SZÜLŐSÉG

Mégsem véd az allergiától a szoptatás?

2008. január 8., kedd 15:55

A legfrissebb irányelvek szerint nem kell tiltani a szoptatós anyákat az allergizáló ételek fogyasztásától, így a kismama nyugodtan ihat tejet, ehet tojást, halat és mogyorót is, ezek szoptatási időszak alatti fogyasztása nincs összefüggésben a gyerek később kialakuló allergiájával.



A szilárd táplálék bevezetésével sem kell megvárni a hathónapos kort, változtatta meg eddigi álláspontját az Amerikai Gyermekgyógyászok Akadémiája.


A Pediatrics szakfolyóirat januári számában megjelent útmutató visszavonja a szoptató anyák számára felállított tilalmi listát, írja az MTI. Az egyetlen megingathatatlan pont a szoptatás fontossága maradt.

Az új iránymutató főbb pontjai:
- nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy a fent felsorolt ételek fogyasztását mellőző szoptató anyák gyerekeinek csökken a kockázata az allergia kifejlődésére
- azoknál a csecsemőknél, akik családjában előfordult már allergia, a legalább négy hónapos kizárólagos szoptatás csökkentheti a tehéntej által kiváltott kiütések és allergia esélyét
- a legalább három hónapos korig tartó kizárólagos szoptatás védi a babákat a ziháló légzés kialakulásától, de az nem bizonyított, hogy nagyobb gyerekkorban is megelőzi-e az asztmát
- szerények a bizonyítékai annak, hogy a nem kizárólagosan szoptatott érzékeny babák kiegészítő táplálását hipoallergén ételekkel kellene-e megoldani
- nincs bizonyíték arra, hogy a szójaalapú ételek megelőznék az allergiát
- nincs meggyőző bizonyítéka, hogy olyan ételek bevezetésének későbbre halasztása a kicsiknél, mint a tojás, hal, mogyoróvaj, megelőzné az allergiát. A szilárd táplálék bevezetésével azonban érdemes megvárni a négy és hat hónap közti kort

Az anyákból és apákból, akiknek csecsemője vagy később kisgyereke allergiás lett, bűntudatot váltott ki, ha a szigorú szabályokat nem tartották be. A mostani javaslatok felmentik a szülőket a felesleges lelkifurdalás alól, mert a fenti aggodalmak többségéről az elmúlt hét évben kiderült, hogy semmiféle tudományos tény nem támasztja alá, írja az MTI.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.01.08 16:14:44csutkababa

    Nos, akkor éljenéljen doktor Spock, aki 40 éve is ezt mondta. Mármint, hogy szilárd táplálékot mikortól adjunk a gyereknek.

    Horribile dictu, de mindkét lányomnak adtam almalét 2 hónapos korától.Aztán banánt. Aztán jött a többi.És 1 éves korukig szoptak.

    Cumi, cumisüveg nyista, kiskanál és pohár az első napoktól kezdve, nem is volt ujjszopás, meg vicces cumikeresés.

  • 2008.01.08 16:35:03tnyúl

    Peti fiam 10 hónapig szopizott, kutya baja - egy kis egészségbomba. Marci 12 hónapig szopizott,asztmás és allergiás is. Mindketten 4 hós korukban kaptak először gyümit, 6 hósan főzit, 1 éves kortól tejet. Apjuk is egy. :) én asztmás vagyok, Marci ezt örökölte. Nem lehet, h megint az a fránya genetika az ok? :)

  • 2008.01.08 16:42:30cena

    Én nem olvastam dr. Spockot, és a borítóját is csak egyszer láttam, nem adtam a gyerekeimnek fél éves korukig mást, csak tejet, és én meg ebben érzem megerősítve magam. A bejegyzés kulönben nem azt mondja, hogy kiderült volna, hogy a korábban hozzáplálást kapott gyerekek kevésbé lettek allergiásak, hanem hogy nincs erős bizonyíték rá, hogy a kizárólagos szoptatás az allergiára hajlamos gyerekeket is jól megvédi.

    A fél évig tartó kizárólagos szoptatás különben nálunk egyáltalán nem okozott evő- és ivóeszköz-fóbiát. A gyerekek vidáman csaptak le a kiskanálra, és ügyesen ittak pohárból, amikor hozzájuk jutottak. Cumisüvegük volt egy, de sohase tanulták meg rendeltetésszerűen használni.

  • 2008.01.08 17:31:51manci

    Az allergiához nem tudok hozzászólni, de azt tapasztaltam, hogy a lányom több hónapig tartó hasfájósságán nem segített semmilyen módosítás az én étrendemben. Akármit ettem, ill. nem ettem, nem volt mérhető különbség a gyerekem viselkedésében. Amúgy 6 hónapos koráig csak szoptattam.



    Most ugyanezt látom a már 21 hós lányom időnként atópiás, száraz bőrén bőrén: nem tudom kajával összefüggésbe hozni. Óvatosságból egyenlőre nem kap tejet, sőt tápszerből is csak HA-t, de most egy kiránduláson megkockáztattunk egy deci tejet, és semmi baja nem lett tőle.

  • 2008.01.08 22:20:32joshua

    Gemini holnap kilenckor szül!!!!!!!!!! Mindenki szorítson!!!!



    gemini.blog.hu/

  • 2008.01.08 22:51:11panka

    Aha. Akkor most ez a "tudomány jelenlegi állása"? Na, még szerencse, hogy a mi dokibácsink mindig is azt mondta, hogy az ő 35 éves praxisa alatt volt már minden, állt már mindenhogy a tudomány. Úgyhogy inkább tartózkodjak a szélsőségektől és figyeljem a babát meg magamat.

    Nyugi, pár hónap, és tök mással teszi az ember a legjobbat a gyerekével - legalább is az orvosok meg a népszerű irodalom szerint.

    Úgyhogy lehet itt kardoskodni bármi mellett vagy ellen, úgyis meghaladja majd a kor hamarosan, ahogy eddig mindent.

  • 2008.01.08 23:08:55xtine

    Szia tnyúl!

    És Lili miket eszik már?

  • 2008.01.09 00:09:23eino.

    Panka, egyetértek.



    Nálunk: 4,5 hóig csak szoptatás volt. Aztán egyre többet sírt a baba. Rájöttem, hogy éhes, többször kell szoptatni, mint eddig. Igen ám, de amikor már egy órát sem bírt ki, gyanakodni kezdtem, hogy esetleg már nem elég dús neki a tej (a mennyiséggel nem volt baj, sőőőőt). Úgyhogy először reszelt almát kapott főtt krumplival, a kisujjamról. Édes volt nagyon, máig emlékszem, ahogy összevont szemöldökkel forgatta a picike nyelvével, felét ki is tolta, furcsa volt neki. Pár nappal később viszont már kiskanállal ette. Aztán jött a banán almával, narancslé, répa, kicsit később a rizs. Tudom, hogy nagyon nem ajánlják, de 8 hónaposan adtam neki vizezett tehéntejet, mert nem szopthathattam tovább. Kenyérhéjat, kiflivéget is kapott, ahogy jött a foga, azt nyammogta legszívesebben.



    Egyedül az eperre lett allergiás, de azt is kinőtte 2 év alatt.



  • 2008.01.09 00:12:14eino.

    Joshua, benéztem a blogra, szorítás OK.



    Nem lesz semmi gond :) Már csak nagyjából 9,5 óra, és meglesz a baba :)

  • 2008.01.09 02:31:22cozumel

    Joshua, szurkolunk.

    Nem semmi, masfel eves ikrek melle jon a baba!

    Batrak vagytok, gratulalok:-)))

  • 2008.01.09 08:32:36Vusika

    Az én lányom 3 hónapos koráig csak anyatejet kapott,utána már adtam neki különböző gyümölcspépeket is.4 hónapos kora óta kap 2,8%-os tejet és szerencsére semmi baja nincs tőle!Persze a védőnéninek ezt nem mondtam meg,mert lehet,hogy"megkövezne".Így is sok ismerősöm kiakadt,hogy adok neki tejet.Most múlt 10 hónapos a drágám és már ehet szinte mindent,de a tejcsi még mindig nagy kedvenc(egy kis búzadarával vagy keksszel dúsítva).

  • 2008.01.09 09:00:52gjuci

    Vusika, a cikkben a tejet nem említik! Tehát szerintem ez a kutatás nem bizonyítja, hogy a tej nem allergizál! Mázlista vagy, hogy a babádnak nincs baja, persze kicsi is volt az esély, hogy baja lenne, de azért megvolt!

  • 2008.01.09 09:47:05Zsákos ember

    szerintem kaja temakorben nagyon nehez normalis kutatasi eredmenyeket felmutatni, mert nem hogy ellenorzott kiserletek nincsenek, de meg kiserletek sem; kb beszamolnak a resztvevok az emlekeik alapjan, es abbol probalnak kovetkeztetni. Ez igy nem tul megbizhato. Az orvosok vedonok tapasztalatai is sokszor gyanusak szerintem. Az ember hajlamos emlekezni a kiveteles esetekre, es elfelejteni a tobbi ezernyi semleges esetet. Valami baja lett egy gyereknek, mert tejet ivott? Huuuu, beszeljunk rola. Az, hogy a tobbi 10000 gyereknek semmi baja a tejtol, nem jelenik meg informaciokent (pl nem mennek vele orvoshoz, nem terjed pletykakent a szulok kozott, stb) Pl beszeltetek mar arrol, hogy a gyerek rendszeresen tologatja a kisautot a szonyegen, es nem lett tole semmi baja?

  • 2008.01.09 10:31:08ruju

    Az én fiam 8 hónapos koráig szinte kizárólag szopott (azért fél éves korától már kóstolgathatott ezt-azt, a "szent kismama naptár lista alapján :-D), 3 évesen mégis asztmás lett, igaz poratka-allergiától. A lakásunk pedig soha nem volt egy steril műtő, oszt mégis. Ja, és ezzel genetikailag kapcsolatba hozható allergia nincs a családban...

  • 2008.01.09 14:07:35Ditla

    Sziasztok!



    A cikk bombasztikus címe félrevezető, és egyes megállapítások sem állják meg a helyüket! Az eredeti cikkben például egy szó sem esik arról, hogy az AAP megváltoztatta volna az álláspontját a szilárd táplálékok bevezetésének időpontját illetően. Csak azt mondják, hogy nincs elegendő bizonyíték arra, hogy védene az atópiás betegségek kialakulásával szemben, ha 4-6 hónapos kor UTÁN, amikor már bevezettük a szilárd táplálékot a baba ételébe, továbbra is kerüljük a leginkább allergizáló ételeket. Eddig gyakran javasolták, hogy a hozzátáplálást olyan ételekkel kezdjék az édesanyák, amik ritkábban allergizálnak, és a nagyon allergizálók bevezetését halasszák 1 (némely esetben 2 vagy 3) éves kor utánra. Most úgy tűnik, hogy ENNEK az óvatosságnak nincs értelme. De ez NEM jelenti azt, hogy korábban kellene megkezdeni a hozzátáplálást. A szoptatásnak nem kizárólag az allergia megelőzése szempontjából van jelentősége!!!! A túl korai hozzátáplálásnak - többek között - az a veszélye, hogy az anyatej mennyisége csökkenni kezd, és a szoptatási időszaknak idő előtt vége szakad. Ami nem jó sem testi, sem lelki szempontból, sem a babának, sem a mamának!!!

  • 2008.01.09 14:32:43huhhh

    Ditla, köszi, én is meg akartam írni tegnap ugyanezeket, csak már fáradt voltam hozzá. Az MTI megint egy tudományos cikkből kiragadott állításokból kreált cikket. Ugyanaz van, mint a múltkori császármetszéses cikknél, hogy az így kiragadott mondatokban egészen más hangsúlyok vannak, mint amit a tudományos cikk szerzői beletettek a sajátjukba, ettől aztán félreérthető és egészen más értelmű lett, mint az eredeti.

  • 2008.01.09 14:52:54banyácska

    Ditla, huhhh!

    A cikk címe után kérdőjel van. Tudjátok ezért az kérdőmondat, s nem kijelentő, állító.

    A cikkel kapcsolatos kifogásaitokat, javaslom, az MTI-nek írjátok meg!



  • 2008.01.09 14:54:51huhhh

    Banyácska, köszike, de én nem az írásjeleket elemeztem, hanem elolvastam az eredeti cikket. Abban pedig nem egészen ez van. Ha te is elolvasod, akkor szívesen beszélgetek veled a dolog érdemi részéről is. Szólj, ha mehet.

  • 2008.01.09 15:05:46Ditla

    Csodálkozom, hogy magyarul miért ilyen címmel jelent meg? A net tele van ezzel a cikkel, de egyik sem ilyen "negatív" megfogalmazással kezdi. Pedig a külföldi média is szereti a szenzációszagú híreket...



    www.medicalnewstoday.com/articles/93253.php

    health.usnews.com/usnews/health/healthday/080107/breast-feeding-seems-to-protect-against-some-allergies.htm

    www.turnto23.com/health/14997408/detail.html

    www.earthtimes.org/articles/show/170667.html

    abclocal.go.com/kabc/story?section=news/health&id=5876343

    children.webmd.com/news/20080107/breastfeeding-may-lower-allergy-risk

  • 2008.01.09 16:36:28tnyúl

    xtine! :) Lillencs 6 hónapos. 4 hónaposan állandóan náthás volt, a fiúk hazahozták a bacikat. Ekkor a védőnővel egyetértésben elkezdtük a gyümölcsöket. Ma már főzit is eszik, nagyon minimális lelkesedéssel. Kérdésem csak annyi, hogy aki 6 hónapig kizárólag szoptat, az ezek szerint a gyerkőc 8 hónapos korára jut el az egy adag gyümölcs, egy adag főzelékig? Vagy rögtön durr-bele-mindent? Mert a fokozatosság szerintem elég fontos. Egy gyomorhurut után sem állunk neki a töltött káposztának, ugyebár?



    Egyébként nem akarok tovább kötözködni, de még egy motoszka: a 6 hónapig kizárólag szoptatás az nem egy új elv? Mint anno a dr. Spock volt?

    Panka, igazad van!



    A cumis üveget mi sem használunk, cumit sem. Ez nevelési elv kérdése és nem a korai/késői hozzátáplálásé, szerintem. Egy két napos baba is szépen kiszörcsögi a kiskanálból a tápszert, ha csak ez jut neki. Az én manóim pohárból isznak, nem azért, mert a muterjuk elvhű, hanem mert képesek rá, és ezt szeretik. (ja, és megmutattuk nekik, hogy van ilyen) De, ismerek olyan kislányt, aki önként adta oda a cumiját a tesójának, és szerintem a cumisüveggel is így tesz majd. Minden gyerek más, könyörgöm! Nem lehet tankönyvesíteni egyik porontyot sem!

  • 2008.01.09 17:25:03Ditla

    Kedves tnyúl!



    A fokozatosság természetesen fontos, de azt el lehet kezdeni hat hónaposan is. Az allergián túl számtalan ok szól amellett, hogy a baba kizárólagosan szopjon hat hónapig.

    Ez nem egy új elv, a LLL pl. nagyon régen mondja.

    Csodálkozom, hogy a védőnő miért cselekszik a WHO, a Magyar Gyermekgyógyászok Szakmai Kollégiumának állásfoglalása és a Védőnők Szakmai Kollégiumának állásfoglalása ellenében. Ezek mindegyike 6 hóig tartó kiz. szoptatást javasol....



    A cumi lehet nevelési elv is, de érdemes kerülni amiatt is, mert valóban okozhat szoptatási problémát. A cumizó gyerekek rövidebb ideig szopnak kizárólag és összességében is.



    Egyetértek azzal, hogy minden gyerek más. Éppen ezért érdemes a babát figyelni... Ugyanakkor vannak olyan jellegzetességek is, amik az emberre mint"fajra" jellemzőek.

  • 2008.01.09 19:43:09pottompanni

    Kedves tnyúl!



    Lehet, hogy 8 hónapos korára, lehet, hogy később, lehet, hogy ezt a fázist kihagyja. Az én kislányom 6 hónapos koráig kizárólag szopizott... és aztán még pár hónapig, ugyanis köszönte szépen, nem kérte a reszelt almát és egyéb pépesített kütyüket. Amikor elkezdett enni, úgy 10 hónaposan, kanalat még mindig nem lehetett a szájába tuszkolni, kizárólag a kezébe fogható darabosakat volt hajlandó elrágcsálni - kiflicsücsök, kölesgolyó, almadarab, répa, ilyesmi. Aztán mikor egy éves lett , minden átmenet nélkül elkezdett kérni szinte mindenből, amit mi ettünk. Így mostmár, 14 hónaposan, gyakorlatilag bármit megeszik, változó adagokban, persze. És még mindig szopizik mellette, igaz, az utóbbi napokban már egyre kevesebbet, azt is inkább csak este/éjjel... És köszöni szépen, jól van.

  • 2008.01.10 00:32:28cs1

    a lányom 6 hónapig csak anyatejen élt, utána kb. 8 hónapos koráig naponta kb. egyszer almát vagy hasonló kezdő kajákat evett (kizárólag szilárdat, soha az életben nem pürésítettem neki semmit - szerintem tök felesleges 6 hónaposan jól elvan a puhára főtt kajákkal, a keze meg szépen ügyesedik az evéstől). Most 10 hónapos, mindent eszik amit elérakunk, a húst is bazi nagy darabban kapja, abból harap le darabokat. Az almát is egészben kapja. Kizárólag hipoallergén kajákat kap, SEMMI tejtermék (az anyatejen kívül), semmi glutén stb.



    Ennek ellenére ekcémás. Sajna ez is genetika.



    Ennek ellenére egy éves koráig garantáltan nem kap se tejterméket se glutént. Ezzel neki nem lesz rosszabb, a köles és a hajdina van olyan jó mint a búza. A tejtermék meg minek neki ha közben anyatejet kap? Most mondhatnám, hogy ha így is ekcémás akkor nem tök mindegy és ennyi erővel mindent ehetne. Hát nem fogom. Nem tudom mennyivel lenne rosszabb a helyzet ha glutént vagy kazeint esetleg laktózi is kapna (mármint tehéntejest) és azt se tudhatom mi lenne vele később, mennyivel lenne nagyobb az esélye a cukorbetegségre stb. Így is jókat eszik, aztán majd szép lassan hozzászoktatjuk a gluténhoz is. Ez nem lóverseny. Annyi veszélytelen kaja van, minek pont azokat etetni amik gyanúsak.

  • 2008.01.10 10:47:41tnyúl

    Ditla!

    Bocs, h megvédem, de: a védőnő és a gyerekorvos látta a gyerekemet, a WHO nem. Egyébiránt Lill a 3. gyerekem, és a 6 hónapig tartó kizárólagos anyatejezésről csak a vele való terhességem alatt hallottam először. Pedig szoktam olvasni, meg muszáj is... :)

    tudtam, h a kérdésemre borul a bili: hárman 3 féle módszert írtatok le. ezzel szintetizáltuk az én tézisemet: minden gyerek egyéni gondoskodást igényel. Köszönöm.



    Én 2 hetes koromig kaptam anyatejet, 2 hónapos koromtól szilárd táplálékot. A családomban nem fordult még elő élelmiszer allergia. Répacukorra intoleráns vagyok, amit apámtól örköltem. Nem buzdítok erre senkit, ki ne próbálja! :) de, a szervezetem még mindig tökéletesen szuperál: túlélő ösztön? Valószinüleg.

    Egyébiránt: szerintem is a minőség a lényegesebb. Nem mindegy, mit és honnan szerzünk be, és adunk a gyerek kezébe. Az enyémek pl. szívesebben rágják a papa bio almáit, mint a chipset.

  • 2008.01.10 11:22:07tnyúl

    cs1!



    Ekcéma: a férjem két éve lett ekcémás, 31 évesen. A dédi is kb., tehát úgy 92 éves kora körül. Addig egyiknek sem volt semmi baja. A férjem az én főztömet eszi, tehát eléggé reformtáplálkozik, hogy ezzel az ósdi kifejezéssel éljek. (nem mondom, h bio, mert erre már többen ugranak, szerintem) A mosóporokat lecseréltem, az öblítőt is. A felírt fehér-trutyis fürdetőkrémtől rosszul van, ezért természetes, glicerines szappanja van. Ezektől hosszú időre tünetmentes. Viszont így is, időnként újra és újra megjelenik (úgy évente 2X-3X) az ekcéma. Ilyenkor orvos által felírt krémet használ. Nem találtunk mi sem rá magyarázatot, bár azt megfigyeltük, hogy összefüggésben van a környezet tisztaságával (légszennyezettség pl.), és a munkahelyén/itthon elszenvedett zűrösebb időszakokkal is. Nem akarok összeesküvés elméletet gyártani, de gyakorlatilag koszban és trutyiban nőnek fel a gyerekeink, főként a nagyvárosokban és környékén.

    Egyébként anyósom mesélte, h a férjem is egy éves koráig kapott anyatejet, 2 hónapos korától (akkor ez volt a trend) szilárd táplálékot. Az általános iskolában egy napot sem hiányzott betegség miatt, ergo 14 évig bizonyítottan és komolyabban nem volt beteg. Kórházat 3 éve látott először belülről, vakbél gyulladása volt. Rendszeresen sportol, egészségesen él, soha nem cigizett, ivott...stb. A nagyobbik fiam (8,5 éves) évente egyszer beteg, ha már a fejünkön tombol az influenza, akkor egy napra ő is kidől, hatalmas lázzal, de másnapra már semmi baja. Apja fia. :)

    Nem bántani akartam a véleményemmel, csak nem szeretem az elvakultan uniformizáló elméleteket. Mindig a szocialista társadalomból kilógó, falu végére, nádas közepébe zárt siket-némák és down-kóros gyerekek jutnak az eszembe, és elfacsarodik a szívem. Senkit nem lehet tankönyvszerű szabályok közé szorítani, mindenki egyedi eset, csodálatos és megismételhetetlen.

  • 2008.01.10 14:27:05cs1

    tnyúl: én kb. 2-3 hónapos koromtól kaptam szilárdat, volt tej is, kiflicsücsök is. Genetikailag hajlamos voltam az inzulinrezisztenciára, sajna elő is jött. Elvileg ez összefüggésben lehet azzal, hogy egy éves korom előtt tehéntejet kaptam. Szó sincs uniformizálásról, egyszerűen nem akarok kiszúrni a lányommal, jobb lesz neki még néhány hónapig a TALÁN necces kaják nélkül.



    Egyébként meg nem fogom kikísérletezni rajta, hogy mennyivel lenne rosszabb az ekcémája ha tejet is kapna vagy hasonlókat (vagy ha én tejet innék vagy hasonlókat...). Szerintem az ekcéma pszichés eredetű, valszeg köze lehet a szeparációs szorongáshoz, ahhoz, hogy külön szobába költözött stb. stb. VISZONT a nem megfelelő kajálás igenis ronthat a helyzeten és nekem nagyon nem mindegy, hogy "csak" csúnya a bőre vagy mondjuk veszettül viszket is. Ha a gének ott vannak akkor meg lényegében akármikor előjöhet ha összejönnek a körülmények (ritka stresszes időszak, környezeti ártalmak stb.) csak nem mindegy, hogy milyen erősen és, hogy már a legkisebb stressztől is vagy csak később... (megjegyzem a lányomnak se volt eddig még az égvilágon semmi baja egy kisebb náthától eltekintve, pedig az elmúlt 10 hónapban nem egyszer hazahozta a férjem a vírusos torokgyuszit plusz lényegében folyamatosan nagyobb gyerekek és emberek között van így igencsak ki van téve a fertőzésveszélynek)



    Egyébként meg szerintem ha valaki nem hajlamos ezekre a dolgokra akkor azt eszik amit akar, akár tehéntejen is felnőhet melegszendviccsel. Na ők a mázlista babák :)

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta