SZÜLŐSÉG

Babakocsi-mesék Bécsben

2007. október 19., péntek 11:50

Babakocsik mentén meséli el a város és lakói történetét a Wien Museum legújabb kiállítása. A bemutatott darabok között van 130 éves háromkerekű kocsi és a 2. világháború idején használt német egyenbabakocsi is.

„Bébi a fedélzeten - Babakocsival a 20. századon át“ nyílt kiállítás a bécsi Wien Museum Karlsplatzban, amely nemcsak a státusszimbólumból nélkülözhetetlen segédeszközzé avanzsált babakocsi történetét mutatja be, hanem bepillantást ad a városi infrastruktúra fejlődésébe, a nemi szerepek változásába és a fogyasztói kultúra térhódításába is.

A bécsi városképben 1870 körül bukkantak fel az első babakocsik, amelyek igazi luxusjárgányok voltak, és csak a gazdagok engedhették meg maguknak. A polgárság felemelkedésével, az iparosodással és az aszfaltozott utak elterjedésével a korábbi státuszszimbólum egyre több család életét könnyítette ugyan meg, a kevésbé tehetős rétegek számára azonban továbbra is elérhetetlen maradt.



Nekik egészen az 1920-as évekig kellett az ölükben cipelniük csemetéiket, amikor a költségkímélő fémpréseléses eljárásnak köszönhetően megjelentek az első olcsó darabok.

Mivel a mobilitás már a századforduló körül is fontos volt a családok számára, kifejlesztették az első összecsukható sport- és hétvégi modelleket. A babakocsik iránti egyre növekvő kereslethez az is hozzájárult, hogy a „jó levegő, napfény“ kúrával akarták megelőzni a tuberkulózis és angolkór miatti nagy csecsemőhalandóságot. A 2. világháború aztán véget vetett a babakocsi-divatnak is: mivel a háborús készülődés lekötötte a kapacitások nagy részét, 1943-tól csak egyféle modellt állítottak elő, a „német egyenkocsit“, amely legalább olyan ronda volt, mint amilyen olcsó.



A gazdasági fellendülés megindulásával, az 50-es években a hatalmas amerikai országúti cirkálókra emlékeztető áramvonalas babakocsik tarkították Bécs utcáit, míg a 60-as években az alig 3 kilogramm súlyú „Buggy“ forradalmasította a piacot. Ma az olyan dizájnerdarabok mint a „Bugaboo“ uralják az osztrák főváros utcáit.

A 2008. január 13-ig látható kiállítás amellett, hogy olyan kérdésekre is rávilágít, mint a „ki tolja a babakocsit“ vagy a mobilitás térhódítása a várostervezésben, Robert Schabus filmje révén azt is megmutatja, milyen a mai Bécs egy babakocsiból nézve?

Baby an Bord – Mit dem Kinderwagen durch das 20. Jahrhundert, Wien Museum Karlsplatz, 1040 Bécs, www.wienmuseum.at

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.10.19 12:16:26Nilüfer

    Én nagyon szerettem a nagyoknál a mély babakocsit, panoráma ablakkal.Akkora volt, mint egy kiságy, szétterpeszkedhettek benne, és belefért a fél ABC:)Mikortól felültek, az akkor kapható sport babakocsit vettem, minden vágyam az volt, hogy a gyerek ne háttal, hanem szemben üljön.A nyolcvanas évek elején nagyon ritka volt, nem is olyan volt nekik, csak a harmadik gyereknél sikerült szert tenni rá.Az unokám kocsija, színes szagos, bár a mózes része szerintem szűk volt(mondjuk az unokám méreten felüli), és az ülőben a gyerek háttal van,a tolókar nem fordítható át, pedig egy vagyon volt...Fényképen láttam a saját babakocsimat..ötvenes évek második fele..mint egy kis talicska, gyerek/ én/ szinte a földön,még jó , hogy akkor falun a kipufogógáz a nullával volt egyenlő, meg nem is tologattak, se idő, se alkalom nem volt arra..nem is tudom, honnan került a szüleimhez az a kocsi, és hova lett.Ma múzeális érték lenne:)

  • 2007.10.19 12:41:01Mamszi

    Nagyon jópofák, nekem különösen a hintaszékre "hajazó" példány tetszett. :o)

    Nekem még olyan babakocsim volt, amin hason lehetet feküdni és nagykerekes volt, aztán meg egy mai alap esernyőre összecsukható, amikor már tudtam járni.

    Azt hiszem, az anyaghasználat mindenképp azt a kort idézi, amikorra a kocsit készítése datálódik, a mai babakocsik anyaga a mai divatos anyagok felhasználásával készül. Régebben merevebbek voltak a kocsik és hatalmasok, védték a gyereket a felboruláskor, de ha nem volt benne kengyel, akkor nem tudom, mi is tartotta bent a babát.

    És ezekkel nem igazán lehetett tömegközlekedni sem, nem beszélve az összecsukásról, hogy autóba tegyük, mivel ez még nem volt akkor szempont, miért is tervezték volna így.

    Azért a maiak már sokkal praktikusabbak és könnyebb velük a közlekedés a zsúfoltabb városokban is.

    Mi két olyan babakocsit használunk, van egy téli, ami csak lapracsukható és egy tavasztól őszig tartó, ami esernyős, ami nem kivehető belü és csak menetiránnyal szemben néz, de nem bántam sosem, mert a lányom már az elejétől kezdve tudott így bámészkodni és ha látni szeretett volna, megoldotta, hogy hátrahajtota a fejét és máris látott, vagy fekve ránézve látott engem, nem kellett ezért szembeültetnem.

    Szerintem jobb ez, mert amúgy is az lesz a menetiránya, ha majd megy, nem az, hogy háttal van mindenkinek és engem néz.

  • 2007.10.19 12:49:06B-

    Ez megerősíti azt, amit mindig is gondoltam: nevezetesen, hogy a babakocsit nem a mi társadalmi osztályunknak találták föl. Ez azoknak való, ahol a dajka tologatja a gyereket, te meg maximum a virágcsokrot vagy a bekötött bibliát viszed a vasárnapi korzózáson. A népesség azon része, akinek az életmódja a miénkre hasonlít(ott) - ő gondoskodik a család ellátásának legalább egy részéről, férfikísérő nélkül is eljár otthonról, sőt, ügyeket intéz, neadjisten dolgozik - azok mindig kendőben hordták a bébit. Ők nem foglalhatták le a kezüket a tologatással, és most őszintén, nekünk se könnyű városban, buszon babakocsizni. Egyetlen előnye, hogy az aljába lehet pakolni, és se a cuccoknak, se a gyereknek a súlya nem rád nehezedik. Persze a mi testalkatunkkal ennek is örülünk, meg ha a cél CSAK a séta, akkor szerintem is nagyon praktikus.



    Egyébként szerintem ott a nagy kiszúrás, hogy egy nő legyen törékeny, kecses, vegyük el tőle a csomagot, ne hagyjuk bútort tolni vagy összeszerelni - nehogy véletlenül alkalma legyen megedződnie a szülésre meg a gyerekkel járó cipelésre és hajolgatásra! Az én gerincem pl olyan állapotban van így fél évvel a szülés után, hogy jajj. És ez fájdalmakat jelent. Majd ha eljön az a kor, amikor a "tenyeres talpas" jelző nem lesz sértő egy nőre, akkor majd elbírják a gyereküket hordozóban, és nem kell a kocsival szórakozni, és nem is annyira mellesleg nem fogják úgy érezni, hogy a szülés előtti és utáni testalkatuk drámaian különbözik.



    Na, ez most kirohanás volt, de pl hideglelést kapok attól az asszem peg perego plakáttól, ahol a nádszál vékony, kiskosztümös hölgy 10 centis sarkú úrinőcipőben könnyedén, egyenes tartással visz egy autósülés-hordozóban ülő csecsemőt. Köszi a PhotoShopot, fiúk! :-) Szóval a mi társadalmunkban a nőiesség ideálja kizárja (szerintem), hogy két-három gyereket kihordj, cipelj és hajolgass hozzájuk anélkül, hogy valami gáz legyen. Persze lehet, hogy csak én vagyok teljesen tropa, de tegye föl a kezét, aki egy 7 kilós gyereket hátfájás nélkül tudna kendőben cipelni minden nap minimum egy órát...

  • 2007.10.19 13:21:44lii

    B- azon a bébihordozós reklámon én is nagyot röhögtem.

    nekem a csoda ergonomikus kengurutól is majd leszakad a derekam. ha megyünk vhová családilag, mindig a kisebb babámat cipelem, de így is.



    az én gyerekkori babakocsim piros műbőrből volt, eléggé puritán modell. gondolom az áruházban volt még ugyanabból a fazonból kék a kisfiúknak, aztán ennyi.

  • 2007.10.19 14:18:27zolnaid

    A kendőben én elbírtam a babát, de az egyéb cipelgetéstől olyan izmos karom lett, hogy néha sírni tudnék... nem tudom, lehet e rajta még alakítani valaha...

    Amúgy, az apukám 50es évekbeli babakocsija egy disznó ára volt, valamint ugyanúgy egy disznó ára volt akkor a hálapénz a szülésért (mert sajnos volt, ahol az is kellett...), és az eltelt ötven év alatt ez a "disznóárfolyam" nem is változott.

  • 2007.10.19 14:41:28manci

    zolnaid: nekem is megvastagodott a karom. Néhány szülés előtti felsőmtől ezért kellett megválnom.



    B-: nem mintha lenne jelentősége, de nekem úgy rémlik bebe comfort reklám volt. Engem is kiborított!



    Nekünk egyébként a mózeskosaras babakocsi baromi nagy ajándék volt a rosszul alvó gyerekünk mellé.

  • 2007.10.19 15:01:01Conodonta

    A nyár végén volt alkalmunk evezni egyet a Túron. 3 személyes kenu, egyik oldalán a párom evezett, a húgom is evezett meg kormányzott, én meg elkalimpáltam a másik oldalon. Sehogy nem bírta egyenesben tartani a kenut, aztán persze rájöttünk hogy az évek, meg a gyerekek megtették a hatásukat, nagyjából olyan erővel húztam, mint a viziló....

    Tehát sport helyett bevásárlás + 3 gyerek!

  • 2007.10.19 15:21:15E-ke

    Esetleg aki megteheti-megengedheti magának mostanság, és babakocsit vesz, igen tudom ajánlani a Bugaboo-t. Nagyon kényelmes és praktikus. Könnyű és mozgékony, főleg ugye ha városban kell közlekedni. Borsos ára van itthon(egy helyen kapható a hivatalos oldal szerint), ezért célszerű Bécsből beszerezni. Meg egyszer mondom, mielőtt az árától szívizomgörcsöt kapnának az utánajárók, ütős az ára, de 10000% megéri.

  • 2007.10.19 18:51:40opti

    E-ke: unokatesóm most készül babakocsit venni külföldön, és a bugaboo tetszik neki a legjobban. Viszont az zavarja, hogy nincs bevásárlóháló alatta. Esetleg van valami infód, hogy azt lehet-e még külön szerezni hozzá?

  • 2007.10.19 19:19:47hanna

    A cipelés marhára nem edzi, hanem terheli a hátat, a kettő nagyon nem ugyanaz.

    Viszont a wien museum eddig is a kedvenceim között volt, még egy pont. És még egy érv amellett, hogy elmenjünk egy hosszú hétvégére Bécsbe.

  • 2007.10.19 22:08:21hanna

    Ja és hordozz háton, nem fog fájni a hátad. Én Leát napi sok órát hordoztam nyaraláskor az ergo babyben is, max a combom remegett a dubrovniki lépcsőzések után, annyira jól elosztja a derék helyett a súlyt a csípőre/lábra. Cserébe a térdem fáj időnként:)

  • 2007.10.19 22:15:14E-ke

    Opti: A Bugaboo Cameleon-hoz gyárilag jár egy 12 l-es zárható bevásárló szütyő- a kocsi aljára. Mosható vászonból, ahogy az egész kocsi. A hivatalos oldalon össze tudja válogatni hogy milyen színekből és anyagokból szeretné a kocsit. A Cameleon-t ajánlanám, mert azon több a hajlítható rész, és a másikat nemsokára nem fogják gyártani- a Gecko-t, macerás lehet hozzá az alkatrész. Sok sikert hozzá:o))

  • 2007.10.19 22:25:34opti

    E-ke: nagyon köszi az infókat! Továbbítom az unokatesómnak!

  • 2007.10.19 23:27:36Sibri75

    Hiába egyre könnyebb a babakocsink, ha Edu egyre nehezebb:(

  • 2007.10.22 17:38:27cecameca74

    Az én gyerekemnél mindegy lett volna milyen drága és csili-vili a babakocsi félévesen már stabilan ült bicikli ülést kellet vennünk és ugy kivihettem a "világból" is a kocsiba meg csak ordított ha beletettem már tudták .

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta