A fél lakást elvisszük kirándulni

Közeleg a téli-tavaszi üdülések szezonja. Egy családi nyaralásra mindenki pontosan annyi cuccot visz magával, amekkora a kocsija csomagtartója. Meg a síboksza, meg a hátsó ülése, meg a lábaknál fennmaradó tere. Azok a szerencsések, akik nem rendelkeznek kocsival, sokkal racionálisabban csomagolnak: pontosan annyit, amennyit a lerokkanás kismértékű kockáztatásával elbírnak cipelni háton, két keréken. Van azonban néhány dolog, ami valóban megkönnyíti a gyerekkel közös nyaralást, ha nem nagyon bababarát helyre vagy a nagyihoz megyünk. Összegyűjtöttünk belőlük párat.

Pelenkázás: bár mindenhol van bolt, és nyilván mindenhol van pelenka, azért készüljünk fel. Engem ért már kellemetlen meglepetés, amikor a nem is annyira kicsi balatonparti üdülőtelepen nagyon nem volt hármas pelenka az ábécében. Nem Pampers, amilyet venni szerettem volna, hanem bármilyen. Ha vizes helyre megyünk, nem árt egy adag úszópelenkával is készülni. Ha sokat pancsolunk, lehet, hogy megéri egy mosható úszópelenka-nadrág, melyet már 2800 forint körüli áron megkaphatunk.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a kisebb gyerekek hajlamosak odapisilni, ahol éppen meztelen seggel tartózkodnak. Amennyiben ez a hotel ágya, úgy pórul jártunk, tehát jobban tesszük, ha pelenkázó alátéttel is készülünk. Lehet belőle eldobhatót és moshatót is kapni. Nagyobb gyerekeknél ne feledkezzünk meg a biliről, vagy vécészűkítőről: különben tarthatjuk minden egyes pisiltetéskor a vécé fölött, míg ki nem termeli a matériát.

Fürdés: Noha vicces luxuscikknek tűnik a babafürdőköpeny, egy jó tulajdonsága biztosan van: a gyerek nem szedi le egy mozdulattal a hátáról-karjáról, míg a huzatos folyosón végigvisszük a fürdőtől a szobáig, avagy a medencétől a szobáig. A babakád behelyezése a kocsiba igazi férfias feladat. Azonban hasznos lehet, ha nem akarjuk kétes tisztaságú zuhanyzóban állva/ülve mosdatni a dedet.

Evés: szórakoztató látványt nyújtanak a fél kézzel rizseshúst evő, fél kézzel gyereket tartó egyedek. Főleg, ha a kisebb és gyorsabb egység felpattan, és ők tele szájjal rohanhatnak utánuk. Mindenképp vigyünk valami alkalmatosságot, amiben a gyereket tudjuk etetni, vagy legalábbis lekötözni, amíg mi eszünk. Kisebbeknél erre az autósülés is megfelel, de egy év felett elkelhet egy utazószék. A vaterán már 5000-ért, boltban úgy kétszer annyitól szerezhetünk be egy ilyet. Vicces találmány a dizájnolt székhez kötözés, különösen hátizsákosoknak ajánlott. Megnézem a gyereket, aki nem kap hisztériás rohamot benne. Ne feledjük, hogy a konyhán nem tartanak műanyag étkészletet, poharat és kistányért. Ha nem szeretnénk, hogy üvegcserépben ússzon az ebédlő, és a gyerek megszúrja a száját a felnőttvillával, akkor készítsük be az evő felszerelését is.

Cumisüveges-bébiételes famíliáknak egy kisebb utánfutónyi konzerv is elkelhet, ha nem akarnak a kétes főzési lehetőségekre bazírozni. Egy étel- és cumisüvegmelegítő mindenképp jól jöhet a hajnali etetéskor. Egy tízest erre is eltapsolhatunk, és a hely sem lesz több tőle. Nem elvetemült ötlet amúgy télen termoszt tenni a táskába, hacsak nem jeges teával akarjuk itatni a kipirult arcú porontyunkat.

Alvás: az együttalvókkal semmi gond: ők itt is el fognak férni egy ágyban. Ha azonban nem szeretnénk itt és most örökre elrontani a gyereket, akkor vagy be kell ruháznunk egy utazóágyba, vagy meg kell bíznunk a pótágy avagy heverő körülbástyázásában. Az előbbi biztonságosabb, de igencsak borsos ára van, no meg a helyigénye is jelentős. Tizenháromtól hatvanig, ez utóbbi nyilván etet, altat, szórakoztat.
Ne felejtsük otthon az alvóállatokat sem, mert szar dolog vissza fordulni ötszáz kilométerről egy nyúzott plüss oroszlán kedvéért. De még rosszabb egy hétig nem aludni miatta.

Játék: nem, a gyerekünk itt is, akárcsak otthon, folyton igényel valami szórakozást. Ha nem akarunk megbolondulni, akkor vigyünk egy jó adag kisebb méretű játékot, mesekönyvet, zenélő baszt, vízilabdát, gumicsónakot, kornak és helynek megfelelően. Számoljunk vele, hogy legalább a fele elveszik, vagy elteszi más gyerek a szálláson, de cserébe mi is gazdagodhatunk újdonságokkal.

Biztonság: minden szálláshely tele van csúszós padlóval, kiálló sarkokkal, ezzel nagyon nem tudunk mit kezdeni. De konnektorvédőt vigyünk, nem foglal sok helyet, és jó szolgálatot tesz. Legyen nálunk mindenféle alapgyógyszer, lázcsillapító, orrcsepp, kötszer, mert lehet, hogy vidék-alsón nincs éjjel-nappali patika a szomszéd házban. Orrszívó sem árt, a porszívót legfeljebb kölcsönkérjük. A legfontosabb pedig a bébiőr, különben lőttek a várva várt esti kikapcsolódásnak kettesben, amikor a strandtól-rohangálástól elpilledt gyerekek kidőlnek, szobrozhatunk mellettük, hogy mikor kezd el ordítani valamelyik. Már 5000 forinttól lehet ilyet is kapni.

Közlekedés: ha eddig nem volt esernyőkocsink, akkor itt az ideje beszerezni egy kicsit és könnyűt, hogy be tudjuk szuszakolni a kocsiba. Gondoljunk arra is, hogy az útviszonyok nem biztos, hogy fényesek lesznek, hogy kirándulni nem tudunk egy öt centis kerékátmérőjű járgánnyal, ezért ha ilyesmit tervezünk, akkor valami kényelmes gyerekszállító eszközt is tegyünk a pakkba - ez amúgy is jól jöhet bármikor, ha nyűgös a gyerek, de kell a két kezünk. Kendősök előnyben, az kis helyen is elfér. Nagyobb gyerekhez praktikus egy vázas háti hordozó, kicsikhez a kendő vagy egy ergo baby hordozó.

Ha még maradt pénzünk a benzinre, és beférünk a kocsiba, indulhatunk! Csak a gyerek otthon ne maradjon.