SZÜLŐSÉG

A bölcsőhalál egyik legfőbb oka a dohányzás

2007. október 17., szerda 10:41

Újból igazolódott az közvetlen összefüggés az anya dohányzása és a bölcsőhalál között - írja az MTI a BBC News honlapja alapján. A csecsemőjüket bölcsőhalál következtében elvesztett anyák csaknem 90 százaléka dohányzott a terhesség ideje alatt - többek közt ezt mutatták ki a Bristoli Egyetem kutatói.



Számos kutatás fényt derített már a dohányzás és a csecsemőkori hirtelen halál közti közvetlen összefüggésre, ám az újabb vizsgálat mind a szülés előtti, mind a szülés utáni dohányzás hatásának még pontosabb felmérésére irányult.



Az Early Human Development szakfolyóirat számára írt tanulmányukban a szakemberek rámutattak arra is, hogy az újszülött számára minden dohányfüstben eltöltött órával egyre növekszik a bölcsőhalál veszedelme.

Az utóbbi időben számos bölcsőhalál vált elkerülhetővé azzal a módszerrel, hogy a kisdedet a hátára fektetik, és 30-ról 20 százalékra csökkent a dohányzók aránya is a terhes nők körében. A hirtelen csecsemőhalál számának csökkenése mellett így 57-ről 86 százalékra emelkedett azon elhalálozások aránya, amelyek a várandós mama cigarettázásának tulajdoníthatók, számol be az MTI.

Ha egyetlen nő sem dohányozna terhesség alatt, a bölcsőhalál mintegy hatvan százaléka megelőzhető lenne - hívták fel a figyelmet a brit szakemberek.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.10.17 11:23:10somask8

    A dohánygyártást csak azért nem szüntetik meg mert nagy rajta az állam haszna? (ÁFA, nyereségadó, aparűzési, stb)

  • 2007.10.17 11:40:13babó

    érdekelne azért, hogy pár generációval ezelőtt, amikor a nők még nem dohányoztak, mi volt a helyzet. vagy akkor még annyi más veszély is leselkedett a babákra, hogy a bölcsőhalál szinte elhanyagolható volt?

  • 2007.10.17 11:40:13-hattori-

    Ha egyetlen nő sem dohányozna... persze sokkal egyszerűbb venni egy légzésfigyelőt, mint letenni a cigit. A bűntudat elkerülése megvásárolható. Az önfegyelem meg néha nagyon nehéz.



    (mondom ezt ex-dohányosként, aki másfél éve nem gyújtott rá, pedig néha majd megveszek érte...)

  • 2007.10.17 12:14:15Lova

    somask8, a legnagyobb állami jövedelemforrás a cigarettával kapcsolatban a jövedéki adó, de lassan rájönnek, hogy több a dohányzásból eredő betegségek (és kiesett termelőképesség) ára mint ami bejön az adókból.

    Mindamellett normális állam nem kéne, hogy az állampolgárok lassú gyilkolásából pénzt kovácsoljon...



    Dohányos, két gyerekes apaként azt mondom, hogy a dohányosokat is megilleti a jog, hogy öljék magukat, de a gyerekek melletti dohányzást büntetném (lásd kaliforniai friss törvény, ahol büntethető az ember ha úgy dohányzik az autóban, hogy gyerek ül mellette / mögötte. Ez símán kiskorú veszélyeztetése kategória.

  • 2007.10.17 12:39:25mazsola84

    Én is dohányzom, de valahogy egyre kevésbé kívánom, pedig nem akarok leszokni. Amúgy mellettem dohányzik az apám kiskorom óta, lehet, hogy emiatt dohányzom én is, de lehet, hogy nem. Anyám 25 éve él vele, mégse szokott rá. Szóval bármilyen fura is engem nem visz rá a lélek, hogy apámat hibáztassam, attól függetlenül, hogy az én gyerekem mellet nem lesz cigizés. Lesz viszont belőle jó nagy családi botrány.

  • 2007.10.17 14:06:16eveln

    Én mikor megtudtam, hogy terhes vagyok, nem tudtam letenni a cigit, akármennyire szerettem volna. Viszont az első uh-on, amikor láttam őt, hazaértem, rágyújtottam, és el is nyomtam. A lelkiismeretem nem engedte, hogy elszívjak akár csak még egy szálat is. Ma 2 hónapos a kislányom, terhesség alatt nem dohányoztam (ki lehet bírni!!), és persze ha 8 hónapig nem dohányoztam, nem is fogom újra elkezdeni...

  • 2007.10.17 14:48:40Verbalis Inkontinencia

    Gratulálnék a kép készítőjének és a modelljének is. Kellőképp elrettentő.

    :)

  • 2007.10.17 14:51:41Zsubi

    Lova



    Tudom miért nem illeti meg a jog a dohányosokat, hogy megöljék magukat? Hiszen az állam a polgárok befizetett pénzéből próbálja megmenteni az "öngyilkos" - sok eetben gyenge - "kiváltságos" dohányosokat. Persze sok dohányos is fizet adót, de azért na...



    Egyszerűen nem tudom elfogadni azt, hogy valaki "nem tud leszokni". Nekem is volt enyhe függőségem egyéb iránt, de babatudat óta érdekes módon nincs.



    Sajnálom, megrögzött dohányzás ellenes vagyok és az is maradok!



    A kutyatartónak sem áll jogában oda szigriszaratni a kutyust a járdára. (volt kutyatartó vagyok)



    Oly sokan hiszik azt, hogy joguk van ehhez, meg ahhoz. Lósz@rt. Joga van dógozni és lesz pénze és akkor nem muszáj tüntetni, na de nem kanyarodok el. Erre ne is irjon senki semmit. Bocs, de felcsigáztam magam.



    Szerencsére egyre több városban/országban betiltják a közterületen, vendéglátó helyeke stb a dohányzást. Közönjük szépen.

  • 2007.10.17 15:02:13Zsubi

    Lova, hisz Te is leirtad: "legnagyobb állami jövedelemforrás a cigarettával kapcsolatban a jövedéki adó, de lassan rájönnek, hogy több a dohányzásból eredő betegségek (és kiesett termelőképesség) ára mint ami bejön az adókból."



    Nem értem a jogos irásodat utána.

  • 2007.10.17 15:06:38kisbalas

    OFF: Zsubi: Hiszen az állam a polgárok befizetett pénzéből próbálja megmenteni az "öngyilkos" - sok eetben gyenge - "kiváltságos" dohányosokat. Persze sok dohányos is fizet adót, de azért na...

    Bocsánat, de itt azért megjegyzem, hogy a cigin nem kevés adó van, ami szintén polgárok befizetett pénze ugyebár... szóval ennyi erővel akkor lehet sajnálni a pénzt azoktól is, akik nyugtatókkal pusztítják magukat, sőt ilyen érveléssel utáljuk már az extrém sportot űzőket is... bocs, de ez a mennyit költenek az adófizetők a dohányosokra érvelés mindig felhúz :( Igen, dohányoztam én is, igen leszoktam a terhesség miatt, le lehet szokni, ha valaki AKAR. Ha meg nem, akkor nem, lehet kulturáltan csinálni, érdekes módon az összes erős dohányos barátom azonnal és magától eltűnt a közelemből a cigivel, amint megtudták, hogy babát várok. Kulturáltság kérdése az egész, ha meg mást nem károsít vele, szerintem joga van...

  • 2007.10.17 15:31:12napos oldal

    ez elgondolkodtató, hogy bár a dohányosok többet vesznek ki a tb kasszából, ugyanakkor többet is fizetnek be, igaz, az állam egy másik zsebébe, de mégiscsak

  • 2007.10.17 16:03:39Borcsika

    Isteni! Le fogok szokni erről az oldalról. Állandóan ez megy. Ez nem más, mint diszkrimináció. Ha megfigyelitek, a héten ez a második bagózós-gyereknekártós cikk. Kicsit túl van már ez lihegve. Imádom az ilyen britt ráérős kutatók kimutatásait! Hitelesnek mondjuk a legtöbb esetben nem mondhatók. Mellesleg kinek mi köze a dologhoz. A légzésfigyelőről meg csak annyit, hogy hiába van, ha a szülő nem tudja, mit kell tennie, ha csilingel. Azért nem tudom mi lenne az állammal, ha minden bagós azt mondaná, hogy mostantól nem gyújtok rá. Mennyi lenne egy liter benzin, vagy mennyi lenne az szja. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy bagózzon mindenki, csak azt azért látni kell, hogy ez az állam egyik fő bevételi forrása. Összeomlana a költségvetés, ha nem bagóznának az emberek. És tüdőbetegek, asztmások, szívbetegek, és egyéb a dohányzáshoz kötött betegségek lennének.

  • 2007.10.17 16:16:32kisbalas

    Igazad van Borcsika, jó lenne inkább pár gyakorlati tanács arra az esetre, ha már megtörténik baj... Olvastam egy ilyen kezdeményezésről, ahol megtanítják a szülőket, mi a teendő vészhelyzet esetén (azon kívül, hogy mentőt hív az ember), de sajnos vidéken nem találtam ilyen tanfolyamot. Pedig tuti, hogy igény volna rá.

  • 2007.10.17 16:26:22Borcsika

    én speciel a kórházban is megmutatnám az anyukáknak, hogy mi ilyen esetben a teendő. A mamáknak is jobb lenne, ha lenne egy órás elfoglaltságuk, amikor valaki bemegy a szobájukba, és előadja, hogy mit kell ilyen esetekben tenni, és hogyan. De hogyan várhatnánk el ezt, amikor arra nem képesek sok helyen, hogy megmutassák az anyukáknak, hogy hogyan kell a fiúkat és a lányokat tisztába tenni, vagy segítenének az első szopis próbálkozásoknál. De sajna nem így van, amint az anyuka fogadóképes, már csapják is ki a gyereketa rooming-in-be, aztán viszlát.

    A gyerekágyon, a szbánkban volt egy kislány, aki 2 naposan majdenm megfulladt, mert valószínűleg magzatvizet nyelt, és visszajött neki. Anyuka rohant a csecsemősökhöz, ők ellátták, majd ahelyett, hogy megfigyelték volna, betettek egy légzésfigyelőt a baba alá. Amikor megkérdezte az anyuka, hogy mi van, ha csilingel, azt mondták neki, hogy rohanjon. Egy frissen szült anyuka. No comment.

    Szóval kisbalasnak igaza van, jobb lenne, ha vissztérnénk a gyakorlati oldalra, és nem ezekkel a cikkekkel foglalkoznánk.

    Van rengeteg téma, amivel előbb-utóbb szembesül az ember, pl. hiszti, fogzás, hányások, beszédfejlődés, és még sorolhatnám. Ehelyett hétszámra a bagósokkal foglalkozunk. És persze mindig vita, és kiakadás a vége.

  • 2007.10.17 16:31:18Alvomacko

    Borcsika: ne szokj le. A brit kutatók különben is nagyon ráérnek...

    De a bölcsőhalálról ill. a tennivalókról tényleg jó lenne egy poszt.



    Én úgy tudom, hogy az igazából az spontán légzéskimaradás. Tehát, ha csilingel a ketyere, felveszed a babát és ez a hirtelen mozdulat is segíthet a légzést megindítani.

    De a Madarász utcai gyermekkórházban van is szülőknek tanfolyam. Hogy mit kell tenni, ha leáll a légzés.

    Meg ott a bolcsohalal.hu is.

  • 2007.10.17 16:40:16Alvomacko

    Most nézem, hogy van egy termék, amelyhez mellékelnek egy filmet is, amelyen bemutatják, hogy mit kell tenni veszély esetén.

    És ugyanennél a cégnél lehet ilyen ketyerét klcsönözni is. 5 hónapra 10e Ft a kölcsönzési díj.

    És ahogy tovább nézem a CD-n lévő film 480 Ft-ért meg is vásárolható.

  • 2007.10.17 16:41:50Borcsika

    Alvomacko, csak fenyegetőztem :D



    Igen, tudom, hogy a Madarászban van, voltam is tanfolyamon, és én mondtam el a kórházban a szobatársaknak, hogy mit tanultunk. Aztán a végén nem vettem lézésfigyelőt :D. Azt mondta a gyerekorvos, felesleges, mert soxor téves a riasztás, és van egy-két anyuka, aki emiatt nem alszik rendesen, vagy nemes 1xűséggel kivette a gyerek alól, és elrakta. Csak a problémás babák szüleinek szokták ajánlani.

  • 2007.10.17 16:51:51Guruljka

    Borcsika, én pont azért kölcsönöztem, hogy nyugodtan aludjak:) Aludtam is. A gyerekek is. Hason.

  • 2007.10.17 17:21:52DrSzöszi

    Enyém is kizárólag hason.:) Légzésfigyelőn.

    És én is szuperül aludtam, és meggyőződésem, hogy a gyerek is azért alszik jól egész pici kora óta, mert nem paráztam miatta, és nem rohangáltam be hozzá.



    Mikor nagyobb lett, néha lemászott, akkor riasztott a cucc, de már az első után hozzászoktam, és totál nyugiban megnetm be kikapcsolni.:)



    Ha meg elutaztunk, akkor izgultam, és nézegettem.



    Szóval szerintem alkati kérdés.

  • 2007.10.17 17:26:08begyszli

    Mi a férjemmel azt találtuk ki, hogy a terhestornához meg a születésfelkészítő tanfolyamhoz hasonlóan, kellene tartani (kötelezően) minden várandós mamának egy "túlélő-tanfolyamot", amin tanítanának a szoptatási nehézségek leküzdésétől kezdve, a székletproblémákon keresztül a félrenyelésig mindenféle hasznos dolgot a babákkal kapcsolatban (egészségügy vizsga).

  • 2007.10.17 17:30:11DrSzöszi

    A félrenyeléskezelés az baromi fontos!Én egész végig azon rettegtem, mikor kell keresztbe betúrnom a gyerek szájába valami miatt... Aztán kellett, és annyira, de annyira féltem akkor hogy apuka fél perc után gyakorlatilag egy amerikaifocistát megszégyenítő módon lökött félre, mielőtt még szegény gyerekem belilult volna - aztán kiszedte ő!

  • 2007.10.18 11:59:44darvasa

    Alvomacko, holholhol (kerestem a bolcsohalal.hu oldalon, de vaksi vagyok szerintem)...

    van légzésfigyelőnk, összeolvastam-tanulmányoztam mindenfélét. tanfolyamon viszont nem voltam. még nem.

    a posztról: kicsit az édesapák-(nagymamák-nagypapák...) felelősségét is hangsúlyozhatta volna. (poronty - "baba-mama-papa blog")

    off mindenütt mindenért az anya a felelős. hátperszehogy(nem). on

    darvasa

  • 2007.10.18 12:51:53Alvomacko

    begyszli: nekünk a felrenyelés esetén nagyon drasztikus módszert mondtak. Egyszer alkalmaznunk is kellett. Működött.

    Szóval, hogy a gyereket lógassuk fejjel lefelé.

    Jó, ezt csak bizonyos súlyhatárig lehet alkalmazni. A miénk kb. 1 éves lehetett, amikor félrenyelt. A bokájánál fogva fejjel lefelé rázogattuk egy kicsit. :-) Ez így most irtó murisan hangzik, de kijött, ami a szájában volt.

  • 2007.10.18 12:52:57Hicudzsi

    Darvasa és DrSzöszi!

    Vannak tanfolyamok pl. itt:

    www.leghajo.hu/



    vagy a Madarász utcában tartottak még tavaly is tanfolyamot, ugyanitt lehetett kölcsönözni vagy vásárolni is légzésfigyelőt.

  • 2007.10.18 12:54:02Alvomacko

    darvasa: ha az oktatást keresed, akkor:

    Információ és felvilágosítás: dr. Szántó Imre

    Tel/üzenet/fax: 416 32 39



    Gondolom itt megmondják, hogy mikor lesz a legközelebbi oktatás. Egyetlen alkalom, ha jól tudom, tehát nem valami rendszeres tanfolyam. És asszem fizetni is kell.

  • 2007.10.18 12:58:25Alvomacko

    Az orvosi filmes, kölcsönözhető légzésfigyelő pedig itt érhető el:

    www.homecare.hu/





    Itt pedig újjáélesztési tanfolyam van:

    www.tiva-med.hu/ujraelesztes.htm



    Remélem ezek nem minősül igazán reklámnak és nem kapok érte lecseszést. :-)

  • 2007.10.18 12:59:36Hicudzsi

    Alvomacko!

    A kisöcsém is nyelt félre kb. egyéves korában (vagy kicsit korábban) apu is a bokájánál megfogva rázta és azonnal rohantak be vele a Madarászba.



  • 2007.10.18 13:42:49kisbalas

    Alvomacko köszi a linkeket!

  • 2007.10.18 15:27:13darvasa

    hú, köszi az infókat Alvomacko, Hicudzsi! most úgy tűnt, mintha nem tudnám használni a google-t, pedig igen. szóval kifejezetten a cd/dvd érdekelt volna, de látom, ez csak "egy bizonyos" márkával jár együtt - "egyéb" gyártmányú légzésfigyelőnk már van, így marad a "madarász". már két hónapja lelkifurdalok, hogy minden -témával kapcsolatos- szorongásom ellenére nem kerítettem időt a tanfolyamra:/

    darvasa

  • 2007.10.22 15:44:51Matyko

    Kozteri dohanyzast, vedett teruletek kozeleben dohanyzast, hasonlokat sulyosan buntetni kene.

    Csikkeldobast detto.

    Aki dohanyos, fizessen tobbszoros TBjarulekot, igy lenne fair.

    Ha varandos not latunk dohanyozni, nyugodtan be lehet szolni - szerintem.. Nyilvan nem anyazva azert.

    Ideje lenne pl a cigiarak jelentos emelesenek, sztem egy doboz cigi keruljon 1500 forintba legalabb... Ahogy minden nyugat-EU-ropai orszagban...

    Ja, es azokat az aljadek trafikosokat, akik gyereknek adnak el cigit, azoknak a kezet labat eltorni, korhazba gyogyulas alatt bemenni, ujra eltorni.

    Amugy Szeretet, Beke... :)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta