SZÜLŐSÉG

Szív, sűrít, gyújt, kipufog

2008. január 16., szerda 12:10

Hároméves koromig Budapest egyik jó levegőjű kertvárosában laktunk, akkor azonban a Moszkva tér közelébe költöztünk. Onnét fogva októbertől áprilisig arcüreggyulladással, középfülgyulladással, homloküreggyulladással hurcolt az anyám a gyermek tüdőszanatóriumba, ahol méteres tűkkel szurkálták fel állandóan különböző részeimet. Nagyjából az általános iskola végére nőttem ki a betegeskedést, vagy szoktam hozzá a levegőhöz, igaz, közben két kilométerrel odébb is költöztünk, kicsivel jobb levegőjű helyre.



A fentiek miatt különösen a szívemre veszem, hogy úgy tűnik, Budapesten senkit sem zavar, hogy a légszennyezettség rendszeresen a határérték többszöröse. Nem korlátozzák a járműforgalmat, nincs szmogriadó, nem sűrítik a buszokat-vonatokat az agglomerációból, és hosszabb távú intézkedések sem körvonalazódnak.


Más nagyvárosok már évekkel ezelőtt megoldották ezt a kérdést, ám nálunk még mindig az a legfontosabb, hogy az ember autóval mehessen mindenhova. Amerikában megbüntetik azt, aki járó motorú autóban várakozik, egyre több európai nagyvárosban dugódíj van, nálunk viszont csak bolhacirkusz a négyes metró és a száz éve épülő M0 körül.

Az EU szabályozása és a magyar jog évente legfeljebb 35 olyan napot enged meg, amikor a PM10 (10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskék, vagyis a lebegő por) koncentrációja átlépi a határértéket. Ehhez képest kis hazánkban évente 140-150 ilyen nap van, vagyis minden másnap büntető cuccokat lélegzünk be (főleg a fővárosban, de vidéken sem sokkal jobb a helyzet), ráadásul nemcsak határérték feletti a szennyezés, hanem annak gyakran 4-5-szöröse. És ez így megy évek óta.

Fontolgattam múltkor, hogy megkérem a fiatalembert, aki járó motorú autójában üldögélve üvöltözött a csajával, hogy ugyan, állítsa már le legyen szíves, de aztán úgy döntöttem, nem szeretnék egy nagy frászt kapni. Úgyhogy stratégiának marad a csöndes dühöngés, és a külföldre költözésről álmodozás. A kerületi polgármesternek már írtam hasonló ügyben, de persze nem válaszolt, miért is tenné. Autónk egyébként nincs, de főleg anyagi megfontolásokból, illetve azért, mert Pesten úgysem lehet autóval közlekedni. Nektek mi a stratégiátok?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.01.16 23:18:57wish73

    a sárga konténerből ömlik ki a cucc, mert a legtöbb ember hiába jut el odáig, h szelektál, gyakrolatilag levegőt dobál ki, mert rátaposni képtelen. nálunk a gyerekek versenyeznek, h ki tapossa szét a palackot, wc-papír gurigát.

    a cigi füstje azért sántító hasonlat, az pusztán élvezeti cikk, gyakrolati haszna nincs. bár, gondoljunk csak bele, milyen praktik, ha vki évekig cigizik, jó sok jövedéki adót befizet, aztán hirtelen feldobja a bakancsot. mekkora hasznot húz rajta az állam-szemben egy nemdohányzó halottal. tudom, morbid. amúgy kíváncsi lennék, vajon többe kerülnek-e a dohányzással összefüggésbe hozható betegségek gyógyítási költségei, mint, ami pénz befolyik a cigiből. sztem végig van ez gondolva, megéri az államnak, különben sokkal szigorúbb lenne.

  • 2008.01.17 07:41:49Starlark

    A zöldkártya szigorítás szerintem nem vezetne sehová. Látok olyan kocsikat forgalomban amiről messziről látszik hogy képtelenség hogy megfelelt volna az előírásoknak. Ez is ismerős és kenőpénz kérdése, vagy egyszerüen el se viszi a kocsit, minek hisz műszakija sincs rendben...

  • 2008.01.17 09:16:17idonno

    Csöre, nézz utána egy kicsit annak, hogyan dolgozzák fel a lábbal összenyomott palackokat. Nagy segítség a lábbal összenyomás is, bizony (a szállítás miatt), de ennél is nagyobb segítség a zsugorítás, ugyanis ők is ezt teszik még a lábbal összenyomottakkal is. A mi palackjainkkal (a zsugorítottakkal) már nem kell más tenniük legalább. El sem hinnéd, milyen kicsi és egyszerű szerkezet ez a zsugorító, elektromos, ez igaz, de kevesebbet fogyaszt, mint a feldolgozócégek ipari méretű zsugorítója!!! (mivel az is elektromos, ugye) A feldolgozócégek árulják ezt a kis szerkezetet, mert ezzel könnyítjük és környezetkímélőbbé tesszük az ő munkájukat (is).

  • 2008.01.17 09:33:50Hicudzsi

    Szerintem egész egyszerűen korlátozni kéne a városba behajtók számát, dugódíjjal, ugye a híres elkerülőgyűrűvel.



    Ha végigmész Európán nyugat felé, szinte minden városnak van elkerülősztrádája, nemcsak a fővárosoknak!

    Párizsban ott a Boulevard Periferiqe, amiről bárhova bejuthatsz ha megtalálod a lehajtódat :)



    Nekünk tavaly óta van autónk, mert rendszeresen ingázunk két ország között és lehet, hogy ki fogtok röhögni, de többek között azért is válsztottuk ezt a módot, mert egy ember fapadossal való ide-oda szállítása annyi károsanyagot bocsájt ki, mintha négyen autóval megtennék ugyanezt az utat.

    Szóval inkább autózgatunk két napig DE tudjuk ésszerűen használni a kocsit, egy héten max egyszer megyünk vele, a nagybevásárláskor. A városba SOHA nem megyünk be autóval inkább tömegközlekedünk.



    Szóval ésszel is lehet autózni. Nekem még nem szakadt le a lábam attól, hogy tesókocsit toltam kilométereken keresztül végig Pesten, ugyanis nem sok BKV járatra fértem fel vele, ezért inkáb gyalogoltam legtöbbször.





    Nevetséges szerintem mikor reggelente a dugig tömött körúton ülnek egyenként az emberek a járgányaikban, azért remélem, hogy Pest is lassan felnő az "egy európai főváros" szerephez és rendes hálózatot csinál a P&P parkolóknak, normális lesz a tömegközlekedés és bevezetik a dugódíjat.

  • 2008.01.17 09:38:26Pumatex

    Néhány megjegyzés a fentiekhez:



    Valaki írta, hogy betiltották a városi futóversenyeket. Csak egy csendes és naiv kérdés: mekkora élmény az egész héten szennyezett város levegőjében FUTNI? Ami erős oxigén-igényes tevékenység. Szerintem több CO2-t szívtak be meg miegyebet, mint amennyi értelme a futásnak volt. Nem lehet, hogy ezért lett betiltva?



    Férjem is biciklivel jár. De amíg a munkahelyek nem oldják meg, hogy esetleg zuhanyozni lehessen, meg átöltözni, addig csak "tárgyalásmentes" napokon megoldható.



    Békávéval meg az a baj, hogy amíg két ember bérlete többe kerül, mint fenntartani egy kocsit (a mi esetünben beleszámítva havi néhány kötelező vidéki utat) addig az ember nem szívesen száll fel a koszos és büdös buszra. Félreértés ne essék - nem csak a békávéval van itt baj, hanem a kedves állampolgárokkal, akik teleszemetelik (nem csak a) buszokat, villamosokat, satöbbit.



    Példa: mióta ideköltözött mellénk a MekDonáldsz, azóta:

    1. a parkolás rémálom, mert a mekdrájvban megvett cuccot tömi magába minden idióta autós a parkolóhelyeken. Mééé nem ül be az étterembe?

    2. A közlekedés életveszélyes, mert az KRESZ szerinti egyirányú szervizútra behajt szembe, mert "úristen, itt volt, túlmentünk" (megjegyzem ha szabályosan lekanyarodik, megkerüli a háztömböt, Akkor kb. 2-300m-t kell "pluszban" megtennie).

    3. Az egész környék úgy néz ki, mint egy hányadék, mert a kedves autós fogja, és a megzabált kaja csomagolását egyszerűen kivágja az ablakon. (Ez nem vonatkozik nyilván az étteremben kajálókra, ott a személyzet begyűjti.) És nem megoldás, hogy naponta egyszer kicsattog egy éttermi droid egy háztartási kislapáttal begyűjteni a több kukányi szemetet.



    És nem az autósokat szidom. Nekünk is áll a ház előtt egy, bár nem használjuk napi szinten. Azokkal van baj, akik képtelenek odafigyelni minimális dolgokra (szemét kidobása (nem az ablakon), feleleges motorjáratás, járművek szemetelése, rongálása).



    Szóval megint oda jutottam, hogy akinek nincsen kultúrája, tökmindegy, hogy autóval vagy BKV-val szemeteli össze a környezetet, mindkettő káros és undorító.



    Bocs, kicsit hosszú lett és kicsit el is tér, de azért nem nagyon, és már nagyon kikívánkozott.

    Na, jöhetnek a kövek.

  • 2008.01.17 10:10:35cseresznye

    Nekem az az elméletem (még kidolgozás alatt), hogy a városon belüli autós közlekedésre legyen mindenkinek egy mennyiségi kerete a sürgős, rendkívüli esetekre. Ha azon felül használja a kocsit, akkor fizet. Rászorultság alapján ez a kvóta változhat. Cél a fölösleges, kényelmi kocsikázást kiiktatni.



    Sokszor kiváltanám én is még a bkv-t is egy kis sétával, de sokszor azért menekülök a járműre, mert nem akarok megfulladni. Különösen a gyerekek szívnak kipuffogó szinten. Leginkább a metrós útvonalakat preferálom babakocsival, ott már csak a lépcsővel kell megküzdeni.

  • 2008.01.17 10:18:39mazsola84

    Pumatex, a Demszky azt mondta, hogy azért tiltják be a futóversenyeket, mert indokolatlan mértékben korlátozzák a forgalmat.

    És abban valóban igazad van, hogy parasztok az emberek, akik a BKV-n odanyomják a rágót a kapaszkodóra, meg filccel összefirkálják a belsejét, leköpnek a földre. Lehet, hogy nem is a BKV-t kéne szidni, hanem ezeket a hülyéket? Egyébként, ha megnézzük a szolgáltatások minőségét, akkor már javaslom Bécset. Lejössz az autópályáról, kb. 2 km mész a város felé és beállsz egy P+R parkolóba ahonnan kb. 2 percet kell gyalogolni a metróig. Ami egyébként semmivel sem jobb, mint a mienk, csak valamiért nincsen összehányva, teleköpködve és összefirkálva.



    A másik: járó motorú autó. Télen én is járatom elindulás előtt pár percig, mivel a hőmérséklet miatt muszáj, ha nem akar az ember motorgenerálokra több százezret kifizetni. Azt meg furcsállom, hogy miért várakozna valaki 20 perceket járó motorú autóval indokolatlanul? Saját maga ellensége?



    Aki viszont kocsiból kidob bármilyen szemetet, azt kurva keményen megbüntetném. Egyik ismerősünk viszonylag kieső utcában lakik és azt mondja mindennap egy nagy zsák szemetet szed össze a ház elől! Az egyik leggyakoribb egyébként a szaros pelenka...

  • 2008.01.17 10:29:53szövetszöcske

    Szerintem a korgyuru jo dolog, de sokaknak a varoson keresztul akkor is kenyelmesebb lesz. Egyszeruen azert, mert a jo ut vonzza az autokat, generalja a forgalmat (csak nezzetek meg az autopalyak bevezeto szakaszait, pont ugyanugy all rajtuk a forgalom, mint a kisebb bevezeto utakon). Ha lenne barmerre a varos kornyeken kozlekedheto resz, rogton annyi ember es ceg koltozik arra, amig be nem all az is. Es a varoson keresztul legalabb lehet az utak kozott valogatni. Gyakorlatilag az egesz varost es kornyeket le kellene betonozni, es az talan eleg lenne a forgalomnak...



    Es nekem meg ma reggelre sem lettek korrektek azok a megjegyzesek, hogy mondjuk Stockholmban meg Sidney-ben milyen kenyelmesek a buszok, majd akkor buszoznak ha itt is olyan lesz. En meg akkor elhajigalom a szemetet az utcan a hazuk elott ezzel az erovel ahogy a vilag gazdagabbik felen szoktak, mert hat elvarom hogy legyen rendes koztisztasagi vallalat aki este osszeszedi, akkor meg minek kellene elsetalni a kukaig (nem kamu, emlekszem amikor Londonban a helyiek a fish and chips dobozat vagy a metron olvasott ujsagot egyszeruen elengedtek az utca kozepen, aztan estere mindent boritott a szemet, reggelre takaritottak el pedansan a rabszolgak, es hasonlo mentalitasrol hallottam a pedans nemet nagyvarosokban is). Barmilyen lepukkantnak is tunik a tomegkozlekedes Pesten, azert barhonnan barhova el lehet jutni, normalis kovetesi idokkel. Nem mindig, de sokszor egyszeruen lustasag es kenyelemszeretet az hogy sokan mindenhova autoval jarnak. Persze lehet fikazni a BKV-t, de ha kicsit sargabb es kicsit savanyubb is mint a meno orszagokban, ez a mienk, minnel kevesebben utaznak rajta, annal kevesebb es ritkabb buszjarat meg villamosjarat lesz idovel.

  • 2008.01.17 10:47:22verkaverka

    Hat a pedans nemet nagyvarosunkban nem enged el mindenki mindent ahol van. A buszon _neha_ otthagynak valami ujsagot az ulesen.



    Tovabbra sem gondolom hogy az autosoktol kellene elvarni hogy ket gyerekkel probaljak felverekedni magukat a buszra ahol a gyereket ellokik, a babakocsi nem fer fel, a busz ugy fekez hogy fejreallsz, es osszesen masfel ora megtenni tizenhat kilometert. Ismetlem, berletem van, nem vezetek, nem ezert mondom. Legyen belvarosi behajtasi dij, legyen a metrovegallomasokon orzott parkolo, legyen sokminden. LEgyen a BKV hasznalhato, legyen a BKV megfizetheto, bizony. Mert lehet szidni addig az autosokat meg kovetelni hogy onszantukbol hagyjak otthon az autojukat de ugyse fogjak.

  • 2008.01.17 10:47:41kiscica33

    Palackzsugorító? Inkább kevesebb "lónyálat", ásványvizet, stb fogyasszunk. Csapvíz és tea..

    Vegyész ismerősöm szerint a csapvíz általában jobb és sokkal több, szigorúbb vizsgálaton esik át, mint az ásványvizek. No comment.. De hát tudjuk a reklámok mindenhatóak..

    Autózás kényelme Bp-en? Vicc.. Dugóban bosszankodsz, hogy nem haladsz, csomó bunkó bevág eléd, generál egy csomó balesetveszélyes helyzetet, az utak jó része még mindig szar, parkolni nem lehet értelmesen (az viszon nagyon bosszant, hogy szép zöld lakótelepünkön gyakorlatilag úgy gondolják az autósok, hogy nekik mindent szabad, mindenhová felállhatnak a gyepre, járdára, gyakorlatilag bárhová, hacsak bazi nagy kövekkel le nem zárják). Tudom, próbáltam egy-két évig amíg muszáj volt, de nem kényelmesebb egy cseppet sem mint a BKV.

  • 2008.01.17 10:49:52verkaverka

    Ja persze aki az Oktogontol a Blahaig autoval megy azon ugyse lehet segiteni. De az nem is hivatkozik semmire szerintem, az megy es kesz.

  • 2008.01.17 10:54:43szövetszöcske

    verkaverka : Nekem konkretan Dusseldorfrol meselte a zasszony (egy idoben sokat jarkalt oda), hogy csutortok-pentek-szombat este utan a torott sorospoharaktol kezdve a mekk donaldszos dobozokig meg mindenfele mas bulimaradekig gazolni lehet ejjel a szemetben a belvarosban, amit aztan a szerecsen rabszolgak hajnalban szepen osszeszednek takaritogepekkel.

  • 2008.01.17 10:59:50Pumatex

    mazsola: Demszky okos és tud parkolni. :D (lásd index cikk :))



    Járó motorú autó: persze, nem a melegítésre gondoltam, minden kb. 15 évnél öregebbet kell. :) De amikor benne ül, foglalja a parkolóhelyet, zabál, és még járatja is a motort, na az a tuti.



    Másik kedvenc: indulnánk valahova, gyereket lakásban hordozóba be, kocsihoz le, kocsi mellé gyerek hordozóval lerak. Ajtó nyit, közben jön egy idióta, és full-gázt nyom közvetlenül a gyerek mellett. Isteni volt terhesen félkézzel félmásodperc alatt felkapni a 10 kilós hordozót a 8 kilós gyerekkel + téliruha súlya. Imádom az autósokat. Ja, és a buli, hogy 50 méteren belül satufék, mert jobbkezes utca...



    szövetszöcske: ne hajigáld el a szemetet. Tessék szépen kidobni. Nem akkora katasztrófa. Van, hogy nincs útközben kuka, itthon dobom ki. Nagy dolog. Ettől függetlenül az FKF nyugodtan takaríthatna időnként.

    Mellesleg kifizettetném a medöncivel az általuk/miattuk teleszemetelt környék napi takarítását. Biztos tennének valamit a környezetbarátabb csomagolásért, a begyűjtéséért vagy hogy ne dobálják szét.



    Egyébként a 4-6os villamoson napközben, tehát nem csúcsidőben kendős gyerekkel kétszer majdnem fellöktek. Egyszer meg a fékezéstől álltam majdnem fejre. Pont ahogy fentebb írták. Na ettől nem lesz vonzó a tömegközlekedés.



    Szóval továbbra is a kultúra hiánya.

  • 2008.01.17 11:11:09verkaverka

    Hat az bizony lehet, en ugyan Dusseldorfban is voltam parszor, de soha nem szombat hajnal negykor. :)))



    Az tenyleg lehet hogy nepunnepelyek meg focimeccsek idejen meg a mulatokorzetekben ez megy, en tisztesseges asszony vagyok es a tisztesseges idokrol es helyekrol tudok csak nyilatkozni. :)))

  • 2008.01.17 11:11:57verkaverka

    No ez jol hangzott, de inkabb nem kezdek el magyarazkodni mert csak rosszabb lesz. :)

  • 2008.01.17 11:12:23mazsola84

    Pumatex, az a baj, hogy az általuk termelt szemetet nyilván elviszik és gyűjtik, de amit a vendégeik a következő sarkon kihajítanak a kocsiból az már nem az ő saruk. Tuti van szemetes a közelben, szerintem a mekiknél erre azért figyelnek. Az már más kérdés, hogy miért nem használják a vendégeik.

  • 2008.01.17 11:19:10Pumatex

    mazsola: sajnos itt közvetlenül előtte is görgeti a szél erre-arra. Naponta egyszer kijön egy kisgyerek egy kislapáttal, felszedegeti egy/nagy részét, de ez általában délelőtt van, délutánra el elehet képzelni, hogy néz ki. És csak közvetlenül maguk előtt, 10m-re már nem megy el. Egyébként van szemetes is, az is a z övék és ürítik is korrekten, de az biztos snassz. :)

  • 2008.01.17 11:26:52Pumatex

    Egyébként én Münchenben és Bécsben is voltam többször, hosszabb időt is, Finnországban meg éltem két évet. Arrafele valahogy nem képződik szemét... :DDDD

  • 2008.01.17 11:32:53szövetszöcske

    Reggelre London is mindig tiszta volt, ez csak penz kerdes...

    De azert az milyen mar, amikor Londonban (es ezt a sajat szememmel lattam), tok normalis, hogy csaladapa megy haza a metrobol olvassa vagy csak viszi a metron megkezdett ujsagot, majd a hazkapu elott beleereszti a szelbe. A gyerekek a buszon a ragot belenyomjak az utasfigyelo kameraba. Delben a seta kozben bekapott pizza maradeka, szalvetastol, talacastol utca kozepen elenged. Es a helyiek szerint ez normalis, miert nincs minden 10 meteren kuka, kinek van ideje keresgelni, majd ejjel osszetakaritjak, akiknek ez a dolga.

  • 2008.01.17 11:36:49Starlark

    Most megvédem a Demszkyt, ugyanis azt a határtalan baromságot hogy ne legyenek Pesten utcai futóversenyek ő vétózta meg, és végül is engedélyt kaptak ezek a rendezvények



    Az idoklás a városképvédő bizotság szerint/ ők hozták ezt a bődületes baromságot / azért nem adnak ezeknek engedélyt mert indokolatlanul akadályozzák a forgalmat. /Gondolom vmelyik egyszer belefutott egy ilyenbe és nem bírta ki míg a mezőny elhaladt/



    Ezek rendezvények, tényleg éreztem egyszer októberben a nő 10 kilis futáson a parlament környékén a rakparton hogy nem igazán van oxigén, de ezek ünnepek a futóknak, edzeni nem a belvárosban szoktak a pestiek sem :)



    Ebből én azt vettem ki hogy aki gyalogol esetleg bicajozna az le van ejtve magasról. A város vezetők fejében kéne előbb rendnek lenni...

  • 2008.01.17 11:39:56Starlark

    szövetszöcske: háát bevallom Londonban volt hogy másfél óra banánhéj hurcibálás után mivel még mindig nem találtam kukát én is az egyik épület sarkába dobtam a többihez. Ez ott azért "normális" mert az IRA előszeretettel robantgatta a belvárosi kukákat, ezért nincsenek is. Mondjuk ez jó pár évvel ezelőtt volt azóta sajnos nem sikerül még visszajutnom, pedig nagyon szertném a páromnak megmutatni azt a várost :)

  • 2008.01.17 11:45:34verkaverka

    Futoverseny hetvegen delelott szokott lenni a varosban, altalaban reszben a rakparton, ligetben, szigeten, stb, szoval a levego nem annyira tragikus mintha szerda reggel a nagykoruton futnal. Valamint igen, a futo nem a varosban edz, de bulizni tarsasagban szeret :))

  • 2008.01.17 12:08:22Pumatex

    Félreértés ne essék, semmi bajom a futóversenyekkel, csak sajnálom őket a szar levegőben.

  • 2008.01.17 13:17:00ruju

    Nálunk az egy szem sétálóutcában van kuka, és máshol nincs. Évekig hurcibáltam haza a szemetet a gyerekkel, és most sem engedem neki sem, hogy eldobja az utcán. Amióta nincs pelenka, azóta ez nem is téma, zsebben/zacsiban/bicikliskosárban elfér a pereceszacsi v. a koszos zsebkendő. ÁMDE épp tegnap ürítették a bio-szemetet. A miénk is szépen ki volt téve az utcára, csak nem vitték el, mert vki SZEMÉTLÁDA a nem tele kukánkat teletömte mindenféle nem odaillő cuccal. Baszki. Két hetente viszik a szemetet (!).

  • 2008.01.17 13:37:06verkaverka

    Na az ilyentol total kivagyok. A kontenerekkel is mindig ezt csinaljak otthon is amiert tobb tizezret fizet az ember aztan telehordja az egesz kornyek minden szarral, legutobb a konteneresek egy reszet nem is vittek el, remek mikor az ember soktizezerert ott all egy kurva nagy kupac szemettel a haza elott... na mindegy.

  • 2008.01.17 13:44:12szövetszöcske

    Mindjart jon valaki es a varosban autozas analogiajara a szemetlerakast is megindokolja, hogy nepnyuzo multinacionalis szemetszallito vallalat van, ahol csak pazarolnak, es majd csak akkor fizet a sajat a kukajaert ennek a troger vallalatnak, ha europai szintu lesz, addig meg a szemet megy valamelyik szomszed kukajaba.

  • 2008.01.17 14:03:34mazsola84

    Nálunk tök rendesek voltak a szomszédok, megkérdezték, hogy pakolhatnak-e a konténerünkbe. Sőt fölajánlották, hogy fizetnek a bérlési díjba.

    Nagyanyámnál viszont a paraszt szomszédok reggelre telepakolták a 8 köbméteres konténert építési törmelékkel. Ja, hogy az nekünk 16ezer plusz áfa? Na nem is tették zsebre, amit tőlem kaptak.

  • 2008.01.17 14:37:00Starlark

    Míg társasházban laktunk a háznak volt etgy nagy szemétgyűjtője amit ugye géppel ürítenek. Két hátzal odébb egy családiházat újítottak fel, és a munkások rendre a mi konténerünkbe hordták a sittet pofátlanul. A környék egyik legghazdagabb válalkozójáé volt a ház de konténer rendelésre már nem futotta...

  • 2008.01.17 15:17:14verkaverka

    Szovet, nincs igazad, ennek a BKV-n logas az analogiaja nem az autozas. Tetszik nem tetszik az autozas kornyezetszennyezo, de se nem lopas se nem csalas. Azert ne csusztassunk, ezt a szot nem szivesen hasznalom mert mindig csak veszekedes lesz belole de nem jut jobb eszembe.

  • 2008.01.17 15:34:57szövetszöcske

    De igen igazam van:)) Igenis analog es kesz:)



    (ja, hogy okostojaskodas is legyen, ugy analogia a mas kukajaba szemeteles, hogy azzal is masnak artassz, lustasagbol, trogersagbol, sohersagbol, es persze valamilyen magyarazatot mindenre lehet talalni mintegy onigazolaskeppen, hogy simlis feju a BKV igazgato, lepukkantak a jarmuvek, vagy hogy genya a szemetszallito vallalat, meg eladtak a multi tokenek)

  • 2008.01.17 15:48:14verkaverka

    Ja kerlek ha igazad van az mas. :) Elfelejtetted hozzatenni hogy ha kidobod a maradek kajat azzal is artasz, mert a szemetet is el kell szallitani, meg tul sok kajat is kell kamionokkal szallitani miattad. Ha nem megcsinaltatod a cipodet hanem ujat veszel, esetleg csak divatbol lecsereled a ruhatarad, maris csuuuunyan hozzajarultal a legi es foldi kornyezetszennyezo szallitashoz. Ha kenyelembol nem biciklivel hanem BKV-val jarsz azzal is a kornyezetet szennyezed, hiszen a busz nem kene ha mind gyalog, lovon es biciklin jarnank. Esetleg talicskan. Folytassam? :))))

  • 2008.01.17 16:02:06szövetszöcske

    verkaverka, latod most megfogtal. Sot en is jarok neha autoval, szoval konnyu engem megfogni. De nem is verem a mellem hogy mennyire kafa ez. Neha azert megcsinaltatom a cipomet, meg eleg szakadtul nezek ki egyebkent, de azert gazos vagyok en is.



    Nade az, hogy itt egy csomoan vonogatjak a vallukat, meg hogy majd akkor ulnek buszra ha itt is legparnas buszok lesznek mint Kuala Lumpurban, meg olyan valogatott utasok mint Delkelet Svajcban, aztan igy lelkiismeret furdalas nelkul vegig lehet gordulni a kies Vaci uton , kozben meg lassan levelnelkuli fak nonek, es pusztul a tudeje mindenkinek aki kimereszkedik az ut melle, es ott fetrengenek az emberek az ut menten a kohogestol...

  • 2008.01.17 16:11:54verkaverka

    Persze nyilvan aki 500 metert is autoval megy az gaz, meg aki 1 orat ul egyedul a dugoban ugy hogy azalatt metroval is odaerne stb. CSak ez az altalanos vesszenek azok akiknek nem eleg jo a BKV meg vesszenek azok akik autoval ingaznak ne lenne. Meg talan egyet is ertenek. :))

  • 2008.01.17 16:22:53MsDoki

    Most, hogy már publikusan is létezik elég jó technológia a hidrogénhajtású autókra, szerintem nem azon kellene vitázni, hogy autó vagy busz. Ha én kormány lennék:), inkább azon igyekeznék, hogy jól megtámogassam a hidrogénes kocsik tömeggyártását, hogy mindenki olcsóbban juthasson hozzá, mint a benzinesekhez. Na és a hidrogénkutakra való átállást az olajvállaltoknál. Nem is beszélve a hidrogénhajtású BKV-járművekről. Persze ez a dugóra nyilván nem megoldás, de legalább szép csendben és illatosan állnának az autók a dugóban, az úthálózat fejlesztése meg amúgy sem megkerülhető szerintem. Így nem kéne senkit győzködni, hogy hova menjen kocsival és hova ne.

  • 2008.01.17 16:25:12szövetszöcske

    En mar fejtegettem itt, hogy hot feleslegesen osztjuk egymast, meg elvi vitazunk, amikor az igazi genyak, akik mindenhova elvbol autoval jarnak, meg a terepjaros-sportautos kaszt, meg a mosobenzinnel jarok, meg a direkt lepukkant-fustolos nem karbantartott munkaautoval jaros emberek fel sem szolaltak itt(gyanitom ahhoz is komoly fenyegetes kellene hogy vegigolvassak), es egyszeruen jot rohognenek az egesz itteni kinlodason...

  • 2008.01.17 16:31:32verkaverka

    tenyleg, jogos

  • 2008.01.17 20:57:00ruju

    szövetszöcske, én követtem, és hozzá is szóltam, és azt is írtam, hogy erősen mérlegelek, mielőtt eldöntöm, h. mivel indulok neki a teendőimnek (autó v. bicikli). És kora tavasztól késő őszig abszolút a bicikli a nyerő :-( Ja, és nem röhögtem.



    És amúgy az egész probléma az olajlobbi lelkén szárad, aki - mint egy Bond-filmben - próbálja megakadályozni, hogy a korszakalkotó (értsd világmegváltó) ötletek a tömegekhez eljussanak.

  • 2008.01.17 23:36:18idonno

    Nem értem, hogy miért nem lehet elfogadni, hogy vannak helyek Budapesten, ahonnan egyszerűen szar BKVval közlekedni. Nem mindenhol, de van azért sok ilyen hely. Ha nekem napi 2 óra lenne BKVval és napi 40 perc autóval, akkor nehogymár akárki is megpróbálja megmagyarázni nekem, hogy jobb nekem BKVval menni. Másnak lehet, hogy jobb, de lássuk már, hogy nem pont egyformák a körülményeink, a lakóhelyünk és a munkahelyünk helye. Én sosem ülök dugóban az autómmal, mert ki tudom általában kerülni. Ismerem a kis utcákat, a kerülőutakat és sosem ülök bosszankodva a dugóban. De, ha véletlenül odakerülök, nekem még az is jobb, mint a BKVén a sok rámköhögő, lökdösődő ember, hallgatok jó zenét, egy kicsit elmélkedem, van egy kis nyugalmam a hajtásban. De nem mindenki így éli meg. Nagyon jó annak, aki élvezi a BKVzást és nem szeret autóval járni. De én nem vagyok ilyen és ahogyan látom, nem vagyok egyedül. Az olyanoknak, mint én a BKV egy rémálom (mint írtam külföldön működött és ott használtam is). Nem vagyunk egyformák, nem szabad általánosítani. Ha megépül a körgyűrű, nem lesz ekkora forgalom a városban és nem lesz ilyen szmog sem. De kitiltani Budapestről az autókat sosem fog menni, amíg nem lesz jobb színvonalú a BKV.



    A palackzsugorítóról még valami. Hogy ne igyunk ásványvizet? Merthogy csak azt iszunk, lónyálat nem. Már engedtessék meg nekem, hogy azt igyak, amit szeretnék és amit ÉN egészségesnek tartok. Az én tudásom szerint az ásványvíz egészségesebb, mint a csapvíz, na erről lehet vitázni, de én akkor is ásványvizet iszom, mert én ebben hiszek, a családomban az orvosok is ebben hisznek, én meg nekik hiszek. Nem vagyok tudós, így kénytelen vagyok megbízni valaki(k)ben, aki többet ért a témához, mint én és azt követni. De, ha összezsugorítva beküldöm a palackokat a feldolgozó üzembe, akkor nem igazán számítok környezetszennyezőnek.

    Elég furcsa, hogy leírtam csupán az érdekesség kedvéért, hogy létezik olyan megszállott, őrült család, mint mi, ahol palackot zsugorítunk és ahelyett, hogy bárki is értekelte volna ezt a tettet, csak rosszmájú megjegyzéseket kapok. Hát pont ezért nem tudjuk védeni a környezetünket!

  • 2008.01.18 08:55:46huhhh

    "De, ha összezsugorítva beküldöm a palackokat a feldolgozó üzembe, akkor nem igazán számítok környezetszennyezőnek."



    Gyorsan előrebocsátom, hogy MINDENKI AZT ISZIK, AMIT AKAR, de

    a műanyagpalackok is előállítódnak valahogyan-valamiből, mielőtt az ásványvíz beléjük kerül, aztán ezeket a tele palackokat valahogyan el kell juttatni a szupermarketbe, ahol megveszed (tipikusan teherautóval, közúton), az - optimális esetben - összepréselt palackok sem mennek el saját lábukon a feldolgozóüzembe (megint teherautó, közút). Annak eldöntésénél, hogy környezetszennyező vagyok-e vagy sem, minimálisan ezeket is érdemes figyelembe venni.

    De ettől függetlenül tényleg mindenki azt iszik, amit akar és amit egészségesnek gondol.

  • 2008.01.18 10:01:22kiscica33

    idonno: na na kapd fel a vizet, még mindig jobb mintha nem tennéd meg a zsugorítást.

    De egyrészt huhh-val értek egyet a gyártással, szállítással kapcsolatban.

    Másrészt: hogy ha ebben hiszel szíved joga, de hogy hozzáértők... Ugye orvosok is reklámoznak sok mindent és nehogy azt hidd hogy azért mert olyan nagyon hisznek benne. Pénzkérdés az egész, ki kit fizet le.

    Nekem a vízkérdést, többdiplomás vegyészdoktor ismerősöm mondta, aki Mo vízminőségének ellenőrzésével foglalkozó cégnél dolgozik. És barátilag mondta, neki ugyan nem adott pénzt a vízmű ezért :-).

    De ettől még mindenki azt iszik amit akar :-).

  • 2008.01.18 10:17:47manci

    Nálunk a víz, ha kiengedem egy pohárba, fehér és klórszagú. Én is inkább ásványvizet iszom.

  • 2008.01.18 10:18:24manci

    Jó, lehet, hogy nem klórszagú, de valamilyen kellemetlen szaga van, az biztos.

  • 2008.01.18 11:07:56Maja Papaya

    Próbáljatok meg üveges ásványvizet venni. Visszaválthatóst! Sőt, járjatok a kútra, akkor még a koszos teherautókra sincs szükség.



    Nem érzem bűnösnek magam, ha flakonos ásványvizet veszek, mert ez van, annyit tehetek, hogy nem dobálom ki a sima kukába. Kupakot meg gyűjti az ovi.



    Pest levegője viszont télleg tragikus, közlekedés dettó, nem szeretnék ott élni. Inkább utazom fél órát, ha ott van dolgom (Pest határáig, aztán onnan szerencse kérdése, hogy mennyit a kívánt célpontig), és lakom egy nyugis városban.



    Itt viszont vagy autózol, vagy nagyon ráérsz, a buszok ugyanis jó esetben félóránként járnak, és a város azért elég nagy ahhoz, hogy gyalogosan közlekedj. Amíg nem volt autóm, sokszor gyalogoltam, mert ha nem siet az ember, nagyon jó program, de gyermekkel már nem fél óra az a táv, ami egyedül annyi volt.

    Aztán a bevásárlás miatt is marha fontos az autó, főleg, ha több helyre is akarok menni. De tisztában vagyok vele, hogy erre is vannak tömegközlekedős technikák. Nekem nagy nyűg lenne két gyermekkel megoldani, főleg úgy, hogy az egyik babakocsis.



    Szóval nehezen lehet elvárni az emberektől, hogy szokjanak le az autóról, ha nincs megközelítően jó alternatíva. Lehet mondani, hogy régen is megvoltunk nélküle, csak mások voltak a szokások. Nagyon vissza kellene változnunk ahhoz, hogy ez működjön. Vissza kellene lassulnunk :)

  • 2008.01.18 11:10:51Maja Papaya

    Valamint én félteném a gyermekemet a buszon, néha még nekem is nehéz volt megkapaszkodni egy erősebb manővernél. A tömegnyomorról nem is beszélve reggel, délben és délután. Vagyis akkor, amikor általában dolgod van - mint mindenki másnak.

  • 2008.01.18 11:14:26Maja Papaya

    Gyalogolni a legjobb, de azt meg csak egyedül szeretek. Nosztalgiaaaa :)

  • 2008.01.18 12:51:18kiscica33

    Nyugi vissza fogunk még változni, csak kényszerből...

  • 2008.01.18 16:22:32eperke

    www.kvvm.hu/olm/



    bocs, ha már valaki említette a fenti oldalt, de most nincs időm elolvasni az összes hozzászólást.

  • 2008.01.19 13:49:53toreki

    mazsola84: Autóban a dugóban ülve többszöröse szennyezést kapsz, mint a járdán, vagy bringázva. Nem kell ultrazöldnek lenni, hogy ezt is hozzászámold a kocsi árához. Engem is bosszant, ha valaki kiköltözik a városból aztán naponta órákat áll a dugóban. Aztán este hazamegy a szép tiszta aglomerációba. Meg az is, hogy milyen a tömegközlekedés. Pl Nyugatipu-Visegrád vonalon nem áll meg a vonat pl a Külső Váci útnál. Vonattal 10p lenne, ehelyett busszal 1 óra a dugóban a sok autós miatt, aki naponta ingázik.



    Subbantósdi: Az autók korlátozása folyamatban van. De első épésben alternatívát kell teremteni. Pl kerékpársávokat a körutakra. Így 10ezrek használhatnák azt a helyet, ahol most százak parkolnak.



    verkaverka: az MK (www.kerekparosklub.hu) és a CM (criticalmass.hu) folyamatosan dolgozik azon, hogy Bp alkalmas legyen bringázásra.



    Kékfelhő: Ha most akarsz elkezdeni bringázni, ajánlom au MK tagságot. Jár mellé biztosítás, felelősségbiztosítás, kedvezményes bringajegy vonatra. A CM-en meg ajánlom a lakatolás topicot.



    ruju: A távmunka jó dolog. Idén tervezünk babát, és már előre bejelentettem a főnökömnek, hogy készüljön fel, a munkaidőm nagy részében otthonról akarok dolgozni. Persze ehhez külön szoba is kell, hogy nyugodtan lehessen dolgozni. - A szennyezőanyag kibocsátást km-re adják meg, nem dugóban töltött órára. Úgyhogy 2-3 literes motorral szerelt autónak semmi keresnivalója sincs a városban. Helyette ha már autó, akkor Tata Nano vagy Tesla Roadster (miért nem ez preztizsautó napjainkban a benzinzabáló bádogcsigák helyett?).



    Csöre: a BKV most sem a teljes költséget fizeti. A tömegközlekedés sehol sem nyereséges.



    wish73: Ha a kocsidat látatlanban is zöldkártyázzák, jelentsd fel a céget. A gyerekeid és az unokáid érdekében. Most van egy cikk a Tolalcaron a mozaik utcai vzsgahelyről, ami a központ. Ott kellene először mindenkit lapátra tenni, aztán tisztogatni tovább.



    Pumatex: azért lett betiltva, mert "ezek az utcai rendezvények aránytalanul zavarják a fővárosiak közlekedését". Viszont nézd meg egy futóversen, vagy CM után a légszennyezettségi statisztikát. Mazsola84: pont, hogy nem Demszky mondta. Olvass utána, keress rá az idézetre. - Nem a futóversenyeket kell kitiltani, hanem az autókat. A kamionokat meg nemcsak a városból kell kitiltani, hanem az autópályákról vasúti szerelvényekre rakni őket. Utána minden nap alkalmas lesz a levegő futóverseny tartására.



    Tessina: a hidrogánhajtás sem alternatíva, mert azt is elő kell állítani. Szélerőművet meg akkor lehet építeni, ha van hozzá energia tároló rendszer. Az meg úgy működik, hogy amikor kevés fogyasztás van, akkor vizet szivattyúznak fel magasba a szél által termelt árammal, amikor meg van fogyasztás, akkor az hajtja a vízturbinálat. Csak ezért senki sem áldozna fel néhány hegyet és völgyet mondjuk a Duna-kanyarban. Egyetlen alternatíva a fogyasztás visszaszorítása.



    Mindehez hozzáteszem, hogy van autónk, ami nem a mienk, rokoné, csak használjuk mert nme telik sajátra. Mindkettőnknek éves bérlete van, és ebből a páromét nem cég vette. Ennek ellenére bringázok, ha tehetem. Munkába rendszeresen. 8 perc bringával, 25-30 metróvan+út odáig, 10 autóval+30 parkoló keresés.



    toreki

    (egy pasi)

  • 2008.01.23 10:12:56NJoco

    Indulj neki egyszer a 16ker - 3ker(fenn a hegyen) útvonalnak BKVval aztán utána reklámozd a tömegközlekedést (egyik az otthon, a másik az iroda). Autóval 30-40percet közlekedek egy nap, BKVval 2-3 órát.

    Szerinted??

    Mindezt úgy, hogy a bérlet többe kerül mint az autó fenntartása, pedig az sem olcsó.

    Amíg olyan helyen volt mindkettő, hogy volt normális BKV, mégis inkább azt választottam. Mostmár két rossz van, egyet még legyűrtem...

  • 2008.02.04 19:44:03toreki

    "Mindezt úgy, hogy a bérlet többe kerül mint az autó fenntartása..."



    Nem érted. Az autó költségeibe bele kell számolni a környezeti kárt is, amit okoz. Pl azt, hogy mennyivel hal meg korábban egy budapesti, mennyi légúti megbetegedés van, ezek kezelési költsége. Persze ezt nem kell kifizetned, majd fizetik a gyerekeid, unokáid...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta