 3. napon mentünk le a bányába és mikor feljöttünk volt dagadt láb nincs dagadt láb. Tudom, hogy nem kimondottan ilyen problémákra ajánlják, de nálam jótt tett.

Lehúzással mi végig találkoztunk. Ha már csak forintunk volt akkor sok helyen extra áron váltották. Pl. felmentünk a Hargitára, ott kajáltunk az étteremben és 120 ft-ért váltották a lejt. Azért azzt durvának éreztük.

• 2008.06.26 10:02:10Pandita

Az étterem nem pénzváltó. Előbbibe kajálni megyünk, utóbbiba pénzt váltani, megkeresve a legjobbat. Nem összekeverni, ha nem akarod, hogy lehúzzanak! Akadnak vendéglátósok, akik nem annyira szeretik az anyaországiakat, ama bizonyos december 5-e után volt, ahol kitáblázták, hogy anyaországiakat nem is szolgálnak ki. Ennek még mindig van néha nyoma itt-ott.

Magyarországon is vannak olyan éttermek, ahol lehúznak és/vagy pocsék a kaja, és még drága is. Érdemes előre érdeklődni, ha nem ismered a környéket, ismerősöknek ha már van tapasztalatuk, hová menj aludni, enni. Mi se Székelyföldre valósiak vagyunk, de élnek a környéken ismerősök, akik minden évben oda mennek nyaralni, amikor kérdeztem tőlük, azonnal kapásból sorolták a jó helyeket, amikkel nekik jó tapasztalataik voltak és merik ajánlani.

• 2008.06.26 12:28:20vikimanka

Pandita! Le ne harapd már a fejem, mert leírtam a tapasztalatainkat! Amúgy miután ezt tapasztaltuk sehol nem fizettünk forinttal, hanem kerestünk otp-s automatát ahol a számlánk van és onnan vettünk ki lejt.

• 2008.06.26 12:31:14vikimanka

Ja, és a vendéglátóink ajánlották nekünk is, hogy hova érdemes menni kajálni.

• 2008.06.26 12:54:51Nilüfer

Erdély csúcsszuper, szépséges, és falusi szálláshelyeket kell keresni,Minket ott nemhiogy nem húztak le, hanem egyenesen kínosan kedvünkben jártak..Zetelakának pl. honlapja is van...

Pénzt csak hivatalos helyen KELL váltani, a többi egy szállal sem rosszabb, mint itthon, sőőőőőt......

Aug-ban megint megyünk:)))

• 2008.06.26 13:13:07vikimanka

Zetelakán voltunk. Én is azt mondom, hogy nagyon jó volt összeségébe véve, de voltak negatív dolgok is, mint mindenhol.

• 2008.06.26 13:20:19salc

Én imádom erdély. Fantasztikus! Engem sehol sem húztak le és az emberek is kedvesek. Csak a híradóban és a politikusok közt van a két nemzett közötti gyűlölködés. Sok a vegyesházasság és az emberek is szeretik egymást. A boltokban minden van és mind Mother Mary írta még több minden mind itt nálunk. Pl. Kolozsvár olyan szép lett. Felújították és adnak rá. Az út valóban nem autópálya, de megéri mert nem mindennap lát az ember ilyen tájakat. És tényleg fel lettek újítva. Van ott is pláza és van olyan világhírű márkás bolt amit csak szeretnénk hogy Mo. legyen. A férjem még nem volt, de a nyaralásunk oda vezet és már nagyon várja.

• 2008.06.26 13:24:38salc

És a piac és és azok a primőr áruk. Meg a sajtok és a telemja. (nem tudom hogy kell írni. Igazi ízűk van.

• 2008.06.26 13:54:16Pandita

Vikimanka, nem haraptam le a fejed. Ez, hogy nem kajázóban váltod a pénzt, elég alapvető dolog, ezt mindenki tudja, aki utazik. Jobb, ha mástól tudod, mint ha magadnak kipróbálod :)

Szóval bocs, nem akartam belegázolni a lelkivilágodba. Végülis, most már megszerezted magadnak a tapasztalatot.

Salc: telemea :) Túróféle, sózott formában. Nem tudom, van-e magyar neve. Tényleg finom, már ha az ember szereti az ilyesmit :)

• 2008.06.26 14:26:39serifné

Dexter68! Hol van tengerszem? Mi is megyünk egy nagyobb "túrára" és érdekel ez a háti hordozó dolog! Köszi előre is a válaszod!

• 2008.06.26 20:53:54vikimanka

Nem simán pénzt váltottunk, kajálni akartunk, mondtuk, hogy csak forintunk ill. euronk van. Euro nem kell nekik, forint oké. Megkajáltunk, utána mondja, hogy 120 ft-ért váltja a lejt. Na ez amiről írtam, de semmi gáz végülis nyaraltunk , belefért.

• 2008.06.26 21:07:32baud

vikimanka, kevésbé tisztességes emberek sajnos mindenhol vannak. :(

De ne hagyd, hogy ez elvegye a kedvedet. Erdély gyönyörű, én csak tudom. :)

• 2008.06.26 21:18:32vikimanka

Szó nincs, hogy emiatt elment volna a kedvünk . Most a picivel nem vágunk még bele hosszabb útba. Meg jól is jön anyagilag is, hogy kihagyunk egy évet. Úgy tervezzük, hogy kétszer egy hétvégére fogunk elmenni pihizni.

• 2008.06.27 10:16:56papirbirka

Aki messzebb is elmerészkedne, annak ajánlom az örökké zöld Gyimeseket, gyönyörű, más világ, béke és nyugalom, lóbolond gyerekeknek különösen ajánlott.

• 2008.06.27 15:29:54acel

Nagyvárad környékén ki tud jó helyeket ahová érdemes elmenni 4 és 2 éves kölykökkel?

• 2008.06.30 10:01:10boszor

Acel, termálfürdők. Sok van, Félixfürdő a legismertebb, de lehet, hogy Május 1-et jobban szeretnék a picik (több a gyerekmedence, meg általában, a gyerek).

Hogyha meg kirándulósak vagytok, Biharfüredre lehet kimenni, ott az erdő közepén van szálloda (meg kempingház, meg sátorozni is lehet). És nem kell sokat gyalogolni, mert ott az erdő az ajtó előtt:)

• 2008.06.30 10:07:34boszor

És most olvasom, hogy Félixfürdőn van aquapark, hajrá:)

• 2008.06.30 15:04:48Pandita

Baile Felix igen népszerű még manapság is. Mi Universitatea din Oradea-ról sokat jártunk oda (3 évig laktam ott). Szépen fejlődik a város.

• 2008.06.30 15:05:58Pandita

Jaj. Bocs. Nagyváradi Egyetemet akartam írni. Soha nem emlegettük magyarul. Ne haragudjatok.

• 2008.07.02 08:25:18tade2

Sziasztok!

azt tervezzük, hogy vonattal megyünk Brassóba, 3 és 6 éves gyerekekkel, ott alszunk, reggelizünk, sétálunk, megnézzük a Drakula kastélyt nem messze, majd hazavonatozunk. Aki volt már arrafelé, mi a véleményetek?

nagyon köszönöm!!!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!