SZÜLŐSÉG

Ha a kicsi nem alszik el a bölcsődében

2007. október 11., csütörtök 11:25

Fruzs nevű olvasónk arról számol be, hogy bármit tesznek, a kisfia nem hajlandó elaludni a bölcsiben. Mik lehetnek az okok és mit lehet tenni ilyen esetben? A Velvet családi tanácsadója válaszol.



"Van egy 16 hónapos kisfiam, akit egyébként pici kora óta szoktattam ahhoz, hogy időnként csak az apával van, időnként a nagyival, stb. Nem is volt ezzel sosem gond, ha egyetemre kellett mennem, vagy vizsgaidőszakom volt, simán elvolt egész napokra azokkal az emberekkel, akiket ismert és szeretett. Soha egy hiszti nem volt, békésen, kiegyensúlyozottan viselte ezeket az alkalmakat. Egy dolog nem ment, ha máshol kellett aludni.

Hiába volt utazóágya, hiába aludt itthon mindig minden dédelgetés, altatás, és cumi nélkül egy perc alatt el, máshol hihetetlen hisztik voltak. Amikor kiderült, hogy bizony nekem vissza kell mennem dolgozni, és az egyetemen is idén le kell diplomázni, úgy döntöttünk, bölcsibe adjuk a picit. A közelünkben van egy remek bölcsi, csupa jót hallottam róla. Szerencsére fel is vették, ami már június elején kiderült.

Tudva a pici alvási szokásait, a nyarat arra szántuk, hogy minden hétvégén, ha kellett, ha nem, mentünk valahova, vittük a kiságyat, és úgy intéztük, hogy ott is aludjon. Persze ez nagyon nehezen ment, volt, hogy 40 perces ordítás után sem aludt, ki kellett venni. Volt hogy nagy nehezen elaludt, de csak egy fél órára. De nem adtuk fel, mentünk mindig továbbra is. Szép lassan javult a helyzet, augusztus végére már idegen helyen is hang nélkül tudott elaludni, és ki is aludta az idejét, ahogy otthon szokta. Meg is nyugodtam, hogy akkor tuti a bölcsiben sem lesz gond.

Na, de elérkezett a beszoktatás ideje. Az első 2 hétben, amikor nem kellett ott aludni, csak játszani, enni, minden rendben volt. Egyszer sem sírt, csak akkor mikor mentem érte, és hazajöttünk. Hatalmasokat evett, meg sem állt az udvaron, játszott, barátkozott. Nagyon nyitott, és érdeklődő gyerek révén, a sok idegen gyerek sem ijsztette meg, sőt nagyon is az elemébe került. És eljött az alvás ideje. És innentől kezdve horror.

Bármit csinálnak a gondozónők, egyszerűen nem alszik. De az csak hagyján, hogy ő nem alszik, de másokat sem hagy. Áll a kiságyban, ugyan nem sír, de hangosan sikongat, beszélget, magyarul nem marad csöndben. Már a dadusok azzal is próbálkoznak, hogy mi lenne, ha nem hagynám ott egész napra, de nem tehetem, dolgoznom kell, és a diploma is a nyakamon. Lehet, hogy én vagyok kicsit érzékeny, de mintha már kicsit ferde szemmel is néznének rám, ránk, emiatt.

Felajánlottam, hogy esetleg megpróbálom én letenni, de azt nem engedik, mert akkor az megzavarhatja a többi gyereket. (Az én anyukám miért nem lehet itt?)De az is zavarja a gyerekeket, ha nem tudnak aludni. Nem tudom melyik lenne a jobb. Aztán már azt is megkérdezték tőlem, hogy miért adom be. Dolgom van, vagy csak unom? Hát én ezen elképedtem. Van olyan, aki CSAK azért adja be a bölcsibe a babáját, mert unja? Tényleg létezik ilyen?"

Regős Judit, a Velvet családi tanácsadója válaszol:

Megértem, hogy nehéz a gyermeknevelést a munkával összeegyeztetni. Véleményem szerint a bölcsi egy szükséges rossz intézmény, hiszen a gyereknek legalább kétéves koráig a legjobb helye otthon, a családban van. Továbbá különböző közösségi programokon egy szeretett személy kíséretében: aki lehet anya, apa, nagymama vagy egy jól megválasztott babysitter. Tudom, hogy mindez ugyan ideális, de nem könnyű megvalósítani. Sokszor nincs a közelben "hadra fogható" nagyszülő, mert vidéken élnek, vagy még ők is dolgoznak. A babysittert pedig nem mindenki tudja megfizetni. Pénzt kell keresni az embernek, és így nem lehet annyit a gyerekével, mint amennyit szeretne.

Ha már bölcsibe kell adnunk a gyereket, akkor a legjobb, ha keresünk egy kis létszámú bölcsödét vagy családi napközit, amely maximum 7 gyereket fogadhat. A kis létszám azért fontos, hogy a gyerek ki tudja alakítani a megfelelő kötődést a bölcsis nénivel és egyedi bánásmódban részesülhessen. Kisfiad problémájára mindenképp az egyedi bánásmód a megoldás. Amiatt nem kell aggódnod, hogy valami baj lenne vele. Az természetes, hogy egy 16 hónapos gyerek nehezen alszik el egy idegen környezetben. Ez más, mint nyáron volt. Vannak könnyebben és nehezebben alkalmazkodó gyerekek, ebből még nem lehet hosszú távú következtetéseket levonni. De az biztos, hogy ez a helyzet így tényleg tarthatatlan. Az se lenne szerencsés, ha a gyerek betörne, és csak azért aludna el, mert félne a következményektől. Mint azt korábban említettem, leginkább a kis létszámú családi napközit javaslom.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.10.13 16:46:45zolnaid

    Guruljka, mi nem akartuk semmiképp se a gyereket a körzetes oviba adni. (nem ez a topik, hogy miért, nagyon jó okaink voltak rá). Szóval mi a legvégén szerepelhettübnk ennek a "listának" és bizony protekcióval kerültünk be. Szégyen, de így van. De mostmár a tesó legalább könnyebben bejut.

  • 2007.10.13 18:27:26Alvomacko

    Azért ez olyan elszomorító. 3 éves kor után már semmiféle anyagi támogatás nincs a gyerekneveléshez, tehát dolgozni mindenképpen kell. Ekkor meg ki vagy szolgáltatva, hogy valahová vegyék fel a gyereket. Ha nem a körzetes oviba, akkor is valahová. Botrányos az egész. És még nem beszéltünk az új és gigászi méretű lakóparkokról sem. Oda szinte csak fiatal párok költöznek (hogy miből, az már más kérdés... mert olyan horribilis árak vannak, hogy én csak nézek, hogy még mindig megéri lakóparkot építeni...), tehát rengeteg a gyerek. Most. Igaz 10 év múlva azon a körnéyken inkább az iskola fog hiányozni.

    Érdekes a mi lakótelepünk is. Nálunk van óvoda. Mindig is volt. Kaptuk a teleppel együtt. Meg iskolát is. Pedig ez már nem a szoc. idején épült, de valakinek nagyon-nagyos sok esze volt, örök hálánk is érte! De látom, hogy nálunk is a házak közötti játszók elnéptelenedtek, a miénken már megszüntették a csuszdát, a hintát és a homokozó sincs már feltöltve. A ház előtt sincs már gyerekzsivaj délutánonként és fű sincs focizás miatt szétrúgva. Néha kicsit furcsa. Mostanában kisminkelt kamaszokat látok délutánonként buliba indulni, meg csókolózó párokat a ház sarkánál... Öregszünk... De nem is erről akartam írni. Arról, hogy a mi ovinkba is már messziről hordják a gyerekeket, de még telt ház van.

    Szóval nem egyszerű ez az óvoda kérdés, de az tuti, hogy még sokkal több kellene...

  • 2007.10.13 19:30:59wish73

    sztem nem az a gáz, h 3 év után már nincs lóvé, ebben a korban már a gyereknek is, szülőnek is jobb, ha hasonszőrűek (de hülye szó:)) ) társaságában tölti a mindennapjait. az a gáz, h bezárják az ovikat, mert 1-2 évig kevesebb a gyerek, aztán kinő a földből 4-5 lakópark, és hirtelen túljelenzkezés van. ki hitte volna, amikor az önkormányzatnál az építési engedélyeket kiadták épp ugyanabban az épületben, ahol az óvódákról döntenek? csak biztos 2 szobával odébb.

    Guruljka, eloszlatnék egy félreértést: sajátos nevelési igényű (SNI) gyerek kb. sérült, fogyatékos, csak ma annyira foinomkodunk, h nem nevezzük a nevén. szóval az SNI gyerekeket kötelező felvenni 3 éves kortól, ill. azokat, akik nevelési támogatást kapnak a helyi önkormányzattól. a többi, amiket te soroltál, csak akkor szempont, amikor "válogatnak". nekik nyilván előnyük van, de nem kötelező. sajátossal nem telik ki a létszám, elkezdik feltölteni a csoportot, és akkor jön a súlyozás, h tesó is idejár, körzetis, stb., stb. de ezek nem kötelező érvénnyel betartandók az intézmény vezetőjére nézve-hú, ez hivatalosan hangzik:)

    úgyhogy, ha teltház van, akkor csak akkor érdemes a jegyzőhöz futni, ha valakiről konkrétan tudod, h úgy került be, h pl. nem körzetis, te meg az vagy, vagy gyesen van, te meg dolgozni mennél. bár ilyenkor ugye felmerül a hátszél kérdése, de végülis mi baj lehet abból, ha az ember jelzéssel él.

  • 2007.10.13 20:29:37opti

    Szerintem nagyon is csocsirogyi hogy három éves korig kapunk pénzt. Nekem korrekt, hogy két éves korig lehet nagyobb összeget kapni és ez is rajtunk múlik. Oké, nem könnyű összehozni, és sokat kell számolgatni ha az ember fiatalon, rövid pályafutás után akar gyereket, de ez még mindig sokkal de sokkal korrektebb mint más nyugati országokban. Konkrét dolgokat nem tudok, csak nagyjából van fogalmam olasz és belga rendszerekről. Konkrétan a belgáknál fél év a gyed. Ez alatt több a pénz, de azért az a fél év írtó kevés. Utána csinálsz amit akarsz, a munkahelyed nem köteles visszavenni. Apa is elmehet még egy fél év gyedre, de utána bölcsi, babysitter.

    Én nem a max gyedet kaptam, de nem is keveset, szerintem ki lehet jönni belőle ha apa is dolgozik, és az, hogy gyes mellett lehet melózni meg hihetetlen. Szóval ezt a rendszert azért ne szídjuk, mert még a végén ez se lesz. A gond valóban a bölcsik, ovik férőhelyével van. Na és persze a munkakereséssel. Nekem pl sajna megszűnt a jogviszonyom, nincs hova visszamennem. Novemberig el kéne helyezkednem, necces...

  • 2007.10.13 20:48:48evaandrea

    Érdekes, hogy régebben, amikor még nem voltak ilyen hiperszuper pelenkák, a gyerekek szinte kivétel nélkül 3 éves korukra szobatiszták lettek.Ezért ez nem is volt feltétel az óvodába kerüléshez. Őszintén szólva én megértem, hogy az óvodák nem veszik be a pelenkás gyerekeket.

    És azon meg tényleg csodálkozom, hogy néha még 4 éves is a bölcsiben van a szobatisztaság hiánya miatt.

    A mi bölcsinkben a gyerekek együtt biliztek. Még a pelenkások is kedvet kaptak hozzá...

  • 2007.10.13 22:22:12Guruljka

    wish73, én nem a sajátos nevelési igényűekről, hanem a sajátos helyzetűekről írtam. A kettő más. A törvény külön szól a SIN-ről. De abban igazad van, hogy azt kihagytam, hogy előírás az integráció, vagyis a SIN-esek felvétele. Őket helyhiányra hivatkozva sem lehet elutasítani, ugyanúgy, mint a gyámhatóság által odaküldött gyerekeket sem. Azt pedig kötelezően az Önkormányzatnak vagyis a fenntartónak kell meghatároznia mit jelent számára a sajátos helyzetű gyerek és nem az intézmények vezetőinek vagy belső szabályzatainak. Minden önkormányzatnál meg is mondják (vagy meg kéne mondják) mi a kötelező súlyozási sorrend. Plusz minden évben valamikor március körül minden oviban és bölcsiben ki is kell függeszteni az az évi beóvodázásra vonatkozó szavályokat tartalmazó jegyzői hírdetményt is. Ez a hírdetmény magában foglalja a nemzetiségi óvodákra vonatkozó passzusokat is, az adott jegyzői körzetben a településen található nemzetési nyelveken is. (fővárosnál a kétszíntű önkormányzati rendszer miatt kicsit másképp van, mert a hirdetményt a fővárosi önkormányzathoz tartozó főjegyző adja ki, de ott a kerületi önkormányzatok a fenntartók és a kerületi jegyzőik ellenőrzik a törvényességet. Itt pl. soha nincs folyamatos beiratás, vidéken meg általában van) Ja és a hátrányos helyzetű gyerekek is általában a sajátos helyzetűek közé tartoznak, ez a fenti HSZ-emből szintén kimaradt.



    evaandrea, szerintem nincs olyan aki 4 évesen bölcsisen nem szobatiszta, mert ott pik-pakk szobatisztaságra szoktatják Őket. Másdrészt meg az is szobatisztaság, ha a gyerek csak pelenkába hajlandó kakilni, de jelez. Leginkább azért vannak a bölcsikben közel 4 évesek mert évvesztesek és nem veszik fel őket az oviba, vagy mert a szülők ott akarják tartani és sikerül ki is lobbizniuk a dolgot.

    Aki bölcsiből megy és évvesztes azt tutira elhajtják abban az évben amikor betölti a hármat. De ha otthonról jön a gyerek, akkor általában a szeptember-októberi születésűeket felveszik, csak Ők a 3. szülinapjuk utáni napon kezdenek el bejárni.



    És komolyan mondom a 3. évet betöltöteket a körzetes ovik nem merik a papír beadása után elutasítani, mert mindenhol van egy-két protekciós gyerek, akik miatt rizikós lenne, hogy anyuka fellebbez.



    Egyébként azt én is megértem, hogy nem járatják be azokat a gyerekeket, akik nem szobatiszták, de azt nem, hogy miért hangoztatják, hogy ez óvodaérettségi és így felvételi feltétel. Mert ez egyszerűen nem igaz. Valamint ha valakit ezért elutasítanak már májusban, hogy a papírt se adja be és közben nyáron szobatiszta lesz a gyerek akkor mi van?

    Persze ez csak ott jelent gondot, ahol sok a gyerek és kevés az ovi. Na ezért teszek én lépéseket a Zuglói Önkormányzatnál, mert itt rengeteg "lakópark" épült, de egy darab új ovi meg bölcsi sincs. Viszont rengeteg a gyerek.

    Egyébként én finoman jeleztem, hogy ismerem a dörgést és be is fejezték a lebeszélős próbálkozást és eljátszoták, hogy ja Ő már elmúlt három és körzetes akkor persze. De majd mindenkinél bepróbálkoztak, mert sokkal többen jelentkeztek, mint amennyi hely volt. Enyim nagy idén kiscsoportos.

    De hogy senki ne higgye, hogy milyen jó azoknak ahol kevés a gyerek, ott meg az ovik azzal játszanak, hogy indokolatlanul IS visszatartják a gyerekeket.

  • 2007.10.13 22:24:10Guruljka

    Ugylátszik a SIN jobban tetszik az ujjaimnak, mint az SIN=SNI=sajátos nevelési igényűek. Szóval bocsi.

  • 2007.10.14 00:05:52evaandrea

    Úgy látszik, mindegyik gyerekenél szerencsénk volt az ovival, a hozzánk legközelebb esőbe , a nekünk szimpatikus óvónénihez kerültek, mindenféle protekció nélkül.

    Akit az óvodából visszatartanak, hidd el, csak jól jár.Az az egy év olyan magabiztosságot, érettséget ad a gyereknek, ami jó pár évig kitart.

  • 2007.10.14 19:44:28Guruljka

    evaandrea, bocs mert ez igazán nem a Te személyednek szól amit írok, hanem a visszatartási szokásnak.

    Szépen szólva a visszatartás mondjuk egy évvesztes gyereknél éveket vesz el az életéből. Mert lehet, hogy látszólag mindegy, hogy 6 évesen vagy közel nyolc évesen kezdi valaki a sulit, de baromira nem mindegy, hogy 18 vagy közel 20 évesen érettségizik.

    De a legfontosabb, hogy ez teljesen egyén és gyerek függő.

    Én nagyon-nagyon ellenzem azt, hogy manapság bizonyos helyeken a gyerekek nagy részét visszatartják. Már máshova leírtam, hogy a tesóm nevelt lánya pl hogy járt. Most kb 1 fejjel magasabb az osztálytársainál, már van melle stb., míg az osztálytársai kislányok. Nagyon rossz és nehéz helyzetben van.

    Nem elég csak azt az 1 év plusz játékot nézni.

    De mégeygszer mondom baromira gyerek függő, mert van olyan gyerek akinek tényleg szükséége van a plusz 1 év ovira, de nem annyi, mint amennyit visszatartanak.

  • 2007.10.14 20:09:50nullacska

    hát a visszatartásról három iskoláskorú anyjaként a következő a véleméynem ( bár nem e topic témája, de azé kicsit ide illik )

    - Magyaroszágon sajnos nem az iskolák váltak nyugat eu-i és a legújabb gyermekpszichológiai szemléleteknek és kutatásoknak megfelelőan óvoda meghosszabbításaként müködő intézményekké, hanem az óvodák váltak iskola-előkészítővé

    - ennek következméyne : a még májusban te általad összeszedett gyerek ( ruhája , cipője, minden cucca a Te felősséged hogy rá kerüljön, és indulhattok haza ) szeptemberben elvárás tőle, hogy az iskolatáskája, és annak minden tartalma, valamint összes ruhája a gyerek felelőssége hogy össze legyen szedve + elvárás hogy napi 6 órában tanuljon, és egyáltalán ne játszon, valamint nincs pihenőidő sem napközben

    - gondoljátok végig : májustól szeptemberig CSAK NÉGY HÓNAP telt el, és mégis elvárjuk mideezt a gyerekektől

    - a szülők féltve gyrekekeiket- joggal! - inkább visszatartják a gyerekeket és ez egy olyan spirált indított el, hogy,aki nem tartaná vissza az is visszatartja, mert az ő gyereke annyira kicsi lesz a többiekhez képest, ha normál időben megy suliba ( AGYRÉM! )

    a most 16 éves 11.es lányom a legfiatalabb az osztályában, ő nem évvesztes, tele van az osztálya már 18 év feletti fiatallal, de ez egyébként ennek a korosztálynak egyáltalán nem gond

  • 2007.10.14 20:24:56Guruljka

    Már másik postban én is elmélkedtem erről az AGYRÉM-ről, ami ráadásul egyenlőre visszafordíthatatlannak látszik.

    Ráadásul annyi hazug rizsát nyomattak az elmúlt években a szülői fejekbe, hogy az borzasztó... Pedig az egész láncreakciót a politika által hozott óvodaleépítési dömping indította el. Eleinte az ovik csak próbáltak túlélni, aztán szokássá vált a dolog. És ahogy írtad nullácska, ma már az is visszattartja aki nem is akarná. De én nagyon örülnék ha legalább az évvesztes gyerekeket meg a januáuri-februári születésűeket nem fognák vissza, mert később tényleg hiányozni fog az az idő. Mindenki gondoljon bele mekkora különbség volt a 11 és 13 éves vagy a 18 és 20 éves önmaga között. Nálam ég és föld. De most komolyan az unokahúgom 6. osztályban menstruált,és feszengett a méreteitől és a testi változásaitól, miközben a padtársa még barbiezott.

    Szóval én örülnék ha ez a felállás változna. Én a magam részéről iskolaérettségi vizsgálatot fogok csinálni (van erre szakképzett nagynéni a családban, de akár én is megcsinálom) és aszerint döntünk majd.

  • 2007.10.14 20:48:08levendul

    Guruljka, sztem ez marhaság. Engem nem a politika indított arra, hogy még egy évet oviban tartsam a gyerekeimet. Mondjuk ezt a múltkori poszton már kiveséztük.



    Én hat évesen mentem, már negyedikben nőtt a mellem, borzasztóan zavart, mert a többieknek meg nem. A nagylányom tíz, ő hét évesen ment. Cicije nincs, de szeretne, mert a többiek között vannak olyanok, akiknek már van.



    Ezt sztem lehet otthon kicsit kompenzálni. Azt sokkal nehezebb, ha a hat éves egyszerűen nem birkózik meg a sok önálló feladattal, monotóniával, egyebekkel. És néha nagyon nehéz azt tavasszal megjósolni, hogy fog-e annyit érni a gyerek a nyári szünetben, hogy menjen neki az iskolai rutin.

  • 2007.10.14 20:49:06mamafáni

    Hát igen. Tényleg egyre több az "évvesztes" gyerek, akik csupán azért maradnak, mert a szülők kifejezetten kérik az óvodát. Pedig tényleg fontos, hogy a gyerek akkor menjen iskolába, amikor arra megérik. Ja, hogy ő lesz a legfiatalabb? Legtöbbször ez a szülők gondja, hogy ha a társai már idősebbek, mit fog ő ott kezdeni magával? El fog veszni közöttük, nem fogja bírni a strapát, elnyomják...



    Pedig jó lenne, ha az is tudatosulna a szülők fejében, hogy az érett gyereket el kell engedni az iskolába. Felesleges az oviban tartani!. Nem azért, mert ott csak unatkozni fog,(unatkozni nem fog,mert lefoglalja majd az óvónéni, csak ő már túl van azon a szinten, amit a többiek éppen még el sem értek!) hanem ahogy Guruljka is írta, hiányozni fog az az év az életéből. És az oviban ugye azok maradtak, akiknek még szükségük van egy évre az iskoláig, kvázi nem lesz neki megfelelő társa értelmi és érzelmi szinten.

    Nagyon kisarkítottam az utolsó mondatokat, természetesen nem szó szerint értendő.



    Szóval, nagyon fontos, hogy jókor engedjük el gyerekeket az iskolába. Se korán, SE KÉSŐN!!!!

  • 2007.10.14 20:53:11begyszli

    Nálunk itt a faluban nem szokás a visszatartás, már csak azért sem, mert annyi az "új" gyerek, hogy a "régieket" akik iskolaérettek, el kell ballagtatni. Viszont, mint már egy másik helyen írtam, mindkét iskolánkban van iskola-otthonos oktatás, ami kíméli a gyerkőcöket.

  • 2007.10.14 20:57:09levendul

    Én 19 voltam, amikor érettségiztem, pedig hat évesen kezdtem a sulit. Nekem nem volt probléma az a plusz egy év. Fel sem merült soha.



    Én úgy láttam, hogy a lányaimnak volt megfelelő társa "értelmi és érzelmi szinten " is az oviban az ott töltött plusz egy évben is.



    És én inkább azt tapasztalom, hogy a hat évesek közül sokan nem érettek az iskolára. Persze lehet, hogy nincs igazam.

  • 2007.10.14 21:08:34mamafáni

    MOst olvastam el a hozzászólásokat, és egy kicsit pontosítanék.

    Wish73: Az óvoda nem köteles felvenni a Sajátos nevelési igényű gyereket, mert az integráció nem kötelező. Az intézmény dönti el, hogy integrál-e, vagy nem. Hiszen egy pedagógus nem kötelezhető arra, hogy gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus...stb feladatát ellássa=nincs meg az intergáláshoz szükséges szakmai feltétel!!!!!

    Ismétlem: Az integráció nem kötelező az intézmények számára. Az más kérdés, hogy egyre több intézmény él ezzel a lehetőséggel, és így próbálja magát fenntartani...



    mennem kell, jövök még.

    Guruljka, nem SIN, hanem SNI: Sajátos Nevelési Igény. (bocs, nem kioktatásként)

  • 2007.10.14 21:46:29wish73

    mamafáni, én is pontosítanék: ha egy óvoda ún. integráló ovi, akkor ez szerepel az alapító okiratában, és konkrétan fel van sorolva, h milyen fogyatékosságra van kapacitása. ha ilyen gyerek jön, ill. őket jelöli ki a szakértői bizottság, akkor köteles felvenni. ha viszont "mezei" óvoda és sem személyi, sem tárgyi feltételei nincsenek az integrációhoz, akkor nem is veheti fel az SNI-gyereket, mert úgy megbüntetik, mint a szél.

  • 2007.10.15 12:05:32evaandrea

    Az iskolaérettségi vizsgálat egy dolog.

    Egy másik meg az, hogy képes-e egyáltalán végig ülni 45 percet? Mennyire bírja alvás nélkül? Elbírja-e a táskát, be tudja-e kötni a cipőjét stb... Szóval nem csak az értelmi képességek számítanak, mentálisan és fizikailag is érett-e?

    Az az 1 év, amit még az oviban tölt, egy szabad, gondtalan, játékkal eltöltött év. Ami nem hiányozni fog valamikor,(ugyan miért,hamarabb kellene dolgoznia, házasodnia, szülnie???) hanem feltölt, erősít .A nagy erőpróba, az iskola sokkal könnyebben megy. Ezek a saját tapasztalataim. A 4 gyerekem közül 3 évvesztes volt, és nem bántuk meg, kitűnő tanulók. Lehet, anékül is azok lettek volna, de sokkal kevesebb erőfeszítéssel, az biztos. A fiam, aki nem késett, januári, és így is fél évig vígasztalhatatlan volt, amiért nem mehetett a másfél évvel idősebb bátyjával iskolába. Még olvasni is megtanult, azt hitte, ez a feltétel...Egyébként ő is kiváló tanuló, szóval nagy különbséget nem látok. Talán fáradékonyabb néha. Én mégis azt mondom, 1 év szabadségot, gondtalan játékot ajándékozunk a gyerekeinknek .

    Az egyik volt ovodatársunk még 7 évesen sem ment szülői kérésre, csak 8-al iskolába. Ezt túlzásnak tartottam, és most az iskolában ez a kislány elképzelhetetlenül boldog, minden sikerül, és egy olyan magabiztosságot szerzett, hogy minden erőfeszítés nélkül simán megy a suli. Csak sikerélménye van. És ez nem megvetendő.

  • 2007.10.15 12:54:25nullacska

    sztem az alapvető probléma az óvoda és iskola közötti ZÉRÓ átmenet!!!

    sztem ez nem normális dolog, hogy sem az óvoda, sem az iskola nem foglalkozik ezzel, pedig ha ez meg lenne oldva, nem lenne a sok évvesztes gyerek, és nem beszélnénk állandóan "iskolaérettségről"



    6-10 év között ( van aki év közben januárban egszer csak "érett" lesz, olyan ez szinte, mint a járni tanulás, nem lehet kategóriákat és vonalakat húzni ) bőven lenne ideje midnenkinek arra, hogy mikor válik éretté és ez alatt az idő alatt két dolgot kéne csak tanulni : számolni és olvasni. ( nem római számokat átváltani, dekát és mm-t átváltani stb stb )

    de ezt már elmodnta előttem 1000X Ranschburg és Vekerdi is, csak éppen olyan mintha senki nem hallana és látna ebben a kib.... országban ( bocsánat hogy felhúztam magam )



    de lekinkább a három majomra emlékeztet engem az összes önkormányzati iskola ( engem nehéz az ellenkezőjéről meggyőzni, ezt már kifejtettem a " leckét a szülők kapják" topikban is )

  • 2007.10.15 13:44:04Guruljka

    Látom ez ismét vita-téma lett.



    Mamafáni a malőrt már észrevettem és utána helyesbítettem is, valamiért a SIN-re állt a kezem:)



    levendul, én nem azt mondtam, hogy Te a politika miatt tartattad vissza a gyerekeidet, hanem azt, hogy ezt a visszatartósdi láncreakciót a politika indította el. Ez nagyon más. Másrészt az, hogy neked egy év plusz nem jelentett gondot, az nem jelenti azt, hogy másnak nem jelent gondot a 1,5-2 év. Az unokahúgomnak például nagyon nagy bajt jelent 7. osztályos korában és már tavaly is rossz volt neki.



    A sajátos nevelési igényűek és a sajátos helyzetűek még mindig mások. És igen területenként vagy van óvoda, amely köteles felvenni az SNI-seket. Ha nincs, akkor a helyi önkormányzatnak biztosítani kell számukra a feltételeket, hogy eljussanak oda stb. De itt nagyon nem ez a lényeg.



    evaandrea, az iskolaérettségi vizsgálatnak pontosan az a lényege, hogy felmérje a gyerek képes-e az iskolai elvárásoknak megfelelően "működni" tehát, az a gyerek aki iskolaérett, képes a tanórát kibírni. Egy szóval sem mondom, hogy könnyű nekik, csak azt, hogy egy iskolaérettnek megy. Akinek nem megy, az meg valóban jó ha vár még egy évet, mert nem iskolaérett. Ha akkor sem megy, akkor más gond van. Mert van olyan is.



    Nem az volt a célom, hogy itt lelkiismeret furdalást okozzak ezzel a dologgal azoknak akik visszatartották a gyerekeiket, mert nyílván mindannyian a lehető legjobbat akarták és mérlegeltek, amikor így döntöttek. Így látták jónak.

    Nekem az egésszel egy bajom van. Semmilyen szakmai indok nincs arra, hogy az iskolaérett gyerekek várjanak egy évet. De ellenérv van rá.

    Nem véletlenül van így. Az iskolaérettség egy nagyon pontosan körbehatárolható dolog. Egy komoly idegrendszeri és testi érési folyamat meglétét feltételezi. Aminek lezajlása után az óvoda, mint intézmény nem igazán képes sem a fizikai, sem a szellemi fejlesztést igazán ellátni. És az óvónőt sem arra képezték ki!!!!! A gyerek egy úgymond egy fogékony időszakban "parkolópájára" kerül. De ha csak a testi oldalát nézi valaki: a visszatartott nagycsoportos gyakran kinövik az óvodai bútorzatot is. Főleg manapság, amikor egyre nagyobbak a gyerekek.

    Azért írtam ezt le és biztos még párszor le fogom írni, mert én azt szeretném ha valós információk alapján mérlegelhetne mindenki.

    Bizonyos helyeken ugyanis felső utasításra az óvónők el sem mondhatják, hogy ők nem javasolják a visszatartást. Igen, van olyan óvónő, aki az állásával játszik ha nem agitál a visszatartás mellett. Más helyeken meg valóban majdnem kilökik a 6 éveseket ha kell, ha nem. És ez, ha tetszik ha nem, a politika miatt van így. És csak befolyásol minket mit mond az óvoda. De ha kicsit is bizonytalanok vagyunk, van rá lehetőség, hogy szakemberekhez forduljunk és meghozzuk a legjobb döntést. De irányként tényleg azt tudom mondani, hogy a nem iskolaérett évvesztes gyerek olyan, mint a fehér holló. Úgyhogy esetükben ha az óvoda a visszatartást javasolja, akkor én mindenkinek csak azt tudom javasolni csináltasson iskolaérettségi vizsgálatot.

    Másrészt evaandrea én meg csak rossz példákat tudok a visszatartásra. És a saját kortársaim között is van aki saját bevallása szerint állandóan hülyének érezte magát, mert 2 évvel idősebb volt nálunk és nem, tudott jobban teljesíteni, mint mi.

    Ez az egy év játékot ajándékozunk a legjobb PR szöveg erre az egészre. De valójában az óvoda sem a gondtalan játék helye, ott is foglalkozások vannak csak más a keret. Az utolsó év pedig iskola-előkészítő. Aki kétszer lesz úgymond "nagycsoportos" az kétszer jár iskola-előkészítőbe, ami nem a gondtalan játékról szól, csak a játékosabb tanulásról és egy év tudásbeli parkolásról. Én végig a 1,5-2 évről és elsősorban az évvesztesek visszatartásáról meg a kétszeresen visszatartottakról beszéltem, Ti meg 1 évről és az nagyon nem ugyanaz! Mert vannak későn érő típusok akiknek valóban szükségük van arra plusz egy évre. De nem ennyi!!!!



    evaandrea, én nagyon nem kívánom a volt ovistársatoknak, hogy hatodikra nagyobb legyen még az összes fiúnál is az osztályában, emiatt csúfolják és piszkálják, valamint ekkor még elkezdjen nőni a melle is a sok kislány között és ettől kiakadjon... Ez egy családomon belüli példa.

    Szóval én azt szeretném, hogy mindenki a valós előnyök, és hátrányok ismeretében mérlegeljen, mert az nem igaz, hogy ez egy olyan döntés, ami biztos nem okoz hátrányt. Minden létező döntésnek vannak hátulütői, de ebben a témában ezekről nem akarnak vagy nem szokás beszélni.

    Tekinthetitek ezt vesszőparipámnak, mert nagyon-nagyon fontosnak tarom és a visszatartás terndjét pedig nagyon rossznak. Persze nem kell velem egyetérteni. A lényeg az, hogy minél többen gondolkodjanak rajta. Főleg azok, akik még a beiskolázás előtt vannak.

  • 2007.10.15 15:47:56wish73

    mindenki azon szörnyűlködik, h nincs átmenet az ovi és a suli között. én azok közé a "poroszos" szülők közé sorolom magam, aki örül, h a mi ovinkban az óvónők kezdetektől fogva készültek a foglalkozásokra, és már a kiscsoportban is leültették őket az asztalhoz. igaz, h játékosan, igaz, h 20 percekre, de így eljutottak oda, h iskolakezdésre a gyerekek képesek lettek végigülni egy komplett foglalkozást, lett feladattudatuk, tartós figyelmük. félre ne értsétek, nem minisuli volt, ovisoknak való tartalmú és hosszúságúak voltak a foglalkozások, és persze jutott idő benti és udvari szabadjátékra is, de az idei tanévkezdés nem érte a gyerekeket hidegzuhanyként. nagyon "trendi" mostanában, h az ovi arra van, h játszanak, de azért egy 5-6 éves gyereknek már igénye is van irányított tevékenységekre, nem csak a téblábolásra. persze, könnyebb ott ücsörögnie az óvónőnek, mint felkészülni és megtartani egy foglalkozást.

    sztem attól ilyen sok az iskolaéretlen gyerek, mert az ovikban semmi nem történik, a szülők meg vagy naívak, vagy lusták, és azt gondolják, h elég az ovi. pedig millió olyan képesség van, ami nem fog ráragadni a gyerekre, mint a kosz, meg kell tanulnia, és az elsős tanítónéni joggal várhatná el egy 6-7 évestől, h tudja, melyik a jobb és bal keze, hol van az alatta-felette, és, h az udvari szünetre fel tudjon egyedül öltözködni a gyerek. valahogy a mi gyerekkorunkban ezek annyira természetesek voltak, ma meg egyfelől árad a gyerek felé az infóhalmaz, amit ép ésszel felfogni, feldolgozni sem tud koránál fogva, másfelől meg csecsemőként szolgálják ki őket, és nulla az elvárás feléjük.

    amúgy az is rém praktik lenne, ha az óvodai logopédusok nem csak az óvónőkkel való fecsegéssel töltenék a munkaidejüket, mert sokan azt hiszik, h a logopédus "csak" hangzókat javít, pedig az ő kompetenciája az iskolaérettséghez szükséges képességek felmérése, és amennyiben hiányt tapasztal,a fejlesztés, ill. az óvónővel való együttműködés, valamint a dyslexiára hajlamos gyerekek kiszűrése, tanítása.

    és, ha eztélleg így működne,akkor mindenki mehetne akkor suliba, amikor az a legoptimálisabb, de maíg a lustaság és a fejkvóta dominál, addig jobb nem lesz.

  • 2007.10.15 16:04:26Alvomacko

    wish73: én azt hittem minden oviban így van ez. 10 évvel ezelőtt a miénkben tuti így volt. Már középsőben voltak foglalkozások, de nem kötelező jelleggel. Nagycsoportban meg már kötelelző volt. Az óvónők mindig minden gyereket bevontak. Rengeteg játékos feladatlapot oldottak meg a gyerekek, sokszor mi, szülők fénymásoltuk őket. És negyed évenként megmutatták nekünk, szülőknek is, hogy hol tart a gyerek.

    Mi csak néztünk, hogy micsoda matek meg logikai feladványokat oldottak meg a gyerekek.

    És rengeteget kézműveskedtek. Még batikoltak is. Meg gesztenyebábokat készítettek, meg sógyurmáztak, meg fontak. És mindig rajzoltak. Hetente új rajzokat állítottak ki az előcsarnokban.

    Szerintem az az óvoda jól felkészített a sulira.

    Ezek szerint nem mindegyik ilyen? És ezt honnan lehet tudni előre? Akkor már az óvoda választás sem mindegy?

    Jaj!

  • 2007.10.15 20:04:32Guruljka

    Alvomacko, a kötelező foglalkozás kategória megszűnt, helyette a gyerekeket úgymond motíválni kell, hogy önként résztvegyenek a szabad foglalkozásokon.

    Gyakorlatban szerintem sok helyen leültetik a nagyokat, főleg az úgynevezett továbbmaradós-csoportokat, amiket ez a visszatartósdi trend eredményezett. Egyébként ennek köszönhető az is, hogy helyenként nem veszik fel a 3 éveseket, mert kevés a hely...

    És nagyjából még mindig ugyanaz a menetrend is, mint anno: kreatívkodás és foglalkozások. Idővel előrehaladva egyre több a foglalkozás. Ma már kötelelző a diploma is.

    Másrészt, elméletileg módszertanilag az első osztály is lighte-abb ma már, mint a mi időnkben, vagy mint '93 előtt.

    És az is az igazsághoz tartozik, hogy gyakorlatban sokszor az a probléma, hogy az óvodások az ovi mellett járnak zeneoviba, úszni-sportolni, esetleg valami készségfejlesztésre, és Helen Doron angolra, ami viszont tényleg baromira leterheli a kisskacokat. Sokan ezt azzal a felkiálltással, hogy mindez csak játék, mert játékos formában van és csak haszna lesz belőle a gyereknek. Meg ez jobb, kinrt az iskolai oktatás mert az merev és én sem tanultam meg anno... De aki egynél több plusz programra jár az ovi mellett, az könnyen besokal.

    Plusz manapság a sulikban nem is ugyanazzal a módszerrel zajlik a nyelvoktatás sem mint régen. (és nem is oroszt kelll tanulni ugye:)

    Én speciel csak a külön sportot pereferálom, mert mai napig sok ovinak csekélyek a feltételei a nagymozgásos tornák rendszeres végrehajtatására, mert mondjuk nincs is tornatermük. Arról nem is beszélve, hogy vannak gyerekek akik mindezeket már a bölcsi mellett nyomják. Azért keveredett ide ez a téma, mert sokszor pont a külön foglalkozásra járó gyerekek szülei preferálják a visszatartást. Mondván had játszon még egy évet a gyerek és közben úgyis fejlődik a foglalkozásokon, a suliban meg milyen jó lesz ez az előny. Nyílván nem mindenki ilyen, mielőtt még!!!

    Hjaj szóval sok dolog van és nagyon észnél kell lenni, de szerintem sok szempontból ez anno is így volt..

  • 2007.10.15 20:49:58wish73

    Alvomacko, mostanában úgy híjják, h foglalkozás-kezdeményezés, és van, ahol csak kiscsoportban fakultatív, de van, ahol végig az marad. ill olyan is van, ahol "papíron" van foglalkozás, de sem formailag, sem tartalmilag nem felel meg anna, amit fogl-nak hívunk, de valahogy kipipálják. vannak az ovikban tavasszal nyílt napok, ott érdemes beszélgetni a vezetővel, óvónőkkel a szemléletről. ha ott azt mondják, h ők aztán hú, de gyerekközpontúak, játsszon csak a gyerek, ők nem erőltetik, hisz ez nem kisiskola, akkor ez magyarra fordítva számomra azt jelenti, h nem lesz nagy hangsúly a foglalkozásokon. játszótereken érdemes érdeklődni, környékbeli mamákkal beszélgetni, talán akkor könnyebb a döntés.

  • 2007.10.15 21:10:37Guruljka

    Okoska, üdv a ló túlsó oldalán:) Miért megy ez így mindig...

    Egyébként anno, mikor 24 éve én kezdtem a sulit, akkor a magasság és kilogramm határ volt a szétválasztási trend. A legjobb barátnőm fél kilóval súly alatt volt. Ezért az anyukája megkérdezte tőle: mit ennél kislányom.

    Erre ő: grízes tésztát. Na akkor most főzök neked grízestésztát és te annyit egyél amennyit csak bírsz!

    Úgy is lett. De így is kicsit súly alatt maradt. Viszont szerencsére elnézőek voltak azzal a pár dekával kapcsolatban főleg, hogy már úgy is évvesztes volt:)))) De akkor ez volt trend:)

  • 2007.10.15 21:29:22wish73

    vannak ám szabad szemmel láthatatlan paraméterek is. pl. a kéz apró csontjai, izmai egy alig évesnek még nem alkalmasak a ceruza tartós fogására, írására, kialakul a görcsös fogás, kézfájás, csúnya írás stb. és ez csak egy a sok közül. sztem marha jó gondolat volt máj. 31-ig kihúzni az évvesztességet, de baromi hülyeség az ez előtt született gyerekek visszatartása, 7,5 évesen iskolát kezdeni. hozzátéve még egy nagy igazságot: ha egy gyereknek nagy az alvásigénye, és viszonylag szórt a figyelme, akkor lehet, h egy év alatt ez sokat változik jó irányba, de egy mindenféle problémával terhelt gyerek önmagában egy év plusz játékkal még egy centivel sem lesz beljebb, akkor már érdemes azt az évet mindenféle fejlesztéssel és valódi iskola-előkészítéssel tölteni, mert pusztán a játék kevés lesz a hiányosságok pótlására. és persze, ha a gyerek veszélyeztetett tanulási zavarokra, akkor ez már 5 éves korban bőséggel kiderül, és időben meg lehetne kezdeni a foglalkozásokat, nem 6,5 évesen, túlkorosan.

  • 2007.10.15 21:52:12wish73

    alig 6 évesnek-kimaradt a 2. sorból

  • 2007.10.15 21:52:39Guruljka

    wish73, pont ez a lényeg szerintem. Legyen ez már egyénre-gyerekre szabva. Ezért fogok én az objektív iskolaérettségi vizsgálatnak hinni leginkább.

    Az szűri az alakváltás meglétét

    A kéz csontosodását

    A figyelem tartósságát és vándorlását

    és így tovább. Ez a dolga.

    Nálunk a kiscsoportos szülőire is bejött a logopédus és elmondta hogyan kéne a gyerekkel foglalkozni már most, hogy minden rendben legyen. És én ennek nagyon-nagyon örültem. Pedig ez egy sima mezei körzeti ovi. A másik örömöm a két óvónő akik 50 körül vannak, úgyhogy régi iskola...

  • 2007.10.15 21:55:54opti

    Szerintetek mi a jó? Fiam október végén (most:)) lesz két éves. Bölcsis, most kezdte, szereti. jövőre mi legyen, mini csoport vagy kiscsoport? Mi a jobb?

    -ha minicsoportba megy, ő lesz az egyik legnagyobb, és elsőben az év elején tölti a hetet,

    -vagy ha kiscsoportba megy és elsőben az év elején a hatot tölti,

    -netalán kiscsoportos lesz, majd aztán valamikor (gondolom nagycsoportban) évet ismétel, majd utána suli?

    Röhej, de be kell lassan iratnom valahová, és én csak ezeket a variációkat ismerem. Kicsit korainak tartanám hat évesen az elsőt, bár nagyon fejlett gyerek. De a csoportismétlésért sem rajongok, nem tudom, nem okoz az egy kis törést? És persze az sem jó, ha ő a legnagyobb a csoportban, mármint a miniben. Tapasztalataitok alapján mi a jó döntés egy őszi kölöknél?

  • 2007.10.15 22:09:16evaandrea

    A mi ovinkban már kiscsoporttól kezdve volt foglalkozás, annak ellenére, hogy vegyes csoportokkal dolgoznak. És erdei ovi, kirándulások állatketbe, erdőbe. A gyerekek sokat tanultak, de különösen fontos volt a szabad játék is, ha csak lehetett a szabad levegőn. Belátom, ez elsősorban az óvonőktől függ.Igenis volt átmenet az iskolába.Egyáltalán nem kellett mindent rögtön tudni. A tanítónéni a lehetőségekhez képest mindent megtett azért, hogy a gyerekek stressz nélkül megszokják az iskolát.Ha jó idő volt testnevelés órán a népkertben játszottak inkább, illetve a pénteki órákat erre rendszeresítette.A napköziben volt lehetőség pihenni délután. Pedig önkormányzati intézmények. Mert ezek a dolgok nem politika, ill pénzkérdések, hanem a pedagógus emberségétől, felkészültségétől függ.Sikerült jól választanunk.A legkisebb fiam 1 nap híján már 7 éves volt , mikor iskolába ment. De a napközis játék után mindig elhozom. Itthon tanulás előtt sokszor lefekszik pihenni...az első évben rengetegszer el is aludt. Pedig este időben lefekszik és kifejezetten jól alszik.

    Amikor azt mondtam, egy gondtalan évet kapott, pl arra gondoltam, még nem volt kötelessége. A házi feladat egy komoly kötelesség.És ettől kezdve egész életében mindig lesz valamilyen kötelessége...

    A volt óvodatársnőnk egyébként már most egy jó fejjel magasabb minden osztálytársánál, mert mindig is nagyobb volt, az apukájára ütött.Szerintem a csúfolás is más már, mint a mi időnkben, ez a kislány már most alig várja, hogy nőjön a cicije...és nőcisen öltözködik, pedig a családban nincs ilyen minta.A mai gyerekek nem olyan szorongva élik a kamaszkorukat, mint anno mi. Büszkék a felnőttéválás külső jegyeire.És ez szerintem jó.Legalább ennyi haszna legyen a médiának...

  • 2007.10.15 22:11:08Guruljka

    opti, enyim Nagy decemberi. 2 évesen kezdte a bölcsit és 3,5 évesen az ovit. Így is úgy is évvesztes tehát Ő is a suli szempontjából. Ő is szerette a bölcsit. Én meg hagytam, hogy ott csússza le azt az "elvesztett" évet. Így nem kellet izmoskodni az oviban (mondjuk itt szerintem nem is vették volna fel, de az októberieket igen, úgyhogy ez azért különbség), mert már beiratkozáskor is betölttötte a hármat. Plusz azt gondolom, hogy a bölcsi tényleg csak a játékról szól, így ott vagy anya mellett otthon lehet adni egy valós játékkal töltött plusz évet, nem az oviban. Ha nem szeretné a bölcsit akkor azt mondanám vidd, de így nincs rá igazán jó ok. A maradás mellett szól a bürokrácia is. Nem "szeretik" az ovik ha a gyerekeket bölcsiből "korán" akarják elhozni. Ja és nem tudom szobatiszta-e a gyermek, de 4 éves korára tutira az lesz még akkor is ha kényelmesebb típus!!! A beiratkozást meg ugye májusban kell intézni.

    Szóval én ezúttal a bölcsire szavazok és utána jöhet a 3 év ovi, nincs újabb plusz izgalom a sulival.

  • 2007.10.15 22:14:20Guruljka

    evaandrea, akkor jó ha annak a kislánynak jó, nem is kívánok rosszat. Akiről én írtam most van benne. Most 7. osztályos és főleg tavaly nagyon rossz volt neki. Idén sem egy gyaloggalopp. De az is lehet, hogy más várni a nővéválást, mint megélni. Remélem kitart az a jó annak a kislánynak. Tényleg!!!

  • 2007.10.15 22:17:18evaandrea

    Szerintem az őszi gyerek mindenképp évvesztes, hisz nem kezdheti az iskolát úgy, hogy be sem töltötte a 6-t.Mivel szobatiszta volt 3 évesen oviba ment a szeptember eleji fiam, és az oviba járt 4 évet.Nem ismételt, mert vegyes csoport lévén mindig voltak kicsik ,nagyok, középsősök.Nálunk nem volt törés, és igazán változatosak voltak az évek, semmi ismétlés nem volt. De tudom, ezt a kiváló pedagógusoknak köszönhetjük...

  • 2007.10.15 22:19:39opti

    Guruljka, köszi!

    Szobatiszta már, ezzel nem lenne gond. Azért kell most beíratnom, mert nem körzeti az ovi és hogy legyen helyünk. Itt így megy, a mi falunkban nincs bölcsi, ezért bevittük a városba, és oviba már nem akarjuk visszahozni, az lenne a jó, ha a bölcsiből legalább pár gyerekkel együtt maradna.

    Megkérdezem a gondozónőket, hogy amúgy maradhat-e a bölcsiben, ez még eszembe sem jutott.

  • 2007.10.15 22:25:09Guruljka

    Opti, remélem engedik Nektek:)

  • 2007.10.15 22:29:53opti

    Ha nem, akkor marad a minicsoport. Az se rossz.



    Itt ez a vegyes csoport megoldás úgy néz ki, hogy aki ismétel az nem a nagycsoportot járja újra szó szerint, hanem arra az évre megy a kiscsoportosok közé. Na ez az ami nem tetszik. Beszokni a kicsikhez, majd egy év múlva beszokni a suliba. Hülyeség szerintem.



    A héten konzultálok a gondozónőkkel. Kösz lányok!

  • 2007.10.15 22:42:12Guruljka

    opti, ez tényleg a lehető legrosszabb "évismétlési" verzió, ezt ha lehet tényleg ne. A kicsiknek ez jó lehet, de pont a nagyoknak nem igazán.

  • 2007.10.16 08:41:51Nilüfer

    Gurujka, én is aug.végi vagyok, és érettségikor még fiatalkorú voltam:)) Az egyetmi előfelvételi/ akkor még volt ilyen/ tethelyre életkorilag, de én nem éreztem korainak az iskolát.Nagylányaim Júliusika, ők is mentek iskolába, ők sem voltak hátrányban, de szinte egyedül mentek ilyen fiatalon, a többiek csúsztattak egy évet az oviban.Én nemtom, jó-e, mindenesetre az enyémkék ettől nem szenvedtek.Az ovit tutira unták volna, mert olvastak, a kacsacsőrök rajzolása nem nagyon érdekelte már őket az oviban.

  • 2007.10.16 08:43:37Nilüfer

    Ma nem megy az írás..remélem a rejtjelest meg tudjátok fejteni:)annyira utálnám újra írni:( Bocs

  • 2007.10.16 08:56:29Alvomacko

    Az én nagylányom május 24-i és évvesztes lett. De nem is bántuk meg, meg a szakvélemény szerint sem lett volna alkalmas a sulira. Még maradt egy évet az oviban, ami nem tett rosszat neki. Elsőben végig bírta ülni a 4*45 percet simán.

  • 2007.10.16 09:35:39Guruljka

    Alvomacko én is májusi vagyok, mint a Te Nagyod:) 3 nappal előtte ünneplem a szülinapom, de gyanítom, hogy kétszer annyiszor ünnepeltem már mint Ő:))) Én "időben" mentem, de szerintem az oviból is küldtek volna:) Nekem ez volt jó. Pont ezért favorizálom azt, hogy tényleg nézzék meg melyik gyerkőcnek mi a jó, mert erre sincsen egy kaptafa. Nagy vonalak és irányok vannak, de persze, hogy eltérő a fejlődési ütemük a gyerkőknek.

  • 2007.10.16 10:14:57Alessia

    Sziasztok!



    A mi ovinkban készülnek a sulira. A nagycsoportosoknak 45 perces foglalkozás van. Ulniuk KELL, az ovonenik elmondjak mivel foglalkozhatnak es csndben kell "dolgozniuk", ha vmit szertnenek, jelentkezni kell...(vegyescsoportba jár a kisfiam) a kicsik meg ámulva nézik a nagyokat.

    Az ovononk szerint jobb 1 evet visszatartani a gyerekekeket, mert most nagyo-nagyon nagy terhet pakolnak rajuk mar az elso osztalyban.MEG KELL TANULNIUK OLVASNI,IRNI SZAMOLNI......a barátnőm kisfia 2. osztályos és az Anyám tyúkja elemzés "egyszerű" házi feladat...4 kötelező olvasmány van 2. osztályban!!!!!!!!rengeteg számolás, olvasás....minden du orakat gyakorolnak..

    SZerintem, amig lehet maradjanak oviban, foleg a fiuk, mert szerintem ok lassabban ernek:)))))

  • 2007.10.16 10:39:55nullacska

    erről beszéltem én is, amit Alessia is említ



    és erre a legjobb ovi sem tud felkészíteni.



    és arra hogy készít fel az ovi, hogy a szülő fel sem mehet a gyerek termébe, lenn kell várnia és a gyerek sokszor a napi stressz miatt de lehet hgoy egyserzűen ilyen típus kb ötször megy vissza valami ott felejtett holmiért, és a tanerő magasról tojik rá, hogy a gyereknek mije hol van.



    erre a szitura ( a totál alkalmatlan és frusztrált pedagógusokra ) hogyan is készíthetne fel egy bármilyen jó óvoda ????



    válaszom : SEHOGY



    és a szerencsétlen szülő abban bízva, hogy talán egy évvel később már jobban megoldhatóak ezek a dolgok inkább ott tartja a gyereket ( bár sztem inkább csak a szülők saját maguknak adnak még egy nyugodt évet, és csendben jegyzem meg : nagyon is érthető ez a hozzáállás a jelenlegi magyar közoktatás ismeretében )

  • 2007.10.16 13:31:40Alessia

    nullácska...:)

    x@r ez az egész, ahogy van......

    nagyon féltem a kisfiamat, mert érzékeny lelkű szegénykém.....



    Anyukám szokta mondani, hogy "de kár kislányom, hogy felnőttél" :))hát igen..jó volt a gondtalan gyerekkor, a bulis gimis évek.....

    Most más, már nem csak magunkért tartozunk felelősséggel, hanem a gyermekünk élete, boldogsága, jövője,életképe, értéke függ tőlünk.

    Már nem ÉN vagyok az első a saját ranglistámon, hanem a gyerekeim:))))



    Egyébként tőlem is kérdezte már meg pedagógus!!hogy minek vállaltam 2 gyereket, ha nem tudjuk egy fizetésből eltartani őket, mert gonoszság(szó szerint)a gyereket bölcsibe adni, a lelke sérül egy életre.....hát igenis van aki lelkiismeret furdalást kelt(próbál) a szülőkben...

  • 2007.10.16 14:01:06Borcsika

    No akkor akasszuk fel hamar azt a pedagógust. Tán azért is szültél mégegyet, hogy legyen neki munkája. Én nem értem ezeket az alakokat. Mit képzelnek magukról. Én is gonosz szülő vagyok, aki beadta a gyerekét a bölcsibe, és a következőt is be fogom adni, mert hiába dolgozunk, nem lehet annyit félre tenni, hogy hozzápótolva az egy fizuhoz, elég legyen a lé.



    Nekem is a gyerekem a legfontosabb. Nem véletlen az, hogy amikor beiratam a bölcsibe, és csak a kerület máski végén volt helx, kérelmeztem, hogy ősszel itt kezdhessen, közel a lakásunkhoz. Azt mondták, hogy ez árt a gyerek személyiségfejlődésének. És az nem árt, hogy végig kell cipelnem a putrin, ahol ordibáló részeg emberek laknak, és télen, este fél 5 után, csak sokkolóval a kezedben mersz végigmenni az utcán. Mellesleg, hogy várhatja el egy másfél-2 éves gyerektől, hogy napi másfél kilómétert gyalogoljon.

    Mondhat bárki bármit, a mai közoktatás nem ér egy nagy kapal rizst sem.

  • 2007.10.16 14:02:44Guruljka

    Alessia, az ilyen húzzon a retekbe állásától képzetségétől függetlenül. De azért ne hidd, hogy mind ilyen!!! A pedagógusok, az ovik, sulik, bölcsik pont ugyan olyanok mint minden más. Vannak jók és vannak rosszak. Tudom, hogy ez nem vígasz annak aki beletenyerel. De tudni kell, hogy közel sem egyformák ezek az intézmények. Így ha úgy érzed váltani kell akkor válts. Ami persze nehéz meg minden... Másrészt muszáj leküzdenünk az aggódásaink és félellmeink egy részét, mert megérzik a csemeték és ezzel minden akaratunk ellenére megijesztjük őket. Tudom, hogy nehéz, enyém Nagy most lett ovis, Kicsi meg megy hamarosan bölcsibe. Úgyhogy fel a fejjel!!

  • 2007.10.16 15:35:06boribon

    Mikor ilyeneket olvasok, mindig feltámad bennem a leküzdhetetlen vágy, hogy visszamenjek dolgozni. (Végzettségem szerint óvónő lennék...De ha elvégzem az egyetemet, akkor meg tanár leszek.) Hogy majd én megmutatom, hogy kell ezt csinálni. :-)



  • 2007.10.17 12:08:53Alessia

    Guruljka...tudom, hála istennek a kislányom imádja a bölcsit, a gondozónőjét és elárulhatom, hogy kis kedvenc ott:)))nagyon jó érzés, hogy nyugodtan dolgozhatok, mert TUDOM, hogy jó helyen van. BIZTOS vagyok abban, hogy a pedagógusok nagy része pozitiv és emberséges, de hát...itt is vannak pályatévesztett emberek.Velem meg az a bajm hogy nagy a szám és ilyenkor keményen megmondom a véleményemet....ez nem mindenkinek elfogadható...



    Mindegy remélem, h Fruzsi meg tudja oldani és Ő is nyugodtan, kiegyensúlyozottan foglalkozhat a diplomájával, munkájával, mert úgy tanulni is könnnnnnnnyebb:))

  • 2007.10.17 12:11:07Alessia

    Jaaaaaaaaa....és a miénk is állami bölcsi 12 gyerekkel, de a gondozónő itt is odafeküdt a problémás kisgyerek mellé és simogatta, mesélt enki, amig el nem aludt és ezt addig folytatta, amig a pici "be nem szokott".

1 | 2 | 3 | 4 | 5

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta