SZÜLŐSÉG

Amniocentézissel csak a rendellenességek fele mutatható ki

2008. június 5., csütörtök 08:30

A terhesség alatt alkalmazott genetikai vizsgálatok a veleszületett rendellenességeknek csupán a felét mutatják ki - derült ki egy olaszországi kutatás során. A terhesség alatt végzett amniocentézis során az anya hasfalán keresztül, a magzatburkot átszúrva vesznek mintát a magzatvízből - írja az MTI a BBC híre alapján.


Francesca Grati, a Busto Arsizio-i TOMA Laboratórium kutatója százezer, a terhesség alatt elvégzett amniocentézises vizsgálat eredményeit értékelte ki, azt vizsgálva, hogy milyen gyakorisággal tévedtek az orvosok. Az olasz kutató az Európai Humángenetikai Társaság barcelonai konferenciáján ismertetve az adatokat arra mutatott rá, hogy a terhesség alatti vizsgálat mindössze a kromoszóma-rendellenességek felét derítette ki. Francesca Grati meggyőződése szerint az orvosoknak ily módon tájékoztatniuk kellene a terhes anyákat a jelen alkalmazott vizsgálatok korlátairól, valamint az olyan invazív módszerek kockázatairól, mint az amniocentézis.

A Brit Szülésznők Egyesülete szerint azonban helyesebb, ha a genetikai vizsgálat során csupán néhány betegségre összpontosítanak az orvosok, mintsem a ritkán előforduló kórképek rémével riogatnák a jövendő anyákat. A szervezet szóvivője szerint amennyiben az anyákat ötven olyan ritka rendellenességgel ismertetnék meg, amelyek legfeljebb minden százötvenezredik újszülöttnél fordulhat elő, ez csak megzavarná a nőket, akik aligha lennének képesek befogadni az adatözönt, számol be az MTI. 

ű Az amniocentézis során vett minta segítségével állapítják meg az olyan kromoszóma-rendellenességeket, mint a Down-szindróma: a tünetegyüttes a 21. kromoszómapár hibás osztódásának következtében jön létre. Az extra 21-es kromoszóma (21-es triszómia) középsúlyos értelmi fogyatékossággal, jellegzetes arcvonásokkal, valamint a szív fejlődési rendellenességével jár. A vizsgálattal diagnosztizálhatók kevésbé elterjedt kromoszóma-rendellenességek, így az Edward-szindróma: a 18-as kromoszóma triszómiája mentális és motoros funkciók kiesésével, jellegzetes ökölbe szorított kézzel jár együtt, s korai halálhoz vezet. Az amniocentézis ugyanakkor vetélést okozhat.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.06.05 14:04:15Malamut

    Sirara

    A Down esetén lehet, de van még néhány olyan kromo.rendellenesség, ami kimutatható de nem túlélhető. Ezek a fontosabbak azon esetekben, amikor "önfeláldozó" szülőkről beszélünk. Esetleg az anya életének veszélyeztetése is kizárható egy amnióval. Itt viszont nem mindegy, hogy hány gyerek van már, akikből emiatt lehet félárva..

    Értem azért, hogy mire gondolsz:)

  • 2008.06.05 14:05:50jilly

    malamut, azt hiszem nem fogalmaztam egyértelműen. a kiszolgáltatottság érzése nálam leginkább az információhiányból fakadt. a várakozás meg azt hiszem mindenkinek, aki ezen átmegy az elkerelülhetetlen rossz, mert tényleg pocsék érzés 4 (és nem 2!) hétig várni és azon parázni, csak nehogy valami baj legyen. és ahogy fentebb írtam, pont azért csináltattam meg, hogy ne kelljen még x hétig aggódni.

  • 2008.06.05 14:07:18peppermint

    A vetélési kockázat ugyan nem nulla, de 35 év fölött az amniocentézis vetélési rizikója csak negyede annak a kockázatnak, amit a genetikai rendellenességek előfordulása jelent ugyenilyen korú nő terhessége esetén.

    Ez azért már informatívabb, nem?

  • 2008.06.05 14:07:42Malamut

    ....azért véleményem szerint jó, ha egy ilyen cikkhez ennyien hozzászólnak!! Sosincs jobb, mint a vélemények ütköztetése okulás céljából:).

    Az első beíró csajnak azért adnék pár maréknyi önbizalom ampullát;)

  • 2008.06.05 14:09:44Malamut

    Jilly, értelek, de egyáltalán nem tudni az a struccpolitika, amit se Te, se én nem vállaltunk. Értettelek, lehet, hogy én voltam kétértelmű, bocsi:)..

    Neked inkább nem mondtak részleteket ugye?:(

  • 2008.06.05 14:11:00sirara

    Hát, én pl. ikreket várok, és ikreknél sajna a vérvizsgálat alapján végzett valószínűségszámítások sokkal megbízhatatlanabbak, az AFP nem ér semmit, az amnió meg sokkal veszélyesebb. Nem nagyon szeretnek 2 burkot megszúrni. Másik kérdés, mit csinálsz, ha amnió során kiderül, hogy az egyikkel baj van? 20 hetesen? Hát én ezért el sem gondolkoztam az egészen. (Na jó, tudom, hogy az ikerterhesség azért sokkal ritkább, de nálunk ez volt a "nem-vizsgálás" egyértelmű és kizáró oka.)

  • 2008.06.05 14:11:03Malamut

    Peppermint

    Na ja, én is erre hajaztam:)

  • 2008.06.05 14:13:34Malamut

    Sirara

    Teljesen érthető ikrek esetében sz.v.sz.

    Azért az UH gépek ma már sokkal jobbak, csak igazán profi szakemberrel találkozz és máris sokkal kisebb a rizikó. A kombinált vérvizsgálat sem ér semmit ikrek esetében?:(

    Fenébe!

    De minden rendben eddig ugye?

  • 2008.06.05 14:15:21jilly

    igen, a neten én is utána néztem a dolgoknak, de naívan azt hittem, hogy egy genetikai tanácsadáson az lenne a dolguk, hogy tájékoztatják az embert (pl. az esetleges kockázatokról), és ha azután is maradnak kérdéseim, akkor kérdezek.

    az emberek többsége szerintem nem úgy megy orvoshoz, hogy felkészül az összes lehetséges diagnózisból, hogy tudjon kérdezni, ha ne adj isten az orvos nem akar tájékoztatni.

  • 2008.06.05 14:27:11sirara

    Hát az túlzás, hogy semmit nem ér, de elég megbízhatatlan. Eddig minden rendben (25. hét), most megyek majd magzati szív uh-ra, mert állítólag az egy ilyen plusz vizsgálat, amit érdemes megcsináltatni, sok mindent lehet ott is látni (persze 25. héten már nem igazán a megelőzésről van szó, mint inkább arról, hogy bizonyos szívrendellenességeket már méhen belül is lehet kezelni). Meg állítólag sok egyéb rendellenesség "hagy nyomot" a szíven, tehát lehet következtetni...

  • 2008.06.05 14:46:20peppermint

    igen, malamut, sejtem. :-))

    én is átestem rajta, de ha nem ajánlotta volna az orvos, akkor is kértem volna. én így láttam jónak.

    minden jókat nektek!

  • 2008.06.05 15:04:28Pandi

    Peppermint, dettó.:)

  • 2008.06.05 15:09:53peppermint

    szia, pandi!

  • 2008.06.05 15:30:23cozumel

    Az amnio utani vetelest szinte teljesen ki lehet vedeni, ha az anya a muvelet utan szigoruan fekszik par napig!



    Ehhez kepes, az egyik ikerforumos anyuka meselte nemreg, hogy a vizsgalat utan szepen kiultettek a folyosora egy szekre, majd fel/le kuldozgettek a kulonbozo osztalyok kozott, mert a lift eppen elromlott :-((((((

  • 2008.06.05 15:31:22peppermint

    és jó sok magnéziumot iszik/visz be.



    ... ez meg horror.

  • 2008.06.05 15:38:30Malamut

    Jilly,

    Sajna, ma Magyarországon érdemes felkészülni komplett diagnózissal, hogy Magadon segíthess. Tudod, segíts Magadon Buddha is segít (kérdezni);)

    Úgy lenne korrekt, ha kapnál pár alap infót, amiből kiindulva kíváncsiskodhatnál egyéb részletek iránt... De ez csak a naív elképzelés:(.

    Melyikbe voltál a II. Klinikán? Ott normálisabbak, ahol fizetős a szolgáltatás:(.. Tippikus, paraszolvencia dettó.

  • 2008.06.05 15:51:39Pandi

    Cozumel



    Igen, nekem Debrecenben csinálták és a szúrás után valóban kiültettek minket a folyosóra, azt mondták, hogy 15 perc pihenő után, ha nincs gond, mehetünk.

    Szerencsére laknak rokonaink ott, így néhány órát pihenhettem mielőtt hazakocsikáztunk.



    Otthon tényleg feküdtem, még másnap is, de még egy nap kellett volna, mert harmadnap már dolgoztam, de nem kellett volna. Persze a MagneB6-ot is szedtem.



    Azt azért hozzáteszem, hogy ha nagyon akartam volna, befekhettem volna egy éjszakára, ezt még a korábbiakban említették, de a vizsgálat napján szóba sem került.

  • 2008.06.05 16:05:59thais

    Nekem azt az információt adták, hogy az amniocentézissel járó vetélés kockázata sokkal nagyobb, mint a rendellenesség lehetősége. Egyfolytában próbáltak odaküldeni, de nem mentem. Helyette viszont elmentem a genetikai vérvizsgálatra, ahol ugyan fizetni kellett, de a babát nem veszélyezettem. Annyit megért, hogy nem kockáztattam az életét. Nem egy ismerősöm veszítette el egészséges kisbabáját az amniocentézis miatt. Pont abba a kevés százalékba tartozott, mikor az amniocentézis vetélést okozott. A modernebb vérvizsgálatos módszer sokkal megbízhatóbb, nem veszélyes, csak sokkal drágább. Nálunk emiatt szúrkálnak. Különben már régen áttértek volan a vérvételes-UH-os módszerre.

  • 2008.06.05 16:16:25Pandi

    Thais



    Sajnos nem megbízhatóbb az a vérvizsgálat (utánanéztem), bár abban tökéletesen igazad van, hogy veszélytelenebb.

    Én szerencsére nem ismerek olyat, aki emiatt veszítette el a babáját, de kétségtelen, hogy némi kockázat azért van, ez pedig a Cozumel által is említett módon csökkenthető.

  • 2008.06.05 16:24:46jilly

    malamut, ezt mondom én is:) de sajna nem mindenki alkalmas /képes erre, a magánra meg ugye nem mindenkinek van pénze.

    amúgy az I. Női Klinika genetikai tanácsadása volt az. beszélgettem a sorstársaimmal, és velük is kb. uez volt a helyzet a tájékoztatás terén.

  • 2008.06.05 16:34:21galiba

    Én ismerek olyat, aki amniocentézis következtében vesztette el a babát.

  • 2008.06.05 16:38:22Boci6

    Na nekem is Debrecenben csinálták a CVS-t és elmondanám, hogy NEM érzéstelenítettek előtte, a dr.nő szerint teljesen felesleges mert a lidocain úgyis csak a legfelső bőrréteget érzésteleníti, hátul fekvő lepény volt, hagy ne elemezzem hány percig kotortak egy bazi tűvel, hogy úgy éreztem, menten megszülök :-/ és ahogy megvolt, na pattanjak már le a vizsgáló asztalról, miközben sírás nélkül folyt a könnyem...és utána menjek fel az osztályra hipphopp és keressek !! nővért, hogy befektessenek, de ha akarom hazamehetek!!!! (150 km-re laktunk). Ennyit erről..:-(((



    És igen a slussz az mikor a terhességem vége felé megkérdezik, hogy ugyan minek csinálták ezt meg nekem, mikor 30 se vagyok és minden eredményem afp, nucha szűrés minden tökjó lett!!! És a vetélés kockázata nagyobb volt mint a rendellenességé!! Kérdem én, HONNAN kellett volna ezt nekem kiszívni??:-/

    Elnézést a kirohanásért mindenkitől...de ahhoz hogy ezt a kellemetlen vizsgálatot szívesebben válasszák, az eü.nek kéne változnia (személyek, tájékoztatás stb..) és persze kérdeztem volna, csak nem volt kitől, durván kizavartak UH után!!!! Szegeden is, Debrecenben is...de őszintén remélem, csak velem történt ez.

  • 2008.06.05 16:45:06thais

    Én világosan kifejtettem, hogy megfelelő minőségi és mennyiségű információ nélkül nem tárgyalok. Még kérdezgettem is, ami nagyon nem tettszett nekik. A végén kategorikus nemet mondtam. Mindenhová nagy, piros betűkkel bevésték, hogy a mater saját felelősségére nem állt kötélnek, csak a vérvételes módszert fogadta el. A genetikus orvos megnézte a vérvételes leleteimet és megnyugtatott, semmi szükség nem lett volna az amniocentézisre. Rá hallgattam egyedül, s jól tettem. Ő sok nőnek ajánlotta az alternatív módszert, el is magyarázta. Sajnos, azóta bezárták őket (Szabolcs utcai kórház). Ő mondta azt is, hogy ez sokkal megbízhatóbb, s ne engedjek.

  • 2008.06.05 18:25:42Magenta

    2008.06.05 13:26:05 Malamut



    Ott a pont nálad. Teljesen ugyanez a véleményem. Lehet jönni vele, hogy de ilyen uh, 4d, meg vérvizsgálat, egyik sem mutatja ki 100%-ban a Down-kórt.

    1% körül van a vetélés esélye? Ha csak ennyi a down-szindrómára az esély, vajon melyiket választja az, aki jobban elgondolkodik?

  • 2008.06.05 18:30:54Magenta

    Nem tudom, jilly, hol volt a vizsgálatod, nekem a Schöfiben és teljesen normálisan, korrekten, teljes körűen elmagyaráztak mindent, amikor kérdeztem. Lehet, hogy orvosa válogatja, de én maximálisan elégedett voltam, mind az orvossal, mind a genetikát végző hölggyel.

  • 2008.06.05 18:52:27Magenta

    Okoska, elolvastam. Nekem még a 95% is kevés, 5% igen sok tud lenni, ha beleesel és világra jön egy down-os gyereked, aki rosszabb esetben soha nem fog tudni gondoskodni magáról.



    Inkább vállalom be az 1%-os vetélési arányt.

  • 2008.06.05 19:23:51jilly

    Magenta, az I. Női Klinkán volt a "tanácsadás" és vizsgálat is. lehet, hogy csak kifogtam egy rossz gárdát, egy rossz napon. de azért örülök, hogy máshol korrektek az orvosok.

  • 2008.06.05 20:27:01ildanyóka

    ÁÁÁ! elszállt!



    Szóval Malamut szinte mindent leírt, ami nekem is eszembe jutott a téma kapcsán. De azért egy dologra én is ráerősítenék. Mindig tájékozodni kell, amikor valamilyen döntést hozunk, akár magunkról, akár a gyerekünkről. Én semmilyen döntést sem hozok az alapján, hogy egyszer egy orvos azt mondta nekem... Utána nézek, megkérdezek más orvost. És nekem ez bevált, egyszer sem néztek rám csúnyán, hanem inkább olyan érzésem volt, hogy értékelik. Ha az ember ismeri valamilyen szinten a problémát, akkor tud kérdezni is.

    A szüleim sosem kérdeznek. Ők azt hiszik, hogy az orvost nem szabad háborgatni a kérdésekkel. És el sem hinné az ember, hogy milyen sokan gondolják ugyanezt. Velük lehet valóban azt csinálhat az orvos, mit csak akar. Sajna.

  • 2008.06.05 20:27:58Anura

    Höhö, én tök jót röhögtem az első hozzászóláson. Végülis Sanima sarkítva karikírozta azt, amikről az elmúlt időkben szó volt. :)))

  • 2008.06.05 20:51:31Magenta

    Okoska, nem túl találó a nicked.



    Az amnio 100% eredményt ad, mert ott konkrétan megszámolják, hány kromoszómája van a gyereknek.



    No comment.

  • 2008.06.05 20:53:10Magenta

    jilly, sajnálom, hogy rossz tapasztalatokat szereztél, pont azt akartam mondani a hozzászólásommal, hogy van, ahol korrekten állnak a kismamákhoz.



    Jól be is zárják gyorsan azt az intézményt, mert feltétlen szükség van a helyén egy társasházra.

  • 2008.06.05 21:03:42thais

    Kedves Magenta, egy kedves közeli ismersömnek erősen Down-kóros gyereke született, pedig megcsinálták nála az amniocentézist, s nem találtak nála semmit. Egy másiknak egészséges gyermeke született, pedig el akarták vele vetetni, hogy Down-kóros. Ennyit a 100%ról.

  • 2008.06.05 21:11:03Magenta

    Rendben, nem vagyok vitázós hangulatban ma.

    Tudom, hogy az afp egy szar, de amikor nekem (bár előtte jó volt minden vizsgálat és uh) a legalacsonyabb határt súrolta, nem gondolkodtam, hogy akarok-e lepény-biopsziát és megkockáztatom-e azt a fél százalékot.



    Majd beszámolok, hogy a kislány egészséges-e, mert a lelet szerint igen.

  • 2008.06.05 22:33:18psyché

    Kicsit ijesztö, hogy meg ezeknek a vizsgalatoknak az eredmenye sem 100%os.:-(( En ettöl függetlenül megcsinaltatnam. Az elsö kettönel 35 ev alatt voltam es megcsinaltattam a nyakszirtatvilagitast, valamint a hozzatartozo vervizsgalatot. Ha meg egyszer varandos leszek, akkor megyek a többire is....csak utana azon fogok aggodni, hogy vajon helyes eredmenyt kaptam-e.

  • 2008.06.05 23:19:42voroske

    Magenta:

    En egyaltalan nem felek a tutol avagy fajdalomtol egy kicsit sem. Terhesseg elott evekig rendszeres verado voltam minden 2 honapban onkent es dalolva mentem lecsapoltatni 400 ml vert. Plusz a babank lombik program eredmenye, aminek kereteben 3 hetig napi 2 szer szurkaltam hormonokat a sajat hasamba. Aztan az elso 3 honapban a ferjem naponta nyomta a seggembe a progreszteron injekciot, es az aztan brutalis hosszu es vastag tuvel megy mivel hogy szezammag olaj bitang suru es kistuvel nem lehet beadni. Raadasul en valasztottam a napi 1 szurit attol felve az alternativakent ajanlott napi 5-szori gyogyobeszedest sokszor elfelejtem majd.

    Mindezek ellenere az amniot eleve kizaram mar a az elejen, mert olyan sokat szenvedtunk ezert a kolokert hat szo se lehet rola hogy azt kockaztassam hogy elvetelek egy egeszseges gyereket.

    Minden mas vizsgalatot ami ultrahanggal vagy vervetelbol megallapithato az a aratol fuggetlenul elvegeztettunk. De hogy a gyerekem eletet veszelyeztessem, egy olyan vizsgalattal amire jo eselyyel nincs szuksegem plusz nem is 100%-kos eredmenyt az arra NEM vagyok hajlando.

  • 2008.06.06 09:54:20tádé

    Sziasztok!

    34 éves voltam, amikor a harmadik gyereknél túlestem ezen. A korom miatt , illetve amiatt, hogy a terhesség legelején, amikor még nem tudtam, hogy nem lenne szabad , egy erős gyógyszert kellett szednem./életemben olyan beteg nem voltam, valami megfázás jellegű betegség volt, magas lázzal./

    Amikor ezt elmondtam az orvosomnak, azonnal a genetikushoz küldött.

    A genetkius nagyon korrekt módon mindent elmondott, talán jobb lett volna, ha kevesebbet mond, mert, amikor kijöttem tőle végképp nem tudtam , hogy mit csináljak.

    A férjem szerint semmi szükség nem lett volna erre a vizsgálatra , de én nagyon féltem, hogy valami baj lesz a babával, két egészséges gyerek után. Napokig őrlődtem, végül elmentem , megcsinálták. Az első hasfali szúrás nem sikerült, közben végig követhettem a monitoron , hogy merre halad a tű , és hol van közben a baba. Folytak a könnyeim, fájt is , de nem amiatt sírtam .Nem is tudom leírni, annyira szörnyű volt, féltettem a kicsit, főleg, hogy az orvoson bizonytalanságot láttam. /Nagyon jó hírű orvos, klinikai professzor./

    Az eredményre várakozás idegőrlően hosszú, de, amikor végre megvan.... Úgy örültem, hogy minden rendben.

    Utólag azt gondolom mindennek ellenére érdemes volt , mert én megnyugodtam a terhesség hátralévő részére.

  • 2008.06.06 11:16:15Laluna

    Nekem volt mindkettő, az első terhességemnél chorionbiopszia (AFP szerint 1:50 volt a down esélye), a másodiknál amnio (életkor miatt). A kettő között kb. két év telt el, volt egy eü. reform, az elsőt az akkor még állami Schöpfben csinálták, a másodikat a Mávban (most vmi eü. központnak hívják). A procedúra nagyon más volt a két kórház esetében és nem tudom azért-e mert más a kórház vagy az eü. reformos spórolás miatt. Ugyanis amit logisztikailag a Mávban műveltek, az minősíthetetlen volt. Sajnos nem tájékoztatott senki, hogy van fizetős alternatíva, ha tudtam volna inkább fizetek, így utólag meg pláne, mert a Mávos procedúra szörnyű. Első alkalommal semmi problémát nem okozott nálam a beavatkozás, második alkalommal egy hónap pluszos fekvés lett az eredménye. Valszeg a mélyen tapadó méhlepény is némileg közrejátszott ebben, de erről megintcsak nem szólt senki előre. (pedig mondták, hogy túl mélyen van a lepény, emiatt nem lehett biopsziát csinálni a 12. hét körűl, hanem várni kellett 18.-ig az amniora)

    A Schöpfben a beavatkozás anno úgy zajlott, hogy előző éjjel be kellett feküdni, délelőtt aztán összetereltek minket (max 10-en lehettünk) és egyesével behívtak a kisműtőbe. Megnézték a méhszájat és megcsinálták a szúrást (rendesen, UH monitorral persze). Utána vissza a szobába és kb. du. 4-5h-ig ágyban kellett maradni. Du. megint összetereltek minket és a doki tartott egy tájékoztatót. Aztán ha minden OK volt mehettünk haza. Dátumra kellett visszamenni eredményhirdetésre ami egy elbeszélgetés volt és utána volt még egy nagyon alapos genetikai UH. Ez után azt mondta nekem a doki, hogy ez egy nagyon alapos vizsgálat volt és nyugodt lehetek a gyerekem felől, mert csak a rendkívül ritka dolgokat nem szűrtük ki. Megnyugtatott.

    Ezzel szemben a Mávban mindez úgy zajlott hogy 11h-re kellett menni oda, ahol a genetikai UH van. Ott akkor kb 50 ember várt, többségük sima UH-ra. 13h felé, amikor már befejeződött volna a rendelés aztán kettéválasztották a tömeget sima UH-sokra és azokra akik amniora/ biopsziára mentek. Érkezési sorrendben (mert még sorszám sincsen!) kellett bemenni UH-ra. Ez egy genetikai UH volt, de ugyanaz az orvos csinálta aki később a beavatkozást is, tehát azt a célt is szolgálta hogy a lepény/ gyerek helyzetét megnézzék. Ezután mondták, hogy olyan 2-3 óra múlva gyere vissza, addigra fogsz sorrakerülni a szúrásra. 15h körűl visszamentem, akkor a váróban a többi lánytól megtudtam, hogy még egy genetikai tanácsadásra is be kell menni a másik szobába. Na ez semmire nem volt jó, semmi érdemlegeset nem mondtak, kb annyit hogy lehet hogy 3 hét múlva kapom meg postán az eredményt, de lehet hogy csak 6 hét múlva, és ha akkor sem kapom meg akkor telefonáljak, mert lehet hogy akadozik a postázás! Ezzel persze mindenkit csak jól kiakasztottak. A szúrás kb. ugyanúgy zajlott, de semmiféle érzéstelenítés nem volt és méhszájat sem ellenőriztek, aztán azt ajánlották hogy 20 percet üldögélj a váróban és menj isten hírével. Meg hogy szedj no-spát meg magnéziumot ha görcsölsz. Ennyi.

    Hozzá kell tennem hogy míg a procedúra nagyon embertelen volt, megdöbbentően normális és emberséges volt az orvos aki egyébként reggel 8h-tól du. legalább 17h-ig (én kb. akkor mentem haza) megállás nélkül dolgozott. Ő csinálta végig a normál genetikai UH rendelést és utána a szúrásokat. Más kérdés, hogy bizonyára nagyon fáradt lehetett már délutánra és ez a tudat egyáltalán nem volt megnyugtató.

    3 vagy 4 hét múla kaptam egy levelet amiben csak annyi volt hogy életkorral kapcsolatos eltérés nem mutatható ki. Egyáltalán nem nyugtatott meg ez az egész, viszont problémát azt okozott.

    Nem tudom más kórházakban is így zajlik-e ez a beavatkozás mostanában, de én mindenkinek azt tanácsolom hogy ha teheti, kerülje a Máv kórházat (Állami Eü. Közp.) és előre tájékozódjon a beavatkozás pontos menetéről. Nekem a Schöpfben jó tapasztalataim voltak és azt vélelmeztem hogy ez máshol is így lesz. Hiba volt.

  • 2008.06.06 11:31:42thais

    Három gyerekemet is 35 év felett szültem, a legkisebbet 44 éves koromban. Az állandó riogatástól nem kaptam szerencsére stresszet, nem vetéltem el. Nonstop azt hallgattam, hogy ilyen-olyan beteg lesz/lehet nagy valószínűséggel, mert "idős anya" vagyok. Néha úgy érzem, ott is problémával ijesztgetnek ok nélkül, ami nem kell, hogy bekövetkezzen. Az információt mindig is elvártam, s nem vállaltam a vetélés veszélyét. Azt gondolom, ha valaki annyira nem akarja, s már három gyereke egészségesen született, nem kellene megállás nélkül, hónapokon át stresszben tartani. A fizetős vérvizsgálat eredményét sok orvos valamiért nem fogadja el, pedig sokan nem is ismerik igazán. Ezt páran el is ismerték, de élvből elutasították. Talán ezen lehetne változtatni.

  • 2008.06.06 12:29:39Pandi

    Thais



    Bár az amniocentézis kontra fizetős vérvizsgálatok témában nem vagyunk azonos állásponton, mégis örömmel olvastam rövidke beszámolódat, mármint azon részét, hogy 35 felett szültél 3 babát.:)

    Talán egyszer még én is rászánom magam, bár az elsőt is majd' 38 évesen szültem és most még csak gondolati szinten motoszkál bennem a téma, de fizikai és lelki fronton még vannak hiányosságaim, különösen ezekben a frontos-hisztis napokban.:)



    Na, a lényeg, hogy még van remény.:)))

  • 2008.06.06 15:24:07noramami

    sirara,



    nekem is volt amniom az I.SOTE nőin, és bennt feküdtem 1 napot, és ott volt egy kismama, aki akkor már éppen szülni készült, korábban ikreket várt, nemtudom mi okból, de neki si volt amnioja, és az egyik babó, a kisfiú down-os volt, és igy őt elvették....a másik babónak semmi baja nem volt, és valószinűsítemn egészségesen megszületett...

    szóval ikreknél is működik a dolog, és ha szeretné az anyuka, meglehet szakitani a várandósságot csak az egyik babánál is....

  • 2008.06.06 16:13:21Csili65

    Sziasztok!

    Nekem még friss az élmény, két hete a Schöpf-Mérei szervezésében csinálták a chorionbiopsziát. A régi helyükön csak a genetikai tanácsadást és az ultrahangot tudják elvégezni, a konkrét szúrás a Bajcsyban történt. A Schöpf-Méreis orvosokról, genetikusokról csak a legjobbakat tudom mondani, kedvesek, udvariasak, körültekintőek. A Bajcsy más tészta, reggel negyed hétre kellett odamenni, féltízkor kaptunk ágyat a szemészeten, mert máshol nem volt hely, 10-kor megvolt a szúrás, utána egy óra szigorú fekvés, de délután 2-kor hagyhattuk csak el a kórházat és utána néhány nap otthoni nyugodt semmittevést javasoltak.

    Nekem a korom miatt (43) mindenképpen javasolt volt a vizsgálat, a vérből történő meghatározás 95%-os eredményt ad, míg ebben az életkorban a down esélye 4-5%, a beavatkozás kockázata pedig gyakorlatilag 0%. Egyébként 29.000,- Ft-ba kerül.

    Nekem is van három egészséges gyerekem, a genetikus szerint ez semmit nem jelent arra nézve, hogy a következő is az lesz. Számomra megnyugtató a tudat, hogy ezt a stresszt kipipálhatom, nem parázok még 5-6 hónapig.

  • 2008.06.06 17:47:40sirara

    noramami!

    Persze, meg lehet csinálni ikreknél is, de általában "csak úgy" nem szokták, hanem akkor szokás, ha gyanú van, pl. tarkóredő mérésénél. És igen, elvehetik csak az egyiket, de ha valami, akkor az irtó kockázatos, sajnos. Ez tényleg személyes döntés kérdése. Egyébként vannak családok, akik vállalják a down-os gyereket, én nem mondom, hogy ez jó/rossz, csak tény, hogy vannak olyanok, akik megoldják, és hihetetlen eredményeket érnek el, ha van kellő pénz (!), akarat, stb. Lényeg, hogy senki ne akarja meggyőzni a másikat arról, hogy tönkremegy mindenkinek az élete, ha megtartják, vagy arról, hogy ellenkezőleg, nincs jogunk dönteni az életéről, ez nagyon személyes döntés.

  • 2008.06.06 17:52:29Magenta

    Csili65, egy szobában voltunk szerintem, mert a szemészetre csak hármunkat raktak fel. :)))



    Örülök, hogy a Schöfis orvosokról neked is jó a véleményed.

  • 2008.06.06 17:55:34Magenta

    voroske: ilyen előzmények után talán én sem hagytam volna, hogy "megpiszkálják".

    De én azon nagyon szerencsések közé tartozom, akik amint teherbe akartak esni, máris sikerült. Decemberben eldöntöttük, hogy babát akarunk, akkor még nem jött össze, de januárban már várandós voltam.



    Valamint nekem elmagyarázta a doki, hogy a méhlepényben nincsenek idegek, nem érez a kicsi lány semmit belőle, viszont végigrettegni a terhességem, hogy hátha az afp igazat mondott... Bevallom, hogy én nem tartottam volna meg, ha az eredmény negatív.



    Azonkívül azt is elmondták, hogy hiába van az embernek x db egészséges gyereke, ez olyan, mint a lottó ötös. Beüthet.

  • 2008.06.06 19:35:52Kicsi Mini

    Nekem egy kis megnyugvást jelentett az amnio,mert elég korai tehességtől tudtuk,hogy beteg a babánk,csak azt nem,hogy mennyire és milyen.Kiderült,hogy nem genetikai betegsége van,és hogy biztosan lehet segíteni rajta.Nagyon örülök,hogy a Baross utcában Joó dokihoz kerültem,mert nagyon sokat segített és végig támogatott,míg hozzá jártam.Aztán végül megszületett 31 hétre,két műtét után,most már 4 éves lesz és semmi baja!És ez a legfontosabb!Egy percig sem bántam meg,hogy megcsinálták,és újra bele mennék,ha úgy látják szükségesnek!De ezt csak az én személyes élményem után!

  • 2008.06.07 19:07:30Csili65

    Szia Magenta! Tippelek: nem Te voltál a bőbeszédű kolleganő. :) Örülök, hogy minden rendben van Nálatok a babával. Nekem is kislányom lesz! Pénteken estem át az AFP vérvételen, de egyáltalán nem félek az eredménytől, most már biztos vagyok benne, hogy minden ok.

  • 2008.06.07 19:26:43Magenta

    Csili!



    Így van, nem én beszéltem egyfolytában. :)



    Én is örülök nektek, minden jót!!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta