Zanza!

Nyár van, meleg és ennek mindenki örül. Vagyis majdnem mindenki. A terhességük harmadik trimeszterében járó kismamák nagy része ugyanis valószínűleg nem. Kevés olyan makacs ellensége van a nagy pocaknak, a megterhelt ízületeknek és a fájós deréknak meg lábnak, mint a 35 fok. Ilyenkor szinte mindenkinél befigyel egy kis terhességi vizesedés. Mit is jelent ez pontosan?

A terhesség alatt a megváltozott hormonháztartás hatására a szervezet több vizet raktároz, mint egyébként. Ráadásul az egyre nagyobbodó méh egyre nagyobb nyomást gyakorol a medence visszereire. Ettől a vénás vér áramlása lassul és a lábban felgyülemlő vérből a folyadék a lábfej szöveteibe kerül. A kismama lába, lábfeje estére megdagad, sőt esetenként az arca, karja, keze is.

A vizesedés önmagában nem veszélyes a magzatra, csupán kellemetlen. A kismamának azonban nem egészséges ez a többletterhelés: sem az ízületek, sem az érfalak, sem a bőrünk nem fog örülni neki. De ha magas vérnyomás, fehérjevizelés, rendellenes májfunkciók is társulnak hozzá, akkor terhességi toxémiára gyanakodhatunk.

Mit tehetünk a vizesedés ellen? Pár apróbb segítség, melyeket részben a terhestornán, részben a védőnőnktől is hallhattunk:

  • Ne hordjunk szoros zoknit!
  • Éjszakára polcoljuk fel a lábunkat, illetve amikor csak módunk van rá! (Ez serkenti a vénás keringést.)
  • Tornáztassuk reggel-este a lábdfejet és a vádlit! (Pipa-spicc, pipa-spicc, bokakörzés.)
  • A rendszeres testmozgás jó hatással van a keringésre.
  • Növeljük a kálium és magnézium bevitelt, vagy tabletta formájában vagy például együnk banánt.
  • Nem kell keveset inni, nyugodtan igyunk napi másfél liter folyadékot, de az legyen tiszta víz - vagy csapvíz, vagy ha nagyon kemény a csapvizünk, akkor nátriumszegény ásványvíz, de semmiképp se cukros ital, még százszázalékos gyümölcslé sem, mert abban is nagyon sok a cukor, tanácsolta Dr. Kosztin Árpád nőgyógyász.
  • Nem kell vízhajtó teákat fogyasztanunk, mert azok a vérből veszik ki a folyadékot, csak szomjasabbak leszünk és a magzatnak sem tesznek feltétlenül jót. Inkább együnk szilvalekvárt, mert az az ozmotikusan hat, és még a szintén gyakori székrekedésre is jó, és persze sokkal finomabb, mint a csalántea.
A legfontosabb azonban a só száműzése étrendünkből, javasolta nekem tavaly ilyenkor a nőgyógyászom. Egy kávéskanál (10 gramm) só egy liter vizet köt meg. Mindenben van só: a kenyérben,a felvágottban, a sajtban, a sajt- és májkrémekben, a készételekben. Ezért legjobb, ha magunk főzünk, vagy mindenből sószegényet próbálunk venni. A csipszet, ropit, pizzákat felejtsük el, vagy készítsük szintén házilag. Ne sózzuk a friss zöldséget, se a pároltat, ízesítsünk inkább más fűszerekkel, hogy ne érezzük só híján ízetlennek az ételt. Együnk friss gyümölcsöt, répát, azt amúgy sem sóznánk, és nagy a vitamintartalma is. Egész hamar meg lehet szokni, és fantasztikus hatással van a vizesedésre. No meg nem tart olyan sokáig az a három hónap.
Blogmustra