SZÜLŐSÉG

Támadnak az agresszív kölykök

2008. január 14., hétfő 12:05

A tévében az agresszióról beszélgetnek: 12-17 éves kölykök ölik egymást, meg másokat. Az egyik késel, a másik agyonveri a haverját, megdöbbentő. Aztán eszembe jut a cikk a kissrácról és összerakom a képet. Persze, most az aktuális sláger ez, valamirevaló média nincs is meg ezen hírek nélkül.



Amíg beágyazok, azon gondolkodom, hogy az egy dolog, hogy a Blahán óvatosan húzok csak keresztül. A másik aggasztó probléma, amely mindettől független, hogy hogyan engedem neki a gyerekemet egy délutáni edzésnek egyedül? Vagy simán csak suliba, hiába lehetne már önálló. És különben is, mi ez? Hol élünk?


Felbuzdulva a riporton, megnéztem a fenti linket megint. És bármilyen megdöbbentő, sajnálom ezt a gyereket. Nőtt, mint a gaz, a kezdetektől eldőlt a sorsa, esélye sem volt arra, hogy elinduljon valami jobb felé. Most meg ítéletet mondunk, és játsszuk azt a játékot, amit elkezdett, vele megyünk le a mélyre. De ki nyújtott neki segítő kezet? Az pedig filozófiai kérdés, hogy az ember agresszióval születik, vagy a szocializáció teszi azzá? Ez a kölyök menthető lehetett volna, hiába dúl benne az indulat, ha az anyja megöleli, butácska fejét megpuszilja, és valami mederbe tereli a sok csapongó indulatát? Látja a világ az egyéni tragédiát a gyerekben, aki még aranyos is lehetne, ha a gólya máshol pottyantja ki? Vagy a szenzációhajhász borzalmat, a tényt figyeli mindenki, hogy XY-t megkéselte egy alig 12 éves?

Kérdések tucatjai merülnek fel bennünk akkor is, amikor a 17 éves bokszoló fiú esetét olvassuk, aki agyonütötte az iskolatársát. Nem tudta, hogy mekkorát üt? Azt sem tudta, hogy hogyan ne üssön? Feldolgozatlan indulatok, félrecsúszott életek, agresszió. Fogjuk a tévére? A számítógépre? Vagy simán csak nézzünk magunkba mi, szülők, pedagógusok, szakértők vagy az utca embere? Ki a felelős a sok elkallódó életért?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.01.15 20:41:11Zordon Blue

    Kedves Verkaverka!



    Annyira vagyok én rasszista, mint Te cigánypárti.

    Látom sikerült leszűrni a lényeget.

  • 2008.01.15 20:49:20wish73

    ha egy boltban vki kaját lop, az megélhetési bűnözés, ha piát, az nem. ha azért lop vki műszaki cikket, h abból kaját, meleg ruhát vegyen, az megélehtési bűnözés. ha azért lop, h szórakoztassa magát, az nem. és ne mossuk össze a lopást és a rablást. ha magától nem adja, vagy nem sikerül kiosonni a cuccal, akkor jobb estebnen spuri, rosszabb esetben késrántás. ne mondja már senki, h ez ugyanaz és hogy ez demagógia. ha a gyerekemtől elveszik az mp3-ját, akkor kiakadok és azt mondom, h kap másikat, de lehet, h nem kéne nyilvános helyen használnia. már ez is abszurd, de itt szó nincs testi épség veszélyéről. a megélehtési bűnözés az én értelmezésemben lopást jelent, anélkül, h bki testi épsége veszélybe kerülne.

  • 2008.01.15 21:16:23Pandi

    Wish, számomra nincs olyan, hogy megélhetési bűnözés, csak BŰNÖZÉS. Ha a boltban valaki kaját lop??? És mégis milyen mennyiségnél húzod meg a határt? Egy fél kilós kenyér és tíz deka parizer?



    Amikor az erdőőrök lelőttek egy fatolvajt, emlékszem, riportot készítettek az idős szülőkkel. Sírtak szegények (a fiuk elvesztése okán valóban sajnálatra méltóak), hogy csak egy kis fáért mentek az apjával, hisz olyan drága. Mindeközben tisztán kivehető volt, hogy a házuk udvarán ott állt szépen sorban kb. egy teljes télre elegendő tűzifa.



    Akkor mi is a megélhetési bűnözés?



    A bűn az bűn, majd a bíró mérlegeli az esetleges enyhítő körülményeket.

  • 2008.01.15 21:42:39verkaverka

    Nem tudom te mi vagy, de ez egy rasszista hozzaszolas volt. Nem volt kulonosebben veres vagy kegyetlen, de ettol meg rasszista volt, nem ott kezdodik a rasszizmus ha nepirtasra buzditunk, bar ez szokott felreertes lenni. En pedig _egyaltalan_ nem vagyok ciganyparti. Csak ciganyellenes sem vagyok. Vegig ugyanazt papolom, iteljunk el mindenkit aki rosszat csinal de ne iteljuk el azert mert cigany, ne belyegezzuk meg ilyenekkel hogy ha cigany akkor mar alig van eselye hogy rendes ember. Egyetlenegyszer sem mondtam olyasmit hogy ha cigany az enyhito korulmeny, hogy a ciganyoknak tobbet szabad vagy ilyesmit.

  • 2008.01.16 00:27:20eino.

    Azért lenne egy kérdésem.



    Volt olyan élményben részem, hogy olvasgattam egy váróteremben, egyszer csak berontott egy üvöltöző cigány csoport, majd bicskák villantak (vagyis nem pont bicskák, az egyik valami óriási kés volt). Akkor derült ki, hogy végül is tudok én baromi gyorsan futni.



    Volt, amikor anyum remegeve és félig sírva hívott fel, hogy körbevették a cigányok (a rasszista, észre merte venni a bőrszínüket), és rángatták a táskáját, majdnem kilopták a pénzét, szerencsére be tudott menekülni egy üzletbe.



    Volt, amikor a zöldségesnél dolgozó barátnőmnek segítettem, és tehetetlenül néztük, ahoyg a vigyorgó cigány kiskölykök rendszeresen pofátlan módon elemeltek 1-1 gyümölcsöt, és elszaladtak.



    Volt, amikor az akkor még kisbabámmal délutáni sziesztáztunk éppen, és benyitottak a lakásomba, szerencsére zárva volt az ajtó, de eléggé be voltam szarva. Talán érthető.



    A Nyugatinál randalírozó agresszív bandával ugye nem csak én találkoztam eddig? (1 éve még ott voltak)



    De most ide TÉNYLEG fel tudnék sorolni hirtelen több tucat rém kellemetlen, mi több, veszélyes esetet. Miközben nem cigányokkal kapcsolatban csak keveset, és nem azért, mert azokat bezzeg nem jegyzem meg. Mint írtam, a gyerek osztályában van egy rettenetesen elszúrt nevelésű kölyök, őt pl. nehéz is lenne elfelejteni. Meg azt a helyes arcú katonasrácot egy vonat folyosóján, aki úgy érezte, hozzányomhatja az alfelét egy 14 éves lányhoz disznó szöveg kíséretében... Szóval dehogynem, emlékezetesek ezek is. Csak éppen sokkal, de sokkal ritkábbak, és ez azért jelentős különbség.



    ---------------

    Tényleg az ovinál kell kezdeni, Pesten van is egy ilyen óvóda, de ez is szegregált, és kifejezetten cigány gyerekek számára hozták létre (Mondjuk értem ennek is a logikáját, azonos kultúrkörből jött gyerekeknek egymással is könnyebb). És úgy látszik, van értelme a pedagógusok küzdelmének , néha a családok ellenében is (ez azért nagyon kemény lehet), mert arányában elég sok a sikeres történet - beilleszkedés - a későbbiekben, azaz az iskolában.

  • 2008.01.16 00:37:16eino.

    A kérdést lefelejtettem: a sok rossz és kevés jó tapasztalat után mennyiben számít rasszizmusnak, ha csapatban járó, szotyit köpködő, zajos cigányok láttán inkább átmegyek a túloldalra? Tudom, nagyon. De bevallom, van bennem az állati ösztönből, tehát ha valahonnan túl sok negatív inger ér, azt igyekszem kerülni, hiszen ez a túlélés egyik alapvető követelménye. Természetesen nem vonatkozik ez a normálisan haladó, kulturáltan viselkedő csoportokra.

  • 2008.01.16 05:45:52hanna

    Olvasd el Aronsontól A társas lényt és Allporttól Az előítéletet, és megtudod.

    Egyébként felháborító tapló faszságok irogatása helyett mindenki másnak is ezt javaslom.

  • 2008.01.16 07:41:14cseresznye

    Picit fura nekem, hogy ilyen irányba ment a beszélgetés (most futottam át gyorsan a kommenteket)



    A cikkből azt a kérdést szűrtem le, hogy mit csináljon, hogyan viselkedjen az, aki fél. Pláne, ha a gyerekét félti.

    Egy ilyen eset után valóban jobban kell-e félnem? Tendencia, vagy elszigetelt, szerencsétlen eset volt?

    A félelem, ha egyszer megszületett nem múlik el parancsszóra, sem elvből. A félelem a legerősebb motiváció és önvédelemből általánosít. Nem gonoszságból, hanem önvédelemből.

    Mennyit kockáztatok, ha megadom a másiknak a neki járó bizalmat? Nyilván van ennek a kockázatnak egy ésszerű mértéke, amikor kutya kötelességem bevállalni. És mi ez a mérték?



    Aki fél, az nyilván nagyobbnak érzi a kockázatot, és ezt nem jókedvében teszi. Segítsen oldani a félelmét az a szerencsés, aki nem fél, úgy jár mindenki a legjobban.



    Ha lehülyézzük, kirekesztjük azt, aki fél, akkor csak agresszorokat gyártunk.



    SEGÍTSÜNK egymásnak kitalálni, hogyan lehet helyesen viselkedni.

  • 2008.01.16 08:07:21huhhh

    Szia Cseresznye, szép jó reggelt!

    Az előtted lévő hozzászólás hangvétele után jó volt olvasni a higgadt véleményedet (amivel egyébként én is egyetértek), köszönöm szépen. :)))

    Legyen szép napod!

  • 2008.01.16 08:36:15Pandi

    Cseresznye, én is csak csatlakozni tudok Huhhh-hoz (huhh, mennyi h!:DDD)



    Huhhh, köszi, hogy leírtad helyettem is, kellemes napot mindkettőtöknek!:)

    (Nekem már nem olyan kellemes, most jövök a fürdőszoba takarításból.)

  • 2008.01.16 08:42:01huhhh

    Szia Pandi, neked is szép jó reggelt!

    Most, hogy mindenki megköszönt mindenkinek mindent, nekem már biztos szép napom lesz, melyhez hasonló jókat kívánok neked is. :))))



    "huhh, mennyi h!:DDD"

    A Huhhh szigorúan NÉGY h-val írandó (egy az elején + három a végén) :)), de egyébként tökmindegy, mert - mint ahogy már többször is kifejtettem - akárhány h-val sincs semmi értelme. :))))

  • 2008.01.16 08:49:36Pandi

    Huhhh, jól van, figyelsz!:)))))



    Látod, amikor nevedként huhhhogtam, vigyáztam is piszkosul, de az idnulatszóként történő hasznosításnál belátom, óriási hibát követtem el, amiért ezúton is bocsánatodért esedezem.:)))))))

  • 2008.01.16 08:50:33huhhh

    Pandi :)))))

  • 2008.01.16 08:50:44Pandi

    Szóval indulatszó...:D

  • 2008.01.16 11:11:46Bognár Zsuzsanna

    Na, lejart? tema, de most neztem csak meg a cikket es erdekessegkent megemlitem, hogy tegnap volt szerecsem talalkozni a cikkben emlitett kisfiuval (tenyleg kicsi, a 12 evehez kepest).



    Ulok du. 2-kor a 70-es troli ligeti vegallomasan, mikor latom, hogy 1 felott ferfi leteper az uttestre egy futo gyereket, raveti magat es segelykeroen nez korbe-korbe. Mire leszalltam a trolirol, hogy megkerdezzem, mi tortent (nehogy vmi eroszak legyen, illetve rendort hivjak, ha kell), mar kijott az epiletbol (akkor jutott eszembe, hogy ott van egy intezet) meg 4-5 (szinten cigany) kisfiu es segitettek bevonszolni a kissracot.



    Neztem butan, kerdeztem, hogy mivan, nehogymar agyonussek azt a kis sivalkodo csemetet, erre mondtak, hogy o az aki keselt, es megint meg akart szokni. Ez van.



    Es zsidokent igenis az a velemenyem, hogy semmi koze az egeszek a holokauszthoz vagy a rasszizmushoz. Nem is szabad hagyni, hogy legyen koze hozza. Nehez a ciganyoknak, segiteni kell, de nem ugy, ahogy most teszik, es legyenek eredmenyek vegre. Valami strategiat mutassanak mar fel koyorgom a partok, meg parbeszedet, mert a hozonges mindket oldalrol ingye' van, a drukkereknek is.



    A felelossegrevonas meg mindenkire voatkozzon nyilvan, borszintol fuggetlenul, de ezt masok is igy veltek itt, ez a normalis. Termeszetesen atenevelessel egybekotve. ES a tarsadalom atnevelesevel is foglalkozni kell, ezzel egy idoben. Rogton elkezdhetnek ott, hogy elsosorban anyagilag nem hagyjak leszakadni a tarsadalalom nagy reszet, es ezt elsosorban munkaadassal, tarsadalmi osszefogassal kene megvalositani, de ez egy hosszabb temakor. Egy biztos, a szegenyseg nem szul rendet.





    Integracio: en is integralt osztalyba jartam budan a 80-as evekben, 30-bol 5-en voltak koterosok, nemtom mennyi cigany, mert nem kerdezgettem vegig oket, de ranezesre nagyjabol. Es jol mukodott, es kedveltem oket.



    De, aki egy kicsit is jartas a pedagogiaban, az tudja, hogy az integralas sikerenek az alapja, hogy 5% devians egyed tud megfeleloen beepulni a normal csoportba, kulonben megfordul a hatas (lehet fogyatekos,m hiperaktiv vagy akarmi).



    Tehat a tarsadalomnak is normalizalodi kene ahhoz egyidejuleg, hogy a devians egyedeket megfeleloen tudja segiteni a beepulesben.



    Sajnos ez is hibadzik meg.



    Sok a tennivalo, koncepcio meg keves. A vagdalkozas meg nem segit a probleman (rasszizmus vagy ciganybunozes).

  • 2008.01.16 11:20:27Bognár Zsuzsanna

    Bocs az elutesekert, vacakol a billentyuzetem.

  • 2008.01.16 12:16:43eino.

    Hanna, elolvastam mindkettőt. De látom, te nem olvasol figyelmesen. A faszságos hozzászólásodban indokolnál részletesebben is, mi nem tetszett?

    De valójában nem várok ám ilyet tőled, ne ilyedj meg nagyon :))



  • 2008.01.16 12:47:21eino.

    Siona, igazad van! Mielőtt még valaki faszságnak tartaná a hozzászólásomat: senki nem azért akar KEZDETI szegregációt vagy csökkentett arányszámú integrációt, mert a cigányokat alapból el kell szeparálni (ja, bocsi, de, Gyurcsánynak volt valami családból kivevős, intézetben nevelős ötlete), hanem kizárólag azokról beszélünk, akikkel tényleg gond van. Sajnos nagy az arányuk a cigányság létszámához képest.



    Egyébként nagyon csúnya előítélet, hogy a szegregált sulik, osztályok csakis valami borzalmas helyek lehetnek, arra a célra, hogy oda dugják el a valamiért nem tetsző gyerekeket. Kellőképpen felkészült, megfelelő hozzáállású szakembergárda esetén inkább nagyobb esély lehet a nem túl szerencsés körülmények közé születettek számára. Az adott gyerek is jobban jár, mint ott, ahol úgy érzi, mindenki jobb, okosabb nála, de feltétlenül más, mint ő. Amikor természetes lesz neki, hogy ugyanúgy nem mászik fel az iskolatetőre és lógatja le a lábát , szotyit köpködve (banyek, a szívem megállt 1 pillanatra, amikor megláttam), mint a többi, amikor nem akar ő sem lejmolni szülőket az iskola udvarán ,,buszra kell a pénz" szövegggel, amikor nem rúgja orrba a 2 hete elsős gyereket az udvaron , amikor kezet mos, lehúzza a vécét ő is, mint a többi, amikor végig ül úgy egy órát, hogy azt folyamatosan zavarná, amikor - jól-rosszul - megcsinálja a rá rótt feladatokat, akkor érzi úgy ő is, hogy a többihez, az ,,átlaghoz" tartozik.



    Na de... A probléma ott halmozódik, hogy már lassan az lesz a kivétel, aki kezet most, lehúzza a vécét, nem beszél szexről 7 évesen stb. . Na látod Hanna, ez az igazi faszság.



    A zajos, geciző, szotyit maga elé köpködő, mellettük elhaladó nőknek időnként beszóló, időnként mellüket megmarkoló cigányokat pedig akkor is kerülni fogom, ha ennek leírása már gyűlöletbeszédnek számít az élet sűrűjétől megkíméltek számára,és legszívesebben 8 év vasat adnának érte.

    Természetesen ugyanígy kerülöm az ugyanilyen nem cigány csoportokat, csak azokból kevesebb van, így ez nagyságrendekkel ritkábban fordul elő. De én vagyok a hibás, ahelyett, hogy alapból megbíznék mindenkiben, mert mindenki egyenlő - ja, csak vannak az egyenlőbbek, és én csak a mindenkibe tartozom bele - meg szép, biztonságos hely ez a világ, csuhajja.



  • 2008.01.16 13:52:23Guruljka

    eino, engem egyetlen dolog zavar: hogy időről-időre zajosan hangoztatod, hogy TE liberális vagy.

    Hát nem vagy az.

    Te kérted rajtam számon a minap, hogy mikor leszek toleránsabb végre?????



    Semmi gáz, a világ népességének viszonylag kis része liberális, de ne rontsd már az imázsukat, ha lehet.

    Ha valaki azt írja, hogy kerüli a mellfogdosós és ki tudja milyen alja csoportokat, az rendben van. De ha valaki fontosnak érzi megjegyezni, hogy a cigányok közt több ilyen van, akkor az már az előítélet jele.

    ________________________________________________



    Ha valaki nem érti és nem ismeri a cigányok kultúráját az nem baj. Csak akkor, ha tudatlanságában azt hiszi, hogy a tudatlansága feljogosítja arra is, hogy magát és saját köreit többre tartsa.



    És bocsánat, de volt cigány és meleg holokauszt is, csak egyrészt nem annyira köztudott, másrészt nem volt annyira "sikeres". Így jogosan került ide ez a téma. Főleg, hogy volt aki arról beszél, hogy jó korán ki kéne a cigányokat válogatni és külön nevelni, hogy olyanokká váljanak, mint a "rendes" emberek. Ez a történelmi tapasztatlatokat nézve az első és igen nagy lépés lenne a holokauszt felé.



    Másrészt én sem hiszek a pozitív diszkriminációban és nem söpröm a szőnyeg alá és nem tagadom, hogy létezik cigány-kérdés. Sőt nekem is van előítéletem, mert ebben az országban ezt kvázi az anyatejjel szívjuk magunkba és nehéz levetkőzni.

    A cigány kérdés nem arról szól, hogy cigányok veszélyesek és meg kéne őket fékezni!

    Hanem arról, hogy meg kéne tanulnunk együtt élni. Jobb esélyeket kéne biztosítani nekik. Szépen szólva boldogabbá kéne őket és magunkat is tenni. Akkor tán nem lennénk egymásra dühösek ésé nem egymást okolnánk a bajainkért.

    Még nem sikerült jó módszert találni erre az tény. Lehet, hogy ez nem is megy, csupán utópia.

    De az biztois, hogy addig nem is lép senki előre, amíg ilyen ügyesen egymást támogtva fél a többségi társadalom a kisebbségtől. Amíg cigányos hangzású névvel nehezebb állást találni és társai...



    Ez egy előítéletes társadalom. Nem is feltétlenül arról szól ez a dolog, hogy a romákkal vannak a legtöbbeknek rossz tapasztalataik, hanem félünk az ismeretlentől. Gondolom mindenki ismeri a pirézekről szóló sztorit...



    Én a gyereknek is azt tanítom, hogy amitől fél, azt ismerje meg és döntse el utána, hogy még mindig fél-e tőle. A legtöbb dologtól a megismerése után már nem félünk.



    Hja és nálunk is járt cigány besurranó tolvaj, laktam a nyólcban, sőt roma gyerekekkel együtt járt a fiam bölcsibe és vannak az oviban is romák. Nekem is voltak roma osztálytársaim, ebben az országban élek, jártam oylan településen, ahol a mezitlábas roma gyerekek megdobálták az autónkat és szitkozódtak. Rám is mondott átkot cigány "jósnő" mert nem akartam jósoltatni. Én is féltem. És? Akkor jobb lesz ha a félelmemre koncentrálok ésé utálkozom???????

    Nem hinném.

    Valamint egy nap feltettem a kérdést. Mennyi sérelem ért patyolat pedigréjű emberektől és mennyi romáktól?

    Messze vezetnek a listámon a többségi társadalom tagjai. Pl a budapesti autósok nevű csoprt eléggé az élen van...

    Szeretné őket szegregálni valaki? De igaziból, nem csak úgy dühében? Mondjuk úgy, hogy kiemelik őket egy külön erre a célra létrehozott városba és elzárják a többi embertől, amíg meg nem tanulnak rendesen viselkedni az utakon. Elvégre az a többség érdeke nem? Utána meg majd keblünkre öleljük őket?

  • 2008.01.16 14:15:01Kékfelhő

    A Kóka is liberális, sőt... aztán tényleg?! :)

  • 2008.01.16 16:56:28eino.

    Szasz Guruljka, látom, téged még mindig zavar a racionalitás. :) Azt neked is javasolnám azért, térjél már be egy levéltárba, és olvasgas néhány doksit arról (ne másodkezű tanulmányt), hogyan próbálták a 60-as években a cigányság asszimilálását. Mert akkor kezdődött, ugyanis addig maguk szegregálták magukat, nagyjából a zenész cigányok kivételével. Voltak bizonyos foglalkozások (teknővájó, vályogvető stb.), melyet a számukra megszokott vándorló, faluszéli életmóddal is lehetett űzni, viszont gyakorlatilag megszűntek, mihelyst ráerősített a szocialista ipar. (Vas és Aczél országa ...:)) ) És akkor már nagyban mutatkozott meg, amit valaki írt itt cigány származású tanárának elmondására hivatkozva: a lopást ők nem tekintik (tekintették) bűnnek, sőt, az életrevalóság jelének tartották, feltéve, ha nem bukott le az illető. Szóval kezdett komolyabb gondot jelenteni, hogy nem fért bele a szocialista-kommunista eszmébe a társadalmon kívüli életforma. Na, erre jöttek a nagyszabású, gyakran még jóindulatúnak is nevezhető tervek, a kezdeti lelkesedés, és az évek folytán egyre pesszimistább , elkeseredettebb beszámolók. Mert hiába a külön kidolgozott , beiskolázási, lakástámogatási, munkahely teremtési program, pedagógusok továbbképzése, programba bevonása , ha a cigányság nagy részéről nincs meg az akarat. Nem volt akkor sem, és most is mindenki más hibás azért, hogy ott tartanak, ahol, csak ők nem. De végül is belegondoltam, hogy én sem szeretnék mondjuk a beduinokhoz intergrálódni, csak annyi a különbség, hogy nem is szándékozom őket hibáztatni ezért, és akkor sem tenném, ha a Szaharában az ő fennhatóságuk alá tartozó területen laknék.



    Volt egy tanácselnök, aki a környékbeli kistelepülésekről szedte össze a nagyon mély anyagi és morális, érzelmi nyomorban élő cigány gyerekeket, szerzett egy épületet a számukra, és csak hétvégén mehettek haza. Egykor ott tanuló, mára munkájában sikeres szobafestőként dolgozó ember mondta - rádióban - , hogy semmi esélye nem lett volna a rendezett, tisztességes életre, ha nem így alakul a sorsa. (Lehet, hogy a modern Gyurcsány innen vette az ötletet?)



    Mellesleg kikre gondolsz, hogy ,,őket szegregálni"?

    Igen, szeretném, ha minden deviáns gyerek megtanulna együtt létezni a többi élőlénnyel - még az emberekkel is - , mielőtt hosszabb időre bekerül egy olyan közösségbe, ahol azért ez mindenkinek megy , legalább nagyjából. Szívunk is a végtelenül toleráns és ma virágzó elveid miatt erősen (nem cigány gyerekről van szó, hanem egy nagy és erős ,,problémásról", a szomszéd osztályban viszont már igen), nem lehet senkit sem továbbítani. Persze, hiszen már nincs is meg az az intézményi és személyi háttér, ami ezt lehetővé tenné.( És amibe rengeteg pénzt kellett volna nyomni. Majdnem annyit, mint a gyerekeiket iskolákba nem küldők CSP-jára) Addig meg nyugodtan küldjék kórházba a gyerekeinket, hiszen még sérülnének a jogaik. Szerintem az én gyerekemnek meg joga van a saját testi épségéhez (pl. hogy ne fojtogassák), és a normális, értelmi és érzelmi szintjének megfelelő haladáshoz.



    Amúgy bátor csaj vagy, hogy semmi félsz nincs benned pl. a Nyugatinál lévő garázda csoport láttán sem, én gyakorlatilag minden zajosabb csoportosulástól távol tartom magam néptelenebb utcákon, sőt, még egyénektől is, mert én meg gyáva vagyok, és mindenképpen szeretném felnevelni a gyerekemet. Emiatt képes vagyok vállalni, hogy vannak jelzések (pl. durvább hang), amelyeket észlelve inkább kerülök, minthogy megadjam az esélyt arra, hogy bebizonyítsa, ártalmatlan amúgy, csak éppen véletlenül rúg bele mindenbe, ami az útjába kerül. Ezért is szaladtam el az egymást késelő cigányokkal teli váróból is pl. Pedig nem engem támadtak!



    Amúgy nem sértődöm meg, ha valaki engem kerül ki. Tegye, ha ettől érzi magát nagyobb biztonságban, sosem árt egy kis mozgás. (Gimis koromban mi is zajosan vonultunk az utcán, igaz, ált. bluest meg népdalokat énekeltünk meg hatalmasakat röhögtünk. Voltak, akik bizony átmentek az utca másik oldalára. Mégsem mentem ombudsmanhoz, hogy diszkriminálnak. Egyikünket sem érdekelte a dolog.)



    Nem, nem akarnék külön erre a célra - szegregávió -tartott várost (Ja, szupi, mennyire megértetted a lényegét...:) ). Azt szeretném, ha a cigányság egésze megadná az esélyt a valóban becsületes és kívül is tiszta életre vágyó cigányoknak erre a lehetőséget, így tényleg mindenki jól járna. Ez azért nem a többségi társadalmon múlik, akkor sem, ha ez tök egyszerű magyarázatnak tűnik a valóban hatékony és mindenki számára elfogadható lépések megtétele helyett.



    ui.: valamit nagyon félrenevelhettem a gyerekben. Képzeld, 2 gyereket is meghív a szülinapjára, akik barnábbak, mint ő. Igaz, az udvaron durváskodó gyerekek elkerülésére megtanítottam, látszik, hogy rasszista lesz ő is. Így most már csak a saját osztálytársa szokta néha megrugdosni, fojtogatni, mikor mit.



    Na, kiírtam magam :)) Amúgy ne haragudj, de nem tudlak komolyan venni, annyira sarkított és valóságtól elrugaszkodott a véleményed. (Tiszta ATV :) ) Vicces, hogy toleránsnak tartod magad, miközben máris ott a ,,pesti autós" sztereotípia. Holott nyilván nem több arányában a gond az utakon, mint az iskolákban, és tutira kevesebb agresszió lenne a négykerekűt vezetőknél, ha mondjuk rendesen lehetne haladni az utakon. Meg amúgy is, honnan tudjuk, megkapták-e a pesti autósok a kellő szeretet kiskorukban? Megsimogatta-e az anyukájuk a butuska fejüket, ha gondjuk volt?

    Végül: az egész ország egyre figyelmetlenebb, durvább, rettenetesebb. Pedig elvileg szuper világnak kellene menni, minket irigyel a Nyugat, ezt 2 éve közpénzen tudtuk meg. Mint most azt, hogy van egy ország... Na, ez igaz. Tényleg lett egy ország. Volt olyan poszt a Porontyon, hogy milyen érzés határon túli magyar gyereknek lenni 2004. dec. 5. után? Lehet, hogy volt, csak azért kérdezem, mert akkor még nem voltam Poronty olvasó sem. (Régi szép idők, gondolom :) )

  • 2008.01.16 17:10:16huhhh

    Eino, bocs, hogy beleszólok, hagyd, nem érdemes... Szerintem nagyon sokan már jóval korábban is értették, mit akarsz mondani, aki meg direkt nem akarja, annak minek magyarázod?

  • 2008.01.16 19:46:53Guruljka

    eino, te egy annyira okos ember vagy és olyan jó a szövegértésed, hogy át bírtad ugrani azt a két dolgot is, hogy

    1. én is féltem adott szitukban

    2. bennem is van előítélet



    Én 2 dolgot kifogásoltam bened, hogy ne mondd, hogy liberális vagy és toleráns! MERT NEM VAGY AZ. Többek közt engem sem tolerálsz:)



    A mondandóm többi részét egy szép vonallal el is választottam a szeméélyednek szólótól



    Huhhh, te meg megint nem bírtad ki, hogy beleszólj ugye? De megint az a vége, hogy én vagyok a kekeckedő:DD

  • 2008.01.16 20:10:07Hicudzsi

    Guruljka hát nem látod, hogy Huhh rád van kihegyezve? :)))

  • 2008.01.16 20:17:47Guruljka

    Hicudzsi ne már! Észre sem vettem;)

  • 2008.01.16 21:17:06cseresznye

    "Ha valaki azt írja, hogy kerüli a mellfogdosós és ki tudja milyen alja csoportokat, az rendben van. De ha valaki fontosnak érzi megjegyezni, hogy a cigányok közt több ilyen van, akkor az már az előítélet jele."



    Attól lesz valaki liberális, ha nem mondja ki az általa tapasztalt igazságot? Főleg, ha ez nem elő, hanem utóítélet, és nem arról szól, hogy minden cigány szükségszerűen...Szerintem nincs itt olyan ember, aki azt gondolná, hogy a genetikailag kódolt bőrszín stb. miatt ilyen vagy olyan valaki.



    Miért jobb azt mondani, hogy "van cigánykérdés" - ez még sokkal elvontabban általánosít.



    Szerintetek hogy viselkedik a tökéletes liberális, de komolyan? Kezdem nem érteni.

    Én úgy láttam, hogy nagyjából Mimin kívül mindenki tolerált mindenkit.

    Bakker nehogy már a tolerancia azt jelenti, hogy senkinek nem lehet véleménye, és senkit nem zavarhat semmi.

  • 2008.01.16 21:19:47banyácska

    Nézzétek meg! Talán okultok belőle!

  • 2008.01.16 21:20:14banyácska

    www.mtv.hu/videotar/?id=16139

  • 2008.01.16 21:52:33wish73

    "De ha valaki fontosnak érzi megjegyezni, hogy a cigányok közt több ilyen van, akkor az már az előítélet jele."--hát, bocsika, de ezt én inkább tapasztalatnak nevezném, emléknek, ilyesminek, de semmiképp sem előítéletnek. az előítélet az, h bár nem volt ilyen jellegű esete, azért, biztos, ami biztos, átmegy a túloldalra. ez előítélet, de nem gondolnám, h bki ne így működne. aki mást mond, az festi magát. írjon már vki olyan, aki szólóban egy aluljáróban, kis utcában emelt fővel végigvonul vagy nem szorítja magához jobban a táskáját, amikor végigosonnak a 4-6-oson?



    "Ha valaki nem érti és nem ismeri a cigányok kultúráját az nem baj."- mennyiben számít kultúrának, ha az embert megzsebelik fizetésnapon (régi sztori, ma már bankszámla van, és nem 2-án kap mindenki zsetont), ha körülállják, táskáját rángatják, stb, stb.?

    annyira sok álszent duma van ezügyben, h az emberben megfordul a borjú.

    igen, az ember hajlamos általánosítani. de nem egy, nem kettő alapján, hanem épp úgy, h neked is van 5 sztorid, amiből 4 cigányos, a szomszédnak is, anyádnak is, pasidnak is,és kb visszatérőek az arányok. igen-igen: van nem cigány bűnöző és van cigány nem bűnöző. de ahogyan azt sztem egy törölt kommentben is olvastam, külön megemlítik az emberek, ha ismernek iylet.

    kevesebb pozitív sztorija van az embereknek, mint, ahány %-ban képviseltetik magukat a népességben.

    amúgy tudja vki, hány százalékra becsülik a cigány lakosságot? mert szó volt arról, h hatékonyan 5 %-ot lehet integrálni a többi 95-höz. ha ők alaból többen vannak bizonyos vidékeken, már megbukni látszik az integrációjuk.

  • 2008.01.16 22:57:13wish73

    kérdezném, lehet-e azt modnani,h a cigányoknak úgy általában véve jó a ritmusérzékük? vagy ez már szemét általánosítás, alaptalan, felszínes és rasszista. vagy mondhatom-e, h kva nehéz tisztességes szobafestőt (nem cigány) találni, mert tessék-lássék dolgoznak, nem jönnek vissza az apróbb munkákért, sem garanciális javításokért. végülis, ismerem-e az ÖSSZES szobafestőt, dolgoztattam-e már mindegyikkel? jogom van-e 3-4 saját és 30-40-100 családi és ismerettésgbeli történet alapján azt mondani, h többségében felszínes melóval gyorsan,könnyen sok lét szeretnének keresni? ilyen esetben általánosíthatok? nem rasszizmus, mert a festők nem rassz. de, ha hasonló tapasztalataim vannak cigányokkal, akkor mindjárt más, igaz?

  • 2008.01.16 23:42:19Csöre

    Hű, én akármit írhatok, mert nyíltan vállalom, hogy nem vagyok liberális... :D De amit szerintem ma Magyarországon liberalizmusnak hívnak, az lehet egyrészt idealizmus, másrészt (ami a politikusokat illeti) tömény gazdasági önérdek.



    A cigány szót addig nem törlöm a szókincsemből, amíg a cigánypecsenyét vagy a száztagú cigányzenekart sem keresztelik át.



    Emellett nem tartom magam előítéletesnek. De a zsebtolvajra akkor is felhívom az utazóközönség figyelmét, akármilyen az illető színe (tényleg, többször megtörtént). Egyébként ajánlom figyelmetekbe: ha a társaság "többszínű", akkor a színesebbik végzi a piszkos munkát, a fehér kolléga meg fedezi.



    Azt is érdemes meggondolni, hogy amit mi itt (esetleg és persze nem mindenki) a cigányokról toposzként emlegetünk - zajosak, piszkosak, lopnak - azt esetleg pár száz km-rel arrébb a magyarokról gondolják. Egyik barátnőm még a 90-es évek elején Ausztriában találkozott ezzel a felirattal egy boltban (vagy piacon?): MAGYAR, NE LOPJ! Ez ugye nem esik azért túl jól? Pedig biztos annak a kereskedőnek is megvoltak a maga tapasztalatai.



    És egy személyes élményemet is szerettem volna megosztani veletek:

    Jópár éve már, külföldre szakadt rokonaink, akik sikerrel gründoltak Németországban egy agyagbányát és hozzá tartozó üzemeket stb, meghívtak egy nyárra, azzal, hogy néhány hétig dolgozhatok is a laboratóriumukban mint afféle nyári diákmunkás, és akkor egy kis fizetést is tudnak adni. Mentem is, a labor vezetője fogadott is - nem túl lelkesen, mert már így is több volt a nyári diákmunkás, mint a munka, dehát mégiscsak a főnökének a rokona voltam, meg gondolta, sok vizet úgysem zavarok (na tényleg nem szakadtam meg a munkában, az biztos). Igen ám, de munkába állásom után pár nappal az egyik laboros munkatárs félreverte a vészharangot, hogy neki a táskájából, a tárcájából pontosabban, valaki kilopta a reggel bekészített 200 márkás bankóját. Hozzá tartozik, hogy kb. 10-en dolgoztak a laborban, diákokkal együtt, szinte mindannyian ugyanabban a faluban éltek, rajtam kívül a másik diákmunkást is ismerték kisdedkora óta. A hely sem volt valami forgalmas, pontosan a falu szélén helyezkedett el. A pénz a mindenki által használt társalgóból tűnt el. Hmm, szerintetek hogy néztek rám az elkövetkező napokban? A főnökség rövid tanácskozás után megállapodott abban, hogy kintről biztos nem jött be senki, tehát csak a munkatársak közül lophatta el vki a pénzt. Becsületükre legyen mondva, senki sem mondta a szemembe, hogy biztos én loptam. De basszus mindenkinek a homlokára volt írva! És még tökre érthető is: az egyetlen, akit nem ismertek, és ráadásul valahonnan a Balkánról jött... Jaj, ne tudjátok meg, de szörnyű az ilyen helyzet. És még tenni sem lehet semmit: ha elkezdesz védekezni, az a gyanús, ha megpróbálsz természetesen viselkedni (nem megy az ám olyan könnyen ilyen szituban), akkor az. És még az is nyomasztott, hogy ha esetleg meg akarják nézni a pénztárcámat, na abban szinte kizárólag 200 márkások voltak. Merthogy itthon abban a címletben árulták leginkább a márkát. Végül úgy döntöttem, hogy mint afféle kis színest, megemlítem az ügyet a rokonoknak is. Hogy tudjanak róla: történt ilyen eset, de ők nem is vették túlságosan komolyan. Egyikőjük szerint biztos, csak be akarta készíteni, másikójuk szerint pedig elköltötte, csak nem emlékezik rá...

    Három hétig dolgoztam még a laborban, és az utolsó héten már egész barátságosak voltak velem a többiek. Főleg azért, mert a nagy nyári szabadságolások miatt közben éppen lecserélődött a gárda. Nem tudom egyébként, hogy meglett-e a pénz. A laborvezető azt a megoldást találta ki, hogy egy levélben mindenkinek megírta az esetet, és azt, hogy amennyiben a t. címzett lenne a tettes, akkor a mellékelt felcímzett borítékban - név nélkül - küldje vissza a pénzt a labor címére. Határidőként - khm - az én utolsó munkanapom lett megjelölve.

  • 2008.01.17 07:12:25Brumibaby

    Csöre, ez volt a legjobb hsz. ebben az istenverte posztban.

    Köszönöm

    Liberális Brumibaby

  • 2008.01.17 07:31:17cseresznye

    Kéne már egy könyves poszt, mindentől függetlenül.

  • 2008.01.17 07:51:19Pandi

    Cseresznye, atya-gatya, biztos vagy te ebben?:)))

  • 2008.01.17 08:46:25huhhh

    "Egyik barátnőm még a 90-es évek elején Ausztriában találkozott ezzel a felirattal egy boltban (vagy piacon?): MAGYAR, NE LOPJ! Ez ugye nem esik azért túl jól? Pedig biztos annak a kereskedőnek is megvoltak a maga tapasztalatai."



    Csöre, csak egy rövid megjegyzés. Én ezért nem az általánosító osztrák kereskedőre vagyok dühös, hanem azokra a drága honfitársainkra, akiknek viselt dolgai miatt kiérdemeltük ezt a táblát és leginkább a mögötte álló véleményt. Mert teljesen egyetértek veled abban, hogy biztosan tapasztalat szülte.

  • 2008.01.17 09:52:31cseresznye

    Némi nosztalgiával (!)szólt erről a Moszkva tér című film, ha jól emlékszem.



    Egyébként, rosszul esik vagy nem, nem arról kellene agyalni mindenkinek, hogy ne legyen szükség ilyen "feliratokra"? Ez pedig alapvetően szociális és szocializációs kérdés.

    Etnikai vagy más specializációról azért van értelme beszélni, mert hatékonyabb lehet a segítségnyújtás. Különböző társadalmi csoportokat máshogy lehet hatékonyan megszólítani. Ezt a reklámipar profin műveli.

    A magyarokat a 80-as években az frusztrálta, hogy a jólét egy karnyújtásnyira van. Akkor azért már lehetett mászkálni, meg a jómódúaknak behozni cuccokat. A többséget meg ette a fene, hogy neki csak azért nem jut mert pár száz km-el odébb született. Az igazságtalanság érzete aztán egy kis erkölcsi felmentést adhatott, mikor a szerencsésebb gazdag sógort rövidítettük meg.

  • 2008.01.17 10:00:05huhhh

    Cseresznye, egyetértek. :)) Persze, hogy nem esik jól az ilyen felirat, de én megértem az osztrák kereskedőt, hogy nyilván számos rossz tapasztalat után valahogy védeni próbálja az áruját. Semmiképpen nem gondolom azt, hogy ő lenne a hunyó ebben a történetben. Mélységesen elítélem viszont mindazokat, akik miatt kikerült ez a tábla. Aztán ezt a véleményemet mindenki vonatkoztassa úgy a poszt eredeti témájára, ahogy akarja.

  • 2008.01.17 12:27:33Guruljka

    Cseresznye!!



    "Attól lesz valaki liberális, ha nem mondja ki az általa tapasztalt igazságot? Főleg, ha ez nem elő, hanem utóítélet, és nem arról szól, hogy minden cigány szükségszerűen...Szerintem nincs itt olyan ember, aki azt gondolná, hogy a genetikailag kódolt bőrszín stb. miatt ilyen vagy olyan valaki."





    Egyrészt egy rakás hszt moderáltak, azért nem láttad azokat. Van itt olyan ember... Másrészt probléma gyökerére találtál. A véleményalkotás és elmondás és az ítélkezés más!!!! Baromira!

    A liberális azt jelenti szabadelvű. Vagyis mindent lehet addig míg msoknak nincs kárára és nem törvénytelen. Az az egyik lényege, hogy a liberalimus szerint mindannyian jól elférünk egymás mellettt, legyünk sokszínűek.

    DE semmikép nem ítélkezik se elő, se utó, hacsak nem bíró;) Azt elviekben Istenre meg a bíróságra bízza, ha érted. Mondjuk úgy tapasztal és véleményt alkot. A véleménye alapján működik. DE alap filozófiájából adódóan nem és nem akar a valamirevaló liberális kirekesztetnia társadalomból senkitt, semmilyen kamu dumával, hogy majd később beengedi...



    "Miért jobb azt mondani, hogy "van cigánykérdés" - ez még sokkal elvontabban általánosít."



    Most akkor nevezzem a nevén a problémát vagy ne? Azért írtam le mert nem mismásolni akartam, hanem nevén nevezni a dolgot. Mert van. Szerintem nem elvontan kezeltem, hanem túllépétem az előítéletes szintet. De ha ez elvontt, akkor legyen. De továbbra sem hiszem, hogy a cigány-kérdés a Nyugatinál terrorizáló barna bőrű emberekről szólna csupán...



    "Szerintetek hogy viselkedik a tökéletes liberális, de komolyan? Kezdem nem érteni."



    szerintem olyan nincs, úgyhogy sehogy:)De mondjuk igyekszik nem ítélkezni.



    "Én úgy láttam, hogy nagyjából Mimin kívül mindenki tolerált mindenkit."



    Én meg nem. Én úgy láttam, hogy többen azt szeretnék, ha problémás emberek baromi messze kerülnének, tőlük rendes emberektől!



    "Bakker nehogy már a tolerancia azt jelenti, hogy senkinek nem lehet véleménye, és senkit nem zavarhat semmi."



    Nem a tolerancia azt jelenti "türelem". Azokkal szemben akik máshogy élnek, mmáshogy látják a dolgokat. A tolerancia határa pedig a törvény. Aki törvénytelenséget követ el, azt _nem kell_ tolerálni. SŐT!



    "cseresznye 2008.01.17 09:52:31"



    Ezzel nagyjából egyet is értek. Azzal a kitétellel, hogy osztrák tesóink roppant ostobán álatlánosítottak, ugyanis a magyarság ezreléke sem lopott náluk. Ez azoknak a bizonyos osztrák keresedőknek a bunkóságának bizonyítéka, akik kiírták.

    Bezzeg a mai osztrák bankárok:)! Ők manapság magyar/magyarul beszélő alkalmazottakat hívanak a bankjaikba és ügyesen hiteleznek nekünk. Valahogy ők felül tudtak emelkedni... És jééééééé ez előreviszi öket;)

    Pedig még mindig rühelnek ám minket, de ez titok!



    Kárpótlásul a németeknek a hülye szinonímája az osztrák. Milyen szép kör is ez:( Isten ments, hogy mi törjünk ki belőle és pont a cigányokkal...

  • 2008.01.17 14:24:35eino.

    huhhh 2008.01.16 17:10:16



    Eino, bocs, hogy beleszólok, hagyd, nem érdemes... Szerintem nagyon sokan már jóval korábban is értették, mit akarsz mondani, aki meg direkt nem akarja, annak minek magyarázod?



    -------------

    Igazad van, azóta erre én is rájöttem. Nagyjából a hsz elküldése után fél másodperccel :))



    Amúgy is, most komoly elfoglaltságom van, szülinapi bulit kell szerveznem a kiscsajnak, úgyhogy majd nézek tippeket, mit lehet kezdeni 8-9 másodikos kislánnyal egy 54 nm-es panelben. :// Lehet, hogy farsangi fánkot sütünk? :))

  • 2008.01.17 21:12:30wish73

    eino, ha télleg liberális vagy, akkor lesz négercsók is:)

  • 2008.01.17 23:12:22Guruljka

    wish amiről te beszélsz az az előítélet. A faji előítélet pedig a rasszizmus.



  • 2008.01.17 23:14:38Guruljka

    eino és huhh olyan jót röhögtem most rajtatok:DD



    Kb. mint az oviban, jujj vele ne játszunk!

  • 2008.01.17 23:29:28szanna

    Azt nem értem, hogy miért akar valaki liberálisnak látszani, mikor nem az. Ráadásul ma itthon lassan szitokszó lesz a liberális, villogni nem érdemes vele.



    Eddig visszafogtam magam, mert nem akartam úgy reagálni, mint először Mimi. 3 nap alatt ennyire tudtam lehiggadni.

  • 2008.01.18 06:41:34huhhh

    "eino és huhh olyan jót röhögtem most rajtatok:DD"



    Guruljka, váljék kedves egészségedre, a nyugodt pihenés titka a jókedvű elalvás.

    Ma reggel nem tudok hasonló viccessel szolgálni, de azért remélem, ma is szép napod lesz. Más témáknál majd ismét igyekszem hozzájárulni a derűs hangulatodhoz. Jólesne, ha máskor is jeleznéd, hogy sikerült téged felvidítani.

  • 2008.01.18 08:43:57cseresznye

    Oké, Guruljka, értem, és az alapfogalmakkal én is tisztában vagyok, de mindez semmit nem mond a gyakorlatról.

    Nem a ti vitátokhoz akarok hozzászólni, hanem a saját kérdésemet tovább feszegetni, hogy ti. konkrétan hogyan viselkedsz, ha előáll az a helyzet, hogy a tolerancia nem szimmetrikus. Téged nem tolerál, akit te tolerálsz, vagy sokkal kisebb mértékben. A törvény sem áll ott minden helyzetben ugrásra készen, kész megoldásokkal.



    Az előítélet szóban az ítélet tök mast jelent,mit a bírósági, vagy isteni vonatkozásban. Ugyanis elsősorban a megalkotója számára szab meg viselkedést. Hogy ez a viselkedés milyen legyen, az már függ az ember elveitől, meg a kockázat nagyságától.



    - "A liberális azt jelenti szabadelvű. Vagyis mindent lehet addig míg msoknak nincs kárára és nem törvénytelen. Az az egyik lényege, hogy a liberalimus szerint mindannyian jól elférünk egymás mellettt, legyünk sokszínűek."



    Na, hát ez a gyakorlatban nagyon nem egyszerű, mert egy társadalom értékeit, normáit tekintve egyáltalán nem homogén. Kit mi zavar, és meddig hajlandó a saját érdekeit háttérbe szorítani a békés együttélés nevében. És ha homogenizálni akarod a társadalmat, az nem erőszek, intolerancia? Dehogynem. A többség alkot egy normát, amit elvár, ami akár egyoldalú alkalmazkodást jelenthet valamely kisebbség számára. Ha ez nincs, akkor nincs mérce, ami alapján akár a jog is működik.



    Szóval, MIT CSINÁLSZ, ha valaki téged veszélyeztetően viselkedik?

    Amíg ez fizikai, az még egyszerűbb, de lehet más is.

    Pl van egy gyerek az oviban, aki rendszeresen ellop ezt-azt, szülei nem hajlandóak foglalkozni ezzel.Meghívod-e magadhoz zsúrra?

    Lehet, azt mondod, igen, mert lehet, hogy aznap nem lop, vagy ha igen, akkor sem tud neked akkora kárt csinálni, és legfeljebb majd figyelsz, de nem akarod kirekeszteni a kis lurkót.

    És ha nem a pénztárcád, hanem a gyereked épsége a tét?



    Vagy ha a másiknak a kultúrájához tartozik, ami téged zavar, akkor ki engedjen? Európa aktuális problémái ezek. ( Mohamed karikatúrák: szólásszabadság vagy bűn?)





  • 2008.01.18 11:46:43Cica7

    Leült a topik.

    Kicsit lehet felráz minket a hír.

    Biztos olvastátok, hogy a fiú megint megszökött, igaz most a nyitott romániai intézetből.

    Van egy rossz érzésem , hogy esetleg próbál visszajönni kis hazánkba, mivel már egész jól "elvolt" itt nálunk.

    Megértem, hogy nem lehet büntetni , de egyszer majd csak büntethető korba lép, addig meg ide-oda szökdös....

  • 2008.01.18 11:52:47nau

    Amikor még tanítottam, akkor volt olyan osztályom, aminek a 2/3-a cigány* volt. Ezt amúgy nem számoltam ki csak egyszer, mikor kaptunk egy hivatalos meghívót a cigány kisebbségi önkormányzattól egy mikulásünnepségre.

    Az írásos meghívó átadásakor mondták, hogy oda a magyar gyereket nem várják. Az osztályfőnöki órán a meghívót felolvastam. Hát ha láttátok volna azt az őszinte örömöt minden gyerek arcán. Aztán meg a döbbenet és szomorúság, mikor mondtam, hogy csak a cigányok* mehettnek. Ha jól tudom senki nem ment az osztályból mikulásozni.

    A naplóba meg beírtam, hogy a cigány-magyar kérdésről beszéltünk. A főnököm, mikormeglátta a naplót, azt mondta, hogy "Hülye vagy? Ilyenekről nem beszélünk!

    *Akkor még nem volt ez az ostoba törvény, hogy a roma szót kell használni.

  • 2008.01.18 12:11:23Cica7

    Én figyelemmel kísértem ezt a topikat, de az, hogy mi van a kis, szegény combon szúrt fiúval, arról valahogy senki nem beszélt.

    Arról folyt szó, hogy legyünk toleránsak, meg szegény srác milyen nehéz körülmények közül jött, de az, hogy mi van a megszúrt fiú lelkével,testi sérülével, az valahogy nagyon kimaradt.

    A fiam esete 3 éve volt, sajnos 8 napon túli sérülései voltak, az arc és orrcsontja eltört, és az orra egész életében ferde marad már.

    A lelkét meg ápolgattuk nagyon-nagyon sokáig ezután.



  • 2008.01.18 13:40:44másutt

    Cica:

    szeretnem ajanlani, hogy csinaltassatok meg a piciked torott es ferde orrat amint lehet. ha ferde marad, egy eleten at fog kinlodni a lelegzessel, alvassal, horkolassal. egy kozeli ismerosomnek van ilyen problemaja (neki is eltort az orra kiskoraban), de egy felnott ferfit nehezebb ravenni egy orrmutetre, mint egy gyereket. csak egy tanacs.



    egyebkent meg ugy tunik, hogy a kisordog kiszabadult es tutira jon visszafele. a romaniai faluvideken nehezebb lesz mp3-as lejatszot szereznie, mint Budapesten, az biztos.

    index.hu/politika/bulvar/escape9129/

  • 2008.01.18 23:00:04Guruljka

    Cseresznye, nem tudok minden helyzetet megoldani. Csak azt tudom, hogy sokszor az előítéletnek és a bűnös vagy rossz cselekedeteknek semmi köze nincs egymáshoz, csak előtte félelemből vagy utólag igazolásul összekötjük őket. Tudom ez most elég érthetetlenül hangzik, úgyhogy megpróbálok leírni rá egy példát az életemből.



    Amikor általános iskolás voltam, élt a környékünkön egy család, akik sokan voltak testvérek, a gyerekek szabadon nőttek, mint a dudva, nem kicsit voltak erőszakosak. Egyszer ketten közülük elkaptak és elvették a 20 forintnyi zsebpénzemet. Mikor hazamentem közöltem, hogy megveretek a V nevű cigányok (mindenki ismerte őket a környéken.

    Ezután a szüleim (a feljelentésük után pár nappal) a következőt mondták: mégegyszer cigányozást nem kívánnak hallni ugyanis: egyrészt V-ék nem cigányok. (Konkrétan szőke és kék szeműek voltak, de nekem ők voltak a cigányok, mert frankón belefértek a sztereotíp képbe.) Másrészt az XY nevű osztálytársam az! Képzeljem el mit érezne, ha ezt hallaná! Arról én tudatlan nem tudtam, hogy cigányok nem igazán szőkék.

    XY pedig a legjobban tanuló osztálytársam volt, halk és szerény fiúcska, jó sötét bőrrel és hajjal.



    A másik dolog az, amit én hiszek, hogy sokszor a félelem által áldozattá tesszük magunkat. EZ természetesen nem azt jelenti, hogy mi tehetünk róla ha megvernek stb. hanem azt, hogy a kis hétköznapi kellemetlenségeinket sokszor hagyjuk óriási problémává nőni és előítéletekkel elhalmozni, ahelyett, hogy megoldanánk. Végül úgy érezzük magunkat, mint tehetetlen áldozatok.

    Hogy érthető legyek mégegy példa:

    Van a házunkban egy cigány család, (itt muszáj leírni, hogy rendesek, dolgoznak, tiszták stb, mert ilyen ez a világ),akik eléggé lazán értelmezik, leginkább nem is ismerik a házirendet. Mindenki dühöngött rájuk fél éven át, hogy miket meg hogyan csinálnak ezek! ("úri" környék, nem cigányoznak nyilvánvalóan csak ráutalnak, ahogy "illik".) DE SENKI NEM MERT SZÓLNI! Mert mindenki félt. Mi lesz ha...

    Egy nap a kutyájukkal személyesen is meggyűlt a bajom. Konkrétan kint volt a homokozóban és félt is tőle a fiam. Ezért szépen becsöngettem hozzájuk bemutatkoztam és elmondtam a problémámat, vázoltam a házirendet, normális hangnemben. Na, annyira nem szép a sztori, hogy azóta a kutyának se híre se hamva;), de vicces módon, ha én kint vagyok a kutyát beviszik! Azóta is kedélyes a viszonyunk az anyukával. Nos nem vagyunk barátnők, de azon a szinten eldumálunk ahogy két játszós anyuka. Na ebben a szituban a félelem fél év bosszankodást és mélyülő előítéletet jelentett. DE megtudtam, hogy elég annyit mondani az anyukának, hogy FÉL A GYEREKEM és rohant intézkedni, mert ugye nekik a gyerek szent. Utána egyébként a nagyobbik gyereke lerasszistázott, ezért a kisebbike egy ideig nem játszott a fiammal:( Mikor megkérdeztem a Kisebbiket (5 éves), hogy miért, ő mondta, hogy mert a tesója szerint mi vagyunk a rasszisták. Én csak annyit mondtam, hogy szerintem nem vagyunk azok, csak a tesód haragszik rám, mert ha itt vagyunk, be kell vinnie a kutyát(meg ugye őt tolta le az anyja is, hogy egyáltalán kivitte). Mert a fiam fél tőle. Valamint a Nagyfiam szomorú, hogy már nem vagy a barátja és én is szomorú vagyok, amiért ő szomorú. Ha bajom lenne veletek, nem jönnék ide, amikor itt vagytok. Ezután elgondolkodott és mondta, hogy akkor ezután újra barátja lesz a fiamnak.

    Az egész 1-2 hét alatt lecsengett. Azóta a Nagyobbik gyerek is megbékélt velünk, tán a helyére került benne a dolog. Én nem bántottam, de nem is kerestem a kedvét.

    Még annyit megjegyeznék, hogy ennyi konstruktív együtműködést nem kaptam sem a felettünk lakó hetente 3* bulizó egyetemista srácoktól, sem a szemetet rendszersen a folyosón tároló hófehér "rendes ember" szomszédainktól. Pedig velük is szépen beszéltem.



    Nem akarok ennél is hosszabb regényt írni, de azt hiszem, hogy az a legnagyobb baj, hogy mi is félünk, meg a ők is félnek általában. Nekik is megvan a maguk előítélete a többségi társadalommal szemben. A félelem pedig hülye dolgokra veszi rá az embert.



    Igyekszem ok nélkül, csak a belémívódott előítéleteim miatt nem félni.



    A bűnözők,meg bűnözők! Minden erőszakoskodót kerülök én is. Ha fehér, ha barna, ha hupilila. Nem vagyok én sem hülye és én is félek.

    Minden alkalommal igyekszem arra törekedni,amikor hallok, tapasztalok vagy akár ér (olyan is volt) "mások" által elkövetett bűncselekmény, hogy eszembe jusson az, is, hogy

    1. nem mindegyikük "olyan"

    2. legtöbbjüknek, aki így él, választása sincs.



    Mert sokkal egyszerűbb a rendszert hibáztatni, meg másokat,mint belegondolni, az eino által emlegetett erőszakosan integráló, (szerintem leginkább asszimilálni szándékozó kiísérletbe, aminek az lett a szomorú következménye, hogy _mindenki_ sokkal félősebb lett.

1 | 2 | 3 | 4 | 5

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta