SZÜLŐSÉG

Mértéktelenül mobiloznak a tinik

2008. június 24., kedd 09:30

Gyerekek mobiltelefonnal Kezdetben volt két mobiltelefon. Az egyik a férjem zsebében, a másik az én táskámban. Később – ahogy a lányok nőttek, és naponta egyre hosszabb időre voltak kénytelenek nélkülözni társaságunkat – két újabb telefonnal bővült a családi telefonhálózat, előbb egy „nagylányos” válltáskába, később egy lila virágos hátizsákba vándorolt egy-egy készülék. A típus kiválasztásánál nem volt közöttünk sok vita, mindketten megegyeztünk abban, hogy legyen egyszerűen kezelhető, de ne legyen drága.

Már az első napokban kiderült azonban, hogy utóbbi tekintetében az iskolatársak és barátnők szülei nem feltétlenül osztják a véleményünket, a nemegyszer százezres nagyságrendű csúcskategóriás csodák láttán ugyanis újabb és újabb ötletek merültek fel a vacsoránál azzal kapcsolatban, mire kellene akár félévente lecserélni a meglévő készülékeket. Gyorsan tisztáztuk hát, hogy egy hívásokat és SMS-eket kezdeményezni és fogadni képes telefon tökéletesen kimeríti a használhatóság feltételeit, ugyanakkor oly messze van egy új készülék vásárlásának kritériumaitól, hogy még csak szóba sem érdemes hozni a dolgot.



Viszonylag könnyen túljutottunk azon a problémán is, hogy a készülékbe „gyárilag beépített” kb. ötvenféle csengőhang mellé teljesen felesleges külön pénzért letölteni egy ötvenegyediket és egy ötvenkettediket is – a letöltés mellé „bónuszként” járó és elég nehezen levakarható emelt díjas szöveges üzenetek áradatáról nem is beszélve. Ezek után elégedetten hátradőltünk, hiszen a telefonok minden reggel annak rendje és módja szerint bekerültek az iskolatáskákba, és kikapcsolva várták a tanítás végét. Azon ritka kivételektől eltekintve, amikor valamelyik gyerekem délutánra is elfelejtette bekapcsolni a telefonját, bármikor felhívhattam őket, amikor úgy éreztem, hogy a munkanap hátralévő részét csak úgy vagyok képes kellő hatékonysággal teljesíteni, ha tudom, hogy otthon minden rendben van. Ők nemigen hívtak, vagy ha mégis, akkor szerencsére csakis életfontosságú dolgokban. Például azért, hogy sehol nem találják a kedvenc hajpántot, ami nélkül – mindenki könnyen beláthatja – képtelenség elindulni az angolórára.

Az idilli időszak azonban csak egy-két évig tartott, amikor is azt vettük észre, hogy egyre rövidebb idő alatt olvad nullára a kártyájukra töltött összeg. Az okokat kutatva kiderült, hogy kamaszodó lányaim nagyjából annyi időre képesek és hajlandók megszakítani az iskolatársakkal és barátnőkkel való kommunikációt, míg hazaérnek az iskolából és megebédelnek. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy fülükre ragadt telefonnal tébláboló zombiként léteznek délutántól másnap reggelig, de a délutáni tanulás után (vagy néha már előtte) beizzították a számítógépet, és adták-vették a telefonhívásokat és SMS-eket is. Telefonálásra természetesen szinte kizárólag a mobilt használták (talán valami státuszszimbólum ez a mostani gyerekek között?), holott számtalanszor elmagyaráztuk nekik, hogy a vezetékes telefonunk előfizetési csomagjában korlátlan ingyenes hívás lehetősége is benne foglaltatik hálózaton belül.

Mit tesz ilyenkor egy lelkiismeretes szülő? Először is természetesen belátja, hogy a gyerekei már egy másik korosztály képviselnek, megpróbálja hát felderíteni a motivációkat és a hátteret. Hiába igyekeztem azonban megérteni, hogy alig egy órával az utolsó kicsengetés után mi az a halaszthatatlanul fontos, ami nem várhat másnap reggelig, ezért ezt a vonalat kénytelen voltam feladni.

Következő logikus lépésként az anyagi források megszorítása kínálkozott. Ez is hamar kudarcba fulladt, a lányaim ugyanis tisztában voltak azzal, hogy az önálló mobiltelefon legfőbb indoka éppen az volt, hogy pontosan tudtuk: vészhelyzetben egy gyerek helyzetfelismerő és -megoldó képessége éppen odáig terjed, hogy a szüleitől kérjen tanácsot és segítséget. A mobiltelefonnal pedig éppen ehhez akartunk lehetőséget biztosítani számukra. Így hát azóta kísérteties hasonlósággal folynak le köztünk a párbeszédek időről-időre (egyre rövidebb időről-időre): „Nincs pénz a kártyámon.” – „Ha sikerült egy hét alatt elkölteni róla az egy hónapra szánt összeget, akkor biztosan sikerülni fog a következő három hetet is megoldani belátásod szerint.” – „Mit csináljak, ha baj van, és nem tudlak felhívni benneteket?” Ez mindig hatni szokott, következetes nevelés ide vagy oda…

Ezzel sem oldódott meg tehát a mindig feltöltésre váró telefonkártyák kérdése, jöjjön hát a tudomány. Sokan és sok helyen cikkeznek arról, hogy a túlzott mobiltelefonálás milyen rémségekbe sodorhatja szegény mobiltelefonálót, kezdve a tartós fejfájástól az agydaganatok gyakoribbá válásáig. Szóba került köztünk ez is, a lányaim azonban valahogy úgy kezelik a kérdést, mint megfoghatatlan, soha valósággá nem váló veszélyt, ami talán létezik valahol, nagyon messze, egy másik dimenzióban.

Most viszont a kezembe került a SLEEP 2008 kongresszus anyaga, melyen az alvás kutatásával és az alvászavarok kezelésével foglalkozó szakemberek számolnak be évről-évre legújabb eredményeikről. Az összefoglalókat olvasgatva rábukkantam egy kutatásra, mely a tizenévesek mobiltelefon-használata és alvászavarai közötti kapcsolatot elemezte. Aludni mindkét gyerekem nagyon szeret, lássuk hát.

A svéd kutatók két csoportba sorolták a 14 és 20 év közötti résztvevőket: az egyik csoport tagjai naponta legfeljebb öt, míg a másik csoport tagjai legalább 15 hívást és/vagy SMS-t küldtek. A mobiltelefonálási szokásaik mellett a résztvevőknek be kellett számolniuk életmódjukról, napirendjükről és alvásukról is. Kiderült, hogy a túlságosan sokat telefonálók este nehezebben alszanak el, éjszaka többször felriadnak, másnap kimerülten ébrednek. A pihentető alvás hiánya természetes rányomja bélyegét a nappali időszakra is: feszültebbek, tartós fáradtságról panaszkodnak, és a napi tevékenységekhez szükséges aktivitási szint eléréséhez nagyobb mennyiségben fogyasztanak serkentőszereket (kávét, teát és egyéb koffeintartalmú italokat). Mindezek következtében idővel biológiai órájuk is „átállítódik”, ami egyenes út a probléma tartóssá válásához.

Hozzám hasonlóan a szakemberek is igyekeztek rájönni a jelenség okára. Ők arra a következtetésre jutottak, hogy a mai fiatalok már kisgyermekkorukban saját mobiltelefonnal rendelkeznek, ezért szinte már el sem tudják képzelni életüket nélküle. Ehhez járul még a manapság egyre inkább érvényesülő szemlélet, miszerint a fiatalok úgy érzik, hogy a nap 24 órájában elérhetőnek kell lenniük, máskülönben lemaradnak valami fontosról.

Igen, azt hiszem, a fentieket megosztom a lányokkal is. Hm… most látom csak, hogy a résztvevők körét összesen 21 fiatal alkotta, ami nem tűnik túl reprezentatív mintának… No mindegy, ezt nem kötöm a gyerekek orrára, így talán ez is megteszi újabb érvnek a mértéktelen mobiltelefonálás ellen.

huhhhh

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.06.25 08:50:06bimbambusz

    huhhh :o)))

  • 2008.06.25 09:31:01Kicsi.Sati

    Te Subaru,

    én mint nem igazán vén egyetemista nem igazán értem, hogy te minek netezel órán? Amikor érettségiztem (2004), nálunk még nem volt divatban az, hogy letölthető lett volna a matek... :)

    Nem akarok demagóg lenni, de ezért sem kell a porontyaitoknak bonyolult telefon.

    Egyébként az én első telefonom 15 évesen vettem magamnak, őseim ellenálltak, de az volt a kompromisszum, hogy ha megdolgozom érte, és megkeresem a rávalót, akkor oké. Ennek több, mint nyolc éve.

  • 2008.06.25 09:40:10Kicsi.Sati

    És még valamit, kedves Subaru,

    de megjegyezném (igen, sértődj meg! :)),

    hogy -bár nem tudom, milyen nemű vagy- de kedves gimiskorú férfitársaimnál a menő mobil mindig is "péniszhosszabbító" szerepet töltött be (kb. mint 60 éves uraknál a cabrio sportkocsi), hölgyeknél pedig az egyértelmű menőcsajság kritériuma volt. Igaz, ők nem a symbian-os X oprendszerre utaztak, hanem a márkás mobilékszerekre, meg a N**** csili-vili limitált szériás, díszített telefonjaira...

  • 2008.06.25 09:44:39tris

    inkább gyűjtenének egy jó laptopra.

  • 2008.06.25 09:55:30boszorsi

    Nem olvastam végig mindenkit, bocs, ha ismételek.

    Jó ötlet a tudomány megosztása a gyerekkel.

    Viszont mellette szükségesnek tartanám a telefonhasználat értelmes korlátozását.

    Előfizetéssel tuti van olyan, ahol a flottában egymást ingyen hívhatják, csak kifele van díj szabva. És úgy tudom, arra is van mód, hogy limitáljuk a kimenő hívásokat.

    Van ismerősöm, akik megállapdtak a gyerekkel, hogy egymás között ingyen, előfizetést a szülő fizeti, a többit oldja meg a zsebpénzéből. Tanulja meg a költség-gazdálkodást. Döntse el, mi a fontosabb számára, a telefonálás, vagy a mindenféle kacat/CD/smink/parfüm/PCjáték..., amire a vagyonkáját költeni szokta. Gimis korosztálynál hatékonynak tűnik.

  • 2008.06.25 10:08:30háromnegyed

    Hát én tényleg olyan egyszerű vagyok, mint a mobilom. Telefon telefonálásra, sms-re. Iskola tanulásra. Internetezés tájékozódásra, szórakozásra. Mindegyik a maga helyén és idejában. Belátom, nagyon LOL.

  • 2008.06.25 10:10:12csipike

    Igazad van Okoska.

    Én csak azt nem bírom felfogni, hogy mi a francnak kell órán netezni? Nem értem.

    Ha gimis, akkor nagyon nagy tiszteletlenségnek, pofátlanságnak tartom, ha egyetem, akkor meg minek megy be órára? Mert ha nem érdekli, akkor nem megy be előadásra, és ennyi. Ha meg szeminárium -hogy tovább fokozzam- akkor meg megint csak visszakanyarodtunk a tiszteletlenséghez...

    Szóval Subaru, mi a francnak órán a net?

  • 2008.06.25 10:41:40tris

    Vannak laptopjaink is, de áramot hol szerezzek hozzá a puszta közepén? És miért cipeljek 2-3 kilót, ha elég grammokat?



    amellett persze, hogy kell egy alap telefon. A laptopot azért írtam, mert sokkal hasznosabbnak tartom, mint az okos telefont. Otthon vagy ha hosszabb időre megy valahová, az nagyon jó a netezésre, sok helyet nem foglal, praktikus és legalább lehet látni is rajta valamit

  • 2008.06.25 10:42:28Kicsi.Sati

    Okoska,

    tényleg szükség van óra alatti internetezésre mondjuk 15-16 évesen?



    Egyetemen meg kockáztatunk :)

  • 2008.06.25 10:44:37bimbambusz

    okoska, lehet hogy így 22 évesen nagyon begyepesedtem, de nem értem minek minden órára (akár egyetemen) internet... ha jól tudom ezért van a számítástechnika óra,nem?! így is túl sok időt töltenek a fiatalok gép előtt. Én, ha elszabadulok a munkahelyről, a hétvégén kb 2* 2 percre kapcsolom be a gépet. Nem kell mindent megkeresni egyből, lehet ám gondolkodni is, és persze (ajjj milyen régimódi vagyok) vannak ám könyvek is...

  • 2008.06.25 10:48:27bimbambusz

    jah, és az egyetemre bejárás .... elméletben ha nappalis vagy, ugye állambácsi fizeti (no persze így is vannak költségek), ha meg nem érsz rá bemenni, akkor dolgozz és járt levelezőre, pénzért. Látom mi a különbség a nappalis és a levelezős oktatás között, hidd el megéri bemenni. Mondom ezt úgy, hogy én sem voltám ám buzgómócsing a főiskolán, mégis elvégeztem, gyorsabban mint azok, akiknek fárasztó volt bejárni..

  • 2008.06.25 10:56:02tris

    Látom mi a különbség a nappalis és a levelezős oktatás között



    ez igaz, tényleg nagy a különbség

  • 2008.06.25 11:16:05bmbsz

    Okoska...

    órán az egyetemen nem kell netezni, ha kutatni kell, azt nem az előadáson, szemináriumon teszed, ami arra van, hogy megtanítsák a hogyan misztériumát, hanem otthon/könyvtárban/laborban. Nekem subaru kommentjeiből nem az jött le, hogy a laborban egy soha nem látott molekula után kutat lázasan a netes egyetemi adatbázisokban... (Bocs subaru, ha tévedtem!)

    Inkább a nyelvtanóra ellinkeskedése tűnik valószínűbbnek (ahogyan azt egy előttem szóló nagyon elmésen megjegyezte :))



    Huhhh, szerintem jó a rendszeretek, a kiegészítéseid után nem is nagyon tudnék érdemben hozzászólni. És tudtam, hogy te írtad, ez is huhhh-s volt :)



    [[[[VIGYÁZZ!!!! CSÖPÖG!!!Nekem a te posztjaid az örök kedvencek (szeretek hosszan, értelmes dolgokat olvasni).]]]]

  • 2008.06.25 11:17:39baud

    bmbsz, most te mászol a fejembe? :)

  • 2008.06.25 11:19:32bmbsz

    okoska, most látom az utolsó kommented...



    kézzel írni igenis tessék megtanulni olvashatóan írni, és ezt a mindennapokban gyakorolni. ez hatalmas érték. a robotok is tudnak gépelni, sőt a csimpánzok is, de ha a tengerimalacodat ráuszítod a billentyűzetedre, ő is elpötyörészik. de kézzel betűket írni nem fog. amit te szeretnél, az vezet ahhoz, hogy sokan lassan a nevüket nem tudják kézzel leírni.

  • 2008.06.25 11:20:07bmbsz

    baud :)

  • 2008.06.25 11:24:06bimbambusz

    ha az ember nem tud nappali képzésre menni, az megint más tészta. viszont azt nem gondolhatod komolyan hogy a középiskolások azért neteznek/neteznének órán, mert úgy könnyebben találnak anyagot.. most ez a menő, és minél több blabla van a telefonodban, annál menőbb vagy. (most jövök rá, hogy nem vagyok menő, mert bár elvileg van net a telefonban, azt sem tudom hogy kéne használni, egyszerűen a praktikussága,megbízhatósága és a kezelhetősége + a nem idióta kinézete miatt vettem ezt a készüléket)

    no, visszatérve, van aki "jóra" használja a netet, de nem hiszem hogy a középiskolában ezt erőltetni kéne.



    a tanárok meg mindenhol tudnak hülyék lenni, nappalin is :o)



    az meg nem rossz dolog, ha az ember tud írni, számológéppel számolni, mert áramszünet bizony jöhet :)

    vizuális típus vagyok, és belegondolva abba (a nem túl életszerű) szituációba, hogy mondjuk 2 napig nem lenne áram, hááát....

  • 2008.06.25 11:34:59bimbambusz

    egy szóval se mondtam/mondtuk, hogy lakj döngölt padlós házban, és télen menj fát vágni, persze, ez a 21. század, de mostanában annyira divatba jött, hogy mindent minél gyorsabban, egyszerűbben, kevesebb gondolkodással, energiabefektetéssel csináljanak meg..

    nem olvasnak könyveket, a gyerek inkább TV-t néz, nem gondolkodik, inkább bepötyögi a keresőbe, ha dolgozatot kell írni, Ctrl+C Ctrl+V -vel csinálja ... melyik az értékesebb? amikor 3 órát ül a könyvtárban, avgy amikor 20 perc alatt összedobja neten? melyik fog megmaradni hosszabbtávon?

  • 2008.06.25 11:37:15bimbambusz

    és félre ne érts, nem vagyok én technika meg újítás ellenes, tényleg jó dolog a számítógép, csak sokak már túlzásba viszik, és elfelejtik, hogy anélkül is van élet

  • 2008.06.25 11:42:46baud

    Okoska,

    az én munkám is nagyon összekapcsolódik a számítógéppel. De azért órán (akár egyetem, akár középiskola) nem netezni kell. És az, hogy ki kinek nézi a diákokat, nagyon egyénfüggő: nekem volt olyan tanárom is, aki magológépnek nézett, egy csomó pedig partnernek tekintett. És nem feltétlenül a 65 éves prof nézett hülyének...

  • 2008.06.25 12:20:36cseresznye

    Látom, Okoska, nem becsülöd sokra az emberi erőforrást!

    Pedig anélkül a technika üres dió kérge.



    Akinek a fejében nincs tárgyi tudás, az rosszabbul alkalmazza a segédeszközöket is.

    A gondolkodás úgy fejlődik a legjobban, ha nem egyoldalúan fejleszted.

    A különböző készségeink fejlesztése az egészet fejleszti.



    A férjem egyetemen tanít (nem száz éves),olvasom a netes generáció dolgozatait, amiket néha hazahoz javítani. Neoprimitív. Tisztelet a kivételnek. Olvasom a tanárnak küldött emailjeiket, tragikus.



    Ezen kívül funkcionális analfabéták.



    És persze vannak a kivételek. Érdekes módon a könyvből tanulós, gondolkodós tárgyakból jól teljesítők azok, akik a többi feladatot is jobban oldják meg. Végül ők végeznek sikerrel, külföldi ösztöndíjjal, szakmába beágyazódással.

  • 2008.06.25 12:31:55subaru

    am gimis vagyok.. és amúgy dög unalmasak az órák!! átlagom 4.7 szal azér kell a net h valamivel eltudjam tölteni azt a 45 percet úgy h ne ásítozzak....

  • 2008.06.25 12:32:24cseresznye

    Egyébként másban is ellenkezik a véleményem.



    Ha már fenntartanak egy helyiséget, és megszervezik, hogy ott egy időpontban találkozzanak olyan emberek, akiket ugyanaz érdekel, plusz még valaki, aki az adott terület specialistáj, akkor ezt a u egyre ritkább lehetőséget arra kell használni, és jól kihasználni, ami benne egyedi, és pótolhatatlan.



    Netezni egyedül is lehet, érdeklődni emailben szintén egyedül is lehet.



    A középiskolát meg hagyjuk. Tanuljanak csk meg beszélni, szöveget feldolgozni, lényeget kiszűrni,kritikai szempontokat találni, némi ítélőképességre szert tenni (ezekhez mind sokat kell olvasni, és fejben lévő tudást gyarapítani), helyesen írni, és ne a politológia felvételin derüljön ki, hogy Svájc nem Skandinávia.

    Mert idővel nem fog tudni mit kérdezni a nettől sem.



    Na, eldugultam.

  • 2008.06.25 12:39:58bimbambusz

    gratulálok subaru. volt osztálytársnőm, aki 12. végén kitűnő lett, ettől függetlenül olyan egyszerű volt, mint egy szál gyufa (első verzióban nem épp ilyen összehasonlítást írtam). Én 4.9 voltam, unatkoztam is órákon, mégis túléltem net nélkül, ahogy a többi 21 osztálytársam is, akik szintén unatkoztak. Általánosságban a kamaszok unják az iskolát, akkor is, ha 2.0 az átlaguk, mégis van egy határ. legalább ne légy rá büszke...

  • 2008.06.25 12:41:06bimbambusz

    és azt még mindig fenntartom, hogy legalább nyelvtanórán érdemes lenne figyelni...

  • 2008.06.25 14:17:57csipike

    Hát Subaru... ez nem csak a névválasztásodból, de a hozzászólásaidból is egyértelmű volt, már az elején.



    Értem én Okoska, amit mondasz, részben egyet is értek vele, de azt meg neked kéne megértened, hogy itt senki nem arról beszél, hogy tiltsuk be a netet -már csak azért sem, mert ugyebár annak segítségével jöhetett létre ez a beszélgetés-, hanem arról, hogy óra alatt rohadtul ne mobilozzon senki, mert állati pofátlanság semmibevenni a másik munkáját. Még akkor is, ha unalmas. És azt szerintem te sem gondolod komolyan, hogy egy gimis gyreek óra alatt épp a témába illő dolgokat keres a neten, a mobilján? Ennek egyrészt megvan a helye és ideje, mégpedig otthon, ha már nem bírja megkérdezni a tanártól, mert persze egyszerűbb netezni, mint kinyitni a száját. De nagyon valószínűnek tartom, hogy nem erről van szó.

    Azt meg csak csendben teszem hozzá, hogy lehet 4.7es az átlagod subaru, de ez messze nem jelent semmit. Mert nagyban függ attól, hogy ki osztályoz, hogyan, milyen az iskola, hova akarsz továbbmenni, akarsz-e... ugyanis ezek erősen befolyásoló tényezők. Meg azt is, hogy ha unatkozol, ha nem, akkor se netezz órán. Én személy szerint úgy vágnálak ki, mint macskát....nem fejezem be. -Már persze ha megtehetném, mert nem tehetem, mert a tanulónak jogai vannak. CSak a kötelességeiket felejtik el folyton-folyvást, amibe pl beletartozik az is, hogy órán kussol, és figyel, és nem teszi tönkre annak a munkáját, aki hosszú éveket gürcölt azért, hogy más hálátlan, neveletnel kölykét okíthassa. Mert mielőtt azzal jössz, hogy a netezés éppen csendes dolog, és azzal enm zavarod az órát, hát elárulom, igenis zavarod. Kívánom, hogy ne történjen meg veled sosem, hogy valaki magasról szarik arra, amiért te keményen megdolgoztál, amibe komoly munkát fektettél. Elárulom, nagyon szar érzés.



    Bocsánat mindenkitől, nem akarok -még nagyobb- vitát szítani, nem akartam senkinek a lelkébe gázolni, nem akarom a tanulói jogok és kötelességek felé venni az irányt, csak előtört... De már abba is hagytam...

  • 2008.06.25 15:22:20Sue

    Nem akarok belekavarni ebbe, de a mobilon netezés manapság már nem iszonyatosan drága ahhoz, hogy 45 perces órákat azon lógjanak a diákok? Mekkorát fordult pár év alatt a világ és ma már ott tartunk, hogy amit teljesen ingyen megkaphatnánk pl. egy könyvtári szg-ről inkább méreg drágán szerezzük meg a szüleink pénzén. És egyesek még ezután jönnek azzal, hogy nincs pénz tandíjra, ruhára, kajára...hát így nem csoda!



    Csipikének igaza van, hogy aki órán netezik, nem adja meg a tiszteletet, de még mindig jobb, mintha beszélgetne. A tanárok előbb-utóbb úgyis hozzászoknak, hogy természetesen nem minden diákot érdekel a tárgyuk. Ezt el kell fogadni és vissza kell gondolni a saját tanulmányokra, hogy nincs olyan ember, akit minden érdekelne. Nekem is volt olyan, hogy egy adott órán más tárgyra készültem, mert annyira nem haladtunk az anyaggal. Ez inkább az ember saját érdekéről szól, mint arról, hogy a tanárt meg akarja vki bántani...ezt én tanárként is teljes mértékben elfogadom és támogatom, hogy mindenki azt tanulja, amihez ért és ami érdekli.

  • 2008.06.25 16:07:51baud

    Sue, alapvetően egyetértek veled az oda nem figyeléssel kapcsolatban, de elkülöníteném egymástól a középiskolát és az egyetemet. Egyetemre jó esetben azért mész, mert érdekel az a bizonyos szakma (ha nem, hát izé, nem tudom sajnálni egyiket sem, már bocs). Úgyhogy ha nem is érdekel az óra, akkor felnőtt vagy, megoldod valahogy. De nem feltétlenül órán való mobilozással. Persze a tanárnak is az volna a dolga, hogy minél érdekesebbé tegye a tárgyát - ha lehet.



    Ami viszont a középiskolát illeti: hát szerintem egy tizenéves ne akarja eldönteni, hogy az neki mennyire lesz hasznos, vagy mennyire érdekli... Engem sem túlzottan vonzott az integrálás 12. osztályban, de volt olyan intelligens tanárom, hogy nem nyúzott vele, mert tudta, hogy irodalomból meg nyelvekből jobb vagyok. A fizikát pedig keményen tanultam, pedig nem érdekelt az sem. De eszembe nem jutott volna mobilozni (az nem volt, úgyhogy: keresztrejtvényt fejteni) órán.

  • 2008.06.25 16:23:42tris

    2008.06.25 16:07:51 baud



    :))) pont fordítva voltam vele, de ugyanígy álltam hozzá, mint te :)

  • 2008.06.25 16:57:13Sue

    Baud, amellett, hogy egyetértek veled én nem a középsuli meg az egyetem, hanem inkább diák és diák között tennék különbséget.

    Én is csak "sajnálni" tudom az egyetemisták kb. 60-70%-át, aki azt sem tudja, hogy minek jár egyetemre, most itt nem róluk van szó, hanem arról, aki tudja...a középiskolában azért már elég sok dolog kiderül, kb. tudod, hogy mit szeretnél és - ahogy mondtad - a tanár nem nyúzott a matekkal, de nem minden tanár ilyen. Tudod, hogy hány olyan van, aki azt hiszi, hogy csak az ő tárgya a fontos. Valószínűleg benned is ott volt tudat alatt, hogy azzal nem foglalkoztál annyit, ami nem érdekelt és azt erősítetted, amiben pedig jó voltál. Ez azért kiderül már 10-11. osztályra sokaknál (van, akinél nem, de most nem erről van szó). Ez a mobilozás szerintem nagyon rossz dolog, mert gondolom, hogy semmi köze semmiféle anyaghoz, de ettől független én tanárként sem sértődöm meg, ha valakiről tudom, hogy teljesen másban jó és azzal foglalkozik amennyiben a minimális követelményeknek eleget tesz és csendben van az órán. Ebből a diák jóval többet tanul, mint abból, ha arra kényszerítem, hogy üveges szemmel hallgasson végig...abból úgysem marad meg neki semmi és közben az idejét is elvesztegette ahelyett, hogy tanult volna. Amennyiben nem tanul, mobilozik, keresztrejtvényt fejt, természetesen nem tolerálom, az más szituáció.

  • 2008.06.25 18:47:01baud

    Sue, hát azért volt nekem is bunkó tanárom. :)

    Csak úgy gondoltam, hogy attól még, hogy nem érdekel a tárgya (és esetleg ő sem), megtisztelhetem annyival, hogy megpróbálok odafigyelni. Mert hátha mond valami olyasmit, ami máshol hasznosítható.

  • 2008.06.25 18:57:33Sue

    Baud, ez szerintem tárgyfüggő is. Nekem nem volt ezzel problémám, de nem könnyű a diákoknak főleg olyan tanárral, aki meg a diákokat nem tiszteli - mert sajnos ilyenből is jó pár akad. Én a diákokat többször jobban sajnálom, mint a tanárokat, mert mindkét oldalt láttam az elejétől fogva. Mikor gyerek voltam, azt hittem, hogy minden tanár okos és tévedhetetlen. Azóta alaposan megváltozott a véleményem...

  • 2008.06.25 19:39:57baud

    Tárgyfüggő, az biztos. Én sem gondolom amúgy, hogy minden tanár olyan nagyon okos. De van bennem valami optimizmus (vagy csak a kétségbeesést próbáltam elkerülni? :) ), hogy hátha-hátha mégis mond valami okosat. Persze nem mindig jött be...

    Általában azok a tanáraim, akik görcsösen ragaszkodtak ahhoz, hogy márpedig őket tisztelni KELL, na azok estek pofára... Nem dobáltam őket papírgalacsinnal, de a hűvös köszönésben kimerült minden kommunikáció részemről.

  • 2008.06.25 20:06:51cantaloupe

    Okoska,



    a mobilon netezes ora alatt nem tesz okosabba senkit sem...

    Az mas teszta, hogy ora UTAN bejelentkezhetnek, ahol a tanar kozzeteszi az olvasmanylistat, a hazi-es szorgalmi feladatokat, ahol forumokon cserelhetnenek tapasztalatot a diakok.



    Kulfoldon mar termeszetes resze az oktatasnak a net, de pl. szakdolgozat forrasanak nem nagyon fogadnak el netest.

    S hogy miert?

    Mert lehet, hogy mire a tanar ellenorizne, addigra az oldal elevul, megvaltozik, igy nem lehet tudni, mennyire autentikus a forras...plane, hogy most mar boldog-boldogtalan publikalhat, es tele van a net HAMIS ADATOKKAL!



    Eloszor a netezest kene megtanulni, meg hogy hogyan kell guglizni, kiertekelni a talalatokat...



    A mobillal kapcsolatban az a velemenyem, hogy egy irni alig tudo-tanulo kisdiaknak nem valo, az tenyleg csak villogtatas.

    Akkor ertem meg alsos diakok eseteben, ha nagyvarosban egyedul tomegkozlekednek, ilyenkor tenyleg hasznos.



    Nekem is ecceru a mobilom, bar nagy fajdalmam, hogy 2 oras beszelgetes utan majdnem teljesen lemerul! kamera az van benne, az a kutyanak sem kene amugy, de nem volt anelkuli tipus...inkabb egy marha jo akkus, sokaig toltesre nem szorulo szerkezet lenne...na mindegy, ingyen volt.



    Amugy az MP3, kamera, MMS, hasonlo funkcioval eppen a fiatalokat, tiniket celoztak meg.

  • 2008.06.25 20:12:03cantaloupe

    Csipike, igazad van, oran netezni azert is taplosag, mert nem adjuk meg masnak a minimalis tiszteletet.

    Engem mar azert majd' kivagtak, mert asitottam, nem tettem a szam ele a kezem-pedig nem direkt volt! :)





    Amugy eszrevettem, hogy manapsag egyre tobben mobilfuggok. Nem tudnak egy eskuvoi vacsorat, kozos bulit anelkul vegigulni-mulatni, hogy ne potyogjenek be legalabb 2 percenkent egy SMS-t.



    Meg arra is emlekszem, mikor kb. 7-8 eve egyesek azzal menoztek, hogy kiraktak az asztalra a legujabb csilivili mobilt. Vagy buszon probalgattak a csengohangokat. :P

  • 2008.06.25 20:21:48Sue

    Cantaloupe, nekem az egyetemen volt egy órám, ami pont azt tanította, hogy hogy kell keresni hiteles, autentikus forrásokat a neten és amit google-ben találsz végülis nem elfogadható. Főleg nem az enciklopédiák. Inkább egy egyetem belső rendszeréről fogadnak el olvasmányokat, publikációkat. Azon felül csak könyveket. Magyarországon is ezt kellene bevezetni, hisz ez mindennek az alapja. Egyik tanár meg is mondta, hogy egy 6 éves is tud weboldalt készíteni manapság. Bár azt elfelejtette, hozzátenni, hogy manapság már boldog-boldogtalan is adhat ki könyvet. :) Szóval aki a netről keresi az infót, az nagyot csalódhat. Talán ezért nem is érdemes tananyagot keresni a neten főleg nem óra közben. Nem tudom hogy vagytok vele, de könyvből olvasni eleve könnyebb, mint a monitort bámulni. Szóval ezt az órán netezést szerintem sem lehet kimagyarázni tanulás címén.

  • 2008.06.25 20:43:16baud

    Okoska, szerintem volt már arról szó, hogy függ a szakmádtól is. Én bölcsészként feldughatom magamnak a KSH-t. :)

    Egy csomó szöveget nem olvashatunk népszerű kiadványban (ami megvan a neten is), hanem kritikai kiadás kell. És - ugyancsak a szakmából kifolyólag - egy-egy szöveget akár többször is el kell olvasni, jegyzetelni (én pl. széljegyzetelem a saját könyveimet, ezt ugye elektronikusan is meg lehet tenni, csak más), órára bevinni (nincs mindenkinek laptopja) stb. Ugyancsak emiatt nekem az a munkám, hogy rengeteget olvasok, és azért a monitor - bármilyen incifinci, meg szemüveg meg védő meg minden - azért fárasztó. Nem beszélve arról, hogy más testhelyzeteket nehéz felvenni.



    És szerintem alapvetően egyetértünk veled abban, hogy nem kell elvetni a technika vívmányait (én is rengeteget kerestem neten), de ez nem elég. Meg kell tanítani a használatukat is. Olvastam elég szemináriumi dolgozatot, és nagyon fájt, amikor copy-paste módszerrel csinálták a dolgozatot (magyarán: hülyének néztek). Ami azért (mármint a másolás-beillesztés) mellékesen plágium és törvénybe ütközik. Részemről adtam egy nagy egyest, és megindokoltam a döntésemet.



    És nekem hiányzik a könyvszag. :) Bár papíralapú szótárt már csak ritkábban használok. Szóval csak okosan, és tárgyfüggően. :)

  • 2008.06.25 21:16:07zolnaid

    a pdf a szövegszavas keresést tudja, nagy különbséget adhat, de ez csak kekeckedés.



    Magam részéről nem hiszem hogy az általános hetedikben a mobilhasználat a ksh adatbázisára vagy a medinfo használatára irányul :) de ha mégis, szíveskedjen megvárni a tanuló az óra végét. A felsőoktatásban meg végképp elvárható hogy a gyerekkorból kinőve megtisztelje az ember a tanárt azzal hogy feltűnően nem foglalkozik mással az óráján. Amíg az előadó órán kikapcsolja a mobilját, nem fogyaszt szendvicset és olvassa a borsmagazint, addig a hallgató is tartózkodhat a bácskai rizses hús-nemzetisport-mobilnet kombótól.

  • 2008.06.26 01:45:42cantaloupe

    Okoska, a ferjem informatikus, jomagam is tudom, milyen csodas dolgokra lehet hasznalni ezt a "verklit", de o sem meeting kozepen kezd el kalimpalni a Blackberry-n.



    Szepirodalmat meg tovabbra is nyugagyon elnyulva egy barackkal, telen fotelben teaval szoktam, ha te a monitor elott gorbited a hatad es mereszted a szemed, egeszsegedre. Remelem, nem a Haboru es beke-be kezdtel bele...



    (Emellett egyetertek azzal, hogy legyen tobb szamtech ora, bovitsek a tanulok ismereteit a netrol, hasznalatarol, de mindennek megvan a helye es ideje.)

  • 2008.06.26 03:39:49Sue

    Cantaloupe utolsó megjegyzéséről jutott eszembe, hogy volt az egyetemen egy csomó olyan ember, aki még a sima word-öt sem tudta használni. Azt mondjátok meg, hogy ők hogy nem buktak meg a gimiben számtechből?? Akkor lesz elege az embernek a szg-ből, mikor egész nap az előtt kell ülnie. Akkor már kezd a könyvszag hiányozni. Életemben nem olvastam annyit könyvből, mint amennyit online suliban kellett...sokkal jobb érzés, ezt a barackot is beleveszem a projektbe legközelebb. :)

  • 2008.06.26 15:15:51cantaloupe

    Sue,



    persze, a Word hasznalata mar a mezei titkarnoknel is alapkovetelmeny. Rengeteg jo dolgot ad a szamitogep, es olyan orara, ahol tanitjak a hasznalatot, keresest, en is szivesen elmennek, biztos van mit tanulnom! :)



    De hogy egesz regenyeket olvassak monitorrol...nem hiszem, hogy sutba kene dobni a konyveket es ugy haladni a korral, hogy letiprunk minden erteket a multbol.



    Meg a fenykepek jutnak errol eszembe, egy csomoan mar csak a gepre, fajlokra mentik le, de nekem meg van az maniam, hogy albumokat, scrapbookokat keszitek, amit barki lapozgathat, nem kell hozza bekapcsolni a gepet...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta