SZÜLŐSÉG

Magyar siker és büszkeség: A Dévény-módszer

2008. április 3., csütörtök 09:00

Amikor a gyermek mozgásfejlődése feletti aggodalmunkat felváltja az a biztos tudat, hogy valakinek meg kell őt mutatni, természetesen először a gyerekorvos és a védőnő jut az eszünkbe. Már ez is nagyon jó, mert lehet akkora szerencsénk, hogy időben felismerik ők is a speciális fejlesztés szükségességét. Mert bizony sokszor ők sem. Ha még soha nem szembesültünk ugyanis azzal, hogy gyorsan gyógytornászt, mozgásfejlesztőt, masszőrt keressünk, nem tudjuk, hogy merre kell indulnunk. Lehetséges, hogy rövid idő alatt megjárja anya a gyerekkel a Pető Intézetet, a Korai Fejlesztőt, az indiai masszázst, dobálózhatnak fölötte a Katona-módszerrel és mire eljut a megfelelő helyre, a sok információtól, ha más nem, zaklatott az biztosan lesz. Ezért a legcélszerűbb felkeresni először egy neurológust, aki azt is meg tudja mondani, hogy a gyerek adott baján konkrétan hol segítenek a legjobban.


A két leggyakoribb probléma, amivel az anyukák találkoznak a már egészen pici babájuknál, a túl feszes és a túl laza izomtónus. Az előbbinél a túlságosan feszes, visszahajló tartás, hátrafeszített nyak hívja fel a figyelmet, az utóbbinál pedig a végtagok szétcsúszása, petyhüdtsége, a nyak gyengesége, nem tartása. Ezeket a jeleket észrevéve, ajánlatos felkeresni egy gyógytornászt, aki a Dévény-módszerrel dolgozik

Dévény Anna módszere elsősorban a szülési sérült koraszülöttek és újszülöttek gyógyítására, illetve állapotuk jelentősjavítására a leghatékonyabb, de mozgássérültek rehabilitációjában is sikeres. A gyógytornász és művészi torna szakedző 1976-ban kezdte el fejleszteni az addigi módszerektől teljesen eltérő mozgásrehabilitációs rendszerét, mely ma Dévény Speciális manuális technika, DSGM néven ismert.

Tévedés lenne azt hinni, hogy a Dévény-módszer masszázs, bár a külső szemlélő annak tekintheti, amit ráadásul a gyerek végig üvölt, nem úgy, mint az otthoni pihe-puha olajos masszírt. A kezelés azonban nem fájdalmas, a hiedelmekkel ellentétben, talán kellemetlen.

Az eljárás lényege, hogy a kezelés alatt direkt módon stimulálják az idegrendszert. Az ínak az idegrendszer perifériás részét is képzik, s azt ingerelve jeleket adnak az agynak, ami visszacsatolásként jelt ad az izmoknak. Az indirekt mozgások (úszás, torna, játék) a kimaradt mozgásokat nem indítják be, a DSGM azonban beprogramozza az agyba ezeket, s később elő is jönnek. A technika rendkívül alapos, minden idegvégzősét érint, még a száj belsejében is dolgozik a dévényes, ugyanis a hypotónia nyelési problémákat is okoz, így ott is kell masszírozni.

Nagyon fontos, hogy korán eljussanak a kis páciensek a megfelelő helyre, ugyanis kutatások bizonyítják, hogy az agynak öt hónapos koráig van olyan tartalék sejtállománya, amit a módszerrel aktivizálnak, s ez igénybevétel nélkül, öt hónap után leépül. 1-2 éves korban is jó eredmények érhetőek el, a 2-3 éves időszakban viszont új mozgások előhívására már kicsi az esély. A szülési sérült koraszülöttek és újszülöttek 75-80 százalékban gyógyíthatóak, illetve állapotuk javítható, ami nagyon jó eredmény, s egyéb moozgásrendszert érintő betegségeknél is hatékony.

A DSGM-et 1994 óta a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Fiziotherápiai Tanszék szervezésében oktatják három félévben. Ma már jóval több, mint 100 szakember dolgozik szerte az országban, s kisebb utazással még vidékről is elérhetőek, alkalom adtán házhoz is jönnek, ha igény van rá.

Egy állapotfelmérés tehát soha nem árthat a gyereknek, s ez után tudja megmondani a gyógytornász, hogy milyen rendszerességgel (egy kezelés 60 perc, heti egytől állapottól függően minden nap is lehet) kell az alapos kezelést ismételni és meddig. A kezelések sokszor nagy anyagi terhet jelentenek, azonban lehet rászorultság alapján kedvezményt, vagy térítésmentességet igényelni. S talán hamarosan eljutunk odáig is, hogy minden szülészeten lesz arra is lehetőség, hogy egy DSGM szakértő minden újszülöttet megvizsgáljon és akinek szükséges, időben kezelést is kapjon.

forrás: www.deveny.hu

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.04.03 20:43:37Normi

    Ja, és még mielőtt valaki azzal jön, hogy lusta volt a gyerekem...brrr. Az azért elég jól látható szerintem. Amúgy meg ha valaki elindul, de 2 hónap múlva is ugyanott tart, az azért nem általános, a lusták nem ilyenek.

  • 2008.04.03 21:21:44druantia

    Nautila7: "herótom van a sok okos szülőtől, aki szerint normális, ha a 11 hónaposan a gyereke jár. Mert ez nem normális. Ebben a korban négykézláb másszon... Talán nem kellene az anyukát szüléskor telenyomni gyógyszerekkel és nem lila/kék gyekekek születnének."



    Kezdeném akkor a végén. A gyerekem lilán született, de nem azért, mert telenyomtak gyógyszerekkel. Fájdalomcsillapítás nélkül szültem. Csakhogy a nyakán volt a köldökzsinórja, kétszer. A másik. Négy hónaposan forgott minden irányban, hasról hátra, hátról hasra, hat hónapos és két napos volt, amikor felállt (ekkor már mászott is - öt-öt és fél hónaposan kezdte), tíz hónapos és hét napos volt, amikor elindult. Tizenkét hónaposan azzal szórakozott, hogy az árokparton szaladgált, és belevetette magát, amikor nem tudtam épp elkapni, aztán kimászott. Jelenleg 21 hónapos, semmi különöset nem látok rajta, teljesen egészséges, normális, átlagos kisgyerek. Szellemileg és érzelmileg is jól áll. Ez igenis egy normális fejlődési ütem, az ő üteme, amit senki nem kényszerített rá. Ilyen is van.



    Szóval, lehet, hogy okos szülő vagyok, akitől herótod van, de akkor is ez a helyzet. Nem ráz meg a tudat :).



  • 2008.04.03 21:24:18wish73

    Bociszem, néhány félreértést tisztázzunk: Cz. barabara féle korai fejlesztés, gekko, gézengúz és társai nem módszerek. ezeken a helyeken gyógytornászok, szomatopedagógusok és konduktorok dolgoznak, ill. egyéb szakemberek, mint gyógyped, pszicho, stb. de a meglévő mdsz-eket alkalmazzák, nem újakat kreáltak. Lakatos Kati konduktorként végzett, ettől függetlenül, lehet, h Dévény féle terápiát is tanult, nem tudom.

    a konduktív pedagógia spec. jó "hasmenésre és székrekedésre" is, mert nem ugyanazt csinálják a különféle sérülések esetében. az alapelv ugyanaz, de a programok különböznek. a parkinsonos gyors, pattogó ütemű feladatsort végez, a szklerós lassút,a túlmozgásos 1-re végzi a mozdulatot, 5-ig megtartja, a spasztikus 1-től 5-ig. nem akarok feleslegesen belemenni, de a központi idegrendszert érintő problémák közül lendületből nem tudnék olyat mondani, amire ne lennének feladatsoraink. szóval, ha valaki elég alaposan fejleszt ki egy módszert, akkor az bizony a legkülönfélébb állapotokban segítséget tud nyújtani.

  • 2008.04.03 21:34:07zolnaid

    Nautila7, nekem mindkét gyerekem - sőt még én - is 11 hósan járkált. A szakkönyvek szerint ez teljesen normális, egyet említs, légy szíves, ami szerint nem az. A saját okos vélemény nem ér.

    Egyelőre nem tűnünk csököttnek, (tudunk járni, normális izmaink vannak, sőt olvasni is tudok), leszámítva, hogy pár percig sírva röhögtem a savanyú-a-szőlő hozzáállásodon.

  • 2008.04.03 21:37:35verkaverka

    NEM az a baj ha koran all, jar egy gyerek hanem az (lehet) baj ha _kimarad_ a maszas, vagy ha ultetik, allasba huzzak, kezenfogva setaltatjak mielott ezekre magatol kepes lenne.

    Amig minden fazis megvan addig minden rendben, jo pelda erre druantia gyereke, aki koran jart, de addigra joooo regen maszott is. :)))

  • 2008.04.03 21:39:32wish73

    és aki azt gondolja, h a világ legtermészetesebb dolga, ha egy gyerek 10 hónaposan elindul, kihagyva a kúszást, mászást, ha egy gyerek 6 hónaposan még mindig a hátán fekve nézelődik, ha 9 hónaposan leültetve ott marad, ha 16 hónaposan még nem jár, akkor az jöjjön mán el hozzánk pár napra hospitálni, és megmutatom az "egészséges", "saját ütemében fejlődő" tanítványaimat, akik nem mozgássérültek, nem értelmi fogyatékosok. de azért, ha a gyerek nem szólal meg 3 éves koráig, és utána sincs élő ember, aki megértené, ha két évesen még csak sima talajon totyog, ha 4 évesen még mellélép a lépcsőn, ha úgy szalad, hogy börleszk filmbe illene, ha kék-zöld a térde, sípcsontja, akkor jó eséllyel van dolgunk tanulási zavar veszélyeztetettséggel. és aki napi szinten görnyed a gyerekkel a házi feladat fölött, amikor a többi úszó edzésen és játszótéren van, aki nem tudja, h sírjon vagy nevessen azokon az ákombákomokon, amik a gyerek füzetében van, aki rendszeres látogatója a fogadó óráknak, mert "anyuka jöjjön be, gond van a gyerekkel", aki egy családi ház árát költi el korrepetálásra, gyerekpszichológusra, mire a gyerek leérettségizik, akinek elkopik a cipője, mire kijárja a felmentéseket a gyereknek, aki végignézi, hogy a gyerek A, tovább sem tud tanulni, B, nem oda veszik fel, ahova szeretné, stb, stb. az lehet, h utólag belátja, h mégsem azért tarják annyira fontosnak a szakemberek a "nagykönyv" szerinti fejlődésmenetet, mert nagy pénzt lehet vele szakítani. és lehet ám jönni az "én gyerekem így meg úgy kezdetű mondatokkal", ha erre lehetne építeni, akkor én munkanélküli lennék.

  • 2008.04.03 21:46:06zolnaid

    Igen, verkaverka, pont ez a lényeg, hogy magában egy 11 hós járás nem mond a mozgásfejlődésről semmit, thát kimondani hogy az nem normális, elég meredek. Mert éppenséggel mászhatott a gyerek előtte. Mint ahogy kihagyhatott ülést-mászást a 05 hós járkáló baba is.

  • 2008.04.03 21:48:33zolnaid

    nem 05 persze, hanem 15

  • 2008.04.03 21:50:08dalia

    wish ez kurva jó volt maximálisan egyetétek!!!

  • 2008.04.03 21:54:59zolnaid

    Egyébként wishnek igaza van, ha már a pénz fentebb szóba került, nem is értem, hogy valaki sokalja a gyerek mozgására a pénzt ebbena korban, később gimiben felvételi előkészítőre meg kifizeti? Vagy nyelvoktatásra, a világ legtermészetesebb módján. Holott, ez sokkal többet jelenthet, mint egy német középfokú.

  • 2008.04.03 22:17:44wish73

    bizony, zolnaid, úgy van ez minálunk, h alapellátást nyújtunk (logopédia, mozgás, pszichológus, finommotorika), ingyen van, és rohadtul nem becsüli meg a szülők egy jó része. hébe-hóba hozzák el, kritizálnak, ha helyettesítés van, a telefont sem emelik meg, ha nem jönnek vmiért, mert ugye nem buknak el pénzt, megjegyzéseket tesznek, mert 1 azaz egy darab füzetet és egy kínai tornacipőt meg kell venni és hetente elhozni. míg a helen doron, maszek ovi, különféle fizetős különórákért szemrebbenés nélkül kicsengetik a havi 5-10 rugót és marhára alkalmazkodnak a szerződési feltételekhez.

    szóval, ami ingyen van, annak nincs igazán becsülete. de persze vannak nagyon "hálás" szülők is. és ami a lényeg, van kb 50 tanítványom minden évben, és van közöttük max. 10, akinek semmi említésre méltó előzménye nincs. "ja, tényleg, vérezgettem a 3. hónapban, de semmi gond nem volt a terhességgel", "sima szülés volt, igaz, h a nyakán volt 2x a zsinór és 10 napig bent voltunk elhúzódó sárgaság miatt", "ó, nagyon szépen haladt a mozgásfejlődése, már 10 hónaposan járt", "lusta volt, mint az apja, a fejét sem emelte 4 hónapos koráig". bagatell. télleg. hisz tud járni, beszél is valahogy. csakhogy ez nem elég, nagyon nem. nem arról van szó, h parázni kell, de igenis vannak intő jelek, amikre nem szabad legyinteni, mert a másik "kedvenc" mondatom a "hogyha valaki szólt volna". és nem mindig a fizetős a jobb. na, nem fényezem tovább magunkat:)

  • 2008.04.03 22:23:50druantia

    Furcsa nekem ez a hozzáállás, pedig a családomban is tapasztaltam már hasonlót. Én pont fordítva, akármi kis parával képes voltam addig vizsgáltatni a gyereket, amíg biztos nem lehettem benne, hogy minden oké. Olyanokkal csesztettem a gyerekorvost, hogy "láttam pár sötétebb lanugószálat a keresztcsontja tájékán, biztos, nincs nyitott gerince?", "sokat csuklik, minden oké a szívével" és hasonlók.

  • 2008.04.03 22:25:10Hűbele

    Wish, lehet valahol jó összefoglalót olvasni ezekről az intő jelekről?

  • 2008.04.03 23:06:42wish73

    www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=1998-11-lk-Gyarmathy-Tanulasi



    demoszthenesz.hu/cikkek/diszlexiajelei



    keresgéltem, ezeket találtam, bár ezek már ovis korra jellemző dolgok. ha kisebb korosztályra gondolsz, akkor még nézelődöm, bár nagy vonalakban felsoroltam kicsit fentebb.

  • 2008.04.03 23:10:12Hűbele

    Köszönöm szépen! Én csecsemő és kisbabakorra gondoltam, de ezek is érdekelnek:-)))

  • 2008.04.03 23:11:09wish73

    egeszseg.bdf.hu/segedlet/vidonyine/Tanulasi_zavarok_prevencioja_es_terapiaja.pps#30



    ez se rossz

  • 2008.04.03 23:22:26Hűbele

    Ez tényleg nagyon jól össze van szedve, köszi! Mondjuk már látom, hogy lesz még jópár dolog, amire rá fogok parázni, mir felnő a fiam:-)

  • 2008.04.03 23:27:29wish73

    számít, h milyen volt a terhesség, szülés, első néhány életnap, hogyan alakult ki az alvás-ébrenlét rendszere, kajálás, hang-, fényingerekre való reakciók, hogyan indult a mozgás, beszédfejlődés, mennyire egyenletesen alakultak ezek, tehát, vannak-e extrém elnyúló szakaszok, nem maradt-e ki vmi.

    érzékszervek épsége: egy-két "nem engedem felszúrni a fülét" már baráti halláscsökkenést eredményezhet, ami nagyon visszaveti a beszédfejlődést. soxor kiderül, h kukker kell a gyereknek, nagyon jól tudják mérni bmilyen(!) korban, ha így van, nem kell tudni elolvasni a táblát.



    www.kismamablog.hu/babazas/a-csecsemo-fejlodese/baba-mozgasfejlodes

    ez kicsit megengedő, sok van fenn ebben a témában. beszédfejlődésről kevés. de lényeges, h hangokra reagáljon, gügyögés ne maradjon ki, adekvát reakciói legyenek, egy éves kor után azért már induljanak az egy-két szótagos szavak, hangutánzók, és azért 2, 2-5 éves korra "illik" beszélni olyan szinten, h bki megértse őt alapszinten.



  • 2008.04.03 23:33:19Hűbele

    Még 1x kösz. Gyakori félrenyelésre esetleg tudsz valamit mondani?

    Kisfiam eleinte naponta többször, majd' minden szoptatásánl félrenyelt. Aztán persze a feszes izmaira kaptunk kezelést, voltunk fejlődésneurológián és Dévényeseknél, és a félrenyelés is jóval ritkább lett, de én még mindig frászt kapok minden alkalommal, és még mindig túl gyakorinak tartom.

  • 2008.04.03 23:46:52weeyoulee

    baaaszuuus, elszállta szép hosszú hozzászólásom :-(. de úgy kell nekem minek írtam hosszan....

    lényeg a lényeg.. Normál súlyú, teljesen átlagos, félméteres, 3 kg-s baba voltam és befele állt születésemkor mindkét lábfejem, engem is Vízkelety profexor kezelgetett, noha végül nem műtött meg, inkább tornáztatást írt elő meg a cipőm kacsalábon történő hordását...így mamáék szorgosan sodorták-bodorták-rodorták a "nudlit", azaz a lábacskámat, meg volt picike félgipszem is, vígan kúsztam-másztam benne, és mindenki remélte, rendeződik a probléma mikor lábra állok. Így is lett, kb 16-17 hónaposan elindultam (akkoriban még kb ez volt az átlag járáskezdési idő, ha jól tudom, ma már gyosul a világ, gyorsul a gyerekek feljődése is), mindenféle külső segítség nélkül, semmi jártatás és bébikomp :-S. Annyi maradt csak meg, hogy mai napig kicsit külső talpélen futok és a cipőimnek is a külső fele kopik jobban. De ettől függetlenül tök normális vagyok :-D.

    A járást 10 hónaposan korainak tartó hozzászólónak pedig igaza van abban, hogy (normál határok között) minél később kezd el járni a gyerek, annál biztosabban jár majd, annál erőseb lesz a gerince és talán még a tartása is szebb lesz ezáltal, de ezt nem tudom, nem értek hozzá. De ha a gyerek 10 hónaposan úgy dönt, hogy ő bizony totyogni kezd, hát "lelke rajta", ő (a baba) már csak érzi, hogy elég erős, fejlett a dologhoz :-D

  • 2008.04.04 10:30:37Ataanya

    Sziasztok! Bekapcsolódok,mert érintett vagyok.

    Korai lepényleválás miatt született fiam oxigénhiánnyal. Azt nem részletezem,hogy mennyi kálvárián mentünk keresztül míg kiderült,hogy ennek mi lett az eredménye. Az megér egy külön posztot. A lényeg:jobb oldali hemiparesis.(Olyan, mint az agyvérzés utáni bénulás.) Feszes az egész jobb oldala,különösen a jobb kézfej és lábfej,de az egész teste érintett. Most 11 éves,így van egy kis rálátásom a mozgássérült gyerekekkel foglalkozó intézményekre. 9 hónaposan sikerült diagnosztizáltatni a Petőben és Dévény Annánál. (Neurológusnak az Amirikai úton nem sikerült) Ekkor szembesültem azzal,hogy mozgássérült lett a szülési orvosi hiba miatt. De ennél már csak az volt a rosszabb,hogy Dévény Anna csak úgy vállalta el a kezelését,hogy nem vihetem fiamat a Petőbe. (Igen hatalmas a rivalizálás.) Akkor Magyarországon volt egy intézmény(Pető) melyben sorban álltak a külföldiek a mozgássérült gyerekeikkel és éledezett egy új módszer(DSGM), amiről még a neurulógusok sem tudtak sokat, nemhogy egy első gyerekes 24 éves anyuka. Így döntöttem:hazudunk. „Nem megyünk a Petőbe, csak DSGM-mel kezeltetjük.” Heti 2-szer mehettünk a Moszkva térre,5-ször mentünk a Petőbe és 2-szer vízitornára a Gézengúzba. Tudom, hogy hihetetlenül hangzik, de 9 hónapos korától 2,5 éves koráig az iskolai szünetek kivételével így mentek nálunk a hetek. És nem csak nálunk,hanem sok más sorstársamnál is. Az eredmény magáért beszél. Fiam kitűnő tanuló,most heti 3 fociedzésre jár,falat mászik, síel, korcsolyázik, biciklizik stb. Rövidebb a jobb lába 1 cm-rel és kisebb 2 mérettel. Jobb keze „csak” segítő kéz. Nem tudom mi lett volna,ha mindezt nem csináljuk. De nem bántuk meg. Bátran tudok a szemébe nézni,hogy megtettem mindent. Az egész történetet csak azért írtam le,hogy nyomatéka legyen annak, hogy szerintem a Dévény módszernek és a Petőnek együtt kellene dolgozni és nem egymás ellen. A Petőben mindig is elfogadták, hogy DSGM-mel fellazított izmokkal sokkal könnyebb tornázni. De Panni néni abban a pillanatban kirúgott a Alapítványi kezelő rendszerből, mikor a fiam 2,5 évesen kikotyogta, hogy járunk a Petőbe is tornázni. Azóta „külsős” kezeli tripla annyiért. A Petőnek köszönhetem, hogy ebbe az egészbe nem bolondultam bele, hogy ma egy teljesen egészséges lelkü gyerekem van,hogy megkaptam a mozgássérülteket illető állami támogatásokat, hogy pályázhattam különböző segédeszközökre(számítógépre is) és nem mellesleg egy nagyon jó közösség tagjai lehettünk. Dévény Annának is köszönettel tartozom, mert a módszere nagyon jó, de nem lett volna SZERINTEM elég.

    Elnézést, hogy ilyen hosszúra sikeredtem, de talán segítségére vagyok olyan anyukának, aki most jár ebben a cipőben.

  • 2008.04.04 10:46:48Brumibaby

    Ataanya, az én ismeretségi körömben is van súlyos oxigénhiánnyal született kisfiú, aki viszont tényleg nagyon rossz állapotban van (négyévesen nem emeli a fejét, nem tud megfordulni, spasztikus, stb.), őt a szülei minden nap 2 különböző fejlesztésre hordják, mert nem tudják, mi az, ami ezek közül használ valamit. Lehet, hogy egyik sem, mert ő tényleg nagyon sérült. Sokszor megkapják, hogy miéért viszik máshova is, mások kínzásnak tartják, amit tesznek vele, mondván, úgyse mennek semmire. És nap mint nap megkapják azt is, hogy miért nem dugják be egy intézetbe, s csinálnak maguknak egy egészségeset. Én nagyon tisztelem őket.



    Wish, azt én is tapasztalom nap mint nap, s az élet más területén is, hogy aminek nincs ára, annak mintha értéke se lenne...

  • 2008.04.04 11:01:05Ataanya

    Brumibaby, szerintem nagyon jó, hogy több helyre viszik. Egyik sem tud ártani, a saját lelkiismeretüket is megnyugtatják és a gyerkőcnek is biztosan jót tesznek. Ne foglalkozzanak a huhogókkal, mert nem azokat fogja megkérdezni e gyerek 10,20 év múlva,hogy:"Anya te mindent megtettél?"

    Szerintem mindenkit támogatni kell ebben- lelkileg legalább.

  • 2008.04.04 12:06:51bosszantó

    bes3 te vagy a magyar hozzáállás bemutató díszpintye.

    Egyáltalán nem értesz hozzá, de simán lefikázol egy módszert mert

    1. nektek nem kellett

    2. mert a szomszéd náncsinéni régi szobatársa aszondta ez egy szar

    3. mert drága/bár az árát nem is tudod

    És te kérsz másokat számon a hitükért?

    Csillagom, te magad vagy az élő fanatizmus, csak te a neurológusban hiszel úgy, mint más Dévényben.

    Azért örülök, hogy végül ki is bírtad bökni, hogy azt nem mondtad, hogy senkinek nem jó a módszer, csak azt hogy az egészségeseknek nem kell. Na ne mondd! Egészséges gyereknek nincs rá szüksége? Rá nem jöttem volna!

    Szerinted a neurológusok a hibátlan szentek.

    Had mondjak egy meglepetést: van akit neurológus küld DA-hoz. Sőt olyan is van, hogy valakit nem küld a neurológus pedig kéne és olyan is van, hogy DA téved!

    Skandallum nobody's perfect!

    Pető vs Dévény úgy faxság ahogy van, mert vannak területek amikben az egyik, és vannak területek amikben a másik a jobb.

    De mivel ez itt Magyarország, ezért itt mutyizási és hit alapon működik a választás.



    Amúgy szerintem normális ember, ha látja, hogy gáz van, akkor hencidától-boncidáig hordja a gyerekét, hogy segítsenek rajta. És jól is teszi!

  • 2008.04.04 13:19:14verkaverka

    Azert ettol engem a hideg kiraz hogy valaki csak azzal a feltetellel vallal el hogy a konkurenciahoz nem mesz. Es kirug mikor a fiad kikotyogja. Lehet hogy nagy szakember, es lehet hogy majdnem eleteket ment, kivanom hogy dolgozzon meg sokaig eredmenyesen, de kozben azert szarja le a vereb minden aprilisban ha kerhetnem.

  • 2008.04.04 13:36:54bociszem

    Wish, félreértettél, v. én nem voltam érthető. Egyrészt, nem vagyok szakember, csak felhasználó. A "hasmenés-székrekedés" párhuzamot úgy értettem, hogy a Dévény kezelés a spasztikus ill. hipotón gyerekek közül az egyiknek jobban használ mint a másiknak (nem tudom, pontosan, hogy melyiknek és hogyan és erről is csak hallottam). Erre vagytok Ti, a szakemberek, beleértve az orvosokat is, hogy eldöntsétek, hogy A-nak ez a módszer hatásosabb, B-nek a másik. Amiket írtam, és kijavítottál, hogy nem módszerek, bocs, megint csak arra értettem, hogy kinek mi a jó/jobb, esetleg hozzáférhető.



    Szerintem csak dolgozzatok, ne törődjetek az "ingyen van, akkor sz*r" hozzáállásal. Igenis, örülök, hogy ezek a helyek és módszerek Mo-n hozzáférhetőek és igen magas színvonalúak. Azt sajnálom, hogy a megfelelő szakemberek nem tudnak/hajlandóak együttműködni (tisztelet a kivételnek), és nekem, mint angol-orosz szakos tanárnak ill. férjnek, aki mérnök, kell eldöntenünk, hogy a két gyerekemnek szükségük van-e fejlesztésre, és ha igen, akkor mégis milyenre. (Ld. Schöpf-Merei, akik koraszülött gondozásból jelest érdemelnek, nálam, de utógondozásból 2-est is alig.)

  • 2008.04.04 13:37:48Ataanya

    Ez aranyos volt Verkaverka! Most már nevetni is tudok ezen. 10 éve napokig bőgtem. Ha nehezen is, de elfogadtam ezt a helyzetet.

    De az álmom az,hogy egyszer majd egy épületben az egyik szobában egy dévényes kilazítja a spasticus gyereket és rögtön utána a másik szobában egy konduktor meg megtornásztatja. Mert sokan vagyunk akik tapasztalatból tudjuk, hogy ez így lenne jó.

  • 2008.04.04 15:11:06fülemüle

    Az én fiam hypoton volt. A gyerekorvos szerint csak lusta. Neurológus mondta ki a diagnózist és küldött el Dévényes gyógytornászhoz. Már 11 hónapos volt, mire a gyógytornászhoz eljutottonk, de nagyon látványos fejlődésen ment át a fiam a kezelések hatására.

    A mi gyógytornászunk elvárta, hogy neurológiai vizsgálaton átessenek azok akiket kezelt. Nem vállalt senkit, aki saját maga felálított diagnózissal jött, pedig a babájának semmi baja nem volt. Így is éppen elég munkája volt.

  • 2008.04.04 19:13:33Cobold

    Az én Zsófimat a háziorvos küldte dévényeshez. Nehéz volt találni, mert nyár volt, és 2-3 hónapos várólisták voltak a magán dévényeseknél is!!! De elhordtam, nagyon messzi, bkv-val. A neurológushoz később kaptam csak időpontot, mint a dévényeshez, aki pedig örült volna a vizsgálat eredményének (a stúdióban, ahol dolgozik, van neurológus is, csak ezt nem tudtuk, és nem is akkorra kértünk időpontot, amikor ő is dolgozott).

    A dsgm kezelésre elég rosszul reagált abból a szempontból, hogy üvöltött, mint a sakál . Tudom, a babák többsége rosszul tűri, de ez az üvöltés minden határon túlment. Eleinte a 60 percből jó, ha negyedóra összejött, onnastól kezdve teljesen belelovalta magát az üvöltésbe, még a cici se nyugtatta meg. Nagyon kimerült, elindultunk, és már aludt is...

    Azt mondta a csajszi, ilyet még nem látott. Ezért saját szakállára úgy döntött, hogy itthonra ad szenzomotoros feladatokat (gőzöm sincsen, ez Pető vagy micsoda, nagy a kavar a fejemben). Csak nehogy elmondjam bárkinek, mert az állásába kerülhet :(

    Csináltuk itthon a gyakorlatokat, az eredménye az lett, hogy hamarosan jobban tűrte a dsgm kezeléseket. Nyaraláskor is csináltuk, kint a strandon, volt, aki be is szólt nekünk, mit kínozzuk a gyereket, aki amúgy élvezte.

    Onnastól, hogy egyre hosszabb időt viselte a kezelést, látványos javulás volt a mozgásfejlősében. Minden kezelés után produkált valami új tudást, amit addig nem (az én babám amúgy se lusta fajta, mindig többet akar, mint amennyit tud).

    Közben eljutottunk a neurológushoz is, aki szerint a dsgm jó Zsófinak. Plusz ő is adott tornát otthonra, valami teljesen mást, mint az eddigiek.

    Mostanra a lányom gyógyult. :)

  • 2008.04.04 23:25:04wish73

    Hűbele, sok okosat nem tudok mondani. attól, h spasztikus egy baba, még lehetnek hipotónok a szájban lévő és a száj körüli izmok. de akárhogy is, a normáltól eltérő izomtónus okozhat félrenyelést. ezekre ugye jó a dévény. lejjebb értelemszerűen ő sem tud menni. később, amikor már lehet tanítgatni, jöhetnek az ajak-nyelv gyakorlatok, addig a hozzátáplálással kell óvatosan haladni, csak olyat rágcsáljon, amiből nem törik le egyben nagyobb darab úgy, h nem olvasztja el a nyál. pl. répa.

    kiskanállal való etetéskor mindig keveset. a szelepes csőrös poharak sztem jól erősítik az említett izomcsoportokat. sztem ilyen szempontból a pohárból ivás kevésbé jó.

  • 2008.04.05 11:19:32Hűbele

    Wish, azért köszi! Sajnos a csőrös poharat pont utálja, csak a rendes poharat fogadja el, de ezek után lehet, hogy nekifutunk még 1x.

  • 2008.04.05 13:08:21Majda

    A cikkben szerepelt ez a mondat:

    "S talán hamarosan eljutunk odáig is, hogy minden szülészeten lesz arra is lehetőség, hogy egy DSGM szakértő minden újszülöttet megvizsgáljon és akinek szükséges, időben kezelést is kapjon."



    Szerintem nem egy akármilyen jó gyógytornász feladata lenne megvizsgálni a babákat, hanem a neurológusoké. Azt nagyon támogatnám, hogy még a kórházban és mondjuk fél évvel később, hasonlóan a csípőszűréshez, kötelezően megvizsgálják a babák mozgásfejlődését. Egy neurológusnak sokkal nagyobb rálátása van, mondhatni pártatlanul meg tudja mondani, hogy az adott babának van-e szüksége fejlesztésre, és ha igen, milyen típusúra, mely módszer szerinti gyógytornára, míg egy adott módszerrel tornáztató csak a saját módszere tükrében tudja megmondani, hogy _arra a módszerre_ szüksége van-e a babának.

  • 2008.04.05 22:01:33szépheléna

    Az, hogy egy neurológusnak van-e vagy nincs rálátása bármilyen gyógytornászi kezelés szükségességére, az - gondolom - embere válogatja. mint már korábban írtam, a mi kislányunkat 3 különböző neurológus látta 3 intézményben, és mégsem ajánlottak semmilyen gyógytornát, egészen addig, amíg nekem, totál laikusnak is fel nem tűnt, hogy valami nincs rendben, és én saját magam el nem mentem egy gyógytornászhoz, hogy nézze meg a lányomat. ha a neurológusokra hallgatok, akkor ma a lányomnak még mindig össze-vissza állna a lába és nem biztos, hogy tudna járni (2 éves). ennyit a neurológusok kompetenciájáról, bár tisztelet a kivételnek, mert biztosan van jó szemű neurológus is, aki elismeri a gyógytornászok munkáját és ajánlja is, mi pechünkre nem találkoztunk ilyenekkel.

  • 2008.04.05 23:24:05druantia

    Arról a szülészetről, ahol az én gyerekem született, nem mondhatok el túl sok jót, de azt igen, hogy az összes babát megvizsgálta gyerekneurológus is. Az én gyerekemet pár naposan már úgy vittem haza a kórházból, hogy megmutatták, hogyan kell tornáztatni (hypoton volt a nyaka és a válla, mert belekeveredett a köldökzsinórjába és az lefogta). Amikor két hónaposan ellenőrzésre kellett vinnem, már nyoma sem volt annak, hogy valaha gyengék voltak azok az izmok. Mondjuk tornáztattam is agyba-főbe szegényt.



    A gyerekorvosa ugyanaz a neurológus, aki a születése után megvizsgálta és én havonta nagy buzgón cipeltem is a gyereket a tanácsadásra. A doki minden egyes tanácsadáson megnézte az összes gyerek mozgását és ha kellett, lépett. Elsősorban a kezdeti hypotonia miatt választottam éppen ezt a dokit (amellett, hogy lelkiismeretes, jó orvosnak tartom), meg azért is, mert féltem tőle, hogy a nehéz szülés miatt mégiscsak volt ott valami enyhe oxigénhiány. Szerencsére nem úgy tűnik, csak kicsit aggódós vagyok.

  • 2008.04.06 14:59:15summarygloss

    Wish73,

    na most jól beszartam, mert 6 hónapos és még mindig a hátán fekve nézelődik. Voltunk 1x dévénytornán (koraszülött, életmentő császár, elhúzódó sárgaság, spasztikus csípő), de azt mondták, nem kell többször menni. Lehet, hogy mégis kell? Oldalra fordulni tud, hasról hátra is, hátról hasra nem, és hason ordít, nem szeret. Csípő UH-n azt mondták, nem kell gyógytornáztatni.

  • 2008.04.06 15:53:56cozumel

    SG



    Az en ikreim is utaltak hason lenni, ugyhogy a hatrol hasra fordulast nem is eroltettek annyira:-) Kb. a 6-7 honapban kezdtek el, viszont alig erkeztek hasra, el is kezdtek kuszni szinte azonnal.

  • 2008.04.06 17:12:40summarygloss

    Conzumel, köszi, valószínűleg túlreagálom... de anyából vagyunk mind, a para kvázi normális... Szóval bejelentkezem tornára, úgyis lesz vagy 2-3 hét, mire időpontot kapunk, addig meg forgatom, hátha kedvet kap. :)

  • 2008.04.06 17:29:49cozumel

    SG



    En ugy gondolom, inkabb legyen kicsit tulparas az ember, minthogy valamit ne vegyen eszre.

    Foleg ennel a mozgasfejlodesnel nehez megmondani, hogy most belefer meg a tag keretbe, vagy van valami lemaradas...

  • 2008.04.06 22:05:43wish73

    SG,

    azt gondolom, h az előzmények alapján még akkor is praktik lenne vmiféle fejlesztés-utánkövetés, ha naprakész lenne a babád. ha vki teljesen nulla előzmények nélkül van egy kicsit lemaradva, akkor lehet alkati tényezőkre fogni, lehet kicsit türelmesebbnek lenni-ésszerű határok között, de, ha volt gond-és nálatok volt, akkor időben meg kell csípni, és besegíteni.

    enyém kicsi 6 hónaposan felült, felállt, 4 kézláb mászott. tudom, ez kicsit pörgősebb az átlagnál, nem irányadó, de 6 hónaposan a gurulás, hason kúszás, és a biztonságos ülés már elvárható. azok a babák nem szeretnek hason lenni, akik nem tudják a fejüket megtartani, holott enélkül nincs kúszás, mászás, hason manipuláció, tárgyért nyúlás, tárgyak megismerése. ha nem erősödik a nyaki, háti izomzat, akkor az üléshez, felüléshez sem lesznek elég erősek a hátizmok. nem beszélve az állásról. a te babád mozgásfejlődése 3-4 hó között van. mennyivel volt korababa? számít a korrigált kor, ha 2 hónappal előbb született, akkor lehet 4 hós szinten, de fejlesztés attól még szükséges. úgyhogy anélkül, h paráznál, jó gondolat elvinni gyógytornára.

  • 2008.04.06 22:39:25muzsa

    wish73, de jó, hogy itt vagy, lassan a te tanácsadó rovatoddá válik ez a poszt és a kommentjei... hát én se akarok kimaradni, szeretnék kérdezni: a kisfiam hét és fél hónapos, izomtónus fokozódása van, három és fél hónapos kora óta jár hozzánk egy Dévény-módszerrel dolgozó gyógytornász. Volt egy rövid időszak, amikor heti 2x jött, a neurológus javaslatára, de aztán ismét visszaálltunk a heti 1 alkalomra. (A többieknek: a neurológus akarta gyakoribbá tenni a kezelést, és a gyógytornász volt az, aki szerint ez nem volt indokolt. Ezt csak azért mondom, hogy lássátok, nem feltétlenül igaz, hogy mindenkire rámondják Dévény Annáék, hogy kell neki a dévényezés...) Szóval azért kezdtünk bele a masszázsba, mert enyhén spasztikusnak látták a fiamat, és mert corpus callosum hiánya van sajnos, ami lássuk be, igencsak súlyosbító tényező.

    A leltár: már elég rég tud hason körbe-körbe kúszni, tolatni, pucsít, hason manipulál, stb. Viszont nem ült még fel, nem is mászik, előre nem kúszik és nem gurul. Csak hátról hasra szokott fordulni, hasról hátra talán 4-5x, de inkább balesetnek fogtuk fel. Szóval abból, amit leírsz, mi elvárható 6 hónaposan, azért elég keveset tud így 7 és fél hósan. (Jó, 36+2 hétre született, ha a korrigált korát nézzük, akkor 6 és fél.) Ami még van: a lábfejét kicsit furán tartja és a kezén a hüvelykujja sokszor a tenyerébe fordul, bár már nem tartja ökölben.) Bocs, hogy ilyen hosszú voltam, de érdekel a véleményed. Egy enyhe tüneteket produkáló spasztikus gyereknél ennyi a maximum, amit el lehet érni? Vagy én vagyok eltévedve, és baromira örüljek, hogy itt tart?

    (Túl vagyunk az első adag - 34 alkalomnyi - TSMT tornán is, amit Lakatos Katalin állított össze nekünk...)

    Nagyon köszi előre is, ha véleményezed a gyerkőc fejlődését...

  • 2008.04.07 11:21:14Ataanya

    Wish, én is köszönöm, hogy veszed a fáradtságot és tudásod egy részét megosztod velünk egy ilyen poszt után,ahol egy kalap alá veszi Win a Pető Intézetet az indiai masszázzsal.

  • 2008.04.07 15:13:40wish73

    b+, elszállt...

    na, még1x. muzsa, hipotóniánál enyhébb esetben létezik olyan, h "kinövi", mert ahogy beindul a mozgás, megerősödnek az izmok, de spasztikus tónusnál ilyen nincs, sőt. a kóros dolgokat le kell építeni úgy, h megtanítjuk a helyes műküdést, helyes mozgásmintát. ha jól gondolom, nálatok 4végtag-érintettség van. korrigált kor szt nincs durva elmaradás, de létezik olyan, ha a kezedeti mozgások beindulnak, és később marad el a gyerek a korától. azt gondolom, ha időben elkezditek a korai fejlesztést, akkor tudunk habilitációról, megelőzésről beszélni, később már csak rehabilitáció van. a különbség az, h abban az időben, amikor kora szerint is elvárható lenne, megtanítjuk rögtön a helyes működést, vagy "megvárjuk", míg rögzülnek kóros testtartások, kóros reflexek, egyéni megoldások biz. mozgások kivitelezésére, és azokat próbáljuk leépíteni és helyükbe megtanítani a helyeset. nem mindegy. a svábhegyi fejlődésneurológiát sikerült szétbombázni, de a pető még áll, oda kéne elmennetek. ha van helyük és indokolt, akkor nem kizárt, el lehet kezdeni a terápiát, ha teltház van, vagy túl kicsinek találják a babódat, akkor van az ún. home training, max. előjegyzésbe veszik őszre. uis, ha most vársz, kitör a nyári szünet és akkor szeptemberig csak a sok kétely, szalad az értékes idő, de élő embert nem találsz, aki segítene. na jó, maszekban mindig, de, hát nem ez a cél. nekem most nem jött be a honlap, de elvileg működik-vagy tudakozó. www.peto.hu .a gyerekambulanciát kell keresni.



    Ataanya, szívesen segítek, sztem Win csak azt próbálta érzékeltetni, h mekkora kavalkád van, és a laikusnak gőze sincs, h mi mire való, mikor hova fusson, a kóklerekről nem is beszélve.

  • 2008.04.08 18:38:07Cobold

    Jahh, valaki írta, már nem tudom visszakövetni, hogy az csak kifogás, hogy anyuka nem tudja, kezelésre kell hordani a gyerekét. Meg, hogy hova, miért, és mennyit ér.

    Hát könyörgöm. Ez olyan nem szép beszólás egy szakmabelitől. Én pl. símán nem láttam, hogy a lányom ki van tekeredve, csak mikor mások mondták, vettem észre. És csomó dologról hittem azt, hogy ez normális, pedig nem volt az. De ez az első babám, nem értek szakmai szinten egy csomó dologhoz, pedig olvasok, amennyit tudok.

    Beszólni az ilyen anyukáknak, ez milyen már. Én se szólok be, hogy te nem tudod esetleg, hogyan kell java-ban nyomtatót kezelni. Csak mert ez a szakmám.

  • 2008.04.09 14:10:47wish73

    Cobold, nem tudom, kire/mire gondolsz, de abban télleg igazad van, h a kezdeti időszakban az ember nem tud dolgokat. én, pedig télleg ez a szakmám, nem láttam, h a nagyobbik lányom "kiflizik", egy kolleganőm szúrta ki. de azért az egy éves korhoz közelítve már elég szembeötlő eltérések bírnak kialakulni mozgásban, testtartásban, 3 éves kor körül pedig már a beszédben is vannak elvárások, amiket, ha nem hoz a gyerek, akkor nem lehet nem észrevenni.

    szóval azért a teljes elfogultság, ill. az, h nem hasonlítgatom a gyereket a szomszéd Pistikéhez, mert ő külön egyéniség, nem mindig a legjobb.

  • 2008.04.09 14:38:48kianika

    Kislányom oxigénhiánnyal születetett. 1 hós korától fogva kap kezelést. 3 hónapig Katona-módszer, mely semmit nem ért. 2 hónapig végigsírta, s állapota rosszabb lett. 4 hónapos korában kezdtük a Dévényt, először heti 2x, majd heti 1x. Nagyon lassan kezdett el javulni a kislányom, de most 14 hónapos és egyedül felül, mászik. Most már a gyógytornász is úgy látja, hogy biztosan járni fog. Nem tudom, hogy hol tartanánk, ha nem kapott volna kezelést. Viszont, ha nem vittem volna időben már késő lett volna. Szóval nezéh a döntés. Én nagyon meg vagyok elégeve a módszerrel. Pár alkalommal sírt, de ma már szinte örömmel csinálja. Úgyhogy biztosan nem fáj a kezelés. Viszonylag tűrhető áron (2500 Ft/1 óra) kezelik. Megjegyzem ez csak a magyar TB szegénységi bizonyítványa, hogy egy ennyire hatásos módszert nem támogat. Rengeteg ember nem engedheti meg magának ezt a módszert az anyagiak miatt.

    A szegedi Gyermekkórházban van lehetőség ingyen kezelésre. Több ilyen hely kellene. Mi most feküdtünk bent 2 hetet, így minden nap ingyen DSGM-eztünk. Ennek hatására ült fel és kezdett el mászni a kislányom.

    Én hálás vagyok Dévény Annának, hogy évtizedek hosszú és kitartó munkájával kifejlesztette ezt a csodálatos módszert. Úgy érzem kislányom neki köszönheti, hogy majd egyszer normális életet élhet. Rengeteget küzd, hogy elismerjék a módszerét, s talán pár év múlva végre rájönnek az orvosok is, hogy ez kell a babáknak.

  • 2008.04.09 14:44:02wish73

    kianika, egyrészt támogtaja a tb, csak nyilván korlátozottak a lehetőségek, másrészt elismerik a módszerét, különben nem lenne benne a felsőoktatásban.

  • 2008.04.09 15:13:49kianika

    wish73, a támogatás úgy lenne igazán hatásos, ha nem csak a kórházban működő gyógytornászoknak illetve kórháznak fizetne a TB. Hisz vidéken szinte egyik kórházban (legalábbis a mi környékünkön) nem dolgozik DSGM szakgyógytornász. Egy vállalkozást kiváltott gyógytornásszal is jó lenne valahogy ezt megoldani. Személy szerint hetente hordom a kislányomat oda-vissza 80 km. Sem az utazási költséget, sem a kezelés díját nem támogatják. Én elhiszem, hogy korlátozottak a lehetőségek. Mi meg is tudjuk oldani, de sztem rengeteg embernek erre nincs lehetősége. Ők mit tegyenek? Nem akarok kitérni, hogy milyen felesleges dolgokat támogat a TB, akkor erre miért nem lehet megoldást találni??? És a véleményem továbbra is az, hogy még mindig nagyon kevés neurológus ismeri el a módszert. Igaz mi a Svábhegyről indultunk, ott meg nyilvánvaló, hogy miért.

  • 2008.04.09 22:23:04wannabeskinny

    Dévény módszer: legjobb! Tapasztalatból. Következő babámat akkor is megmutatnám nekik, ha egészségesen születne!

  • 2008.04.09 22:27:44wish73

    legjobb ,na neeee

    van, amire nagyon hatékony. legjobb módszer nem létezik.

  • 2008.04.17 16:22:19Bandancs

    Mi most kezdjük a Dévény-módszert, mert Bori csípője egy kicsit kötött ill. a kis fejét inkább jobb felé szereti fordítani. Hiába tornáztattam én egy hónapig sok eredménye nem volt. Mikor a csípőszűrésen újra azt mondták hogy kell a terpeszpelenka a doki felajánlotta a gyógytornát és éltünk is vele. Ma voltunk először, ismerkedés, adminisztráció kellemes légkör egy vidéki kórházban. Minden héten egyszer megyünk ill. otthonra való gyakorlatokat is javasoltak. Kíváncsi leszek a következő igazi foglakozásra.

Blogok, amiket olvasunk

HOMÁR Mici pórult járt a cipőrendeléssel, hogy neked ne kelljen

32 ezer forint, ennyibe fájt a soha meg nem érkező Hugo Boss cipő. Mutatjuk, mire figyelj, hogy te ne legyél a csalók prédája.

KETTŐS MÉRCE Puncipolitika: szülések a hálapénz fogságában

A hálapénz a hazai szülészet alfája és ómegája, rendezőelv, szelep és hatalomgyakorlás. Rendszer a rendszeren belül. Az ártatlan név dacára a legkevésbé sem hálából adjuk.

B1gasztro Fagyizzunk! De hol???

A poszt két fagyizót tesztelt, az olvasói hozzászólások között viszont még több jó ajánlatot találhatsz
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta