SZÜLŐSÉG

A kisbabák túlöltöztetése növeli a hirtelen csecsemőhalál kockázatát

2007. március 22., csütörtök 16:56

A kisbabák túlöltöztetése jelentős mértékben megnövelheti a váratlanul bekövetkező csecsemőhalál kockázatát - olvasható amerikai kutatók megfigyelése a Johns Hopkins egyetem honlapján.



Ha egy túlságosan melegen öltöztetett csecsemőben valamilyen vírusfertőzés lappang, ráadásul, ha nem a tudományos megfigyelések szerint ajánlott testhelyzetben alszik, még nagyobb lehet a kockázat - állítják a Johns Hopkins kórháza gyermekosztályán a vizsgálatban résztvevő orvosok. Megfigyeléseik szerint a téli hónapok azon szakaszaiban, amikor megenyhül az idő, a tavasz közeledtével, a vírusfertőzések idején - több éves statisztikai trendek adatai szerint - megemelkedik a tragédiák száma, különösen a nem a külső hőmérsékletnek megfelelően öltöztetett babáknál, írja az MTI.

Amerikai szakemberek szerint a megnövekedett kockázatnak az lehet az oka, hogy a túlságosan bebugyolált csecsemők nem képesek leadni a fölösleges testhőt.

A legtöbb szülő aggódik, hogy a baba megfázik, ezért jóval több réteget ad rá, mint kellene, mint ami egészséges, sőt biztonságos volna. Orvosi megfigyelések megerősítik a sokak számára ismerős tényt, hogy számos babára tesznek túl sok takarót, kiságyukban sok a játék, de az is előfordul, hogy a többi családtaggal egy ágyban alszik - az említett helyzet szintén növeli a SID előfordulásának esélyét.

A gyermekgyógyászok a háton alvást tekintik a baba számára a legbiztonságosabb helyzetnek. A hirtelen csecsemőhalál kockázatát csökkenti, ha a baba a hónaljánál feljebb nincs betakarva. Soha nem szabad betakarni az arcát vagy a fejét, mivel itt adja le a felesleges hőt. Ugyancsak nem javasolható az, hogy a szülő a kicsivel együtt aludjon, mert a felnőtt véletlenül ráfekhet a babára. Mindez különösen vonatkozik a koraszülöttekre, mivel náluk gyakrabban fordulhat elő a hirtelen csecsemőhalál, tudósít az MTI.

A hirtelen csecsemőhalál (gyakran használt angol rövidítése: SIDS) a csecsemő hirtelen és teljesen váratlan halála, melynek okát a halál utáni alapos vizsgálattal sem lehet egyértelműen kideríteni. Nevezik bölcsőhalálnak is, mert alvás közben szokott bekövetkezni. A hirtelen csecsemőhalál a leggyakoribb halálozási ok csecsemőkorban. Leginkább az első négy hónap alatt, rendszerint ősszel, télen és kora tavasszal következik be.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.03.22 21:57:32sportos

    sziasztok!
    katampusz, ne örülj annyira, a legutóbbi cikkben az volt, hogy a SIDS 1 évnél fiatalabb gyereket 'támad'.
    druantia: igen, van neki agyi oka is. a bölcsôhalálban elhunyt babák agyában a szerotonin(úgy emlékszem)szint sokkal magasabb volt mint a normális. most azon dolgoznak, hogy ezt hogy tudnák kideríteni még a halál elôtt.
    a ruházkodás nálunk is gond, fôleg mivel én fagyos vagyok, a páromról meg lerohad még a gatya is itthon télen annyira fûtünk. a gyerek meg úgy tûnik rám ütött, mert a szája széle is remeg amikor pucéron van fürdés elôtt, pedig 24 fok van a szobában. mit mond erre az én mindentudó párom, azért remeg a szája, mert izgatott. hahaha

  • 2007.03.22 22:52:58jidele

    a nővérem egyik kisfiának pár hete álmában eleredt az orra vére. 5hónapos...azért nem lett baja, mert hason alszik, és nem fulladt meg tőle hála az égnek...

  • 2007.03.22 23:05:10babó

    ne húzzuk az arcára a takarót, igen.

    két hónapos kora óta megcsinálja magától... :))

    ha lehúzzuk, a legközelebbi feleszmélésnél viszahúzza. feladtam az aggódást. most meg két hete rászokott a hason alvásra, probléma megoldva :))

  • 2007.03.23 06:38:29ficánka

    Nekem az édesanyám ugyanazt mondta mind a védőnő.Ha kiviszed 1 réteggel több ruha legyen rajta mint rajtam .Ti. nekik rossz a hőháztartásuk. Egyébként enyim gyerek előírás szerint csuklik ha fázi, hideg a keze és a lába. Ha melege van a tarkójánál vizes a bőre.Egyébként nálunk kb. 24 fok van éjjél a lakásban. Hálózsákban alszik + 1 takaró ha melege van még azt is lerúgja magáról.Egyébként most 6 hónapos.Eddig nem akart hason, de mostanában magától alszik a hasán napközben néha órák hosszat, éjszaka pedig a hátán + légzésfigyelő ( az én dilifrásszom miatt)

  • 2007.03.23 07:55:11Bombi

    En a kovetkezo tanacsokat kaptam: oltozes -mint mi,ha hideg van plusz egy reteg;furdoviz kb.37fokos,eleinte mertem,majd oszinten szolva meguntam a mericskelest es ma mar csak nagyanyaink modszere szerint a konyokommel merem a viz homersekletet.Kisbombi amugy sem csipi a tul meleg vizet.Vegul amit kiprobaltam de nem tartottam be,az a szobahomerseklet.17-18fok korul ajanlottak.En faztam,igy 22-23fok korul altatom a kolkot.

  • 2007.03.23 08:23:23Hicudzsi

    Mikori ez az egyetemi cikk?

    Mert nemrég kiderült, hogy a szerotonin okozza ahogy itt is írtátok.



    A túlöltöztetés sosem jó.

    Az egyágyban alvás-mumussal azért vagyok szkeptikus mert Ázsiában azokban az országokban ahol a gyerek egy ágyban alszik a szülőjével nem is ismerik ezt a halálokot a csecsemőknél.

    Azt olvastam egy ezzel kapcsolatos kutatásban, hogy a gyerek automaikusab lélegezni kezd újra ha amamája meg atöbbiek ott szuszognak mellette.



    Én légzésfigyelő mániás-bölcsőhaéláltól rettegó voltam (vagyok), mindent neten fellelhető cikket, írást elolvastam ezügyben mégis a gyerekeim mellettem aludtak. :) Mertem ezt megkockáztatni :)

  • 2007.03.23 08:23:42Miss Marple

    Amikor a testvéremék évekig Angliában laktak (néhány éve jöttek haza), és ott született meg a harmadik gyerekük, éppen volt ott egy óriási kampány azügyben, hogy mivel lehet esetleg megelőzni a korai csecsemőhalált. Elég sok érdekes dolgot írtak a brossúrában.
    Mindjárt az elején bevallották, hogy alapvetően gőzük sincs a tragédia szervi okáról, csak azt tudják megállapítani, hogy valószínűleg szívmegállás, de nem szívrendellenesség az oka.
    Viszont Új-Zélandon és Nagy-Britanniában is végeztek több ezres felméréseket (tehát más-más éghajlat alatt), és azt találták, hogy bizonyos szokások és a korai csecsemőhalál előfordulása közt statisztikai összefüggés van, vagyis hogy nem feltétlenül azok okozzák, de nyilvánvalóan nagyobb ott az előfordulás, ahol a gyerekekkel azokat a dolgokat csinálják.
    Eszerint tényleg nem szabad túlöltöztetni, túltakarni a gyereket (ők is a felnőtt ruha +1 réteget ajánlották), nem szabad párnát, paplant, szöszös takarót (polár!) vagy puha matracot használni a kiságyban, hanyatt kell altatni (az enyémek úgy utáltak hanyatt aludni, hogy inkább mind megtanult megfordulni nyolchetes korára - de akkor az már az ő döntésük... :))) ), és
    nem szabad az alvós szobában 20 (HÚSZ) foknál melegebbet hagyni (ez nálunk bejött a két szélsőnél, de a középső gyerek békalábú lett, mint az apjuk).
    Ezen kívül nagyon nagy veszély az akár kicsit is dohányfüstös lakás, a szellőzetlenség, az örökölt ágynemű(!!! - tehát nem a kiságyról van szó, hanem a matrac-lepedő-pokrócról, ebből minden gyereknek új és saját kell), a ritkán mosott ágynemű (amit lehetőleg nem sok vegyszerrel, hanem sok vízben kell mosni, azaz inkább portalanítani, illatosítók nélkül). És persze hajlamosító tényező a koraszülöttség, a kis születési súly és az, ha fordult már elő korai csecsemőhalál a családban (de nem a rokonságban, hanem a közvetlen családban, a szülők előző gyerekeinél). De pl. a légzésfigyelőt csak eleve veszélyeztett helyzetben ajánlották.
    Abban az esetben, ha veszélyhelyzettel állunk szemben, azt ajánlották, okozzunk mérsékelt sokkot a gyereknek, vagyis ne finoman ébresztgessük, hanem kapjuk fel függőlegesen, fújjunk egyet az arcába, tilos azonban megrázni vagy megütni, de pl. rákiáltani szabad, hogy felébredjen és elkezdjen spontán lélegezni, mert úgy tartják, hogy a babák ilyenkor kvázi "elfelejtenek levegőt venni", ismeretlen okból.













  • 2007.03.23 08:54:17Hicudzsi

    És azt sem értem, hogy ez most miért újdonság...



    http://www.bolcsohalal.hu/



    Ez miért nem kerül fel posztra?

    magyar orvosok hosszú évek óta foglalkoznak böcsóhalál prevencióval és mivel a gép önmagában nem elég, ezért tanfolyamot is tartanak a szülőknek a kórházban!



    Miért nem szerepel posztban, hog yvamn egy másik szervezet is itthon ahol tanítanak pl. újjáélesztést kisbabán, hogy míg a mentő kiérkezi k a szülők tartani tudják a "frontot"...



    Kezdem furcsállani ezt a sok Ámerikás meg Ángliás cikket...

  • 2007.03.23 09:47:06jidele

    én elmentem a Heim Pálba az újraélesztős tanfolyamra, és tudom, hogy a Madarászban van a Léghajó program. Sztem megéri elmenni-életet menthet.
    egyébként vmi ilyesmire céloztam a napi 15 perc mozgásos posztnál:tök jó, hogy a kutatók ezt kikutatták, de ettől a szülők pl nem tudják, hogy nem szabad a gyereket megrázni, ha nem vesz levegőt. Ilyenekről is szólhatna néha egy-egy poszt

  • 2007.03.23 09:48:21zsuli

    jidele: Neked nem épp romantikáznod kellene? :)

  • 2007.03.23 10:09:05mókusfácán

    Gyerek csak hason aludt, a légzésfigyelő monitor meg addig volt alatta,míg le nem mászott róla!:)))
    Szobában 19-20 fok van, napközben max. 23. CSak így érzi jól magát! De mivel mi sokat utazunk pl. nagyikhoz, nálun nem tud aludni:mert állandóan meleg van, és takargatják!
    Itthon nem alszik csak egy badyban és egy pizsiben+ hálózsák. A kis plédje oylan nyammogós,fogdosós darab csak! Az kell, az ad neki biztobságot!

    Én is voltma a MAdarászban, megnéztem hol is kéne nekem nyomkodni a pici melkasát újraélesztésnél, hááát!nem tudom,hogy meg emrném -e nyomni.

  • 2007.03.23 10:11:13hanna

    Örökölt ágynemű?? Mi mindent örököltünk, és fel nem foghatom, hogy a hugom 15 évvel ezelőtti, szépen kimosott-vasalt lepedői meg huzatai miért okozhattak volna bölcsőhalált? Plána az örökölt kókuszmatrac? Egyébként Lea is apja lánya, a hűvöset jobban bírja, mint én, és nála nem kellett mérni nagyon a vizet, (de az apja mindig megméri:)), mert rögtön sírt, ha 4-5 tized fokkal melegebb volt az általa kedvelt 35 foknál.

  • 2007.03.23 11:34:25amarla

    Csak egy apróság a hőfokhoz: 35 fokos vízben fürdettük, (nekem ez tűnt kellemesnek), babaúszás előtt szokatatni kellett a hűvösebbhez, 31 fokig vittük le (naponta 1 fok minusz), sokkal jobban élvezte így a fürdést! Gajdolt, pancsolt, szóval nem mindig az jó, ami nekünk jó.
    Hideg kéz-lábra nekünk azt mondták, az ő keringése még nem ugyanolyan, mint a miénk. Gyerkő igazolta: jéghideg kéz-láb mellett is izzadt a háta. Már csak a hátát/mellkasát tapintom meg a ruha alatt, ha hűvös, le egy réteg, ha nedves, fel.
    Saját tapasztalat még: ha hideg az orra, fázik (persze csak benn működik).

  • 2007.03.23 11:37:03emma

    Tanácsadáson rémülten néztem hogy egyes anyukák iszonyatos mennyiségű ruhát adtak gyermekükre. Nekik viszont én voltam furcsa hogy télen nem volt fiam bundazsákban. Ennek az volt az oka, hogy babám nagyon izzadt, ha sok ruha volt rajta, persze kabátot adtam rá! Doktornéni is azt javasolta ,hogy ésszerű réteges öltöztetéssel, nem fogom megfázítani.A mai napig igy adok rá ruhát.Az ágyban alvással kapcsolatban: fiam 2 hetes kora óta velünk alszik, soha nem feküdtünk rá, az emberi ösztön kiválóan működik,nekem így volt biztonsági érzetem, és ez a mai napig működik!!!!!

  • 2007.03.23 12:26:56amarla

    emma: ez ismerős! Gyerekem benti cuccban (body+kétrészes)+ polár, egy rétegű kezeslábas, cipő, kapucni. Rokon gyerek: bélelt, vastag téli overall, 2 sapka, szája előtt sál (brrrrrrrrr...), kocsiban kispléddel két rétegben betakarva, alatta is vastag takaró. És nézik enyémkét elborzadva. 14 fokban.

  • 2007.03.23 12:35:33Alvomacko

    jidele: nemrégiben egy orvos ismerősömmel beszélgettünk kisbabát váró anyák társaságában. Ő azt mondta, hogy mindenképpen jó, ha az ember elmegy egy ilyen tanfolyamra, de jobb, ha mégsem próbálja meg a gyerket újraéleszteni. Mert a gyakorlatlanság a csecsemőknél nagyobb kárt okozhat. Nagyon könnyű eltörni a bordájukat és az könnyen a tüdőbe hatol a nyomkodás során. (Bocsánat, senkire nem akarok frászt hozni, de ez is egy másik megközelítése a kérdésnek.) Meg azt mondta, hogy egy szülő lelkileg nincs felkészülve a gyerek újraélesztésére. Annyira leblokkol, hogy mindent elfelejt, amit a tanfolyamon tanult.

    A szüléselőkészítő tanfolyamon tanultakat sem mindenki tudja alkalmazni a szülés során, nem méghogy egy életveszélyes helyzetben.

    De még egyszer megerősített mindannyiunkat, hogy az előadást érdemes meghallgatni.

  • 2007.03.23 12:43:18Alvomacko

    ja, és a fent említett okok miatt nem is tartja a kiságy elengedhetetlen kellékének a légzésfigyelőt.

    Mi ezen jól meglepődtünk, de megkérdezte, hogy a babakocsiba is beteszik a légzésfigyelőt a szülők?

    Merhogy télvíz idején csak az orra látszik ki a porontynak...

  • 2007.03.23 12:56:05erősbors

    Csak azt felejti el a védőnéni, hogy a bakocsit tolva ébren vagyés tudod figyelni a gyereket, hogy emelkedik-süllyed-e a mellkasa/takarója alvás közben, míg éjszaka az ágyadban aluszkálva illetve mosás-főzés-takarítás közben nem. Ezért jó a légzésfigyelő.

    A mi Emmánk sajnos légzési problémával született és az első két hónapban nagyon jól jött a légzésfigyelő, mert nem egyzser jelzett és sajnos sosem azért, mert "lemászott" volna róla.

    Ma már csak megszokásból kapcsolom be, szerencsére lassan hat-8 hete nem jelzett egyszer sem.

    Az öltöztetéssel először a fene nagy tavaszi 15 fokban én se tudtam mit adjak rá, aztán végiggondoltam, hogy ha 6 fokig a kezeslábas+takaró, 6-10 között kezeslábas vékony takaró vagy az sem, akkor most már jöhet a vékonyabbik kezeslábas, vagy a csak kabátka+zokni vagy cipő.

    Mondjuk náthás volt mos, de remélem nem ettől, hogy alulöltözött volna.:-/ A kocsiban mindig jelzi, ha melege van.

  • 2007.03.23 12:56:59erősbors

    eltűnt, ami írtam?

  • 2007.03.23 13:03:40Alvomacko

    Hahó! Itt sem jelenik meg a hozzászólásom?

  • 2007.03.23 13:03:48p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam.

  • 2007.03.23 13:05:52p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam. Nyugodtan cáfoljatok, lehet, h más mást hallott.

  • 2007.03.23 13:06:55p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam. Nyugodtan cáfoljatok, lehet, h vki mát hallott.

  • 2007.03.23 13:07:54p.eszter

    3x küldtem el a hsz-omat, egyszer sem sikerült. Vaj'h bennem van a hiba????

  • 2007.03.23 13:08:38p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam. Nyugodtan cáfoljatok, lehet, h vki mát hallott.

  • 2007.03.23 13:09:14p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam. Nyugodtan cáfoljatok, lehet, h vki mát hallott.

  • 2007.03.23 13:10:04p.eszter

    Alvomacko, mindez ok is, de sokszor elég, ha riasztáskor egyszerűen felemelik a babát, kicsit "megrázzák" és visszatér a légzése. Ha nincs a készülék, esély sincs erre. Babakocsiba meg minek légzésfigyelő? A légzésleállás az esetek döntő többségében fix, mozdulatlan helyen történnek, babakocsiban pedig ált. ringatva van. Ezeket az infókat én is egy ilyen témájú előadáson hallottam. Nyugodtan cáfoljatok, lehet, h vki mát hallott.

  • 2007.03.23 13:25:21Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:26:08Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:27:31Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:27:59Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:36:24Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:49:03Alvomacko

    erősbors: és kellett valamit tenned, amikor jelzett a készülék?

    Nem akarok vitatkozni, de babakocsi tolás közben nem nézed állandóan a gyereket. Szerintem. És télen, amikor vastag takaraó, netán a kcsi lábzsákja fedi nem hinném, hogy látszik a légzés.

    De mi van, ha a kertben, erkélyen altatod?

    Biocsi, bocsi, bocsi. Nem akarok kötözködni, csak hangosan gondolkodom.



    És mi "egészséges" csecsemőkről beszélgettünk, a ti esetetekben abszolót indokolt!

  • 2007.03.23 13:51:00Alvomacko

    hömmm, jól nézünk ki... :-)

  • 2007.03.23 14:25:41p.eszter

    Alvomacko! Ezt jól megcsináltuk, mi? :D:D:D vagy ez már a "gépek lázadása"? :D

  • 2007.03.23 14:28:28Alvomacko

    p.eszter: ja, ja. A türelmetlen aynák ellen. Ismét egy figyelmeztetés, hogy netfüggők vagyunk.

    marcangoló új gyógyítási területet is bevonhat a praxisába. :-)

  • 2007.03.23 14:57:44Hicudzsi

    Alvomacko!

    Nálunk is bejelzett Csongornál.

    Csak fel kellett emelni és ráfűjni az arcára. utána vett levegőt.



    A tanfolyamon tényleg elmondják, hogy elég megemelni a gyereket, ráfújni stb.. ha riaszt a készülék ugyanis az a 10 mp-es légzésleállást jelzi már, ilyenkor általában még nincs szükség újraélesztésre, de érdemes utána a gyerkőccel kórházba menni.

    Az állandó inger mellett (anyuka mellkasán hordozva vagy babakocsiban tolva) nagyon ritka az ilyen eset.



    Én soha nem altattam kint agyereket, mert vagy séta közben aludtak, vagy mellettem vagy a kiságyban...

    Ja és séta közben csekkoltam így is egy csomószor, hogy lélegzik-e az én csöppségem.



    Volt már ilyen poszt, abban is leírtamegy halom dolgot erről.

    Tanfolyamra érdems menni mindenképpen.

    Majd mesélek, de most lépnem kell, mert beájulok a billentyúzetre, kicsit durva volt a mai napom munka ügyben...

  • 2007.03.23 15:04:29Alvomacko

    Hicudzsi: köszi a magyarázatot. Erről az egészről nagyon keveset tudok és azért piszkálgattam a témát, mert lehet hogy más is így van ezzel.

    De bocsi, ha már körüljártátok korábban.

    Ha netán lesz 3. gyerekem, akkor már tudom, hogy kihez kell fordulni.

  • 2007.03.23 23:28:09Miss Marple

    Hicudzsi: lehet,hogy furcsállod az "Ángliás" hivatkozásokat, de bizony volna mit tanulni tőlük... Abban a bizonyos brit kampányban pl. minden (MINDEN) szülő nő megkapott egy részletes és közérthető brossúrát, amin minden fontos és alapvető tudnivaló le volt írva. (Felhívnám a figyelmedet az általad hivatkozott weboldalon arra a kitételre, hogy a tragédiák gyakoribbak az alacsonyabban iskolázottak, a hátrányos szociális helyzetűek között... -miért vajon? Csak nem azért, mert fogalmuk sincs a baj lehetőségéről?)Nekem három gyerekem született három különböző bp.-i kórházban az elmúlt 13 évben, de egy fecnit se adtak soha a böklcsőhalálról. Kaptam viszont popsitörlőt, pelenkát, intimbetétet, tusfürdőt, tápszermintát (!) és egyéb üveggyöngyöket csomagszámra, ha névvel és címmel átvettem a pakkot... Ebbe nem férne be egy füzetke a bölcsőhalál megelőzéséről valamelyik cég szponzorálásában? Sokra megyünk a bölcs doktorok szorgos kutatásával, ha éppen csak a veszélyről és az eredményről nem értesülünk... Meg kell mondjam, én a magyar weboldaltól se dobtam el magam: szerintem magáról a bajról csak szakcikkekre, egyéb irodalomra hivatkozások vannak - olvasgasson, akinek van annyi tudományos igénye -, de semmi praktikus konkrétum. Ha már az embernek meghal így egy babája, persze utánanéz a dolgoknak, de ha nem is tudja, hogy ez előfordulhat?



    Hanna: bizony hogy hordoz veszélyt az örökölt ágynemű, akkor is, ha hál'Istennek titeket nem ért el: az előző babák nyál-, vizelet- és egyéb szennyeződését, azzal együtt a betokosodott gombákat, baktériumokat még a méregdrága kókuszmatracból se lehet maradéktalanul kitisztítani, nemhogy az ágyneműből, és egy arra érzékeny, mondjuk kis súlyú és koraszülött baba bizony érzékenyen reagálhat. Valamint egy régi matrac akokor is porosabb, mint egy új, ha kizuhanyozod.



    Egyáltalán nem tartanám hülyeségnek a sokkal szélesebb körű tájékoztatást ezügyben, ami persze nem kellene, hogy riogatást jelentsen, de a veszélyt úgy is lehet tudatosítani, meg a megelőzésre a figyelmet felhívni, hogy nem sz@ratjuk be a jónépet.

  • 2007.03.24 00:45:14EsTeh

    Mozgó babakocsiba légzésfigyelőt?

    Mi is voltunk a Madarász utcában a tanfolyamon, és ott azt mondták, hogy a légzésfigyelő minden mozgást érzékel, tehát csak ott van értelme, ahol a baba mellkasának mozgásán kívül minden más ki van küszöbölve. Emlékszem pl. azt is mondták, hogy még a ház előtt elhaladó villamos is bezavarhat, ha érzhetően rázkódnak tőle a ház falai.

  • 2007.03.24 00:51:23EsTeh

    Miss Marple,



    "Új-Zélandon és Nagy-Britanniában is végeztek több ezres felméréseket (tehát más-más éghajlat alatt)"



    Bocs, ez csak szőrszálhasogatás a részemről, de szerintem Nagy-Britannia és Új-Zéland éghajlata nem lehet annyira különböző.

    Egy skót barátom besélte, hogy amikor megérkezett Új-Zélandba, tök csalódott volt: "Basszus, ezért utaztam ennyit? Ez teljesen olyan, mint otthon: hegyek, legelők, birkák!"

    :-)))



    Tényleg nem kötözködni akartam, egyetértek az általad írottakkal, csak eszembe jutott ez a sztori...

  • 2007.03.24 01:12:03Hicudzsi

    Miss Marple,

    én itt élek Angliában és van fogalmam arról milyen a felvilágosítás.



    Otthon - Magyarországon - a Kismama és egyéb újságokban rendszeresen előfordul ez a téma ÉS a védőnők is felhívják az kismamák figyelmét rá.



    "tragédiák gyakoribbak az alacsonyabban iskolázottak, a hátrányos szociális helyzetűek között... -miért vajon?"

    Többnyire azért, mert a bölcsőhalálra hajlamosító tényezők pl: a kismama alkoholfogyasztása, cigarettázása, és nem egészséges környezet itt fordul elő nagyobb számban.



    Ha egyszer betérsz a Schöpf Mérei kórházba látsz ott csudadolgokat...pl.: fenyegető koraszülés miatt befektetett kismamát cigivel a kezében... szerintem ha kapna brossurát akkor sem tenné le...





    De mindegy.

    A Madarász utcaiak nem a netes információkra fektetik a hangsúlyt, hanem az oktatásra és a készülékek elérhetőségére.



    A szerotonin-ról és a bölcsőhalál összefüggéséről meg itt olvashatsz:

    http://www.hirtv.hu/?tPath=/tud-tech/&article_hid=54114&viewprogram_period=first

    http://reggel.hu/index.php?apps=cikk&cikk=56071&fr=hs





  • 2007.03.24 01:14:02Hicudzsi

    Alvomacko!

    Ne hülyülj, hogy bocsánatot kérsz :) nem azért írtam, hogy leírtam már, mert nem akarom megint, csak ott kifejtettem és meg kell keresnem és leírom megint. :)

    Csak tényleg elég rossz napom volt ma most is behullok inkább az ágyba :)



    Remélem érthető :)

    PUSZI!

  • 2007.03.24 01:24:53Hicudzsi

    Ja bocs csak Angliáról meg az itteni eü-ről annyit, hogy pl. nem fertőtlenítik le a babák karját oltás előtt...

    A barátnőm már azt mondta nekik, hogy levisz folyadékot, csak fertőtlenítsék le a babája karját, mire valami fiók mélyéről előkotortak egy mini zacskós fertőtlenítőkendőt. :) :) :)



    Persze van mit tanulni tőlük rendesen, de azért ne hasaljunk már el a nagy felvilágosító hipiszupi dolgaiktól... Itt van a legtöbb tinédzseranyuka egész Európában. Örömmel látom őket mindig, kinthagyják a babakocsikat a ruhabolt előtt, egy lány vigyáz rájuk amíg anyuci bent "shoppingol" és/vagy bagózgatva röhögnek a pláza előtti téren szintén babakocsikkal... Terhesen is bagóznak, hogy kisebb legyen a gyerek, könnyebben megszülhessék.. nem én mondtam ezt, hanem több itteni mesélte köztük eü-s dolgozó :(

    Remek...

    Szerencsére vannak üdítő kivételek közöttük is.



    Na mostmár tényleg húzok.

  • 2007.03.24 09:25:36Miss Marple

    Hicudzsi: bocs, ha félreérthető voltam, egyáltalán nem esem hasra az NHS előtt, mert még gyatrább, mint a magyar közellátás. De rohamléptekkel közelítjük őket a hathónapos műtéti várólistáikkal és tízórás szülés utáni kórházi tartózkodásaikkal! :) A felvilágosításuk igyekezetét viszont mindenképp méltányolnám, mert ha ott kampány van, akkor ott kampány van... A mentalitásbeli különbségeket már nem is említeném, csak az jut eszembe, hogy Mo.-on vígan lehet a szomszéd ágyon fekvő ember és családja mellett ágytálazni, szülni vagy haldokolni anélkül, hogy legalább egy lepedőt közétek tennének, Angliában legalább odatolnak egy spanyolfalat, még a közkórházban is. Meg még sok egyéb apróság is van. (A testvérem több mint öt évet húzott le egy London melletti közkórházban mint altatóorvos.)Kosz és fertőtlenség meg itt is van. Meg vérvétel fertőtlenítős letörlés nélkül, igaz, ezt csak felnőttnél láttam. Meg kesztyű nélküli nőgyógyászati vizsgálat! >:( ! A Kútvölgyiben!!!



    Ami a Schöpf-Mereit illeti, oda olyan sokáig már nem lesz alkalmam betérni sajnos. Legalábbis nem jelen állapotában. De bagózó kismamát látni bizony a Szabolcs utcában is, úgy is, hogy a másfél kilós babájától jön a koraszülött intenzívről. Biztos ideges szegény, ugye... Meg a Kútvölgyiben is, és tudtam is a nőről, hogy se a szociális körülményei (rózsadombi úriasszony), se az iskolázottsága (óvónő!!!) nem indokolta a "tudatlanságát". Valamint a szuprelit szupernépszerű István kórház szülészeti folyosói wc-je is használhatatlan volt a bagófüst miatt. Nem erről beszéltem. De nem minden iskolázatlan vagy hátrányos helyzetű nő sötét, fegyelmezetlen és alkoholista liba, sok közülük tényleg "csak" komoly formában alulinformált. Megkockáztatom, az ún. "széles középrétegeknek" (élén a védőnők kis, de nem jelentéktelen hányadával) is lehet még újat mondani a témáról, csak mondani kéne. Legalább azt, hogy a Madarászban (azaz egy darab fővárosi kórházban...) van erről tanfolyam. Amire persze oda kell menni, ki kell tudni, mikor van, el kell járni stb. Miközben azért sima otthoni elővigyázatossággal, tudatossággal sok bajt lehetne kiküszöbölni. Ha tudnák, mit kell/lehet csinálni. Na jó, naiv vagyok.



    Azt én is olvastam, hogy Angliában van a legtöbb tizenéves anyuka, ez tényleg döbbenetes. De erre sajnos igaz az a közhely, hogy a kultúra nemzeti jellegű, a sötétség viszont univerzális. Magyarországon ezt a problémát abortusszal oldják meg. Tinédzserabortuszban asszem mi vezetünk, bibibííí, na melyik a jobb.



    A szerotoninos olvsnivalót köszönöm, meg fogom nézni, mert május végétől újra aktuális lesz az újszülöttellátás itthon! :)



  • 2007.03.24 10:30:50marcangoló

    Szerintem egyik sem jó.

  • 2007.03.24 10:42:38Hicudzsi

    Marcangoló!

    Szerintem sem jó egyik sem. Én a nyílt vagy zárt örökbeadást pártolnám jobban, támogatnám.



    Miss Marple!

    Bocs a kirohanásért, mert már ezerszer megfogadtam, hogy nem írok fáradtan.



    Egyébként minden kismamának kötelező elmennie védőnőhöz (a pecsétek miatt is) és ott hóttziher, hogy elmondják a védőnénik a bölcsőhalálos dolgokat én még fénymásolt lapot is kaptam rőla.

    Nem egy védőnénink volt a két gyerek alatt és mindenhol előkerült a téma.

    Sőt többen baba-mama társaságből az első gyereknél emiatt kezdtek el kérdezgetni hol meg mikor van ez a tanfolyam meg dolog.



    De a különlegesen bveszélyeztetett csoportba tartozó bébik anyukáinak kezéből nem tudják kivenni a bagót se a borospoharat. És a szerotonin termelődéséért felelős hiba azért alakulhat ki, mert amikor az agytörzs fejlődött a babánál a terhesség egy korai szakaszában valami károsodás érte ez lehet genetikai de rossz életvitelből adódó is. Ezek persze csak tapogatózésok, de ez az egyetlen láncszem ami szegény babákat összeköti.



    Sajnos vannak olyanok is ahol ez fejlődési rendellenesség pedig a mama egészségesen élt meg táplálkozott a várandósság alatt meg után is, ezért voltam én olyan légzésfigyelő-parás. Jóideig a galéria meg a babaágy között ingáztam éjszakánként és sok-sok órát aludtam a fotelban a kiságy mellett..

  • 2007.03.24 10:45:29marcangoló

    Hicudzsi, utólag is boldog névnapot! :-)

    Szerintem is jobb akkor az örökbefogadás, csak az meg sokkal jobb felkészültséget és odafigyelést igénylene a "rendszer" részéről.

  • 2007.03.24 10:58:00Hicudzsi

    köszönöm :) :) :)



    Tudom sajna, hogy az több meló és a csecsemőotthonokat is érdekében állhat valakinek fenntartani, mert bár minden józan ember tudja milyen fontos a korai kötődés, ősbizalom stb.. kialakulása, mégis állnak még és több szülő évekig nem kap gyerkőcöt pedig nekik 0-3 éves korig bármilyen koró és származású, nemű baba megfelelne..:(

  • 2007.03.24 15:46:04Alvomacko

    Most derült ki, hogy egy ismerősöm örökbefogadásra vár. Mármint, hogy ők szeretnének örökbefogadni kisbabát. Még legalább 2 évet kell várniuk. És elvégezték már a tanfolyamot is. De kitartanak és várják a kisbabájukat. Ők is néhány naposat szeretnének, hogy kezdetektől fogva velük lehessen.

Blogok, amiket olvasunk

KERTÉSZ Ötletek zöldségágyások beültetéséhez

A nyár általában a pihenés időszaka, ezért a legtöbben ilyenkor már nem akarnak intenzív gondoskodást megkövetelő zöldségeket vetni. Lássuk, mint lehet tenni!

OTTHONTÉRKÉP Hagyd le a képről apu sörhasát!

A nappali ajtaján belógó hatalmas sörhas, egy csak félig látszó kutya vakarózó hátsó lába, lerágott csirkecsont a könyvespolcon – biztosan mindenki látott hasonló vicces vagy visszataszító fotókat ingatlanhirdetésekben.

MÁS TÉSZTA Búzadara dal - megyek panírozni

A nyár minden bizonnyal legújszerűbb dallamos hip-hop slágerében réteslisztről, búzadaráról és kenyérlisztről énekelnek a debreceni egyetem afrikai származású hallgatói. Ne hagyd ki!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta