SZÜLŐSÉG

Amerikában terjed az egynemű iskolák rendszere

2008. április 23., szerda 15:50

Az Egyesült Államokban az állami iskolákban is teret nyert az utóbbi években az egynemű oktatás rendszere - számolt be a jelenségről az NPR közszolgálati rádió. A tengerentúlon sok magániskolában régi hagyománya van annak, hogy a fiúk és a lányok külön osztályba járnak.



A koedukált oktatás egyeduralma, úgy tűnik, az állami iskolákban is megtörik. E téren Dél-Karolina jár az élen, ahol már 97 iskolában járhatnak a diákok nemük szerint eltérő osztályokba, írja az MTI.


Az NPR által megszólaltatott szakértők szerint a korábbiakkal szemben ma már széles tudományterület foglalkozik Amerikában a tizenéves lányok és fiúk eltérő tanulási képességeivel. Míg a felnőtt nők és férfiak gondolkodási sémái és tanulási készségei között elhanyagolható a különbség, addig a tizenéves fiúk és lányok tanulási képességei között hatalmas az eltérés.

Az Egyesült Államokban 5 éve még csak 12 állami iskolában voltak egynemű osztályok, ma már 360-ban. Egy tanár megjegyezte például, hogy a fiúk figyelmét fizikai aktivitással, járkálással kell fenntartani, míg a lányok többnyire csöndben ülve koncentrálnak. A fiúk körében hangosabb tanításra van szükség és előnyösebbek a hűvösebb tantermek. Egy lány arról mesélt, hogy a fiúk nélkül nagyobb biztonságban érzi magát, nem gúnyolják ki. A tapasztalatok szerint az egynemű osztályokban jobbak a tanulmányi eredmények és nagyobb a fegyelem.

Sok oktatási szakértő viszont nem tartja indokoltnak a fiúk és a lányok szétválasztását, nem látják tudományosan igazoltnak az egynemű osztályok létrehozásának szükségességét. A földrésznyi ország másik felén, a nyugati Kaliforniában is tucatnyi iskolában kísérleteztek az egynemű oktatással, de az eredmények nem voltak meggyőzőek.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.04.23 23:36:12Vakmacska

    Höhö, abban az iskolában ahova én jártam, nem is akarták, de nem is sikerült volna.



    Iskolatársak és csajok voltak, most: van köztük kutató virológus, állatorvos, rendszergazda (Unixos, még ráadásul), matektanár, távközlési elemző, anaszteziológus, közgazdász, banki-tőzsdei elemző, effélék. Jó is csajos pozíciók, mi?



    De mint mondtam abban a suliban nem volt előítélet, vagy megírtad a matekdolit, kémiaröpcsit, biológiatanulmányt olyanra, vagy nem. De ha nagyon nem, mert másfele érdeklődtél, az erős közepest akkor is tartani kellett. És bizony az más sulikban könnyen lehetett jeles, ha valaki mégis elment másik iskolába menetközben.

  • 2008.04.23 23:40:50Vakmacska

    Ja és én nem vagyok fiús abban az értelemben, ahogy azt a sztereotípiák írják. Két ballábam van, tesiórák szégyene voltam, tériszonyom is van, rövid hajam sose vót, és stikában 15 éves koromban már festettem a szemem, holott ez arrafelé akkoriban igencsak tilos volt.



    A főiskola már igencsak el volt lányosodva, utáltam is rendesen ezt. A számtech írásbelit meg csak én csináltam hibátlanra, ott már valahogy nem volt fontos sokaknak. Aztán három év múlva, úgy 1993 táján ezek egy része nagyon pofára esett.Munkahelyen, ahol mondták hogy muszáj.

  • 2008.04.23 23:41:24Vierre_

    Amerika társadalma defektes :d Ahol vannak olyan iskolák, amiben az ember teremtését kizárólag a biblia alapján tanítják és a biológia mint olyan számukra fiktív és áltudomány :), ott sztem nem is baj, ha külön bandáznak a srácok -jányok :DDD



    Én spec amióta élek fiúpárti vagyok, a barátaim nagy hányada pasi, az elmúlt öt évben lett egy két csajé, én jól szórakozom és elvagyok a nőkkel... de inkább maradok férfitársaságnál :))) hálás vagyok a sorsnak, két fiam van, velem ennél jobb nem történhetett, így ha nekem egynemű osztályba kellett volna járnom, eret vágtam volna magamon sztem :Ddddd

  • 2008.04.24 00:13:16cantaloupe

    Vierre,

    csak katolikus iskolakban tanitjak a Bibliat, a kozintezmenyekben nem.

    Sot, boldog karacsony helyett boldog unnepeket kivannak.



    Epp az eheti hiradoban volt, hogy MOST akarjak a Bibliaorat bevezetni kozonseges sulikban is, sokak tiltakozasa kozepette.



    Amugy meg nem tudom, mirol szol a cikk, mert a kornyekunkon minden suli koedukalt.

    Csak osztalytarsak nincsenek, mert "creditek" vannak, tehat biologian egyutt ulhet a 15 eves es a 17 eves mint csoporttarsak, aztan matekra meg megint massal jarnak egyutt stb.

  • 2008.04.24 00:18:34Vierre_

    cantaloupe



    azt írtam, vannak olyan sulik. Tudom, hogy olyanok is vannak, ahol nem. De ahol nincs egységes nemzeti alaptanterv ott haveromakalauz, csak a faszság a határa a baromságnak. :)))))

    Ezzel nem azt mondom, hogy a mi NATT-unk jó. Sőt.

    Én csak a pulyákat sajnálom a sok agymosás és idióta életidegen képtelenség miatt. :)) Mondjuk a Júeszéj a felsőoktatásban erős, az ált és középsulik minősége a béka segge alatt helyezkednek el markánsan,- nyilván a kint élők kedvéért be kell írjam, hogy vannak kivételek :D- tehát abban sem vagyok biztos, hogy akik nem azt tanulják, hogy ádám és éva volt az első ember és így lett az emberiség ( nem elhanyagolható a vérfertőzés határozott jelenléte ez ügyben :D), az nem biztos hogy kevesebbet tud, mint aki egy sima áltsuliba jár Odaát :)

  • 2008.04.24 08:51:16hamsa

    Én voltam egyházi iskola párhuzamos fiú és lányosztályában tanárnéni - szuper volt! Ugyanazt az anyagot egészen más hangsúlyokkal és módszertannal lehetett megtanítani, de állítom, hogy hatékonyabban, mint ha együtt lettek volna. Ebédnél, folyosón stb. meg nyugodtan találkozhattak, és a kapcsolatukat nem befolyásolta az órai viselkedés és teljesítmény. Sokat voltam velük, érdekes volt látni. Szerintem szuper a különoktatás.

  • 2008.04.24 11:30:37almendrico

    azert, mert az osztaly nem koedukalt, az iskola meg lehet az... es akkor ugyanugy mehetnek a fiuzasok a szunetben, meg ki lehet nezni azt a helyes fiut a nyolcadikbol, stb... lehet gyakorolni a noi praktikakat :-) en ugy kepzelem, hogy emelett pl a delutani szakkorok is koedukaltak lennenek, es igy az a lany, akinek a matek a mindene, megmeretheti magat a fiukkal... na, mit szoltok? feltalaltam a spanyolviaszt? :-)

  • 2008.04.24 12:07:18ruju

    Vierre, Németországban sincs NAT. Egy olyan centralizált országban, mint MO, lehet hogy meg lehet valósítani, de ahol nem egy db város köré szerveződik az ország élete, már kicsit nehézkesebb. Főleg, ha ne adj isten a tartományoknak (államoknak) komoly öntendelkezési jogaik is vannak. Szal lehet, hogy az USA társadalma defektes (én sem kedvelem nagy általánosságban), de ez nem egy NAT hiányának köszönhető, legalábbis szerintem.

  • 2008.04.24 12:22:21mazsola84

    Nálunk gimiben a tesi óra volt külön, de nekünk lányoknak is férfi tanárunk volt. Abból a szempontból üdvözítő volt, hogy a férfi tanárnak nem mindig esett le, hogy egyes csajok egy hónap alatt 3x vannak felmentve menstruáció miatt :)

  • 2008.04.24 12:27:16hanna

    Ruju: nem is fogadja el egyik land a másik érettségijét (nem mindegyik), tehetsz különbözetit. Egyébként Anglia legtutibb, ott nagyon erősen sztenderdizált követelmények vannak (kimenő), nsemmi mást nem szabnak meg, de ha azt nem teljesítik a diákot, akkor pár év haladék, melyben kitalálhatják, hogy mit basztak el, szóval az után átszerevezik asulit, ne képezzen az állam pénzén munkanélkülieket. De nem is kell 45 angol író összes versét olvasni. Egyébként mindenkinek ajánlom Győri János szerkesztette könyvet, Az oktatási rendszer a világ tizenkét országában, akit ez érdekel, mert tök érdekes, és minden fejezet végén egy ott tanult magyar diák is beszámnol az élményeiről.

  • 2008.04.24 12:32:45Vierre_

    ruju

    sehol nem írtam, hogy annak köszönhető. :D Annyit írtam, hogy pl a NAT hiánya miatt mindenféle baromságot tanulhat akárki, ott nem is baj, ha egy két helyen különszedik a nemeket. :)))))))

    Az egyik osztály tanulja évát.

    A másik ádámot. *irónia* :D

    És azt is írtam, hogy mivel az áltisi és a középsuli minősége is bőven a béka segge alatt dekkol, igazából mindegy, hogy melyik iskolába jár, ha majd jelentkezik a felsőoktatásba valami értelemmel rendelkező szakra és nem pl a "biblia kutatása avagy hogyan küszöböljük ki Noé bárkáján fellelhető állatokon kívül a krokodil létezésének paradoxonát" szakirányra, akkor majd megtanítják neki mindazt, ami amúgy kb kimaradt eddig az életéből.

    Ha meg nem jelentkezik, akkor marad egy rakat ember akik úgy élnek egymás mellett a tudásuk alapján mint az UFO-k. Egyik ezt mondja, a másik azt és nem értik egymást.

    De ez őket nem zavarja, ezt szokták meg. Ugye kultúra kérdése. Már ha van olyan, ugyebár. :)))

  • 2008.04.24 12:41:37ruju

    Vierre :-). Bennem mindig csak az a kérdés merül fel az amerikai oktatási rendszerrel kapcsolatban, hogy ki a fenét vesznek föl egy egyetemre KÖZÜLÜK, ha a megalapozó oktatás ennyire szar. Azért olyan sok külföldi mégsem vágyhat amerikai egyetemre, nem?

  • 2008.04.24 12:54:25Vierre_

    Én úgy tudom, hogy aki jelentkezik annak egy felvételi teszt van, hasonlóan az emeltszintű érettségihez, aztán van olyan eset, hogy néha, nem olyan gyakran mint ahogy itt Mo.n az urbánus legenda tartja, a sportteljesítmény alapján, de az tuti nem a Yale. :)))))

    TEhát aki tovább akar tanulni, ott nyilván azért odafigyelnek arra, hogy a feltételek adottak legyenek, aki pedig egy Teremtés-központú egyházi isiből akarna továbbszambázni mondjuk az orvosira, muhahahah érted az ellentmondást, biológia, fujj fujj :DDDDDDDDDD, az zuhan egy nagyot :DDDDDDD

    Nem bántom ám őket, de most álszent voltam. :)))))

    Őszintén: szerintem baromállatok.

    :D

  • 2008.04.24 12:56:41mazsola84

    A volt pasim kint élt Amerikában. Ő úgy csinálta, hogy párhuzamosan itthon is be volt jelentve egy gimibe, vizsgázós rendszerben elvégezte. Van magyar és amerikai érettségije is. Kint járt egyetemre, de azt mondta, hogy a magyar gimis tananyag nélkül szenvedősebb lett volna. Így könnyebben vette az egyetemet, és fasza értekezéseket folytatott a profokkal európai történelemből, földrajzból. Ezeket ugyanis kint állítólag nem divat tanítani.

  • 2008.04.24 13:00:40Vierre_

    nem bizony :D

    Pont erről beszélek :)))

    Van az általános műveltség és van a Júeszéj műveltség. :DDDDDDDDDDD

  • 2008.04.24 13:19:13begyszli

    Én csak a Szívek szállodáján keresztül látom a dolgokat (halkabban röhögjetek, lécci!). De ott azt mutatják be, hogy a jóképességű gyerek, aki tovább akar majd tanulni valamilyen nevesebb egyetemen, az ha teheti magánsuliba jár, ahol felkészítik(?) agyilag.

  • 2008.04.24 13:29:38ruju

    Aha, ok. És a tanárokat (professzorokat) honnan szerválják? Bár azt el tudom képzelni, hogy kivétel nélkül külföldiek, mert az az amerikai, aki elvégzi az egyetemet, biztos elmegy máshová vakítani... Na jó, szarkazmust félre, azért úgytudom, az egyetemeik (már a nevesebbek) elég erősek, csak nagyon felszabdalt minden szakterület. Épp ezért nem értem. Matek szakon először a szorzótáblát tanulják, meg az osztást? Mert a gimiben elég ritkán... Na mindegy, nem értetlenkedek.

    És begyszli, bocs, de hangosan röhögök. Bár nem ismerem ezt a - gondolom - sorozatot, de jól hangzik :-DDDDDDDDDDD (lehet, hogy az ami diákok is csak ezeken keresztül ismerik az egyetemeket? Jó, bocs mindenkitől)

  • 2008.04.24 13:32:29begyszli

    Ruju: tudtam én, hogy ez lesz:) Na nem baj! Amúgy ja, sorozat. Mi más lenne??? (Néha nem tudom eldönteni, hogy mikor ilyeneket írok az a naivitás vagy a szenilitás jele?)

  • 2008.04.24 13:38:22ruju

    begyszsli, meg lett a büntetésem, elcsesztem vmit, újra kell csinálnom, nem láttam a könnyeimtől :-D És kb 5 percen belül indulnom kell gyerekért az oviba basszus

  • 2008.04.24 13:41:45mazsola84

    ruju, az exem azt mondta, hogy a professzorai nagy része európai volt (horvát, magyar, német, francia)

  • 2008.04.24 14:46:00Ms. Sophie

    Én lányiskolába jártam, apácákhoz. Nekem rémálom volt, de abban az országban ez abszolút normális és természetes - hát, én inkább a koed-re szavaznék azért. A lányok eszében így is csak a fiúk jártak az órákon, vizsgákon, szünetekben, stb...

  • 2008.04.24 15:03:37másutt

    nekem is 2 erettsegim van, magyar es amerikai.

    2 db USA egyetemi diplomam is.

    aki az USA-ban egyetemre akar jarni, az emelt szintu orakon vehet resz kozepiskolaban.

    ezeknek a szintje sokkal magasabb, es ha megfelelo a kozepiskola, akkor feler a magyar gimis anyaggal.



    Vierre: "Van az általános műveltség és van a Júeszéj műveltség. :DDDDDDDDDDD"

    Nagyon sokan szeretik kigunyolni az amerikaiakat. Es igen, masok.

    De felejtsuk el, hogy a vilag sok kivalo egyeteme az USA-ban van (Harvard, Yale, Stamford, Princeton, es meg sok masik) ahova nagyon szivesen jarna barki a vilagon.

    Es sokezer zsenialis elme is.

    Igen, a 300 millio ember kozott elfer sok bunko is. :) Dehat 10 millio kozott is.



    Amennyire sikkes kigunyolni az amerikaiak kulturajat, vagy koverseget, vagy mittomen... azert emlekezzunk mar, hogy az USA akkora mint Europa. Es altalanositani olyan, mint a magyarokat es mondjuk a hollandokat, vagy az alban ciganyokt egy kalap alatt emliteni.

    Van beverly Hills es van "Butt-fuck-nowhere".

  • 2008.04.24 15:04:13másutt

    azert Stanford-ot sikerult elirnom. :D

  • 2008.04.24 16:56:26cozumel

    Nekem mindig b....a a csoromet, ez a kulturmagyaroktol elterjedt "hulye jueszej"

    elmelet.



    Namost, akinek aprocska fogalma van az ottani VALOSAGROL-figyelem, ezt nem a Szivek szallodajabol fogjuk megismerni-az tudja, hogy az USA-rol valamit altalanossagban megfogalmazni, az kb annyira helytallo, mintha aszondanank, hogy az europaiak mind szeretnek kavezni es muzeumba jarni....Jajjjj...





    Meg Mo. tekinteteben is oriasi kulonbseg van egy BAZ megyei falu altalanos iskolajanak es egy elit budai alt. isk. oktatasi szinvonala kozott, pedig letezik a NAT nagyistenseg.



    Az USAn belul a kulonbsegek meg elkepesztoek...

    Egy budapesti, ha elmegy New Yorkba vagy Bostonba, hamarabb otthon erzi magat, mint ha egy idahoi kisvarosbol vetodik oda valaki.



    Egy dunantuli kisfalubol az atlagmagyar eselyesebb arra, hogy igazi, pezsgo vilagvarost lasson, Becs pl, mint egy arizonai 6 traileres telepulesrol.



    Egy new-englandi ember falnak megy a del-carolinai mentalitasu embertol.



    A cikkben szereplo Del-Karolina nem igazan a felvilagosult gondolkodasarol hires.





    Az USAban es Kanadaban az ember a high school utan-ha tovabbtanul-eloszor collage/foiskolaba megy, ahol bizonyos targyakra jobban szakosodik, majd UTANA megy csak egyetemre.



    Collage-ba bekerulni ugyanugy kemeny felveteli teszt fuggvenye, mint nalunk az egyetem/foiskolai rendszerben.

  • 2008.04.24 17:42:40Sue

    Cozumel, végre valaki leírta az igazat, köszönöm! Engem is nagyon idegesít, hogy sokan azt hiszik, hogy az USA-ban az oktatás nagy semmi és persze Európa az oktatás központja, mikor ha megnézünk egy összehasonlító elemzést, kiderül, hogy főiskolás korra kiegyenlítődnek a különbségek, mert az USA-ban a felsőoktatás sokkal erősebb, mint Európában hiába jobb az utóbbi középiskolai képzése illetve a legjobb egyetemek is az USA-ban vannak, nem Európában.

    Jártam Mo-n és az USA-ban is egyetemre, illetve az USA-ban tanári pályára készülök, így azt elmondhatom, hogy a magyar oktatás már sehol sincs, rég elmúltak az idők, mikor azt lehetett mondani, hogy egy igen színvonalas képzést kapsz egy magyar egyetemen, mert ma tömegképzés folyik Mo-n, már az ácstól kezdve az autószerelő is főiskolára jár (nekem egyetemen volt kőműves osztálytársam - hát nem éppen a tanulásra koncentrált). Tehát aki a "hülye USA-ban nem tudnak semmit" dumával jön, rá kellene, hogy ébredjen, hogy már rég nincs igaza és csak egy sztereotípiát hangoztat. Meg ti fel vagytok háborodva, hogy az USA-ban nem tudják, hogy hol van Mo. meg a fővárosa. Mert ti hányan tudjátok az USA összes államának földrajzi helyét és fővárosát? Ez egy hatalmas ország, 1-1 állama akkora, mint egy nagyobb európai ország, így nem meglepő, hogy nem elsődleges szempont és nem is sok lehetőség adódik arra, hogy más kontinensekről tanuljon az ember a középiskolában, viszont az egyetemen aki érdeklődő, igen sokat tanulhat Ázsiától kezdve Európán át minden földrészről.



    Azon gondolkozzon el, aki ezzel nem ért egyet, hogy nem az USA-ban van a butaság, hanem ott, ahol egy 300 milliós országra ilyen általánosításokat mondanak... (sokan úgy, hogy gondolom még soha nem is jártak az USA-ban)



    Annyit viszont hozzátennék a kommentedhez Cozumel, nem kötözködésből, csak pontosításból, hogy a college és a university ugyanazt jelenti, tehát nem mennek először főiskolára és aztán egyetemre, max. ha vkit community college-ba vesznek csak fel első körben, aztán átviszi a krediteket egy normál college-ba vagy university-re. A college-ba bekerülés feltételei minden iskolában különbözőek, de ha még könnyű is valahová bejutni, akkor is sokan kiesnek első évben, mert sokan úgy mennek college-ba, hogy írni nem éppen tudnak, de ezek a tagok, ahogy mondtam, nem sokáig jutnak sehol sem.



    Különböző alternatívákkal, mint a cikk is írja, azért kísérleteznek, hogy javítsanak az oktatáson. Én is szívesebben adnám a gyerekeimet egy alternatív iskolába vagy olyanba, ami vmi új normális dolgot próbál ki, mint egy sima iskolába. Sok intézmény már nem is az oktatásra helyezi a hangsúlyt, hanem a körülményekre. Nem értek egyet az ilyen fajta elkülönítéssel, hiszen az életben sem különülnek el sem a társadalmi csoportok, sem a nemek, de az aggressziót valamennyire vissza lehet szorítani a kritikus időszakban ilyen módszerekkel.

  • 2008.04.24 18:00:02Sue

    Itt sokan írták, hogy világ törit és föcit nem tanítanak az amerikai középiskolában. Ez tényleg igaz, de az egyetemen, aki arra szakosodik, többféle területből választhat, mint Mo-n. Én pl. töri szakosként tudtam hallgatni francia töritől kezdve fülöp szigeteki és afrikai törit. Mo-ról meg azt hallottam, hogy ott csak a klasszikus ókor-középkor stb. vonalon mozognak évekig és nem sok lehetőséget adnak a választásra.

  • 2008.04.24 22:54:12Vierre_

    Annyira durvák vagytok :DDDDDDD

    Jelzem, másutt meg Sue, az egyetemeiket, a felsőoktatásukat senki nem bántotta.

    De ettől függetlenül a közép és alapszintű oktatásuk, ha nem emelt szinten nyomják, gyökér. Evvan. Attól még hogy valaki valahol él, vagy valaki valakivel él, vagy valaki valakinek a barátja, maradjon meg kritikusnak, attól válik a szemlélet valósság. Ne tegyünk úgy, mint ha az általános Júeszéj műveltség nem lenne gyökér. MÉg néha azt sem tudják, nekik milyen államaik vannak :))) Könyörgöm, ahol tényleg minden faszságot össze lehet hordani az iskolákban, arról ne állítsuk már az ellenkezőjét.

    És milliószor leírtam, hogy nem az egyetemekről beszélek. Ott majd pótolják ami hiányzik.

    Pontosan látom a magyar közoktatás defektjeit, féltem is tőle a gyerekimet, pontosan látom a magyar mentalitást, rosszul is vagyok tőle, néha én is elvágyom hosszabb időre a Nagy Usába. De ettől még nem változnak a dolgok.

    Tehát az egyetemekről lehet ódákat zengeni. De ki fikázta az egyetemet? :dDDDDDDd Beszéljetek szépen az általános és középsulikról ilyen sokat. És hiába a sok ember, hiába a sok zseni, a nagy számok törvénye alapján több az a típusú ember, aki nem megy tovább mint a gimi. És azok bizony a mi viszonyainkhoz jóval az átlag alatt mozognak, ha nem képzik magukat, ha nem érdeklődőek satöbbi. Nahmost, ha egy eus egyed marad az érettséginél - tegyük fel mókából - és van egy alteregója a tengeren túl, aki dettó és párhuzamban léteznek, lehet nyinyákolni, meg lehet mumákolni, akkor is a tengeren túli lesz kakább szituban.

    Attól még lehetnek jó emberek. Senki nem kétli, de vannak hátrányai a mindenki egyenlő dumával, pl hogy nem mindenki egyenlő.

    Egy sima érettségivel vagy szakmunkással megáldott amcsi egyed valszeg jobban él mint itt egy diplomás. Pl. Így sem egyenlő. Meg úgy sem. :))))))

    És hogy hol mennyi zseni él? Szarok bele. A zseniség lényeg pont nem az, hogy hova és milyen körülmények között születik, a zseniség lényege a zsenialitásának egyedi megfoghatatlan páratlansága.

  • 2008.04.24 23:52:47Sue

    Vierre, nem tudom, hogy mennyit éltél itt, de szerintem nem sok tapasztalatod lehet erről, mert kommentedből csak annyit szűrtem le, hogy előítéleteid vannak, amin nem csodálkozom, hisz ezzel minden európai így van. Azt leírtam, hogy nem tartom nagyra az ált. ill. középiskolai oktatást, de annak is meg vannak az előnyei itt is. Azt mondod, ne védjük az USA-t? Mi is egy álláspontot képviselünk, ahogy te és elég furcsán is venné ki magát, ha én leendő tanárként nem védném meg a rendszert, amit tényleg próbálnak jobbá tenni, míg Mo-n semmi sem változik.



    "És hiába a sok ember, hiába a sok zseni, a nagy számok törvénye alapján több az a típusú ember, aki nem megy tovább mint a gimi. És azok bizony a mi viszonyainkhoz jóval az átlag alatt mozognak, ha nem képzik magukat, ha nem érdeklődőek satöbbi."



    Ja, mert ez nem tömegoktatás? Mert nem ingyenes, hanem kemény pénzt, forint milliókat kell érte fizetni? Nos, ezért is jobb az amerikai egyetem a magyarnál. Van színvonal, ha akarok 30 másodperc alatt el tudom intézni a hivatalos ügyeimet és nem olyanok közt kell lennem, akik csak azért járnak egyetemre, mert nincs jobb dolguk, hisz ingyen van és "majd lesz valami" alapon akarnak egy diplomát. Nagyon jó, hogy olyanok nem mennek tovább, akiknek semmi keresnivalójuk az egyetemen!! A tisztességes szakmunka ugyanúgy megbecsülendő és ugyanúgy szükséges. Mo-n azért is magas a munkanélküliség, mert beetetik az embereket, hogy "ingyen diploma, járj egyetemre", aztán 5 év után rájössz, hogy semmit sem tudsz kezdeni vele, mert mindenkinek van olyan. Ez téged, aki tanulni akart frusztrál, hiszen te tudod, hogy megdolgoztál érte, mégsem értél vele többet...az is ugyanúgy megkapta, aki közel sem volt kitűnő a gimiben, nem dolgozta végig az egyetemi éveket. Attól, hogy valaki nem jár egyetemre, nem bunkó paraszt, kitűnő szakember lehet. Talán ezt kellene felismerni és értékelni, nem mindenkit egyetemre küldeni, aztán jól cserbenhagyni.

  • 2008.04.25 00:10:08Vierre_

    Sue, Amerika, Amerika ist wunderbar :DD (Ramstein)

    szeressük együtt :)))))))



    És, hogy egy közeli hozzámtartozót, magyarán a faszimat idézzem aki töriszakra járt, ókok-középkor max két év, bár igaz, az valóban évekig :DDD Továbbá ő tanult a mongol tűzkultuszról, Dél-Amerika, Japán történelméről, Drogfüggőségről (közismereti kurzus, jól látod, töri szakon), orosz filmtörténet--- lehetett volna akár Auszrália vagy Észak-Amerika történelme is csak ő ezeket nem vette fel. :))



    És hogy ne menjünk a szomszédba előítéletért:

    id tőled:



    Mo-ról meg azt hallottam, hogy ott csak a klasszikus ókor-középkor stb. vonalon mozognak évekig és nem sok lehetőséget adnak a választásra.



    ugye ugye, az urbánus legendák :DDDDD



    és hogy legyen lokális is:

    "Kalifornia über alles, Kalifornia üüüüber all..." (Dead Kennedys)



    :DDDDDD

  • 2008.04.25 07:22:15Sue

    Vierre, egy érvet nem tudsz felhozni, de van 1 érzésem, hogy csak direkt kelted itt a feszültséget. Az urbánus legendákról meg annyit, hogy rengeteg embert ismerek Mo-ról (történészeket), ahogy más országokból is. Így nem csoda, hogy hozzá merek szólni a témához...és megköszönném, ha az otthonomat nem vennéd semmibe, mert neked fogalmad sincs, hogy miket beszélsz. Nem neked vannak véletlenül előítéleteid? Én sem szólom le Mo-t, pedig aztán lenne miért, te pedig, aki nem itt laksz és nem is érdekel az itteni élet, nem hiszem, hogy joggal beszélsz így, mert tudásod nagyon felszínesnek tűnik, ami ezt az összehasonlítási alapot illeti. Annyira fáj, mikor valaki ennyire beszűkült gondolkodású!! Én sem megyek pl. a UK topikba oltani az embereket, hogy Anglia így szar meg úgy, mert nem ott élek, nem tudok róla eleget, hogy érdemben hozzászóljak.



    Ha pedig a középiskolák helyzetéről akarsz beszélgetni, akkor azt szívesen teszem veled - ha tudsz normális érveket felhozni.

  • 2008.04.25 12:10:56másutt

    Na, akkor itt egy par tortenet, amik mind igazak es mind velem tortentek meg.



    A magyar kozepiskolam ugynevezett elit budapesti iskola volt. Eleg sokszor hallottam a 4 ev alatt, hogy "szedjetek ossze magatokat, mert ti lesztek az orszag intelektualis elitje".

    En kis "human beallitottsagu" voltam es jogi egyetemre akartam felvetelizni. A tori volt a kedvencem. Nagyon kemeny volt a tanarno, de nagyon jo fej. Sajnos volt egy rossz "szokasa". azt mondta, hogy aki annyit tud, mint o, az kap otost. Aki mindent tud az anyagbol, hibatlanul, az kap negyest. Aki mindent jol tud, az kap harmas. stb.

    Azaz ha egy tanulo pl. egyetlen hibat (barmilyen kicsi hiba) elkovet egy dolgozat vagy feleles alatt, az harmast kapott.

    Majdnem mindenki aki tanult, mint az allat, harmast kapott. Ha mazlija volt, negyest. Soha senki nem kapott otost.

    Tok vicces mindez, hacsak nem vagy 18 eves 4.-es gimnazista, aki ketsegbeesetten be akar jutni egy egyetemre. A szulok GYULOLTEK a not, en imadtam (mazohista??)



    Olyan kis jo tanulo voltam, de nem jobb mint a tobbiek. olyan 4-es 5-os tanulo, nagyon igyekeztem, neha becsuszott 1-2 gyengebb jegy... dehat nem zseni.



    Nem jutottam be a jogira persze.



    Ezek utan amikor ugyanezt vegigcsinaltam egy "elit" gimiben az USA-ban, a kovetkezo derult ki.

    1. Nagyon okos vagyok. az atlagnal okosabb. siman otost kaptam. senki nem mondta, hogy "segghulye vagy edes lanyom, mert nem tudod felsorolni X kozepkori csalad birtokait Erdelyben)" hanem tamogattak. Amikor megtudtak, hogy egyetemre akarok menni, a tanari kar egy emberkent mogem allt es segitettek. Kivalo ajanlo leveleket kaptam.

    2. lehetseges otost kapni, ha az ember tanul.



    Az onerzetem szepen helyreallt. Nem mondta senki, hogy "human beallitottsagu" vagyok. Azt mondtak, mindent elerhetek, amibe mindent beleadok. Nem volt olyan, hogy tul kover/oreg/stb vagyok a sporthoz: sportoltam es hancuroztam az iskolai csapatban. Nem mondta senki, hogy hamis a hangom: enekelhettem batran. Es minden oran jol ereztem magam, meg a rettegett fizikan is, mert emberseges, vicces es jokedeju volt az egesz.



    Az ebedszunet nem 15 perc volt, amit mindenki cigizessel toltott, hanem jo 30-40 perc, ami alatt mindenki kivalaszthatta mit eszik a kantinban, es volt ido megragni.

    Minden reggel az "osztaly" eltoltott egy orat egyutt, egyebkent mindenki ment sajat utjara. nem ugyanazzal a 28 emberrel voltam osszezarva.



    A "guidance counselor" minden vegzosnek ott volt, hogy segitsen az egyetemi jelentkezesekkel es palyavalasztassal.



    Nekem mindez bejott. Emberibb volt. Lehet, hogy nem zsenineveles folyt, de nem roppant ossze senki onerzete, nem lett beskatulyazva senki. Olyan emberek erettsegiztek onnan, akik nem ereztek, hogy csak akkor lesznek emberek, ha tovabbtanulnak. Szerencsere 45-50 evesen is lehet ott egyetemre jelentkezni es azt kijarni. Az elet nem sprint, hanem maraton.

    Magyarorszagon ha nem valasztottam ki, hogy milyen "faktos" szeretnek lenni 15 evesen, eselyem nem lett volna egy egyetemre. (mindegy, igy sem volt)



    Ja igen, megtanultam vezetni is.



    Es nagyon szeretnem tudni, hogy ki emlekszik meg a Hunyadi csalad osszes ex-birtokara Erdelyben... es miert kellett tobbszaz tovabbtanulasi eselyt szettiporni emiatt.

  • 2008.04.25 13:34:12Sue

    Nekem hasonló tapasztalataim vannak, mint neked Másutt és a történeted is hasonlít az enyémre. Az önbecsülésem abszolút helyre állt, mert azelőtt szinte lenéztem magamat és ha kaptam egy négyest már rosszul voltam magamtól. Végülis a különbség a 2 suli között annyi volt, hogy az USA-ban nem éreztem magam állandó feszültség alatt...és mi van ha ezt vagy azt nem tudok? Mindenki más háttérrel rendelkezik és mást tud, sok praktikus dolgot tanultam, amelyeknek sokkal nagyobb hasznát vettem. A tanárok is toleránsabbak voltak az USA-ban, bár bizonyos szempontból jóval többet követeltek, mint Mo-n. Elég gyakran megdicsértek vagy építő kritikát mondtak és bevallom, jól esett azok után, hogy ez Mo-n nem igen esett meg, hiába voltam éltanuló. Ott inkább csak kritizáltak mindenért, minél több energiát fektettem vmibe, annál több terhet raktak rám és végülis nem éreztem, hogy bármennyire is értékelnének. Úgy voltam vele, persze hogy nem, hisz én csak egy vagyok a sok közül...de érdekes módon az USA-ban meg tudják becsülni az embereket individuálisan is, szóval csak kultúra kérdése.

    A magyar iskola sem zseninevelést végez, mert hiába tanulsz meg mindent kívülről, elfelejted. Erre azt mondják a tanárok, hogy csak "agytágításnak" szánják, de közben az a sok elmélet a világon semmit sem segít, teljesen összefüggéstelen maszlag, ami nem ragad meg, mert nem áll össze egésszé. Szerintem jó, hogy az egyetemen az ember azt tanulhatja, ami kell neki, nem pedig mindenből egy kicsit és végülis semmit, mint Magyarországon. Én úgy érzem, hogy amit az USA-ban tanultam sokkal jobban megmaradt, mint Mo-n, de olyanról is tudok, aki magyarként nagyon nem volt megelégedve itteni egyetemével...ez tényleg "beállítottság" kérdése.

  • 2008.04.25 13:35:35eino.

    Hamsa, én is így gondolom. Órán külön, egyébként együtt, aki úgy akarja. De mondom, nálunk ez csak ált. iskolában lett volna szuper, a gimiben nem játszott szerepet.



    Vierre, elhiszem, hogy vannak rém primkó egyházi sulik, de azért Mo.-n elég sok bencésből lett pl. mérnök meg hasonló (még híres emberek is vannak köztük), tehát egy egyházi suli jó esetben egyfelől ad egy erős humán műveltséget és erkölcsi útmutatást, másfelől elfogadják és keményen meg is követelik a termtudományok tanait.

    Ez azért nem annyira borzasztó annak, aki bírja, vagy aki rá tud hangolódni.

  • 2008.04.26 17:14:21Vierre_

    Sue. Tudod, én soha nem hittem abban, hogy ahol lakom, az valamiért nem kritizálható, vagy aki a barátom nem kritizálható, vagy ő nem kritizálhat engem, magyarán, amihez, akihez kötődöm, az feljogosít fel engem arra, hogy ne kritizáljam.

    Tehát azt gondolom, hogy bőven nem kéne jogosságot keverni abba ha én a Nagy Földet kritizálom és kérlek alásan bátran meg is teszem.

    És nem azért , mert Mo jobb. Vagy nem azért mert utálom. Hanem azért mert kritizálható és nem érinthetetlen.

    És én még mindig nem a felsőoktatásáról beszéltem és még mindig nem arról, hogy Mo NAT-ja az etalon. Én arról beszéltem, hogy az alap és középszintű oktatása gyenge és a nagy számok alapján bizony ha több ember nem jár felsőoktatásra, több ember tudásanyaga lesz a világról, a történelemről, a fizikáról és még sorolhatnám... gyenge.

    És te ugyan úgy fikciókat állítottál Mo-i történelemoktatásról, melyet én egy történész által cáfoltam, mint ahogy szerinted én a Júeszéjről.

    Nem vagyok előítéletes, de attól még, hogy te ott élsz én nem fogok rózsaszirmot szórni a témára. Sok ott a segghülye, ugyan úgy ahogy máshol, ellenben az általános műveltség hiányának tekintetében bizony viszi a pálmát, akkor is, hogy ha a te otthonod.

    Tehát kedves Sue, ha neked úgy jobb, hát előítéletes vagyok, ellenben nekem meg az a hozzáállás, miszerint csak mert a te otthonod és mert ez téged bánt, ne húzzam, nem fekszik.

    És még valami. Az előítélet ugye mindenki tudja, hogy minden logikát és ész érvet, nyitottságot és rugalmasságot nélkülöző, legendákra és kitalációkra alapuló valami rész-tényekkel alátámasztva.

    pl: zsidók elfoglalják a világot--- támaszték: zsidóknak sok pénzük van.

    cigányok lopnak és nem dolgoznak--- támaszték: vannak tolvaj cigányok és munkanélküliek is. (Az, hogy a nem-roma származású emberek mocska kiüti a társadalmunk szemét, azt nem vesszük tudomásul)

    a fekáknak nagyobb a faszuk, mint a fehéreknek----támaszték: mert dugtunk fekával és nagyobb volt a fasza.

    Nah én ezekbe soha nem feküdtem bele.

    Nem azt mondom, hogy az amerikaiak hülyék--- támaszték: mert sok az ostoba állat akinek fingja nincs arról, hogy egyáltalán melyik földrész az övék és mi köze volt pl a második világháborúhoz, hanem azt mondom, hogy annyira gyenge az alap és középoktatás, hogy amelyik amerikai ott megáll az műveltség tekintetében akkor is alatta marad egy Mo-n érettségizett egyednek, ha ez nekünk amúgy nem szimpi elképzelés.

    És ez akkor is így van, ha te ott élsz. :)))))

    Az, hogy abból ami van, ki mit hoz ki, az egyéni történet. Általánosítva az alaptézis adott. És az értelmesebbje tisztán látja hogy ebben nincs ítélet. Csak az nem, akinek érzelmi kötődése van a dologhoz. :)))

    És még mindig nem azt mondtam, hogy JÚeszéj a sátán és MO a kiemelkedettek országa de egy valamit tudok, ha tetszik ha nem, ha felszínesebb, könnyedébb, mentálisan kevésbé fárasztóbb életet akarnék élni, akkor kimennék Oda és mostanság markánsan meg is jött rá az ingerem, mert kicsit elfáradtam itthon :)))))

    És itt még mindig nem azt mondom, hogy ott könnyebb az élet. Mert akkor jön ezer reag, hogy neeeeeeeeeeeem.

    De volt valaki aki nyiltan felvállalta, hogy neki azért jó ott kint, mert azt az életszinvonalat tudja tartani, ami neki fontos, úgy, hogy az ő kvalitásaival itthon ennél jóvan kevesebb kényelemben lenne része.

    És ez a dolog bennem tiszteletet ébresztett, valamelyik C-kezdőbetűs nick volt már nem emlékszem, mert szeretem azokat az embereket akik tisztán látják a dolgokat és vállalják is.



    eino:

    én az usában történő egyházi oktatás bizonyos történeteiről meséltem. Itthon az egyházi sulit is köti a NAT. MInd a mellett én soha nem járatnám oda a gyerekemet, de ez már viszont az én személyes esetem. :)))))

  • 2008.04.27 10:02:02Sue

    Vierre, nem azért mondtam, hogy ne mondj olyanokat, mert mert nekem más a véleményem vagy mert nem itt élsz, hanem azért, mert ebből adódóan nem tudod racionálisan összehasonlítani a dolgokat. Nem tudom pl., hogy honnan veszed, hogy bármelyik amerikai megbukna a magyar érettségin. Nem igen cáfoltál meg a történész ismerődöddel, mivel ugyanazt mondtad, amit én állítottam. Évekig tanulják az ókort stbt, míg itt nem kötelezők ezek a tárgyak legalábbis azt megválaszthatod, hogy melyik korról és országról akarsz tanulni, sokkal jobban lehet válogatni és nem próbálnak minden tudást belédnyomni, mert tudják, hogy abból úgysem az jön ki, mint ami az eredeti szándék volt. Csak azt gondolom, hogy elég merész kijelentéseket teszel és pl. azért hoztam fel a UK témát, mert én sem szólok olyanhoz hozzá, amit személyesen nem tapasztaltam, csak a médián keresztül valami eljutott hozzám és abban szentül hiszek. Nem vagyok elvakult, csak elmondtam, amit tapasztaltam. Itt is van bőven hiba és kritizálni való, de közel sem annyi, mint Mo-n. Ezért nem hiszem, hogy a magyarok, akik állandóan más országokat kritizálnak olyan jelszóval, hogy ez egy kultúrszemét és az intelligencia megrontója jogosan teszik ezt. Továbbá nem hiszem, hogy 300 millió emberre kollektíve azt mondani, hogy hülye bölcs dolog lenne. Te sem örülnél neki, ha valaki ugyanezt mondaná a magyarokról csak azért, mert nincs tökéletes oktatási rendszerük (ami eleve nem is létezik).



    Én egyébként katolikus gimibe jártam Mo-n és ott is inkább a Biblia alapján tanították a biológiát. Az, hogy elvileg mi van a NAT-ban nem tükrözi azt, amit a tanárok nagy része tanít. A NAT-ban rengeteg hiba van, nem hiába kell nagy strukturális változtatásokat végrehajtani rajta pár évente. Most már eljutott arra a szintre, hogy a most következő ált. iskolás generáció kompetencia alapú tanulási módszer szerint fog haladni, ahogy ezt az angol-szász országok is teszik, bár nem tudom, hogy azok a tanárok, akik nem erre vannak kondicionálva hogyan fogják ezt megoldani. Biztos nem azért másolják azt a rendszert, mert olyan rossz lenne. És mielőtt azt mondod, hogy én nem tudok semmit a NAT-ról, mert nem Mo-n élek, ezt megcáfolom, mert egyetemen tanultam róla külön tárgyak keretében és az oktatóm a NAT egyik kidolgozója volt. Szóval a nagy NAT sajnos rendesen okozott fejtörést a kitalálóknak, akik nagyon későn tudták csak adoptálni a kerettantervet más országokhoz hasonlítva. Az USA-ban nem hogy NAT nincs, de még az Oktatási Minisztérium eltörlésére is született javaslat, hogy visszakerüljön ez a fontos megbízatás és vele együtt a pénz is az államokhoz. Szerintem is könnyebb itt élni, mint Mo-n főleg azért, mert itt az emberek nem mennek egymás idegeikre olyan mértékben, nem azt nézik állandóan, hogy mikor kinek tudnak keresztbe tenni. Én egy olyan tipikus nagyon izgulós és frusztrált diák voltam Mo-n az iskolában, most meg nagyon nyugodt vagyok. Szóval próbáld ki először, ha van kedved hozzá, bár ha valamihez úgy állsz hozzá, hogy nem éppen szereted, nem hiszem, hogy ez megváltozna. Egyházi iskolát egyébként én sem ajánlok annak ellenére, hogy a színvonal ált. még mindig jó. Nagyon nagy elhivatottság kell hozzá és a klikkesedés olyan mértékű lehet, hogy aki nem ért vmivel egyet, teljesen kiveti magából a közösség. Ez a mi osztályunkban is megtörtént. A politika napi szinten van a porondon mind a diákok mind a tanárok körében, szóval ha nem egy átpolitizált intézménybe akarod íratni, semmi képp sem javasolt az egyházi suli (főleg nem a katolikus). A vallást gyakorolni kell legalábbis vannak kötelező misék és az évnyitók/évzárók is mise keretében zajlanak, szóval ha nem vagy vallásos, a szülőkre is elég nagy "teher" hárul.

  • 2008.04.27 10:43:13Sue

    Még egyre reagálnék: "Tehát kedves Sue, ha neked úgy jobb, hát előítéletes vagyok, ellenben nekem meg az a hozzáállás, miszerint csak mert a te otthonod és mert ez téged bánt, ne húzzam, nem fekszik."



    Ez egy félreértés, amit valószínűleg a rosszul megfogalmazott írásom váltott ki. Nem akartam arra utalni, hogy azért gondolkodom így, mert itt élek és hogy nekem ez milyen jó, de mivel itt élek, van tapasztalatom róla. Igazából nagyon bántott is amit írtál, mert innen nézve csak azt látom, hogy igazából nem vagy kíváncsi arra, hogy itt mi is megy, csak alkotsz egy véleményt és nem engedsz belőle annak ellenére, hogy itt többen is leírták előttem, hogy nem olyan tragikus a helyzet, ahogy Európában ezt látják. Ennek eredményeképpen tovább terjed valami, ami nem igaz illetve max. részben igaz. Az igazságtalanság pedig senkinek sem jó, mert mégtöbb előítéletet alakít ki és most nem azokról a témákról van szó, amelyeket felhoztál (zsidók, cigányok stb), hanem erről az egyről konkrétan. Azért az mutat valamit, hogy ha a tévhitekre rácáfolnak azok, akik itt élnek, nem? Tudom, mindig mondod, hogy ez nem a felsőoktatásról szó, de a középiskola sem olyan vészes. Annak a híve vagyok, hogy nincs szükség sokféle ismeretre, hanem pár tárgyból kiemelkedő ismeretre, mert ami nem érdekel, úgyis elfelejted. Aki a fizikát szereti, tanulja azt, aki a matekot, tanulja azt. A porosz módszer követői ezt a nézetet nem osztják, de valójában bebizonyosodott, hogy a sok össze-vissza, tantárgyanként leadott anyag semmivel sem ér többet. Ezért is mozdult el a NAT ebből az irányból.

  • 2008.04.27 13:50:22verkaverka

    Erdekes, hogy latjuk, az amerikai altalanos- es kozepiskolai oktatas mennyire nem jo. Hiszen azert a magyarnal nem rosszabb... akkor mihez kepest nem jo? A svedhez (hasrautottem) kepest? Hat az lehet. De ezzel meg sokan igy vannak. Az amerikai altalanos iskolaban nem probalnak meg a gyerek fejebe onteni millio tortenelmi evszamot, iroi eletrajzot stb. Pontosan azokat a dolgokat nem, amikre itthon sem emlekszik senki. Az ottani 18 sem tudnak tortekkel szamolni, miert, szerintetek itthon mennyire tudnak? Nem jo az amerikai oktatas, dehogy jo, de az a baj hogy az emberek tobbsege nem errol beszel hanem ugy erti hogy rosszabb mint a mienk. Ez meg egyszeruen nem igaz...

  • 2008.04.27 13:52:19verkaverka

    (Ja es perszeazert jartatom a pofamat, mert tanar is vagyok meg kint is eltem. Nem a Manci nenitol hallottam hogy mi a helyzet.)

  • 2008.04.27 13:59:15másutt

    verka, pontosan!



    En kb masfel evtizedet lehuztam mindket rendszerben.

    Soha nem zavart, ha valaki, aki kikoptatta az iskolapadot mindket helyen, vagy ott dolgozott, velemenyt mond.

    Amitol a sikitofrasz jon ram az az, ha valaki megnezte 10 eve a Grease cimu vilagsikert es ez alapjan "szakember" lesz az amerikai oktatasi rendszerben. Vagy ugy altalaban. A vilag tele van amerikaszakertokkel, akik meg sosem ultek repulon.



    Az egesz vilag imadja az USA-t utalni. Vannak ismeroseim, akik sosem latogattak meg, mert "utaljak" az USA-t. Nemtom mi alapjan. Grace Klinika? A Terminator filmek? :D George W?

    (hogyan tetszeni barkinek, ha magyar politikusok alpjan itelnek meg az ANYJAT????)



    Egyszer rettenetesen osszevesztem egy ismerossel. A pasim haverja volt, eloszor talalkoztunk, es valamilyen szintemn jo benyomast AKARTAM kelteni. Nem sikerult. :)

    A fiatalember az ismerettsegunk elso 10 perceben tette kb. 3 kijelentest a "bunko", "elhizott", "primitiv" ameriakaiakrol, amitol felforrt az agyvizem. Megkerdeztem mennyi idot toltott odaat. Semennyit, meg sosem volt. De TUDJA.



    Egyebkent meg szeretnem csak ugy kozbeszurni, hogy Mo-on sem erettsegizik mindenki. Ne hasonlitsuk mar ossze a tanyasi gyereket, aki vegigbukdacsol a szakkozepen, egy elit magyar erettsegizovel es egy USA "high school" diplomasssal.

    Minden mas.



    Namindegy. Akinek nem inge ne vegye magara.:)

  • 2008.04.27 14:09:10Sue

    Verkaverka, szerintem sem rosszabb az USA rendszer, mint a magyar csak más. Ezért nem értem azokat, akik tapasztalat vagy szaktudás nélkül dobálódznak a nagy lejárató szövegükkel, hiszen könnyű azzal megnyugtatniuk magukat, hogy "a világ legbefolyásosabb országában az oktatás sokkal rosszabb a magyarnál - akkor ki a jobb? hát persze, hogy a magyarok". A fejlődés kultúra kérdése, ahogy írtad a svéd példát is. Nagyon sok idő kell ahhoz, hogy megváltozzanak a dolgok, mert hiába változik a tanterv, ha a tanárok nem abban nőttek fel, nem azt tanulták és más módszereik vannak.

  • 2008.04.27 14:09:59Sue

    Verkaverka, szerintem sem rosszabb az USA rendszer, mint a magyar csak más. Ezért nem értem azokat, akik tapasztalat vagy szaktudás nélkül dobálódznak a nagy lejárató szövegükkel, hiszen könnyű azzal megnyugtatniuk magukat, hogy "a világ legbefolyásosabb országában az oktatás sokkal rosszabb a magyarnál - akkor ki a jobb? hát persze, hogy a magyarok". A fejlődés kultúra kérdése, ahogy írtad a svéd példát is. Nagyon sok idő kell ahhoz, hogy megváltozzanak a dolgok, mert hiába változik a tanterv, ha a tanárok nem abban nőttek fel, nem azt tanulták és más módszereik vannak.

  • 2008.04.27 15:33:30cantaloupe

    Sue, Verka, Masutt: Egyetertunk!



    Ha annyira szar Amerika, miert majmolja mindenki? Miert az a meno, ha angol nyelvu nickkel forumozik valaki, miert nem gulyaslevesert hanem mekis hamburgerert acsingoznak a magyar kissracok, miert nevez meg amerika szineszt, enekest filmet kedvencnek a fiatalok 90%-a?

    Miert allnak sorban szazezrek zoldkartyara remenykedve?



    Vierre, tudod, mi a magyarok legnagyobb baja? Ott van a hozzaszolasodban: hogy csak sirni tudnak. A rengeteg otlet, talalmany, a majdenmegmutatom-amik mind legbuborekkent pattannak szet vagy nem kerulnek megvalositasra. Illetve nem nalunk, hanem kulhonban.



    Nem tudom, neztetek-e ugy ket eve a Friderikusz most-ot, abban volt egy magyar kutato, aki megprobalt volna hazajonni az USA-bol, hogy szulohazajanak segitsegere legyen ezentul-ellehetetlenitettek.



    Mig az USA-ban professzori allast es tamogatast kap, aki valami ujfajta dolgot kutat, legyen az olyan absztrakt mint a csillagok neurontartalma.



    Agyelszivas? Lehet. De ki csinalja jobban?



    Vierre, mivel magyarazod, hogy itt jobb az eletszinvonal es bar egy atlag ember itt sem fizeti ki zsebebol a hazat, de egy sima felsofoku (Bachelor) kepzessel jobban el, mint egy magyar, 2 egyetemi diplomaval? Hogy feljebb jut szorgalommal es tehetseggel, s ehhez nem kell az, hogy az igazgato legyen a nagybatyja?



    Amerika nem foldre szallt paradicsom, nem "uber alles". Csak mielott szamon kerjuk oket, nezzuk meg azt is, hogy hany magyar vagja ra kapasbol, hogy New York az USA fovarosa. Utana lehet firtatni, hogy egy amerikai keveri a Budapestet a Bukaresttel.



    Vagy kerdezz meg egy atlagmebert a villamoson, aki naponta elmegy a Budai var mellett, hogy mikor epult, ki altal, es soroljon fel 3 kiralyt, aki megfordult benne.

    Szerinted hanyan tudnanak felelni?



    Egyszoval, aki csak kepeslapon vagy filmeken latta az USA-t es igy mondja meg a frankot, annak szerintem savanyu a szolo. :)

    Fikazni konnyebb, mint utanozni.



    Kotellel meg senkit nem hivnak ide, nem kotelezo jonni es megnezni, akinek nincs lehetosege/penze, az meg acsarkodhat tovabb, csak ettol sem a magyaroknak nem lesz jobb, sem az amerikaiaknak rosszabb. :P









  • 2008.04.27 20:00:19Vierre_

    cantaloupe



    Nem te voltál az a Cé betűs nick akire céloztam a reagomban? :))))))



  • 2008.04.27 23:02:03cantaloupe

    Nem tudom,nem vagyok gondolatolvaso! :)



    Amugy kritizalhatsz batran,egy cseppet se zavarjon,hogy

    ad 1) nem voltal meg Amerikaban

    ad 2) nem jartal amerikai iskolaba

    ad 3) hany amerikait is ismersz?



    Mert az nem er, hogy hallottad az szobatarsad unokatesojanak ismerosetol,hogy az amerikaiak parasztok.



    Meg Magyarorszagon belul is fenyevnyi kulonbsegek vannak az oktatasban, meg gimnaziumokon belul is. Es meg a legelitebb gimiben sem kovetelmeny az otoshoz,hogy tudd Elefantcsontpart fovarosat. Mert kis hazank kabe akkora szerepet jatszik Amerika mindennapjaiban, mint nekunk az emlitett afrikai orszag.



    Akkor gondolod,hogy ez bazi nagy kiterjedesu orszag homogen? Itt is vannak elit iskolak,ahova nehez bejutni.

    Lehet, hogy Magyarorszagot epp nem tanuljak.

    Na es. De tanulnak pl.9 evesen fizikai alapfogalmakat.

    Almat ne hasonlits a kortehez, felesleges.



    En meg tudom, mi volt a Donyeck-medence szenkitermelese 1986-ban, es mi a hasznom belole?

    Meg az egesz frontalis oktatasbol, amiben az elit gimiben volt reszem, gorcsbe meredt az ujjam, annyit diktaltak, ahelyett, hogy neha elmentunk volna rajzoran a Borsos-muzeumba (gyori vagyok).



    Nem voltak projektek, mint az USA-ban, ahol a gyerekek mar alsos koruktol arra vannak tanitva, hogy egyutt dolgozzanak, naluk jobb es rosszabb tanulokkal is.

    Es kesobb ugye nagy haszna van ennek a munkahelyen.



    Tudod,inkabb kevesebb tudasanyag legyen, de tobb gyakorlati haszon, elvezet, olyan elmenyanyag, ami megkot es egy eletre megszeretteti veled az irodalmat, kepzomuveszetet. Es ehhez nem kell tudni beteve Da Vinci osszes festmenyenek elemzeset, vagy a kozepkori tortenelem osszes evszamat. Nem kell evente 26 kotelezo olvasmanyt kiolvasni. Valasszon a listarol tizet, de arrol tudjon beszelni, nemcsak magolas szintjen!



    Mert egy atlag magyar diak megmondja neked, hogy 1222-ben volt az aranybulla, de ha ugy kerdezed, hogy mondj nekem 5 kozepkori esemenyt, ami Magyaroszagra nagy hatassal volt, akkor csak tatog.

    Ez a magyar oktatas: elveszni a millio reszletben, a lexikalis tudasban. Meg meg sem alapozodott a tudas, mar megyunk tovabb. Az az 5-10 zseni, aki keni-vagja a matekot, az jelest ir, a tobbire meg teszunk nagy ivben, hulyek...meg fel sem fogta a logaritmust, mar tanulhatja a szinusz-tetelt.



    Szoval: szemelyes tapasztalat, de engem a gimi beorolt, es bar van tudas, amit kaptam, szo sem rola, de nem igy kellett volna, ezt fenntartom. Picit tan elvezhettem volna ezt a tudast, nem sirogorccsel,hogy vazze az utolso tanitasi heten is minden nap dogat irtunk!



    Neha olvasom a panaszokat az iskolakrol a Vekerdy-rovatban (Nok Lapja),hihtetlen, hogy egyes elsosoktol elvarjak, hogy decemberre mar tudjak az osszes betut, es SZOVEGES feladatokat oldjanak meg. Azaz van 3 honapja annak a gyereknek, aki eppcsak szokja hogy 45 percig egy helyben uljon, hogy a magyar abecevel megbaratkozzon. Hat,meg a kivalo nyelverzekkel megaldott kisdiak bicskaja is beletorhet.



    Ezert aztan a kisiskolasok valosagos Einsteinek az amerikai gyerekekhez kepest, de kesobb azok szepen behozzak a lemaradast. Lasd a PISA-tesztet,ahol egyaltalan nem rosszabbak nalunk.

    A 90-es evek elejen meg a 6. helyet kaptunk matekbol, USA a 17.-et,de ma mar nem ekkora a kulonbseg.





    PS: Azt azert hozzateszem, hogy itt kint meg Magyarorszagot vedem meg, mindig helyesbitek, hogy nem, nem orosz a hivatalos nyelv,hanem magyar, Europa kozepe tajan van az orszag, tavunk a Balaton. Multkor epp egy 50 ev koruli, volt felszabaditott rabszolgacsaladbol szarmazo fekete ismerosom kerdezte ezeket, aki a Mississippi mellett lakott gyerekkoraban. Legkozelebb viszek neki Tokajit.:)

  • 2008.04.28 01:08:57Anyatünde

    Cantaloupe, sue, másutt:

    Egy gyors kérdés: valaki írta (lehet, hogy épp valamelyikőtök, már nem emlékszem), hogy itt Mo.-n a "hagyományos" oktatási rendszerből kikerülve hogy elfelejtünk nagyon sokmindent, amit tanultunk. Pl. aki természettud. vagy műszaki irányban tanul tovább, az mondjuk a töriből tanultakat.



    Egy USA-beli "jobb" (az oktatás szinvonalára értem a jobbat) középiskolából kikerült fiatal esetében ez hogy van? (Van erről tapasztalatotok?) A példámnál maradva: term.tud. irányban egyetemen továbbtanuló fiatal mennyire emlékszik 5-10 év múlva a középiskolában töriből tanultakra?



    (Egyébként a Bukarest-Budapest keveréshez nem kell Amerikáig repülni. Tapasztalatom szerint jónéhány olasz fiatal is feszt keveri a kettőt... :O)

  • 2008.04.28 01:29:09cantaloupe

    Anyatunde: szoktak mondani az amerikaiakrol,hogy szakbarbarok, azaz mas muvelodesi teruletrol nem tudnak sokat, ha egy boznyos munkakorre specializaljak magukat.:)



    A kerdesedre szerintem nincs szabvany valasz, mert egyentol fugg, mennyire marad meg az erdeklodes.

    Engem pl.a kozepkor jobban erdekelt,mint az okor, jobban is emlekszem azokra a reszletekre, kiralyokra stb.



    De remelem Sue es Masutt is felelnek,ok "tuzkozelben" voltak.:)

  • 2008.04.28 16:55:21Sue

    Anyatünde, szerintem egy felnőtt amerikainak kb. annyi ismerete van, mint egy magyarnak, mert az iskolában tanultakból sokat felejtenek, viszont a projektek és a sok kreatív feladatok jobb bevésődést biztosítanak, mint a magolós módszer. A természettudományok terén a tudás a nullához konvergál, mert nagyrészüket, mint pl. a kémiát soha az életben nem is tanítják. Mondjuk Mo-n meg hiába tanítják, mert ha valaki nem szereti vagy nem használja, úgysem fog semmire emlékezni, ha pedig szereti, akkor bárhol lehet, mert fogja tanulni, mivel érdekli. A humán tudományok területén viszont kb. ugyanolyan a tudásuk, mert más területekhez hozzá tudnak szólni, amiről lehet, hogy egy magyar nem is hallott még.

  • 2008.04.28 23:22:26Anyatünde

    Sue, én is hasonlóra tippeltem, mint amit írtál. (projektek és hasonlók = valamivel jobban rögzülő ismeretek.)



  • 2008.04.29 01:42:48Sue

    Volt jó pár bonyolultabb téma, amit mindkét helyen tanultam. Mo-n nem tudtam átlátni. Itt nem akarják, hogy átlássam az egészet, részekre bontják és úgy mégis megérti az ember, nemcsak bemagoltatják, hogy ez ekkor meg akkor volt. Kidolgozol témákat, sok az esszé, de nem ilyen előre megadott válaszokkal, hogy csak ez a jó vagy az. Szeretik pl. a könyveket összehasonlítani, ami szerintem nagyon jó ötlet, nagyon kreatív feladatok vannak, míg Mo-n a vizsgán az emberek 80%-a úgy áll hozzá, hogy "majd kipuskázom". Ez pedig olyan, amit nem lehet, itt tényleg gondolkodni is kell, nemcsak letölteni vmit a netről, amit egyesek be mernek adni egy az egyben Mo-n. A középiskolában is vannak projektek, szerintem Magyarországon is kellene ilyen, mert elég élvezetesek, ha jó a téma. Számomra mai napig az a legmegdöbbentőbb élmény, hogy míg Mo-n jártam egyetemre, állandóan az internetről gyűjtöttem a legtöbb anyagot, ahogy mindenki. Az USA-ban meg könyvekből kell ált., nagyon utálja a legtöbb tanár az online forrásokat és van, amelyik kifejezetten tiltja. Sokkal több könyvet olvastam itt. Lehet, hogy ez csak a mi egyetemünkön volt így, nem tudom...kíváncsi lennék mások véleményére erről.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta