SZÜLŐSÉG

Babák, akik sosem láttak pelenkát

2007. október 2., kedd 11:02

Akinek van már minimum egy gyereke, akivel végigbohóckodta a szobatisztaság göröngyös útját, egészen biztosan felkapja a fejét arra a témára, amely a pelenka nélküli létet boncolgatja, egészen a baba születésétől fogva. Mert amikor még tervezzük a babát, meg terhesek vagyunk, a pelenka önmagában egy eszköz, méghozzá nagyon jó marketingruhában ahhoz, hogy kézzel fogható legyen a közelgő babázásunk.


Sőt, egészen addig jópofa és baromi kényelmes, ameddig valóban elkezdjük a kölköt leszoktatni róla, ki hosszabb, ki rövidebb idő alatt. Persze a felvilágosultabb anyuka már korábban is aggódik földanyánk gyilkolása, elmocskosítása miatt, sőt, lehet hogy alternatívan mosható pelenkát is használ. De ez nem minden, most tovább léphetünk! A pelenka nélküli baba szülei pontosan ugyanazt a tortúrát csinálják végig, sőt lehet, hogy kevesebb idő alatt, mint egy 1,5-3 éves gyerek szülei.

Az ősi kultúrákban ugye nem volt még pelenka, mindenki végezte a dolgát, ahová tudta, az aktuális kultúra fejlettségi szintje szerint. A modern világ nemrégiben vette elő újra a pelenka nélküli lét gyakorlását, s rengeteg sikertörténetről olvashatunk. Ebben az elméletben az a számomra meggyőző igazság húzódik, hogy a gyereket egyáltalán nem kell beleszoktatni a pelenkába, így később ugye már le sem kell szoktatni róla. A gyerek kezdetektől fogva megszokja azt az érzést, hogy nem maga alá ürít, hanem bilibe, tálkába, ki mire szoktatja, így gyakorlatilag pár hónap, sőt, a tapasztaltak szerint akár néhány hét alatt szobatiszta lesz a poronty.

Persze semmi sincs ingyen, így ennek a módszernek is megvan a maga hátulütője. A folyamatos biliztetés, teljes odafigyelés. A szülők azt mondják, hogy rendkívül hamar kialakul a gyerek és köztük egy olyan jelzésfolyamat, amely egyértelműen ráutal az inger jelzésére. Az anya és gyermek között olyan szoros kötődés jön létre, amiből a szülő egyszerűen megérezheti a baba szükségét.

Rengeteg kérdés merülhet fel a dolgok technikai oldalának a végiggondolásával. Most akkor innentől kezdve mindig kistállal, lavórral, bilivel járkálok? Esetleg a mosdó fölé lóbálom a gyereket? Soha nem adhatok a babára pelenkát? Azok a szülők, akik végigcsinálták a gyerekükkel a pelenkanélküliséget, azt mondják, amellyel kívülállóként is egyetértek, hogy tulajdonképpen a kezdeti nehézségek ugyanolyanok, mint egy idősebb gyerek leszoktatási mizériája.

Már születéstől fogva meg lehet figyelni a baba ürítési szokásait. Az első időkben igen sűrűn pisilnek, kakilnak, később egyre több idő telik el két biliztetés közben. Minden gyereknek meg van a maga ritmusa, ébredés utáni, vagy előtti pisiléssel, étkezés utáni székeléssel. A programokat lehet úgy is szervezni, hogy a gyerek szokásaihoz alkalmazkodunk, de lehet akár rendhagyó esetekben pelenkát is használni, az utóbbi esetben a szoktatási folyamat elhúzódhat.

Nem csak újszülötteket lehet ilyen módszerrel a korai szobatisztaságot elérni, később, néhány hónaposan is elkezdhetjük, igaz, lehetséges, hogy hosszabb idő telik a teljes rutinig.

Több oldalról is szimpatikus a módszer. Elsősorban a tény, hogy a gyerek megússza a pelenkát a lába között. Környezetvédelmi szempontokból kiút a föld elpelenkásodásából, a szülői oldalról pedig az amúgy is, remélhetőleg szoros anya-gyerek kapcsolatot még szorosabbá és bensőségesebbé teheti. Ha lesz még gyerekem, én egészen biztosan nekiveselkedek, különösen úgy, hogy éppen fiam szobatisztaságával küzdök. De jó lett volna, ha túl lettem volna rajta cirka 2,5 éve.

Linkek a témával kapcsolatban:
http://www.babakozelben.hu/cikkek/babapelenkanelkul1.htm
http://www.natural-wisdom.com/faq.htm

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.10.02 21:35:39ruju

    Brumibaby, én is ezt írtam korábban, hogy nekem is azt mondta a védőnőm és a gyerekorvosom is anno, hogy hagyni kell a gyereket, majd szól. Ha erőltetjük, az kifejezetten káros lehet...



    Itt Németo-ban nem is követelmény a szobatisztaság az ovihoz. A fiam is úgy ment, hogy vittük a pelusait, igaz, addigra már "csak" a kakihoz követelte, amúgy nem volt rajta. Egyébként érdekes, de éjszakára előbb lett szobatiszta, mint nappalra.

  • 2007.10.02 22:04:38B-

    ruju: szerintem itt sokan keverik a TUDATOS viezelet- és kakitartást azzal a reflexeken alapuló módszerrel, amit tarkababék is csinálnak. Írta itt valaki, hogy ez csak idomítás, de szerintem jó értelemben az. A napirendre szoktatás az elalvási rítusok stb stb mind ilyen idomításszerű izék. Nekem se lenne türelmem hozzá azt hiszem, de amikor a Szirka blogot olvasom, én irigykedem :-) Nekem valahogy a bátorságom hiányzik hozzá, de sokszor eszembe jutott, hogy a szülés után hetekig hordott betét milyen rossz volt, a gyerek meg az élete szinte minden pillanatában pelusban van :-(

  • 2007.10.02 22:43:33Nilüfer

    Tarkabab: olvastam a blogot..én egy szóval sem mondtam, hogy Szirka MOST nem ért egy mukkot sem a pelenka nélküliségből..Én azt gondolom, hogy ha nem kezdettől fogva pelenkátlan, ennyi idősen akkor is megtanult volna szólni, ha pisilni kakilni akar..előbb ugyanis, pár naposan, pár hetesen biztos hogy nem tudta mi miért van. ellenben neked sokkal több dolgod volt.Én nem leszólni akartam a dolgot, csak nem tudom, miért van rá szükség..ha azért, hogy valamiben kitűnjön a gyerek, akkor jó, mindig hozzáteszem, mindenki azt csinál, amit akar. De azt gondolom, hogy egy csecsemőnek annyi mindent meg kell tanulnia, ezzel ráér, mert nem természetes,hogy jelzi a pisit-kakit, a természeti népeknél sem, csak ott nem eldobható pelenka van, hanem mittudomén mi..ami éppen kéznél van.Szóval nem ellenség vagyok, nem ellendrukker, csak szerintem egy dologgal több , ami felesleges.Szirka meg nem ettől aranyos, hidd el, enélkül is szobatiszta lenne, hiszen általában a Ds-es gyerekek tulnyomó többsége azzá válik, aki meg nem, azt akármeddig is tarthatják pelenkátlanul..és tényleg nem akartalak semmi módon megbántani.

  • 2007.10.02 22:54:07Katalma

    Én kipróbáltam, nekünk jól is jönne (baba bőre eléggé gázos), én képtelen vagyok rá, hogy ennyire figyeljek... pár napig. Nyáron a nagy melegben amúgy is meztelen volt...

    Meg az igazság az, hogy mi odáig jutottunk, hogy átfutott az agyamon, hogy na MOST fog pisilni, és mire ez megtörtént, már csorgott is a lé a lábamon. Szóval edényig el se jutottunk, általában.

    Most is ez van. Egy csomószor látom az arcán, hogy fog pisilni. Kibontom a pelust, még friss-meleg. Jövő nyáron biztos, hogy megint meztelenkedni fogunk, addigra talán én is edződöm, meg ő is változik.

  • 2007.10.02 23:17:17Csöre

    Tarkabab! Ezúton is gratulálok a kislányotokhoz, és nem - kizárólag - a pelenkaviselési (ill. nem-viselési...) szokásai miatt! Egy tünemény, úgy ahogy van.

    Azt gondolom, mindenkinek fel kell mérnie, hogy gyerektartási (és egyéb dolgokban is) mihez van meg a kellő motivációja, kitartása. És attól, hogy nekem valószínűleg (főleg egy másik, idősebb gyerek mellett) nem férne bele ez a fajta biliztetés, nem hülyézem le sem azt, aki csinálja, sem a módszert. Egyébként többekről is tudok, akik nem egyszem gyerekkel művelik ezt a sportot. Környezetvédelmi szempontból valószínűleg ez a legkíméletesebb módszer. Az pedig, már bocsánat, hogy a papírpelenka milyen kényelmes, nem újság. Ja, csak még akkor is a szeméttelepen tartózkodik majd, amikor a gyereked a gyémántdiplomája átvételére készül.

  • 2007.10.02 23:50:17cantaloupe

    En nem tudom, miert kell letorni itt a szarvat egy olyan embernek, aki maskepp csinalja. Foleg ilyen szavakkal, hogy "idomitas". Miert, a Pampers nem az? Bizony, az is kondicionalas, hogy a puha, nedvszivo reteg elnyomja az ingerek eszleleset. Nem veletlenul emelkedett a szobatisztasagi atlag 3,4 evre az utobbi 10 evben. Mi azert hamarabb kikerultunk a ruhapelenkabol, ami igen, undi volt fozni meg tisztogatni, de hamarabb kenyelmetlen lett. Es most is problema, hogy akinek nincs penze maganovira de visszamenne dolgozni, elkezd az ovi elotti nyaron kapkodni az alig haromevesevel, mint a felkaru szobafesto, hogy mehessen osszel szobatisztan.

    Szoval a valoban kenyelmes papirpelenkanak hatranyai is vannak, amit ugy tunik, nehanyan elfelejtenek itt. Kiveve Csore, aki emlitette a kornyezetszennyezest legalabb.



    Nilufer, nem ertem, mi a problemad. Szirka anyukaja pontosan leirta, hogy o ezt az uritesi modot talalja termeszetesnek, szerinte megerte alkalmazni es nem azert, mert feltunoskodni akar, hanem mert egy Down-szindromas kislannyal eleve lepeshatranybol indulnak es ezzel a modszerrel legalabb egy problemat kipipaltak. Ugyanolyan meggyozodesbol fakado dontes, mint a hosszas szoptatas, egyutt/kulonalvas. Neki belefert az, hogy az elejen skubizta a kicsi jelzeseit, mosta a body-kat, neked meg belefer az a tobb tizezer Ft es hulladek, amit termelsz. Mindegyik dontesnek vannak elonyei es hatranyai is.



  • 2007.10.02 23:51:26kaposztalepke

    Nilüfer: na, ezen filózok én is, párhónapos babut nem akartam vacakolni, de most, hogy így megkinlódtunk a fiammal ("magától" nem ment a dolog, hiába vártam 3-3.5 éves koráig, egyszerűen annyira rögzült benne, hogy bármikor csurranthat, nem is tartott nagyobb mennyiségeket, a kaki meg aztán totálcsőd lett..végülis csak az használt, hogy nem kapott pelust és kész, de marhanagy kinlódás volt, napi 8-10 bepisiléssel heteken/hónapokon át, minden este mosva/szárítva az összes ruháját)...jah, és ez csak szubjektív minden szakmai/pszichológiai alapot nélkülöző gondolat, de valahogy azt érzem, hogy túl sokáig várni megintcsak nem jó, mert már nagyon tudatos, érzi az idő fogalmát, jobban megvan, hogy "egész eddigi életében volt pelenkája, és az a normális", rögzül sok minden, és nehezen vált le...és persze túl korán erőltetni sem szabad, meg biztos okozhat neurológiai problémákat, de ahogy elnézem nagyon sok pszichés és egyéb problémák alakulnak így is, hogy pl ha egy 3.5-4 éves is csak pelusba tud kakilni...inkább napokig nem kakil, székrekedés, aranyér, stb, hallottam horrorokat, ahhoz képest jól állunk...szóval ha ilyen szintű frusztrációt tud okozni, hogy pl inkább sír, inkább tartja, meg már tökre fáj a hasa, de ha nem kap pelust, nem nyomja ki...hát, akkor az sem hűdeöröm..

    A fiamnál amúgy hülyén jött ki, hogy Ő elég későn beszélt, két éves kora után kezdte, igaz akkor helyből többszavas mondatokkal..mire ki tudtuk kommunikálni a dolgot, meg alakult a szobatisztaság, addigra jött a tesó, az is kicsit betett a dolognak, meg én is kevesebbet tudtam vele foglalkozni, meg erőltetni sem akartam, hát, jól "megcsúsztunk".



    Szóval ha lenne tipped, hogy most mit csináljak a 14-15 hónaposommal,akkor örömmel venném..mit dumáljak meg vele, mit próbáljak meg, mire figyeljek...Ő kiscsaj, nagy dumás, most is mond néhány egyszerűbb szót, sokkal hamarabb kommunikál, nomeg a nagytesó-példát látja, úgyhogy talán érdemes lenne próbálkozni..nyilván nem erőltetve, meg nem akarom drasztikusan kondicionálni, és az sem vágyam, hogy másfél évesen feltétlen legyen szobatiszta, de azért ha benne van, hajlik rá, alakulhatna, akkor nem húznám el megint ennyire sokáig, mert most éppen úgy látom, hogy van egy időszak, amikor már nyitna rá a gyerek, és ha ezt kihagyjuk, akkor később sokkal nagyobb szenvedés..



    És végülis a mi gyerekkorunkban nagyon ritka volt, hogy kétévesen egy gyerek ne legyen szobatiszta, és azért nem volt mindenki 2hónaposan agyonerőltetve, és nem is zakkant meg mindenki neurológiailag...persze akkor erősebb volt a másik véglet, így sok volt az egészségtelen túlzás, de félek, hogy ez a "hagyjuk, majd..." a ló túlsó oldala, és ennek is megvannak a hátulütői (persze ez is bejön sokaknál)...szóval szeretnék valami "arany középutat" ha lehet :)



    amúgy én nem szeretnék senkit lefikázni, szerintem minden módszert lehet jól, és rosszul csinálni, én egyszer már eléggé csődöt mondtam, okos, értelmes gyerek, biztosan rajtam is múlt, hogy előbb tudott húszig számolni és 5ig összeadni, mint bilibe/WCbe pisilni..nem mások miatt, vagy hogy "hogy néz ki, hogy ekkora gyerek..." stb..hanem maga miatt is..szóval én olyan bizonytalan vagyok...vagy mégsem???

  • 2007.10.03 00:34:33kaposztalepke

    jah, ez most totál nemkomolyan, csak Murphy után szabadon..:)

    Nekem nem nagyon lehet kisakkozni, hogy vajon mikor kakil a gyerek, de a köv. néhány eset tuti:



    -rohamban induláskor, éppen késésben lefelé menet a liftben, vagy még épphogy amikor kitesszük a lábunkat a lakásból, és bezárom az ajtót (ez amúgy a nagyobbakra is igaz, oviba indulunk reggel, késésben, a ház előtt vár már negyedórája fiam kis barátnője , akivel együtt járnak oviba, és anyukája..égő pofával liftezek le, már előre fogalmazom a mentegetőzést, amikor a liftben kinyögi, hogy kakilnia kell, mehetünk vissza, újabb 10 perc, közben beöltöztetve babakocsiban üvölt a tesó)

    -fogfájós éjjel fentlevős időszakban az éjszaka közepén 2 óra keserves altatás után, amikor végre éppen elaludt

    -bármilyen helyen szabadon, ahol nem könnyű pelust cserélni

    -autóúton a nagy büdös semmi közepén, ahol félórányira semmi zárt hely (McD, vagy bármi, ahol van peluscsere-helyiség), zuhogó esőben telepakolt kocsival (mert ugye ha nincs eső, akkor kiszállok, nyitott ajtóban állva/behajolva az ülésében átcsomagolom, de esőben bőrig ázok, és nincs hely bemászni mellé)



    ..meg ami még nem jutott eszembe hirtelen..

  • 2007.10.03 09:49:51Nilüfer

    Káposztalepke..én nem tudom megmondani a tutit.Ha azt látod, hogy a gyereket érdekli a dolog, és ha nyom, te meg szólsz neki, hogy várjon, és ezt megteszi, akkor ez a módszer.De nem állítom én, hogy ez mindeninek jó.Mindenesetre azt látom a családban, hogy ezt az érdeklődő időszakot elmulasztva már sokkal nehezebb az egész, az öcsém kislánya februárban három éves lesz, de nem hajlandó megválni a pelenkától, be is jelenti, hogy kisgyerekek abba pisilnek -kakilnak, és ő kicsi..na ehhez nem tudok mit szólni, nyilván lekéstek arról, amikor ez a gyereknek siker lett volna.Én a magam részéről mindent akkor csináltam vagy csináltattam_-ez rossz szó, mert nem erőszak volt-a gyerekekkel, mikor elkezdte őket érdekelni.Nálunk ez működött, szerintem most az unokánál is működik, bár ő még fél éves.Annyi volt, hogy minden esetben észleltem a dolgot, minden gyerek pofát vág, ha kakil, és mindig mondtam, hogy de ügyesen csinálja..és amikor ezt megértette, hogy Ő CSINÁLJA, ami szintén látszik azért az ábrázatukon, akkor vettem elő a bilit, amit korábban sokszor elővettünk azért, de sose erőszakkal, és soha nem ültettem rá, csak elmondtam, mire lesz jó..mondjuk azért holmi medvék ültek rajta, amihez meséltem..de valahogy ez nem olyan " most szobatisztaságra nevelem" volt, nem is tudom.Jött. Csináltam.Bevált.Hátha másnál is beválik.... Amit nem csináltam: együtt WC-zés, kaki nézegetés, meg ilyenek...de sem két szülő, sem két gyerek nem egyforma, és nem állítom, hogy így kell., csak hogy nálam ez működött.Ja, és soha nem ettek vagy játszottak a bilin, vagy a WC-n...én sem teszem:)

  • 2007.10.03 10:07:16Nilüfer

    cantaloupe: nincs problémám tarkababbal..neki van velem:) ezerszer leírtam , most újra:ha neki ez jó, csinálja.De hadd mondhassam már, hogy nem győzött meg..és Szirkát SEMMI KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT nem bántanám.A szülei előtt pedig le a kalappal, ezt is megírtam.MINDEN TISZTELETEM AZ ÖVÉK. De azt engedd meg nekem, és tarkabab is egedje meg, hogy értelmetlennek, korainak tartom, olyan felesleges szülői feladatnak, ami rátesz az egyébként is számos tennivalóra..ez a VÉLEMÉNYEM, és NEM értékítélet.Ami a tarkababnak írt bejegyzést illeti, ő a Szirka blogjában írt, ami nyilván nekem szólt, és alapvetően félreértett..azért tartottam szükségesnek válaszolni.Lehet hogy oda kellett volna írnom..akkor pedig elnézést kérek mindenkitől.A környezetvédelemhez pedig annyit, lehet hogy szennyezem..de a mosópor és az öblítő is szennyezi..azt meg csak nem állítja senki, hogy hamulúggal mos, bár az sem környezetbarát..és a mosás energiát is fogyaszt, még a kézi is, mert csak meleg vízben szokták..ezen számtalan vita volt,igazság nincs. Én két gyerekre kézzel mostam textilpelenkát, , a harmadikra kijárt nekem az eldobható..ha nimdenki csak ennyit szennyezné a környezetét, szerintem jó lenne..ez is egy vélemény, és csak az enyém:)

  • 2007.10.03 10:18:43Nilüfer

    Még egy utolsót: tényleg a szeméttelepen fog tartózkodni a pelenka, de ott fog a cumi is, meg a cumisüveg, meg a gumilepedő, meg az orvosi fecskendő..na most akkor ezeket sem kellene használni? Környezettudtos vagyok ameddig lehet..szelektíven gyüjtöm a hulladékot, nem szemetelek, nem füstölök, nem égetek autógumikat a kertben..de ez a XXI. század, a hibáival és az előnyeivel együtt.Nem szállhatok ki belőle, illetve a kiszállás ugyanakkora rombolással jár..lásd mosópor, energia stb..mert azokat is csak előállítják..Ja, és nem hülyézett itt le senki senkit.

  • 2007.10.03 10:33:28Katalma

    Nilüfer, az általad említett hulladék mennyisége elenyésző a pelushoz képest.

  • 2007.10.03 10:38:21Nilüfer

    Katalma: egy vígaszom van: nem vagyok már szülőképes:)) így pelenkával max.akkor szennyezem a környezetet, ha engem pelenkáznak..majd szólok hogy ne eldobhatóval tegyék....

  • 2007.10.03 10:43:26jidele

    tökre egyetrtek nilüferrel. tarkabab, meg akárki addig tartsa a bilit a gyerek feneke alá, ameddig kívánja, de nekem meg lehessen meg a véleményem, hogy felesleges. nyilván más helyzetben vagyok, nem downos gyereket nevelek, nem tudom, milyen az. de itt nem is erről van szó, hanem arról, hogy van egy ilyen dolog, amit ÉN mint jidele, feleslegesnek tartok legjobb esetben.

  • 2007.10.03 12:15:21katjana

    gida, a beszéd és a szobatisztaség összefüggésénél csak arra gondoltam, h sztem mindenképp szükség van arra, hogy már tudja szavakkal kifejezni a szükségleteit, de nem feltétlenül kell a 2 dolognak egyszerre kezdődni :) lehet, hogy már verseket mond, mire végre le akarja rakni a pelcsót. :D (persze verset mondhat 1,5 évesen is, én több olyat is ismerek)

    tarkabab, az én fiúm december 21-én született 2005ben, 6 hónapig tartó tél első legdurvább napjaiben. Utána még vagy 3 hétig -13 fokok voltak, úgyhogy kb 1 hónapig kis e mentünk utcára. Központi fűtéses lakásban laktunk, ami olyan lanyha meleget adott, hogy amúgy is 2 pulóverben jártunk otthon, a gyerek szobájába beállítottunk egy olajradiátort, amitől épp normál lett ahőmérséklet. Nekem lefagyott a mellkasom minden szoptatásnál. Ilyen körülmények között képtelenség pucér fenekezni a gyerekkel, pedig ezek nem olyan iszonyú szélsőséges körülmények, sztem rengetegen vannak még hasonlóan.

    azt akarom csak mondani, hogy nagyon sok körülménynek együtt kell állnia ahhoz, hogy ezt a fajta szobatisztaságot véghez lehessen vinni.

    minimum kaliforniai állandó átlaghőmérséklet. biztos vagyok benne, hogy a skandináv országokban sokkal kevesebben vágbak ebbe.



  • 2007.10.03 13:00:52Hicudzsi

    Nah én is beleszólok :)

    Azt gondolom, hogy itt butaságról semmiképp nem beszélhetünk, hiszen a médiában - nameg mindenhol - ezek az egyébként természetes dolgok (testen hordozás, sokáig szoptatás, pelenkanélküliség - úgy vannak bemutatva mint valami elvetemült ősanya-dolgok, pedig ezeknek jórészét mi is tesszük ösztönösen a gyerekünkkel.

    Legalább ilyen ősi, hogy ha a gyerek felsír sisegünk neki, vagy dúdolgatunk az anyák évszázadok óta ezt csinálják. Abban is egyetértünk szerintem, hogy aki bármilyen ilyen nagymértékű odafigyelést igénylő dologba belekezd a gyereke fejlődése érdekében szeretetből és törődésből teszi, mert a legjobbat akarja neki.

    (Más tészta a beteges változat, vannak pszichológiai esetek, de azok nem találhatók meg itt a Porontyon se...)



    Szélsőségekbe pedig nem jó belemenni, mi nem használtunk autót idén szeptembeig (amikor is muszáj volt több okból) mert erősen környezetszennyező, viszont használtunk eldobható pelust (próbáltunk moshatót, bio-t sajnos több-kevesebb sikerrel, míg a legvéresebb szájú kornyezetvédő kismamák (akikkel a neten megismerkedhettem) naponta több órát köröztek a városban babaúszásról, babaangolra a benzinfalóikkal és közben leszedték a fejem a Babylove-s pelus miatt.)

    :))))



    Megpróbálom összefoglalni csak már félórája írom... Sok eseteben jó egy kicsit jobban kilépni a mi csodás technikai vívmányokkal teli világunkból szerintem, és az, hogy valaki ezt megteszi még nem őrült ötlet. A pelenkanélküliség nem bozontos ősanyák vesszőparipája, minthogy a pelenkázók sem FÖldanyánk elvetemült pusztítói :)

    Egyébként Kínában (Ázsia több részén is valószínűleg) a gyerekek kezeslábasának közepe ki van vágva, mint ükanyám alsónadrágja vót :) Csak terpeszt a kölök és az utcárarakja a raknivalót...

    kicsit más, kicsit fura, de természetes és emberi :)



    Asszem összehordtam it tmindent, de remélem am ondandó kijött... Most megyek játszani, mert már zaklatnak 20 perce a gyerekek, hogy adjam fel őket postán. eddig kaptam haladékot :)

  • 2007.10.03 13:24:32lii

    ha bennem vki lelkifurdalást akarna kelteni az eldobhatós pelus miatt, meg h. nem szelektíven gyűjtöm a hulladékot, azt szívesen meghívom textilpelenkát mosni-teregetni-vasalni, valamint fakultatív séta a 30 percnyire levő hulladékgyűjtő szigethez (vagy 3 buszmegállónyi bkv), 4-5 db teli szemeteszsákkal a hátunkon. :)

    (de emiatt már egy másik folyó ügyekkel kapcsolatos poston is volt vkivel koccanásom.)



    amúgy aki a fenti módon akarja vécéztetni a babáját, tegye nyugodtan, ha neki így jó - nekem nem menne, h. egész nap azt sasolom, készül-e vmi odalent.

  • 2007.10.03 13:55:20B-

    lii: csak az a baj, hogy attól még, hogy fárasztó mosni és messze van a szelektív, attól még amit csinálsz, árt a környezetnek.



    Nekem az az elméletem, hogy korunkban mindenki középosztály szeretne lenni életszínvonalában. Csakhogy az sok pénzt igényelne, amit meg sajnálunk rá - ezért többféle módon megkerüljük a pénzbefektetést. Pl megvesszük "ugyanazt" olcsóért meg kínai gyártmányban. Van még ember, aki megfizetné, hogy a süteménybe ne sütőmargarin legyen, hanem vaj? Márpedig ez az egész életmód csak szemkiszúrás, amíg a süteményt a sütőzsír meg az adalék tartja össze.



    A középosztálybeli életszínvonal terheit nem csak spórolással csökkentjük, de át is toljuk másra. Egyrészt azokra a főleg ázsiai munkásokra, akik napi 18 órát dolgoznak éhbérért, hogy mi olcsón vehessünk pl textilneműt, másrészt a környezetre (és az eljövendő generációkra). Gondoljunk bele: ha mindenki meg akarná tartani ugyanazt az életszínvonalat, amit most a környezetszennyezéssel biztosít magának, de környezetbarát módon (szekérrel hoznánk haza a cuccokat a saját edényeinkben, szatyrainkban, otthon főznénk meg stb), akkor mennyi erőt és energiát kellene mindebbe belefektetnünk! Nyilvánvalóan erre csak a leggazdagabbak lennének képesek. A környezetszennyezés és a műkaják és az összes többi ócskaság annak az ára, hogy a népesség ilyen jelentős része élhessen olyan életszínvonalon, ahol nem a maga lábán megy a dolgára, rendszeresen eszik süteményt, húst, vesz bútorokat, lakástextilt stb stb stb.



    Aztán majd 50 év múlva feltehetjük magunknak a kérdést, hogy megérte-e. És szerintem az unokáink a 3 megállóra levő szelektív problémáját nem fogják annyira átérezni, amikor a népesség jelentős része nem fog tiszta ivóvízhez jutni...



    Félreértés ne essék, én is így élek, de nem hiszem azt, hogy engem mentesít a felelősség alól, hogy messze van a szelektív.

  • 2007.10.03 14:19:01sony

    Az én Picurom egyébként pellussal is össze tudja pisilni a lakást. Látja a Nagy-tól, hogyha pisil, lehúzza a bugyiját. Hát ő is ;)

    A őszben reménykedtem, hogy a sok ruha akadályozni fogja, de nem. Amilyen ügyes, okos és tökéletes, megtanulta, hogy vegyen le Bármit, amikor jön a Pisi-pisi :D

  • 2007.10.03 14:22:44lii

    B-: az a baj, h. ezt a típusú "lecseszést" megkaptam már mástól is, ismeretségi körben, miközben az ökológia lábnyomom egy átlag közép-európai állampolgárhoz képest is kicsi.

    amit kihagytam az előző hozzászólásomból: nincs autónk (anyukáméknak, tesóimnak, nagyinak sincs :), életemben nem utaztam még repülőn, energiatakarékos izzókat használunk, mániákusan lekapcsolom a villanyt ha nem tartózkodunk valamelyik helyiségben, termosztát van a lakásban, tehát nem fűtünk orrba-szájba (jó, tudom, nem szereltettem be napkollektort 1 milláért), fogmosás közben elzárjuk a vizet, nincs itthon eldobható palackos innivaló (csapvizet iszunk), inkább szezonális zöldséget-gyümit veszünk, nagyi főz nekünk (ez a hobbija) és nem gyorséttermekbe járunk, háztartási eszköznél szempont az energiatakarékosság... és igen, nem vagyok hajlandó a hátamon cígölni a szemeteszsákokat a bkv-n - és mutass nekem bárkit, aki ezt megteszi, én földig hajolok előtte.

    és én nem vagyok aktivista, intézkedős, nagyhangú típus, aki mondjuk kitalpalja a köztisztaságiaknál, h. a ház elé kapjunk egy szelektív kukát - de ettől függetlenül nem érzem magam bűnösnek és felelősnek, mert a magam kisegér szintjén próbálok tenni a környezetért.

  • 2007.10.03 14:23:54lii

    ökológia = ökológiai

  • 2007.10.03 14:36:47Nilüfer

    Ez a blog vagy mi nem a környezetvédelemről szól..de ha már idekanyarodtunk, szerinted mit kéne csinálni, úgy hogy élhető is legyen, röhejes se legyen/bár ez magánügy/ jó is legyen, és mondjuk a civilizáció áldásait is élvezzük olykor -olykor? Félre ne értd, én sem akarom szennyezni a bolygót, de mégis, hogyan lehet kiszállni a mókuskerékből? Azzal szerintem nem, ha az ujszülöttet nem pelenkázzuk be:)Figyelj, én falun nőttem fel: fatüzelés vagy szén, víz a kútról, Wc kinn az udvarban, anyukám még otthon sütötte a kenyeret, mosni sokáig teknőben, kézzel..Keményen be voltam fogva mindenbe, vízhordás kb 300 méterről, mosáshoz is, köszi, nem kérem.nem romantikus, nem is könnyű, és abban sem vagyok biztos hogy egészséges volt akkor minden...

  • 2007.10.03 14:37:45lii

    bocs a kirohanásért, elsősorban nem neked szólt, hanem úgy általában annak a tendenciának, h. az amúgy fogékony, de nem fanatikus emberek bűntudatára játszanak némely lelkes aktivisták.

  • 2007.10.03 14:39:59Nilüfer

    lii: jól szóltál:) én is dettó

  • 2007.10.03 15:19:19Guruljka

    Hát jól elkanyarodott a téma. De erről az a véleményem, hogy nem azzal kéne foglalakozni, hogy ki mivel mennyire szennyezi a bolgyót, hanem azzal, hogy alternatívákat kínálunk. Ilyen szempontból jó a bio pelus, a szelektív hulladékgyűjtő sziget (ami egyébként sokkal sikeresebb, mint gondolták és mindig tele van)a hibrid autó, a napkollektor, a szélerőmű és sorolhatnám. Ha mindenki csak egy dologban egy környezetbarátabb megoldást választ, már tök jó! Az már egy lépés. csak ilyenkor ne egymást kezdjük el basztatni, hogy miért nem csinál húsz dolgot így, hanem "dícsérjük" meg (igen mint a gyerkeinket ha okosan viselkednek), hogy ez milyen jó. Hátha kedve támad bár dolgot még megreformálni.

    A másik meg az, hogy terelgessük a kevésbé kényelmes és inkább környezetbarát életvitel feléé a gyerekeinket. Az aztán még többet jelenthet az unokáink számára.

  • 2007.10.03 17:55:08cantaloupe

    Nem kornyezetvedelmi lelkifurdalast akartam kelteni, mivel nekem is van kocsim, mosogepem sot -horribile dictu!- szaritom is. De igyekszem ugy uzemelni ezeket, hogy tele programmal fusson.



    Szerintem Szirka anyukajat sem zavarta, hogy mas pelust hasznal, inkabb az egyoldalu hsz-ok: pelenka az Isteni versus pelenkatlansag az Ertelmetlen. Ugyanakkor a legjobb Pampers-bol is kicsorog neha a cuccos, es be kell latni, hogy tobb tizezer Ft-ot sporol meg az is, aki a pelenkabol a bio valtozatot, pl. a wc-n lehuzhato, vastag papirbetetet hasznalja.



    En megertem, hogy a "masik" (pelenkatlan) oldalrol nezve meg a pelenkaba valo kondicionalas 3-4 evig eppolyan ertelmetlennek, nehezkesnek tunik.

  • 2007.10.03 18:03:42Guruljka

    cantaloupe, szerintem az egy nagyon jó dolog, hogy ez a környezetvédelmi szempont, immáron valóban szempont, úgyhogy sose bánd;)

  • 2007.10.03 18:16:43cantaloupe

    Guruljka: na igen, ez a kornyezetvedelmi tema olyan dolog, hogy legtobben homokba dugjak a fejuket. Igy konkretan en sem tudnam most megmondani, hogy a mosoporom habja konkretan hova erkezik. :(



    Nekem amugy szimpatikus a koztes megoldas, pl. elso 6 honapban Pampers, utana meg ez a patentos textilpelenka, amibe eldobhato biobetet kerul. De a jot, kenyelmet konnyu megszokni...;) Anyanak es gyereknek egyarant...

  • 2007.10.03 18:32:29Guruljka

    cantaloupe, én meg mindig arra gondolok amikor előkerül a környzetvédelem, meg a szelektív gyűjtés, meg a villanyoltás, meg a víztakarékosság, hogy ez baromi nagy fejlődés egy olyan országban, ahol évtizedekig szót sem ejtettek a környezetvédelemről, ahol fillérekbe került a közmű, így senki soha nem is figyelt arra mennyit fogyaszt belőle. Ez itt egy hatalmas lépés. Persze nem kell itt megállni, hanem inkább fel kell fedezni az "egészségesben" és a "környezetbarátban" a sok-sok jót. Szerintem egy réteg effelé halad, úgyhogy van remény:) Steb by step ugye...

  • 2007.10.03 18:46:31cantaloupe

    Guruljka: na, a szelektivet azt pl. szigoruan veszem, hiszen csak egy kezmozdulatba kerul. Otthon mondjuk vinni kellett a tarolokhoz, de mivel az a bolt mellett volt, ugyis utbe esett. Itt, az USA-ban minden masodik heten jon a szelektives kukas, fem, papir, uveg egy nagy ladaban kerul ki, ok meg szetvalogatjak.



    Az en nagyim sporolos volt, es mi sem egettuk a villanyt, tevet ha nem kellett, a csapbol omlo viz meg a mai napig zavar, meg ott is, pl. szallodaban, ahol nem en fizetek erte. :)



    Persze, a fara senki nem akar visszamaszni a civilizaciobol, de csak egy kis odafigyelessel rengeteget elerhetunk, ha sokan csinaljak. Na, most mar le sem tagadhatnam, hogy az exem Greenpeace-es volt. :))))

  • 2007.10.03 18:59:53tarkabab

    Bocsánat, hogy tegnap már nem tudtam válaszolni (ezért is nem volt igazán jó ötlet írni, mert nem tudom tartani a tempót).



    liva6,

    Nehéz elvárás, hogy úgy döntsön vki egy szokatlan dolog mellett, hogy nem tartja jobbnak :) Sajnos én még abban is hiszek, hogy okosabb lesz tőle a gyerek :) Amiben nem hiszek az az, hogy ebben a módszerben kötelezően hinni kellene bárkinek vagy csinálnia kellene, különben hétbaj lesz. Én tulképp azért írtam, mert azokra gondoltam, akik tájékozódni akarnak, halljanak már egy-két helytálló dolgot is az EC-ről, nem azért, hogy toborozzak vagy térítsek - úgyhogy egyetértünk. Az ő kedvükért írok most is. Különben nem is gondoltam, hogy ennyi tévhit meg előítélet van ezzel a dologgal szemben.



    Visszatérő felvetés a szobatisztaság korai erőltetésének káros volta. Messzemenőkig egyetértek. A "korai" és az "erőltetés" azonban nem elválaszthatatlanok. Ez a pelenkátlankodás maximálisan gyengéd, a babára figyelő módszer, ez az egyik alappillére, fő indítéka és módszere. Nincs benne semmiféle erőltetés. A baba jelzi, ha nem akar pisilni és akkor nem pisiltetjük. Nem ül hosszan a bilin (vagy nem tartják "pozícióban"), épp csak amíg elvégzi a dolgát. A nagyokkal mi zökkenőmentesen hagytuk el a pelust annak idején, abszolút nem volt semmi gond a bili elfogadásával, mégis, ahhoz képest, ahogy Szirka intézi a dolgot, azt kell mondjam, hogy ők _ücsörögtek_ a bilin, míg sikerült elengedni a dolgokat, Szirka meg ül, csorgat, feláll, mint pl. én.



    Brumibaby hasonló felvetésére azt tudom még mondani, hogy a visszatartás és az elengedés nem ugyanaz, utóbbi könnyen kondicionálható. (A hólyag egyébként már újszülöttnél is tartja a vizeletet, különben folyamatosan csorogna.) A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy a gyerekek gond nélkül megtanulják tartani is egy kis ideig (épp elég, hogy eljusson a vécére) korábban is, mint gondolták - ha ezt tanulják és nem azt, hogy nem érdemes sem tartani, sem figyelni, hogy jön-e, sem "szólni", ha igen. Nilüfer gyerekei is jóval a tankönyvi adatok előtt tanulták meg és földrajzilag a világ nagyobbik részén a gyerekek így tanulják a dolgukat végezni.

  • 2007.10.03 19:00:47tarkabab

    "Állandóan a gyereket kell lesni" motívum:

    a módszernek 4 eszköze van: a gyerek ritmusának megfigyelése (ébredés, kaja után stb.), a gyerek jelzéseinek figyelembe vétele és bátorítása, intuíció és kondicionálás. Változó, hogy melyikre milyen hangsúly esik. Szirka pl. kisebb korában inkább jelzett, most inkább a többi 3 van előtérben és inkább akkor jelez, ha nem kell neki, én meg azt gondolnám, hogy már milyen régen nem pisilt, biztos kell neki. Én még azt is kihasználom, hogy eléggé egymásra vagyunk hangolódva és ha nekem kell akkor vszleg neki is. Olyan is volt már, hogy úgy éreztem, mennem kell, de neki kellett, nem nekem :) Szóval más csatornák is vannak, mint az állandó vizslatás és lesben állás, örökös drukk - mégis, kinek lenne az jó? Ez nem egy ilyen éberségi próba meg paraparádé, valójában még lazább hozzáállás az egészhez, mint a pelenkázás.

    Ugyanakkor az EC-ző anyukák tényleg szeretnek szoros kapcsolatban lenni a gyerekeikkel és figyelni rá (nem csak ők! :) ), ehhez jó eszköz az EC. Vagyis részben örömforrás, nem teher, részben pedig nem a "bilire szoktatás"-hoz kell, hanem egyébként is ott van és ilyen téren is (!) hasznát veszik.



  • 2007.10.03 19:01:30tarkabab

    Nilüfer, ha nem ítélnéd el az EC-t, akár csak olyan szinten is, hogy felesleges para mindenkinek, látnád, hogy mennyire nagyon-nagyon hasonlít hozzá, amit te csináltál. Talán még azt is elhinnéd nekem, hogy valójában te ennek az egyik változatát csináltad (sok van neki, ahány ház). Amennyire az felesleges és szükségtelen teher volt neked és a gyerekeidnek, annyira az ez is. Te azért csináltad, hogy kitűnjenek?



    Amikor 2 hetesen először tartottam Szirkát tálka fölé és másnap mindössze két pisis pelus volt, mi is döbbenten néztünk, hogy "honnan tudja?" Nem tudom, mikor mennyit "értett" meg a dologból, hiszen nem tudja elmondani, épp úgy találgatok, ahogy te, csak az a különbség, hogy én láttam. Azt is láttam, hogy mennyire jó ez neki. Megdöbbentett az érzés, hogy ez mennyire természetes, úgy éreztem, hogy nahát, ez az, ennek ez a módja.



    Azt gondolom, hogy nem néztél utána, hogy hogy van ez a "természeti népeknél". Ha mégis, akkor kérlek, oszd meg velem a forrásaidat! Komolyan.



    A DS gyerekek túlnyomó többsége évekkel később lesz szobatiszta, mint a normál fejlődésűek. Ha nem próbáltuk volna ki ezt a módszert, Szirka most pelenkás lenne, nem szólna, ahogy tulképp általában most sem szól. És tuti nem szólt volna egy éves kora előtt sem. Szerencsére ez csak elmélet, ugye, de semmi oka nem lenne rá, hogy ne a pelenkát használja, ha arra tanítottuk volna, mint más gyerekeket.



    És ha már tanulás, a csecsemőnek nem azért kell tanulnia, mert mi úgy döntünk, hanem mert a túléléshez szükséges, így van összerakva, MINDENKÉPPEN TANUL. Ha pl. pelenkázod, akkor azt, hogy az ürítéssel kapcsolatos testi érzetek nem fontosak, hogy ha érzi, hogy kell (mert érzi, ez is egy szükséglet, mint az éhség), akkor az senkit sem érdekel és a pisit-kakát egyszerűen a gatyába engedjük, ahonnan az eltűnik, nem az ő dolguk, hogyan. Ha EC-zel, akkor a nagyjából ennek az ellenkezőjét, nem ragoznám.



    Nem bántottál meg. Szomorúnak találtam, hogy nem tudtam érthetően megmutatni a blogban, hogy miről van szó. Azt hittem, hogy tájékoztatok, de kiderült, hogy totál nem így van, el lehet úgy olvasni a blogot, hogy ne derüljön ki, miről van szó. Ez hasznos infó, ha nem is kellemes.



    Tarthatod értelmetlennek, korainak, feleslegesnek, amit csinálunk de ezzel egyben azt is mondod, hogy értelmetlen, korai, felesleges dologgal terhelem a gyerekem és magam. Ezt "vitatom" (ha egyetértenék vele, azonnal ragasztanám a pelust a fenekére), nem azt akarom elérni, hogy a magad számára követendőnek tartsd a módszert. Nekünk nem fölösleges, nem teher, nem rosszat csinálok a gyerekemnek, hanem jót - ha nem így gondolnám, nem tenném, hidd el. Ha kérdéseid vannak, szívesen válaszolok is időmhöz mérten. Lehet, hogy csak egy vélemény, de gondolj csak bele, belőled mit vált ki egy olyan _vélemény_, hogy rosszul bánsz a gyerekeddel, nem természetes, amit csinálsz vele, fölöslegesen és értelmetlenül terheled szegényt.



    Sztem a legtöbben nem vagyunk benne 100% biztosak, hogy mindent mindig a legszuperebbül csinálunk a gyerekünkkel és könnyen sebezhetőek vagyunk az anyaságunkban - lám csak, milyen sokakban már az lelkiismeret-furdalást ébreszt, hogy meghallják, létezik egy másik módszer a pelenkázás helyett, amit néhányan jobbnak tartanak. Én sem vagyok szuperanya és bizony eltöprengek, hogy jól csinálom-e, lehetne-e jobban - és nem hagy hidegen, ha azt mondják, hogy hülyeség, amit csinálok. Még az is csak később jut eszembe, hogy vajon tényleges ismeretek alapján állítják-e ezt vagy esetleg érzelmi alapon vagy bármi másért.

    (ezek részben jidelenek is válaszok)

  • 2007.10.03 19:01:50tarkabab

    katjana, a kommunikáció nem egyenlő a beszéddel. Sok EC-s baba jelet használ.

    Hőmérséklet: Lehet, hogy elkerülte a figyelmedet, hogy eszkimók is csinálják. Akinek a könyvéből én tanultam, az egy kanadai nő, neki is télen született a gyereke. Néhány körülménynek együtt kell állnia, de nem nagyon soknak és nem extrémeknek. Nem lehet pl. akkor, ha az anya úgy érzi, hogy agyon van terhelve és ha még egy új remek módszerről hall, kiugrik az ablakon - vki írt már itt ilyesmit.

    A kicsinek egyébként nem kell pucér fenékkel lennie, ezt is írtam már. Az a lényeg, hogy az anya azonnal észrevegye, ha pisil. Erre jó a műanyag borítás nélküli textilpelus. Vannak speckó ruhák is, lábmelegítők, amiket nem kell cserélni akkor sem, ha a bugyi elázik - és nem ez a dolgok normál menete, hogy a gyerek állandóan bepisil, ez a kivétel. Kb. úgy, mint hogy általában bennmarad a pelusban a termék, néha meg kifolyik.

  • 2007.10.03 19:02:39tarkabab

    Köszönöm a kedves megjegyzéseket, a Szirkának szóló dicséreteket és üdvözleteket! (De nem kérek magamnak különleges bánásmódot miatta, elég ajándék, hogy ő itt van.)

    Elnézést, hogy most meg egyszerre ilyen hosszú voltam.

  • 2007.10.03 19:26:06Guruljka

    tarkabab,

    "Sztem a legtöbben nem vagyunk benne 100% biztosak, hogy mindent mindig a legszuperebbül csinálunk a gyerekünkkel és könnyen sebezhetőek vagyunk az anyaságunkban"



    Ezzel a gondolattal annyira jól összefoglaltad azt az okot, amiért árokásós szintem bírunk mi nők a Porontyon "egymásnak esni" szinte minden témában. Annyira jól, hogy nagyon elgondolkodtatott. Arra jutottam miközben ez első ránézésre nagyon rosszul hangzik, azért mégis jó. Mert egyre több infot tudunk meg dolgokról, és szembesülünk mások, a miénktől teljesen eltérő szempontjaival. Plusz erősödik a kritikai tűrőképességünk:)



    De valójában szerintem az a gáz, ha valaki tényleg elhiszi, hogy Ő mindig 100% és mindent a legszuperebbül csinál (és nem csak az)anyaságban.



    Tök jó volt amiket leírtál, ismét okosodtam, úgyhogy köszönöm:)

  • 2007.10.03 19:39:50cantaloupe

    Tarkabab, ez erdekes es informativ leiras volt, latszik, hogy beleastad magad a temaba elmeletben es gyakorlatban. Jo volt olvasni! ;)

  • 2007.10.03 20:24:38Anyatünde

    Tarkabab, ha még jársz erre: lenne kérdésem EC-vel kapcs. Vagy inkább Szirka blogján kérdezzem?



  • 2007.10.03 20:56:50tarkabab

    ahol jól esik :)

  • 2007.10.03 22:04:40katjana

    tarkabab, ezek tényleg érdekes információk, kellemes hangvételben.

    az én életembe, úgy érzem, nem fér ez bele, de jó tudni és jó volt olvasni.

  • 2007.10.03 22:57:57Katalma

    Csak egy megjegyzés:

    Valaki írta, hogy ki-kicsurog az eldobhatósból a cuccos, és lehet ruhát mosni :) Nnos igen. Itt tenném hozzá, hogy a mosható pelusból, amit használunk, a pelenkakülsőn túl sose jut... csak ha apa valamiért fényképzeni akarja a kakás lányát :)

    Ha meg már mosok szaros-pisis ruhát, moshatok pelust is, ráadásul, azt nem kell folttisztítani, meg kézzel súrolni :)

    Mi nem találtunk olyan eldobhatóst, amivel ne jártunk volna pórul párszor.

  • 2007.10.04 07:41:23Anyatünde

    Tarkabab:



    1. Írtál többedik gyerekkel EC-ző anyukákról, csak nem találom azt a hsz-t. Valakinek közülük nincs blogja?



    2. Jól értem, hogy Szirkán ÉJJEL sincs pelus 2 hónapos kora óta? Amikor ilyen pici volt, felkeltél hozzá töbször és "pssss" (vagy nem tudom, hogy mit mondasz neki, mikor pisilteted :-) ) ? Vagy elég volt annyiszor pisiltetni, ahányszor enni felkelt?



    3. Nagyobbacska (helyváltoztatásra képes) baba már jön utánad, ha kell neki, és jelez (nyögdécseléssel, babajellel, bármivel)? Tudom, Szirka most nem elsősorban jelez (ha jól értettem, amit írtál) de esetleg tudsz-e róla, hogy más babáknál ez hogy van?

    Vagy még ilyenkor is fél szemed állandóan rajta a babán, hogy kell-e neki? Vagy ha valami dolgod van, akkor előtte megpisilteted, és akkor egy darabig tutira nem kell?

    (Ez utóbbi kérdések tegnap este merültek fel, mikor magam nyomtam az esti műsort a 3 gyerekkel, és hááát - náthás lévén - akkor vettem észre, hogy a 20 hós Kicsi bekakilt, mikor jött utánam, és húzgálta, fogdosta a pelusát. Bilihez neki nemigen fűlik a foga még (nyáron próbálkoztam már, meg azóta is újra és újra, de egyelőre nem. Lehet, hogy valami kisebb átmérőjű WC-szűkítő kéne, mert a nagyoké neki még túl nagy.)



    Egyszer még jópár hónapja találkoztam egyébként Szirka blogjával, és hááát minden elismerésem. Fantasztikus a kislány. Meg a szülei is... :-))

  • 2007.10.04 07:57:30manci

    Gyerekek! Én egy akkora egy hülye picsa vagyok! Lehet, hogy elbasztam a gyerekem szobatisztaságát egy időre! :(((



    Történet lényege: 2 napja a gyerek kihozta a bilit magától, ráült ruhástól és belekakilt. Nilüfer biztatott, hogy valszeg nem véletlen, így tegnap, amikor a kicsim megint kihozta a bilit és ráült (csak akkor az apjával volt, így kicsit későn értem oda), gyorsan levettem a ruháját, de addigra a pelusban volt a kaki. Mondom sebaj, átborítottam a bilibe a kakit, hogy lássa a kicsim, mi az eljárás ezek után, meg együtt örüljünk, hogy milyen ügyes.



    Na, a kiscsaj ebben a pillanatban belemarkolt a kakijába, én meg ösztönösen feljajdultam, hogy "jaj nem szabad a kakiba nyúlni".



    Hogy ne nyújtsam túl hosszúra a dolgot, hiába dícsérgettem már ezek után, csak a kezét morzsolgatta, mutatta, hogy kakis lett (pedig nyilván rögtön lemostam) és hajtogatta, hogy "pa, pa, pa". Mert utána már szépen elmondtam neki, hogy a kakit papírral szoktuk megfogni. Szóval ez az esemény nagyobb hatásal volt rá, mint a bilibe kakilás. Remélem, nem vettem el egy életre a kedvét...

  • 2007.10.04 08:01:08Nilüfer

    Én nem kívánok többet ehhez a témához, hozzászólni, mert azt gondolom, szándákos vagy véletlen félreértésről van szó..én nem ítéltem el a pelenkátlanságot, az meg hadd legyen már az én magánügyem, ha értelmetlennek tartom.Még egyszer: van gyerek, aki pár hónaposan tudatosan ürít/ vissza is tudja tartani/, van akinek

    ez több éves korára érkezik el.Ez nem zárja ki azt, hogy felismeri, akkor kell kaakilni pisilni, ha alatta az edény.Addig lehet lesni a kívánságait, de csak energia, idő, frusztráltság/ ez utóbbi esetleges/ A saját gyerekeim sem csinálták egyszerre a bilizést, mert eltérő ütemben fogták fel.tarkabab: ha szerinted ez a jó, én csak emelem kalapom, mert amit ti csináltok, messze maghaladja azt, amit egy szülő megtehet a gyerekéért.Ami nem árt egy gyermeknek, abból csak előnye származhat akkor is ha én azt feleslegesnek tartom.A módszer híveinek és ellenzőinek is sok kirattás, sikeres szobatisztaságok kívánok:)

  • 2007.10.04 09:59:17tarkabab



    Anyatünde: www.babanet.hu/tarsalgo/index.html oldalon az Életmód rovat "Pelus nélküli baba" topikjában találod az EC-ző anyukákat. Van, akinek blogja is van, onnan azokat is eléred.



    Jól érted, Szirkán éjjel sincs pelus azóta. Felébred, amikor pisilnie kell és felébreszt engem is (együtt alszunk). Kiviszem, pisil és szopival visszaalszik. Nappali alvásnál is fel szokott közben ébredni, akkor pl. nem pisilni, csak szopizni és visszaalszik. Más gyerekeknél is ki lehet tapasztalni, hogy miért kel fel. pindur korában nem igen kellett a pisi miatt külön felkelni, többször ébredt szopizni és éjjel nem sokat pisilt. Én azért hagytam el olyan hamar az éjjeli pelust, mert ha rajta volt és nem keltem fel vagy nem vettem észre rögtön, akkor kiestem a ritmusból és az első bepisilésig nem tudtam újra felvenni a fonalat.



    Babája válogatja, hogy hogyan jelez, jelez-e. Amikor Szirkának jelzős kedve volt/van, akkor előfordul, hogy bilit kezdi húzgálni vagy hirtelen az ölembe kérezkedik és/vagy rögtön le.

    Igen, az működik, hogy bizonyos dolgok előtt megpisiltetem, pl. mielőtt kimegyünk az udvarra vagy elindulunk itthonról és akkor egy darabig nem várható új adag :) Nagyjából lehet azt tudni, hogy mikor "következik", nem figyelem külön a pisi miatt.

    A kaka nálunk más tészta, az mindig ébredés után van.



    Kicsiket nem nagyon szokás egyébként bilire ültetni, mostanában Szirka se szereti, hanem megtartjuk vmi fölött (ez lehet wc vagy bili is, csak az a lényeg, hogy nem letéve van, hanem az ismerős pózban, ami egyébként könnyíti is az ürítést, mert a guggoláshoz hasonlít, nem az üléshez). Kimutatják azt a gyerekek, hogy mit szeretnének.

  • 2007.10.04 10:01:35tarkabab

    Nilüfer, én is úgy látom, hogy valahogy nem értjük meg egymást. Van ilyen. Örülök, hogy te sem haragszol. Mérő egyszer azt mondta, hogy nem egyetérteni kell, hanem együttműködni. Sztem nagyon igaza van.

    Neked és a családodnak is minden jót kívánok ezen és más területeken is! :)

  • 2007.10.04 10:52:39zolnaid

    manci, ha attól félsz, hogy megijedt, próbálj vele sokat gyurmázni/sarazni/agyagozni. Ami tetszik. Nálunk pszichológus ajánlotta hasonló okból, és bevált.

  • 2007.10.04 12:57:00manci

    zolnaid: ez jó ötelt, kipróbálom! Köszi :)

  • 2007.10.13 21:00:39tarkabab

    ha esetleg még jönne ide vki:

    a fenti válaszaimat kiegészítettem a többi felvetésre adott válasszal is és a blogunkba feltettem az első részt:

    szirkababa.blogspot.com/2007/10/tvhitek-pelenktlankodsrl-1.html



    ha vkinek gondja van azzal, hogy idéztem tőle és nem írtam oda a nevét, kérem, jelezze! (azért döntöttem így, hogy ne hasson úgy az egész, mintha bizonyos embereket akarnék kipellengérezni, nem pedig általánosságban beszélnék a tévhitekről)

  • 2007.10.15 00:44:35Anyatünde

    Tarkabab: Köszi!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta